abonnement Unibet Coolblue
pi_180018362
Graag alleen serieuze reacties en geen discussie over Wajong, werken voor je geld etc.

Zoals de meesten van de Nederlanders heb ik vorige maand vakantiegeld gekregen. Aangezien ik alleen een Wajong-uitkering heb omdat ik voor 100% ben afgekeurd gaat het om een bedrag van zo'n 700 euro. Tot ruim een jaar geleden woonde ik samen met mijn ex (koophuis van hem) die fulltime werkte en hoefde ik me ondanks mijn Wajong nergens druk om te maken. Afgelopen jaar is dat dus ontzettend veranderd. Ik woon nu in een huurwoning en moet van mijn Wajong alle vaste lasten betalen. Ik krijg nu wel huur- en zorgtoeslag. Normaal gesproken houd ik na mijn vaste lasten zo'n 150-200 euro euro voor boodschappen en overige dingen. Dus dan kun je niet heel gek doen. Daarnaast stond ik 500 euro rood op mijn betaalrekening.

Omdat ik het best lastig vond om die knop om te zetten dat ik weinig geld te besteden heb, heb ik begin dit jaar de NIBUD-cursus "Omgaan met geld" gedaan. Ik heb daar veel inzichten door opgedaan. Op zich hield ik altijd al wel mijn inkomsten en uitgaven bij in Excel. Maar in de cursus veel goede tips nog gekregen.

Maar goed, vorige maand kwam dus dat vakantiegeld. Een uitgelezen mogelijkheid om die 500 euro roodstand op te heffen. En dan had ik nog 200 euro om te sparen of eventueel aan een grotere uitgave te besteden. Zo heb ik bijvoorbeeld nog geen behang op de muren (die zijn heel snel en niet mooi gesausd) en heb ik na 10 jaar eigenlijk echt een nieuwe topper voor mijn bed nodig. Als ik verstandig was geweest, had ik dus de roodstand afbetaald, het geblokkeerd op mijn rekening zodat ik het niet meer kan en mijn huis behangen of een topper gekocht.

1 maand later is er dit gebeurd:



Alles is op en ik sta gewoon weer 495 euro rood :'(

Afgelopen maand voelde het gewoon weer zoals vroeger, ik had opeens allemaal extra geld en heb afgelopen maand dus van alles gedaan waar ik normaal nooit geld voor heb. Ik heb gewoon bijna 100 euro aan eten buiten de deur besteed :o
Ik ben bij mensen op bezoek geweest, kocht dan onderweg eten, heb eten besteld, heb van alles voor mijn huis en hobby's gekocht. En van die 70 euro die ik contant heb uitgegeven weet ik van 30 euro niet meer wat ik gekocht heb :@

Ik heb er echt om gehuild en moet er nog steeds van huilen. Hoe kan ik zo onverstandig zijn? :'( Terwijl ik echt niet dom ben verder. Ik had zulke goede plannen met dat extra geld en er is gewoon niks van terecht gekomen.

Ik verwacht de komende tijd nog een paar extraatjes (geld van energierekening wat ik terugkrijg, in september een extra uitkering), maar hoe kan ik nou in hemelsnaam ervoor zorgen dat dat niet ook weer opgaat en ik echt uit het rood kom, noodzakelijke aankopen kan doen en eindelijk kan gaan sparen? Want vanaf september is ook een schuld waar ik nu 50 euro pm aan afbetaal afgelost.

Het is niet dat ik nieuwe schulden maak door dingen op afbetaling te kopen ofzo.
Maar ik kan mezelf echt wel voor mn hoofd slaan dat ik zo impulsief ben geweest afgelopen maand. Ik WEET het allemaal wel zo goed hoe ik het (niet) moet doen, maar ik heb dus totaal gefaald :'(

Hoe kan ik het nou toepassen wat ik allemaal wel weet maar dus niet doe? :'(

[ Bericht 0% gewijzigd door _Hestia_ op 24-06-2018 18:22:35 ]
  zondag 24 juni 2018 @ 18:22:06 #2
451005 Grems
Clown World
pi_180018607
Bewindvoering een optie?

[ Bericht 76% gewijzigd door Armani XL op 24-06-2018 19:40:04 ]
pi_180018615
Door aan het begin van de maand bedragen te bepalen die je mag uitgeven voor al die categorieen die je hebt opgesomd.

Neem deze bedragen contant op, zodat zodra je door het contante geld heen bent je weet dat je niet meer kan uitgeven die maand.
pi_180018669
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 18:22 schreef Grems het volgende:

Bewindvoering een optie?
Is dat ook mogelijk als je verder geen schulden hebt dan?

quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 18:22 schreef Protoplanet het volgende:
Door aan het begin van de maand bedragen te bepalen die je mag uitgeven voor al die categorieen die je hebt opgesomd.

Neem deze bedragen contant op, zodat zodra je door het contante geld heen bent je weet dat je niet meer kan uitgeven die maand.
Ja ik heb wel inzicht in wat ik uitgeef, maar inderdaad geen budgetten. Ik koop gewoon wat ik hebben wil en pas als het op is is het op. Dus dat is wel een goede.

En ik heb er nu echt spijt van dat ik niet meteen toen ik het kreeg die roodstand heb opgeheven. Maar ik wist toen nog niet wat de eindafrekening van de energie zou worden en was bang dat ik moest bijbetalen en dan meteen weer in de problemen kwam. Vandaar dat ik het dus had laten staan.

[ Bericht 26% gewijzigd door Armani XL op 24-06-2018 19:40:13 ]
pi_180018679
Ik weet alleen vanuit de creatieve topics dat je in het verleden vaak dure dingen kocht.
Misschien nu proberen van alles het goedkopere merk te kopen?

En aan het begin van de maand een vast bedrag naar de spaarrekening doen zodat je dat al niet meer kan uit geven.

En misschien met jezelf afspreken dat je pas weer buiten de deur mag eten als je 3 maanden niet meer rood staat?
  zondag 24 juni 2018 @ 18:25:41 #6
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_180018707
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 18:24 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]

Is dat ook mogelijk als je verder geen schulden hebt dan?
Dat wil je ook helemaal niet, kost behoorlijk wat geld en dan loop je ook nog kans een prutser te treffen waardoor je over een jaar nog verder van huis bent.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_180018728
Lastig, je weet het zo te zien echt wel. Misschien je roodstand in stapjes verkleinen? Nu met 50 euro, eind augustus met 50 euro en vanaf september met 50 euro en dan met je extra uitkering de rest.

Blijkbaar zie je die -500 nu als normaal, en leef je er ook naar. Dat is waarschijnlijk niet gek, zal wel iets psychologisch zijn.
  zondag 24 juni 2018 @ 18:26:31 #8
451005 Grems
Clown World
pi_180018731
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 18:24 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]

Is dat ook mogelijk als je verder geen schulden hebt dan?
Zeker.
pi_180018797
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 18:26 schreef Bucketlist het volgende:
Lastig, je weet het zo te zien echt wel. Misschien je roodstand in stapjes verkleinen? Nu met 50 euro, eind augustus met 50 euro en vanaf september met 50 euro en dan met je extra uitkering de rest.

Blijkbaar zie je die -500 nu als normaal, en leef je er ook naar. Dat is waarschijnlijk niet gek, zal wel iets psychologisch zijn.
Je lijkt alle handvaten inderdaad al te hebben/weten
Lijkt meer psychologisch, misschien hoort dit topic ook meer in r&p?
pi_180018836
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 18:24 schreef Sarabi het volgende:
Ik weet alleen vanuit de creatieve topics dat je in het verleden vaak dure dingen kocht.
Misschien nu proberen van alles het goedkopere merk te kopen?

En aan het begin van de maand een vast bedrag naar de spaarrekening doen zodat je dat al niet meer kan uit geven.

En misschien met jezelf afspreken dat je pas weer buiten de deur mag eten als je 3 maanden niet meer rood staat?
Klopt, dat doe ik nu dus al niet meer. Haal af en toe wat bij de Action, maar koop geen dure Promarkers meer ofzo. Ook koop ik nu vaker dingen tweedehands en ben lid van de bieb.
En sparen deed ik dus niet omdat ik dat zonde vond omdat ik eerst die roodstand wilde aflossen. Maar dat lukte dus niet omdat ik het dan toch weer uitgaf.
Normaal bestelde ik nooit bij thuisbezorgd en nam ik zelf eten en drinken mee als ik met de trein ging. Maarja nu "kon" het voor mijn gevoel dus...

quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 18:25 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat wil je ook helemaal niet, kost behoorlijk wat geld en dan loop je ook nog kans een prutser te treffen waardoor je over een jaar nog verder van huis bent.
Ja je hoort idd wel negatieve verhalen over mensen die alleen maar verder in de problemen komen. En mijn afbetalingsregelingen betaal ik gewoon netjes zelf wel.

quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 18:26 schreef Bucketlist het volgende:
Lastig, je weet het zo te zien echt wel. Misschien je roodstand in stapjes verkleinen? Nu met 50 euro, eind augustus met 50 euro en vanaf september met 50 euro en dan met je extra uitkering de rest.

Blijkbaar zie je die -500 nu als normaal, en leef je er ook naar. Dat is waarschijnlijk niet gek, zal wel iets psychologisch zijn.
Dat is wel een idee, maandag even met de bank bellen of zoiets te regelen is ^O^
En ja die -500 is voor mij gewoon de nulstand inderdaad.

quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 18:28 schreef Sarabi het volgende:

[..]

Je lijkt alle handvaten inderdaad al te hebben/weten
Lijkt meer psychologisch, misschien hoort dit topic ook meer in r&p?
Daar zit denk ik wel een kern van waarheid in.
Ik bedenk me nu dat het ook niet de eerste keer is. In het verleden schenkingen gehad van duizenden euro's en dat ging toen ook op :@

[ Bericht 15% gewijzigd door _Hestia_ op 24-06-2018 18:42:09 ]
pi_180019252
Sorry dat ik het zeg, maar volgens mij kan je gewoon niet met geld omgaan. Als je alleen maar een Wajong hebt zou je niet buiten de deur moeten eten. Dat is namelijk totaal niet noodzakelijk...

Je zou eens een maand op je geld moeten gaan 'zitten'. Kan heel leerzaam zijn om te ontdekken hoeveel dingen je eigenlijk niet zo hoeven kopen.
pi_180019275
Heerlijk toch? Volgens mij heb je gewoon eindelijk weer even vrij kunnen leven zonder steeds elke cent om te hoeven draaien. Waarom voel je je hier schuldig over? Blijkbaar heb je jouw zaakjes gewoon goed voor elkaar en heb je de keuze gemaakt om nu een maand relaxed te leven ipv de keuze voor behang.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_180019287
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 18:43 schreef Anthonie1 het volgende:
Sorry dat ik het zeg, maar volgens mij kan je gewoon niet met geld omgaan. Als je alleen maar een Wajong hebt zou je niet buiten de deur moeten eten. Dat is namelijk totaal niet noodzakelijk...
Ze kan geweldig met geld omgaan, dat blijkt immers uit de overzichten, het inzicht en het ontbreken van schulden.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_180019306
Ik zie dat bij veel banken (o.a Abn AMRO) gewoon online kan.
Maak het specifiek voor jezelf. Nu al die 50 euro. Dan op papier zetten wanneer je de andere verlagingen doet. Het hoeft/kan niet gelijk in 1x.

Ik denk dat je bij ‘meevallers’ gelijk moet besluiten welk deel je jezelf gunt en welk deel voor een spaarrekening is. Tegenvallers proberen te vermijden, bijvoorbeeld het voorschotbedrag van je elektriciteit nu niet lager zetten. Met sparen helpt het vaak om een doel voor ogen te zien, en dan heb ik het niet over een bedrag maar iets concreets. Een vakantie, auto, nieuwe bank whatever.
pi_180019310
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 18:44 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]

Ze kan geweldig met geld omgaan, dat blijkt immers uit de overzichten, het inzicht en het ontbreken van schulden.
Rood staan kost geld. En in dit geval was het niet nodig geweest. Trek daar je conclusies maar uit...
pi_180019323
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 18:43 schreef Anthonie1 het volgende:
Sorry dat ik het zeg, maar volgens mij kan je gewoon niet met geld omgaan. Als je alleen maar een Wajong hebt zou je niet buiten de deur moeten eten. Dat is namelijk totaal niet noodzakelijk...

Je zou eens een maand op je geld moeten gaan 'zitten'. Kan heel leerzaam zijn om te ontdekken hoeveel dingen je eigenlijk niet zo hoeven kopen.
Ja normaal gesproken doe/kan ik dat dus ook niet en kan ik al die extea dingen dus ook niet. Maar nu met dat vakantiegeld had ik even de vrijheid om het wel te doen. Maar echt verstandig is dat niet nee :N

quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 18:44 schreef Mike-The-Situation het volgende:
Heerlijk toch? Volgens mij heb je gewoon eindelijk weer even vrij kunnen leven zonder steeds elke cent om te hoeven draaien. Waarom voel je je hier schuldig over? Blijkbaar heb je jouw zaakjes gewoon goed voor elkaar en heb je de keuze gemaakt om nu een maand relaxed te leven ipv de keuze voor behang.
Nouja dat behang vind ik niet het ergste, maar dat ik die roodstand niet heb opgeheven wel. Want NU was er de mogelijkheid, het kost extra geld aan debetrente en ik wil het liefst zo min mogelijk schulden uit hebben staan natuurlijk.
pi_180019343
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 18:44 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]

Ze kan geweldig met geld omgaan, dat blijkt immers uit de overzichten, het inzicht en het ontbreken van schulden.
Onzin. Roodstand is een schuld. Het niet hebben van een buffer is ook erg onverstandig.
Ze is wel op de goede weg.
pi_180019345
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 18:46 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]

Ja normaal gesproken doe/kan ik dat dus ook niet en kan ik al die extea dingen dus ook niet. Maar nu met dat vakantiegeld had ik even de vrijheid om het wel te doen. Maar echt verstandig is dat niet nee :N
Ik stel mijzelf altijd de vraag "heb ik x écht nodig?" zo niet, dan koop ik het niet als het niet extreem goedkoop is... Dat zou je misschien eens moeten proberen.
pi_180019387
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 18:45 schreef Anthonie1 het volgende:

[..]

Rood staan kost geld. En in dit geval was het niet nodig geweest. Trek daar je conclusies maar uit...
Boeiend, het is een bank.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_180019399
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 18:46 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]

Ja normaal gesproken doe/kan ik dat dus ook niet en kan ik al die extea dingen dus ook niet. Maar nu met dat vakantiegeld had ik even de vrijheid om het wel te doen. Maar echt verstandig is dat niet nee :N

[..]

Nouja dat behang vind ik niet het ergste, maar dat ik die roodstand niet heb opgeheven wel. Want NU was er de mogelijkheid, het kost extra geld aan debetrente en ik wil het liefst zo min mogelijk schulden uit hebben staan natuurlijk.
Kost een euro per maand ofzo? Lekker boeiend.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_180019415
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 18:45 schreef Bucketlist het volgende:
Ik zie dat bij veel banken (o.a Abn AMRO) gewoon online kan.
Maak het specifiek voor jezelf. Nu al die 50 euro. Dan op papier zetten wanneer je de andere verlagingen doet. Het hoeft/kan niet gelijk in 1x.

Ik denk dat je bij ‘meevallers’ gelijk moet besluiten welk deel je jezelf gunt en welk deel voor een spaarrekening is. Tegenvallers proberen te vermijden, bijvoorbeeld het voorschotbedrag van je elektriciteit nu niet lager zetten. Met sparen helpt het vaak om een doel voor ogen te zien, en dan heb ik het niet over een bedrag maar iets concreets. Een vakantie, auto, nieuwe bank whatever.
Dankjewel, zal eens kijken hoe het bij de Rabobank zit.
En dat had ik idd ook al bedacht om dat voorschotbedrag zo te laten en niet te verlagen. En ik heb dus wel een lijstje met concrete dingen waar ik voor wil sparen. Maar ik heb nu totaal geen buffer meer (alles van spaarrekening is vorig jaar opgegaan aan verhuizing). Dus sparen is sowieso wel handig ;)
pi_180019437
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 18:46 schreef Anthonie1 het volgende:

[..]

Ik stel mijzelf altijd de vraag "heb ik x écht nodig?" zo niet, dan koop ik het niet als het niet extreem goedkoop is... Dat zou je misschien eens moeten proberen.
Dat is idd wel een goede, misschien moet ik dat gewoon op een post-it op mn pinpas plakken.

quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 18:49 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]

Kost een euro per maand ofzo? Lekker boeiend.
Iets meer dan 2 euro. Maar evengoed wil ik die roodstand gewoon niet, is toch een schuld.
pi_180019465
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 18:30 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]


Daar zit denk ik wel een kern van waarheid in.
Ik bedenk me nu dat het ook niet de eerste keer is. In het verleden schenkingen gehad van duizenden euro's en dat ging toen ook op :@
Heb je op dit moment een psycholoog of therapeut waar je dit aan voor kan leggen?

En roodstand is natuurlijk gewoon een schuld.
pi_180019509
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 18:51 schreef Sarabi het volgende:

[..]

Heb je op dit moment een psycholoog of therapeut waar je dit aan voor kan leggen?

En roodstand is natuurlijk gewoon een schuld.
Ja dat besef ik ook wel dat roodstand een schuld is. En ik heb op dit moment alleen een woonbegeleidster voor de praktische zaken, zit nu weer in een intakefase bij de GGZ. Dus als ik daar meer weet qua behandeling kan het ik het daar idd voorleggen.
  zondag 24 juni 2018 @ 19:04:34 #25
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_180019742
Je kan die roodstand toch gewoon uitzetten, dan heb je dit probleem dus ook niet. Het is en blijft geleend geld wat niet van jezelf is.
pi_180019786
Je zou kunnen kijken of je een tijdje met een budgetcoach aan de slag kan. Dat is niet zo ingrijpend als een bewindvoerder maar wel een extra stok achter de deur.
pi_180019806
quote:
6s.gif Op zondag 24 juni 2018 19:04 schreef S95Sedan het volgende:
Je kan die roodstand toch gewoon uitzetten, dan heb je dit probleem dus ook niet. Het is en blijft geleend geld wat niet van jezelf is.
Klopt, maar nu gewoon uitzetten kan niet, want dan kan ik volgende maand mn vaste lasten niet betalen ;) Die -500 is nu mijn nulstand, dus moet dat eerst afbetalen en dan idd uitzetten.

quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 19:07 schreef madam-april het volgende:
Je zou kunnen kijken of je een tijdje met een budgetcoach aan de slag kan. Dat is niet zo ingrijpend als een bewindvoerder maar wel een extra stok achter de deur.
Daar zou ik wel naar kunnen kijken ^O^
Of misschien mijn broer/zusje om hulp vragen, hij is financial controller en zij werkt bij een private bank. Maar weet niet of dat slim is, geldzaken en familie combineren. Mijn broer is wel mentor van mijn vader die in verpleeghuis woont en regelt zijn financiële zaken ook. Zij zijn wat dat betreft een stuk verstandiger iig ;)
  Moderator zondag 24 juni 2018 @ 19:11:33 #28
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_180019891
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 18:44 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]

Ze kan geweldig met geld omgaan, dat blijkt immers uit de overzichten, het inzicht en het ontbreken van schulden.
Ze kan dus absoluut niet met geld omgaan.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_180019926
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 18:48 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]

Boeiend, het is een bank.
Het is geen schuld bij je dealer nee... :')
pi_180019969
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 18:46 schreef Anthonie1 het volgende:

[..]

Ik stel mijzelf altijd de vraag "heb ik x écht nodig?" zo niet, dan koop ik het niet als het niet extreem goedkoop is... Dat zou je misschien eens moeten proberen.
Dat doe je dus alleen als je niets te makken hebt, anders is het onzin.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 24 juni 2018 @ 19:17:01 #31
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_180020008
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 19:08 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]

Klopt, maar nu gewoon uitzetten kan niet, want dan kan ik volgende maand mn vaste lasten niet betalen ;) Die -500 is nu mijn nulstand, dus moet dat eerst afbetalen en dan idd uitzetten.
Dan verlaag je het elke maand 100euro?

Roodstand met een minimum inkomen is gewoon niet verstandig. Helemaal omdat de kans er is dat je die roodstand op elk moment kan verliezen en je dus wel in de problemen kan komen. Nu heb je het nog zelf in de hand.

quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 19:11 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ze kan dus absoluut niet met geld omgaan.
Dit dus, lijstjes maken is leuk maar als je de discipline niet hebt dan bereik je er nog niets mee.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 24 juni 2018 @ 19:18:31 #32
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_180020054
Roodstand wegwerken, elke maand een deel. En dan laten blokkeren door je bank als je op nul staat. Dan kom je niet weer in de verleiding dat als buffer te gebruiken.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_180020067
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 19:08 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]

Klopt, maar nu gewoon uitzetten kan niet, want dan kan ik volgende maand mn vaste lasten niet betalen ;) Die -500 is nu mijn nulstand, dus moet dat eerst afbetalen en dan idd uitzetten.

[..]

Daar zou ik wel naar kunnen kijken ^O^
Of misschien mijn broer/zusje om hulp vragen, hij is financial controller en zij werkt bij een private bank.
Humanitas biedt ook budgethulp aan. En zorg idd dat je de mogelijkheid tot roodstaan in stapjes verkleint. Een kennis vroeger stond altijd ruim ¤2000 rood, zowel in studententijd als toen het netto salaris ruim ¤3000 was. Alles ging 'gewoon' op. Zou me niks verbazen als die roodstand ook nu nog nooit aangezuiverd is.
Je noteert en hebt/krijgt inzicht, dat is echt al heel goed. Nu de volgende stapjes, als je je het vroeger allemaal wel kon veroorloven dan is het ook hardstikke moeilijk om de knop echt om te krijgen. Maar het besef dat het nodig is, dat is ook al een stap he?
pi_180020083
quote:
6s.gif Op zondag 24 juni 2018 19:17 schreef S95Sedan het volgende:

[..]

Dan verlaag je het elke maand 100euro?

Roodstand met een minimum inkomen is gewoon niet verstandig. Helemaal omdat de kans er is dat je die roodstand op elk moment kan verliezen en je dus wel in de problemen kan komen. Nu heb je het nog zelf in de hand.

[..]

Dit dus, lijstjes maken is leuk maar als je de discipline niet hebt dan bereik je er nog niets mee.
Ja dat ga ik dus bekijken hoe dat bij de Rabobank zit.
En ja dat klopt en daar loop ik dus op meerdere gebieden tegenaan, dat ik het wel weet, wel het inzicht heb, maar niet het gedrag toepas.

quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 19:18 schreef Rewimo het volgende:
Roodstand wegwerken, elke maand een deel. En dan laten blokkeren door je bank als je op nul staat. Dan kom je niet weer in de verleiding dat als buffer te gebruiken.
Dat is idd het plan nu ^O^
pi_180020087
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 19:08 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]

Klopt, maar nu gewoon uitzetten kan niet, want dan kan ik volgende maand mn vaste lasten niet betalen ;) Die -500 is nu mijn nulstand, dus moet dat eerst afbetalen en dan idd uitzetten.

[..]

Daar zou ik wel naar kunnen kijken ^O^
Of misschien mijn broer/zusje om hulp vragen, hij is financial controller en zij werkt bij een private bank. Maar weet niet of dat slim is, geldzaken en familie combineren. Mijn broer is wel mentor van mijn vader die in verpleeghuis woont en regelt zijn financiële zaken ook. Zij zijn wat dat betreft een stuk verstandiger iig ;)
Je zou het in ieder geval met hun kunnen bespreken. Ik weet niet hoe goed je band met hun is?
pi_180020108
Hoe oud ben je?
  zondag 24 juni 2018 @ 19:20:55 #37
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_180020136
Als er zo'n soort "bonus" is van geld dat over de balk mag, dan moet je dat gewoon contant opnemen, want nu heb je in je "jippie, er is weer ruimte en ik kan van de roodstand af" euforie je hele vakantiegeld uitgegeven ipv de 200 die je had mogen uitgeven.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_180020157
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 19:19 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

Humanitas biedt ook budgethulp aan. En zorg idd dat je de mogelijkheid tot roodstaan in stapjes verkleint. Een kennis vroeger stond altijd ruim ¤2000 rood, zowel in studententijd als toen het netto salaris ruim ¤3000 was. Alles ging 'gewoon' op. Zou me niks verbazen als die roodstand ook nu nog nooit aangezuiverd is.
Je noteert en hebt/krijgt inzicht, dat is echt al heel goed. Nu de volgende stapjes, als je je het vroeger allemaal wel kon veroorloven dan is het ook hardstikke moeilijk om de knop echt om te krijgen. Maar het besef dat het nodig is, dat is ook al een stap he?
Daar heb je inderdaad gelijk in, die knop omzetten is echt lastig als je heel anders gewend bent. Maar het besef is idd de eerste stap. Vandaar ook dat ik die NIBUD-cursus gedaan heb. Maar het ook toepassen is moeilijker gedaan ;)

quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 19:20 schreef fokexpert het volgende:
Hoe oud ben je?
31.
pi_180020174
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 19:19 schreef madam-april het volgende:

[..]

Je zou het in ieder geval met hun kunnen bespreken. Ik weet niet hoe goed je band met hun is?
Bespreken kan idd altijd, mijn band met hun is wel goed :)
pi_180020186
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 19:15 schreef halfway het volgende:

[..]

Dat doe je dus alleen als je niets te makken hebt, anders is het onzin.
Niets mis met je impulsen onder controle houden. Het wend ook vanzelf.
pi_180020211
Maak je niet zo druk. Je bent al halverwege. Je kent het probleem en weet wat de oorzaak is.

Het is maar 500 euro. Spaar die bij elkaar. Wees een maand of wat streng voor jezelf en maak een spaarpot, dat kan ook een rekening zijn. Je zorgt dat je elke maand automatisch 100 euro daarheen overmaakt. Het liefst automatisch en op de dag dat je je vast lasten betaald hebt.

Die rekening blijf je af. En zodra er 500 euro op staat. Dan los je dat af naar je gewone rekening en je zorgt dat je niet meer rood kan staan.

Maar. Als je dit kunt. Dan kun je ook sparen. Dus laat die automatische overschrijving doorlopen. Besteed geld van deze rekening alleen aan noodgevallen. Dus je koelkast die kapot gaat, dat mag.

Maar te veel geld uitgegeven aan leuke dingen? Dan maar een week minder eten.

Het is lastig, maar als je dit is gelukt heb je jezelf wel overwonnen. En weet je van jezelf dat je het kunt.

Nogmaals, het overzicht heb je, je weet het best. Nu jezelf een zetje in de rug geven om te handelen.

Een behandelaar van de GGZ gaat niets voor je doen. Die vraagt je ook gewoon om zelf een plan te maken. Doe dat. Houd je eraan. En wees er trots op als het lukt.
Whatever...
pi_180020246
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 19:22 schreef Anthonie1 het volgende:

[..]

Niets mis met je impulsen onder controle houden. Het wend ook vanzelf.
Dan is de lol er toch af?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_180020247
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 19:20 schreef Leandra het volgende:
Als er zo'n soort "bonus" is van geld dat over de balk mag, dan moet je dat gewoon contant opnemen, want nu heb je in je "jippie, er is weer ruimte en ik kan van de roodstand af" euforie je hele vakantiegeld uitgegeven ipv de 200 die je had mogen uitgeven.
Ja precies, maar ben ook niet echt gewend om contant geld uit te geven, pin eigenlijk gewoon altijd alles zodat ik het meteen in mn internetbankieren kan zien.
  zondag 24 juni 2018 @ 19:24:56 #44
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_180020257
Feit is dat als je roodstand altijd 500 aan het eind van de maand is, dat je dus wel kunt rondkomen met wat je hebt, maar dat je altijd op achterstand begint.
Nou ja, behalve vorige maand dan, toen heb je gewoon 500 teveel uitgegeven, want dat was het moment om die achterstand waarop je altijd begint weg te werken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_180020280
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 19:23 schreef Spanky78 het volgende:
Maak je niet zo druk. Je bent al halverwege. Je kent het probleem en weet wat de oorzaak is.

Het is maar 500 euro. Spaar die bij elkaar. Wees een maand of wat streng voor jezelf en maak een spaarpot, dat kan ook een rekening zijn. Je zorgt dat je elke maand automatisch 100 euro daarheen overmaakt. Het liefst automatisch en op de dag dat je je vast lasten betaald hebt.

Die rekening blijf je af. En zodra er 500 euro op staat. Dan los je dat af naar je gewone rekening en je zorgt dat je niet meer rood kan staan.

Maar. Als je dit kunt. Dan kun je ook sparen. Dus laat die automatische overschrijving doorlopen. Besteed geld van deze rekening alleen aan noodgevallen. Dus je koelkast die kapot gaat, dat mag.

Maar te veel geld uitgegeven aan leuke dingen? Dan maar een week minder eten.

Het is lastig, maar als je dit is gelukt heb je jezelf wel overwonnen. En weet je van jezelf dat je het kunt.

Nogmaals, het overzicht heb je, je weet het best. Nu jezelf een zetje in de rug geven om te handelen.

Een behandelaar van de GGZ gaat niets voor je doen. Die vraagt je ook gewoon om zelf een plan te maken. Doe dat. Houd je eraan. En wees er trots op als het lukt.
die ¤100 per maand sparen gaat niet lukken als je ziet wat ze na de vaste lasten nog over heeft. Ze heeft echt een heel minimale uitkering.
  zondag 24 juni 2018 @ 19:26:12 #46
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_180020289
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 19:24 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]

Ja precies, maar ben ook niet echt gewend om contant geld uit te geven, pin eigenlijk gewoon altijd alles zodat ik het meteen in mn internetbankieren kan zien.
Nee ik ook niet, ik moet zelfs halen als de schoonmaakster of glazenwasser komt.
We hebben wel een vaste lasten rekening en een boodschappenrekening.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_180020313
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 19:11 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ze kan dus absoluut niet met geld omgaan.
Bewust onbekwaam. Halverwege bewust bekwaam.
Whatever...
pi_180020318
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 19:23 schreef Spanky78 het volgende:
Maak je niet zo druk. Je bent al halverwege. Je kent het probleem en weet wat de oorzaak is.

Het is maar 500 euro. Spaar die bij elkaar. Wees een maand of wat streng voor jezelf en maak een spaarpot, dat kan ook een rekening zijn. Je zorgt dat je elke maand automatisch 100 euro daarheen overmaakt. Het liefst automatisch en op de dag dat je je vast lasten betaald hebt.

Die rekening blijf je af. En zodra er 500 euro op staat. Dan los je dat af naar je gewone rekening en je zorgt dat je niet meer rood kan staan.

Maar. Als je dit kunt. Dan kun je ook sparen. Dus laat die automatische overschrijving doorlopen. Besteed geld van deze rekening alleen aan noodgevallen. Dus je koelkast die kapot gaat, dat mag.

Maar te veel geld uitgegeven aan leuke dingen? Dan maar een week minder eten.

Het is lastig, maar als je dit is gelukt heb je jezelf wel overwonnen. En weet je van jezelf dat je het kunt.

Nogmaals, het overzicht heb je, je weet het best. Nu jezelf een zetje in de rug geven om te handelen.

Een behandelaar van de GGZ gaat niets voor je doen. Die vraagt je ook gewoon om zelf een plan te maken. Doe dat. Houd je eraan. En wees er trots op als het lukt.
100 euro is wat veel (dan zou ik 50 euro overhouden per maand) maar met die extra bonus en die 50 euro pm vanaf september die ik niet meer hoef af te betalen zou het idd met een paar maanden moeten lukken. En wel een goed plan om die 50 euro die ik nu afbetaal dan gewoon te sparen, nu kan ik ook zonder dat bedrag idd. En daar heb je idd ook gelijk in over die GGZ, maar iemand die met me meekijkt/een stok achter de deur is misschien wel fijn/helpend.
pi_180020326
-Compleet overzicht maken.
-Kijken waar het minder kan.
-Alles op automatische incasso wat mogelijk is.
-Rest op een spaarrekening zetten.
-200/250,- per maand om je boodschappen en dergelijke te doen.

Kom je er zelf niet uit vraag advies bij mensen welke er verstand van hebben. Schaamte hoeft niet :)
pi_180020332
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 19:24 schreef halfway het volgende:

[..]

Dan is de lol er toch af?
Beetje kwestie van relativeren denk ik. Iets juist leuker als je weet dat het kan...
pi_180020342
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 19:24 schreef Leandra het volgende:
Feit is dat als je roodstand altijd 500 aan het eind van de maand is, dat je dus wel kunt rondkomen met wat je hebt, maar dat je altijd op achterstand begint.
Nou ja, behalve vorige maand dan, toen heb je gewoon 500 teveel uitgegeven, want dat was het moment om die achterstand waarop je altijd begint weg te werken.
Ja precies dit dus :Y
pi_180020375
Kom je trouwens niet in aanmerking voor aanvullende bijstand? Of is je uitkering hoger dan bijstandsniveau?
pi_180020382
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 19:27 schreef KoningApekop het volgende:
-Compleet overzicht maken.
-Kijken waar het minder kan.
-Alles op automatische incasso wat mogelijk is.
-Rest op een spaarrekening zetten.
-200/250,- per maand om je boodschappen en dergelijke te doen.

Kom je er zelf niet uit vraag advies bij mensen welke er verstand van hebben. Schaamte hoeft niet :)
Overzicht/automatische incasso heb ik al en ik houd normaal na mn vaste lasten maar 150 euro over zo ongeveer. Dus normaal heb ik gewoon geen geld voor uitspattingen en kan het amper minder. Het gaat dus vooral om als ik een extraatje krijg.
pi_180020402
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 19:29 schreef Doedezemaar het volgende:
Kom je trouwens niet in aanmerking voor aanvullende bijstand? Of is je uitkering hoger dan bijstandsniveau?
Wajong is net iets meer dan bijstand idd. Ik heb wel minimabonnen van de gemeente die ik bij diverse instanties kan besteden (daar betaal ik bijv mn bibliotheek abonmement van) en ik ga naar de kledingbank.
pi_180020411
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 19:29 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]

Overzicht/automatische incasso heb ik al en ik houd normaal na mn vaste lasten maar 150 euro over zo ongeveer. Dus normaal heb ik gewoon geen geld voor uitspattingen en kan het amper minder. Het gaat dus vooral om als ik een extraatje krijg.
Vind dat echt bar weinig als je dat enkel overhoud. Heb je zulke hoge woonkosten?
pi_180020456
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 19:31 schreef KoningApekop het volgende:

[..]

Vind dat echt bar weinig als je dat enkel overhoud. Heb je zulke hoge woonkosten?
Ik heb zo'n 1150 euro aan vaste lasten ja (ben chronisch ziek dus bijv ook hoge ziektekostenverzekering). En omdat ik dus vorig jaar verhuisd ben toen al gekeken naar goedkoopste abonnementen/lasten etc.
pi_180020458
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 19:31 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]

Wajong is net iets meer dan bijstand idd. Ik heb wel minimabonnen van de gemeente die ik bij diverse instanties kan besteden (daar betaal ik bijv mn bibliotheek abonmement van) en ik ga naar de kledingbank.
Je kan over meer toeslagen/ondersteuning aanvragen echter ligt dat aan welke gemeente je woont / hoe en wat. De gemeentes doen er wel alles aan om daar onderuit te komen :+
pi_180020480
Maar had je nu al een definitief plan voordat het vakantiegeld op je rekening kwam? Want dan had je die roodstand toch gewoon direct opgeheven?

En op welk punt had je door dat die roodstand opheffen na alle uitgaven echt niet meer ging lukken?
pi_180020527
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 19:33 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]

Ik heb zo'n 1150 euro aan vaste lasten ja (ben chronisch ziek dus bijv ook hoge ziektekostenverzekering). En omdat ik dus vorig jaar verhuisd ben toen al gekeken naar goedkoopste abonnementen/lasten etc.
Vrij fors even eerlijk gezegd :{
pi_180020529
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 19:33 schreef KoningApekop het volgende:

[..]

Je kan over meer toeslagen/ondersteuning aanvragen echter ligt dat aan welke gemeente je woont / hoe en wat. De gemeentes doen er wel alles aan om daar onderuit te komen :+
Pas bij die cursus alles gecheckt en overal waar ik recht op heb krijg ik ^O^
pi_180020556
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 19:27 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]

100 euro is wat veel (dan zou ik 50 euro overhouden per maand) maar met die extra bonus en die 50 euro pm vanaf september die ik niet meer hoef af te betalen zou het idd met een paar maanden moeten lukken. En wel een goed plan om die 50 euro die ik nu afbetaal dan gewoon te sparen, nu kan ik ook zonder dat bedrag idd. En daar heb je idd ook gelijk in over die GGZ, maar iemand die met me meekijkt/een stok achter de deur is misschien wel fijn/helpend.
Nja, je moet wel een beetje op de blaren zitten. Anders leer je er niets van. Niet te lief voor jezelf zijn. Want daarmee had je 500 euro teveel uitgegeven.

Je kunt volgens mij het beste zelf een plan maken en jezelf 'managen' . Lukt dit je, dan ben je een flinke stap verder met jezelf. Zeker als je dat kunt volhouden.

Dan heb je Wajong, maar spaar je een buffer en mag je volgende keer die 700 euro gewoon uitgeven. Alhoewel je dan waarschijnlijk 200 spaart en 500 met goed gevoel kunt uitgeven. Op vakantie, of die nieuwe tv.
Whatever...
pi_180020571
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 19:36 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]

Pas bij die cursus alles gecheckt en overal waar ik recht op heb krijg ik ^O^
Top! :)
pi_180020578
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 19:34 schreef Chai het volgende:
Maar had je nu al een definitief plan voordat het vakantiegeld op je rekening kwam? Want dan had je die roodstand toch gewoon direct opgeheven?

En op welk punt had je door dat die roodstand opheffen na alle uitgaven echt niet meer ging lukken?
Nouja ik had dat dus niet meteen gedaan omdat ik dus eigenlijk verwachtte dat ik moest bijbetalen voor de energierekening. Dus ik had wel een plan maar dat lag aan die energierekening. En toen al mn vaste lasten eraf waren stond ik dus weer rood en besefte ik het me pas.
pi_180020596
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 19:38 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Nja, je moet wel een beetje op de blaren zitten. Anders leer je er niets van. Niet te lief voor jezelf zijn. Want daarmee had je 500 euro teveel uitgegeven.

Je kunt volgens mij het beste zelf een plan maken en jezelf 'managen' . Lukt dit je, dan ben je een flinke stap verder met jezelf. Zeker als je dat kunt volhouden.

Dan heb je Wajong, maar spaar je een buffer en mag je volgende keer die 700 euro gewoon uitgeven. Alhoewel je dan waarschijnlijk 200 spaart en 500 met goed gevoel kunt uitgeven. Op vakantie, of die nieuwe tv.
Dat plan maken lukt me idd prima, maar mezelf managen en me er dus aan houden is een ander verhaal.
En dat laatste zou dan idd mooi zijn als dat volgend jaar zo kan.
pi_180020628
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 19:40 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]

Nouja ik had dat dus niet meteen gedaan omdat ik dus eigenlijk verwachtte dat ik moest bijbetalen voor de energierekening. Dus ik had wel een plan maar dat lag aan die energierekening. En toen al mn vaste lasten eraf waren stond ik dus weer rood en besefte ik het me pas.
Meer dan ¤200 bij betalen? Want die marge had je dan alsnog.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 24-06-2018 19:44:22 ]
pi_180020681
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 19:44 schreef Chai het volgende:

[..]

Meer dan ¤200 bij betalen? Want die marge had je dan alsnog.
Ja er was gedoe met de gasmeters die verwisseld waren en waardoor ik dus niet wist welke meter van mij was. Er hangen 4 meters bij elkaar en in het slechtste geval had ik dus honderden euro's bij moeten betalen. Mn waterrekening was bijvoorbeeld ook veel te laag ingeschat, ik had bijna 2 keer zoveel verbruikt als ze hadden geschat. Maar Liander heeft het dus allemaal uitgezocht en het viel dus gelukkig mee :D
  zondag 24 juni 2018 @ 19:47:34 #67
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_180020694
Je geeft wel lekker weinig uit aan boodschappen. Werkt dat ook als je niet tussendoor nog ergens eten en drinken koopt?
pi_180020712
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 19:47 schreef hugecooll het volgende:
Je geeft wel lekker weinig uit aan boodschappen. Werkt dat ook als je niet tussendoor nog ergens eten en drinken koopt?
Ja normaal geef ik ook zo rond de 100-120 euro uit aan boodschappen. Ik ben afgelopen jaar dan ook bijna 25 kg afgevallen :D
(Wat ook de bedoeling was ;) )
  zondag 24 juni 2018 @ 19:51:25 #69
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_180020760
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 19:48 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]

Ja normaal geef ik ook zo rond de 100-120 euro uit aan boodschappen. Ik ben afgelopen jaar dan ook bijna 25 kg afgevallen :D
damn
Wel nice zo goedkoop. Probeer dan die tussendoortjes van eten + drinken gewoon in de supermarkt te halen. Scheelt weer een hoop
pi_180020775
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 19:51 schreef hugecooll het volgende:

[..]

damn
Wel nice zo goedkoop. Probeer dan die tussendoortjes van eten + drinken gewoon in de supermarkt te halen. Scheelt weer een hoop
Ja normaal doe ik dat dus ook. Dan blijf ik sowieso meer thuis maar als ik dan ergens heen ga met OV neem ik gewoon zelf eten en drinken mee.
pi_180020911
Bij volgende meevallers ga je voorlopig (de komende jaren) in elk geval gewoon niks uitgeven aan extraatjes, alles gaat naar de roodstand en de buffer, want het is echt wachten tot je een echte tegenvaller krijgt en dan hopen we maar dat je tegen die tijd een kleine buffer hebt om dat op te vangen. Met zo weinig ruimte om te sparen, vanwege echt enorm hoge vaste lasten tov je inkomen, zit het er volgens mij echt niet in om ook maar een deel van een meevaller zomaar te verbrassen. Want nu heb je plannetjes gemaakt om een deel van je vakantiegeld uit te geven, terwijl je niks achter de hand hebt en daar zou je prioriteit moeten liggen.
En ja, dat is hard, maar meer ruimte lijkt er toch echt niet te zijn.
pi_180020942
Ben je die 5% gekort op je wajong?
"Although the world is full of suffering, it is also full of overcoming it."
pi_180020954
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 20:00 schreef Doedezemaar het volgende:
Bij volgende meevallers ga je voorlopig (de komende jaren) in elk geval gewoon niks uitgeven aan extraatjes, alles gaat naar de roodstand en de buffer, want het is echt wachten tot je een echte tegenvaller krijgt en dan hopen we maar dat je tegen die tijd een kleine buffer hebt om dat op te vangen. Met zo weinig ruimte om te sparen, vanwege echt enorm hoge vaste lasten tov je inkomen, zit het er volgens mij echt niet in om ook maar een deel van een meevaller zomaar te verbrassen. Want nu heb je plannetjes gemaakt om een deel van je vakantiegeld uit te geven, terwijl je niks achter de hand hebt en daar zou je prioriteit moeten liggen.
En ja, dat is hard, maar meer ruimte lijkt er toch echt niet te zijn.
Ja dat zou idd wel verstandig zijn. Ik had 3000 euro op mn spaarrekening voordat ik ging scheiden en moest verhuizen dus. En omdat mn woning gerenoveerd werd moest ik alles nog aankleden (laminaat, gordijnen etc) Meubels komen allemaal van de kringloop of uit mn oude huis. Maar die buffer is dus opgegaan.

Of ik moet toch beter mn best doen om weer een nieuwe en dan maar rijke man te vinden :+
pi_180020970
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 20:01 schreef ConqueringChaos het volgende:
Ben je die 5% gekort op je wajong?
Ja, alleen omdat ik daardoor onder het sociaal minimum kwam krijg ik een gedeelte weer terug via een toeslag van hetzelfde UWV :')
pi_180021060
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 20:03 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]

Ja, alleen omdat ik daardoor onder het sociaal minimum kwam krijg ik een gedeelte weer terug via een toeslag van hetzelfde UWV :')
Ja ik ook, daarover wilde ik je tippen maar je krijgt de toeslag dus al :)
"Although the world is full of suffering, it is also full of overcoming it."
pi_180021137
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 20:07 schreef ConqueringChaos het volgende:

[..]

Ja ik ook, daarover wilde ik je tippen maar je krijgt de toeslag dus al :)
Ja daar was ik zelf idd al vrij snel achter en ik heb daar ook andere mensen erg blij mee gemaakt door ze erop te wijzen :D
pi_180021156
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 20:00 schreef Doedezemaar het volgende:
Bij volgende meevallers ga je voorlopig (de komende jaren) in elk geval gewoon niks uitgeven aan extraatjes, alles gaat naar de roodstand en de buffer, want het is echt wachten tot je een echte tegenvaller krijgt en dan hopen we maar dat je tegen die tijd een kleine buffer hebt om dat op te vangen. Met zo weinig ruimte om te sparen, vanwege echt enorm hoge vaste lasten tov je inkomen, zit het er volgens mij echt niet in om ook maar een deel van een meevaller zomaar te verbrassen. Want nu heb je plannetjes gemaakt om een deel van je vakantiegeld uit te geven, terwijl je niks achter de hand hebt en daar zou je prioriteit moeten liggen.
En ja, dat is hard, maar meer ruimte lijkt er toch echt niet te zijn.
Dat is leuk gezegd maar dat is deze keer ook niet gelukt dus waarom zal dat de volgende keren wel gaan lukken?
pi_180021168
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 20:14 schreef Sarabi het volgende:

[..]

Dat is leuk gezegd maar dat is deze keer ook niet gelukt dus waarom zal dat de volgende keren wel gaan lukken?
Ja precies, daar gaat het hele verhaal dus om.
pi_180021185
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 20:15 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]

Ja precies, daar gaat het hele verhaal dus om.
Zeker aangezien je van betere tijden komt vraag ik me af of het al echt tot je doorgedrongen is dat je een stuk minder moet gaan uitgeven

Hopelijk kunnen je broer en/of zus je helpen.
pi_180021217
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 20:02 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]

Ja dat zou idd wel verstandig zijn. Ik had 3000 euro op mn spaarrekening voordat ik ging scheiden en moest verhuizen dus. En omdat mn woning gerenoveerd werd moest ik alles nog aankleden (laminaat, gordijnen etc) Meubels komen allemaal van de kringloop of uit mn oude huis. Maar die buffer is dus opgegaan.

Of ik moet toch beter mn best doen om weer een nieuwe en dan maar rijke man te vinden :+
regel dan meteen een steenrijke bejaarde ofzo, dan ben je er ook weer zo vanaf >:)
Als je nu de knop echt voor een jaar of twee omzet, dan ga je het zelfs moeilijk vinden om daarna weer zomaar dingen te kopen. En nee, even heel hard gezegd, je moest je nieuwe huis niet aankleden. Ik snap dat je het wel gedaan hebt hoor, het ziet er ook echt tof uit en ik weet van je kringloopaankopen, maar gewoon niks uitgeven moet nu het plan worden. En met niks bedoel ik ook echt niks, alleen je vaste lasten en boodschappen, verder gaat alles naar de buffer, ja, echt alles. En niet denken: oh, ik heb nu ¤200 in mijn buffer, ik kan behang gaan kopen. Of: ach, die ¤25 aan hobbyspullen kan deze maand wel. Cru gezegd: dat kun je je nu niet veroorloven, ook niet iets goedkoops.

Ik heb jarenlang op en onder bijstandsniveau geleefd en dat is soms niet leuk, maar meestal goed te doen. Je hebt nu een achterstand qua schuld en buffer, dat ga je wegwerken en dan zul je zien dat er op termijn ooit echt wel ruimte in je maandbudget komt om wel leuke dingen te doen en te kopen omdat je buffer dan op peil is.

Ook ik vraag me af waar die ontzettend hoge vaste lasten vandaan komen. Je bent hier niemand uitleg verschuldigd, maar ik snap het niet. Je boodschappenbudget is heel netjes, echt complimenten!
pi_180021235
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 20:14 schreef Sarabi het volgende:

[..]

Dat is leuk gezegd maar dat is deze keer ook niet gelukt dus waarom zal dat de volgende keren wel gaan lukken?
omdat ze nu dacht: oh, ik kan uitgeven
pi_180021260
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 20:17 schreef Sarabi het volgende:

[..]

Zeker aangezien je van betere tijden komt vraag ik me af of het al echt tot je doorgedrongen is dat je een stuk minder moet gaan uitgeven

Hopelijk kunnen je broer en/of zus je helpen.
Nouja ik zie door mn psychische issues sowieso ook weinig toekomst. Dus dat speelt denk ik ook vooral mee, dat ik het daardoor moeilijk vind om over de lange termijn na te denken. Ik zal het gesprek eens met ze aan gaan en kijken wat zij er van denken. En ga sowieso ook even naar die andere dingen die genoemd zijn kijken.
pi_180021282
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 20:20 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

omdat ze nu dacht: oh, ik kan uitgeven
En hoe is dat de volgende keer anders?

Ja nu 'weet' ze het maar er is niets veranderd dus 99,99% kans dat het de volgende keer weer zo gaat. Gelukkig heeft ze in de gaten dat ze hulp nodig heeft. Dus hopelijk wil haar familie helpen en haar financieren misschien beheren.
pi_180021302
Tuurlijk wordt het niet makkelijk, maar de knop is al deels om en ik denk dat dit vakantiegeldgedoe een goede les was. Jij kunt dit, echt waar
pi_180021413
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 20:22 schreef Sarabi het volgende:

[..]

En hoe is dat de volgende keer anders?

Ja nu 'weet' ze het maar er is niets veranderd dus 99,99% kans dat het de volgende keer weer zo gaat. Gelukkig heeft ze in de gaten dat ze hulp nodig heeft. Dus hopelijk wil haar familie helpen en haar financieren misschien beheren.
als je weet ' ik kan niks uitgeven' dan werkt dat veel beter dan: oh, ik heb geld wat ik uit kan geven, want dan wordt die ¤200 dus ongemerkt heel die ¤700 omdat uitgeven bekend voelt.

Maar misschien redt ze het niet zelf en kan er inderdaad beter iemand haar geld beheren. Geen officiele bewindvoerder doen hoor, die kost te veel geld. Maar ik zou, als ik Hestia was, nog wel zeker zelf een poging wagen, met inderdaad hulp (die vraagt ze nu ook hier)
pi_180021444
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 20:28 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

als je weet ' ik kan niks uitgeven' dan werkt dat veel beter dan: oh, ik heb geld wat ik uit kan geven, want dan wordt die ¤200 dus ongemerkt heel die ¤700 omdat uitgeven bekend voelt.


Zou mooi zijn als dat zo werkt
pi_180021448
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 20:19 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

regel dan meteen een steenrijke bejaarde ofzo, dan ben je er ook weer zo vanaf >:)
Als je nu de knop echt voor een jaar of twee omzet, dan ga je het zelfs moeilijk vinden om daarna weer zomaar dingen te kopen. En nee, even heel hard gezegd, je moest je nieuwe huis niet aankleden. Ik snap dat je het wel gedaan hebt hoor, het ziet er ook echt tof uit en ik weet van je kringloopaankopen, maar gewoon niks uitgeven moet nu het plan worden. En met niks bedoel ik ook echt niks, alleen je vaste lasten en boodschappen, verder gaat alles naar de buffer, ja, echt alles. En niet denken: oh, ik heb nu ¤200 in mijn buffer, ik kan behang gaan kopen. Of: ach, die ¤25 aan hobbyspullen kan deze maand wel. Cru gezegd: dat kun je je nu niet veroorloven, ook niet iets goedkoops.

Ik heb jarenlang op en onder bijstandsniveau geleefd en dat is soms niet leuk, maar meestal goed te doen. Je hebt nu een achterstand qua schuld en buffer, dat ga je wegwerken en dan zul je zien dat er op termijn ooit echt wel ruimte in je maandbudget komt om wel leuke dingen te doen en te kopen omdat je buffer dan op peil is.

Ook ik vraag me af waar die ontzettend hoge vaste lasten vandaan komen. Je bent hier niemand uitleg verschuldigd, maar ik snap het niet. Je boodschappenbudget is heel netjes, echt complimenten!
Maar dat is het dus, hoe zet je die knop om? Want dat lukt me dus niet ;(
Maar het heeft dus ook met psychische issues te maken dat ik het dus lastig vind om een lange termijn visie te hebben.

En qua vaste lasten moet ik na de huurtoeslag nog 300 euro zelf betalen, heb ik een dure ziektekostenverzekering, betaal ik voor verzekeringen door mn chronische ziekte extra hoge premie etc. Bijna alle leuke/niet noodzakelijke extraatjes zoals tijdschrift/e-bookabonnementen, consumentenbond etc heb ik vorig jaar opgezegd. Het zou nog strenger kunnen, ik heb nog wel Netflix bijvoorbeeld (goedkoopste versie). Maar omdat ik juist zoveel thuis zit vanwege mn arbeidsongeschiktheid was dat toch iets wat ik niet wilde opzeggen als het echt niet hoefde. En op zich kom ik wel uit per maand, ondanks dat het lastig is.
pi_180021465
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 20:23 schreef Doedezemaar het volgende:
Tuurlijk wordt het niet makkelijk, maar de knop is al deels om en ik denk dat dit vakantiegeldgedoe een goede les was. Jij kunt dit, echt waar
Fijn dat jij het zo positief inziet ;) Maar zelf heb ik net als Sarabi dus wel mijn twijfels ;)
Een bewindvoerder is misschien wat overdreven, maar een naaste of bijvoorbeeld budgetcoach lijkt me wel een goede.
pi_180021500
Volgens mij heb je best goed op orde waar je het geld aan uitgeeft.
Is het geen optie om vaste lasten via de bank te blijven betalen, maar voor je maaltijden en andere losse kosten een bepaald bedrag contant op te nemen nadat je je uitkering hebt gehad? Dus in de supermarkt etc niks meer pinnen?

Dan heb je het in handen en zie je precies hoe snel het opgaat.

De rest van het bedrag wat je overhoudt net voor je uitkering weer komt stort je door naar je aflossing. Je schuld is maar 500 euro, dan zou je er snel vanaf moeten kunnen zijn. En bouw je voor jezelf wellicht een gewoonte op die je kunt blijven aanhouden, zodat je daarna kunt gaan sparen.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_180021583
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 20:33 schreef Cat-astrophe het volgende:
Volgens mij heb je best goed op orde waar je het geld aan uitgeeft.
Is het geen optie om vaste lasten via de bank te blijven betalen, maar voor je maaltijden en andere losse kosten een bepaald bedrag contant op te nemen nadat je je uitkering hebt gehad? Dus in de supermarkt etc niks meer pinnen?

Dan heb je het in handen en zie je precies hoe snel het opgaat.

De rest van het bedrag wat je overhoudt net voor je uitkering weer komt stort je door naar je aflossing. Je schuld is maar 500 euro, dan zou je er snel vanaf moeten kunnen zijn. En bouw je voor jezelf wellicht een gewoonte op die je kunt blijven aanhouden, zodat je daarna kunt gaan sparen.
Ja voor boodschappen zou dat wel een optie zijn idd. Dat ik dat contant pin en in 4 enveloppen stop. Maar sommige dingen kunnen niet contant zoals OV-kaart opladen. Dat is dan wel weer lastig. Maar zoals gezegd, in normale maanden kom ik op zich wel rond maar is er niet echt ruimte om te sparen of af te lossen. Dat moet van de extraatjes. En als die ene schuld is afbetaald is het wel een goede om dat dan meteen aan het begin van de maand te sparen en niet aan het eind, want dan gaat het waarschijnlijk op.
pi_180021712
Ga naar een Rabobank vestiging en laat elke maand 50,- afboeken om zo uit het rood te komen. En zeg dat je niet meer rood wilt staan. Stel verder een pinlimiet in van bijvoorbeeld 20 euro perdag. Dit zorgt ervoor dat je geen impulsieve aankopen kunt doen. Overigens kun je beter vrij te besteden geld op een aparte rekening zetten en vast lasten van een bepaalde rekening af laten boeken. Kijk verder of je kunt investeren in zaken wat uiteindelijk geld oplevert bijvoorbeeld led verlichting etc.
XRP - To tha moon motherf#cker!
pi_180021722
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 20:38 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]

Ja voor boodschappen zou dat wel een optie zijn idd. Dat ik dat contant pin en in 4 enveloppen stop. Maar sommige dingen kunnen niet contant zoals OV-kaart opladen. Dat is dan wel weer lastig. Maar zoals gezegd, in normale maanden kom ik op zich wel rond maar is er niet echt ruimte om te sparen of af te lossen. Dat moet van de extraatjes. En als die ene schuld is afbetaald is het wel een goede om dat dan meteen aan het begin van de maand te sparen en niet aan het eind, want dan gaat het waarschijnlijk op.
Verschillen je reiskosten erg veel van maand tot maand? Anders kun je aan het begin van de maand je knip opladen tot een vast bedrag en daar verder niet meer aankomen.

Elke euro die je uitspaart kan naar je aflossing.

En je leert jezelf nieuwe gewoontes aan waardoor de impuls wellicht onderdrukt wordt als je weer wat extra inkomsten krijgt.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  Moderator zondag 24 juni 2018 @ 20:43:11 #93
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_180021723
- Bewindvoering kost geen geld. Je krijgt bijzondere bijstand van de gemeente. Daar heb je recht op, op grond van een medische verklaring en/of overspendering. Een bewindvoerder wordt jaarlijks gecontroleerd maar uit zekerheid zou ik een grotere organisatie kiezen. Niet zo'n eenmanszaak (met alle respect!)
- Budgetbeheer (vrijwillig budgetbeheer) kan bij de gemeente. Kost meestal ook niks of slechts een paar grijpstuivers. Idem wat hierboven staat.
- Neem geen budgetcoach van een particulier. Mijn ervaring op werkgebied is het waardeloos. Meestal hebben ze een cursusje links of rechts gehad. Waardeloos.
- Maak hoe dan ook een goed excel overzicht.
- Begin met drie rekeningen
> Vaste lasten rekening en vernietig die betaalpas
> Vast bedrag naar je betaalpas
> Spaarrekening bij een ándere bank waar je geen direct inzicht in heb. Wat een drempel wordt.
- Maak een vaste aflossing naar je roodstand

Ik lees over meer aflossingen? Je hebt dus nog meer schulden begrijp ik?

Maar vooral:
- stop met overspendering
- stop met 'leuke dingen' in overvloed. Geniet van kleinere dingen
- Had je allemaal bloemen en reizen en uit eten nodig? Besef dit. Je budget is er immers niet voor om jezelf te plezieren met extraatjes. Dat heet in principe compensatie uitgaven. Er is dus wellicht een onderliggende problematiek? Verdriet/onverwerkte zaken/geestestoestand?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_180021756
Ik reken ook altijd uit of mijn maand 4 of weken heeft.
Ik pin aan het begin van de maand dan het hele budget in 1x en doe dan idd in envelopjes.
Elke maandag (bij of welke dag jij fijn vind) pak ik het weekbudget.
En elke eurocent die over is doe ik in een spaarzakje in de kast.
Daar doe ik soms wat leuks van (en dan wel het liefst low budget).
Maar ik hou wel wat meer over per maand als jij.


Als je dalijk die 50 euro 'overhoud' zou je daar langzaamaan mee uit het rood kunnen komen en verder sparen voor een buffertje.
"Although the world is full of suffering, it is also full of overcoming it."
pi_180021769
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 20:42 schreef Mand het volgende:
Ga naar een Rabobank vestiging en laat elke maand 50,- afboeken om zo uit het rood te komen. En zeg dat je niet meer rood wilt staan. Stel verder een pinlimiet in van bijvoorbeeld 20 euro perdag. Dit zorgt ervoor dat je geen impulsieve aankopen kunt doen. Overigens kun je beter vrij te besteden geld op een aparte rekening zetten en vast lasten van een bepaalde rekening af laten boeken. Kijk verder of je kunt investeren in zaken wat uiteindelijk geld oplevert bijvoorbeeld led verlichting etc.
Ja dat met dat roodstaan ga ik dus regelen. Een aparte rekening voor vrij te besteden geld is ook een optie. Ledlampen heb ik allemaal al gekocht met mn verhuizing. En spullen die ik niet meer gebruik verkoop ik bijv op Facebook.
pi_180021823
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 20:45 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]

Ja dat met dat roodstaan ga ik dus regelen. Een aparte rekening voor vrij te besteden geld is ook een optie. Ledlampen heb ik allemaal al gekocht met mn verhuizing. En spullen die ik niet meer gebruik verkoop ik bijv op Facebook.
Goed bezig! Overigens goed dat dit alles je aandacht heeft!
XRP - To tha moon motherf#cker!
pi_180021831
Met wat je nu uitgeeft aan boodschappen is niks mis. Ik zie niet in hoe je daar echt op kan besparen.

Ik weet dat afgelopen maand een wat vreemde maand is geweest, maar misschien valt er wel te besparen op ov-kosten? Door bijvoorbeeld een voordeelurenabonnement te nemen. Of treinkaartjes via een aktie te kopen.
pi_180021838
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 20:43 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Verschillen je reiskosten erg veel van maand tot maand? Anders kun je aan het begin van de maand je knip opladen tot een vast bedrag en daar verder niet meer aankomen.

Elke euro die je uitspaart kan naar je aflossing.

En je leert jezelf nieuwe gewoontes aan waardoor de impuls wellicht onderdrukt wordt als je weer wat extra inkomsten krijgt.
dat laatste bedoelde ik inderdaad, daarom denk ik ook dat ze het nog een keer zelf zou moeten proberen, jezelf nieuwe gewoontes aanleren. Want overzicht heeft ze al, ze heeft zelfs een cursus gevolgd om overzicht en inzicht te krijgen, die volgende stap kan ze ook.
pi_180021848
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 20:43 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Verschillen je reiskosten erg veel van maand tot maand? Anders kun je aan het begin van de maand je knip opladen tot een vast bedrag en daar verder niet meer aankomen.

Elke euro die je uitspaart kan naar je aflossing.

En je leert jezelf nieuwe gewoontes aan waardoor de impuls wellicht onderdrukt wordt als je weer wat extra inkomsten krijgt.
Ja dat verschilt nogal per maand vanwege mn vrijwilligerswerk waar ik soms voor moet reizen. Maar ik heb bijvoorbeeld afgelopen maand een NS Seizoensretour gekocht voor 36 euro. Dan kan ik 3x (1x in lente/zomer/herfst) voor 12 euro per keer in het weekend retour reizen. Dus dat gebruik ik dan om een keer naar een vriendin aan de andere kant van het land te gaan. Of ik koop zo'n voordeel dagkaart. Maar mijn familie woont ook allemaal op minimaal 1 uur reizen, dus met verjaardagen/feestdagen ook extra reiskosten.
En ik heb een 40% dalurenabonnement, dus probeer daar zoveel mogelijk rekening mee te houden als dat kan.
pi_180021904
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 20:48 schreef Mand het volgende:

[..]

Goed bezig! Overigens goed dat dit alles je aandacht heeft!
Dankje!

quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 20:48 schreef Bucketlist het volgende:
Met wat je nu uitgeeft aan boodschappen is niks mis. Ik zie niet in hoe je daar echt op kan besparen.

Ik weet dat afgelopen maand een wat vreemde maand is geweest, maar misschien valt er wel te besparen op ov-kosten? Door bijvoorbeeld een voordeelurenabonnement te nemen. Of treinkaartjes via een aktie te kopen.
Zie mijn reactie op Cat-astrophe :)
  Moderator zondag 24 juni 2018 @ 20:57:41 #101
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_180022071
Als ik het zo lees proef ik iets wat ik vaker heb gezien, na zes jaar professioneel bewind en budget beheerder.

Is dit alles, die 500 euro roodstand of zijn er nog meer perrikelen te noemen?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')