abonnement Unibet Coolblue
pi_180013210
Als autochtone Nederlanders het hebben over moslims (meestal negatief :{ ) gaat het vaak ook mensen met conservatieve opvattingen die zich qua bepaalde opvattingen onderscheiden van de westerse cultuur.

Christenen worden ook vaak op één hoop gegooid: dan wordt er gerefereerd naar conservatieve mensen in de Biblebelt die bijvoorbeeld tegen euthanasie, homoseksualiteit, seks voor het huwelijk ... eigenlijk tegen alles zijn. Maar het christelijk geloof kent diverse stromingen. Ik ben zelf ook christelijk opgevoed, maar de kerk waar ik naartoe ging, was helemaal niet zo haatdragend en intolerant. De kerk van mijn opa en oma was veel conservatiever: dat was meer van "je moet sober leven en je mag dit en dat niet, anders zal de Heer je straffen". En de gezangen moesten altijd in hele noten gezongen worden; het mocht niet te vrolijk, want anders liet je de duivel in je toe. En dat is dan de Hervormde Kerk. De Oud-Gereformeerde Gemeente is nog veel strenger.

Hoe zit dat bij de islam? Want verschillende stromingen zijn er. Ik ken moslims die hun religie erg belangrijk vinden maar eigenlijk veel liberaler, constructiever en meer doordacht ermee bezig zijn.
  zondag 24 juni 2018 @ 15:35:32 #2
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_180013444
De meeste moslims in Nederland zijn soennitisch.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Soennisme
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_180013686
Christenen kunnen soms lijnrecht tegenover de door hun kerk gepropageerde waarden staan. Gewoon rondneuken in je studententijd, maar wel iedere zondag naar de kerk waar in sommige stromingen het als zondig wordt gezien.

Maar een moslim die wel lekker varkensvlees eet, zie je veel minder, tenminste, ik ken er geen een. Ik heb altijd het idee gehad dat het moderne christendom minder van de regels is, en meer van de mindfulness. Bij de islam gaat deze vlieger niet op, lijkt het. Misschien dat daar de gebrekkige nuance bij veel mensen hier vandaan komt...?
-nee-
pi_180014012
pi_180015699
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 15:50 schreef Triggershot het volgende:
[ afbeelding ]
Zo wordt islam wel een heel breed begrip.
Zie jij Dürzîler als moslims?
  Moderator zondag 24 juni 2018 @ 18:36:00 #6
441859 crew  Lenny77
pi_180019014
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 15:50 schreef Triggershot het volgende:
[ afbeelding ]
Oprechte vraag: hoe komt het dat er zoveel stromingen zijn? Wat zijn dan de grote verschillen?
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_180019120
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 18:36 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

Oprechte vraag: hoe komt het dat er zoveel stromingen zijn? Wat zijn dan de grote verschillen?
Het grootste verschil is de claim op autoriteit. Wie is de legitieme leider van de Islam.
In grote lijnen zijn ze allemaal hetzelfde. Allah is een, de Koran is het boek. Mohammed is de boodschapper en de hel en het paradijs bestaan.

Buiten de politieke conflict zijn er echt tig (kleinere) verschillen. Hoe lang mag je schaamhaar zijn, hoe lang mag je slapen, mag je wel je baard knippen?

En dan heb je natuurlijk ook nog eens de Koranieten. Een relatief kleine groep die de Hadiths in haar geheel verwerpt en de Koran zo veel mogelijk zelf willen interpreteren zonder externe bronnen.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 24-06-2018 18:39:47 ]
pi_180019152
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 16:43 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Zo wordt islam wel een heel breed begrip.
Zie jij Dürzîler als moslims?
Als zij zich moslim noemen, zie ik ze als moslim.
  zondag 24 juni 2018 @ 18:41:24 #9
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_180019197
Zag laatst een docu op tv over dat er ook verschillende korans waren in verschillende grondtalen van het Arabisch, en versies met toegevoegde hoofdstukken (oa hst 20 dacht ik). Yemen heeft zo'n niet reguliere koran, maar niemand mag erbij. De huidige canon is vastgesteld in 1928.
pi_180019622
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 18:40 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Als zij zich moslim noemen, zie ik ze als moslim.
En, doen ze dat?
pi_180019642
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 18:58 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

En, doen ze dat?
Een aantal.
pi_180019659
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 18:58 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Een aantal.
Ok, dus een deel noem jij moslims, een deel niet, terwijl zij qua religie 100% hetzelfde zijn?
pi_180019685
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 18:59 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Ok, dus een deel noem jij moslims, een deel niet, terwijl zij qua religie 100% hetzelfde zijn?
Als jij jezelf een moslim noemt noem ik jou een moslim. Als jij jezelf een kafir noemt, noem ik jou een kafir. Verder boeit het mij niet wat voor stempel jij of anderen op jezelf hebben geplakt, Sunni, Shia, Alevi, Kiptandoori, boeit mij niet echt. Wat is je punt?
pi_180019855
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 19:01 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Als jij jezelf een moslim noemt noem ik jou een moslim. Als jij jezelf een kafir noemt, noem ik jou een kafir. Verder boeit het mij niet wat voor stempel jij of anderen op jezelf hebben geplakt, Sunni, Shia, Alevi, Kiptandoori, boeit mij niet echt. Wat is je punt?
Je spreekt jezelf tegen.
pi_180019928
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 19:10 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Je spreekt jezelf tegen.
Oke.
pi_180024129
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 18:41 schreef Manke het volgende:
Zag laatst een docu op tv over dat er ook verschillende korans waren in verschillende grondtalen van het Arabisch, en versies met toegevoegde hoofdstukken (oa hst 20 dacht ik). Yemen heeft zo'n niet reguliere koran, maar niemand mag erbij. De huidige canon is vastgesteld in 1928.
Ja, er was een tijd waarin er meerdere versies van de Koran waren. En toen is er één officiele versie uitgekozen, al die andere versies zijn vernietigd om het idee te wekken dat de Koran nooit verandert is.

Ik heb laatst ook een video over de islam gekeken. Sommige moslims lezen schijnbaar een andere Koran dan de meerderheid. 3% leest een bepaalde versie, uitgave van de Koran die anders is, onder die 3% vallen ook de Marokkanen. En 95% leest de "standaard Koran". En van de overige 2% weet ik niet zo veel af.

Maar die andere versie die de 3% leest is waarschijnlijk niet echt een hele andere Koran. Je hebt bijv ook verschillende vertalingen van de Bijbel enzo.

Het argument wat moslims maken om hun geloof te legitimeren is dat de Bijbel corrupt is geraakt en dat God daarom een nieuw woord moest geven, maar wij hebben bewijs dat de Koran is aangepast, dus die noemer gaat niet op. Daarnaast, waarom zou God alleen zijn derde boek tegen corruptie verdedigen en die andere twee niet?

De islam is 100% een valse religie als je kunt bewijzen dat de Bijbel niet vervalst is en de Koran wel. En we hebben bewijs, de oudste Bijbel die we hebben is ongeveer hetzelfde als onze huidige. Maar ik heb ontdekt dat er allerlei vertaalfouten zitten in de Bijbel die de meeste christenen lezen. In grote lijnen is het wel ongeveer hetzelfde, maar sommige cruciale details zijn door die vertaalfouten anders.

Verder is er meer bewijs dat de islam nep is. Ten eerste is het een systeem wat niet werkt, dat zien we duidelijk. Ten tweede staan er geschiedvervalsingen, historische fouten en wetenschappelijke fouten in.

Er staat bijv dat de zon opkomt in een modderige plas en dat Alexander de Grote moslim was. Ook zijn verhalen uit de Bijbel aangepast en vervalst. In de Koran staat bijv dat Mozes tegen de mensen die het gouden kalf aanbaden zei dat ze zelfmoord moesten plegen, maar in de Bijbel niet. Volgens de Koran was Adam een profeet van Allah, volgens de Bijbel niet. Volgens de Koran heeft Abraham de Kaaba in Mekka gebouwd, maar in de Bijbel staat daar niks over.

quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 18:38 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Het grootste verschil is de claim op autoriteit. Wie is de legitieme leider van de Islam.
In grote lijnen zijn ze allemaal hetzelfde. Allah is een, de Koran is het boek. Mohammed is de boodschapper en de hel en het paradijs bestaan.

Buiten de politieke conflict zijn er echt tig (kleinere) verschillen. Hoe lang mag je schaamhaar zijn, hoe lang mag je slapen, mag je wel je baard knippen?

En dan heb je natuurlijk ook nog eens de Koranieten. Een relatief kleine groep die de Hadiths in haar geheel verwerpt en de Koran zo veel mogelijk zelf willen interpreteren zonder externe bronnen.
Dus jij bent een Koraniet?
  Moderator zondag 24 juni 2018 @ 22:32:50 #17
441859 crew  Lenny77
pi_180024187
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 18:38 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Het grootste verschil is de claim op autoriteit. Wie is de legitieme leider van de Islam.
In grote lijnen zijn ze allemaal hetzelfde. Allah is een, de Koran is het boek. Mohammed is de boodschapper en de hel en het paradijs bestaan.

Buiten de politieke conflict zijn er echt tig (kleinere) verschillen. Hoe lang mag je schaamhaar zijn, hoe lang mag je slapen, mag je wel je baard knippen?

En dan heb je natuurlijk ook nog eens de Koranieten. Een relatief kleine groep die de Hadiths in haar geheel verwerpt en de Koran zo veel mogelijk zelf willen interpreteren zonder externe bronnen.
Maar als zo een kleinere stroming zeg maar wat andere opvattingen heeft, dan is het toch nog steeds Islam? Waarom vechten ze dan ook tegen mekaar? Ze aanvaarden toch allemaal Allah en de Koran en Mohammed? Hoe kunnen ze dan vijand van mekaar zijn?
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  Moderator zondag 24 juni 2018 @ 22:36:25 #18
441859 crew  Lenny77
pi_180024235
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 22:29 schreef Firewarrior het volgende:

[..]

Ja, er was een tijd waarin er meerdere versies van de Koran waren. En toen is er één officiele versie uitgekozen, al die andere versies zijn vernietigd om het idee te wekken dat de Koran nooit verandert is.

Ik heb laatst ook een video over de islam gekeken. Sommige moslims lezen schijnbaar een andere Koran dan de meerderheid. 3% leest een bepaalde versie, uitgave van de Koran die anders is, onder die 3% vallen ook de Marokkanen. En 95% leest de "standaard Koran". En van de overige 2% weet ik niet zo veel af.

Maar die andere versie die de 3% leest is waarschijnlijk niet echt een hele andere Koran. Je hebt bijv ook verschillende vertalingen van de Bijbel enzo.

Het argument wat moslims maken om hun geloof te legitimeren is dat de Bijbel corrupt is geraakt en dat God daarom een nieuw woord moest geven, maar wij hebben bewijs dat de Koran is aangepast, dus die noemer gaat niet op. Daarnaast, waarom zou God alleen zijn derde boek tegen corruptie verdedigen en die andere twee niet?

De islam is 100% een valse religie als je kunt bewijzen dat de Bijbel niet vervalst is en de Koran wel. En we hebben bewijs, de oudste Bijbel die we hebben is ongeveer hetzelfde als onze huidige. Maar ik heb ontdekt dat er allerlei vertaalfouten zitten in de Bijbel die de meeste christenen lezen. In grote lijnen is het wel ongeveer hetzelfde, maar sommige cruciale details zijn door die vertaalfouten anders.

Verder is er meer bewijs dat de islam nep is. Ten eerste is het een systeem wat niet werkt, dat zien we duidelijk. Ten tweede staan er geschiedvervalsingen, historische fouten en wetenschappelijke fouten in.

Er staat bijv dat de zon opkomt in een modderige plas en dat Alexander de Grote moslim was. Ook zijn verhalen uit de Bijbel aangepast en vervalst. In de Koran staat bijv dat Mozes tegen de mensen die het gouden kalf aanbaden zei dat ze zelfmoord moesten plegen, maar in de Bijbel niet. Volgens de Koran was Adam een profeet van Allah, volgens de Bijbel niet. Volgens de Koran heeft Abraham de Kaaba in Mekka gebouwd, maar in de Bijbel staat daar niks over.

[..]

Dus jij bent een Koraniet?
Nou er zijn anders ook genoeg bewijzen dat de bijbel flink is aangepast en dat er boeken zijn weg gelaten die niet zo goed uitkwamen.
Ik denk dat je bij alle oude geschriften er vanuit kan gaan dat er door de tijd heen flink mee geknoeid werd, lekker hoe het toen handig uitkwam.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_180024258
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 22:32 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

Maar als zo een kleinere stroming zeg maar wat andere opvattingen heeft, dan is het toch nog steeds Islam? Waarom vechten ze dan ook tegen mekaar? Ze aanvaarden toch allemaal Allah en de Koran en Mohammed? Hoe kunnen ze dan vijand van mekaar zijn?
Eenheid onder moslims is een illusie. Het is een historische leugen. Kort na de leven van Mohammed begonnen al de eerste moslims te vechten met elkaar. Waarom? Verschillende redenen, politiek, economisch, nationalisme, theologisch, trots, eer, noem het maar op.

Ze geloven allemaal in Allah, maar "Alleen mijn weg leidt naar Allah". Daarna beginnen de veroordelingen, van het onschuldige 'jij vergist je, zit fout... bent afgedwaald naar zelfs jij bent vervloekt en ongelovig'

Geloven dat Allah god is, Mohammed de boodschapper en de Koran het boek is niet voldoende geweest om de eenheid te bewaren.
  Moderator zondag 24 juni 2018 @ 22:56:05 #20
441859 crew  Lenny77
pi_180024653
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 22:37 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Eenheid onder moslims is een illusie. Het is een historische leugen. Kort na de leven van Mohammed begonnen al de eerste moslims te vechten met elkaar. Waarom? Verschillende redenen, politiek, economisch, nationalisme, theologisch, trots, eer, noem het maar op.

Ze geloven allemaal in Allah, maar "Alleen mijn weg leidt naar Allah". Daarna beginnen de veroordelingen, van het onschuldige 'jij vergist je, zit fout... bent afgedwaald naar zelfs jij bent vervloekt en ongelovig'

Geloven dat Allah god is, Mohammed de boodschapper en de Koran het boek is niet voldoende geweest om de eenheid te bewaren.
Zonde eigenlijk.. Het zal in de aard van de mens liggen zeker?
Bedankt voor je antwoord!
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_180024734
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 22:56 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

Zonde eigenlijk.. Het zal in de aard van de mens liggen zeker?
Bedankt voor je antwoord!
Er worden een tal van redenen gegeven. Een van de meest gegeven verklaringen van de vroege Islam is dat de mensen nog maar echt prille moslims waren die nog niet helemaal de Islamitische way of life hadden omarmd. De pre-Islamitische Arabieren zouden al om iedere kleinigheidje oorlog voeren met elkaar. Dat de Islam wordt geprezen omdat het een zogenaamde eenheid onder Arabieren bracht is dan ook niet vergezocht Vrij snel daarna heeft de Islamitische wereld een imperialistische karakter gekregen met alle gevolgen van dien in de zoektocht en behoud van de macht door verschillende rijken en leiders.
pi_180071276
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 22:56 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

Zonde eigenlijk.. Het zal in de aard van de mens liggen zeker?
Bedankt voor je antwoord!
Zonder religie heb je dat probleem ook hoor, geloof me. Maar de Koran is ook niet in chronologische volgorde geschreven, dat zie ik als chaotisch. Daardoor raken moslims misschien in de war en snappen ze het niet.

Verder: Op de ene bladzijde in de Koran staat X en op de volgende bladzijde staat precies het tegenovergestelde. Dat maakt het zo lastig.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 27-06-2018 00:13:02 ]
pi_180071621
73.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_180071661
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 23:00 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Er worden een tal van redenen gegeven. Een van de meest gegeven verklaringen van de vroege Islam is dat de mensen nog maar echt prille moslims waren die nog niet helemaal de Islamitische way of life hadden omarmd. De pre-Islamitische Arabieren zouden al om iedere kleinigheidje oorlog voeren met elkaar. Dat de Islam wordt geprezen omdat het een zogenaamde eenheid onder Arabieren bracht is dan ook niet vergezocht Vrij snel daarna heeft de Islamitische wereld een imperialistische karakter gekregen met alle gevolgen van dien in de zoektocht en behoud van de macht door verschillende rijken en leiders.
Ik denk dat ze juist macht hebben gekregen door dat imperialistisch karakter. Mohammed kreeg macht door zijn imperialistisch karakter. Misschien wil je een video zien over de geschiedenis van de islam? Of over de holocaust op de Indiërs die gepleegd is door moslims waarbij 60-80 miljoen doden vielen?



[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-06-2018 00:29:41 ]
pi_180071750
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 00:29 schreef Firewarrior het volgende:
Of over de holocaust op de Indiërs die gepleegd is door moslims waarbij 60-80 miljoen doden vielen?
Islam komt van het woord S L M waarvan de stam oa vrede betekent. Met jezelf en je omgeving. Als dit al heeft plaatsgevonden wat je stelt staat het geloof daar volledig los van. De mens maakt wel fouten helaas ja.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_180072060
quote:
1s.gif Op woensdag 27 juni 2018 00:33 schreef Aloulu het volgende:

[..]

Islam komt van het woord S L M waarvan de stam oa vrede betekent. Met jezelf en je omgeving. Als dit al heeft plaatsgevonden wat je stelt staat het geloof daar volledig los van. De mens maakt wel fouten helaas ja.
Is dat echt zo? Het woord islam zelf betekend onderwerping. Het betekend onderwerping aan Allah denk ik.

Salaam is vrede in het Arabisch, dacht ik. Maar als je wilt weten wat de Islam is dan moet je zelf de Koran lezen. Ik heb zelf de Koran gelezen en ik nam alles heel letterlijk, daardoor dacht ik dat het een boek was over het terroriseren van andere mensen en juist een boek over wreedheid en niet over vrede. In de Koran staat dat je de ongelovigen allemaal moet vermoorden omdat ze het slechtste van alle wezens zijn.

Allah is volgens mij gewoon een oude maangod uit Babylonië of een Serpent Of Ancient Who Deceives The Entire World. Dat is gewoon hoe ik het zie, ik ben vooral verbaasd dat sommige mensen je om die reden willen vermoorden, als je dat zegt.
pi_180072440
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 00:48 schreef Firewarrior het volgende:
Is dat echt zo? Het woord islam zelf betekend onderwerping. Het betekend onderwerping aan Allah denk ik.
Arabisch is als het Hebreeuws of Aramees een semitische taal. Die werken meestal met drie of vierklanken systeem waarbij dat een betekenis heeft. De medeklinkers zijn voor de algemene betekenis vaak onbelangrijk.

i S L a M = S L M = S a L a a M = o S a L i M

Islam = religie of overgave
Salam = vrede
Osalim = werkwoord van "overdragen aan"..."overgeven aan"

Allemaal zelfde root woord: S L M

Jij zegt onderwerping? Dat is het woord KH DH 3a خضع
Drie root woord; onderwerpen (werkwoord hier) meestal in militaire zin bedoeld in Arabisch, iets met kracht onderwerpen. Zo staat in woordenboek.

quote:
In de Koran staat dat je de ongelovigen allemaal moet vermoorden omdat ze het slechtste van alle wezens zijn.
Er staat dat je moet terugvechten tegen diegenen "die jullie uit jullie huizen verdrijven", "totdat zij stoppen en dan stoppen jullie ook".

En ergens anders staat "maar wat diegenen die jullie niet bevechten betreft ; wees rechtvaardig".
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
  woensdag 27 juni 2018 @ 05:43:09 #28
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_180073475
Bezem erdoor en complottheorieën en reacties erop verwijderd. Ontopic weer verder!
With the stars as her umbrella
pi_180073486
quote:
1s.gif Op woensdag 27 juni 2018 01:09 schreef Aloulu het volgende:

[..]

Arabisch is als het Hebreeuws of Aramees een semitische taal. Die werken meestal met drie of vierklanken systeem waarbij dat een betekenis heeft. De medeklinkers zijn voor de algemene betekenis vaak onbelangrijk.

i S L a M = S L M = S a L a a M = o S a L i M

Islam = religie of overgave
Salam = vrede
Osalim = werkwoord van "overdragen aan"..."overgeven aan"

Allemaal zelfde root woord: S L M

Jij zegt onderwerping? Dat is het woord KH DH 3a خضع
Drie root woord; onderwerpen (werkwoord hier) meestal in militaire zin bedoeld in Arabisch, iets met kracht onderwerpen. Zo staat in woordenboek.

[..]

Er staat dat je moet terugvechten tegen diegenen "die jullie uit jullie huizen verdrijven", "totdat zij stoppen en dan stoppen jullie ook".

En ergens anders staat "maar wat diegenen die jullie niet bevechten betreft ; wees rechtvaardig".
Ah, dus het betekend jezelf overgeven aan Allah. Ik dacht jezelf onderwerpen aan Allah ofzo. Is dat niet een beetje hetzelfde eigenlijk?

Ik bedoelde ook niet het vers wat jij citeerde, want ik heb ook een tijdje terug ontdekt dat het over zelfverdediging ging. Ik had het over andere verzen in de Koran, maar misschien kunnen we daarover beter een nieuw topic aanmaken.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 27-06-2018 06:00:02 ]
pi_180076431
-hou eens op-

[ Bericht 78% gewijzigd door -Miauw- op 27-06-2018 11:47:47 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')