abonnement Unibet Coolblue
pi_180009781
Graag zou ik advies willen wat de beste of handigste methode is om het dak van de garage te isoleren met PIR panelen.

Het bitumen op het dak is niet heel best meer en is min of meer aan vervanging toe. Dan wil ik gelijk het dak gaan isoleren en heb hiervoor 8cm dikke B-keus PIR panelen gekocht via marktplaats.

Ik had het idee om deze direct over de bestaande bitumenlaag te leggen en daaroverheen een nieuwe laag bitumen te plaatsen. Uiteraard rekening houden met waterafvoer enz.

Mijn vader zegt dat we de bestaande bitumenlaag dan eerst moeten insnijden op diverse plekken om bij lekkage van de nieuwe laag bitumen geen water ophoping te krijgen.

Verder heeft hij het steeds over een soort geperforeerde platen waarop je de bitumen gaat plakken en de warme troep loopt dan door die gaatjes en hecht zich zo vast aan de pir platen.
Ik heb echter geen idee waar die het nou over heeft. Zijn idee snap ik maar kan er niks over vinden.

Dus wat te doen?

Oude bitumen laag laten zitten, eventueel insnijden of geheel verwijderen?

PIR panelen vastzetten met montagekit of schroeven met sluitring?

Hoe ervoor zorgen dat nieuwe bitumen laag goed vasthecht aan de PIR panelen?

Het doel van het isoleren is om zomers de warmte een zo goed mogelijk buiten te houden.

In een eerder stadium heb ik de enkelsteens wand ook al met Pir panelen geisoleerd, van binnenuit dus hoef je niet na te denken over waterdichtheid.

Het zijn harde panelen, je kunt erop lopen zonder dat ze indeuken. Mogelijk wil ik mijn zonnepanelen(oost) nog wel een keer verplaatsen naar het dak van de garage(zuid).

Verder overweeg ik een pelletkachel waarbij de rookgasafvoer dan via de garage en het garage dak zal gaan lopen. Lijkt mij dat dit ook allemaal kan als de pir panelen er eenmaal opzitten.

hieronder foto's van het dak, onderkant dak en de panelen.





pi_180010532
*bitumen verwijderen (helemaal)

*pirplaten vastzetten met schroeven met plaatjes in je bestaande dakbeschot .

*epdm ipv bitumen erop (zijn ook andere opties , qua kleur lichter zodat er minder warmte in je dakbeschot komt , epdm is zwart dus houd warmtestraling goed vast )

*afwerken
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_180014133
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 13:15 schreef Glider76 het volgende:

Verder overweeg ik een pelletkachel waarbij de rookgasafvoer dan via de garage en het garage dak zal gaan lopen. Lijkt mij dat dit ook allemaal kan als de pir panelen er eenmaal opzitten.

Ik zou eerst de afvoer aanbrengen en dan pas de PIR platen.

Verder vroeg ik me af ho je de waterafvoer gaat doen, even aangenomen dat je nieuwe isolatielaag hoger uitkomt dan de huidige rand. Een soort van gootje tussen isolatie en de rand?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_180014598
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 15:53 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik zou eerst de afvoer aanbrengen en dan pas de PIR platen.

Verder vroeg ik me af ho je de waterafvoer gaat doen, even aangenomen dat je nieuwe isolatielaag hoger uitkomt dan de huidige rand. Een soort van gootje tussen isolatie en de rand?
De dakrand is hoger dan de PIR platen, verder wil ik een goot overhouden rondom.

Daarbij is er een al een redelijke afloop aanwezig. Van 8 cm dakrand tot 15 cm dakrand waar de afvoer zit.
pi_180018043
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 14:02 schreef Cybersijp het volgende:
*bitumen verwijderen (helemaal)

*pirplaten vastzetten met schroeven met plaatjes in je bestaande dakbeschot .

*epdm ipv bitumen erop (zijn ook andere opties , qua kleur lichter zodat er minder warmte in je dakbeschot komt , epdm is zwart dus houd warmtestraling goed vast )

*afwerken
Zo zou ik t ook doen inderdaad. De platen kan je veel strakker neer leggen zonder de oude bitumen er onder.
pi_180018337
Hou zou het bitumen nu erop liggen? Ik zelf heb geen idee, lijkt mij rechtstreeks op de houten platen.

Op sommige plekken is het losgelaten van het hout, maar zelf nog wel intact.

Hoe de stukken verwijderen die nog wel goed vastzitten? Losbranden of zou je het eenvoudig er vanaf kunnen trekken?
pi_180022010
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 18:14 schreef Glider76 het volgende:
Hou zou het bitumen nu erop liggen? Ik zelf heb geen idee, lijkt mij rechtstreeks op de houten platen.

Op sommige plekken is het losgelaten van het hout, maar zelf nog wel intact.

Hoe de stukken verwijderen die nog wel goed vastzitten? Losbranden of zou je het eenvoudig er vanaf kunnen trekken?
Als je geluk hebt zit de 1e laag gewoon gespijkerd. Dan trek je t zo los
pi_180022211
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 18:14 schreef Glider76 het volgende:
Hou zou het bitumen nu erop liggen? Ik zelf heb geen idee, lijkt mij rechtstreeks op de houten platen.

Op sommige plekken is het losgelaten van het hout, maar zelf nog wel intact.

Hoe de stukken verwijderen die nog wel goed vastzitten? Losbranden of zou je het eenvoudig er vanaf kunnen trekken?
Die oude laag kan je er gewoon afsteken.
pi_180023725
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 16:08 schreef Glider76 het volgende:

De dakrand is hoger dan de PIR platen, verder wil ik een goot overhouden rondom.

Daarbij is er een al een redelijke afloop aanwezig. Van 8 cm dakrand tot 15 cm dakrand waar de afvoer zit.
Prima.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_180027029
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 20:55 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Als je geluk hebt zit de 1e laag gewoon gespijkerd. Dan trek je t zo los
Dit.
Als het fatsoenlijk gelegd is zit er een tussenlaag (meestal gespijkerd) op je houten dak. Daarop is de bitumen gebrand.
pi_180028159
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 01:54 schreef DarkE het volgende:

[..]

Dit.
Als het fatsoenlijk gelegd is zit er een tussenlaag (meestal gespijkerd) op je houten dak. Daarop is de bitumen gebrand.
ok. De tussenlaag kan dan blijven zitten? Maar zo'n tussenlaag moet dus ook straks over de PIR platen komen om daarop de bitumen te branden.
  maandag 25 juni 2018 @ 06:28:11 #12
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_180028222
Ja anders blijft er weinig van je pir plaatjes over.
Laat die handjes wapperen!
pi_180029869
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 05:44 schreef Glider76 het volgende:
De tussenlaag kan dan blijven zitten? Maar zo'n tussenlaag moet dus ook straks over de PIR platen komen om daarop de bitumen te branden.
Voordeel van het voorgestelde EPDM is, dat je niet kan branden, maar moet lijmen. Overigens weet ik niet of dat lijmen gelijk op de PIR kan.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_180030112
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 09:40 schreef blomke het volgende:

[..]

Voordeel van het voorgestelde EPDM is, dat je niet kan branden, maar moet lijmen. Overigens weet ik niet of dat lijmen gelijk op de PIR kan.
Zo heb ik het wel gedaan. Pir-platen vastgeschroefd met van die schroefringen, daarna gewoon lijm over de pir-platen verdelen (gebruik wel genoeg lijm!) en daarna de EPDM eroverheen.
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
pi_180030629
quote:
2s.gif Op maandag 25 juni 2018 09:52 schreef nightsleeper het volgende:
Pir-platen vastgeschroefd met van die schroefringen, daarna gewoon lijm over de pir-platen verdelen (gebruik wel genoeg lijm!) en daarna de EPDM eroverheen.
^O^ welke lijmsoort?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_180053827
quote:
14s.gif Op maandag 25 juni 2018 10:26 schreef blomke het volgende:

[..]

^O^ welke lijmsoort?
Ik heb daar Polyurethaanlijm KS150 voor gebruikt. Echt verschrikkelijk checmische troep maar het werkt als een trein. Het zijn van die metalen blikken en de handigste manier om het aan te brengen is gewoon met een schroevendraaier drie gaten in het blik te maken. Als je dan de dop opent kun je van die mooie sliertjes op je dak maken door gewoon met het blik te lopen.

Dit geeft een vergelijkbaar effect aan gebruik van een lijmmof (maar dan veel makkelijker). Na aanbrengen EPDM erop en er even overheen lopen om het goed aan te drukken en de lijm te verdelen.
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
pi_180063200
Epdm is trouwens ook een mooie oplossing voor bijvoorbeeld zinken goten die wat gaan lekken bij de naden ed.
pi_180110190
Ik heb met mijn vader een veranda gedaan met EPDM. Vondt het toch niet zo prettig werken en achteraf waren er nog heel lang lekkkages. Dit omdat er 3 lichtkoepels in de veranda zitten en het is moeilijk dicht te krijgen bij hoeken en opstaande randen.

Aangezien het dak van de garage een goot romdom de pir platen krijgt voor waterafvoer lijkt mij dat echt een plek waar ook zulke lekkages gaan optreden.
pi_180127495
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juni 2018 21:33 schreef Glider76 het volgende:
Ik heb met mijn vader een veranda gedaan met EPDM. Vondt het toch niet zo prettig werken en achteraf waren er nog heel lang lekkkages. Dit omdat er 3 lichtkoepels in de veranda zitten en het is moeilijk dicht te krijgen bij hoeken en opstaande randen.

Aangezien het dak van de garage een goot romdom de pir platen krijgt voor waterafvoer lijkt mij dat echt een plek waar ook zulke lekkages gaan optreden.
Waarschijnlijk zitten je lichtkoepels te laag tov de dakrand. Om deze goed dicht te krijgen moet je eigenlijk eerst een soort manchet maken en die over de lichktoepel trekken. Vergelijk het met een duiker die het rubber duikerspak over z'n hoofd trekt. Daarna de dakbedekking er op potdekselen.
Je kan epdm trouwens ook laten prefabben met opstaande kanten en al maar betaal je wel voor natuurlijk.

https://www.interexpress.nl/epdm-toebehoren/prefab-hoeken
pi_180159422
Ik heb ook een lichtkoepel in mijn EPDM zitten. Nooit problemen mee gehad. Bij het plaatsen van de EPDM gewoon insnedes gemaakt in de hoeken, zodat het mooi over de lichtkoepel heen valt. Over die insnedes heb ik dan wat kleine stukjes EPDM geplakt die het mooi afsluiten. Die stukjes heb ik natuurlijk extra goed afgekit.
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
pi_180160725
quote:
2s.gif Op zondag 1 juli 2018 11:35 schreef nightsleeper het volgende:
Ik heb ook een lichtkoepel in mijn EPDM zitten. Nooit problemen mee gehad. Bij het plaatsen van de EPDM gewoon insnedes gemaakt in de hoeken, zodat het mooi over de lichtkoepel heen valt. Over die insnedes heb ik dan wat kleine stukjes EPDM geplakt die het mooi afsluiten. Die stukjes heb ik natuurlijk extra goed afgekit.
Inderdaad, je hebt zelfs spreciale 'tape' wat vulcaniseert met de epdm als je het er op plakt om over die snedes te plakken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')