Lees: Bij elke aankoop van een scooter eisen wij een aanbetaling van 250 euro. Dit is ons verdienmodel aangezien wij niet aan de leveringsverplichtigen kunnen voldoen en toch graag een zaak willen runnen.quote:Op zaterdag 23 juni 2018 16:51 schreef RGS18 het volgende:
[..]
Hun voorwaarden staan toch niet boven de wet? Dit staat er blijkbaar in hun voorwaarden (het was even goed zoeken):
"Bestelling en aanbetaling
Vanwege een groot aantal niet afgehaalde en/of geannuleerde bestellingen zijn wij helaas genoodzaakt om in de winkel een aanbetaling te vragen van minimaal 250,- euro. Met een aanbetaling wordt de koop gesloten. Wanneer wij het product niet kunnen leveren dan krijgt u uiteraard uw aanbetaling volledig terug. Ziet u alsnog van de koop af dan bent u uw aanbetaling kwijt. Wanneer u een brommer of scooter op afbetaling koopt (least) is de koop gesloten wanneer u het leasecontract ondertekent. Dit betekent dat de aankoop niet meer ongedaan gemaakt kan worden. Wilt u de koop toch ontbinden dan wordt er 250 euro in rekening gebracht. Na het ondertekenen van het leasecontract kunt u binnen 14 dagen alsnog de “lease” annuleren. Echter geldt dan nog steeds de afnameplicht. De reden hiervan is dat brommers, scooters en motorscooters namelijk op (uw) maat besteld worden."
Goed verhaal, het topic even lezen was minder moeite geweestquote:Op zondag 12 augustus 2018 12:18 schreef dheruer het volgende:
Als je nooit in de winkel bent geweest heb je het recht (bij een niet op bestelling/op maat gebruikt product) het product te retourneren.
Een winkel mag wel kosten aftrekken voor waardevermindering, als je bijvoorbeeld krassen hebt gemaakt, een blisterpack geopend hebt etc.
De bedoeling van het retourrecht is dat je het product thuis kan bekijken zoals je het in de winkel zou bekijken, niet meer en niet minder. Tenzij dus producten op maat worden besteld.
Daar zit hem net de crux. Als zij deze scooter in bulk bestellen, kun je het aanvechten. Als zij 1 scooter speciaal voor jou hebben besteld, mogen zij hier kosten voor in rekening brengen.
Verzendkosten betaal je eenmalig, ofwel voor het naar jou toe sturen ofwel voor het terugsturen. Hier is natuurlijk nog geen sprake van als je het product nog niet ontvangen hebt.
Belangrijkste vraag (buiten het principe gevoel) is, levert het meer op of kost het meer als je dit via advocaat/rechtsbijstand gaat uitvechten.
Informatief voor de volgendequote:Op zondag 12 augustus 2018 12:20 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Goed verhaal, het topic even lezen was minder moeite geweest
Totaal niet.quote:
De informatie klopt op meerdere punten niet of niet volledig. Onhandig om je verhaal als waarheid te brengen.quote:Op zondag 12 augustus 2018 12:18 schreef dheruer het volgende:
Als je nooit in de winkel bent geweest heb je het recht (bij een niet op bestelling/op maat gebruikt product) het product te retourneren.
Een winkel mag wel kosten aftrekken voor waardevermindering, als je bijvoorbeeld krassen hebt gemaakt, een blisterpack geopend hebt etc.
De bedoeling van het retourrecht is dat je het product thuis kan bekijken zoals je het in de winkel zou bekijken, niet meer en niet minder. Tenzij dus producten op maat worden besteld.
Daar zit hem net de crux. Als zij deze scooter in bulk bestellen, kun je het aanvechten. Als zij 1 scooter speciaal voor jou hebben besteld, mogen zij hier kosten voor in rekening brengen.
Verzendkosten betaal je eenmalig, ofwel voor het naar jou toe sturen ofwel voor het terugsturen. Hier is natuurlijk nog geen sprake van als je het product nog niet ontvangen hebt.
Belangrijkste vraag (buiten het principe gevoel) is, levert het meer op of kost het meer als je dit via advocaat/rechtsbijstand gaat uitvechten.
En in aanvulling hierop: het openen van een blisterpack mag de consument niet worden aangerekend.quote:Op zondag 12 augustus 2018 14:12 schreef baskick het volgende:
[..]
Totaal niet.
[..]
De informatie klopt op meerdere punten niet of niet volledig. Onhandig om je verhaal als waarheid te brengen.
Of een winkel uit voorraad levert of n.a.v. een order bestelt, is niet relevant. Noch of het in bulk of per stuk besteld wordt. Als het maatwerk betreft, dan is het uitgezonderd. Maar again: een framehoogte of opties/accessoires zijn geen maatwerk zolang het gekozen is aangeboden keuzemogelijkheden.
Of een koper ooit in de winkel geweest is, is irrelevant. Of vervalt het herroepingsrecht voor al mijn toekomstige bestellingen bij Coolblue of Mediamarkt omdat ik ooit in één van hun fysieke winkels ben geweest? Retorische vraag.
Verzendkosten kunnen prima voor zowel de heen- als de terugzending gerekend worden dan wel voor kosten van de consument zijn. Alleen bij een volledige herroeping moeten ook de kosten voor de heenzending gerestitueerd worden. Kosten voor terugzending zijn voor de winkelier, tenzij deze heeft gecommuniceerd dat deze voor de consument zijn.
quote:Op zondag 12 augustus 2018 12:18 schreef dheruer het volgende:
Een winkel mag wel kosten aftrekken voor waardevermindering, als je bijvoorbeeld krassen hebt gemaakt, een blisterpack geopend hebt etc.
quote:Op zondag 12 augustus 2018 14:12 schreef baskick het volgende:
[..]
Totaal niet.
[..]
De informatie klopt op meerdere punten niet of niet volledig. Onhandig om je verhaal als waarheid te brengen.
Of een winkel uit voorraad levert of n.a.v. een order bestelt, is niet relevant. Noch of het in bulk of per stuk besteld wordt. Als het maatwerk betreft, dan is het uitgezonderd. Maar again: een framehoogte of opties/accessoires zijn geen maatwerk zolang het gekozen is aangeboden keuzemogelijkheden.
Of een koper ooit in de winkel geweest is, is irrelevant. Of vervalt het herroepingsrecht voor al mijn toekomstige bestellingen bij Coolblue of Mediamarkt omdat ik ooit in één van hun fysieke winkels ben geweest? Retorische vraag.
Verzendkosten kunnen prima voor zowel de heen- als de terugzending gerekend worden dan wel voor kosten van de consument zijn. Alleen bij een volledige herroeping moeten ook de kosten voor de heenzending gerestitueerd worden. Kosten voor terugzending zijn voor de winkelier, tenzij deze heeft gecommuniceerd dat deze voor de consument zijn.
Maw, dheruer hangt een compleet lulverhaal op.quote:Op zondag 12 augustus 2018 17:41 schreef r_one het volgende:
[..]
En in aanvulling hierop: het openen van een blisterpack mag de consument niet worden aangerekend.
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |