abonnement Unibet Coolblue
pi_179989594
Mijn auto heeft sinds kort een schavend/ratelend geluid als ik de koppeling half in trap.
Koppeling helemaal ingetrapt of helemaal los dan is er geen geluid.

Betekend dit dat het lager of de drukgroep waarschijnlijk zijn beste tijd heeft gehad? Zelf twijfel ik omdat ik dacht dat het geluid dan ook aanwezig moet zijn als de koppeling hrlemaal is ingetrapt?
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_179990096
Merk en type auto?
Bouwjaar?
KMstand?
5 Ferrari's op videoband!
pi_179990270
Deze TS had ooit een fantastische E92 in Le Mans blauw
pindazakje
pi_179990482
Misschien dat het lager zwaar gaat, dus half intrappen draait hij niet meer mee en schuurt tegen de vingers en vol intrappen draait hij nog wel mee.

Of een enkele vinger die rammelt, helemaal ingedrukt kan hij niet mee rammelen.
.
pi_179990493
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 14:23 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Merk en type auto?
Bouwjaar?
KMstand?
Hoeveel types koppelingen ken jij?
.
  zaterdag 23 juni 2018 @ 15:37:48 #6
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_179991413
Lagers houden hun rammelende waffel meestal dicht bij belasting. Flinke kans dat het idd de drukgroep of de plaat zelf is.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_179991748
Het gaat om een bmw e60 uit 2005 met 360k op de teller. Koppeling zelf slipt nog niet.

Ik kende dit nog niet, dat de koppeling alleen half ingedrukt geluid maakte.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_180012359
Kan ook je dubbel massa vliegwiel zijn, niet te lang mee doorrijden want dan sloop je echt alles
My dials are pupillated.
pi_180012915
Indien bovenstaand complete set (koppeling + vliegwiel) vervangen door een Valeo 4P kit met enkelmassa vliegwiel
pi_180055971
Ik heb er ook nog een filmpje van gemaakt, misschien herkent iemand dit:

Ik denk dat ik het toch ook maar ga beginnen met demonteren volgend weekend. Het is blijkbaar minder werk dan ik dacht als ik de youtube filmpjes moet geloven.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  dinsdag 26 juni 2018 @ 20:37:43 #11
430349 Yum-Yum
Holy Roman Emperor
pi_180065637
Die bak heb je er nog wel een keer achterweg. Scheelt dat het allemaal in lijn met de achterwielen ligt. De bak van de E38 heb ik er in 2 uur tijd wel onder weg, binnenkort weer. :D
( ͡° ͜ʖ ͡°)
pi_180070318
Ik bedenk me opeens, dat ik een Renault + aanhangwagen achteruit de heuvel op wilde duwen incl blokkerende oplooprem. Een hoop stank als gevolg en sindsdien zat er een trilling in als je half de koppeling intrapte.

Later is de krukas nog vervangen en hebben ze gelijk de plaat mee vervangen, maar die trilling is gebleven. Denk dat het vet weggelopen is uit het lager.
.
pi_180258867
Vliegwiel lijkt in orde, koppeling is echt helemaal op (360K en 13 jaar oud) Lager loopt nog wel redelijk soepel. Maar dit is met de hand waarschijnlijk moeilijk te controleren.

Ik heb een nieuwe koppeling besteld en ga deze dit weekend monteren als hij nog op tijd geleverd wordt. Ik heb ook vast een geleid pen gedraaid omdat die zelfstellende koppeling anders lastig is uit te lijnen.....

(Demonteren was inderdaad net iets meer dan 2 uurtjes werk, maar in een garage waar de temperatuur oploopt tot 36 graden in deze zon is dat nog best lang ;) )
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_180260176
Lagers... het kan soms een klein tikje zijn wat je met de hand kan voelen, of hij slaat plotseling vast zodra het iets warmer wordt, of er druk op komt te staan.

Hoe is de drukgroep?
.
pi_180260451
Drukgroep kan ik niet veel aan zien, maar ik vervang deze met de koppeling en het lager
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  donderdag 5 juli 2018 @ 19:36:45 #16
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_180263210
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 17:26 schreef boegschroef het volgende:
Drukgroep kan ik niet veel aan zien, maar ik vervang deze met de koppeling en het lager
en zo hoort het ook ^O^

Het is gewoon supersuf als je het lager laat zitten voor een paar tientjes en je staat op diezelfde plek te beun-blauwbekken in December omdat het lager naar de vaantjes is |:(
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_180268343
Ik neem aan dat je een dubbelmassa vliegwiel hebt? Zit er speling op? Er mag eigenlijk geen speling op zitten. Alleen met draaien een beetje veren. Maar geen "klak" geluiden.
pi_180268560
Op een dmf zit altijd wat speling, ik heb zelfs een nieuw in mijn hand gehad en die hebben al speling. Volgens de fabrikant (luk) mag je 5 graden speling hebben voor de veren beginnen en tot 2,9 mm speling ‘op het lager’.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_180268691
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 23:18 schreef boegschroef het volgende:
Op een dmf zit altijd wat speling, ik heb zelfs een nieuw in mijn hand gehad en die hebben al speling. Volgens de fabrikant (luk) mag je 5 graden speling hebben voor de veren beginnen en tot 2,9 mm speling ‘op het lager’.
Ja klopt dat er altijd wal iets speling op zit. Maar het mag zoals je zegt maar minimaal zijn.
Scheelt dat als je vliegwiel het alsnog begeeft je binnen 2 uurtjes je bak in de handen hebt. Maar dan moet je niet vergeten dat je dan ook weer je zelfstellende drukgroep weer op moet spannen met speciaal gereedschap. :')
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')