abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_179984908
registreer om deze reclame te verbergen
Ik ben hals over kop met de motor vertrokken en wil een korte Eurotrip maken. Ben nu in Duitsland en wil via ItaliŽ naar Montenegro en een stukje Balkan doen, en zo.

Ik heb die motor net nieuw en de definitieve polis moet nog opgemaakt worden. Ben wel verzekerd maar een bewijs heb ik niet bij me.

Ik lees hier en daar dat het green-card systeem in de meeste EU landen niet meer bestaat, maar ik weet even niet of ik goed bezig ben.
pi_179986039
Voor de auto hoef je tegenwoordig inderdaad voor een hoop Europese landen geen groene kaart meer bij je te hebben. Er zijn echter een aantal landen waar je hem nog wel moet hebben. Google eens om te zien welke dat zijn ;)

(geen idee of hetzelfde geldt voor de motor)
Voor wat foto's, kijk hier
  zaterdag 23 juni 2018 @ 09:30:07 #3
70357 Hyperdude
Happiness Is a Warm Gun
pi_179986117
Motor zal wel hetzelfde zijn als auto. Waarom niet?

quote:
Dekkingsgebied groene kaart

Het dekkingsgebied kan per verzekeraar iets verschillen, zoals dekking in Rusland. Autoverzekeraars dekken minimaal landen die onder Europese Economische Ruimte (EER) vallen: alle EU-landen plus Liechtenstein, IJsland en Noorwegen. Ook in Andorra, ServiŽ en Zwitserland moet er dekking zijn dankzij aparte overeenkomsten.

Buiten EU: papieren kaart verplicht

Verzekeraars verstrekken de groene kaart op papier (vaak gratis) of digitaal. Aanbieder Nh1816 Verzekeringen verstrekt de groene kaart ook via de achterkant van een plastic verzekeringspas. Dat lijkt handig, maar buiten de EU heb je een papieren bewijs nodig, zoals in AlbaniŽ, Marokko, OekraÔne en Turkije. Voor deze landen is het dus raadzaam een print op groen papier mee te nemen (of het origineel). Anders kom je het land niet in. Lukt dat toch, maar word je later gecontroleerd of krijg je een ongeluk, dan riskeer je een forse boete. Krijg je als verzekerde van Nh1816 Verzekeringen toch een geldboete met je plastic groene kaart, dan geeft de verzekeraar aan deze te betalen (peildatum: februari 2017).
https://www.consumentenbo(...)oed-verzekerd-op-weg

Montenegro en bv. AlbaniŽ is geen EU :)
#ivorytowerlivesmatter
pi_179986352
Geen idee, ik maak nooit aannames met dit soort dingen :D
Voor wat foto's, kijk hier
  zaterdag 23 juni 2018 @ 11:14:32 #5
70357 Hyperdude
Happiness Is a Warm Gun
pi_179987616
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 09:51 schreef polariteit het volgende:
Geen idee, ik maak nooit aannames met dit soort dingen :D
Geen enkele reden dat een motor soepeler voorwaarden zou kennen. Ik ga uit van het, redelijkerwijze, ongunstigste scenario.
Het blijft toch bureaucratisch gedoe. :P

Wel uitkijken in die landen.
gifs_13.gif

[ Bericht 7% gewijzigd door Hyperdude op 23-06-2018 18:18:00 ]
#ivorytowerlivesmatter
pi_179988379
Als je via Kroatie gaat, verlaat je bij Bosnie/Neum de EU en moet je hem hebben. Weet niet meer precies waar in de Balkan, maar ze hebben weleens mijn autopapieren bekeken en overgenomen in het systeem.
.
pi_180073051
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 12:21 schreef Fer het volgende:
Als je via Kroatie gaat, verlaat je bij Bosnie/Neum de EU en moet je hem hebben. Weet niet meer precies waar in de Balkan, maar ze hebben weleens mijn autopapieren bekeken en overgenomen in het systeem.
Inderdaad.. Daar ben ik op de harde manier achter gekomen.. Ik ben geweigerd aan de grens van Kroatie naar Bosnie :X :') Op 2 motoren, maatje was al door en stond in Bosnie te wachten tot ik klaar was...
Mijn groene kaart had ik wel bij, alleen in de maanden ervoor had ik via verzekeringenmeneer aangegeven een groene kaart op te sturen waarbij ik in alle landen verzekerd was. Alleen hij was het vergeten, en ik ook.. |:( Dus toen ik hem belde toen ik terug bij de grenscontrole in Kroatie was, wist hij meteen waar het over ging.. Uiteindelijk na veel vijven en zessen, een faxnummer gekregen van die grenswachten, en na 20 minuten komt er een mooie fax uit rollen (op wit papier |:( ) waar op te zien is dat ik in alle landen verzekerd zou zijn die er op staan. Echter, de toner was op, en recht door Bosnie stond een mooie witte streep |:( :') Na nog een keer bellen en vragen of hij de fax 180 graden wilde draaien, is alles nog goed gekomen..

Alhoewel goed.. Toen ik met mijn papiertje weer terug ging naar de grens van Bosnie, werd ik weer terug gestuurd :? Het papier was niet groen :') Toen ik hem een pakje smerige sigaarsigaretten toe heb geworpen, deed hij zijn hand voor zijn ogen en wuifde mij door :') We zijn uiteindelijk maar 1 nacht in dat land gebleven, want als de volgende grensposten (eerste instantie was de bedoeling om tot Roemenie te gaan) ook moeilijk gaan doen of me terug sturen, sta je daar mooi te kijken, tussen landen in.. :') Volgende dag via Kroatie maar naar Hongarije gegaan. En de 4 weekse vakantie werd uiteindelijk maar een 14 daagse reis oO<
*** Nul Dertien ***
Rap... just a "C" away from "Crap"
R&P / Hoe voel je je nu? #827
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')