abonnement Unibet Coolblue
pi_179977948
Hee FOK!ers

Ik twijfel een beetje wat te doen.

Ik heb sinds 1,5 jaar een i3 6100 waar ik mee game. Toen ik die set aanschafte was ik eigenlijk niet van plan om er mee te gamen omdat ik ook een XBOX One had (en nog steeds heb) alleen kriebelde het op een gegeven moment om toch bepaalde games op een pc te spelen (shooters met name) Ik had al een GTX 750ti. Maar in GTA V merktte ik dat de frames inzaktte onder de 60 FPS bij drukke kruispunten met name. Ik heb toen een winkel om advies gevraagd wat te upgraden eventueel CPU of GPU. Hun zeiden de GPU omdat ik dan meer instellingen hoger kon zetten waardoor de CPU ontlast wordt. Ik heb toen de 1060 gekocht. Nou ik zeg je eerlijk ik heb er TOTAAL niks van gemerkt. (behalve 1 GB meer Vram) Ik heb af en toe gedachtends gehad om hem alsnog te upgraden maarja.

Ik zocht dan benchmarks op van met name de i3 6100 vs i5 6400. De i5 6400 wordt het meest tweedehands aangeboden van i5's van s1151 merk ik. Maar als je dan wat benchmarks bekijkt scheelt het allemaal niet zo gek veel. De kloksnelheid van de i3 die ik heb is dus een stukje hoger. Maar de i5 is een volwaardige quadcore. Maar toch lijkt het weinig te schelen over het algemeen.

Dus wat mij betreft 3 opties.

1. i5 6400 kopen tweedehands voor zon' +- 100 euro.
2. Andere i5 of i7 kopen van die generatie (skylake of kaby lake), voor wat meer geld. Mja welke?
3. uitstellen

Andere mamabord en cpu heb ik niet zoń zin in, veel gedoe en deze pc gaat later toch dienst doen als mediacenter. Wat ik nu heb (phenom x4 955 BE+asrock 770 extreme 3 etc) is ook al wat ouder dus is ook maar de vraag hoelang dat ding nog mee gaat.

Dus stel dat ik nu niet besluit up te graden dan probeer ik het zolang mogelijk te rekken (GTA V en FC5 zijn eigenlijk de enige games die te zwaar zijn voor mijn CPU voor 60 FPS min, ik speel nml ook veel oudere games)

IK speel niet erg veel nieuwe games, maar bijv COD WW2 draait over het algemeen meer dan soepel, ik moet wel zeggen dat ik die vooral single player speel.

Alle tips zijn welkom

[ Bericht 0% gewijzigd door dennissch op 22-06-2018 22:53:53 ]
pi_179978088
Je cpu is dan ook wel echt ruk.

Dat gezegd ik ben geen gamer maar het is zeker een bottleneck
pi_179978210
wat ik mis in je verhaal: naar welke GPU heb je geupgrade?
pi_179978285
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 22:44 schreef tailfox het volgende:
Je cpu is dan ook wel echt ruk.

Dat gezegd ik ben geen gamer maar het is zeker een bottleneck
De 1060 die ik heb is trouwens de 3 GB variant. Maar idd in GTA V zie je met afterburner dat alle 4 de threads vaak op 100% staat of daar tegenaan. En steeds meer games zijn ook CPU belastend.Hier zie je dat hij in het algemeen beter is dan de i5 2300 http://cpu.userbenchmark.(...)e-i3-6100/m291vs3511 maar dat is ook al oud spul natuurlijk. Maarja ik dacht toen die winkel zei dat als ik met de nieuwe GPU settings hoger zet dat de cpu ontlast word meer. Nou ik merk dat niet. Volgens mij is de enige cpu setting in GTA V die je kan wijzigen population.
pi_179978305
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 22:49 schreef mschol het volgende:
wat ik mis in je verhaal: naar welke GPU heb je geupgrade?
Ik heb een GTX1060 3gb, en daarvoor had ik een GTX750ti. De 1060 heb ik sinds april 2017.
pi_179980627
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 22:52 schreef dennissch het volgende:

[..]

De 1060 die ik heb is trouwens de 3 GB variant. Maar idd in GTA V zie je met afterburner dat alle 4 de threads vaak op 100% staat of daar tegenaan. En steeds meer games zijn ook CPU belastend.Hier zie je dat hij in het algemeen beter is dan de i5 2300 http://cpu.userbenchmark.(...)e-i3-6100/m291vs3511 maar dat is ook al oud spul natuurlijk. Maarja ik dacht toen die winkel zei dat als ik met de nieuwe GPU settings hoger zet dat de cpu ontlast word meer. Nou ik merk dat niet. Volgens mij is de enige cpu setting in GTA V die je kan wijzigen population.
ik hoop oprecht dat de winkel ongelijk heeft. Cpu maakt hele andere berekeningen dan een gpu. Maar een CPU stuurt nogsteeds je ram en gpu aan.
pi_179981363
Ik zou GTA 3 gaan spelen. Dat is in wezen hetzelfde concept en je kunt het op een veel hogere framerate spelen.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_179985852
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 00:31 schreef tailfox het volgende:

[..]

ik hoop oprecht dat de winkel ongelijk heeft. Cpu maakt hele andere berekeningen dan een gpu. Maar een CPU stuurt nogsteeds je ram en gpu aan.
Toch kwam het er wel op neer volgens hun (in elk geval in GTA V) dat als ik een betere GPU had ik settings kon verhogen waardoor de cpu ontlast werd of in elk geval waardoor ik hogere FPS haal. Maar de cpu load blijft laag, en de FPS zakt regelmatig onder de 60 en dat zie je duidelijk. Ik zal nog ff mijn volledige specs geven.

i3 6100 met stockkoeler
2x8 GB corsair geheugen @ 2133 mhz
MSI H110M-ECO (goedkoop bordje, weet niet of hij betere cpu's aankan ivm vrm 's?
Be Quiet! Pure Power 10 CM voeding 400 Watt
corsair BX100 SSD 250 GB
WD 1 TB HDD
Gigabyte GTX1060 (3 gb vram)

quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 01:02 schreef oranjevogel1 het volgende:
Ik zou GTA 3 gaan spelen. Dat is in wezen hetzelfde concept en je kunt het op een veel hogere framerate spelen.
Ik mag hopen dat dit een grap is? Ja in de basis is het redelijk hetzelfde. Maar GTA V is veel mooier. En het gaat niet alleen om GTA V, af en toe speel ik ook een nieuwere game zoals FarCry 5, COD WW2. Die laatste draait best goed. Far Cry 5 heeft framedrops bij heftige gebeurtenissen wederom door een CPU bottleneck.
pi_179985891
Ik kan niet spreken voor GTA V maar heb wel ervaring met bijvoorbeeld Far Cry 5 met mijn specs: i5-6400, 8gb ram, gtx970. Consistent 60fps op ultra preset met uitzondering van 1 enkel iets, helaas even vergeten wat. Zou worden iets van AA zijn. Dit op 1080p.

Gaat er dan niet iets goed mis met die 1060 van je of is de cpu echt zo'n bottleneck?
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_179985984
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 09:08 schreef house_is_a_feeling het volgende:
Ik kan niet spreken voor GTA V maar heb wel ervaring met bijvoorbeeld Far Cry 5 met mijn specs: i5-6400, 8gb ram, gtx970. Consistent 60fps op ultra preset met uitzondering van 1 enkel iets, helaas even vergeten wat. Zou worden iets van AA zijn. Dit op 1080p.

Gaat er dan niet iets goed mis met die 1060 van je of is de cpu echt zo'n bottleneck?
Zal bij jou wel inderdaad AA zijn, is nogal zwaar. Maar netjes dat hij buiten MSAA om altijd 60 FPS haalt. Ik speel ook op 1080p trouwens. Ik vind het niet erg als ik bv op 30/40/50 FPS zou spelen, het probleem is echter dat je dan hele tijd die verschillen ziet. Maar om je vraag te beantwoorden, het is wel echt de CPU. Omdat in zowel FC 5 als GTA V de cpu load hoog is. BIj GTA bijna hele tijd 100%, bij FC5 meestal wat lager, maar bij heftige acties in FC5 schiet de load ook omhoog.
pi_179987571
Die i3 heeft per core nog een redelijke kloksnelheid, dus dat is prima voor games die slecht met merdere threads om kunnen gaan. Van die AAA games die dat wel aardig kunnen en een GTX 1060 kaart ook aardig kunnen laten roken op hoge settings hebben inderdaad meer baat bij een snelle i5 of i7.

Een i5-6400 heeft per core inderdaad een flink lagere snelheid dan jouw i3, dus het kan best zijn dat games die een brakke multithreading implementatie hebben juist minder vlot draaien... als je het beste van beide werelden wil zou je dan een sneller model i5 moeten hebben.
Hoeveel wil je eraan uitgeven, ik ben er wel zo eentje die gewoon een i5-#600K of i7-#700K erin zou stoppen :7 (# = 6,7 of 8 afhankelijk van welke generatie je kiest), die draaien ook op stock speeds al lekker vlot, ook qua single core performance :D

Een Kaby Lake i5-7600K(gen.7) kost je nieuw 200 euro, doe daar een paar tientjes vanaf of erbij voor respectievelijk gen.6 of gen.8. Even aangenomen dat je bord gewoon sky/kaby/coffee lake ondersteunt.
Viel me trouwns op: dat en i5-7600 gewoon net zoveel kost blijkbaar maar standaard lager geklokt is?!! (Veel scheelt het niet, bij mijn i7-6700K vs de i7-6700 was het verschil dramatischer)

https://tweakers.net/pric(...)e-i5-7600-boxed.html
https://tweakers.net/pric(...)-i5-7600k-boxed.html

wat is het addertje :?

[ Bericht 3% gewijzigd door Fleischmeister op 23-06-2018 11:19:59 ]
pi_179987846
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 11:11 schreef Henno het volgende:
Die i3 heeft per core nog een redelijke kloksnelheid, dus dat is prima voor games die slecht met merdere threads om kunnen gaan. Van die AAA games die dat wel aardig kunnen en een GTX 1060 kaart ook aardig kunnen laten roken op hoge settings hebben inderdaad meer baat bij een snelle i5 of i7.

Een i5-6400 heeft per core inderdaad een flink lagere snelheid dan jouw i3, dus het kan best zijn dat games die een brakke multithreading implementatie hebben juist minder vlot draaien... als je het beste van beide werelden wil zou je dan een sneller model i5 moeten hebben.
Hoeveel wil je eraan uitgeven, ik ben er wel zo eentje die gewoon een i5-#600K of i7-#700K erin zou stoppen :7 (# = 6,7 of 8 afhankelijk van welke generatie je kiest), die draaien ook op stock speeds al lekker vlot, ook qua single core performance :D

Een Kaby Lake i5-7600K(gen.7) kost je nieuw 200 euro, doe daar een paar tientjes vanaf of erbij voor respectievelijk gen.6 of gen.8. Even aangenomen dat je bord gewoon sky/kaby/coffee lake ondersteunt.

Viel me trouwns op: dat en i5-7600 gewoon net zoveel kost blijkbaar maar standaard lager geklokt is?!! (Veel scheelt het niet, bij mijn i7-6700K vs de i7-6700 was het verschil dramatischer)

https://tweakers.net/pric(...)e-i5-7600-boxed.html
https://tweakers.net/pric(...)-i5-7600k-boxed.html

wat is het addertje :?
Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Klopt die i3 is hoog geklokt dus in sommige games (die niet goed overweg kunnen met 4 threads of meer) zal de i3 misschien sneller zijn. http://cpu.userbenchmark.(...)e-i3-6100/3512vs3511 hier zie je een benchmark tussen de i3 6100 en i5 6400, scheelt niet bar veel als je het zo ziet. Zo'n i5 6400 is tweedehands rond de 100 te krijgen, als je goed zoekt iets lager nog.

Je kunt helaas geen Coffee Lake cpu's (gen 8) steken in een socket 1151v1, dus in mijn bordje kan na bios update (wat al gedaan is) alleen kaby lake en skylake cpu's. Sowieso is het gewoon klote dat die ''oude'' cpu's amper in prijs zakken. Maar die i5's kaby lake zijn amper te vinden in V&A bij tweakers, of ze zijn amper goedkoper dan een nieuwe. Wat ik al zei die i5 6400 wordt veel aangeboden, en ik zag gisteren ook een i7 7700 (non k) voor rond de 200 euro.
pi_179994611
Had nog ff wat gespeeld met de schuifjes in GTA V, zegmaar zo'n beetje alles op zijn laagste gezet en nu haal ik vaak rond de 80-100 FPS. Zelfs bij drukke kruispunten zakt ie niet onder de 60. Ik denk dat ik al die tijd iets over het hoofd gezet heb, draw distance. Die had ik altijd max open gelaten omdat ik dacht dat die GPU afhankelijk was. FC5 heeft minder schuifjes. Maar je ziet wel overduidelijk dat er een CPU bottleneck icm die 1060. Maar dat heb ik eigenlijk alleen bij FC5. Bij COD WWII vind ik niet dat er echt een CPU bottleneck is. Verder speel ik vooral oudere spellen. En fifa 18 op de X-DOOS
pi_179995960
Weleens aan overklokken gedacht?
Beetje zoeken en je vindt vast wel een handleiding èn je leert er veel van.
Die stockkoeler moet dan wel in de ramsj
pi_179997227
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 19:48 schreef gepromoveerT het volgende:
Weleens aan overklokken gedacht?
Beetje zoeken en je vindt vast wel een handleiding èn je leert er veel van.
Die stockkoeler moet dan wel in de ramsj
Heb er wel eens aangedacht maar volgens mij ondersteund dit MOBO geen overclocken. Die cpu is ook geen K model. Wel kan je bij sommige borden icm deze cpu iets met de bclk ofzoiets doen. Maar volgens mij was dit bij B borden en niet bij H borden. Heb in een ver verleden wel eens een athlon II x250 overgeklokt. Maar dat is echt al een jaar of 5-6 geleden geweest.
pi_180007107
ik zat nog te denken, stel ik upgrade de cpu of ik upgrade toch de cpu én het moederbord hoe zit het met de licentie van Windows?

De pc draaide eerst op Win 7 OEM toen de upgrade naar Win 10. Zover ik weet vervalt de licentie/activatie bij het upgraden van het moederbord. Maar volgens mij vervalt de licentie niet als je de cpu vervangt? Want dit is natuurlijk wel iets om over na te denken. Stel dat hij in beide scenarios vervalt, dan kan ik net zo goed gewoon een coffee lake cpu+mobo kopen. En dan een retail licentie (wel duur maarja)
pi_180019594
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 10:20 schreef dennissch het volgende:
ik zat nog te denken, stel ik upgrade de cpu of ik upgrade toch de cpu én het moederbord hoe zit het met de licentie van Windows?

De pc draaide eerst op Win 7 OEM toen de upgrade naar Win 10. Zover ik weet vervalt de licentie/activatie bij het upgraden van het moederbord. Maar volgens mij vervalt de licentie niet als je de cpu vervangt? Want dit is natuurlijk wel iets om over na te denken. Stel dat hij in beide scenarios vervalt, dan kan ik net zo goed gewoon een coffee lake cpu+mobo kopen. En dan een retail licentie (wel duur maarja)
Win 7 kan je 5x activeren. Bij de 6e keer heb ik opgetelefoneerd :P en na wat heen en weer lullen kreeg ik toch een nieuwe activatiecode. Met z'n 110 updates :P

Daarna de Engelstalige versie gebruikt met een Nederlands talenpakket erover.
Omdat MS wil dat je overstapt naar Win 10, word het teveel activeren moeilijker/onmogelijk gemaakt.

Win 10 heb ik geen idee over.
Als je nog ergens een gratis toen der tijd versie hebt liggen, moet het toch kunnen, denk ik :)
pi_180019769
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 18:56 schreef gepromoveerT het volgende:

[..]

Win 7 kan je 5x activeren. Bij de 6e keer heb ik opgetelefoneerd :P en na wat heen en weer lullen kreeg ik toch een nieuwe activatiecode. Met z'n 110 updates :P

Daarna de Engelstalige versie gebruikt met een Nederlands talenpakket erover.
Omdat MS wil dat je overstapt naar Win 10, word het teveel activeren moeilijker/onmogelijk gemaakt.

Win 10 heb ik geen idee over.
Als je nog ergens een gratis toen der tijd versie hebt liggen, moet het toch kunnen, denk ik :)
Het is jammer dat TS veel Windows-only spelletjes speelt en dat Ubuntu geen alternatief is voor hem.
pi_180019920
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 18:56 schreef gepromoveerT het volgende:

[..]

Win 7 kan je 5x activeren. Bij de 6e keer heb ik opgetelefoneerd :P en na wat heen en weer lullen kreeg ik toch een nieuwe activatiecode. Met z'n 110 updates :P

Daarna de Engelstalige versie gebruikt met een Nederlands talenpakket erover.
Omdat MS wil dat je overstapt naar Win 10, word het teveel activeren moeilijker/onmogelijk gemaakt.

Win 10 heb ik geen idee over.
Als je nog ergens een gratis toen der tijd versie hebt liggen, moet het toch kunnen, denk ik :)
Windows 7 was nog makkelijk inderdaad. Nu is het zo onder 10 dat als je hem opnieuw installeert je geen code in hoeft te voeren omdat het gekoppeld is aan de hardware. En zover ik weet is het dan met name het moederbord omdat hun dat zien als een nieuwe pc zegmaar. Maar als iemand ervaring heeft met het upgraden van een cpu onder Windows 10 (vanaf een upgrade van 7/8.1) Want als je Windows 10 retail koopt kun je wel wat meer natuurlijk maar dat heb ik niet gekocht toen
quote:
7s.gif Op zondag 24 juni 2018 19:06 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Het is jammer dat TS veel Windows-only spelletjes speelt en dat Ubuntu geen alternatief is voor hem.
Niet alleen dat, maar heb ook gewoon een hoop andere programma's die er niet voor Linux zijn of in een totaal andere vorm.
pi_180020138
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 19:12 schreef dennissch het volgende:

[..]

Windows 7 was nog makkelijk inderdaad. Nu is het zo onder 10 dat als je hem opnieuw installeert je geen code in hoeft te voeren omdat het gekoppeld is aan de hardware. En zover ik weet is het dan met name het moederbord omdat hun dat zien als een nieuwe pc zegmaar. Maar als iemand ervaring heeft met het upgraden van een cpu onder Windows 10 (vanaf een upgrade van 7/8.1) Want als je Windows 10 retail koopt kun je wel wat meer natuurlijk maar dat heb ik niet gekocht toen
Klopt, zit tegenwoordig ingebakken in het BIOS, waar ik het persoonlijk absoluut niet mee eens ben trouwens als het gaat om keuzevrijheid en dergelijke.
pi_180020291
quote:
7s.gif Op zondag 24 juni 2018 19:21 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Klopt, zit tegenwoordig ingebakken in het BIOS, waar ik het persoonlijk absoluut niet mee eens ben trouwens als het gaat om keuzevrijheid en dergelijke.
Ik weet niet of het echt in de bios ingebakken zit. Volgens mij bedoel jij bij kant&klare systemen? Ik herinner me nog bij iemand die ik ken die een Windows 8 pc kocht dat de licentie in de UEFI zat, ook bij een laptop die ik 5 jaar geleden kocht met Win 8 zat er al geen licentiecode op de laptop aan de onderkant.

Maar sowieso is dat hele gedoe idd niks. Het is gewoon onduidelijk. Vroeger was het simpel, kocht je een OEM licentie van Windows 7 wist je dat het bedoeld was voor die hardware. En meestal kon je heus wel wat dingen vervangen zoals het ram of een hdd. En met retail licenties wist je dat je die kon hergebruiken als je hem deactiveert op je huidige pc. Desnoods met een belletje naar MS. Maar nu is het gewoon niet erg duidelijk.
pi_180020561
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 19:26 schreef dennissch het volgende:

[..]

Ik weet niet of het echt in de bios ingebakken zit. Volgens mij bedoel jij bij kant&klare systemen? Ik herinner me nog bij iemand die ik ken die een Windows 8 pc kocht dat de licentie in de UEFI zat, ook bij een laptop die ik 5 jaar geleden kocht met Win 8 zat er al geen licentiecode op de laptop aan de onderkant.

Maar sowieso is dat hele gedoe idd niks. Het is gewoon onduidelijk. Vroeger was het simpel, kocht je een OEM licentie van Windows 7 wist je dat het bedoeld was voor die hardware. En meestal kon je heus wel wat dingen vervangen zoals het ram of een hdd. En met retail licenties wist je dat je die kon hergebruiken als je hem deactiveert op je huidige pc. Desnoods met een belletje naar MS. Maar nu is het gewoon niet erg duidelijk.
Klopt, de kant-en klaar rekenaars die je kunt kopen bij de gemiddelde elektronicazaak. Ik vind niet dat het thuis hoort in het UEFI en maakt het een heel stuk lastiger voor de gebruiker wanneer er technische problemen ontstaan.

Gelukkig gebruik ik al heel lang Linux en MacOS dus heb ik er geen last meer van die gekke MS-acties :P
pi_180020631
quote:
7s.gif Op zondag 24 juni 2018 19:38 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Klopt, de kant-en klaar rekenaars die je kunt kopen bij de gemiddelde elektronicazaak. Ik vind niet dat het thuis hoort in het UEFI en maakt het een heel stuk lastiger voor de gebruiker wanneer er technische problemen ontstaan.

Gelukkig gebruik ik al heel lang Linux en MacOS dus heb ik er geen last meer van die gekke MS-acties :P
Nope da's wel fijn idd voor jou dan idd. Maar hoe het onder Windows 7 en eerder ging vond ik ook wel prima opzich. Maar nu is het een puinzooi. Nu moet ik mezelf zelfs gaan afvragen of de upgradeactivatie niet vervalt als ik een cpu wil upgraden. (ik denk het niet maar goed)
pi_180020654
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 19:44 schreef dennissch het volgende:

[..]

Nope da's wel fijn idd voor jou dan idd. Maar hoe het onder Windows 7 en eerder ging vond ik ook wel prima opzich. Maar nu is het een puinzooi. Nu moet ik mezelf zelfs gaan afvragen of de upgradeactivatie niet vervalt als ik een cpu wil upgraden. (ik denk het niet maar goed)
Niet zomaar, gezien je nog wel gebruik maakt van hetzelfde moederbord.

Maar ach, de tijd van Windows7 is helaas echt voorbij en zelfs ik gebruik het inmiddels niet meer. Ik heb mijn certificaat van Windows 8 nog gehaald maar dat is het eigenlijk ook wel. Ik ben heel kritisch op het gebied van privacy en vrijheid en Windows kan mij hier helaas niet meer in voorzien,

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 24-06-2018 19:47:27 ]
pi_180020785
quote:
7s.gif Op zondag 24 juni 2018 19:45 schreef DevFreak het volgende:
orbij en zelf
Dus dan is het toch wat ik al dacht, ik kan de cpu vervangen zonder dat de licentie vervalt? Dus zolang hetzelfde mobo er in zit zit ik goed toch? ALS ik upgrade naar een i5 of i7 moet ik alleen wel zorgen dat ik de stock koeler gebruik of eentje die een goede luchtstroom heeft. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1761261 dit was een topic van iemand. Omdat dit bordje wat ik heb vrij cheap was. (was een upgrade kit van een i3 6100, MSI H110M eco en 1x8 GB ram) heb alleen later het ram verdubbelt (toen de prijs nog enigszins normaal waren)

Ik snap jou beweegreden ook wel, zeker als je niks met games hebt, en als de software die jij wil gebruiken goed werkt/aanwezig is in Linux.
pi_180021283
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 19:53 schreef dennissch het volgende:

[..]

Dus dan is het toch wat ik al dacht, ik kan de cpu vervangen zonder dat de licentie vervalt? Dus zolang hetzelfde mobo er in zit zit ik goed toch? ALS ik upgrade naar een i5 of i7 moet ik alleen wel zorgen dat ik de stock koeler gebruik of eentje die een goede luchtstroom heeft. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1761261 dit was een topic van iemand. Omdat dit bordje wat ik heb vrij cheap was. (was een upgrade kit van een i3 6100, MSI H110M eco en 1x8 GB ram) heb alleen later het ram verdubbelt (toen de prijs nog enigszins normaal waren)

Ik snap jou beweegreden ook wel, zeker als je niks met games hebt, en als de software die jij wil gebruiken goed werkt/aanwezig is in Linux.
Haha, ik denk wel dat Windows zal gaan zeuren, maar ik verwacht hier verder geen problemen mee mocht dit echt zo zijn.

Maar ach, waarom koop je anders niet gewoon een console? Of zeg ik nu iets verkeerds? :P
pi_180021354
quote:
7s.gif Op zondag 24 juni 2018 20:22 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Haha, ik denk wel dat Windows zal gaan zeuren, maar ik verwacht hier verder geen problemen mee mocht dit echt zo zijn.

Maar ach, waarom koop je anders niet gewoon een console? Of zeg ik nu iets verkeerds? :P
Je bedoeld dat Windows wel zal gaan zeuren als je een cpu wisselt? Bedoel je dat je dan wél de activatie kwijt bent? Of bedoel je dat je puur een herinstall nodig hebt?

Ik heb een XBOX One S en XBOX 360. Maar die gebruik ik met name voor FIFA en wat racegames. En GTA IV omdat die pc versie klote is. Maar ik prefereer enorm een pc voor shooters , of spellen waar je uberhaubt moet schieten. Ik ben zo slecht en traag met een controller met dat soort spellen O-) Als dat niet was, dan speelde ik wel console-only. Sure graphics zijn minder, maar wel veel eenvoudiger.
pi_180021401
ik heb me moederbord en cpu ooit gewisseld en windows werkt nog steeds. als je hem maar ff koppelt aan je email adres.
:]
pi_180021504
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 20:25 schreef dennissch het volgende:

[..]

Je bedoeld dat Windows wel zal gaan zeuren als je een cpu wisselt? Bedoel je dat je dan wél de activatie kwijt bent? Of bedoel je dat je puur een herinstall nodig hebt?
De activatie ben je niet zomaar kwijt. Maar ik heb het in het verleden inderdaad vaak zat meegemaakt dat dit wel het geval was. Maar dit was in de periode van Windows XP t/m 7. Tegenwoordig verwacht ik wat minder problemen doordat de licentie ingebakken zit in het mobo. :P

quote:
Ik heb een XBOX One S en XBOX 360. Maar die gebruik ik met name voor FIFA en wat racegames. En GTA IV omdat die pc versie klote is. Maar ik prefereer enorm een pc voor shooters , of spellen waar je uberhaubt moet schieten. Ik ben zo slecht en traag met een controller met dat soort spellen O-) Als dat niet was, dan speelde ik wel console-only. Sure graphics zijn minder, maar wel veel eenvoudiger.
Haha, slome slak :P
Console is op zich wel wat gemakkelijker enzo, ook voor multiplayer denk ik.
pi_180021520
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 20:28 schreef wootahH het volgende:
ik heb me moederbord en cpu ooit gewisseld en windows werkt nog steeds. als je hem maar ff koppelt aan je email adres.
Je kunt een licentie niet koppelen aan een mailadres. Je doelt nu vast op een MS-account.
pi_180021718
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 20:28 schreef wootahH het volgende:
ik heb me moederbord en cpu ooit gewisseld en windows werkt nog steeds. als je hem maar ff koppelt aan je email adres.
Ah oke, ik wist niet dat dat emailadres daadwerkelijk wat uitmaakte als je van mobo/cpu wisselt. Heb jij dit wisselen gedaan onder Windows 10. (jij had geen retail versie van 10 gekocht?)
quote:
7s.gif Op zondag 24 juni 2018 20:33 schreef DevFreak het volgende:

[..]

De activatie ben je niet zomaar kwijt. Maar ik heb het in het verleden inderdaad vaak zat meegemaakt dat dit wel het geval was. Maar dit was in de periode van Windows XP t/m 7. Tegenwoordig verwacht ik wat minder problemen doordat de licentie ingebakken zit in het mobo. :P

[..]

Haha, slome slak :P
Console is op zich wel wat gemakkelijker enzo, ook voor multiplayer denk ik.
Ah zo, ik weet ook niet. Misschien dat het onder Win7 vaker fout ging. Maar daar wist je tenminste nog wel hoe het met je key zat :P

Ja ik denk dat het komt doordat ik vroeger ook al bijna tobo/muis only deed gamen. In de tijd van GTA 3, Vice City, COD 1, COD2, Halo Combat Evolved, MOH AA etc. Ik speelde toen zelfs FIFA met het toetsenbord :X Als je daar nu aan terugdenkt is dat eigenlijk echt te debiel voor woorden, een spel als FIFA met een toetsenbord spelen.
pi_180021845
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 20:42 schreef dennissch het volgende:

[..]

Ah oke, ik wist niet dat dat emailadres daadwerkelijk wat uitmaakte als je van mobo/cpu wisselt. Heb jij dit wisselen gedaan onder Windows 10. (jij had geen retail versie van 10 gekocht?)
Nee maar het zou niet logisch zijn en ik weet dat het niks te maken heeft met licenties. :)

quote:
[..]

Ah zo, ik weet ook niet. Misschien dat het onder Win7 vaker fout ging. Maar daar wist je tenminste nog wel hoe het met je key zat :P

Ja ik denk dat het komt doordat ik vroeger ook al bijna tobo/muis only deed gamen. In de tijd van GTA 3, Vice City, COD 1, COD2, Halo Combat Evolved, MOH AA etc. Ik speelde toen zelfs FIFA met het toetsenbord :X Als je daar nu aan terugdenkt is dat eigenlijk echt te debiel voor woorden, een spel als FIFA met een toetsenbord spelen.
:D Grand Theft auto op de PC! *O* Het kan niet anders of we zijn leeftijdsgenoten :P

Ik heb GTA gespeeld vanaf de allereerste versie uit 1998 :) GTA5 heb ik ook nog gehad, maar niet helemaal uitgespeeld omdat het me toch wel begon te vervelen. ;)

Een controller is sowieso veel beter omdat je met toetsenbord niet aan kunt geven hoe hard je bijvoorbeeld wilt rennen of rijden. In GTA was ik dus altijd aan het rennen :P
pi_180021928
quote:
7s.gif Op zondag 24 juni 2018 20:48 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Nee maar het zou niet logisch zijn en ik weet dat het niks te maken heeft met licenties. :)

[..]

:D Grand Theft auto op de PC! *O* Het kan niet anders of we zijn leeftijdsgenoten :P

Ik heb GTA gespeeld vanaf de allereerste versie uit 1998 :) GTA5 heb ik ook nog gehad, maar niet helemaal uitgespeeld omdat het me toch wel begon te vervelen. ;)

Een controller is sowieso veel beter omdat je met toetsenbord niet aan kunt geven hoe hard je bijvoorbeeld wilt rennen of rijden. In GTA was ik dus altijd aan het rennen :P
Ik gok dat je iets ouder bent dan mij, ben zelf 25 :P , maar was al vroeg actief haha. Heb idd GTA 2 ook gehad nog, GTA London ook herinner ik me. Als ik GTA V nu op de pc speel doe ik alles met tobo/muis eigenlijk. Opzich kan je voor het rijden wel een controller aansluiten. Want soms zijn het echt takke lange afstanden die je rijd haha.
pi_180022003
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 20:52 schreef dennissch het volgende:

[..]

Ik gok dat je iets ouder bent dan mij, ben zelf 25 :P , maar was al vroeg actief haha. Heb idd GTA 2 ook gehad nog, GTA London ook herinner ik me. Als ik GTA V nu op de pc speel doe ik alles met tobo/muis eigenlijk. Opzich kan je voor het rijden wel een controller aansluiten. Want soms zijn het echt takke lange afstanden die je rijd haha.
Nee ik ben nog ietsje jonger dan dat :Y :9

Het rijden viel altijd wel mee en was best leuk vond ik zelf. Echt de GTA-ervaring waarbij je onderweg van alles ziet enzo. In San Andreas was het alleen soms ietsje te veel van het goede, dan was je soms wel 10 minuten aan het rijden _O-

Die taxi die in Vice City dan voor het ziekenhuis stond was wel prettig ;)

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 24-06-2018 20:56:27 ]
pi_180022102
quote:
7s.gif Op zondag 24 juni 2018 20:54 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Nee ik ben nog ietsje jonger dan dat :Y :9

Het rijden viel altijd wel mee en was best leuk vond ik zelf. Echt de GTA-ervaring waarbij je onderweg van alles ziet enzo. In San Andreas was het alleen soms ietsje te veel van het goede, dan was je soms wel 10 minuten aan het rijden _O-

Die taxi die in Vice City dan voor het ziekenhuis stond was wel prettig ;)
Gevoelsmatig rijd je in GTA V volgens mij wel langere afstanden van eiland naar eiland van in bv San Andreas. SA vond ik wel leuke maps, vooral in dat boerengebied met die trekkers en dat je met die crossbrommers in de bossen kon rijden :p Maar qua sfeer en alles vond ik vond die oude GTA's vice city toch het beste. Daar kloptte alles gewoon in; de muziek, de maps, de missies. Enige nadeel is dat je niet kon zwemmen (dacht ik)
pi_180022634
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 20:59 schreef dennissch het volgende:

[..]

Gevoelsmatig rijd je in GTA V volgens mij wel langere afstanden van eiland naar eiland van in bv San Andreas. SA vond ik wel leuke maps, vooral in dat boerengebied met die trekkers en dat je met die crossbrommers in de bossen kon rijden :p Maar qua sfeer en alles vond ik vond die oude GTA's vice city toch het beste. Daar kloptte alles gewoon in; de muziek, de maps, de missies. Enige nadeel is dat je niet kon zwemmen (dacht ik)
Klopt, Vice City was gewoon een echt meesterwerk. SA was ook wel tof maar net niet zo epic als VC. Maar de weilanden en de grote diversiteit waren wel heel tof. Ik kan me nog goed herinneren dat het zo'n hype was.




[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 24-06-2018 21:31:54 ]
  zondag 24 juni 2018 @ 21:43:26 #37
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_180023186
Het is altijd lastig met dit soort dingen, die i3 is eigenlijk zo slecht nog niet, maar modere spellen hebben wel baat bij meer cores.

Een i5 6500 kost 115 bij CEX : https://nl.webuy.com/prod(...)283.2ghz%29-lga-1151

Die heeft een turbo van 3,6Ghz, dus dat komt al in de buurt bij de clock speeds van je i3, maar dus wel meer cores.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_180023374
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 21:43 schreef HeatWave het volgende:
Het is altijd lastig met dit soort dingen, die i3 is eigenlijk zo slecht nog niet, maar modere spellen hebben wel baat bij meer cores.

Een i5 6500 kost 115 bij CEX : https://nl.webuy.com/prod(...)283.2ghz%29-lga-1151

Die heeft een turbo van 3,6Ghz, dus dat komt al in de buurt bij de clock speeds van je i3, maar dus wel meer cores.
Klopt, da's eigenlijk ook wat ik bedoel, want in veel spellen werkt het prima. Alleen worden tegenwoordig steeds meer games gewoon gemaakt met de gedachte dat ze gebruikt worden op een pc met 4 of meer cores, denk ik. Die cpu die jij linkt is al een stuk beter idd dan de i5 6400. Ik hou ook V&A op tweakers in de gaten. Want als ik alleen de cpu upgrade dan ben ik het goedkoopste uit en het makkelijkste. (zoals ik t lees hoef ik dan niet eens windows opnieuw te activeren en installeren)

Zat ook te kijken naar een i7-7700 of i7700k. Kost wel rond de 200-250 tweedehands. Maar dan heb je wel meteen 4c/8t. Ik denk dat ik dan de komende jaren wel goed zit. Geeft denk ik wel een stuk meer voordeel dan een i5 met 4c/4t
  zondag 24 juni 2018 @ 21:52:01 #39
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_180023407
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 21:50 schreef dennissch het volgende:

[..]

Klopt, da's eigenlijk ook wat ik bedoel, want in veel spellen werkt het prima. Alleen worden tegenwoordig steeds meer games gewoon gemaakt met de gedachte dat ze gebruikt worden op een pc met 4 of meer cores, denk ik. Die cpu die jij linkt is al een stuk beter idd dan de i5 6400. Ik hou ook V&A op tweakers in de gaten. Want als ik alleen de cpu upgrade dan ben ik het goedkoopste uit en het makkelijkste. (zoals ik t lees hoef ik dan niet eens windows opnieuw te activeren en installeren)

Zat ook te kijken naar een i7-7700 of i7700k. Kost wel rond de 200-250 tweedehands. Maar dan heb je wel meteen 4c/8t. Ik denk dat ik dan de komende jaren wel goed zit. Geeft denk ik wel een stuk meer voordeel dan een i5 met 4c/4t
Uiteraard, hoe sneller en meer cores hoe beter :P.

Het ligt er dus eigenlijk gewoon aan wat je wil uitgeven :).
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_180023571
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 21:52 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Uiteraard, hoe sneller en meer cores hoe beter :P.

Het ligt er dus eigenlijk gewoon aan wat je wil uitgeven :).
Nou laat ik het zo zeggen hoe ik er nu over denk zijn er 2 opties die echt nut hebben.

1. Niks doen en kijken wanneer upgraden of een nieuwe pc écht nodig is. GTA V draait nu makkelijk 60 fps :D wel na alle settings op zijn laagste haha. Maar bv FC5 daar zie je al dat je gewoon constant framedrops hebt zodra het ''hectisch wordt''

2. Een i7 of een zo goed mogelijke i5. Wel moet ik dus zoals ik in dit topic al zei ff rekening houden met de koeling ivm vrm's. Dus geen grote koelers op de cpu die de airflow over de vrm's verstoord.

Want ik denk namelijk zoals ik in benchmarks zie dat zo'n i5 6400 en eigenlijk ook de i5 6500 gewoon weinig winst levert. Het zal wel per game afhangen denk ik. Dus als je dan een i5 pakt met een hoge clock of een i7 met 4 cores/8 threads dan kun je er wel het langste tegen denk ik :9 blijft interessante stof he. Verder is mijn setup wel goed eigenlijk nog. 400 watt voeding is niet heel ruim maar het is wel een prima voeding Be Quiet Pure Power 10. Zolang ik geen stroomvretende AMD FX cpu of iets er in hang zal dit wel zat zijn denk ik. Die i3 6100 verbruikt niet veel. En die GTX1060 ook niet zo vgm.
  zondag 24 juni 2018 @ 22:02:58 #41
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_180023641
Ja, met een i7 kan je echt wel weer even vooruit idd. Dat gaat wel weer even duren voordat een 6xxx of 7xxxx een bottleneck wordt.

Ik heb zelf ook een i7 6700, die doet het uiteraard prima.

Maar ik heb ook een i7 6700 Engineering sample besteld, die kost 114 euro en is als het goed is gewoon weer te clocken naar 3,5-4-0Ghz,maar alleen op een Z170 bordje (en dat heb ik nog liggen) dus ik ben benieuwd of het echt kan, voor 114 euro een dikke i7 :P.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_180023875
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 22:02 schreef HeatWave het volgende:
Ja, met een i7 kan je echt wel weer even vooruit idd. Dat gaat wel weer even duren voordat een 6xxx of 7xxxx een bottleneck wordt.

Ik heb zelf ook een i7 6700, die doet het uiteraard prima.

Maar ik heb ook een i7 6700 Engineering sample besteld, die kost 114 euro en is als het goed is gewoon weer te clocken naar 3,5-4-0Ghz,maar alleen op een Z170 bordje (en dat heb ik nog liggen) dus ik ben benieuwd of het echt kan, voor 114 euro een dikke i7 :P.
daarom, ik vermoed dat je met een i7 gen6 of 7 een stuk langer doorkan dan met een i5 van die gen. is rond de 200 euro een goede prijs voor een i7 7700? dan wil ik gewoon de koeler van mijn i3 gebruiken.
  zondag 24 juni 2018 @ 22:17:22 #43
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_180023903
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 22:16 schreef dennissch het volgende:

[..]

daarom, ik vermoed dat je met een i7 gen6 of 7 een stuk langer doorkan dan met een i5 van die gen. is rond de 200 euro een goede prijs voor een i7 7700? dan wil ik gewoon de koeler van mijn i3 gebruiken.
Ja, dat is wel een nette prijs denk ik dan.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_180024039
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 22:17 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Ja, dat is wel een nette prijs denk ik dan.
nieuw kost ie rond de 300. dus denk dat dat rond de 200 goede prijzen zijn. Ik ga eens kijken hoe en wat.
pi_180041977
Zoo hier ben ik weer! Ik heb gisteren heel de avond na lopen denken, vandaag ook nog wat nagedacht. En uiteindelijk besloten voor een nieuwe coffee lake cpu. En nee niet de i3 8100 XD. Ik heb de i5-8400 gekocht, met een MSI B360-A Pro mamaplank.

-Die verkoper bij CDROMLAND gaf wel aan dat ik wel wat snelheidsverlies heb doordat ik 2133mhz geheugen heb icm die cpu ofzo. Maarja boeiuh is als nog een enorme verbetering.

-Hij gaf ook aan dat hij twijfelde of de voeding wel sterk genoeg was voor zo'n cpu, hij zei dat ik gewoon er op moet letten dat de pc niet uitvalt en af en toe (onder load) voelen aan de voeding of ie niet super warm wordt. Kan ik doen, maar zolang hij niet uitvalt zal het wel los lopen toch? Trouwens die TDP van deze i5 is maar 65 watt, en de i3 6100 was 51 watt. En ik heb nu ook de dvd brander en cardreader losgekoppeld, ik gebruik die toch weinig en die kabels zaten in de weg. DUs ik denk dat ik het al gecomponseerd heb haha

-Windows activatie nope dat luktte niet! Hij zag in mijn account wel een MSI bord maar dat was dus dat H110M-ECO bord. Tja ik heb nu maar gewoon een key gepakt van een oude lege kast hier boven (win 7 HP) en die werkt. Het is misschien semi-legaal, maarja ik had er eigenlijk toch vanuit gegaan dat het werktte zonder gezeik zegmaar.

-Inbouwen ging prima, alleen kwam ik er achter dat die ijzertjes in het I/O niet goed zaten. Heel het mamabord er uit en alles.. daarna wel goed.

-Ik heb nu het zijpaneel eraf, en het valt me op dat er er op de videokaart staat FAN-STOP. En soms draait er 1 vd 2 fans. Maar normaal zie ik dat nooit omdat er een zijpaneel over zit (en nee ik heb geen kermisattractie kast haha) ik was eerst bang dat de kaart plots kapot was. Maar heb ff furmark gedraaid en dan gaan de fans allebei gewoon meteen in actie. Ik ga nu wat steam games downloaden!

Maar mensen, ik ben super blij! De upgrade is niet meteen goed gegaan zoals jullie lezen, maar ik zit nu lekker te tikken vanaf die pc :P zometeen nog ff wat tie-wrappen enzo.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')