abonnement Unibet Coolblue
pi_179969809
quote:
Leerlingen van het VMBO Maastricht hebben vrijdag te horen gekregen dat hun eindexamens zijn afgekeurd.

Volgens een mail van de school die naar de ouders is gestuurd, blijkt dat de Onderwijsinspectie 354 examens ongeldig heeft verklaard, omdat bij vrijwel alle leerlingen onderdelen van het schoolexamen missen.

Opnieuw doen
Nu de examens zijn afgekeurd moeten alle leerlingen delen van hun schoolexamen en delen van hun eindexamen opnieuw doen. Dit geldt ook voor alle herexamens die inmiddels hebben plaatsgevonden.

Individueel plan
De school geeft in de mail aan dat zij 'met man en macht aan een individueel plan van aanpak werken voor elke leerling'. Het individuele plan bestaat uit het inhalen van de missende onderdelen van het schoolexamen en mogelijk moeten leerlingen examens helemaal overdoen.

Alle leerlingen en hun ouders kunnen vrijdagavond om 20:00 uur naar het MECC in Maastricht komen waar zij meer uitleg krijgen.

Bron: www.1limburg.nl/354-exame(...)-door-foute-toetsing
Lekker dan: denk jij je middelbare schooltijd te hebben afgesloten, heeft de school lopen rommelen. En niet een keer, maar bij de examens en herexamens.
pi_179969897
"Vrijwel alle leerlingen"

Moeten ze toch meer de nadruk gaan leggen op het goed en begrijpend lezen, zodat men de achterkant van het a4'tje niet vergeet.
Weggegaan en opgerot
  vrijdag 22 juni 2018 @ 16:25:19 #3
22565 asco
Los in deze tent
pi_179969945
Zo dan. Ben je mooi klaar mee. Je zult maar al in Salou zitten. 😂
pi_179970033
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 16:18 schreef maan_man het volgende:

[..]

Lekker dan: denk jij je middelbare schooltijd te hebben afgesloten, heeft de school lopen rommelen. En niet een keer, maar bij de examens en herexamens.
En schoolexamens..

quote:
Het individuele plan bestaat uit het inhalen van de missende onderdelen van het schoolexamen
  Spellchecker vrijdag 22 juni 2018 @ 16:33:51 #5
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_179970121
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 16:25 schreef asco het volgende:
Zo dan. Ben je mooi klaar mee. Je zult maar al in Salou zitten. 😂
Inderdaad .... 🤣
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 22 juni 2018 @ 16:35:40 #6
408813 crew  trein2000
pi_179970151
Wat een ongelofelijke blooper :')
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  vrijdag 22 juni 2018 @ 16:38:22 #7
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_179970202
Lullig voor de meisjes die nu allemaal zijn ontmaagd na hun eindexamen feesten en gala's. Dat is onterecht en onverdiend gebeurd. Het zijn dus nu gewoon hoeren.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  vrijdag 22 juni 2018 @ 16:40:54 #8
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_179970255
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 16:23 schreef robijntjestralendwit het volgende:
"Vrijwel alle leerlingen"

Moeten ze toch meer de nadruk gaan leggen op het goed en begrijpend lezen, zodat men de achterkant van het a4'tje niet vergeet.
Umm, volgens mij kan jij maar beter gaan oefenen met begrijpend lezen. Deze leerlingen voldoen niet aan de eisen van het schoolexamen, wat iets anders is dan het centraal examen. Ze hebben dus gewoon niet aan de eisen voldaan om deel te nemen aan het centrale examen.

TS snapt ook niet helemaal waar het over gaat. De school heeft het verzaakt, ze hebben leerlingen die niet aan de eisen voldeden toch deel laten namen aan het centrale examen. Het is niet alsof er iets mis is gegaan bij het afnemen van het examen en nóg een keer bij de herkansingen. Die leerlingen mochten gewoon nog geen examen doen omdat ze de schoolexamens (nogmaals, iets anders dan het centrale examen of eindexamen) niet volgens de normen gehaald hebben.
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
pi_179970261
Tering.
pi_179970293
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 16:40 schreef Klaploper het volgende:

[..]

Umm, volgens mij kan jij maar beter gaan oefenen met begrijpend lezen. Deze leerlingen voldoen niet aan de eisen van het schoolexamen, wat iets anders is dan het centraal examen. Ze hebben dus gewoon niet aan de eisen voldaan om deel te nemen aan het centrale examen.

TS snapt ook niet helemaal waar het over gaat. De school heeft het verzaakt, ze hebben leerlingen die niet aan de eisen voldeden toch deel laten namen aan het centrale examen. Het is niet alsof er iets mis is gegaan bij het afnemen van het examen en nóg een keer bij de herkansingen. Die leerlingen mochten gewoon nog geen examen doen omdat ze de schoolexamens (nogmaals, iets anders dan het centrale examen of eindexamen) niet volgens de normen gehaald hebben.
Oké!
Weggegaan en opgerot
  vrijdag 22 juni 2018 @ 16:57:01 #11
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_179970502
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 16:43 schreef robijntjestralendwit het volgende:

[..]

Oké!
ZEG SORRY!
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
pi_179970670
Wel weer typisch dat het een VMBO-school is...
pi_179970819
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 16:57 schreef Klaploper het volgende:

[..]

ZEG SORRY!
_O-
pi_179970876
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 16:40 schreef Klaploper het volgende:

[..]

TS snapt ook niet helemaal waar het over gaat. De school heeft het verzaakt, ze hebben leerlingen die niet aan de eisen voldeden toch deel laten namen aan het centrale examen. Het is niet alsof er iets mis is gegaan bij het afnemen van het examen en nóg een keer bij de herkansingen. Die leerlingen mochten gewoon nog geen examen doen omdat ze de schoolexamens (nogmaals, iets anders dan het centrale examen of eindexamen) niet volgens de normen gehaald hebben.
Klinkt aannemelijk. Ik begreep in ieder geval dat zich een onwenselijk situatie had voorgedaan.
pi_179970912
Het gaat zelfs om twee scholen..
pi_179970928
Aanvulling:
https://www.ad.nl/binnenl(...)-verklaard~a14cdabf/

quote:
...Veel leerlingen zullen echter vermoedelijk hun examenjaar moeten overdoen...
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 22 juni 2018 @ 17:23:19 #17
408813 crew  trein2000
pi_179971020
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 17:04 schreef Anthonie1 het volgende:
Wel weer typisch dat het een VMBO-school is...
Qft
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_179971369
Wat ik mij wel afvraag: zijn deze scholen dit jaar opeens zo gaan falen of zijn er al een aantal jaren leerlingen goed weggekomen? Zo massaal dat kan toch bijna geen incident zijn.
  vrijdag 22 juni 2018 @ 17:43:34 #19
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_179971454
Zullen wel een paar mooie rechtszaken uit voort komen als die scholieren pas een jaar later kunnen beginnen aan hun vervolgopleiding.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_179971717
Zou deze Loesje al langer op de website van de school staan of benadert de school dit gebeuren met zelfspot?
http://www.portamosana.nl/vmbo/leerlingen/home
pi_179971803
zo dan die zijn de ...
pi_179971827
quote:
11s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 18:00 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
zo dan die zijn de ...
Lantaarnpaal
pi_179971849
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 18:01 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Lantaarnpaal
Precies vooral na het lezen van dit, "...Veel leerlingen zullen echter vermoedelijk hun examenjaar moeten overdoen..."
pi_179971988
quote:
„Ik vind dit verschrikkelijk”, reageert de onlangs aangetreden interim-directeur Loek de Veen. Hij zegt dat de docenten van de school „zeer toegewijd” zijn, maar dat „tegelijkertijd is gebleken dat docenten zich onvoldoende bewust zijn van regels en procedures.” Dat is volgens hem de oorzaak van de onregelmatigheden.

Uit onderzoek van de Onderwijsinspectie bleek dat alle eindexamenkandidaten één of meerdere schoolexamens bij één of meer vakken onvolledig hadden afgerond.

Daarnaast deelde een leraar meermaals het cijfer 1 of 1,1 uit wanneer leerlingen afwezig waren geweest, maar werd dat niet gemeld bij de inspectie. Geen enkele eindexamenkandidaat van het vmbo Maastricht had door het handelen van de school mogen deelnemen aan de centrale examens.
Hoe kan het dat élke leerling minstens één schoolexamen niet of onvoldoende heeft afgerond...
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 22 juni 2018 @ 18:12:57 #25
408813 crew  trein2000
pi_179972070
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 18:09 schreef Physsic het volgende:

[..]

Hoe kan het dat élke leerling minstens één schoolexamen niet of onvoldoende heeft afgerond...
Interim-directeur lees ik in je fragmentje, ik denk grote chaos...
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_179972071
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 18:09 schreef Physsic het volgende:

[..]

Hoe kan het dat élke leerling minstens één schoolexamen niet of onvoldoende heeft afgerond...
Misschien als een examen überhaupt niet is aangeboden.
pi_179972152
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 18:13 schreef maan_man het volgende:

[..]

Misschien als een examen überhaupt niet is aangeboden.
Ja, dat zou inderdaad kunnen. 😅 Niet aan gedacht omdat in het artikel werd gesproken over verschillende vakken.
  Moderator vrijdag 22 juni 2018 @ 18:28:57 #28
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_179972406
Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen. Ruim 300 leerlingen die geen diploma krijgen en het jaar helemaal over zullen moeten doen? Beetje bizarre situatie.
F.K.A. SuperwormJim
  vrijdag 22 juni 2018 @ 18:36:16 #29
22565 asco
Los in deze tent
pi_179972625
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 18:28 schreef SuperwormJim het volgende:
Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen. Ruim 300 leerlingen die geen diploma krijgen en het jaar helemaal over zullen moeten doen? Beetje bizarre situatie.
Mooie rechtszaken worden dat. 👍
pi_179973353
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 16:38 schreef Harvest89 het volgende:
Lullig voor de meisjes die nu allemaal zijn ontmaagd na hun eindexamen feesten en gala's. Dat is onterecht en onverdiend gebeurd. Het zijn dus nu gewoon hoeren.
_O-
pi_179973550
quote:
De onlangs aangetreden interim-directeur Loek de Veen van het VMBO Maastricht laat weten dat ondanks de afgekeurde examenuitslagen, het 'geen rommeltje is op zijn school'.

"Het is geen rommeltje hier, maar we vergeten de regels weleens. Er is iets niet goed gegaan in onze administratie."

Bron: https://www.1limburg.nl/d(...)-hier-geen-rommeltje

Wtf, geen rommeltje? Als jij zo in het nieuws komt, dan zijn dit geen handige opmerkingen.
pi_179973777
Wie hangt er nou de vlag al op zonder het resultaat af te wachten? :') ____!!

Dochter Joland in tranen om ongeldig examen

„Dit is echt schandalig. Hoe groot moet de puinhoop zijn?”, zegt een woedende Joland Sagis uit Maastricht. Zijn dochter Isabelle (18) is een van de gedupeerden van het ingrijpen van de onderwijsinspectie, waardoor 345 examens van het Maastrichtse vmbo ongeldig zijn verklaard.

„Ik ben totaal verbijsterd. Mijn dochter is er kapot van, ze is in tranen. De vlag hing hier al uit en dan krijg je nu te horen dat het allemaal ongeldig was. Hoe heeft dit kunnen gebeuren?”

Volgens Joland Sagis was het al het hele jaar een puinhoop op school. „De kwaliteit van het onderwijs was bedroevend. We waren blij dat ze geslaagd was, maar ook zeker dat we van die school verlost waren. Een reorganisatie, lessen vielen vaak uit, leerlingen relden, leraren waren ziek, voor bepaalde vakken kreeg mijn dochter drie of vier verschillende docenten. Het was een zootje. Wat dat betreft is het wel vreemd dat nu pas duidelijk wordt wat er is gebeurd. Nu pas komt de onderwijsinspectie in actie.”

"Misschien wel het hele jaar over. Dat kan toch niet?"
Wat het allemaal voor zijn dochter Isabelle gaat betekenen, weet Joland Sagis nog niet. „Misschien wel het hele jaar over. Dat kan toch niet? Mijn dochter heeft met bloed, zweet en tranen de opleiding afgerond. Ze heeft een lichte autistische aandoening, dus voor haar ligt dit allemaal extra moeilijk. Alleen voor wiskunde had ze een onvoldoende, verder had ze zevens en achten. Ze was al aangemeld op de banketbakkersopleiding. Hoe moet dit nu verder? Hoeveel kinderen kun je nog overtuigen toch door te zetten. Dit kan de toekomst van sommigen wel eens verknallen. Hier moeten koppen rollen”, aldus de geëmotioneerde Maastrichtse vader.

Woedend
Ook de 17-jarige Rowan uit Valkenburg is woedend. „Ik kan het niet geloven. Ik was al aangenomen op een ict-vervolgopleiding. Dinsdag heb ik een bijeenkomst met mijn nieuwe klas. Maar gaat dat nog wel door? Als ik het hele jaar over moet doen, dan in elk geval niet meer op dat vmbo. Het was het hele jaar al een puinhoop. Heel veel uitval, geen mentor het grootste deel van het jaar en ga zo maar door. Ik hoop snel te horen hoe het verder moet”, aldus Rowan.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2207695/de-vlag-hing-hier-al-uit

MAD
´
pi_179973821
Ze hadden het resultaat toch al lang ontvangen? Volgende week was de diploma-uitreiking al..
  vrijdag 22 juni 2018 @ 19:29:49 #34
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_179973871
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 18:09 schreef Physsic het volgende:

[..]

Hoe kan het dat élke leerling minstens één schoolexamen niet of onvoldoende heeft afgerond...
Leraren die 'tijdelijk' een 1 neerzetten totdat het ingehaald is, een onvoldoende administratie, geen vaste inhaalmomenten, om maar wat mogelijke factoren te noemen.
pi_179973895
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 19:29 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Leraren die 'tijdelijk' een 1 neerzetten totdat het ingehaald is, een onvoldoende administratie, geen vaste inhaalmomenten, om maar wat mogelijke factoren te noemen.
Het ging me om het feit dat dit bij alle leerlingen van de school fout ging.
  vrijdag 22 juni 2018 @ 19:34:55 #36
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_179973946
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 19:31 schreef Physsic het volgende:

[..]

Het ging me om het feit dat dit bij alle leerlingen van de school fout ging.
Bijna iedere leerling mist wel eens een PTA-toets. Als daar niet structureel en gecoördineerd mee om wordt gegaan, krijg je dit soort situaties. Het is eigenlijk een getuige van het harde werk op de meeste scholen dat dit niet vaker voorkomt.
pi_179973959
“Er waren zelfs leerlingen die nog zes of zeven vakken niet hadden afgerond.” 😅
pi_179973962
quote:
Die mogen een flinke compensatie verwachten lijkt mij. :{
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_179974011
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 19:34 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Bijna iedere leerling mist wel eens een PTA-toets. Als daar niet structureel en gecoördineerd mee om wordt gegaan, krijg je dit soort situaties. Het is eigenlijk een getuige van het harde werk op de meeste scholen dat dit niet vaker voorkomt.
Dat geloof ik niet. En bijna iedereen is nog niet iedereen. Ik vermoed dat er nog iets anders speelt, zoals bijvoorbeeld wat TS als voorbeeld noemde. Slechte administratie zal inderdaad ook een rol spelen.
pi_179974015
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 19:35 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Die mogen een flinke compensatie verwachten lijkt mij. :{
Gaat de school dat dan wel ‘overleven’?
pi_179974267
Ik snap er niks van. Waren ze niet over of hoe zit dat? Wat betekent 'niet afgerond'?
pi_179974546
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 18:09 schreef Physsic het volgende:

[..]

Hoe kan het dat élke leerling minstens één schoolexamen niet of onvoldoende heeft afgerond...
Dit idd. En wie keurt dit in godesnaam goed.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_179975502
VMBO.....moet je daar tóch examen doen? Opleiding is een scheet en drie knikkers waard, dus vwmb kunnen de leerlingen gerust na 4 jaar aanwezigheid hun papiertje krijgen. Zonder examen.

En let maar op, dat wordt ook de oplossing. Iedereen krijgt gewoon het "diploma" en gaat gewoon verder. Ze kunnen/willen toch nixx meer. Zag op 1Limburg een jongen die de vraag kreeg of hij herexamen ging doen. Zegt hij "Nee, want dan ben ik op vakantie. Dat de school maar jaartje extra eraan plakt". Slappe zak hooi.
pi_179975625
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 17:43 schreef MichaelScott het volgende:
Zullen wel een paar mooie rechtszaken uit voort komen als die scholieren pas een jaar later kunnen beginnen aan hun vervolgopleiding.
Ja komt er uiteindelijk op neer dat je een volledig jaarsalaris aan het einde van je cariere mist.
Dit is voor de gemiddelde vmbo leering 35000 ofzo x 354 leerlingen = 12.4 miljoen schade.
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 22 juni 2018 @ 21:09:11 #45
408813 crew  trein2000
pi_179975919
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 19:34 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Bijna iedere leerling mist wel eens een PTA-toets. Als daar niet structureel en gecoördineerd mee om wordt gegaan, krijg je dit soort situaties. Het is eigenlijk een getuige van het harde werk op de meeste scholen dat dit niet vaker voorkomt.
Ik heb nooit een toets gemist in m’n hele middelbare school carrière. En die was twee jaar langer dan deze lui. En zo kan ik er in m’n klas nog wel een paar meer vinden. Dus dat kan het niet zijn lijkt me. Het moet een systeemfout zijn, maar wat?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_179976012
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 20:51 schreef eRKa het volgende:
VMBO.....moet je daar tóch examen doen? Opleiding is een scheet en drie knikkers waard, dus vwmb kunnen de leerlingen gerust na 4 jaar aanwezigheid hun papiertje krijgen. Zonder examen.

En let maar op, dat wordt ook de oplossing. Iedereen krijgt gewoon het "diploma" en gaat gewoon verder. Ze kunnen/willen toch nixx meer. Zag op 1Limburg een jongen die de vraag kreeg of hij herexamen ging doen. Zegt hij "Nee, want dan ben ik op vakantie. Dat de school maar jaartje extra eraan plakt". Slappe zak hooi.
Die aanwezigheid zou wel eens een probleem kunnen worden, aangezien een van de problemen js dat een leraar een 1 of 1,1 heeft ingevuld bij leerlingen die niet aanwezig waren bij een SE.😅
pi_179976070
Vroegah nam iedereen zijn verlies.
Nu zijn ze allemaal woedend en hangen al de vlag uit..ondertussen zijn ze waardeloos gebleken
:')

De ouders zijn nog het ergst _O-
´
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 22 juni 2018 @ 21:25:27 #48
408813 crew  trein2000
pi_179976386
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 21:11 schreef Physsic het volgende:

[..]

Die aanwezigheid zou wel eens een probleem kunnen worden, aangezien een van de problemen js dat een leraar een 1 of 1,1 heeft ingevuld bij leerlingen die niet aanwezig waren bij een SE.😅
Nee, dat mag wel. Zal ongetwijfeld in het schooleigen examenregelement staan. Maar dan moet je het wel MELDEN bij de inspectie, dat hebben ze nagelaten.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_179976534
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 20:51 schreef eRKa het volgende:
VMBO.....moet je daar tóch examen doen? Opleiding is een scheet en drie knikkers waard, dus vwmb kunnen de leerlingen gerust na 4 jaar aanwezigheid hun papiertje krijgen. Zonder examen.

En let maar op, dat wordt ook de oplossing. Iedereen krijgt gewoon het "diploma" en gaat gewoon verder. Ze kunnen/willen toch nixx meer. Zag op 1Limburg een jongen die de vraag kreeg of hij herexamen ging doen. Zegt hij "Nee, want dan ben ik op vakantie. Dat de school maar jaartje extra eraan plakt". Slappe zak hooi.
jammer dat dit soort gasten het VMBO een slechte naam bezorgen. Want het VMBO zou juist een goede leerplek moeten zijn voor de toekomstige vaklui die we hard nodig hebben in Nederland
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 22 juni 2018 @ 21:32:25 #50
408813 crew  trein2000
pi_179976562
quote:
2s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 21:31 schreef Evertjan het volgende:

[..]

jammer dat dit soort gasten het VMBO een slechte naam bezorgen. Want het VMBO zou juist een goede leerplek moeten zijn voor de toekomstige vaklui die we hard nodig hebben in Nederland
Ze zijn eerder regel dan uitzondering, die lui hebben toch een wat andere mentaliteit.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_179976601
quote:
11s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 19:24 schreef Kim-Holland het volgende:
Wie hangt er nou de vlag al op zonder het resultaat af te wachten? :') ____!!

Dochter Joland in tranen om ongeldig examen

„Dit is echt schandalig. Hoe groot moet de puinhoop zijn?”, zegt een woedende Joland Sagis uit Maastricht. Zijn dochter Isabelle (18) is een van de gedupeerden van het ingrijpen van de onderwijsinspectie, waardoor 345 examens van het Maastrichtse vmbo ongeldig zijn verklaard.

„Ik ben totaal verbijsterd. Mijn dochter is er kapot van, ze is in tranen. De vlag hing hier al uit en dan krijg je nu te horen dat het allemaal ongeldig was. Hoe heeft dit kunnen gebeuren?”

Volgens Joland Sagis was het al het hele jaar een puinhoop op school. „De kwaliteit van het onderwijs was bedroevend. We waren blij dat ze geslaagd was, maar ook zeker dat we van die school verlost waren. Een reorganisatie, lessen vielen vaak uit, leerlingen relden, leraren waren ziek, voor bepaalde vakken kreeg mijn dochter drie of vier verschillende docenten. Het was een zootje. Wat dat betreft is het wel vreemd dat nu pas duidelijk wordt wat er is gebeurd. Nu pas komt de onderwijsinspectie in actie.”

"Misschien wel het hele jaar over. Dat kan toch niet?"
Wat het allemaal voor zijn dochter Isabelle gaat betekenen, weet Joland Sagis nog niet. „Misschien wel het hele jaar over. Dat kan toch niet? Mijn dochter heeft met bloed, zweet en tranen de opleiding afgerond. Ze heeft een lichte autistische aandoening, dus voor haar ligt dit allemaal extra moeilijk. Alleen voor wiskunde had ze een onvoldoende, verder had ze zevens en achten. Ze was al aangemeld op de banketbakkersopleiding. Hoe moet dit nu verder? Hoeveel kinderen kun je nog overtuigen toch door te zetten. Dit kan de toekomst van sommigen wel eens verknallen. Hier moeten koppen rollen”, aldus de geëmotioneerde Maastrichtse vader.

Woedend
Ook de 17-jarige Rowan uit Valkenburg is woedend. „Ik kan het niet geloven. Ik was al aangenomen op een ict-vervolgopleiding. Dinsdag heb ik een bijeenkomst met mijn nieuwe klas. Maar gaat dat nog wel door? Als ik het hele jaar over moet doen, dan in elk geval niet meer op dat vmbo. Het was het hele jaar al een puinhoop. Heel veel uitval, geen mentor het grootste deel van het jaar en ga zo maar door. Ik hoop snel te horen hoe het verder moet”, aldus Rowan.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2207695/de-vlag-hing-hier-al-uit

MAD
Alsof je zelf niet weet dat je nog 7 proefwerken moet doen idd...
pi_179976618
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 21:32 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ze zijn eerder regel dan uitzondering, die lui hebben toch een wat andere mentaliteit.
Erg jammer inderdaad. Vroeger had je nog de ouderwetse LTS waar je nog een vak leerde door leraren die zelf ook vakmensen waren geweest.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 22 juni 2018 @ 21:37:24 #53
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_179976672
LVO Maastricht (het overkoepelend orgaan) maakt er een zooitje van... VMBO Maastricht is overigens een samenvoeging van twee VMBO scholen, Porta en Maartens. Omdat LVO het briljante idee had dat ze domeinen op niveau wilden in Maastricht i.p.v. scholengemeenschappen. Ze moeten komend jaar ook een flink aantal docenten ontslaan omdat de scholen leeglopen. Half Maastricht gaat tegenwoordig naar school in België of het Heuvelland.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_179976751
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 19:53 schreef Loekie1 het volgende:
Ik snap er niks van. Waren ze niet over of hoe zit dat? Wat betekent 'niet afgerond'?
Als ik het goed begrijp mag je pas meedoen aan het centrale eindexamen als de cijfers voor je schoolonderzoeken definitief zijn. Als je nog 7 proefwerken moet doen/opstellen moet inleveren/practica moet afronden etc. is dat niet het geval en mag je dus niet meedoen.

Dat hoort de school te weten - maar de leerling natuurlijk ook...
pi_179976833
Er zal wel een leraar Nederlands oid zijn geweest, die de leerlingen een bepaalde toets nooit heeft laten maken en maar een 1,1 of 5,5 oid heeft ingevuld. En vermoedelijk zullen het wel iets meer leraren zijn. Ik lees dat er bv bij een vak als Engels, wat elke leerling moet doen, 4 of 5 docenten in een jaar voor de klas stonden. Toets niet aangeboden = onzincijfer invullen zeker.

Want ik lees dus dat die "hiaten" ontdekt zijn omdat er bij allemaal leerlingen cijfers staan als 1,1 zonder toelichting. Niemand haalt een 1,1 voor een examen, dat is bijna onmogelijk.
pi_179976898
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 21:43 schreef BekToBasic het volgende:
Er zal wel een leraar Nederlands oid zijn geweest, die de leerlingen een bepaalde toets nooit heeft laten maken en maar een 1,1 of 5,5 oid heeft ingevuld. En vermoedelijk zullen het wel iets meer leraren zijn. Ik lees dat er bv bij een vak als Engels, wat elke leerling moet doen, 4 of 5 docenten in een jaar voor de klas stonden. Toets niet aangeboden = onzincijfer invullen zeker.

Want ik lees dus dat die "hiaten" ontdekt zijn omdat er bij allemaal leerlingen cijfers staan als 1,1 zonder toelichting. Niemand haalt een 1,1 voor een examen, dat is bijna onmogelijk.
Waarom zijn de leerlingen hier vooraf de examens mee akkoord gegaan. Ze hebben toch voor de examens moeten tekenen voor hun cijferlijst.
pi_179976899
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 21:37 schreef Sjeen het volgende:
LVO Maastricht (het overkoepelend orgaan) maakt er een zooitje van... VMBO Maastricht is overigens een samenvoeging van twee VMBO scholen, Porta en Maartens. Omdat LVO het briljante idee had dat ze domeinen op niveau wilden in Maastricht i.p.v. scholengemeenschappen. Ze moeten komend jaar ook een flink aantal docenten ontslaan omdat de scholen leeglopen. Half Maastricht gaat tegenwoordig naar school in België of het Heuvelland.
In Delft heb je ook zo'n school, SC Delfland. Twee scholen hebben aan de andere kant van de stad een nieuw vmbo laten bouwen en daar hun leerlingen "gedumpt" onder een andere naam. Want stel je voor dat mensen het Grotius of CLD associeren met "tuig" dat op vmbo zit :') !!!!!!!!!!

In de omgeving van Den Haag heb je helaas wel meer scholen die vmbo kader/TL geheel afstoten, maximaal 30 leerlingen per jaar aannemen voor het vmbo en havo/vwo onbeperkt, of die net als in Delft het vmbo elders dumpen. (Denk aan Veurs Lyceum, Lyceum Ypenburg etc.)

Van de website van Sint Maarten in MAASTRICHT kan je ook lezen dat ze daar trots zijn op hun klassieke opleiding en vooruit de havo hoort daar nog wel bij maar vmbo, dat kan natuurlijk echt niet. :') Laat dat nou net samen met nog een school de school zijn die verantwoordelijk is voor VMBO Maastricht.
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 22 juni 2018 @ 21:47:59 #58
408813 crew  trein2000
pi_179976952
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 21:43 schreef BekToBasic het volgende:
Er zal wel een leraar Nederlands oid zijn geweest, die de leerlingen een bepaalde toets nooit heeft laten maken en maar een 1,1 of 5,5 oid heeft ingevuld. En vermoedelijk zullen het wel iets meer leraren zijn. Ik lees dat er bv bij een vak als Engels, wat elke leerling moet doen, 4 of 5 docenten in een jaar voor de klas stonden. Toets niet aangeboden = onzincijfer invullen zeker.

Want ik lees dus dat die "hiaten" ontdekt zijn omdat er bij allemaal leerlingen cijfers staan als 1,1 zonder toelichting. Niemand haalt een 1,1 voor een examen, dat is bijna onmogelijk.
Dat zou kunnen, maar waarom zijn dan alle vakken dan ongeldig verklaard en niet 1 of 2 vakken?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 22 juni 2018 @ 21:48:26 #59
408813 crew  trein2000
pi_179976966
quote:
2s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 21:46 schreef Collide het volgende:

[..]

Waarom zijn de leerlingen hier vooraf de examens mee akkoord gegaan. Ze hebben toch voor de examens moeten tekenen voor hun cijferlijst.
Ik heb nooit iets getekend voor mijn examens...
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_179976969
quote:
2s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 21:46 schreef Collide het volgende:

[..]

Waarom zijn de leerlingen hier vooraf de examens mee akkoord gegaan. Ze hebben toch voor de examens moeten tekenen voor hun cijferlijst.
Dat vond ik ook een beetje raar. Ik deed in 2014 eindexamen en moest alles controleren, ondertekenen en inleveren. Heeft de inspectie niet gezien dat de school bepaalde cijfers wegliet op die lijsten zodat het leerlingen niet opviel? Wat kan het anders zijn? Zwijgcontracten? Of toch weten dat het fout zit en examen willen doen dus tekenen?

Het kan toch niet dat 354 leerlingen allemaal klakkeloos akkoord gaan terwijl ze weten dat het niet klopt? Dat lijkt me onmogelijk.
pi_179977020
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 21:47 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Dat zou kunnen, maar waarom zijn dan alle vakken dan ongeldig verklaard en niet 1 of 2 vakken?
Niet allemaal, er is blijkbaar een regel dat scholen eindexamens kunnen/mogen weigeren als een vak nog niet is afgesloten.

Op mijn middelbare school mocht een meisje van het vmbo helemaal geen eindexamen doen door het missen van een schoolexamen bij een vak.
Jaar ervoor werd iemand zonder toestemming terug in 3vmbo gezet omdat de school dacht dat hij ging zakken. Paar weken later was 100% van het vmbo geslaagd.

Ik denk dat scholen meer kunnen "flikken" dan wij denken.
pi_179977040
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 21:47 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Dat zou kunnen, maar waarom zijn dan alle vakken dan ongeldig verklaard en niet 1 of 2 vakken?
Vermoedelijk omdat het bij alle vakken een rotzooitje was en de inspectie dus geen vertrouwen meer heeft in de cijfers...
pi_179977044
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 21:48 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ik heb nooit iets getekend voor mijn examens...
Volgens mij was het een nieuwe regel door de Ibn Ghaldoun fraude in 2013. Of omdat rond die tijd ook maatregelen waren genomen vanwege schoolexamencijfers achteraf veranderen nadat ouders en directie gaan lunchen op scholen als Luzac en Winford.
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 22 juni 2018 @ 21:52:35 #64
408813 crew  trein2000
pi_179977096
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 21:50 schreef BekToBasic het volgende:

[..]

Volgens mij was het een nieuwe regel door de Ibn Ghaldoun fraude in 2013. Of omdat rond die tijd ook maatregelen waren genomen vanwege schoolexamencijfers achteraf veranderen nadat ouders en directie gaan lunchen op scholen als Luzac en Winford.
Ik heb dit jaar examen gedaan en ik weet heel zeker dat ik niks getekend heb.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_179977121
Ik zou trouwens wel willen lezen waar staat dat scholen niet bij gemiste examens een 1 mogen invullen. Want dat deden ze op mijn middelbare school wel.

In de media staat dus dat dit ook gebeurde in Maastricht en niet mocht.
pi_179977136
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 21:52 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ik heb dit jaar examen gedaan en ik weet heel zeker dat ik niks getekend heb.
Huh :') Ook niks van een lijst die je moet inleveren voor iets van 23 april?

Ik zat op het VO in Den Haag waar het wel moest in 2014.
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 22 juni 2018 @ 21:55:40 #67
408813 crew  trein2000
pi_179977184
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 21:53 schreef BekToBasic het volgende:

[..]

Huh :') Ook niks van een lijst die je moet inleveren voor iets van 23 april?

Ik zat op het VO in Den Haag waar het wel moest in 2014.
De enige cijferlijst die ik getekend heb was ná de examens om een herkansing op te geven. Voor die tijd heb ik niks getekend.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  vrijdag 22 juni 2018 @ 21:57:24 #68
22565 asco
Los in deze tent
pi_179977222
In 1989 ging dit allemaal wel goed. 😎
pi_179977330
Het gaat om 15 PTA's Nederlands en 30 andere PTA's!

Bron: https://www.facebook.com/kelke2606/videos/1775324915881352/

Rond 45 minuten dacht ik
pi_179977333
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 21:53 schreef BekToBasic het volgende:
Ik zou trouwens wel willen lezen waar staat dat scholen niet bij gemiste examens een 1 mogen invullen. Want dat deden ze op mijn middelbare school wel.

In de media staat dus dat dit ook gebeurde in Maastricht en niet mocht.
Mocht wel, moet wel gemeld worden.
pi_179977353
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 22:03 schreef Physsic het volgende:

[..]

Mocht wel, moet wel gemeld worden.
Maar waar staat dat "examen gemist" een geldige reden is? Want het lijkt mij dat die meldplicht er met een reden is en niet alles goedgekeurd wordt.
pi_179977400
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 22:03 schreef BekToBasic het volgende:

[..]

Maar waar staat dat "examen gemist" een geldige reden is? Want het lijkt mij dat die meldplicht er met een reden is en niet alles goedgekeurd wordt.
Hmm, ik denk dat ik je vraag nu begrijp.. Goede vraag, ik heb geen idee. 🤔
pi_179977441
vroeger waren de sgolen een stuk beter
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 22 juni 2018 @ 22:19:08 #74
408813 crew  trein2000
pi_179977589
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 22:02 schreef BekToBasic het volgende:
Het gaat om 15 PTA's Nederlands en 30 andere PTA's!

Bron: https://www.facebook.com/kelke2606/videos/1775324915881352/

Rond 45 minuten dacht ik
Link is kaput
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_179978510
Ik vind het wel knap dat je überhaupt kunt falen voor het VMBO.
٩๏̯͡๏)۶
  vrijdag 22 juni 2018 @ 23:51:30 #76
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_179979692
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 19:38 schreef Physsic het volgende:

[..]

Dat geloof ik niet. En bijna iedereen is nog niet iedereen. Ik vermoed dat er nog iets anders speelt, zoals bijvoorbeeld wat TS als voorbeeld noemde. Slechte administratie zal inderdaad ook een rol spelen.
Het gaat om tientallen toetsen over drie jaar.
pi_179979858
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 19:35 schreef Physsic het volgende:
“Er waren zelfs leerlingen die nog zes of zeven vakken niet hadden afgerond.” 😅
Dan had je het wel kunnen verwachten _O-
pi_179979915
quote:
6s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 21:13 schreef Kim-Holland het volgende:
Vroegah nam iedereen zijn verlies.
Nu zijn ze allemaal woedend en hangen al de vlag uit..ondertussen zijn ze waardeloos gebleken
:')

De ouders zijn nog het ergst _O-
Als ik was gezakt kon ik rekenen op wat klappen thuis :@
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 23 juni 2018 @ 00:04:28 #79
408813 crew  trein2000
pi_179979984
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 23:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Het gaat om tientallen toetsen over drie jaar.
Vmbo, dus twee jaar. Maar ik raad je aan om even een stuk van die bijeenkomst te kijken. Dan krijg je wel een idee van wat er aan de hand is.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_179981012
Kan me niet voorstellen dat de scholieren zelf ook niets door hadden. Waarschijnlijk dachten ze enkel: relaxed, zonder schoolexamens centraal examen mogen doen: chill!
...it is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing...
pi_179981307
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 00:47 schreef margaretha_01 het volgende:
Kan me niet voorstellen dat de scholieren zelf ook niets door hadden. Waarschijnlijk dachten ze enkel: relaxed, zonder schoolexamens centraal examen mogen doen: chill!
Sommigen misschien wel inderdaad, maar een deel van de leerlingen kan ook zomaar slachtoffer zijn geworden van het falen van de school. Dan is het wel heel zuur.
Ben benieuwd wat er in de komende dagen nog allemaal naar buiten gaat komen..
pi_179981969
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 00:47 schreef margaretha_01 het volgende:
Kan me niet voorstellen dat de scholieren zelf ook niets door hadden. Waarschijnlijk dachten ze enkel: relaxed, zonder schoolexamens centraal examen mogen doen: chill!
Hier geloof ik niet zo in. Ik heb zelf vaker meegemaakt dat iets op school niet helemaal ging zoals gepland, maar wel relax was. In een klas van 25 man dachten er dan 23 of 24 personen chilll!. Maar er waren altijd wel één of twee heilige boontjes die aan de bel gingen trekken.

Daarom denk ik niet dat de leerlingen op de hoogte waren. Er zijn namelijk nooit 354 mensen die allemaal denken chill en niet aan de bel trekken.
pi_179983938
Als docenten zeggen: het hoeft niet, dan lijkt het me stug dat een VMBO-leerling het beter denkt te weten. Dus er is iets goed mis met die docentenploeg.
pi_179984916
Het is mijn werk om dit administratieve proces te begeleiden. Ik doe dit op een middelbare school met ongeveer 2000 leerlingen in alle leerwegen.

Er zijn een aantal stappen om tot een succesvol doorlopen slaag/zak regeling te komen. Voldoende cijfers voor een Centraal examen betekent niet dat je geslaagd bent, al denken veel ouders en leerlingen dat natuurlijk wel.

Ieder examenvak moet een PTA opstellen volgens de geldende richtlijnen, deze moeten in te zien zijn voor leerlingen en ouders en digitaal aangeboden worden aan de inspectie.

In het PTA staat hoe het Schoolexamencijfer is opgebouwd.Op een bepaald moment wordt dit SE cijfer berekend en aangeboden aan DUO/Bron en kan het in principe niet meer gewijzigd worden. Pas dan mag een leerling een examen afleggen voor dit vak. Ergens in dit voortraject is het in dit geval fout gegaan.
pi_179986333
Naja, als scholen enkel het cijfer aan DUO/Bron moeten doorgeven, lijkt het me vrij makkelijk om in dat proces iets fouts te laten gaan.

Moeten schoolexamens ook gescand en ergens opgeload worden, zodat gecheckt kan worden of aan de eisen van dit PTA voldaan is? Of hoeft dat niet?
...it is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing...
pi_179987250
Nou ja, een werkstuk niet inleveren voor een vak als ckv en je zou al niet mogen meedoen aan het eindexamen als ik het goed begrepen heb.
  zaterdag 23 juni 2018 @ 11:07:52 #87
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_179987529
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 17:04 schreef Anthonie1 het volgende:
Wel weer typisch dat het een VMBO-school is...
vmbo.
pi_179987646
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 20:51 schreef eRKa het volgende:
VMBO.....moet je daar tóch examen doen? Opleiding is een scheet en drie knikkers waard, dus vwmb kunnen de leerlingen gerust na 4 jaar aanwezigheid hun papiertje krijgen. Zonder examen.

En let maar op, dat wordt ook de oplossing. Iedereen krijgt gewoon het "diploma" en gaat gewoon verder. Ze kunnen/willen toch nixx meer. Zag op 1Limburg een jongen die de vraag kreeg of hij herexamen ging doen. Zegt hij "Nee, want dan ben ik op vakantie. Dat de school maar jaartje extra eraan plakt". Slappe zak hooi.
Ik zou ook niet terugkomen na zulke berichten maar gaan zoeken naar een andere school voor een nieuw jaar. Zelfs als je alles succesvol hebt afgerond en zelf alle toetsuitslagen hebt bewaard is het nog maar de vraag of je een diploma krijgt.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_179988601
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 10:52 schreef Cherni het volgende:
Nou ja, een werkstuk niet inleveren voor een vak als ckv en je zou al niet mogen meedoen aan het eindexamen als ik het goed begrepen heb.
Klopt Ckv en Lo moeten voldoende worden afgesloten!
pi_179988615
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 11:07 schreef xzaz het volgende:

[..]

vmbo.
De verwerking van Se of Ce gegevens is gelijk. Of het nu Vmbo, HAVO of VWO is.
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 23 juni 2018 @ 12:44:33 #91
408813 crew  trein2000
pi_179988649
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 12:41 schreef _The_General_ het volgende:

[..]

Klopt Ckv en Lo moeten voldoende worden afgesloten!
Maar als je 3 achten en 1 een wegens niet inleveren hebt sta je echt wel voldoende...
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_179988740
quote:
"Ik kan me het niet goed voorstellen dat de leerlingen iets te verwijten valt", zegt Brussee. "Ik hoor verhalen dat het niet goed ging op de scholen, er was lesuitval en volgens de onderwijsinspectie is een deel van de school gekwalificeerd als 'zwak'. Dat is al een signaal dat het niet goed gaat. De school stond ook voor een deel al onder toezicht."

Bron: NOS
pi_179988779
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 12:44 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Maar als je 3 achten en 1 een wegens niet inleveren hebt sta je echt wel voldoende...
Sorry, ik begreep je verkeerd! Dan heb je 6.25 dus voldoende! Het kan zijn dat een leerling niet mee kan doen aan Lo op medische gronden. Dit soort leerlingen krijgen dan vaak een vervangende opdracht. Als je deze niet inlevert dan kun je wel in de problemen komen...
pi_179988792
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 09:50 schreef margaretha_01 het volgende:
Naja, als scholen enkel het cijfer aan DUO/Bron moeten doorgeven, lijkt het me vrij makkelijk om in dat proces iets fouts te laten gaan.

Moeten schoolexamens ook gescand en ergens opgeload worden, zodat gecheckt kan worden of aan de eisen van dit PTA voldaan is? Of hoeft dat niet?
Nee dat hoeft niet. Er is zelfs geen bewaarplicht voor Se's....
  zaterdag 23 juni 2018 @ 14:31:42 #95
22565 asco
Los in deze tent
pi_179990281
Ik heb geen kinderen maar zelfs ik word al piswoest van zoiets als dit.
Onvoorstelbaar gewoon.

Verder denk ik dat dit maar het topje van de ijsberg is. Op zoveel plaatsen is het tegenwoordig een grote chaos. Maar wat wil je met al die idiote regeltjes allemaal.

2018 :')
pi_179990408
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 14:31 schreef asco het volgende:
Ik heb geen kinderen maar zelfs ik word al piswoest van zoiets als dit.
Onvoorstelbaar gewoon.

Verder denk ik dat dit maar het topje van de ijsberg is. Op zoveel plaatsen is het tegenwoordig een grote chaos. Maar wat wil je met al die idiote regeltjes allemaal.

2018 :')
Ik ben inderdaad benieuwd wat er zou gebeuren als de inspectie op elke school zo’n (grondig?) onderzoek zou doen. De aanleiding van dit onderzoek was een melding van een klokkenluider. Zo’n onderzoek wordt dus niet standaard gedaan, neem ik aan.
pi_179990600
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 14:39 schreef Physsic het volgende:

[..]

Ik ben inderdaad benieuwd wat er zou gebeuren als de inspectie op elke school zo’n (grondig?) onderzoek zou doen. De aanleiding van dit onderzoek was een melding van een klokkenluider. Zo’n onderzoek wordt dus niet standaard gedaan, neem ik aan.
Je wil niet eens weten hoe het er op sommige scholen aan toe gaat.
pi_179990666
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 14:50 schreef Anthonie1 het volgende:

[..]

Je wil niet eens weten hoe het er op sommige scholen aan toe gaat.
Bij mij op school hebben ze ooit alle punten van het eerste halfjaar laten vervallen, omdat er zo veel onvoldoendes waren dat een overgang naar het volgende jaar voor de meesten anders niet eens meer mogelijk was. 😅 Maar dat was niet in een examenjaar. Heb me altijd afgevraagd of dat überhaupt wel mocht..
pi_179990688
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 14:54 schreef Physsic het volgende:

[..]

Bij mij op school hebben ze ooit alle punten van het eerste halfjaar laten vervallen, omdat er zo veel onvoldoendes waren dat een overgang naar het volgende jaar voor de meesten anders niet eens meer mogelijk was. 😅 Maar dat was niet in een examenjaar. Heb me altijd afgevraagd of dat überhaupt wel mocht..
Ja dat is de grap. In principe mogen ze doen wat ze willen, zolang je maar je examenjaar aflegt..
pi_179991448
Zouden er ouders zijn van leerlingen die nog geen examens hebben gedaan die denken: "Dit komt vast wel weer goed, ik laat m'n kind hier gewoon op school zitten."?

Ik verwacht een leegloop. In combinatie met de rechtzaken die er vast aankomen, denk ik dat er niet veel overblijft van de scholen. Of denkt iemand dat het anders zal lopen?

En die interim-directeur die aangeeft dat ze de regels 'wel eens' vergeten, maar dat het geen rommeltje is... wow.
  Licht Ontvlambaar zaterdag 23 juni 2018 @ 15:51:45 #101
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_179991712
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 15:39 schreef Azerdion het volgende:
Zouden er ouders zijn van leerlingen die nog geen examens hebben gedaan die denken: "Dit komt vast wel weer goed, ik laat m'n kind hier gewoon op school zitten."?

Ik verwacht een leegloop. In combinatie met de rechtzaken die er vast aankomen, denk ik dat er niet veel overblijft van de scholen. Of denkt iemand dat het anders zal lopen?

En die interim-directeur die aangeeft dat ze de regels 'wel eens' vergeten, maar dat het geen rommeltje is... wow.
die leegloop is al een tijdje gaande, komend jaar moesten er eigenlijk 125 docenten uit bij LVO Maastricht.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  zaterdag 23 juni 2018 @ 15:52:33 #102
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_179991719
Ik vraag me wel af hoe heet deze soep uiteindelijk gegeten gaat worden. Het is ook raar dat je kinderen die stof voldoende beheersen (want anders hadden ze het centraal schriftelijk niet gehaald) laat zakken omdat er administratieve fouten zijn gemaakt. Dat het schoolonderzoek volledig afgerond moet zijn voor je toegang tot het centraal schriftelijk hebt is een regel die ik enerzijds wel begrijp maar die hier wel erg rigide wordt toegepast. Alsof de school nog zou durven rommelen met de cijfers voor schoolonderzoeken die nu nog gemaakt worden. Ik ken de wettekst niet, maar het zou me verbazen als daar niet ergens een hardheidsclausule is opgenomen.

Voor de school zelf lijkt het me beter als ze de tent gewoon sluiten, dat komt niet meer goed.
Never explain, never apologize.
  zaterdag 23 juni 2018 @ 16:38:55 #103
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_179992496
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 00:02 schreef vigen98 het volgende:

[..]

Als ik was gezakt kon ik rekenen op wat klappen thuis :@
Tegenwoordig krijgt dan de docent klappen. :P

Ik denk dat ouders die hun kind hebben aangemeld voor de brugklas op deze scholen nu hard op zoek zijn naar een andere school...

[ Bericht 8% gewijzigd door deedeetee op 23-06-2018 16:46:14 ]
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_179997671
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 15:52 schreef Lurf het volgende:
Ik vraag me wel af hoe heet deze soep uiteindelijk gegeten gaat worden. Het is ook raar dat je kinderen die stof voldoende beheersen (want anders hadden ze het centraal schriftelijk niet gehaald) laat zakken omdat er administratieve fouten zijn gemaakt. Dat het schoolonderzoek volledig afgerond moet zijn voor je toegang tot het centraal schriftelijk hebt is een regel die ik enerzijds wel begrijp maar die hier wel erg rigide wordt toegepast. Alsof de school nog zou durven rommelen met de cijfers voor schoolonderzoeken die nu nog gemaakt worden. Ik ken de wettekst niet, maar het zou me verbazen als daar niet ergens een hardheidsclausule is opgenomen.

Voor de school zelf lijkt het me beter als ze de tent gewoon sluiten, dat komt niet meer goed.
Het zijn schijnbaar niet alleen maar administratieve fouten:

quote:
Volgens Max was het vorig jaar op school een "heel grote puinhoop" met het samengaan van het PortaMosana College en het Sint-Maartenscollege. "Er was veel lesuitval, geen boeken, geen docenten, weinig les. Dan ging ik om kwart over acht naar school en was ik om negen uur alweer thuis omdat de rest van de dag de lessen uitvielen."

'Spookvak'
Als voorbeeld noemt hij het 'spookvak' 2D- en 3D-vormgeving dat hij volgde. "Toen ik de eerste keer naar die les ging was er geen docent. De keer daarop ook niet. De teamleider zou het uitzoeken. Ik heb daar nooit meer iets van gehoord en nooit ook maar een les gevolgd. Maar aan het einde van de rit had ik toch een 8 op mijn eindlijst. Ik vind het geen probleem, maar dat kan eigenlijk niet."

Ook Sema beaamt dat. "Die hele school is een puinhoop. Ik heb een half jaar geen les gehad in Nederlands en biologie omdat er geen docent was." En ook voor Engels was er pas twee maanden voor het examen een docent gevonden. "Dus we hadden voor het examen pas twee van de acht hoofdstukken gehad."

https://nos.nl/artikel/22(...)p-in-maastricht.html
  zaterdag 23 juni 2018 @ 21:23:05 #105
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_179998822
Het is toch niet zo dat tegenwoordig een positief schoolexamen enkel het "toegangskaartje" is tot het eindexamen? Wat ik me van m'n eigen examenjaar op de middelbare school nog herinner (ergens eind jaren 80) is dat het toen anders werkte en het schoolexamen gewoon 50% van het eindcijfer was. In dat schoolexamen zaten ook allerlei proefwerken en opdrachten die niet perse gericht waren op het oefenen van stof voor het eindexamen. Als dat nu nog zo werkt dan kun je niet ineens het cijfer van het eindexamen als maatstaf nemen voor het geslaagd zijn of niet.
pi_179999242
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 20:47 schreef Tocadisco het volgende:
Maar aan het einde van de rit had ik toch een 8 op mijn eindlijst. Ik vind het geen probleem, maar dat kan eigenlijk niet.
Hier gaat het dus mis, je krijgt een 8 zonder daar iets voor te doen en grijpt dan niet meteen in? En het dan achteraf raar vinden als blijkt dat dit achteraf wordt aangepakt.
pi_179999274
quote:
Een maand voor de examens kregen we allemaal onze PTA-lijst (de cijferlijst van het schoolexamen) en die moesten we door onze ouders laten ondertekenen en terugsturen
Bron NOS: https://nos.nl/artikel/22(...)oit-gevolgd-heb.html

Ze hebben getekend voor een PTA-lijst die onjuist was.
  zaterdag 23 juni 2018 @ 21:43:42 #108
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_179999470
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 15:52 schreef Lurf het volgende:
Ik vraag me wel af hoe heet deze soep uiteindelijk gegeten gaat worden. Het is ook raar dat je kinderen die stof voldoende beheersen (want anders hadden ze het centraal schriftelijk niet gehaald) laat zakken omdat er administratieve fouten zijn gemaakt.
Het centraal schriftelijk examen toetst niet alle onderdelen van een vak, al verschilt dat ook per vak. Daarvoor zijn ook die schoolexamens.

Waar de school nu voor pleit, en waar ik wel in mee kan gaan, is dat de cijfers voor de centrale examens blijven staan, en dat er per leerling wordt gekeken hoe de schoolexamens hersteld kunnen worden.
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 23 juni 2018 @ 22:50:53 #109
408813 crew  trein2000
pi_180001538
quote:
2s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 21:38 schreef Collide het volgende:

[..]

Bron NOS: https://nos.nl/artikel/22(...)oit-gevolgd-heb.html

Ze hebben getekend voor een PTA-lijst die onjuist was.
En dan ook nog klagen :')
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_180001728
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 22:50 schreef trein2000 het volgende:

[..]

En dan ook nog klagen :')
Anderzijds: wat hadden ze anders moeten doen? Je gaat niet in je eentje die lijst niet tekenen als al je schoolgenootjes dat wel doen.

Net bij Nieuwsuur een moeder die geprobeerd had op meerdere manieren een klacht in te dienen en naar eigen zeggen op een gegeven moment door het bestuur(?) werd weggezet als een zeur met de vraag of ze wilde ophouden met het indienen van klachten. ☹
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 23 juni 2018 @ 23:06:05 #111
408813 crew  trein2000
pi_180001788
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 23:02 schreef Physsic het volgende:

[..]

Anderzijds: wat hadden ze anders moeten doen? Je gaat niet in je eentje die lijst niet tekenen als al je schoolgenootjes dat wel doen.

Net bij Nieuwsuur een moeder die geprobeerd had op meerdere manieren een klacht in te dienen en naar eigen zeggen op een gegeven moment door het bestuur(?) werd weggezet als een zeur met de vraag of ze wilde ophouden met het indienen van klachten. ☹
Je kunt je verenigen, of idd die lijst niet tekenen. Ik zou daar prima toe instaat zijn.

En die ouders, tja. “Naar eigen zeggen” idd.
Wat is er gebeurd met de eigen verantwoordelijkheid tegenwoordig?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_180001811
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 23:06 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Je kunt je verenigen, of idd die lijst niet tekenen. Ik zou daar prima toe instaat zijn.

En die ouders, tja. “Naar eigen zeggen” idd.
Wat is er gebeurd met de eigen verantwoordelijkheid tegenwoordig?
Wat had die ouder dan anders moeten doen bijvoorbeeld? Er is schijnbaar in de omgeving geen andere vmbo-school.
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 23 juni 2018 @ 23:09:04 #113
408813 crew  trein2000
pi_180001844
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 23:07 schreef Physsic het volgende:

[..]

Wat had die ouder dan anders moeten doen bijvoorbeeld? Er is schijnbaar in de omgeving geen andere vmbo-school.
Uitwijken naar België. Of eerder aan de bel trekken buiten de school. Bovendien zijn er weldegelijk andere scholen binnen 20 km van die school...
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_180001891
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 23:09 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Uitwijken naar België. Of eerder aan de bel trekken buiten de school. Bovendien zijn er weldegelijk andere scholen binnen 20 km van die school...
Dat heeft ze geprobeerd. De Inspectie neemt volgens haar geen individuele klachten in behandeling. Bij de overkoepelende organisatie werd ook niets met de klacht gedaan.
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 23 juni 2018 @ 23:12:35 #115
408813 crew  trein2000
pi_180001897
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 23:12 schreef Physsic het volgende:

[..]

Dat heeft ze geprobeerd. De Inspectie neemt volgens haar geen individuele klachten in behandeling. Bij de overkoepelende organisatie werd ook niets met de klacht gedaan.
Dan stap je naar de krant.
Of je stuurt je kids naar een andere school
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_180001954
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 01:41 schreef maan_man het volgende:

[..]

Hier geloof ik niet zo in. Ik heb zelf vaker meegemaakt dat iets op school niet helemaal ging zoals gepland, maar wel relax was. In een klas van 25 man dachten er dan 23 of 24 personen chilll!. Maar er waren altijd wel één of twee heilige boontjes die aan de bel gingen trekken.

Daarom denk ik niet dat de leerlingen op de hoogte waren. Er zijn namelijk nooit 354 mensen die allemaal denken chill en niet aan de bel trekken.
‘Toen ik de eerste keer naar die les ging was er geen docent. De keer daarop ook niet. De teamleider zou het uitzoeken. Ik heb daar nooit meer iets van gehoord en nooit ook maar een les gevolgd. Maar aan het einde van de rit had ik toch een 8 op mijn eindlijst. Ik vind het geen probleem, maar dat kan eigenlijk niet."

Hmmm :p
...it is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing...
pi_180003606
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 23:15 schreef margaretha_01 het volgende:

[..]

‘Toen ik de eerste keer naar die les ging was er geen docent. De keer daarop ook niet. De teamleider zou het uitzoeken. Ik heb daar nooit meer iets van gehoord en nooit ook maar een les gevolgd. Maar aan het einde van de rit had ik toch een 8 op mijn eindlijst. Ik vind het geen probleem, maar dat kan eigenlijk niet."

Hmmm :p
Als dit klopt, dan is het inderdaad een opmerkelijke gang van zaken,
pi_180003865
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 23:12 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Dan stap je naar de krant.
Of je stuurt je kids naar een andere school
Alsof je zo makkelijk iets in de krant krijgt. Je kan over elke school iedere week negatieve nieuwsberichten plaatsen. Ze vinden dat echt niet interessant.

En in Maastricht heb je maar twee andere vmbo’s: een met 190 leerlingen in totaal en een OPDC (speciaal onderwijs) oftewel: dat is geen optie. Dat werste vmbo heet Bonnefanten College Eenhoornsingel en zal wel max 50 bruggers per jaar aannemen. Of moeten ze leerlingen op het dak lesgeven?
pi_180003959
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 23:15 schreef margaretha_01 het volgende:

[..]

‘Toen ik de eerste keer naar die les ging was er geen docent. De keer daarop ook niet. De teamleider zou het uitzoeken. Ik heb daar nooit meer iets van gehoord en nooit ook maar een les gevolgd. Maar aan het einde van de rit had ik toch een 8 op mijn eindlijst. Ik vind het geen probleem, maar dat kan eigenlijk niet."

Hmmm :p
Er staat ook in dat kinderen die de lijst ondertekenen, daarvan gaat de school akkoord dat ze deelnemen aan het CE. Dan ligt de fout niet bij de leerling/ouder maar toch echt bij de school.

Daarnaast is dat 2d/3d vormgeving een vak dat met alleen een SE wordt afgesloten. Scholen hebben vrijheid van inrichting wat grof gezegd inhoudt dat ze mogen doen wat ze willen. Uiteraard valt lukraak maar een 8 daar invullen daar dan niet onder, maar wie weet spreekt die leerling niet volledig de waarheid en heeft er toch ooit iets van enige beoordeling plaatsgevonden. (Wat aan het PtA voldoet)

Overigens denk ik dat op basis van het verhaal in de NOS Max zijn diploma dit jaar kan vergeten. Tenzij hij staatsexamens mag doen voor een vak waar hij nu voor gaat leren (twee jaar in twee maanden?) Bij hem is er kennelijk echt een vak dat ontbreekt voor zijn diploma.
pi_180003994
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 23:09 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Uitwijken naar België. Of eerder aan de bel trekken buiten de school. Bovendien zijn er weldegelijk andere scholen binnen 20 km van die school...
(Bijna) alles daar valt onder LVO waardoor je met een andere school niet veel opschiet.

En het Belgisch onderwijs is heel anders dan het Nederlandse, daar kan je niet zomaar terecht.
pi_180004068
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 23:06 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Je kunt je verenigen, of idd die lijst niet tekenen. Ik zou daar prima toe instaat zijn.

En die ouders, tja. “Naar eigen zeggen” idd.
Wat is er gebeurd met de eigen verantwoordelijkheid tegenwoordig?
Er bestaat niet zoiets als een plicht voor ouders dat je kind op een goede school zit. Ouders zijn helemaal niet verantwoordelijk voor goed en degelijk onderwijs.

En van die 1400(?) leerlingen zijn er genoeg die hebben geklaagd, 25 klachten bij de inspectie alleen is al echt veel. Veel andere ouders zullen wrs bij het bestuur een officiele klacht hebben ingediend of bij de landelijke geschillencommissie onderwijs, en die klachten zie je niet terug in dat aantal dat de media noemt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-06-2018 01:09:43 ]
pi_180004115
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 23:02 schreef Physsic het volgende:

[..]

Anderzijds: wat hadden ze anders moeten doen? Je gaat niet in je eentje die lijst niet tekenen als al je schoolgenootjes dat wel doen.

Net bij Nieuwsuur een moeder die geprobeerd had op meerdere manieren een klacht in te dienen en naar eigen zeggen op een gegeven moment door het bestuur(?) werd weggezet als een zeur met de vraag of ze wilde ophouden met het indienen van klachten. ☹
Ik dacht dat in mijn omgeving scholen slecht zijn, maar dat vmbo in maastricht slaat echt alles.

- media: kinderen moesten op de gang zitten en met een open deur de les proberen te volgen. Want een klas van 36 leerlingen past niet in een lokaal van 20.
- twitter: klas had toets slecht gemaakt. Inzage niet mogelijk want docent had toets al weggegooid. Meisje herkanst toets en haalt het nu wel, bij inzage herkansing blijkt het antwoordenmodel niet te kloppen en het nakijken een zooitje te zijn
pi_180004205
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 01:09 schreef BekToBasic het volgende:

[..]

Ik dacht dat in mijn omgeving scholen slecht zijn, maar dat vmbo in maastricht slaat echt alles.

- media: kinderen moesten op de gang zitten en met een open deur de les proberen te volgen. Want een klas van 36 leerlingen past niet in een lokaal van 20.
- twitter: klas had toets slecht gemaakt. Inzage niet mogelijk want docent had toets al weggegooid. Meisje herkanst toets en haalt het nu wel, bij inzage herkansing blijkt het antwoordenmodel niet te kloppen en het nakijken een zooitje te zijn
De verhalen zijn inderdaad bizar. Als dat allemaal waar is, maakt dat het helaas toch ook lastiger om ‘coulant’ te zijn, denk ik.
pi_180004239
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 15:52 schreef Lurf het volgende:
Ik vraag me wel af hoe heet deze soep uiteindelijk gegeten gaat worden. Het is ook raar dat je kinderen die stof voldoende beheersen (want anders hadden ze het centraal schriftelijk niet gehaald) laat zakken omdat er administratieve fouten zijn gemaakt. Dat het schoolonderzoek volledig afgerond moet zijn voor je toegang tot het centraal schriftelijk hebt is een regel die ik enerzijds wel begrijp maar die hier wel erg rigide wordt toegepast. Alsof de school nog zou durven rommelen met de cijfers voor schoolonderzoeken die nu nog gemaakt worden. Ik ken de wettekst niet, maar het zou me verbazen als daar niet ergens een hardheidsclausule is opgenomen.

Voor de school zelf lijkt het me beter als ze de tent gewoon sluiten, dat komt niet meer goed.
Bij een vak als geschiedenis toets een CE (grotendeels) hetzelfde als het SE.

Bij een vak als Engels of Nederlands worden echt verschillende onderdelen getoetst.
En van de 45 pta’s die ontbreken zitten er al 15 van Nederlands bij.
Het gaat hier dus niet om vakken waar SE/CE bijna hetzelfde zijn.

Die kinderen kunnen op dit moment geen geldig diploma krijgen omdat bepaalde onderdelen helemaal nooit zijn gedaan. Het zou nog wat zijn als je op basis van alleen Engels lezen een diploma krijgt terwijl schrijven en luisteren er ook bij horen.

En daarnaast moet Nederland zich ook houden aan internationale regels voor schooldiploma’s en kunnen ze niet zomaar als onderdelen ontbreken toch een diploma geven.

Denk je in Belgie te kunnen studeren en dus van dat Nederlandse onderwijs af te zijn, hoor je dat ze je diploma niet mogen erkennen omdat niet alle verplichte onderdelen voltooid zijn :’)
pi_180004335
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 01:12 schreef Physsic het volgende:

[..]

De verhalen zijn inderdaad bizar. Als dat allemaal waar is, maakt dat het helaas toch ook lastiger om ‘coulant’ te zijn, denk ik.
Klopt, de verhalen zijn echt bizar. En hoe meer ik lees, hoe meer ik denk dat veel leerlingen het examenjaar echt opnieuw moeten doen.

Anderszijds gaat het hier deels om landelijke problemen.
Bij mij op de middelbare school hoorde een meisje op TL dat ze geslaagd is en naar de havo mocht. Dezelfde dag werd ze gebeld met dat ze nog allemaal schoolexamens moest inhalen en slagen lastig gaat worden. Ze is uiteindelijk toch wel geslaagd en heeft nog de havo gevolgd, maar ik vind het absurd dat ik door de media erachter kom dat ze helemaal geen CE had mogen maken...
En ook mijn middelbare school vulde lukraak willekeurige cijfers in of als je je netjes ziekmeldde een 1. Lees art. 5 examenbesluit WVO er maar eens op na, dat mag helemaal niet zomaar en als het al gebeurt moet je als leerling ertegen in beroep kunnen.

Kutscholen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-06-2018 01:19:01 ]
pi_180008078
Als de leerlingen überhaupt nog deze zomer examen kunnen doen, dan zijn de uitslagen later bekent dan dat de vervolgopleidingen starten:

quote:
Leerlingen van het VMBO Maastricht die herexamens moeten doen voor het schoolexamen en het landelijk eindexamen, krijgen de uitslag uiterlijk 31 augustus te horen. Dat maakte het schoolbestuur zaterdagavond in een mail aan ouders bekend. Het nieuwe schooljaar voor het vervolgonderwijs begint in Limburg overigens al op 20 augustus.

VMBO Maastricht heeft contact opgenomen met aansluitende opleidingen om te bekijken of er mogelijkheden zijn om toch te starten met de vervolgopleiding. „Uitgangspunt is echter, dat je zonder diploma niet kunt beginnen aan je vervolgopleiding”, aldus de school.

In de week van 8 tot en met 17 augustus zijn de centrale examens van de vakken die opnieuw gedaan moeten worden. Dat is door het ministerie van Onderwijs bepaald, aldus de school. Vóór die tijd, tijdens de vakanties, moeten de ontbrekende schoolexamens zijn afgerond. De school stelt voor iedere leerling apart een plan op om de herkansing mogelijk te maken.

Bron: www.telegraaf.nl/nieuws/2(...)gustus-bekendgemaakt
pi_180008398
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 11:10 schreef maan_man het volgende:
Als de leerlingen überhaupt nog deze zomer examen kunnen doen, dan zijn de uitslagen later bekent dan dat de vervolgopleidingen starten:

[..]

Heel simpel. Als ze vervolgopleiding niet kunnen starten en een jaar moeten wachten dan is het gewoon aanklagen en een schatvergoeding van 1 jaar salaris aan het einde van je carrière eisen.
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_180008531
Kinderen met een vmbo-diploma die nog geen 18 zijn hebben leerplicht. ;) Dus het is zeer onwaarschijnlijk dat mbo’s ze echt gaat weigeren. Zeker omdat heel Nederland weet dat sommige kinderen wat later hun diploma krijgen, namelijk maximaal 354 in alleen Maastricht al.

(Daarom is het tevens ook onjuist om deze kids studenten te noemen, maar dat is een andere discussie)
pi_180008693
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 11:32 schreef Donnie-Brasco het volgende:

[..]

Heel simpel. Als ze vervolgopleiding niet kunnen starten en een jaar moeten wachten dan is het gewoon aanklagen en een schatvergoeding van 1 jaar salaris aan het einde van je carrière eisen.
Tegen die tijd bestaat de school niet meer. Misschien niet eens voor ze aan hun carriere beginnen. :')
pi_180008719
Die leerlingen en ouders zijn ook wel naïef als ze denken dat ze kunnen slagen zonder alle onderdelen van het schoolexamen te voltooien. Op de cijferlijst die ze ondertekend hebben volgens de NOS, moeten ze onderdelen die nog open stonden of onderdelen waar cijfers waren ingevuld die ze nooit hadden gehaald hebben gestaan. Op dat moment hadden ze al moeten ingrijpen en niet moeten denken: Mooi ik heb een 8, dan hoef ik tijdens het CE nog maar een 4 te halen.
pi_180008806
Kunnen deze onderwijzers ook nog aan de bak tijdens hun vakantie. Voor iedere leerling apart een plan opstellen.

Sowieso vraag ik me af wat het nut is van een landelijk schriftelijk examen. Word tijd dat het word afgeschaft. Zowel destijds de mts en hts waren er geen landelijke schriftelijke examens. Gewoon deel trimesters. En volgens mij was de lts niet landelijk maar dat kan ik mij niet meer zo goed herinneren.
pi_180008846
Hoe gaan ze eigenlijk controleren of de vakken waarvoor cijfers zijn ingevuld wel of niet echt zijn afgerond, als er geen bewaarplicht is voor de proefwerken e.d.? 😅
  zondag 24 juni 2018 @ 12:54:02 #133
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_180009458
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 12:09 schreef Cherni het volgende:
Kunnen deze onderwijzers ook nog aan de bak tijdens hun vakantie. Voor iedere leerling apart een plan opstellen.

Sowieso vraag ik me af wat het nut is van een landelijk schriftelijk examen. Word tijd dat het word afgeschaft. Zowel destijds de mts en hts waren er geen landelijke schriftelijke examens. Gewoon deel trimesters. En volgens mij was de lts niet landelijk maar dat kan ik mij niet meer zo goed herinneren.
Nou, om ervoor te zorgen dat de leerlingen uit Amsterdam op het zelfde niveau examen doen als leerlingen uit Zuid-Limburg. Als scholen zelf verantwoordelijk worden voor de examens krijg je dus dingen als dit.
En op hoger niveau komt dit ook wel voor. Iemand hier zijn pret-bachelor gehaald aan de In-Holland opleiding?
pi_180011072
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 12:54 schreef Fietsertje70 het volgende:

[..]

Nou, om ervoor te zorgen dat de leerlingen uit Amsterdam op het zelfde niveau examen doen als leerlingen uit Zuid-Limburg. Als scholen zelf verantwoordelijk worden voor de examens krijg je dus dingen als dit.
En op hoger niveau komt dit ook wel voor. Iemand hier zijn pret-bachelor gehaald aan de In-Holland opleiding?
Het wel niet altijd zeggen dat je zonder landelijk examen altijd kunt sjoemelen. Als dat het geval zou zijn dan zouden alle lts, mts en hts diploma's waardeloos zijn geweest uit de jaren 70-80 en het niveau door NL waardeloos zijn.
  zondag 24 juni 2018 @ 14:27:06 #135
360073 la_perle_rouge
Slava Ukraini
pi_180011157
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 12:13 schreef Physsic het volgende:
Hoe gaan ze eigenlijk controleren of de vakken waarvoor cijfers zijn ingevuld wel of niet echt zijn afgerond, als er geen bewaarplicht is voor de proefwerken e.d.? 😅
Er is bewaarplicht voor Schoolexamens, bij ons liggen ze 3 jaar in de kluis.

Ik snap (ik kijk nu naar dat theater op facebook) dat ouders en leerlingen kwaad zijn, maar ook zij hebben een deel van de schuld, want een leerling krijgt een (P)rogramma van (T)oetsing en (A)fsluiting, en weet dus in principe wat er voor het SchoolExamen afgerond moet zijn.

De Inspectie schijnt van diverse kanten door verschillende ouders en leraren al eerder op de hoogte van de chaos te zijn gesteld, die had veel eerder moeten controleren, dan hadden ze tijd gehad het alsnog in te halen.

Er is een interim-directeur, dus er is al een tijd chaos.

Veel lessen schijnen niet gegeven, of door heel veel verschillende leraren, dat tekent ook de chaos.

De taart van "schuld" mag dus met velen gedeeld worden.

En toen Rosenmöller 2 jaar geleden zo trots op de schoolleiders was, was de chaos dus al voluit aan de gang: https://twitter.com/StichtingLVO/status/793036298902700032

https://twitter.com/tonvanhaperen/status/1010423768026681344
pi_180011453
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 14:27 schreef la_perle_rouge het volgende:

[..]

Er is bewaarplicht voor Schoolexamens, bij ons liggen ze 3 jaar in de kluis.

Ik snap (ik kijk nu naar dat theater op facebook) dat ouders en leerlingen kwaad zijn, maar ook zij hebben een deel van de schuld, want een leerling krijgt een (P)rogramma van (T)oetsing en (A)fsluiting, en weet dus in principe wat er voor het SchoolExamen afgerond moet zijn.

De Inspectie schijnt van diverse kanten door verschillende ouders en leraren al eerder op de hoogte van de chaos te zijn gesteld, die had veel eerder moeten controleren, dan hadden ze tijd gehad het alsnog in te halen.

Er is een interim-directeur, dus er is al een tijd chaos.

Veel lessen schijnen niet gegeven, of door heel veel verschillende leraren, dat tekent ook de chaos.

De taart van "schuld" mag dus met velen gedeeld worden.

En toen Rosenmöller 2 jaar geleden zo trots op de schoolleiders was, was de chaos dus al voluit aan de gang: https://twitter.com/StichtingLVO/status/793036298902700032

https://twitter.com/tonvanhaperen/status/1010423768026681344
Dat zal niet alleen in Maastricht het geval zijn en mogelijk is dit maar een topje van de ijsberg dat dan een klokkenluider aan de man brengt.
  Licht Ontvlambaar zondag 24 juni 2018 @ 15:29:09 #137
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_180013232
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 14:27 schreef la_perle_rouge het volgende:

[..]

Er is bewaarplicht voor Schoolexamens, bij ons liggen ze 3 jaar in de kluis.

Ik snap (ik kijk nu naar dat theater op facebook) dat ouders en leerlingen kwaad zijn, maar ook zij hebben een deel van de schuld, want een leerling krijgt een (P)rogramma van (T)oetsing en (A)fsluiting, en weet dus in principe wat er voor het SchoolExamen afgerond moet zijn.

De Inspectie schijnt van diverse kanten door verschillende ouders en leraren al eerder op de hoogte van de chaos te zijn gesteld, die had veel eerder moeten controleren, dan hadden ze tijd gehad het alsnog in te halen.

Er is een interim-directeur, dus er is al een tijd chaos.

Veel lessen schijnen niet gegeven, of door heel veel verschillende leraren, dat tekent ook de chaos.

De taart van "schuld" mag dus met velen gedeeld worden.

En toen Rosenmöller 2 jaar geleden zo trots op de schoolleiders was, was de chaos dus al voluit aan de gang: https://twitter.com/StichtingLVO/status/793036298902700032

https://twitter.com/tonvanhaperen/status/1010423768026681344
Rosenmöller had het over het vwo-domein, het paradepaardje van LVO Maastricht. Het diplomadrama is binnen het vmbo-domein, een samenvoeging van de vmbo’s van Porta Mosana en Sint Maartens.
Weten we ook meteen waar wel geld in geïnvesteerd is de laatste jaren...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_180013545
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 14:27 schreef la_perle_rouge het volgende:

[..]

Er is bewaarplicht voor Schoolexamens, bij ons liggen ze 3 jaar in de kluis.

Ik snap (ik kijk nu naar dat theater op facebook) dat ouders en leerlingen kwaad zijn, maar ook zij hebben een deel van de schuld, want een leerling krijgt een (P)rogramma van (T)oetsing en (A)fsluiting, en weet dus in principe wat er voor het SchoolExamen afgerond moet zijn.

De Inspectie schijnt van diverse kanten door verschillende ouders en leraren al eerder op de hoogte van de chaos te zijn gesteld, die had veel eerder moeten controleren, dan hadden ze tijd gehad het alsnog in te halen.

Er is een interim-directeur, dus er is al een tijd chaos.

Veel lessen schijnen niet gegeven, of door heel veel verschillende leraren, dat tekent ook de chaos.

De taart van "schuld" mag dus met velen gedeeld worden.

En toen Rosenmöller 2 jaar geleden zo trots op de schoolleiders was, was de chaos dus al voluit aan de gang: https://twitter.com/StichtingLVO/status/793036298902700032

https://twitter.com/tonvanhaperen/status/1010423768026681344
Oh, toch wel! Dacht dat een andere user zei dat die er niet was.
pi_180017812
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 15:37 schreef Physsic het volgende:

[..]

Oh, toch wel! Dacht dat een andere user zei dat die er niet was.
Is er ook van rechtswegen niet.

https://www.rijksoverheid(...)menmateriaal-bewaren
pi_180019765
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 17:54 schreef _The_General_ het volgende:

[..]

Is er ook van rechtswegen niet.

https://www.rijksoverheid(...)menmateriaal-bewaren
Nou, ben benieuwd hoe goed de scholen van VMBO Maastricht dat allemaal hebben bijgehouden dan. 😅 Ik ben er bang voor..
  Licht Ontvlambaar zondag 24 juni 2018 @ 21:00:15 #141
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_180022130
Leegloop docenten en leerlingen dreigt na examendebacle

In het artikel vergeten ze overigens Lanaken, waar inmiddels ruim 40% van de leerlingen van Nederlandse afkomst is.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_180022402
De media maakt een hoop spannender dan het is.

Leerling Max heeft helemaal niet zomaar een 7,5/8 toegekend gekregen. Het vak werd dan wel niet gegeven, maar hij heeft wel gepresenteerd. Ook was het cijfer op nog iets anders gebasseerd.

Er wordt door de media gedaan alsof er geen ander vmbo is. Dat klopt niet. Het Bonnefanten, ook in Maastricht, biedt alle niveau’s vmbo (beperkt) aan max. 200 leerlingen. Waarom ouders niet voor deze school (kunnen) kiezen is onduidelijk.
Ook de vrije school biedt vmbo-T aan. (Bernard Lievegoed)

Tenslotte wordt er steeds verwezen naar Magister en een PTA en wordt er blaming de victim gespeeld. Magister deed het niet goed omdat VMBO maastricht een fusieschool is. Je kan daar niet eens zien wat open is, alleen welke cijfers er uberhaupt zijn gegeven. En een PTA ontbrak voor veel vakken of klopte niet, dan kan je niet eens controleren of je zelf alles wel afgerond hebt. Dat is juist het hele probleem op deze school.


Door dit soort berichtgeving vraag ik me af of de desbetreffende journalisten een diploma van VMBO Maastricht, Inholland of toch het Ibn Ghaldoun hebben.

Tevens: wat moesten leerlingen die constateren dat hun lijsten niet klopten anders doen dan toch maar tekenen? Geen enkele ouder/kind gaat weigeren om eindexamen te doen als er op de lijst staat dat de school verklaart dat deze leerling examen mag doen. En het hele probleem is juist dat de school dus jarenlang niks deed met klachten en opmerkingen.
pi_180022443
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 21:00 schreef Sjeen het volgende:
Leegloop docenten en leerlingen dreigt na examendebacle

In het artikel vergeten ze overigens Lanaken, waar inmiddels ruim 40% van de leerlingen van Nederlandse afkomst is.
Verbaast me niks.

Trouwens, wat een achterlijk systeem hebben ze in Limburg. Het is de bedoeling dat leerlingen grotendeels naar gefuseerde scholen zouden gaan. 1 school voor vmbo, 1 voor vhbo(gewoon havo, ook kids met h/v advies moeten hierheen en eventueel na een jaar 2vwo elders) en 1 die nog moet komen voor vwo.

Ben ik ff blij dat ik daar niet opgroei in deze tijd.
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 24 juni 2018 @ 21:15:40 #144
408813 crew  trein2000
pi_180022472
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 21:12 schreef BekToBasic het volgende:
De media maakt een hoop spannender dan het is.

Leerling Max heeft helemaal niet zomaar een 7,5/8 toegekend gekregen. Het vak werd dan wel niet gegeven, maar hij heeft wel gepresenteerd. Ook was het cijfer op nog iets anders gebasseerd.

Er wordt door de media gedaan alsof er geen ander vmbo is. Dat klopt niet. Het Bonnefanten, ook in Maastricht, biedt alle niveau’s vmbo (beperkt) aan max. 200 leerlingen. Waarom ouders niet voor deze school (kunnen) kiezen is onduidelijk.
Ook de vrije school biedt vmbo-T aan. (Bernard Lievegoed)

Tenslotte wordt er steeds verwezen naar Magister en een PTA en wordt er blaming de victim gespeeld. Magister deed het niet goed omdat VMBO maastricht een fusieschool is. Je kan daar niet eens zien wat open is, alleen welke cijfers er uberhaupt zijn gegeven. En een PTA ontbrak voor veel vakken of klopte niet, dan kan je niet eens controleren of je zelf alles wel afgerond hebt. Dat is juist het hele probleem op deze school.


Door dit soort berichtgeving vraag ik me af of de desbetreffende journalisten een diploma van VMBO Maastricht, Inholland of toch het Ibn Ghaldoun hebben.

Tevens: wat moesten leerlingen die constateren dat hun lijsten niet klopten anders doen dan toch maar tekenen? Geen enkele ouder/kind gaat weigeren om eindexamen te doen als er op de lijst staat dat de school verklaart dat deze leerling examen mag doen. En het hele probleem is juist dat de school dus jarenlang niks deed met klachten en opmerkingen.
Geen valsheid in geschrifte plegen en niet tekenen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Licht Ontvlambaar zondag 24 juni 2018 @ 21:28:46 #145
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_180022771
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 21:12 schreef BekToBasic het volgende:
-knip-

Er wordt door de media gedaan alsof er geen ander vmbo is. Dat klopt niet. Het Bonnefanten, ook in Maastricht, biedt alle niveau’s vmbo (beperkt) aan max. 200 leerlingen. Waarom ouders niet voor deze school (kunnen) kiezen is onduidelijk.
Ook de vrije school biedt vmbo-T aan. (Bernard Lievegoed)

-knip-
De vrije school heeft jaarlijks plaats voor 30 vmbo-tl leerlingen.

En afgelopen jaar was het voor vmbo-basis/kader/gl niet mogelijk om binnen Maastricht op een andere school in te schrijven dan bij vmbo Maastricht. Ik ben benieuwd waar jij gevonden hebt dat het ook mogelijk is bij het Bonnefanten college, dit is nl het vhbo-domein (sjieke naam voor havo).
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_180023661
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 21:12 schreef BekToBasic het volgende:
De media maakt een hoop spannender dan het is.

Leerling Max heeft helemaal niet zomaar een 7,5/8 toegekend gekregen. Het vak werd dan wel niet gegeven, maar hij heeft wel gepresenteerd. Ook was het cijfer op nog iets anders gebasseerd.

Er wordt door de media gedaan alsof er geen ander vmbo is. Dat klopt niet. Het Bonnefanten, ook in Maastricht, biedt alle niveau’s vmbo (beperkt) aan max. 200 leerlingen. Waarom ouders niet voor deze school (kunnen) kiezen is onduidelijk.
Ook de vrije school biedt vmbo-T aan. (Bernard Lievegoed)

Tenslotte wordt er steeds verwezen naar Magister en een PTA en wordt er blaming de victim gespeeld. Magister deed het niet goed omdat VMBO maastricht een fusieschool is. Je kan daar niet eens zien wat open is, alleen welke cijfers er uberhaupt zijn gegeven. En een PTA ontbrak voor veel vakken of klopte niet, dan kan je niet eens controleren of je zelf alles wel afgerond hebt. Dat is juist het hele probleem op deze school.


Door dit soort berichtgeving vraag ik me af of de desbetreffende journalisten een diploma van VMBO Maastricht, Inholland of toch het Ibn Ghaldoun hebben.

Tevens: wat moesten leerlingen die constateren dat hun lijsten niet klopten anders doen dan toch maar tekenen? Geen enkele ouder/kind gaat weigeren om eindexamen te doen als er op de lijst staat dat de school verklaart dat deze leerling examen mag doen. En het hele probleem is juist dat de school dus jarenlang niks deed met klachten en opmerkingen.
Waar lees je dat van die Max?
pi_180024152
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 22:04 schreef Physsic het volgende:

[..]

Waar lees je dat van die Max?
staat op de website van mrc, bij dat artikel over vmbo maasttricht en die boeken die vast zaten op een boot in china :’) dat hij helemaal niets zou hebben gedaan voor dat vak is dus een spoolverhaaltje, het is eerder dat hij wrs niet alle se’s ervoor had gemaakt.
pi_180024226
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 21:28 schreef Sjeen het volgende:

[..]

De vrije school heeft jaarlijks plaats voor 30 vmbo-tl leerlingen.

En afgelopen jaar was het voor vmbo-basis/kader/gl niet mogelijk om binnen Maastricht op een andere school in te schrijven dan bij vmbo Maastricht. Ik ben benieuwd waar jij gevonden hebt dat het ook mogelijk is bij het Bonnefanten college, dit is nl het vhbo-domein (sjieke naam voor havo).
En de vrije school is ook nog ren speciale onderwijsvorm, dat ook nog. :’) Echt niet geschikt voor elke leerling en heeft sws landelijk een slecht imago.

Op de website van de onderwijsinspectie staat dat bonnefanten vmbo biedt. Op de site van bonnefanten staat dat op de eenhoornsingel alle geslaagde leerlingen gewoon geslaagd zijn want daar is geen sprake van de problemen op vmbo Maastricht.

Ook op het vivaforum was een discussie over of er nog een tweede vmbo in Maastricht is, waar een persoon beweert dat “zij” wekelijks op Bonnefanten vmbo komt. Maar als ik die discussie lees wordt die gevoerd door vrouwen met vier kinderen die in plaats van werken en hun gezin verzorgen maar zomaar wat gaan schreeuwen en zinloze discussies over zijpaadjes voeren op viva. :’) wat een niveau daar man.
pi_180024277
https://www.nrc.nl/nieuws(...)naf-de-gang-a1607720

“Ik heb er wel een acht voor gekregen op mijn PTA-lijst, een cijfer gebaseerd op het gemiddelde van mijn prestaties in mijn richting Dienstverlening en Producten en een ander keuzevak.”

Hoewel het niet echt duidelijk is of dit zo hoort of mag volgens het PTA voor dit vak, is het geen geheel verzonnen cijfer.
(Weet ik veel of vakken samenhangen of zo. Als er ook nog eens geen PTA voor dat vak is...)
  Licht Ontvlambaar zondag 24 juni 2018 @ 22:44:05 #150
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_180024410
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 22:35 schreef BekToBasic het volgende:

[..]

En de vrije school is ook nog ren speciale onderwijsvorm, dat ook nog. :’) Echt niet geschikt voor elke leerling en heeft sws landelijk een slecht imago.

Op de website van de onderwijsinspectie staat dat bonnefanten vmbo biedt. Op de site van bonnefanten staat dat op de eenhoornsingel alle geslaagde leerlingen gewoon geslaagd zijn want daar is geen sprake van de problemen op vmbo Maastricht.

Ook op het vivaforum was een discussie over of er nog een tweede vmbo in Maastricht is, waar een persoon beweert dat “zij” wekelijks op Bonnefanten vmbo komt. Maar als ik die discussie lees wordt die gevoerd door vrouwen met vier kinderen die in plaats van werken en hun gezin verzorgen maar zomaar wat gaan schreeuwen en zinloze discussies over zijpaadjes voeren op viva. :’) wat een niveau daar man.
Dat vrije school onderwijs niet geschikt is voor elke leerling ben ik zeker met je eens. Overigens is het onderwijsniveau op deze locatie prima, in tegenstelling tot het slechte imago landelijk. Ik weet overigens niet of dat slechte imago ook niet gedeeltelijk gestoeld is op onbegrip.

De scholen zitten nog in een overgangsfase, dus het kan best dat er nog vmbo klassen zijn op het Bonnefanten, maar sinds 2017 kun je er niet meer starten op vmbo. Hooguit in een vmbo-tl/havo brugklas, maar dan moet je na 2 jaar alsnog naar vmbo Maastricht.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_180024556
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 22:44 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Dat vrije school onderwijs niet geschikt is voor elke leerling ben ik zeker met je eens. Overigens is het onderwijsniveau op deze locatie prima, in tegenstelling tot het slechte imago landelijk. Ik weet overigens niet of dat slechte imago ook niet gedeeltelijk gestoeld is op onbegrip.

De scholen zitten nog in een overgangsfase, dus het kan best dat er nog vmbo klassen zijn op het Bonnefanten, maar sinds 2017 kun je er niet meer starten op vmbo. Hooguit in een vmbo-tl/havo brugklas, maar dan moet je na 2 jaar alsnog naar vmbo Maastricht.
Goed dat de VS in Maastricht dan wel een prima school is! En verder: wtf. :’) Dus dan klopt het toch dat er eigenlijk maar 1 vmbo te kiezen is in Maastricht, tenzij je een TL advies en een hoop geluk hebt. _O- En dat dat domme wijf op viva maar wat lult.

In Delft heb je een school SC Delfland die ook een fusie is van meerdere vmbo’s. In Nijmegen heb je - schijnbaar - het Rijks. In Leiden de Boerhaavelaan. Hoewel dit nieuwe scholen zijn, staat volgens de website van de inspectie de vmbo-fusieschool in Leiden ook al onder toezicht. En volgens het inspectierapport komt dat doordat een fusie veel tijd en energie kost. :o

Ik voorzie een landelijke trend van fusiescholen die meer nadelen hebben dan voordelen van de fusie. :’)


Hadden we eerst al die schandalen met massale ROC’s als Amarantis en ROC Leiden, hebben we nu schandalen met het vmbo. :’)

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 24-06-2018 22:53:47 ]
  Licht Ontvlambaar zondag 24 juni 2018 @ 23:12:28 #152
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_180024899
De grens over naar Lanaken of Voeren is voor veel leerlingen de enige logische optie...

Een maand of wat geleden liet LVO Maastricht weten dat er zo’n 125(!) docenten weg moesten. Onder andere door teruglopende leerlingaantallen... En LVO Maastricht begreep echt niet waarom zo veel mensen voor het heuvelland of België kozen, ondertussen misschien wel.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sjeen op 24-06-2018 23:21:16 ]
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_180024957
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 22:30 schreef BekToBasic het volgende:

[..]

staat op de website van mrc, bij dat artikel over vmbo maasttricht en die boeken die vast zaten op een boot in china :’) dat hij helemaal niets zou hebben gedaan voor dat vak is dus een spoolverhaaltje, het is eerder dat hij wrs niet alle se’s ervoor had gemaakt.
Oke, dank. Ga ik lezen.
  Moderator maandag 25 juni 2018 @ 06:35:56 #154
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_180028244
quote:
examen-affaire bij VMBO Maastricht

Bij de Stichting Limburgs Voortgezet Onderwijs (LVO) moeten twee bestuurders opstappen vanwege de examen-affaire bij het VMBO Maastricht. Het gaat om de portefeuillehouders onderwijs in het college van bestuur en de raad van toezicht van de scholenkoepel, meldt het ANP.

De twee worden verantwoordelijk gehouden voor het gerommel in de administratie waardoor 354 examens ongeldig zijn verklaard. De leerlingen bleken, zonder dat ze het zelf wisten, niet aan de eisen te hebben voldaan om aan het centrale eindexamen mee te mogen doen.

Gemakzuchtig
Een woordvoerder van de stichting zegt tegen het ANP dat de docenten van het VMBO Maastricht het hart op de goede plaats hebben, maar dat ze niet uitblinken in administratie. Ze waren volgens hem soms gemakzuchtig of slordig. Ook voegden ze de resultaten van twee toetsen wel eens samen, wat niet mag.

Er komt een externe examencommissie die herhaling moet voorkomen. De commissie gaat erop toezien dat werkstukken en proefwerken in het derde en vierde jaar goed worden geadministreerd.

De raad van toezicht van de LVO heeft een dringend beroep op minister Slob gedaan om de resultaten die de leerlingen op het centraal schriftelijk examen hebben gehaald, te laten staan.
Bron: https://nos.nl/artikel/22(...)vmbo-maastricht.html
F.K.A. SuperwormJim
pi_180029682
quote:
De mensen die moeten gaan zijn het hoofd administratie, de examensecretaris, de teamleider van het examenjaar en de directeur! Niet deze twee...
pi_180029711
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 21:12 schreef BekToBasic het volgende:
De media maakt een hoop spannender dan het is.

Leerling Max heeft helemaal niet zomaar een 7,5/8 toegekend gekregen. Het vak werd dan wel niet gegeven, maar hij heeft wel gepresenteerd. Ook was het cijfer op nog iets anders gebasseerd.

Er wordt door de media gedaan alsof er geen ander vmbo is. Dat klopt niet. Het Bonnefanten, ook in Maastricht, biedt alle niveau’s vmbo (beperkt) aan max. 200 leerlingen. Waarom ouders niet voor deze school (kunnen) kiezen is onduidelijk.
Ook de vrije school biedt vmbo-T aan. (Bernard Lievegoed)

Tenslotte wordt er steeds verwezen naar Magister en een PTA en wordt er blaming de victim gespeeld. Magister deed het niet goed omdat VMBO maastricht een fusieschool is. Je kan daar niet eens zien wat open is, alleen welke cijfers er uberhaupt zijn gegeven. En een PTA ontbrak voor veel vakken of klopte niet, dan kan je niet eens controleren of je zelf alles wel afgerond hebt. Dat is juist het hele probleem op deze school.

Door dit soort berichtgeving vraag ik me af of de desbetreffende journalisten een diploma van VMBO Maastricht, Inholland of toch het Ibn Ghaldoun hebben.

Tevens: wat moesten leerlingen die constateren dat hun lijsten niet klopten anders doen dan toch maar tekenen? Geen enkele ouder/kind gaat weigeren om eindexamen te doen als er op de lijst staat dat de school verklaart dat deze leerling examen mag doen. En het hele probleem is juist dat de school dus jarenlang niks deed met klachten en opmerkingen.
Magister kan hier niets aan doen. Magister wordt gevuld door een applicatiebeheerder. Ik doe zelf ook dit werk. Heb je geen applicatiebeheerder, is hij langdurig ziek? Dan kun je bij Magister deze mensen gewoon inhuren. Kost je een lieve duit per dag, maar die kunnen er morgen al zijn!
pi_180033206
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 17:43 schreef MichaelScott het volgende:
Zullen wel een paar mooie rechtszaken uit voort komen als die scholieren pas een jaar later kunnen beginnen aan hun vervolgopleiding.
Is niet op te brengen voor een onderwijsinstelling. Reken maar uit: 1 jaar extra studiekosten en kosten levensonderhoud, anderzijds 1 jaar minder kunnen werken (plus minus 50.000).
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_180035101
Voor de mensen die zich afvroegen waarom de leerlingen niet eerder, desnoods publiekelijk, aan de bel hebben getrokken. Ik kwam deze uitspraak van afgelopen week tegen: uitspraken.rechtspraak.nl(...)I:NL:RBLIM:2018:5869.

Hoewel de feiten niet een op een te vergelijken zijn, blijkt uit de uitspraak dat jij een kort geding aan je broek kan krijgen als jij je negatief uitlaat over LVO.
  maandag 25 juni 2018 @ 23:52:35 #159
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_180049248
Een mooie teringzooi inderdaad. Dat gaat de gemeente Maastricht nog flink wat hoofdpijn bezorgen omdat ze eigenlijk ook niet zonder die school kunnen. Dus om dat vertrouwen te herstellen moeten ze hopen dat het ministerie hele radicale maatregelen gaat afwingen.

Ik denk niet dat je het kunt maken om die leerlingen massaal een jaar over te laten doen. Dus voor mijn part gaat die school maar regelen dat iedere leerling binnen afzienbare tijd de boel kan herstellen.
pi_180050176
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 23:52 schreef Hexagon het volgende:
Een mooie teringzooi inderdaad. Dat gaat de gemeente Maastricht nog flink wat hoofdpijn bezorgen omdat ze eigenlijk ook niet zonder die school kunnen. Dus om dat vertrouwen te herstellen moeten ze hopen dat het ministerie hele radicale maatregelen gaat afwingen.

Ik denk niet dat je het kunt maken om die leerlingen massaal een jaar over te laten doen. Dus voor mijn part gaat die school maar regelen dat iedere leerling binnen afzienbare tijd de boel kan herstellen.
Het Sint-Maartenscollege ooit Mavo/Havo en was in de jaren 70-80 een prima school. Heb daar een half jaar les gevolgd maar werd teruggezet naar de lts. Mijn partner heeft daar nog wel haar havo diploma gehaald. Toch wel triest te lezen dat deze school er nu een zooitje van gemaakt heeft.
  Moderator woensdag 27 juni 2018 @ 17:34:21 #161
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_180083023
quote:
Leerlingen vmbo Maastricht krijgen halfjaar voor afmaken schoolexamen

Het centraal examen van de leerlingen van de vmbo-school in Maastricht blijft geldig tot 1 januari 2019. Dat heeft minister Slob besloten. "De cijfers worden dus gehandhaafd", zei hij in de Tweede Kamer.

De minister wijkt daarmee af van de examenregels. 354 leerlingen hadden het centraal examen niet mogen doen omdat ze hun schoolexamens nog niet hadden afgerond. Volgens Slob en de inspectie is een uitzondering nodig, omdat de situatie uniek is en omdat leerlingen zo min mogelijk de dupe moeten worden van het "wanbestuur van de school".

De leerlingen hoeven het centraal examen dus niet over te doen. De gemiste schoolexamens kunnen ze nog tot 1 januari maken. "Dat is geen garantie op succes, maar biedt leerlingen in elk geval de kans om hun diploma alsnog te halen", zei de minister.

Bij de schoolexamens waren duizenden tekortkomingen. Er waren cijfers niet ingevuld, toetsen niet gemaakt en stages niet afgerond. Slob noemde het beeld "niet fijn". "Dat we de afgelopen dagen hebben gehoord dat het alleen maar om administratieve fouten zou gaan, is een gotspe", zei de minister.

Een deel van de leerlingen kan nog deze zomer alle vakken afronden, zodat ze door kunnen naar een vervolgstudie. Een ander deel heeft meer tijd nodig om de hiaten te repareren. Slob wil zich ervoor inzetten dat ook zij alvast aan een vervolgopleiding kunnen beginnen.

Voor een derde groep zijn de achterstanden zo groot dat ze het jaar mogelijk moeten overdoen. De leerlingen gaan samen met hun ouders en de school zelf inschatten wat voor hen haalbaar is.

In een brief aan de gedupeerde leerlingen stelt de stichting Limburgs Voortgezet Onderwijs (LVO) het simpeler voor. "Maandag 2 juli volgt de uitslag: óf je bent geslaagd óf je schoolexamen is nog niet volledig. In dat laatste geval gaan we met jou afspraken maken hoe we die onderdelen zo snel mogelijk kunnen inhalen", staat in de brief.

LVO heeft zelf al onderzoek gedaan naar de hiaten op de cijferlijsten van de schoolexamens. "We hebben als school vastgesteld dat het soms om administratieve afwijkingen gaat terwijl de stof wel degelijk is getoetst", staat in de brief. Maar op een aantal onderdelen blijkt volgens LVO dat er niet of onvoldoende is getoetst en dat werk zullen de leerlingen moeten inhalen.

Een externe examencommissie toetst vanaf morgen de voorgestelde oplossingen en doet daarover naar verwachting vrijdag een bindende uitspraak. Maandag krijgen de leerlingen dan de uitslag te horen.

Gisteren kwamen zo'n vijftig leerlingen van VMBO Maastricht nog naar Den Haag om hun diploma te eisen. Ze gingen in gesprek met minister Slob en boden de Tweede Kamer een petitie aan.

De minister zei dat de gesprekken die hij gisteren met leerlingen heeft gehad, diepe indruk op hem hebben gemaakt. Volgens hem hebben de inspecteurs de afgelopen dagen hard gewerkt om "orde in de wanorde te kunnen ontdekken".
Bron: https://nos.nl/artikel/22(...)en-schoolexamen.html

Ik vraag me af hoe af gaat lopen met de leerlingen die ondanks de hiaten (en dus meer tijd nodig hebben dan alleen de zomervakantie om de hiaten te dichten) toch mogen beginnen aan een vervolgopleiding en het vervolgens niet gaan redden om het schoolexamen af te ronden vóór 1 januari 2019.
F.K.A. SuperwormJim
  woensdag 27 juni 2018 @ 18:43:38 #162
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_180085184
Examens blijven geldig, het niet-gemaakte maar wel noodzakelijke schoolexamenwerk moet alsnog worden gedaan. De enige logische beslissing.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_180085364
Ik vraag me af wat er gaat gebeuren als blijkt dat het op meer scholen mis is gegaan. En dan hoeft het niet eens een gigantische teringbende te zijn net als in Maastricht. Een schoolexamen Nederlands/Engels/Wiskunde dat toevallig vergeten is en pak hem beet 150 mensen kunnen het wel schudden. Wordt er dan ook een uitzondering gemaakt?

Het is in dit geval trouwens wel de enige juiste oplossing, deze leerlingen zijn gewoon keihaard genaaid door hun school. Maar als ik zo hoor dat er duizenden dingen niet kloppen wordt het nog wel een uitdaging voor ze. Een stuk of 20 schoolexamens maak je ook niet zomaar.
  Moderator woensdag 27 juni 2018 @ 19:53:33 #164
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_180086881
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 18:54 schreef zarosje het volgende:
Ik vraag me af wat er gaat gebeuren als blijkt dat het op meer scholen mis is gegaan. En dan hoeft het niet eens een gigantische teringbende te zijn net als in Maastricht. Een schoolexamen Nederlands/Engels/Wiskunde dat toevallig vergeten is en pak hem beet 150 mensen kunnen het wel schudden. Wordt er dan ook een uitzondering gemaakt?

Het is in dit geval trouwens wel de enige juiste oplossing, deze leerlingen zijn gewoon keihaard genaaid door hun school. Maar als ik zo hoor dat er duizenden dingen niet kloppen wordt het nog wel een uitdaging voor ze. Een stuk of 20 schoolexamens maak je ook niet zomaar.
Ik kan me niet voorstellen dat een chaos van dergelijke omgang een eenmalig "incident" is geweest. Hoe zou het er de vorige jaren aan toe zijn gegaan? Verliep toen wel alles vlekkeloos, of hebben de examenkandidaten van bijvoorbeeld vorig jaar een ongeldig diploma in handen gekregen?
F.K.A. SuperwormJim
  woensdag 27 juni 2018 @ 20:07:17 #165
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_180087234
Netjes opgelost van de minister
pi_180092415
Als die leerlingen en/of ouders maar niet meer met stem in het nieuws komen vind ik alles best.
Limburgs accent :'( Misschien nog wel erger dat dat Fries accent.
pi_180093413
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 18:54 schreef zarosje het volgende:
Ik vraag me af wat er gaat gebeuren als blijkt dat het op meer scholen mis is gegaan. En dan hoeft het niet eens een gigantische teringbende te zijn net als in Maastricht. Een schoolexamen Nederlands/Engels/Wiskunde dat toevallig vergeten is en pak hem beet 150 mensen kunnen het wel schudden. Wordt er dan ook een uitzondering gemaakt?

Het is in dit geval trouwens wel de enige juiste oplossing, deze leerlingen zijn gewoon keihaard genaaid door hun school. Maar als ik zo hoor dat er duizenden dingen niet kloppen wordt het nog wel een uitdaging voor ze. Een stuk of 20 schoolexamens maak je ook niet zomaar.
Dit, deze school zal echt niet de enige zijn. Ik weet dat op mijn oude middelbare school ook een keer een klas nog een toets geschiedenis moest doen 5 weken voor eindexamen. Docent was een bepaald onderwerp vergeten te behandelen en te toetsen. Denk dat dit soort dingen elk jaar wel gebeurd in Nederland.
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_180093698
quote:
1s.gif Op donderdag 28 juni 2018 00:08 schreef Donnie-Brasco het volgende:

[..]

Dit, deze school zal echt niet de enige zijn. Ik weet dat op mijn oude middelbare school ook een keer een klas nog een toets geschiedenis moest doen 5 weken voor eindexamen. Docent was een bepaald onderwerp vergeten te behandelen en te toetsen. Denk dat dit soort dingen elk jaar wel gebeurd in Nederland.
Geschiedenis was volgens mij veelal hetzelfde als in het CE, tenminste, dat was in het oude programma van vwo wel zo. Sinds 2015 is dat ook weer veranderd.
In Maastricht is het vooral een bende bij wiskunde en Engels. Vooral dat laatste vak is een probleem. Hoe kan je als leerling nu even snel een paar Engelse boeken lezen en daar verslagen over maken, een mondeling doen en nog een luistertoets, bijvoorbeeld. :’)
pi_180093737
quote:
7s.gif Op woensdag 27 juni 2018 19:53 schreef SuperwormJim het volgende:

[..]

Ik kan me niet voorstellen dat een chaos van dergelijke omgang een eenmalig "incident" is geweest. Hoe zou het er de vorige jaren aan toe zijn gegaan? Verliep toen wel alles vlekkeloos, of hebben de examenkandidaten van bijvoorbeeld vorig jaar een ongeldig diploma in handen gekregen?
Op twitter kan je lezen dat oud-leerlingen van 3 jaar geleden een mail hebben gehad hierover. Er is echter besloten dat de diploma’s toch geldig bliiven. Lijkt me ook lastig om dit ongedaan te maken nu zij allemaal een papieren exemplaar thuis hebben.
pi_180093776
In Maastricht zijn de (Nederlandse) enige alternatieven Valkenburg op 11km en Meerssen op 8km.

Dus dan is het of ver fietsen, of je kind met de auto naar school brengen, of met de bus gaan als die niet staakt, of toch maar Maastricht omdat er elders geen plaats meer is want niemand wil nu nog naar Maastricht. :’)
pi_180093992
quote:
1s.gif Op donderdag 28 juni 2018 00:08 schreef Donnie-Brasco het volgende:

[..]

Dit, deze school zal echt niet de enige zijn. Ik weet dat op mijn oude middelbare school ook een keer een klas nog een toets geschiedenis moest doen 5 weken voor eindexamen. Docent was een bepaald onderwerp vergeten te behandelen en te toetsen. Denk dat dit soort dingen elk jaar wel gebeurd in Nederland.
Dat denk ik ook. Alleen is het waaarschijnlijk (hopelijk) niet overal zo erg als op deze twee scholen.
pi_180094542
quote:
1s.gif Op donderdag 28 juni 2018 00:27 schreef BekToBasic het volgende:

[..]

Op twitter kan je lezen dat oud-leerlingen van 3 jaar geleden een mail hebben gehad hierover. Er is echter besloten dat de diploma’s toch geldig bliiven. Lijkt me ook lastig om dit ongedaan te maken nu zij allemaal een papieren exemplaar thuis hebben.
Niet alleen het feit dat ze een papieren exemplaar thuis hebben liggen. Maar jij kan ook niet zeggen: stop maar met die mbo-opleiding die jij bijna hebt afgerond. Jouw diploma is niet geldig. Dit moet eerst gecorrigeerd worden. Daarna mag jij weer op het mbo starten.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 28 juni 2018 @ 01:14:54 #173
408813 crew  trein2000
pi_180094631
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juni 2018 00:29 schreef BekToBasic het volgende:
In Maastricht zijn de (Nederlandse) enige alternatieven Valkenburg op 11km en Meerssen op 8km.

Dus dan is het of ver fietsen, of je kind met de auto naar school brengen, of met de bus gaan als die niet staakt, of toch maar Maastricht omdat er elders geen plaats meer is want niemand wil nu nog naar Maastricht. :’)
“Ver” ik ben 6 jaar naar school gegaan op een school 20 km verderop. Met je stadse mentaliteit.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Licht Ontvlambaar donderdag 28 juni 2018 @ 07:41:19 #174
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_180095928
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juni 2018 00:29 schreef BekToBasic het volgende:
In Maastricht zijn de (Nederlandse) enige alternatieven Valkenburg op 11km en Meerssen op 8km.

Dus dan is het of ver fietsen, of je kind met de auto naar school brengen, of met de bus gaan als die niet staakt, of toch maar Maastricht omdat er elders geen plaats meer is want niemand wil nu nog naar Maastricht. :’)
in Meerssen is geen vmbo. Je kunt wel naar Gulpen, dat is een km of 18. Of naar Lanaken, waar half Maastricht al naar school gaat. Dat is op 9 km en met een perfecte, belachelijk goedkope busverbinding.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_180099549
quote:
1s.gif Op donderdag 28 juni 2018 07:41 schreef Sjeen het volgende:

[..]

in Meerssen is geen vmbo. Je kunt wel naar Gulpen, dat is een km of 18. Of naar Lanaken, waar half Maastricht al naar school gaat. Dat is op 9 km en met een perfecte, belachelijk goedkope busverbinding.
https://m.limburger.nl/cn(...)is-volgend-jaar-over ?

Wel een zooitje daar in Limburg, al die scholen gaan verhuizen of fuseren en de bron lijkt vmbo maastricht.
pi_180099565
quote:
1s.gif Op donderdag 28 juni 2018 01:09 schreef maan_man het volgende:

[..]

Niet alleen het feit dat ze een papieren exemplaar thuis hebben liggen. Maar jij kan ook niet zeggen: stop maar met die mbo-opleiding die jij bijna hebt afgerond. Jouw diploma is niet geldig. Dit moet eerst gecorrigeerd worden. Daarna mag jij weer op het mbo starten.
Lijkt mij ook idd. Op een bepaald moment moet je kunnen vertrouwen op dat je diploma geldig is en blijft. Of je nou werkt of toch een opleiding gaat doen.
pi_180099600
quote:
1s.gif Op donderdag 28 juni 2018 00:42 schreef Physsic het volgende:

[..]

Dat denk ik ook. Alleen is het waaarschijnlijk (hopelijk) niet overal zo erg als op deze twee scholen.
De tijd dat de helft van de scholen onder inspectie stond was vooral 2008/2009.

Dat kan betekenen dat de scholen nu echt verbeterd zijn, of dat de inspectie minder toezicht op heeft en er meer kans is dat een school een zooitje is.
  Licht Ontvlambaar donderdag 28 juni 2018 @ 16:43:33 #178
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_180103812
quote:
1s.gif Op donderdag 28 juni 2018 12:01 schreef BekToBasic het volgende:

[..]

https://m.limburger.nl/cn(...)is-volgend-jaar-over ?

Wel een zooitje daar in Limburg, al die scholen gaan verhuizen of fuseren en de bron lijkt vmbo maastricht.
de laatste mij bekende info (maar dat is via rooksignalen enzo) is dat ivm de explosieve groei van aanmeldingen op havo/vwo van Stella Maris, de nieuwbouw daarvoor gebruikt gaat worden en het vmbo voorlopig in Valkenburg blijft.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_180115467
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_180117599
quote:
1s.gif Op donderdag 28 juni 2018 12:04 schreef BekToBasic het volgende:

[..]

De tijd dat de helft van de scholen onder inspectie stond was vooral 2008/2009.

Dat kan betekenen dat de scholen nu echt verbeterd zijn, of dat de inspectie minder toezicht op heeft en er meer kans is dat een school een zooitje is.
Maar VMBO Maastricht stond toch ook al een tijdje onder toezicht van de inspectie? Toch heeft het nog een tijd geduurd voordat er echt werd ingegrepen (en eigenlijk te laat), dus misschien is dat toezicht sowieso beperk of niet per se gericht op het controleren van procedures van de SE’s.
  vrijdag 29 juni 2018 @ 16:44:34 #181
432997 Ven1972
Man met humor
pi_180124626
https://www.ad.nl/binnenl(...)er-terecht~a53803f1/https://www.ad.nl/rotterd(...)aal-gezakt~abb4177a/

Weer een examendrama in Nederland,, nu in Rotterdam.

Waar gaat het allemaal heen met docenten en voortgezet onderwijs in Nederland. waar ook in paar jaren geleden ook examenfraude in Nederland is geweest.

Ik denk dat het met onze onderwijs nog wel slecht gesteld is na meer dan 30 jaar geleden, maar ook kwaliteit speelt er ook mee. Waarom hebben we dan niet eerder ingegrepen om zoveel drama's te besparen?

Van de week was er ook goot postzakken te zoek geweest van de examen Engels: https://www.ad.nl/binnenl(...)er-terecht~a53803f1/. Ze zijn weer terecht.

Ik geloof het ook dat op andere voorgezet onderwijsinstellingen misschien het geval dat er iets fout kunnen zijn gegaan. Enkele mensen hebben dan hun diploma minder waard als er toch examen niet volledig is volgens de regels is verlopen toch? Maar het is ook erg veel werk voor docenten en examinators om alle proefwerken, scriptie en examenboeken nakijken of er voor leerling voldoende is om geslaagd te worden. Er kan heel veel dingen fout gaan toch tijdens de examen of niet?
Humor, serieus en vrolijk!
pi_180124744
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 16:44 schreef Ven1972 het volgende:
https://www.ad.nl/binnenl(...)er-terecht~a53803f1/https://www.ad.nl/rotterd(...)aal-gezakt~abb4177a/

Weer een examendrama in Nederland,, nu in Rotterdam.

Waar gaat het allemaal heen met docenten en voortgezet onderwijs in Nederland. waar ook in paar jaren geleden ook examenfraude in Nederland is geweest.

Ik denk dat het met onze onderwijs nog wel slecht gesteld is na meer dan 30 jaar geleden, maar ook kwaliteit speelt er ook mee. Waarom hebben we dan niet eerder ingegrepen om zoveel drama's te besparen?

Van de week was er ook goot postzakken te zoek geweest van de examen Engels: https://www.ad.nl/binnenl(...)er-terecht~a53803f1/. Ze zijn weer terecht.

Ik geloof het ook dat op andere voorgezet onderwijsinstellingen misschien het geval dat er iets fout kunnen zijn gegaan. Enkele mensen hebben dan hun diploma minder waard als er toch examen niet volledig is volgens de regels is verlopen toch? Maar het is ook erg veel werk voor docenten en examinators om alle proefwerken, scriptie en examenboeken nakijken of er voor leerling voldoende is om geslaagd te worden. Er kan heel veel dingen fout gaan toch tijdens de examen of niet?
Dat die examens Engels in de post kwijtgeraakt zijn lijkt me niet de schuld van de school though.
pi_180124797
quote:
Aangezien een groot deel van de leerlingen blijkbaar WEL goed genoeg was voorbereid om te slagen vraag ik mij af of het echt aan de school ligt..
  vrijdag 29 juni 2018 @ 18:07:07 #184
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_180125883
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 16:55 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Aangezien een groot deel van de leerlingen blijkbaar WEL goed genoeg was voorbereid om te slagen vraag ik mij af of het echt aan de school ligt..
Op basis van de leerlingenpopulatie kun je best een inschatting maken hoe hoog een slagingspercentage zou moeten zijn, ook tov andere scholen.

Er zal altijd een spreiding zijn in de score van leerlingen. Als de gemiddelde score op deze school echter veel lager is dan op andere vergelijkbare scholen, zullen leerlingen die anders misschien met een 8 gemiddeld slagen, dat nu met een krappe 6 doen. De leerling die het anders net aan zou redden, haalt het nu echter niet.
  Moderator vrijdag 29 juni 2018 @ 18:32:49 #185
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_180126288
Iets met het openen van een beerput?

quote:
20 vmbo-scholen overtreden examenregels door verwarring keuzevak

Het VMBO Maastricht is niet de enige school waar de examens niet volgens de regels zijn afgelegd, blijkt uit de reacties van docenten en schooldirecteuren uit het hele land op 'Maastricht'. Ook op andere vmbo-scholen zijn zaken gebeurd die niet deugen.

Zo hebben vmbo-leerlingen op twintig scholen meegedaan aan het centraal examen, terwijl ze volgens de regels bij voorbaat al gezakt waren. Dertig leerlingen bleken namelijk een te laag cijfer voor een keuzevak te hebben gehaald.

Minister Slob van Onderwijs heeft voor deze groep een 'hardheidsclausule' gebruikt, een speciale bevoegdheid om van de wet af te wijken. Hierdoor mochten de gedupeerde leerlingen toch een herexamen voor dat keuzevak doen, nadat ze het centraal examen al hadden gemaakt. Vandaag horen ze of ze op basis van dat herexamen alsnog een geldig diploma krijgen.

De betrokken scholen hadden ten onrechte scholieren met een 3 voor een keuzevak het centraal examen laten maken, terwijl daarvoor minimaal een 4 gehaald moet worden. Over de toepassing van nieuwe regels voor keuzevakken is op veel scholen verwarring ontstaan.

De minister vertelt dat de scholen onvoldoende doorhadden dat de regels waren gewijzigd:

'Ze hadden een drie, terwijl ze een vier hadden moeten hebben'
"Dit is een uiterst ongelukkige situatie waarvan leerlingen onnodig de dupe zijn geworden", schrijft een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs. De komende tijd gaat de onderwijsinspectie alle cijfers narekenen. Het is niet uitgesloten dat er dan meer leerlingen boven komen drijven met een 3 voor een keuzevak.

Precies een week geleden bleek uit onderzoek van de inspectie dat geen enkele examenkandidaat van VMBO Maastricht in mei aan het centraal schriftelijke eindexamen had mogen meedoen. Iedere kandidaat had voor ten minste één vak niet alle schoolexamens afgerond.

Alle uitslagen daar zijn door de inspectie, in samenspraak met de minister, ongeldig verklaard. Geen van de 354 leerlingen van het Sint-Maartenscollege en het Porta Mosana College krijgt een diploma.

De 'hardheidsclausule' is door betrokkenen in het vmbo gemeld bij de NOS. De afgelopen dagen kwamen meer reacties binnen, en meldingen van fouten en sjoemelen.

Zowel docenten als directeuren verklaarden dat zij "helemaal niet verbaasd waren" over wat er in Maastricht kon gebeuren. Maastricht is wel een extreem voorbeeld, zeggen ze, door de schaal waarop daar vakken niet waren getoetst. Het administratiesysteem van de schoolexamens bleek een gatenkaas.

De meldingen van onregelmatigheden komen uit de eigen praktijk van de schoolmedewerkers. Zo wordt gemeld dat docenten onder werkdruk of druk van het management cijfers invullen in het systeem voor toetsen die niet zijn gemaakt, dat vakdocenten onder druk van de directie cijfers opschroeven of een 1 geven zonder overleg vooraf met de eindexamencommissie.

Een aantal schooldirecteuren wees erop dat vmbo-docenten de afgelopen jaren grote stelselwijzigingen moesten doorvoeren en veel meer verantwoordelijkheid hebben gekregen bij de examinering, én tegelijkertijd druk voelen om leerlingen te laten slagen.

Een ander noemde het fictief ophogen van schoolexamencijfers op zijn school "al jaren staande praktijk". Een van de docenten zei dat de regels rondom examinering dit jaar "totaal onbegrijpelijk" waren geworden.

De Inspectie voor het Onderwijs wil niet antwoorden op de vraag of deze klachten ook bij hen binnenkomen. Onderwijsdeskundige Ingeborg Dijkstra doet dat wel: "Ik krijg veel telefoontjes uit het land. Als de inspectie alle tijd van de wereld had, vond ze problemen rond schoolexamens op bijna alle scholen. De schaalgrootte en de langdurigheid, die maken Maastricht de uitzondering."

Koepel voor het voortgezet onderwijs, de VO-Raad, zegt dat ze geen signalen heeft over problemen in het systeem. Wel laat de raad onderzoek doen naar de interne organisatie van de scholen rondom examens.

De centrale examens worden landelijk vastgesteld. Maar de planning en organisatie van schoolexamens doen scholen zelf, met een eigen examencommissie. Met name op het vmbo hebben docenten meer verantwoordelijkheid bij het inplannen, invullen en administreren van schoolexamens en bijhorende keuzevakken.

"Docenten kunnen cijfers redelijk makkelijk manipuleren", vertelt een van de docenten. "Er is weinig tot geen controle op. De leerling is erg afhankelijk van zijn docent. In het primair onderwijs worden methode- (en docent-) onafhankelijke toetsen afgenomen. In het voortgezet onderwijs heeft de docent veel vrijheid met nakijken en invoeren van de scores."

Andere vmbo-docenten vertelden hoe hun school juist een waterdicht systeem heeft, met extra controle momenten. Of ze beschreven hoe de school het aantal schoolexamens bewust vooraf beperkt, om kwaliteit te behouden.

"Ik geef al bijna 20 jaar les op een vmbo-school en al bijna 10 jaar ook aan examenklassen. Ik herken het geschetste beeld niet. Hoewel dit schooljaar vanwege de invoering van de nieuwe profielen uiteraard extra zwaar was met betrekking tot het goed afhandelen van de schoolexamens - denk aan keuzevakken - is er bij ons op school een examencommissie die er zeer zorgvuldig op toeziet dat alles correct verloopt."
https://nos.nl/artikel/22(...)arring-keuzevak.html
F.K.A. SuperwormJim
  vrijdag 29 juni 2018 @ 18:43:17 #186
432997 Ven1972
Man met humor
pi_180126436
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 18:32 schreef SuperwormJim het volgende:
Iets met het openen van een beerput?

[..]

https://nos.nl/artikel/22(...)arring-keuzevak.html
Denk het ook dat het een echt grote schandaal in Nederlandse onderwijswereld. Er gaan echt heel veel koppen rollen! Zowel organisatie van examen is verschillend per school zoals volgens de regels verloopt...???? Zowel geldt dit ook voor speciaal voortgezet onderwijs waar mensen met een beperking ook deel kunnen nemen aan examen waar ze opleiding volgen...

Schoolbesturen en docenten zijn die echt te vertrouwen voor alle leerlingen???? Waar blijft het gezag??? Triest hoor.
Humor, serieus en vrolijk!
pi_180126737
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 18:32 schreef SuperwormJim het volgende:
Iets met het openen van een beerput?

[..]

https://nos.nl/artikel/22(...)arring-keuzevak.html
Ik wilde die link net posten.

Maar hoe los je het op? Op hbo/wo heb je ook alleen schoolexamens. Wat ook niet volledig onafhankelijk is.
pi_180126773
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 16:55 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Aangezien een groot deel van de leerlingen blijkbaar WEL goed genoeg was voorbereid om te slagen vraag ik mij af of het echt aan de school ligt..
Als in een tijdvak maar 1/3 van de leerlingen slaagt kan je denken aan de volgende opties:
- leerlingen krijgen veel kansen maar verzilveren die niet
- determinatie van leerlingen hun niveau is niet op orde
- fraude met schoolexamens waardoor leerlingen dacht: met deze hoge cijfers hoef ik niet te leren
- toevallig veel ongemotiveerde leerlingen dit jaar
  vrijdag 29 juni 2018 @ 21:45:07 #189
432997 Ven1972
Man met humor
pi_180129601
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 19:03 schreef BekToBasic het volgende:

[..]

Als in een tijdvak maar 1/3 van de leerlingen slaagt kan je denken aan de volgende opties:
- leerlingen krijgen veel kansen maar verzilveren die niet
- determinatie van leerlingen hun niveau is niet op orde
- fraude met schoolexamens waardoor leerlingen dacht: met deze hoge cijfers hoef ik niet te leren
- toevallig veel ongemotiveerde leerlingen dit jaar
Komt dat ook door dat leerlingen te veel aan mobiel telefoon zitten tijdens de lessen? Minstens zijn ze ongemotiveerd door familieproblemen, problemen met zichzelf of hebben ze dan helemaal geen zin in verder te leren? Nou ik denk dat het met alle leerlingen meevalt, zowel werken ze hard om goede cijfers te halen met hun opleiding. Maar er speelt veel meer dan alleen ongemotiveerde leerlingen, zowel vaak lesuitval en te kort aan gediplomeerde docenten de oorzaken kunnen zijn. Maar leerlingen klaagden soms wel over de examen wel te moeilijk kunnen zijn om verder af te ronden.

Ligt er aan hoe de examen opgesteld zijn door de ministerie en het bedrijf die ze produceert voor voortgezet onderwijs, is het voor sommige leerlingen te makkelijk of moeilijk om te doen? Het lijkt mij ook dat de docenten helemaal geen zin hadden om tussendoor het hele schooljaar de proefwerken en scripties nakeken van alle leerlingen in zijn of haar eigen klas. In dat geval speelt ook dat de cijfers van de leerlingen dus lager kunnen worden dan verwacht. Dus op bijna alle voortgezet onderwijs scholen zijn er vaak problemen met zaken die leerlingen, ouders, docenten en medewerkers aangaan, voortkomend vanuit vele fusies van de scholen.
Humor, serieus en vrolijk!
pi_180234185
FOK! is net een groot tijdschrift
pi_180243463
Fijn dat bij de herkansingen alles door externen gedaan wordt.
  woensdag 4 juli 2018 @ 21:02:11 #192
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_180244154
Heb nog niets gehoord van schadeclaims?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_180244440
Een persoonlijk gesprek van 15 min waar je als leerling dan te horen krijgt wat je nog moet doen.

Ouders hebben zich schijnbaar georganiseerd via een advocaat. Inmiddels gemaakte kosten voor een vervolgopleiding en vakantie etc etc


Een van de ouders die ken heeft daar een leerling die betrokken is in die ellende. Ouders schijnen al een gehele tijd aangegeven te hebben dat er niets klopte en zoveel lesuren uitvielen etc. Maar volgens de school hoefde zich niemand zorgen te maken. Het zou allemaal goed komen. De ouders moeten ook nog hemel en aarde verzetten om bij dat gesprek van 15 min te zijn. De vader normaal een zeer rustig persoon was in alle staten. Als ouder wil je daar natuurlijk wel bij zijn.

Een compleet gestrest gezin is het resultaat.

Als ik de verhalen hoor dan valt je niets meer te binnen.

Die fusie is een ramp geweest.
pi_180247335
Ik zie een parallel met de bankencrisis.... Moraal van de leraren gaat ten onder door regelzucht en sturen op cijfers.
Somebody that I used to know
pi_180259851
Op dit moment steunt ook de eigen partij, de PVDA, de voorzitter van de raad van bestuur André Postema niet meer.

Maar die Ploumen is ook een domme kut. Ze wil fractieleider Asscher appen dat iemand André Postema moet bellen om hem te informeren. Maar i.p.v. Asscher te appeen maakt ze haar statusmelding van het bericht, zodat alle journalisten die haar nummer hebben gelijk op de hoogte zijn.

WilcoBoom twitterde op donderdag 05-07-2018 om 14:46:02 Zeer dringend advies van Kamerlid Ploumen aan partijleider Asscher: Postema moet weg #vmbomaastricht https://t.co/6DYYTQ4J9t reageer retweet
pi_180263548
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 16:44 schreef maan_man het volgende:
Op dit moment steunt ook de eigen partij, de PVDA, de voorzitter van de raad van bestuur André Postema niet meer.

Maar die Ploumen is ook een domme kut. Ze wil fractieleider Asscher appen dat iemand André Postema moet bellen om hem te informeren. Maar i.p.v. Asscher te appeen maakt ze haar statusmelding van het bericht, zodat alle journalisten die haar nummer hebben gelijk op de hoogte zijn.

WilcoBoom twitterde op donderdag 05-07-2018 om 14:46:02 Zeer dringend advies van Kamerlid Ploumen aan partijleider Asscher: Postema moet weg #vmbomaastricht https://t.co/6DYYTQ4J9t reageer retweet
Zou dat echt een ongelukje zijn?
Somebody that I used to know
  Moderator dinsdag 10 juli 2018 @ 11:18:50 #197
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_180371816
Wel inhalen, niet inhalen, wel inhalen, toch niet inhalen .... vakantie annuleren om te leren en toetsen te maken ... niet nodig ...

quote:
Toch geen massaal maatschappij-herexamen VMBO Maastricht

De gedupeerde examenleerlingen van VMBO Maastricht hoeven woensdag tòch niet allemaal een herexamen maatschappijleer te maken.

De zogeheten TOTAAL-toets die voor woensdag op de agenda stond, is voor een aantal leerlingen geschrapt. De ouders zijn daarover maandagavond per mail geïnformeerd.

Aanvullend onderzoek
In eerste instantie werd nog gemeld dat geen enkele van de 354 VMBO Maastricht-examenleerlingen was geslaagd voor maatschappijleer, omdat bij dat vak te veel gaten openstonden in de examens die door de school zelf waren afgenomen. Maar in de mail aan de ouders staat: 'Uit zorgvuldig aanvullend onderzoek is echter gebleken dat voor jouw/uw zoon of dochter de eindtermen voor maatschappijleer toch voldoende gedekt zijn door toetsen uit het oude PTA.'

Valreep
Het nieuws komt ruim een dag voor de geplande toets, nadat veel leerlingen al uren studie in het vak hebben gestoken om goed beslagen ten ijs te komen. Ook had de school zelf op maandag en dinsdag bijlessen maatschappijleer ingepland.

Extra meevallers?
Mogelijk komen er later deze week nog meer meevallers voor de leerlingen die de dupe zijn geworden van het examenfiasco. Het aanvullend onderzoek waaruit is gebleken dat er toch geen maatschappijleer-toets meer nodig is, wordt ook uitgevoerd voor andere vakken. Daarover moet donderdag meer duidelijkheid komen. De resultaten daarvan zullen niet ten nadele van de leerlingen zijn, verzekert de school.
Bron: https://www.1limburg.nl/t(...)amen-vmbo-maastricht

silke15 twitterde op dinsdag 10-07-2018 om 10:27:01 43 leerlingen die vorig jaar in groep 3J+3K hebben gezeten vervalt de totaaltoets maar moeten wel nog een aantal deeltoetsen maken van Maatschappijleer. #vmbomaastricht Voor alle leerlingen die in de 3e in een andere klas zaten is het PTA volgens normen compleet. Snapt u het nog? reageer retweet
F.K.A. SuperwormJim
pi_180372397
Wat het schoolsysteem toch eigenlijk achterlijk.
Dus als iemand slaagt voor het centraal examen (wat nodig is voor een diploma) maar de school rommel is niet op orde, dan geldt het ineens niet.

Dat zou net zo idioot zijn als iemand die slaagt voor een rijexamen maar nog nooit één les gevolgd heeft (maar wel geoefend heeft op een erf wat geen openbare weg is, en boekjes bestudeerd heeft) daardoor niet geslaagd zou zijn.

Op een examen wordt getoetst of men de juiste kennis heeft, hoe en op welke manier die kennis vergaard is zou irrelevant moeten zijn, gelukkig is dat in de meeste gevallen ook zo. maar blijkbaar niet met dit idiote school systeem. |:(
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 10 juli 2018 @ 11:56:35 #199
408813 crew  trein2000
pi_180372435
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 11:54 schreef LanaMyst het volgende:
Wat het schoolsysteem toch eigenlijk achterlijk.
Dus als iemand slaagt voor het centraal examen (wat nodig is voor een diploma) maar de school rommel is niet op orde, dan geldt het ineens niet.

Dat zou net zo idioot zijn als iemand die slaagt voor een rijexamen maar nog nooit één les gevolgd heeft (maar wel geoefend heeft op een erf wat geen openbare weg is, en boekjes bestudeerd heeft) daardoor niet geslaagd zou zijn.

Op een examen wordt getoetst of men de juiste kennis heeft, hoe en op welke manier die kennis vergaard is zou irrelevant moeten zijn, gelukkig is dat in de meeste gevallen ook zo. maar blijkbaar niet met dit idiote school systeem. |:(
Het gaat om het schoolexamen. In jou auto-vergelijking moet je dat zien als het theorie-examen
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator dinsdag 10 juli 2018 @ 12:00:38 #200
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_180372518
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 11:54 schreef LanaMyst het volgende:
Wat het schoolsysteem toch eigenlijk achterlijk.
Dus als iemand slaagt voor het centraal examen (wat nodig is voor een diploma) maar de school rommel is niet op orde, dan geldt het ineens niet.

Dat zou net zo idioot zijn als iemand die slaagt voor een rijexamen maar nog nooit één les gevolgd heeft (maar wel geoefend heeft op een erf wat geen openbare weg is, en boekjes bestudeerd heeft) daardoor niet geslaagd zou zijn.

Op een examen wordt getoetst of men de juiste kennis heeft, hoe en op welke manier die kennis vergaard is zou irrelevant moeten zijn, gelukkig is dat in de meeste gevallen ook zo. maar blijkbaar niet met dit idiote school systeem. |:(
Dat klopt niet helemaal. Op het centraal schriftelijk eindexamen (cse) wordt niet alle stof getoetst. Het restant moet op school worden getoetst, tijdens het schoolexamen (se). Dit laatste is vastgelegd in het pta (programma van toetsing en afsluiting) van de school. Het uiteindelijke eindcijfer is het gemiddelde van cse en se.
F.K.A. SuperwormJim
pi_180372591
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 11:56 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Het gaat om het schoolexamen. In jou auto-vergelijking moet je dat zien als het theorie-examen
Dan kan ik het verkeerd hebben, maar ik begreep uit een eerdere post dat deze leerlingen het centraal examen gedaan hadden terwijl ze dat eigenlijk niet mochten doen, maar het desondanks toch gedaan hadden en ervoor geslaagd zijn.

Dan denk ik dus: dat ze het examen onterecht gedaan hebben is de fout van de school, maar nu ze het uiteindelijk wel gedaan hebben en geslaagd zijn maakt het daardoor toch niet minder geldig lijkt mij. :? Als dit inderdaad zo is, dan is het erg flauw om de examens ongeldig te verklaren, ze hebben immers voldaan aan de eisen voor het diploma (slagen voor het examen)
pi_180372605
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 12:00 schreef SuperwormJim het volgende:

[..]

Dat klopt niet helemaal. Op het centraal schriftelijk eindexamen (cse) wordt niet alle stof getoetst. Het restant moet op school worden getoetst, tijdens het schoolexamen (se). Dit laatste is vastgelegd in het pta (programma van toetsing en afsluiting) van de school. Het uiteindelijke eindcijfer is het gemiddelde van cse en se.
Aha op die manier dus, dat examen waarvoor ze wel geslaagd zijn bepaald dus maar de helft van de benodigde score. Dat wist ik dus niet
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 10 juli 2018 @ 12:05:42 #203
408813 crew  trein2000
pi_180372613
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 12:04 schreef LanaMyst het volgende:

[..]

Dan kan ik het verkeerd hebben, maar ik begreep uit een eerdere post dat deze leerlingen het centraal examen gedaan hadden terwijl ze dat eigenlijk niet mochten doen, maar het desondanks toch gedaan hadden en ervoor geslaagd zijn.

Dan denk ik dus: dat ze het examen onterecht gedaan hebben is de fout van de school, maar nu ze het uiteindelijk wel gedaan hebben en geslaagd zijn maakt het daardoor toch niet minder geldig lijkt mij. :? Als dit inderdaad zo is, dan is het erg flauw om de examens ongeldig te verklaren, ze hebben immers voldaan aan de eisen voor het diploma (slagen voor het examen)
Nee, in de centrale examens zit niet alle stof. Er is ook een deel die in het zogenaamde schoolexamen wordt getoetst. Dat is niet goed gegaan.
Niet alle stof is dus getoetst.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_180372972
Jezus man je zou maar op die school dit jaar hebben gezeten
Zelfs nu maken ze er nog een bende van (maatschappijleer)
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 10 juli 2018 @ 12:37:15 #205
408813 crew  trein2000
pi_180373017
Deze kneuzerij ondermijnt de geloofwaardigheid van die externe club.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator dinsdag 10 juli 2018 @ 15:24:16 #206
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_180376121
Tis net een klucht ....

6 juli:
quote:
SCHEMA MAATSCHAPPIJLEER MAANDAG 9 EN DINSDAG 10 JULI
Hieronder treft u het schema aan voor Maatschappijleer van aanstaande maandag 9 juli en dinsdag 10 juli

schema Maatschappijleer
10 juli:
quote:
GOED NIEUWS OVER MAATSCHAPPIJLEER: DE TOTAAL-TOETS VERVALT
De externe examencommissie heeft het volgende besloten over maatschappijleer:

Uit aanvullend onderzoek is gebleken dat voor vrijwel alle leerlingen de eindtermen voor maatschappijleer gedekt zijn door de toetsen uit het oude PTA;
de verplichte totaaltoets voor alle leerlingen komt te vervallen;
alleen de leerlingen van klas B3J en B3K in schooljaar 2016-2017 hebben een hiaat op de eindtermen ‘cultuur en socialisatie en sociale verschillen’. Deze leerlingen maken een deeltoets voor deze eindtermen;
alle leerlingen krijgen de mogelijkheid in tijdvak 2 alsnog de generieke toets te maken als herprofilering van maatschappijleer. (Als je een hoger cijfer nodig om een verliespunt te compenseren.)

Deeltoets

De deeltoets voor de leerlingen van klas B3J en B3K wordt voor de leerlingen die dit in tijdvak 1 willen doen afgenomen op woensdag 11 juli aanstaande om 10.00 uur aan de Bemelerweg 1. De leerstof zoals eerder gecommuniceerd, blijft staan.
http://www.vmbomaastricht.nl/nieuws
F.K.A. SuperwormJim
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 10 juli 2018 @ 19:42:39 #207
862 Arcee
Look closer
pi_180381556
quote:
Postema stopt als PvdA-fractieleider Senaat

André Postema legt zijn functie als fractieleider van de PvdA in de Eerste Kamer neer. Hij blijft wel senator, zo meldt de partij. Na de zomer wordt besloten wie Postema opvolgt. Tot die tijd neemt vicevoorzitter Esther-Mirjam Sent zijn taken waar.

Postema ligt onder vuur door misstanden rond de schoolexamens bij VMBO Maastricht. Hij is ook voorzitter van de raad van bestuur van de stichting Limburgs Voortgezet onderwijs LVO, de koepel waar die school onder valt.

Bron: De Telegraaf
  Moderator woensdag 11 juli 2018 @ 13:08:36 #208
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_180396663
quote:
VMBO Maastricht: 'Toets maatschappij was een eitje'

Er stond een uur voor, maar veel leerlingen van het VMBO Maastricht waren binnen een kwartier klaar. "Het was een eitje", zo luidde de conclusie na afloop van de toets maatschappijleer.

Onduidelijk
Na een week onduidelijkheid stond woensdag de toets maatschappijleer op het programma. Tot op het laatste moment was het niet duidelijk of het een totaal- of een deeltoets was. Ook was niet helemaal duidelijk welke hoofdstukken getoetst zouden worden.

Wel of niet maken?
Voor één leerling was er onzekerheid tot het allerlaatste moment: "Toen ik binnenkwam stond mijn naam niet op de lijst. Maar op internet stond ook niet dat ik de toets niet hoefde te maken. Op school wisten ze het ook niet. Dus ik heb hem voor de zekerheid maar gewoon gemaakt."

Makkelijk
De leerlingen waren over het algemeen eensgezind: het was een makkie. "Veel meerkeuzevragen en een paar open vragen. We hebben er deze week ook nog les in gehad, dus heel moeilijk was het niet."

Geen weggevertje
VMBO Maastricht wil echter niet spreken van een weggevertje. "We maken gebruik van een externe examencommisie en het Cito is gevraagd de toetsen te ontwikkelen om een zo waardevol mogelijk diploma af te geven."
https://www.1limburg.nl/v(...)ntext=latestarticles
F.K.A. SuperwormJim
pi_180397775
quote:
Ik zag het net ook op het nieuws. Denk dat het daar nooit meer goedkomt, zooitje ongeregeld
  Moderator maandag 13 augustus 2018 @ 09:03:41 #210
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_181147047
Dus:
354 leerlingen in totaal, waarvan
20 sowieso definitief gezakt,
42 leerlingen sowieso geslaagd en
292 leerlingen voor wie het nu spannend wordt.

Op dit moment is het slagingspercentage dus 12% en kan nog 94% worden. Ben benieuwd hoe dit gaat eindigen.

quote:
Leerlingen van het VMBO Maastricht die nog kans hebben om hun diploma te halen, moeten vanaf maandag aan de bak.

Deze week krijgen 292 leerlingen de tijd om zich voor te bereiden op de herexamens of hersteltoetsen van volgende week tijdens een ingelaste zomerschool.

Na een vervelende zomer vol spanning, verwarring en druk over hun diploma, gaan de leerlingen van de school in Maastricht proberen toch nog te slagen. Eind juni werden alle 354 eindexamens ongeldig verklaard, omdat de school er een zooitje van had gemaakt. De Onderwijsinspectie nam deze drastische maatregel, omdat vrijwel alle leerlingen grote gaten in hun puntenlijst hadden.

Na enige onduidelijkheid bleek eerder dat 42 leerlingen alsnog geslaagd waren en hun diploma mochten ophalen. Voor twintig anderen was het gedaan, zij waren al definitief gezakt.
https://www.1limburg.nl/l(...)maastricht-van-start
F.K.A. SuperwormJim
pi_181147929
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 16:38 schreef Harvest89 het volgende:
Lullig voor de meisjes die nu allemaal zijn ontmaagd na hun eindexamen feesten en gala's. Dat is onterecht en onverdiend gebeurd. Het zijn dus nu gewoon hoeren.
Kregen ze ervoor betaalt dan? :’)
pi_181149234
Loopt dit nog joh? Ik ging er vanuit dat deze briljante geesten allemaal al doctor in diverse wetenschappen waren intussen.
pi_181602955
quote:
7s.gif Op maandag 13 augustus 2018 09:03 schreef SuperwormJim het volgende:
Dus:
354 leerlingen in totaal, waarvan
20 sowieso definitief gezakt,
42 leerlingen sowieso geslaagd en
292 leerlingen voor wie het nu spannend wordt.

Op dit moment is het slagingspercentage dus 12% en kan nog 94% worden. Ben benieuwd hoe dit gaat eindigen.

[..]

https://www.1limburg.nl/l(...)maastricht-van-start
En van die groep van 292, zijn er nu alsnog 243 geslaagd, voor 48 scholieren gloort nog hoop en 1 persoon is uit de statistieke verdwenen.
www.1limburg.nl/diploma-voor-meeste-leerlingen-vmbo-maastricht
pi_181610865
quote:
Verkeerde vermelding
Een woordvoerder van de school zei dat eventueel fouten worden rechtgetrokken. Maar er kan volgens hem ook een verklaring zijn voor een 'verkeerde' vermelding op het diploma. Het kan zijn dat leerlingen een diploma met de tekst 'gemengde' leerweg kregen, omdat ze de 'theoretisch' leerweg niet gehaald hebben. Maar er kunnen ook andere redenen zijn. "Het wordt uitgezocht, maandag weten we het", aldus de woordvoerder
Bron 1Limburg

Dit is onmogelijk. Een VMBO-GT leerling volgt praktische vakken die een VMBO-T leerling niet heeft gehad.
pi_181612113
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 23:17 schreef _The_General_ het volgende:

[..]

Bron 1Limburg

Dit is onmogelijk. Een VMBO-GT leerling volgt praktische vakken die een VMBO-T leerling niet heeft gehad.
Deze school maakt(e) wel vaker het onmogelijke mogelijk.
  zaterdag 1 september 2018 @ 08:16:35 #216
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181615582
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 18:36 schreef maan_man het volgende:

[..]

En van die groep van 292, zijn er nu alsnog 243 geslaagd, voor 48 scholieren gloort nog hoop en 1 persoon is uit de statistieke verdwenen.
www.1limburg.nl/diploma-voor-meeste-leerlingen-vmbo-maastricht
Krijg je ervan als je je niet laat vaccineren
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Licht Ontvlambaar zaterdag 1 september 2018 @ 10:48:20 #217
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_181617124
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 23:17 schreef _The_General_ het volgende:

[..]

Bron 1Limburg

Dit is onmogelijk. Een VMBO-GT leerling volgt praktische vakken die een VMBO-T leerling niet heeft gehad.
op deze school volgenden de TL leerlingen naast hun TL pakket ook praktijkvakken. Daar waren ze tijdens de informatieavond trots op, nu is me wel duidelijk waarom... puur om een niet geslaagde TLer toch een diploma te kunnen geven.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')