abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 22 juni 2018 @ 08:38:31 #1
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_179960818
Man, man, man. In elk topic over sparen of pensioen is er altijd wel zo'n figuur die roept "maar.. maar.... je moet in het NU leven" of nog erger "elke dag kan de laatste zijn, mijn oom kreeg aids aan zijn ogen op zijn 34e".

Nou heb ik een vriend die niks spaart, elke maaand gaat z'n geld op. Maar die is daar gewoon eerlijk over. Hij kan niet met geld omgaan, dat zegt hij zelf lachend. Over zulke mensen gaat het niet.

Mijn klacht betreft stakkers die allemaal excuses maken zodat ze lekker kunnen consumeren, elke dag weer.

In werkelijkheid is de kans natuurlijk extreem veel groter dat je gezond oud wordt. Dus als je nu je huis wat sneller aflost en een extra pensioen afsluit, dan kun je lekker met bijv. je 60e met pensioen, terwijl je vrienden door moeten tot hun 69e of whatever het dan is.

Klacht: mensen die eigenlijk niet met geld om kunnen gaan, en dan roepen dat ze "in het nu" leven.

Bron
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_179960836
Aids aan je ogen is wel de reden waarom ik gestopt ben met bukkake. Risico was gewoon te groot.
  User die overal opduikt 2022 vrijdag 22 juni 2018 @ 08:40:27 #3
186611 Haags
pi_179960840
Iedereen moet lekker zijn eigen leven leven. En jij ook, trek je er niets van aan en vaar je eigen koers. :)
Zonder wrijving geen glans
pi_179960873
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 08:40 schreef LurkJeRot het volgende:
Aids aan je ogen is wel de reden waarom ik gestopt ben met bukkake. Risico was gewoon te groot.
_O-
  vrijdag 22 juni 2018 @ 08:45:06 #5
469863 RobjeGeus
Hier word ik vrolijk van!!
pi_179960900
Je moet doen wat jezelf wilt, destijds spaarde ik wel elk een maand genoeg maar hield ook genoeg over om te leven... een soort balans daarin vinden.
  vrijdag 22 juni 2018 @ 08:51:52 #6
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_179960964
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 08:40 schreef LurkJeRot het volgende:
Aids aan je ogen is wel de reden waarom ik gestopt ben met bukkake. Risico was gewoon te groot.
Godver. :') (y).
And so is the past
  vrijdag 22 juni 2018 @ 08:52:21 #7
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_179960970
Ja en TS, je moet in het nu leven kerel.
And so is the past
pi_179961159
quote:
In werkelijkheid is de kans natuurlijk extreem veel groter dat je gezond oud wordt.
Daar geloof ik niet in.

Waarom zit het je zo hoog eigenlijk?
  Moderator vrijdag 22 juni 2018 @ 09:10:18 #9
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_179961186
Ja, van die lui die niet sparen, elke maand alles opmaken en dan op een gegeven moment een huis willen kopen en dan roepen dat de huizen te duur zijn en het allemaal klootzakken zijn :')

Wat zeg ik, een huis kopen? Die lui hebben al een probleem als de koelkast stuk gaat, want een paar 100 euro is wel veel geld om ineens op te moeten hoesten :') :') :')
Breitling - Instruments for Professionals
pi_179961204
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 08:40 schreef LurkJeRot het volgende:
Aids aan je ogen is wel de reden waarom ik gestopt ben met bukkake. Risico was gewoon te groot.
Oh, voor mij is het de reden waarom ik gestopt ben met het lezen van vogeltjesdans-clique frituurtopics.
pi_179961373
Altijd maar dat klagen, ga eens in het nu leven.
pi_179961383
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 08:40 schreef LurkJeRot het volgende:
Aids aan je ogen is wel de reden waarom ik gestopt ben met bukkake. Risico was gewoon te groot.
Man man man, veiligheidsbril op en gaan.
pi_179962704
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 09:26 schreef nickhguitar het volgende:

[..]

Man man man, veiligheidsbril op en gaan.
Weggegaan en opgerot
  vrijdag 22 juni 2018 @ 13:06:17 #14
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_179964851
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 09:08 schreef Somberling het volgende:
Daar geloof ik niet in.

Waarom zit het je zo hoog eigenlijk?
Nou ja, we worden met z'n allen steeds ouder. Dat komt natuurlijk niet omdat er een oog-aids epidemie is.

Het zit me hoog omdat ik best moet opletten op m'n woorden. Ikzelf ben freelancer en van de vijf freelancers die ik ken, bouwen er drie geen pensioen op, van 1tje weet ik het niet. En van die drie heeft er eentje al eens bijzonder jaloerse opmerkingen gemaakt toen hij m'n tarief te weten kwam.

quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 09:10 schreef CoolGuy het volgende:
Ja, van die lui die niet sparen, elke maand alles opmaken en dan op een gegeven moment een huis willen kopen en dan roepen dat de huizen te duur zijn en het allemaal klootzakken zijn :')
En als je dan nog in een moeilijke positie zat (bijv. onlangs gescheiden, laag inkomen, zaak die moeilijk loopt), dan had ik daar nog begrip voor.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_179964888
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 08:38 schreef Hallmark het volgende:


[ afbeelding ] Bron
Waar wil je 5% rendement vandaan halen?

Ik heb de laatste jaren heel veel gespaard, huis is afbetaald en het bedrag wat een ander aan hypotheek of huur betaald ben ik aan het sparen. Daardoor kan ikk inderdaad een kleine anderhalf jaar van spaargeld leven maar dan is het gewoon op. Dan met vervroegd pensioen waar ik ook mn hele leven al voor betaal.

Dit verhaal is leuk verzonnen maar de aannames zijn gewoon niet juist, vooral die 5% niet. vergeet ook vermogensbelasting niet,dat is toch een bedragje wat je ook kwijt bent.
pi_179965007
Denk niet dat het nog heel lang goed gaat. Of doorgedraaide wereldleiders die de boel platnuken, aanslagen, EU, klimaat, immigratie, belastingen... Dan heb je niks meer aan dat gespaarde ton op de bank.
  Moderator vrijdag 22 juni 2018 @ 13:16:08 #17
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_179965037
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 13:14 schreef Flitskikker het volgende:
Denk niet dat het nog heel lang goed gaat. Of doorgedraaide wereldleiders die de boel platnuken, aanslagen, EU, klimaat, immigratie, belastingen... Dan heb je niks meer aan dat gespaarde ton op de bank.
Oftewel, hoop uitvluchten om vooral niet te hoeven sparen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_179965085
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 13:16 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Oftewel, hoop uitvluchten om vooral niet te hoeven sparen.
Ik spaar dan weer wel omdat ik toch niks heb om het aan uit te geven.
  Moderator vrijdag 22 juni 2018 @ 13:18:57 #19
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_179965106
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 13:18 schreef Flitskikker het volgende:

[..]

Ik spaar dan weer wel omdat ik toch niks heb om het aan uit te geven.
Wat een tof antwoord :D ^O^
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 22 juni 2018 @ 14:26:33 #20
82247 T-Infinity
Heen en Weer....
pi_179966540
quote:
99s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 13:08 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Waar wil je 5% rendement vandaan halen?

Ik heb de laatste jaren heel veel gespaard, huis is afbetaald en het bedrag wat een ander aan hypotheek of huur betaald ben ik aan het sparen. Daardoor kan ikk inderdaad een kleine anderhalf jaar van spaargeld leven maar dan is het gewoon op. Dan met vervroegd pensioen waar ik ook mn hele leven al voor betaal.

Dit verhaal is leuk verzonnen maar de aannames zijn gewoon niet juist, vooral die 5% niet. vergeet ook vermogensbelasting niet,dat is toch een bedragje wat je ook kwijt bent.
Lees de rest van het verhaal/site ook eens. Wordt alles netjes uitgelegd. In Nederland is het ietsje lastiger (meer belasting etc) maar zeker niet onmogelijk. Zelf ga ik ook rond mijn 50e met pensioen (ben nu 30). Als je voor de lange termijn de beurs op gaat (goed gespreid) is 4-6% (lange termijn gemiddelde) een heel reëel rendement. Vermogensrendementsheffing is niet zo veel als je het echt door rekent, men schat dat vaak hoger in dan het daadwerkelijk is. Is overigens afgelopen jaar weer verlaagd, vooral als je minder dan 100k bezit dacht ik.

Het gaat niet om een verzonnen verhaal, dit is een opkomend fenomeen (zeer vroeg met pensioen door vermogensopbouw via beurs/vastgoed) en blijkbaar heb je de boot gemist ;-)

Rente-op-rente wordt niet voor niets het 6e/7e wereldwonder genoemd! Maar weinig mensen zien de waarde hier van in, en dan mag je dus lekker door tot je 67e :-)
  vrijdag 22 juni 2018 @ 14:32:21 #21
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_179966692
Gewoon consumeren tot de bom valt en de hele wereld naar de tering is. Veel succes met je investeringspandje op de glazen parkeerplaats. :')
pi_179968951
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 14:26 schreef T-Infinity het volgende:

[..]

Lees de rest van het verhaal/site ook eens. Wordt alles netjes uitgelegd. In Nederland is het ietsje lastiger (meer belasting etc) maar zeker niet onmogelijk. Zelf ga ik ook rond mijn 50e met pensioen (ben nu 30). Als je voor de lange termijn de beurs op gaat (goed gespreid) is 4-6% (lange termijn gemiddelde) een heel reëel rendement. Vermogensrendementsheffing is niet zo veel als je het echt door rekent, men schat dat vaak hoger in dan het daadwerkelijk is. Is overigens afgelopen jaar weer verlaagd, vooral als je minder dan 100k bezit dacht ik.

Het gaat niet om een verzonnen verhaal, dit is een opkomend fenomeen (zeer vroeg met pensioen door vermogensopbouw via beurs/vastgoed) en blijkbaar heb je de boot gemist ;-)

Rente-op-rente wordt niet voor niets het 6e/7e wereldwonder genoemd! Maar weinig mensen zien de waarde hier van in, en dan mag je dus lekker door tot je 67e :-)
Ik heb het hele verhaal gelezen. Maar die aanname van 5% rendement is NU gewoon niet meer reëel. Ook niet bij beleggen.

Toen ik vijftig was had ik het plan te stoppen met zestig, dat was toen ook gewoon de verwachting via de ABP vut-regeling. De wereld veranderde. Daar heeft niemand van mijn leeftijdsgenoten rekening mee gehouden. Dus heb ik slechts kortere tijd kunnen sparen voor eerder met pensioen gaan. Beleggen was in die tijd natuurlijk ook mogelijk geweest maar meteen korte tijdspanne is dat gewoon niet handig om het op grote schaal te doen.

Maar goed, ik plan om met 61 te stoppen met werken en ben nu zestig. Verschil met het eerdere grote plan is dat ik mn spaargeld grotendeels ga opeten en ook niet zo veel inkomen zal hebben dat ik regelmatig buitenlandse reizen kan maken. Maar ik kan er wel van leven.

Waarom wil jij met vijftig al stoppen met werken? Heb je er op je dertigste jaar al zo'n hekel aan? Dan doe je echt iets fout en kan je voorlopig beter daar op concentreren.
  vrijdag 22 juni 2018 @ 16:03:48 #23
82247 T-Infinity
Heen en Weer....
pi_179969458
quote:
99s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 15:49 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Ik heb het hele verhaal gelezen. Maar die aanname van 5% rendement is NU gewoon niet meer reëel. Ook niet bij beleggen.

Toen ik vijftig was had ik het plan te stoppen met zestig, dat was toen ook gewoon de verwachting via de ABP vut-regeling. De wereld veranderde. Daar heeft niemand van mijn leeftijdsgenoten rekening mee gehouden. Dus heb ik slechts kortere tijd kunnen sparen voor eerder met pensioen gaan. Beleggen was in die tijd natuurlijk ook mogelijk geweest maar meteen korte tijdspanne is dat gewoon niet handig om het op grote schaal te doen.

Maar goed, ik plan om met 61 te stoppen met werken en ben nu zestig. Verschil met het eerdere grote plan is dat ik mn spaargeld grotendeels ga opeten en ook niet zo veel inkomen zal hebben dat ik regelmatig buitenlandse reizen kan maken. Maar ik kan er wel van leven.

Waarom wil jij met vijftig al stoppen met werken? Heb je er op je dertigste jaar al zo'n hekel aan? Dan doe je echt iets fout en kan je voorlopig beter daar op concentreren.
Hoe kom je daar bij? Ik had dit jaar 8% rendement en dan heb ik het nog slecht gedaan volgens mij. Zoals in de bron (maar dan elders in de blog dacht ik) duidelijk wordt uitgelegd is 4% rendement met iets van 98% zekerheid te behalen, op basis van historische data sinds het jaar 1700 oid. Daar zitten oorlogen en grote crises tussen. Ons hele systeem is gebaseerd op economische groei, en dat zou nu, opeens, in 2018 niet meer opgaan? Lijkt me onwaarschijnlijk, maar garanties zijn er niet, dat is waar.

Geen hekel, maar ik kan toch wel 1000 anderen dingen bedenken die ik liever doe, ik heb veel hobbies en reis graag. Ik maak graag slim gebruik van het systeem om dit te bereiken. Misschien is het een generatie-dingetje, maar het klinkt alsof werken het doel in je leven moet zijn. Voor mij geldt dat niet in ieder geval. 'de omgeving' reageert eigenlijk altijd negatief op mijn plannen, jammer.

En besef dat de regelingen die er de afgelopen decennia waren, er voor mijn generatie niet meer zijn. Ook mijn huis zal niet 3-5x over de kop gaan en ik mag al blij zijn met een mooi vast contract. Ik kies er daarom voor om zelf een stuk zekerheid op te bouwen voor mijn toekomst. In het gunstigste geval kan ik rond mijn 45 stoppen, maar het kan ook 55 worden als alles tegen zit.

Maargoed, het zijn andere tijden. Veel zaken zijn ook juist (relatief) goedkoper geworden, zoals het reizen bijvoorbeeld. En we gaan steeds minder werken.
  vrijdag 22 juni 2018 @ 16:16:00 #24
445528 DerRabbit
Zijne Konijnlijkheid
pi_179969761
Niet genoeg verdienen om in het nu te kunnen leven en iedere maand ¤45.000,- te kunnen sparen :')

Ergo TS is een pauper
Once you’ve raced, you never forget it…and you never get over it.
pi_179969788
Werken hoeft niet het doel in je leven te zijn maar het helpt wel als je geld verdienen kan met wat je leuk vind. Ik heb ooit van mijn hobby mijn werk gemaakt, hele dagen hobbyen. Nu ben ik twintig jaar verder en het is mijn hobby niet meer dus wil ik graag stoppen en weer andere doelen uit na streven, al dan niet betaald.

Beleggen moet je lange adem voor hebben, na de gouden eeuw was die lange adem iets van 270 jaar om weer ruim in de plus te komen. Het kan goed gaan maar dus ook behoorlijk mis. In de tijd dat het voor mij nog een beetje lange adem was waren de bankrentes ook iets van 5 tot 7 procent. Met beleggen had ik dat iets kunnen optrekken toen maar achteraf had ik toen nog beter voor tien jaar kunnen vastzetten... Achteraf kijk je een koe in de reet.

De toekomst lijkt nu inderdaad minder zeker dan dertig jaar terug. Groot gelijk dat je wat vermogen opbouwt. En dan maar hopen dat er geen hyper inflatie komt of zo want dan heb je weer niets.

De TT ben ik het wel mee eens, je moet in het nu leven maar ook rekening houden met de toekomst. Als je nu ook maar zin hebt in je leven anders heb je het later vast ook niet.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')