abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_179952320
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 21:10 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Ik ben al van het gas af. Isolatie is al zeer goed (ik gebruik het equivalent van 450m3 gas voor een tussenwoning) en heb geen auto. *O* Zonnepanelen zijn nog niet rendabel, betaal 12 euro/maand aan elektriciteit na welkomstbonus. Als er een leuke subsidie komt, wil ik ze nog wel aanschaffen.

Neemt niet weg dat het me zou verbazen als we meer dan 20% reductie in CO2 hebben tov 1990 in 2030. En als het zo is, is het waarschijnlijk door administratieve trucjes: bruinkool elektriciteit inkopen bij de Duitsers ofzo.
Kijk, zo kan het ook !
Hadden we maar meer voorbeeldburgers als U , dan zou dit prachtige land nog beter worden.
pi_179952394
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 21:08 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Eigenlijk wil je mij vertellen dat jij mij zeer geschikt vind als minister president van dit prachtige land. 8-)
Als het om dit soort uitspraken gaat wel. Past prima om mensen de schulden in te laten gaan.😁
  vrijdag 22 juni 2018 @ 10:43:34 #78
168739 Red_85
'echt wel'
pi_179962333
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 21:05 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Niet zo negatief zeg.
Koop die warmtepomp, koop die zonnepanelen. Laat je huis isoleren !
Koop die elektrische auto !

N.b.deze post kan enig sarcasme bevatten.
Enig? :D
'Je gaat het pas zien als je het begrijpt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 22 juni 2018 @ 10:45:04 #79
168739 Red_85
'echt wel'
pi_179962350
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 21:10 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Ik ben al van het gas af. Isolatie is al zeer goed (ik gebruik het equivalent van 450m3 gas voor een tussenwoning, waarvan 35% warmwater en 65% verwarmen) en heb geen auto. *O* Zonnepanelen zijn nog niet rendabel, betaal 12 euro/maand aan elektriciteit na welkomstbonus. Als er een leuke subsidie komt, wil ik ze nog wel aanschaffen.

Neemt niet weg dat het me zou verbazen als we meer dan 20% reductie in CO2 hebben tov 1990 in 2030. En als het zo is, is het waarschijnlijk door administratieve trucjes: bruinkool elektriciteit inkopen bij de Duitsers ofzo.
En vervolgens bij een oostenwind die co2 als nog over je land krijgen.
Net als de vliegtax en het waterbed effect, NL realiseert zich echt niet hoe klein het is.
1947-2016
  vrijdag 22 juni 2018 @ 20:20:10 #80
132605 kawotski
Il Dottore
pi_179974890
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:44 schreef bambino het volgende:

Voorheen heb ik ook domme dingen met mijn geld gedaan. Nieuwe auto gekocht bijvoorbeeld, domste wat je kan doen met geld. Mja dat wilde ik toen graag en toen de keuze gemaakt het te doen. Nu spijt van, geld over de balk. Maar daar moet je mee leven en daar heb ik van geleerd.
Ligt eraan wat voor nieuwe auto je hebt gekocht denk ik dan. Wij hebben ook veel 2e hands auto's gehad, en meestal kocht je de ellende van een ander. Want weet jij veel hoe een ander de auto heeft behandeld.. Ik rij nu ook nieuw en qua aanschaf is dat ff wat geld, ben nu de ton gepasseerd en rijdt nog als nieuw. Ik ben dus van plan deze af te rijden en omgerekend ben ik dan echt niet duurder uit dan anderen met een 2ehands (die regelmatig bij de garage staat). Initieel is het dus even wat geld maar dat ligt er dan ook aan hoe lang je ermee kan doen.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
  vrijdag 22 juni 2018 @ 21:55:20 #81
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_179977174
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juni 2018 21:08 schreef Terrorizer het volgende:

Rijdt hij nog steeds in die oude Saab?
https://www.ad.nl/economi(...)mark-rutte~a52042ad/
Zo oud is hij niet hoor, tis een 9-3. En, ja, hij heeft hem nog. Nog lang geen old timer, trouwens, zoals het artikel suggereert. Die dingen gaan gewoon lang mee.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  vrijdag 22 juni 2018 @ 21:57:56 #82
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_179977241
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 20:20 schreef kawotski het volgende:

Ligt eraan wat voor nieuwe auto je hebt gekocht denk ik dan. Wij hebben ook veel 2e hands auto's gehad, en meestal kocht je de ellende van een ander. Want weet jij veel hoe een ander de auto heeft behandeld.. Ik rij nu ook nieuw en qua aanschaf is dat ff wat geld, ben nu de ton gepasseerd en rijdt nog als nieuw. Ik ben dus van plan deze af te rijden en omgerekend ben ik dan echt niet duurder uit dan anderen met een 2ehands (die regelmatig bij de garage staat). Initieel is het dus even wat geld maar dat ligt er dan ook aan hoe lang je ermee kan doen.
Ligt er aan wat je koopt. Mijn occasie was nieuw bijna 80k euro. De eerste eigenaar heeft zoveel afgeschreven, dat als ik er nog 15 jaar in rij, ik dat aan onderhoud nooit ga opmaken.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  vrijdag 22 juni 2018 @ 22:01:30 #83
13387 Ryan3
Get rekt Wilders!
pi_179977302
Grappig wel dat we nu ineens van gas los zijn, maar was dit afgelopen maart tijdens de verkiezingen een verkiezingsitem? We gaan ons nu ineens committeren aan een transitie van gas naar electriek in een periode van 30 jaar? Hebben we daar over gestemd? Zitten er addertjes onder het gras?
pi_179977443
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 22:01 schreef Ryan3 het volgende:
Grappig wel dat we nu ineens van gas los zijn, maar was dit afgelopen maart tijdens de verkiezingen een verkiezingsitem? We gaan ons nu ineens committeren aan een transitie van gas naar electriek in een periode van 30 jaar? Hebben we daar over gestemd? Zitten er addertjes onder het gras?
Er zijn tientallen dingen waar je niet voor of tegen gestemd hebt maar die wel of niet gebeuren als er een nieuw kabinet komt.

De uitdaging was:

- blijven we gas boren in Groningen
- willen we afhankelijk zijn en blijven van aardgas uit het buitenland, stel dat bij een internationaal conflict of na weer een nieuwe sanctie aan Rusland het land de gaskraan dichtdraait
- hoe krijgen we de productie van CO2 omlaag, zoals afgesproken in het Parijs akkoord

Aardgas wordt altijd "groen" genoemd, toch stoot het per m3 zo'n 1,8kg aan CO2 uit en als je het opsporen, produceren, reinigen, transporteren, op druk brengen en opslaan van aardgas meerekent, is dat zelfs 2,2kg.

En 30 jaar vind ik nog wel een mooie overgangsperiode.
Om een idee te geven, 30 jaar geleden reden we thuis nog in een vierkante Opel Kadet, had ik een MSX als computer en waren onze spaarlampen zo groot als een melkfles (en duurde het letterlijk 3 minuten voor ze fatsoenlijk licht gaven).
pi_179985885
quote:

[..]

Dat klopt, maar ik heb er ook gewoon pech mee gehad.
Ik heb een focus gekocht, 1.0 3 cilinder 100PK. De reden was dat deze de 1e paar jaar geen wegenbelasting hoefde te betalen, en hij zo zuinig is.
Ik had daarvoor een Focus ST 226PK 2,5L en daar reed ik 1:8 mee :D Nu rij ik 1:18-1:20
Na 5,5 jaar (begin dit jaar) ging cilinder 3 echter kapot, resultaat, nieuwe motor erin.
Dus 5300 euro verder.
Er stond toen 71k op de klok. Inmiddels staat er zo'n 77k op (6k op de nieuwe) dus ik kan, normaal gesproken, weer een hele tijd vooruit.

En hoe langer ik deze auto kan rijden zonder grote reparaties hoe leuker het weer wordt. Maar op dit moment was het mijn slechtste investering ooit.

Verkoopwaarde op dit moment ligt tussen de 11 en 12k denk ik. Dus ik ben in 6 jaar tijd pakweg 15k + 5k motor kwijt.

De ST heb ik ook voor 27 gekocht, en ingeruild na 2,5 jaar ofzo voor 20. Dat was dus een stuk goedkoper rijden.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  zaterdag 23 juni 2018 @ 10:15:35 #86
478434 De_Onnoembare
Perfecte PC burger
pi_179986695
Ah ja. En de elektriciteit wordt goedkoper.... opgewekt door gas-
en kolencentrales :')
Genderneutrale, quinoa-etende, kinderloze, witte, sojadrinkende, herstelbetalingbetalende, bakfietsende, warmtepompgebruikende, zonnecelinstallerende, roken verbiedende, bbq-verbiedende, veganistische, poly-amoreuze, non-binaire slavendrijvernazaat.
pi_179986839
quote:

[..]

Tja als je niet wil leasen of een lening wil afsluiten is een 2e hands een prima oplossing.

Je zit al gauw op 20.000 tot 25.000 euro voor een nieuwe auto. Tel daar nog het omschakelen naar een warmtepomp installatie en sparen voor je oude dag of andere zaken die stuk kunnen gaan dan kom je op behoorlijke bedragen uit en dat zelfs voor modaal. Voor de minima zal dit compleet onbereikbaar zijn.
pi_179986894
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 22:01 schreef Ryan3 het volgende:
Er kwam wel meer uit de hoge hoed na dat we eenmaal gestemd hadden wat nergens ook maar in 1 verkiezingsprogramma stond.

Ik herinner mij vaag iets zoals dividendbelasting.....

Maar ik ben het met je eens, het zou een verkiezingsitem moeten zijn en niet overhaast niet-democratisch paniekvoetbal.

We lijken hier meer geregeerd te worden door allerlei lobbyclubjes.
pi_179987019
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 22:09 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Er zijn tientallen dingen waar je niet voor of tegen gestemd hebt maar die wel of niet gebeuren als er een nieuw kabinet komt.

De uitdaging was:

- blijven we gas boren in Groningen
- willen we afhankelijk zijn en blijven van aardgas uit het buitenland, stel dat bij een internationaal conflict of na weer een nieuwe sanctie aan Rusland het land de gaskraan dichtdraait
- hoe krijgen we de productie van CO2 omlaag, zoals afgesproken in het Parijs akkoord

Aardgas wordt altijd "groen" genoemd, toch stoot het per m3 zo'n 1,8kg aan CO2 uit en als je het opsporen, produceren, reinigen, transporteren, op druk brengen en opslaan van aardgas meerekent, is dat zelfs 2,2kg.

En 30 jaar vind ik nog wel een mooie overgangsperiode.
Om een idee te geven, 30 jaar geleden reden we thuis nog in een vierkante Opel Kadet, had ik een MSX als computer en waren onze spaarlampen zo groot als een melkfles (en duurde het letterlijk 3 minuten voor ze fatsoenlijk licht gaven).
Goed , dan gaan we maar gas verbranden in een elektriciteitscentrale met een rendement van onder de 50% voordat het bij jou thuis is om je warmtepomp aan de gang te houden.
Kan zo maar zijn dat jij netto meer CO2 gaat uitstoten.

-Er moeten centrales bij worden gebouwd.
-Het elektriciteitsnetwerk moet worden opgewaardeerd.
-Productie van je warmtepomp komt CO2 vrij

Rusland is niet de enige plek waar we aardgas van kunnen betrekken.
pi_179987118
Laat me raden: over een jaar of twaalf is het gasverbruik met een procent of tien verminderd en compenseren de hogere belastingen op dat gasverbruik precies de misgelopen gaswinningsbaten - plus nog een beetje.
pi_179987203
Ik maak mij eigenlijk meer zorgen dat de winbare voorraden koper eerder op zijn dan het gas dat momenteel nog in de grond zit.

Dat koper dat nogal essentieel is als we willen overschakelen naar "full electric"

https://bureaudehelling.n(...)en-zijn-echt-schaars

[ Bericht 29% gewijzigd door Klepper272 op 23-06-2018 11:02:20 ]
pi_179987564
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 10:50 schreef Klepper272 het volgende:
Ik maak mij eigenlijk meer zorgen dat de winbare voorraden koper eerder op zijn dan het gas dat momenteel nog in de grond zit.

Dat koper dat nogal essentieel is als we willen overschakelen naar "full electric"

En vergeet hoogwaardig silicium niet.

Tja ben je niet meer afhankelijk van gas dan ben je wel afhankelijk van andere grondstoffen.

Of Uranium voor je kernenergie. Frankrijk zit niet voor niets in Mali
  zaterdag 23 juni 2018 @ 11:10:40 #93
168739 Red_85
'echt wel'
pi_179987566
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 10:31 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Er kwam wel meer uit de hoge hoed na dat we eenmaal gestemd hadden wat nergens ook maar in 1 verkiezingsprogramma stond.

Ik herinner mij vaag iets zoals dividendbelasting.....

Maar ik ben het met je eens, het zou een verkiezingsitem moeten zijn en niet overhaast niet-democratisch paniekvoetbal.

We lijken hier meer geregeerd te worden door allerlei lobbyclubjes.
Daarvoor heb je dus exact een referendum nodig. Om de politiek terug het hok in te trappen als ze hun oren te veel naar 1 kant laten hangen.

Over dit soort onderwerpen hoort het elektoraat zich te laten horen.

Is een andere discussie, weet ik.
1947-2016
  zaterdag 23 juni 2018 @ 11:13:07 #94
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_179987634
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 11:13 schreef Drugshond het volgende:
Ik ben 2 mnd geleden over gestapt van energieleverancier. Heb alles 5 jr vast laten zetten. IK zag de bui al hangen.
Ik help je het hopen, maar ik weet niet wat er precies staat in jouw energiecontract.

Heb zo maar het vermoeden dat een verhoging van de energiebelasting voor jouw rekening komt.
  zaterdag 23 juni 2018 @ 11:21:01 #96
89730 Drugshond
pi_179987704
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 11:16 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Ik help je het hopen, maar ik weet niet wat er precies staat in jouw energiecontract.

Heb zo maar het vermoeden dat een verhoging van de energiebelasting voor jouw rekening komt.
5 jr vast laten zetten, heb het gesprek opgenomen.
pi_179987793
quote:
6s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 11:21 schreef Drugshond het volgende:

[..]

5 jr vast laten zetten, heb het gesprek opgenomen.
Je hebt waarschijnlijk een contract afgesloten voor een vaste energieprijs.
Maar de energie belasting zal daar buiten vallen vermoed ik zo.
  zaterdag 23 juni 2018 @ 11:33:26 #98
89730 Drugshond
pi_179987865
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 11:27 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Je hebt waarschijnlijk een contract afgesloten voor een vaste energieprijs.
Maar de energie belasting zal daar buiten vallen vermoed ik zo.
Zou kunnen het is maar 5 jr. Dat de CO2 maffia op de rem staan lijkt me evident. Dit hadden ze ook tijdens het verdrag van Rome kunnen bedenken en implementeren..
pi_180000465
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 21:55 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Zo oud is hij niet hoor, tis een 9-3. En, ja, hij heeft hem nog. Nog lang geen old timer, trouwens, zoals het artikel suggereert. Die dingen gaan gewoon lang mee.
Nee hij heeft hem niet meer, dat ding is gedemonteerd in 2015.

https://www.autoweek.nl/kentekencheck/XT-ZR-75/

?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.9
https://www.ad.nl/economi(...)ank-rollen~a988d613/
pi_180001473
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 10:50 schreef Klepper272 het volgende:

quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 11:10 schreef Cherni het volgende:

[..]

En vergeet hoogwaardig silicium niet.

Tja ben je niet meer afhankelijk van gas dan ben je wel afhankelijk van andere grondstoffen.

Of Uranium voor je kernenergie. Frankrijk zit niet voor niets in Mali
Grondstoffen zijn er nog meer dan genoeg. Locaties als de zoutvlakten in Bolivia gaan binnen een paar jaar helemaal leeg getrokken worden voor Lithium voor alle accu's. Koper is heel veel te vinden in de diepzee, nu nog duur om omhoog te halen, maar we zitten dicht bij het omslagpunt.

Die andere kant van 'duurzaamheid' hoor je heel weinig over. Waarschijnlijk over een jaar of 20 als blijkt dat het toch niet zo makkelijk is om al die batterijen die tegen die tijd afgedankt worden op een nette manier te verwerken. Of als unieke gebieden zoals de zoutvlaktes compleet zijn afgegraven en veranderd zijn in n grote mijn.

Toen ik op de basisschool zat ging het alleen maar over zure regen. Nu hebben we CO2. Over een jaar of 20 hebben we gewoon weer wat anders.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')