abonnement Unibet Coolblue
pi_179949169
quote:
De energiebelasting op gas moet de komende twaalf jaar met circa 75 procent stijgen om particulieren, bedrijven en woningcorporaties zover te krijgen dat ze van het aardgas gaan. Dat plan wordt vrijwel zeker opgenomen in het klimaatakkoord, bevestigen deelnemers aan de klimaattafel 'Gebouwde Omgeving' onder leiding van Diederik Samsom aan de Volkskrant.

De belasting op stroom moet juist met meer dan de helft dalen. Zo worden elektrische warmtepompen, een alternatief voor aardgas, financieel aantrekkelijker.

Dat de belasting op aardgas omhoog moet en die op stroom juist moet dalen, bleek al uit een eerdere inventarisatie van de NOS onder de deelnemers die werken aan het klimaatakkoord. Percentages werden toen niet genoemd.

bron: nos.nl


Deeltje 2 alweer :) Game on!
pi_179949212
Gas is voor zover ik weet een van de meest milieuvriendelijke energiebronnen.
pi_179949302
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:33 schreef AchJa het volgende:

[..]

Joh... En verder prima, vraag je vader dan ook even naar de rest van de crew (de onderofficieren) die zijn bull in bedrijf hielden.

[..]

Nee, dat interesseert me helemaal geen flikker. Dat jij geld zat hebt gun ik je van harte maar je moet dan niet net gaan doen alsof anderen dat ook hebben en op hetzelfde niveau kunnen investeren als jou met je ton en iedereen aan de warmtepomp want beter.

[..]

Nogmaals nee. Het probleem is dat jullie wel even gaan bepalen wat ik zou moeten uitgeven.
Quote in stukjes hakken is kut dus ik doet het gewoon zo.

Ik kan me vader er naar vragen, maar die is een stukje harder dan ik ben (ik heb het niet van een vreemde). Hem zal het een worst wezen dat een ander met 1200 euro in de maand moet rondkomen, zolang hij dat niet hoeft.
Maar daar heeft hij ook keihard voor gewerkt, veel voor op moeten geven (jaren in buitenland zonder zijn gezin al met al) om uiteindelijk dit te bereiken.

Ik doe niet net alsof ieder het kan, want ik weet dat het niet kan.
Er komt straks een gigantisch probleem voor de net geen modaal mensen en lager. Want die kunnen het niet bekostigen. En hoe dat opgelost wordt weet ik niet, maar er zal ongetwijfeld weer een of andere regeling komen waar de top 1% uiteindelijk de dupe van is (en dat is nou eenmaal ook niet eerlijk, mijn mening).

En ik bepaal niet dat jij iets moet doen. Dit topic gaat over een voorstel van een politicus, iets wat waarschijnlijk gaat gebeuren. Dus die keuze (lees plicht) zal er uiteindelijk wel een keer gaan komen. En dan moet je wat anders.
En als je dat niet wilt of kan, dan moet je een oplossing zoeken die wel kan.

En je andere post:
Jij zit in een niet representatieve situatie, laten we dat gerust voorop stellen.

Ik zit boven modaal, betekend niet dat het meteen niet representatief is. Ik heb de keuze gemaakt om alles wat ik kan investeren in mijn woning dat ook te doen. Omdat ik daar uiteindelijk een groot deel weer van terug krijg en dan groter kan gaan wonen met de overwaarde en een nieuwe hypotheek.

Voorheen heb ik ook domme dingen met mijn geld gedaan. Nieuwe auto gekocht bijvoorbeeld, domste wat je kan doen met geld. Mja dat wilde ik toen graag en toen de keuze gemaakt het te doen. Nu spijt van, geld over de balk. Maar daar moet je mee leven en daar heb ik van geleerd.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_179949315
Huizen met 0 op de meter wordt wel een probleem.

Hoe gaat de overheid dan belasting innen als straks iedereen dat heeft?
pi_179949324
Ben nu wel ff klaar met alles nalezen en lange posts maken :D

Fijne avond verder.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_179949331
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:41 schreef loni55 het volgende:
Gas is voor zover ik weet een van de meest milieuvriendelijke energiebronnen.
Hmm, zonenergie lijkt mij toch wel milieuvriendelijker .

Maar we kunnen beter spreken over minder milieuvervuilend.
pi_179949339
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:44 schreef Terrorizer het volgende:
Huizen met 0 op de meter wordt wel een probleem.

Hoe gaat de overheid dan belasting innen als straks iedereen dat heeft?
Salderingsregeling afschaffen
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_179949372
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:45 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Hmm, zonenergie lijkt mij toch wel milieuvriendelijker .

Maar we kunnen beter spreken over minder milieuvervuilend.
Daarom een van.
pi_179949403
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:41 schreef loni55 het volgende:
Gas is voor zover ik weet een van de meest milieuvriendelijke energiebronnen.
Maar er komt wel CO2 vrij bij verbranding en het is eindig.
pi_179949430
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:45 schreef bambino het volgende:
Ben nu wel ff klaar met alles nalezen en lange posts maken :D

Fijne avond verder.
:W ;)
pi_179949434
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:45 schreef bambino het volgende:

[..]

Salderingsregeling afschaffen
Daar kun je ook onderuit door een Tesla accu te kopen bijvoorbeeld.

Ik bedoel dan straks als we echt 0.0 'off the grid' zijn.
pi_179949437
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:45 schreef bambino het volgende:

[..]

Salderingsregeling afschaffen
Koop ik wel een enorme batterij die alles opslaat.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_179949446
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:45 schreef bambino het volgende:
Ben nu wel ff klaar met alles nalezen en lange posts maken :D

Fijne avond verder.
Soms is het beter niet alles persoonlijk op te vatten.
Igg bedankt voor je informatie ^O^
pi_179949498
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:47 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Maar er komt wel CO2 vrij bij verbranding en het is eindig.
Scheepvaart is nog vervuilender maar ik zie havenbedrijf Rotterdam niet sluiten...
pi_179949530
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:48 schreef loni55 het volgende:

[..]

Je vader is een sukkel.
Doe ff normaal zeg !
pi_179949553
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:50 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Doe ff normaal zeg !
Waarheid doet pijn..
pi_179949604
Typisch en triest dat de laagste inkomens hier weer het hardst door getroffen worden.

Warmtepompen is allemaal leuk in nieuwbouw, maar daar heeft een weinig-verdiener in een huurwoning niets aan.
pi_179949607
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:48 schreef Terrorizer het volgende:

[..]

Daar kun je ook onderuit door een Tesla accu te kopen bijvoorbeeld.

Ik bedoel dan straks als we echt 0.0 'off the grid' zijn.
Je kan met een Tesla PowerWall (of andere thuisbatterij) je stroom opslaan en 's avonds en 's nachts gebruiken.

En daar is het voor bedoeld.

In de maanden dat er overdag genoeg zonlicht is om je PowerWall vol te laden en 's avonds te gebruiken, saldeer je in feite. Heb je overproductie, dan zal je dat toch terugleveren aan het net, aangezien je PowerWall op een mooie dag misschien om 14u 's middags al vol is.

Heb je een elektrische auto, dan zou je die weer uit de PowerWall kunnen bijladen (deels dus).

Zolang salderen bestaat heeft het geen economisch voordeel.
Als salderen verdwijnt en het prijsverschil tussen afneem- en teruglevertarief is klein, dan heeft het te weinig economisch voordeel.

Het wordt dus interessant als de accu's goedkoper worden het het prijsverschil tussen afneem- en teruglevertarief groter wordt door stijgende belastingen.
pi_179949637
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:51 schreef loni55 het volgende:

[..]

Waarheid doet pijn..
Persoonlijk vind ik het een vrij onbeschofte opmerking.
Ik heb zo het idee dat jij zijn vader helemaal niet kent .
pi_179949667
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:52 schreef Hamzoef het volgende:
Typisch en triest dat de laagste inkomens hier weer het hardst door getroffen worden.

Warmtepompen is allemaal leuk in nieuwbouw, maar daar heeft een weinig-verdiener in een huurwoning niets aan.
Men gaat ook in overleg met de verhuursector, de overheid kan enige "dwang" opleggen of stimuleren om woningen te moderniseren. Dat kan bijvoorbeeld met een belastingvoordeel voor verhuurders die aantoonbaar hun woning hebben verduurzaamd.

Hoe dat uitpakt moet je altijd weer afwachten in Den Haag maar de plannen zijn er wel.
pi_179949734
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:53 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Je kan met een Tesla PowerWall (of andere thuisbatterij) je stroom opslaan en 's avonds en 's nachts gebruiken.

En daar is het voor bedoeld.

In de maanden dat er overdag genoeg zonlicht is om je PowerWall vol te laden en 's avonds te gebruiken, saldeer je in feite. Heb je overproductie, dan zal je dat toch terugleveren aan het net, aangezien je PowerWall op een mooie dag misschien om 14u 's middags al vol is.

Heb je een elektrische auto, dan zou je die weer uit de PowerWall kunnen bijladen (deels dus).

Zolang salderen bestaat heeft het geen economisch voordeel.
Als salderen verdwijnt en het prijsverschil tussen afneem- en teruglevertarief is klein, dan heeft het te weinig economisch voordeel.

Het wordt dus interessant als de accu's goedkoper worden het het prijsverschil tussen afneem- en teruglevertarief groter wordt door stijgende belastingen.
Eigenlijk wil je de energie van de zomer naar de winter verplaatsen en dan heb je een dermate grote opslag nodig die voorlopig niet rendabel en te betalen is.
pi_179949765
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:54 schreef MaGNeT het volgende:
tor, de overheid kan en
Weinig kans. VVD vind het natuurlijk alleen maar prima als de lage inkomens meer belasting moeten gaan betalen.
pi_179949769
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:49 schreef loni55 het volgende:

[..]

Scheepvaart is nog vervuilender maar ik zie havenbedrijf Rotterdam niet sluiten...
Klopt. Ook in de scheepvaart is nog een inhaalslag te maken.
Overigens zie je nu al een trend dat er gezocht wordt naar manieren om de schepen zuiniger te maken omdat dat geld oplevert t.o.v. je concurrent.
pi_179949792
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:56 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Eigenlijk wil je de energie van de zomer naar de winter verplaatsen en dan heb je een dermate grote opslag nodig die voorlopig niet rendabel en te betalen is.
Nee, klopt. Dat is met de huidige stand van de techniek niet haalbaar, zeker niet economisch haalbaar.

De eerste stap zal zijn "opslaan voor enkele dagen" zodat je een paar dagen met bewolking kan overbruggen tot er weer zon is om je buffer aan te vullen. En soms zal dat lukken en heb je "gratis" stroom, soms niet en dan moet je wat van het net afnemen.
En zodra de dagen korter worden, dan zal je sowieso te weinig opwekken om je buffer vol te houden.

Maar je gaat dan toch van 20-30% zelf gebruiken naar 50% of meer zelf gebruiken per jaar.
pi_179949804
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:57 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Weinig kans. VVD vind het natuurlijk alleen maar prima als de lage inkomens meer belasting moeten gaan betalen.
De hoge inkomens betalen verreweg de meeste belasting.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_179949901
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:52 schreef Hamzoef het volgende:
Typisch en triest dat de laagste inkomens hier weer het hardst door getroffen worden.

Warmtepompen is allemaal leuk in nieuwbouw, maar daar heeft een weinig-verdiener in een huurwoning niets aan.
Tja, dan moeten die lui maar eens wat harder gaan werken. :P

P.s. Dit is sarcasme :7
pi_179949960
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 20:01 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Tja, dan moeten die lui maar eens wat harder gaan werken. :P
Ik werk hard genoeg idioot :r
pi_179949998
quote:
15s.gif Op donderdag 21 juni 2018 20:03 schreef ManianMan het volgende:

[..]

Ik werk hard genoeg idioot :r
Sorry man, dat jij mijn sarcasme niet herkent.
Zal het in het vervolg bij vermelden.
  donderdag 21 juni 2018 @ 20:07:28 #29
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_179950084
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:44 schreef bambino het volgende:

[..]

Quote in stukjes hakken is kut dus ik doet het gewoon zo.

Ik kan me vader er naar vragen, maar die is een stukje harder dan ik ben (ik heb het niet van een vreemde). Hem zal het een worst wezen dat een ander met 1200 euro in de maand moet rondkomen, zolang hij dat niet hoeft.
Maar daar heeft hij ook keihard voor gewerkt, veel voor op moeten geven (jaren in buitenland zonder zijn gezin al met al) om uiteindelijk dit te bereiken.
Ik doe hetzelfde alleen ben ik geen vlieger dus mag ik het met ruim minder doen. Maar goed, zoals ik al eerder zei maakt mij dat verder niet uit.

quote:
Ik doe niet net alsof ieder het kan, want ik weet dat het niet kan.
Er komt straks een gigantisch probleem voor de net geen modaal mensen en lager. Want die kunnen het niet bekostigen.
En dat is wat ik bedoel.

quote:
En ik bepaal niet dat jij iets moet doen. Dit topic gaat over een voorstel van een politicus, iets wat waarschijnlijk gaat gebeuren. Dus die keuze (lees plicht) zal er uiteindelijk wel een keer gaan komen. En dan moet je wat anders.
En als je dat niet wilt of kan, dan moet je een oplossing zoeken die wel kan.
Kortom er wordt iets opgedrongen zonder dat er naar de gevolgen gekeken is.

quote:
En je andere post:
Jij zit in een niet representatieve situatie, laten we dat gerust voorop stellen.

Ik zit boven modaal, betekend niet dat het meteen niet representatief is. Ik heb de keuze gemaakt om alles wat ik kan investeren in mijn woning dat ook te doen. Omdat ik daar uiteindelijk een groot deel weer van terug krijg en dan groter kan gaan wonen met de overwaarde en een nieuwe hypotheek.

Voorheen heb ik ook domme dingen met mijn geld gedaan. Nieuwe auto gekocht bijvoorbeeld, domste wat je kan doen met geld. Mja dat wilde ik toen graag en toen de keuze gemaakt het te doen. Nu spijt van, geld over de balk. Maar daar moet je mee leven en daar heb ik van geleerd.
Dat je alleen al zegt dat je bovenmodaal zit zegt dus al dat je niet representatief bent voor de goegemeente.
pi_179950114
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:48 schreef habitue het volgende:

[..]

Koop ik wel een enorme batterij die alles opslaat.
Dan heffen ze gewoon belasting op het opwekken van electriciteit
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_179950154
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 20:04 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Sorry man, dat jij mijn sarcasme niet herkent.
Zal het in het vervolg bij vermelden.
Er zijn genoeg mensen die het menen. Wat zou je zonder lageloners moeten. Dan was er geen voedsel geen vakkenvuller vuilnisman bouwer of plantsoenenbeheerders.

Dan zijn de rijken stervende dat kan ik je op het bordje leggen.

:{w

Iedereen draagt bij aan de samenleving dus waarom moet een ander meer verdienen? Omdat hij slimmer is? Flikker toch n end op man. De een is beter met de handen de ander met zijn hersenpan. :W
  donderdag 21 juni 2018 @ 20:11:07 #32
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_179950181
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:53 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Persoonlijk vind ik het een vrij onbeschofte opmerking.
Ik heb zo het idee dat jij zijn vader helemaal niet kent .
Als je vanuit een ivoren toren gaat blaten dat het je verder een worst zal zijn dat die moet rondkomen van 1200 euro zolang je dat zelf maar niet hoeft maakt je niet echt een heel innemend persoon.
pi_179950258
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juni 2018 20:10 schreef ManianMan het volgende:

[..]

Er zijn genoeg mensen die het menen. Wat zou je zonder lageloners moeten. Dan was er geen voedsel geen vakkenvuller vuilnisman bouwer of plantsoenenbeheerders.

Dan zijn de rijken stervende dat kan ik je op het bordje leggen.

:{w

Iedereen draagt bij aan de samenleving dus waarom moet een ander meer verdienen? Omdat hij slimmer is? Flikker toch n end op man. De een is beter met de handen de ander met zijn hersenpan. :W
Ik ben het met een groot deel eens met jou.
De inkomensongelijkheid is buiten alle proporties tegenwoordig.
pi_179950331
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juni 2018 20:08 schreef vipergts het volgende:

[..]

Dan heffen ze gewoon belasting op het opwekken van electriciteit
Net ff gekeken wat ik dan aan batterijen zou moeten kopen. 120 powerwalls a 6500 euro per stuk. Dan maar wat belasting :')
A man is not old until regrets take the place of dreams.
  donderdag 21 juni 2018 @ 20:15:51 #35
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_179950338
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:45 schreef bambino het volgende:
Ben nu wel ff klaar met alles nalezen en lange posts maken :D

Fijne avond verder.
Met jou kan ik iig redelijk fatsoenlijk ouwehoeren, ook al zijn we het totaal niet eens, zonder dat het gierend uit de klauwen loopt. Dat kom je niet vaak meer tegen.
pi_179950513
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juni 2018 20:10 schreef ManianMan het volgende:
Iedereen draagt bij aan de samenleving dus waarom moet een ander meer verdienen? Omdat hij slimmer is? Flikker toch n end op man. De een is beter met de handen de ander met zijn hersenpan. :W
Het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod.
De 1 van miljardair worden met zijn handen, de ander met zijn hersenpan, de ander met zijn stem en de ander met gek doen. Ieder zijn ding.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 21 juni 2018 @ 20:24:14 #37
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_179950611
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 20:21 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod.
De 1 van miljardair worden met zijn handen, de ander met zijn hersenpan, de ander met zijn stem en de ander met gek doen. Ieder zijn ding.
En daar heb ik ook helemaal geen probleem mee. Het wordt irritant als de grootverdieners wel even aan het plebs gaan uitleggen hoe het geld besteed moet worden omdat zij dat ook op die manier doen.
pi_179950705
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 20:21 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod.
De 1 van miljardair worden met zijn handen, de ander met zijn hersenpan, de ander met zijn stem en de ander met gek doen. Ieder zijn ding.
Vraag en aanbod uhuh vraag en aanbod zijn al jaren uit de balans en wiens schuld is dat juist ja de scholen die verkeerde opleidingen aanbevelen. Ik heb 2 opleidingen afgerond en het is het allebei niet geworden. Via via aan een baan gekomen met uiteindelijk een hongerloontje en een vast contract.


De vraag was hoog bij dit bedrijf echter betalen ze bijna niks.

Dus scheid uit over vraag en aanbod... Gewoon alle lonen gelijk in Europa en werk doen omdat je het leuk vind ipv die chaggies die het voor het geld doen.
pi_179950836
Nooit van je lang zal ze leven gaat een partij de volgende verkiezingen overleven met als uitgangspunt ¤350 per persoon meer belasting voor een tamelijk bizarre regel, als je de baten tegenover de kosten zet.

Kom er maar in Mr. ‘Mag de microfoon aan’

Mensen gewoon kernenergie, het is de schoonste energiebron
pi_179950837
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juni 2018 20:15 schreef AchJa het volgende:

[..]

Met jou kan ik iig redelijk fatsoenlijk ouwehoeren, ook al zijn we het totaal niet eens, zonder dat het gierend uit de klauwen loopt. Dat kom je niet vaak meer tegen.
Als discussies met jou vaak uit de klauwen lopen, dan ligt dat niet aan jou toch? ;)
pi_179950847
Die nieuwe klimaatwet is echt volstrekt onhaalbaar. 49% vermindering van CO2 uitstoot tov 1990 in 2030 en 95% in 2050. Even de cijfers van het CBS erbij gepakt (bron)

We moeten dus in de komende 12 jaar de CO2 afname met een factor 25 versnellen. Vraag me af of politici enig idee hebben waar ze mee bezig zijn.



Ook een leuk linkje. De afname van het gasverbruik in de laatste jaren wordt met name gecompenseerd door steenkool. Met dit soort maatregelen zitten we tegen 2030 niet eens op een reductie van 25% tov 1990. Overigens zitten we nu (2016 zijn de meest recente cijfers) op een toename van 2% tov 1990. :')
pi_179950850
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 20:31 schreef Dtrierum het volgende:
Nooit van je lang zal ze leven gaat een partij de volgende verkiezingen overleven met als uitgangspunt ¤350 per persoon meer belasting voor een tamelijk bizarre regel, als je de baten tegenover de kosten zet.

Kom er maar in Mr. ‘Mag de microfoon aan’

Mensen gewoon kernenergie, het is de schoonste energiebron
Kernenergie is duur, draait op subsidie en heeft nog duizenden jaren zorg nodig.
pi_179950901
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 20:31 schreef Schuifpui het volgende:
Die nieuwe klimaatwet is echt volstrekt onhaalbaar. 49% vermindering van CO2 uitstoot tov 1990 in 2030 en 95% in 2050. Even de cijfers van het CBS erbij gepakt (bron)

We moeten dus in de komende 12 jaar de CO2 afname met een factor 25 versnellen. Vraag me af of politici enig idee hebben waar ze mee bezig zijn.

[ afbeelding ]

Ook een leuk linkje. De afname van het gasverbruik in de laatste jaren wordt met name gecompenseerd door steenkool. Met dit soort maatregelen zitten we tegen 2030 niet eens op een reductie van 25% tov 1990. Overigens zitten we nu (2016 zijn de meest recente cijfers) op een toename van 2% tov 1990. :')
Of het haalbaar is betwijfel ik ook, maar ik vrees dat ze het wel gaan proberen en daar zou ik me maar op instellen ;)
pi_179950958
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 20:31 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Kernenergie is duur, draait op subsidie en heeft nog duizenden jaren zorg nodig.
Ja en beter dan die flut zonnepanelen waar je duizenden/miljoenen van nodig hebt met een vervang cyclus van 15 jaar nee dat is milieuvriendelijk...
pi_179951045
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juni 2018 20:24 schreef AchJa het volgende:

[..]

En daar heb ik ook helemaal geen probleem mee. Het wordt irritant als de grootverdieners wel even aan het plebs gaan uitleggen hoe het geld besteed moet worden omdat zij dat ook op die manier doen.
uitleggen maakt toch niks uit? Er wordt mij zoveel uitgelegd en soms volg ik het op en andere keren doe ik mijn schouders omhoog.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_179951067
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juni 2018 20:27 schreef ManianMan het volgende:
De vraag was hoog bij dit bedrijf echter betalen ze bijna niks.
Er zijn genoeg bedrijven die doen lijken alsof de vraag hoog is, zoals de gehele technische sector. Er echt iets aan doen, gebeurd niet, omdat ze zo hopen op overheidssteun.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_179951109
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juni 2018 20:35 schreef ManianMan het volgende:

[..]

Ja en beter dan die flut zonnepanelen waar je duizenden/miljoenen van nodig hebt met een vervang cyclus van 15 jaar nee dat is milieuvriendelijk...
Onzin.
Zonnepanelen gaan met gemak 25 jaar mee, verdienen de energie om ze te produceren in een paar jaar terug en bestaan voor een groot gedeelte uit glas en metalen, wat eenvoudig te hergebruiken is.

Maar ze zijn geen totaaloplossing aangezien de zon 's nachts en in de winter niet zoveel opbrengt.
  donderdag 21 juni 2018 @ 20:41:00 #48
168739 Red_85
'echt wel'
pi_179951148
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:52 schreef Hamzoef het volgende:
Typisch en triest dat de laagste inkomens hier weer het hardst door getroffen worden.

Warmtepompen is allemaal leuk in nieuwbouw, maar daar heeft een weinig-verdiener in een huurwoning niets aan.
Of een modaal gezin in een koopwoning.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_179951198
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juni 2018 20:24 schreef AchJa het volgende:

[..]

En daar heb ik ook helemaal geen probleem mee. Het wordt irritant als de grootverdieners wel even aan het plebs gaan uitleggen hoe het geld besteed moet worden omdat zij dat ook op die manier doen.
Ik heb momenteel maar ¤300 inkomen in de maand van m'n YouTube kanalen, dus grootverdiener ben ik zeker niet haha.

Maar als je een discussie voert, kan je ook een afwijkende mening tegenkomen.

Jij lijkt te stellen dat het allemaal niet kan, ik geef mogelijkheden die je kan bekijken, zoals die duurzaamheidslening of 15 jaar ¤90 per maand opzij zetten en dan schiet je helemaal in de stress.

Ik weet niet hoe je dat in Afghanistan doet, ik hoop dat je dan niet op alles schiet wat beweegt :P
  donderdag 21 juni 2018 @ 20:44:19 #50
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_179951241
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 20:31 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Als discussies met jou vaak uit de klauwen lopen, dan ligt dat niet aan jou toch? ;)
Ook jij draait lang genoeg mee hier om het verschil tussen nu en vroegah te zien hier. ;)
pi_179951273
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juni 2018 20:44 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ook jij draait lang genoeg mee hier om het verschil tussen nu en vroegah te zien hier. ;)
Jij bent wel een stuk rustiger geworden.
  donderdag 21 juni 2018 @ 20:47:39 #52
13456 AchJa
Shut up!!!
  donderdag 21 juni 2018 @ 20:50:37 #53
168739 Red_85
'echt wel'
pi_179951485
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 20:31 schreef Schuifpui het volgende:
Die nieuwe klimaatwet is echt volstrekt onhaalbaar. 49% vermindering van CO2 uitstoot tov 1990 in 2030 en 95% in 2050. Even de cijfers van het CBS erbij gepakt (bron)

We moeten dus in de komende 12 jaar de CO2 afname met een factor 25 versnellen. Vraag me af of politici enig idee hebben waar ze mee bezig zijn.

[ afbeelding ]

Ook een leuk linkje. De afname van het gasverbruik in de laatste jaren wordt met name gecompenseerd door steenkool. Met dit soort maatregelen zitten we tegen 2030 niet eens op een reductie van 25% tov 1990. Overigens zitten we nu (2016 zijn de meest recente cijfers) op een toename van 2% tov 1990. :')
'uitdagende doelen stellen, want we moeten wel blablablaat'

Maar wel enkel afwimpelen op de consument ipv de bedrijven die het meeste co2 uitstoten.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  donderdag 21 juni 2018 @ 20:52:14 #54
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_179951552
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 20:42 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik heb momenteel maar ¤300 inkomen in de maand van m'n YouTube kanalen, dus grootverdiener ben ik zeker niet haha.

Maar als je een discussie voert, kan je ook een afwijkende mening tegenkomen.

Jij lijkt te stellen dat het allemaal niet kan, ik geef mogelijkheden die je kan bekijken, zoals die duurzaamheidslening of 15 jaar ¤90 per maand opzij zetten en dan schiet je helemaal in de stress.

Ik weet niet hoe je dat in Afghanistan doet, ik hoop dat je dan niet op alles schiet wat beweegt :P
Nee... _O-

Maar het is geen stress maar meer het gemak waarmee dat soort stellingen gebracht worden. Niet iedereen zit in die positie maar ziet zich plotseling wel geconfronteerd met dat soort feiten.

Dit is dus in het algemeen en trek het me verder niet persoonlijk aan. Maar ik zie mijn ouders, vader net met pensioen, dit absoluut niet fiksen.
pi_179951680
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 20:39 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Onzin.
Zonnepanelen gaan met gemak 25 jaar mee, verdienen de energie om ze te produceren in een paar jaar terug en bestaan voor een groot gedeelte uit glas en metalen, wat eenvoudig te hergebruiken is.

Maar ze zijn geen totaaloplossing aangezien de zon 's nachts en in de winter niet zoveel opbrengt.
De zon geeft genoeg energie bij daglicht, alleen de techniek kan dit niet goed omzetten. Er zijn veel andere veelbelovende methodes die energie van zonlicht kunnen omzetten met een hoger rendement, maar die staan nog in de lab-schoenen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_179951744
quote:
10s.gif Op donderdag 21 juni 2018 20:52 schreef AchJa het volgende:

[..]

Nee... _O-

Maar het is geen stress maar meer het gemak waarmee dat soort stellingen gebracht worden. Niet iedereen zit in die positie maar ziet zich plotseling wel geconfronteerd met dat soort feiten.

Dit is dus in het algemeen en trek het me verder niet persoonlijk aan. Maar ik zie mijn ouders, vader net met pensioen, dit absoluut niet fiksen.
Dan doen ze het niet. Bij een laag inkomen wordt het gecompenseerd door lagere belastingen en hogere toeslagen.
Alleen de rijke mensen hebben er baat bij, de arme mensen is het netto neutraal of iets negatief.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_179951748
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 20:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

De zon geeft genoeg energie bij daglicht, alleen de techniek kan dit niet goed omzetten. Er zijn veel andere veelbelovende methodes die energie van zonlicht kunnen omzetten met een hoger rendement, maar die staan nog in de lab-schoenen.
Klopt, mijn panelen blijven steken op zo'n 21% omzetten.
Maar al met al toch goed voor zo'n 16.000kWh per jaar.
pi_179951756
We kunnen beter de topic titel veranderen in :

'Forse belastingverhoging nodig voor gasverbruiker' #2 - Zijn ze van god los?
pi_179951771
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 20:57 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Klopt, mijn panelen blijven steken op zo'n 21% omzetten.
Maar al met al toch goed voor zo'n 16.000kWh per jaar.
Zitten ze al bij 21%? dat is al best hoog.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_179951774
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 20:15 schreef habitue het volgende:

[..]

Net ff gekeken wat ik dan aan batterijen zou moeten kopen. 120 powerwalls a 6500 euro per stuk. Dan maar wat belasting :')
Heb je er rekening mee gehouden dat je die vast niet kwijt kunt in je huis en dus een groter huis moeten waardoor je meer energie gebruikt waardoor je weer meer powerwalls moet kopen enz.😀
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_179951776
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:53 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Je kan met een Tesla PowerWall (of andere thuisbatterij) je stroom opslaan en 's avonds en 's nachts gebruiken.

En daar is het voor bedoeld.

In de maanden dat er overdag genoeg zonlicht is om je PowerWall vol te laden en 's avonds te gebruiken, saldeer je in feite. Heb je overproductie, dan zal je dat toch terugleveren aan het net, aangezien je PowerWall op een mooie dag misschien om 14u 's middags al vol is.

Heb je een elektrische auto, dan zou je die weer uit de PowerWall kunnen bijladen (deels dus).

Zolang salderen bestaat heeft het geen economisch voordeel.
Als salderen verdwijnt en het prijsverschil tussen afneem- en teruglevertarief is klein, dan heeft het te weinig economisch voordeel.

Het wordt dus interessant als de accu's goedkoper worden het het prijsverschil tussen afneem- en teruglevertarief groter wordt door stijgende belastingen.
Tnx voor de uitleg, de powerwall is een slecht voorbeeld van mij.

Ik zie hier en daar nieuwbouw adverteren met "0 op de meter".

Wordt dat dan bereikt door salderen?
Dan is het in feite niet echt 0 op de meter...
pi_179951780
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 20:58 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Zitten ze al bij 21%? dat is al best hoog.
Yup.

O.a. LG, SunPower, Panasonic, BenQ kunnen die al een tijdje leveren en de goedkopere Chinese panelen zitten nog zo rond de 18% wat ook netjes is.

https://triplesol.nl/blog(...)-efficientie-record/
pi_179951811
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juni 2018 20:58 schreef Terrorizer het volgende:
Wordt dat dan bereikt door salderen?
Dan is het in feite niet echt 0 op de meter...
Het is netto per jaar 0 op de meter.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_179951865
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juni 2018 20:58 schreef Terrorizer het volgende:

[..]

Tnx voor de uitleg, de powerwall is slecht voorbeeld.

Ik hier en daar zie ik nieuwbouw die adverteren met "0 op de meter".

Wordt dat dan bereikt door salderen?
Dan is het in feite niet echt 0 op de meter...
Dat heet nu marketing :7

Wist je dat je er een dik belegde boterham mee kunt verdienen om mensen voor het lapje te houden ?
pi_179951867
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 20:59 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Het is netto per jaar 0 op de meter.
Yep dacht ik al.
Je bent dus weer afhankelijk van de grillen van de overheid. (wel of niet afschaffen salderen)
pi_179951872
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juni 2018 20:50 schreef Red_85 het volgende:

[..]

'uitdagende doelen stellen, want we moeten wel blablablaat'

Maar wel enkel afwimpelen op de consument ipv de bedrijven die het meeste co2 uitstoten.
Dat zeker. 22.2% komt voor rekening van huishoudens. Landbouw staat op één, dan nutsbedrijven. (bron)

Ben benieuwd of we geen gigantische problemen in de leveringszekerheid van elektriciteit gaan krijgen. Pas was het al vrij kritiek omdat de windkracht lager was dan verwacht en het tegelijk een druilerige dag was met weinig zon. Dat met zo'n 2% hernieuwbare energie (de overige 4% die zogenaamd duurzaam is, is biomassa). Gaat leuk worden als het percentage hernieuwbare energie verder omgaat, de vraag significant gaat stijgen door het stoppen van de gaslevering, toename in elektrische auto's, etc. De enige kerncentrale in Nederland wordt in 2033 ook afgebroken.

Gaat echt allemaal niet lukken. We komen niet eens in de buurt van wat ze nu allemaal willen.
pi_179951881
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juni 2018 21:00 schreef Terrorizer het volgende:

[..]

Yep dacht ik al.
Je bent dus weer afhankelijk van de grillen van de overheid. (wel of niet afschaffen salderen)
iedereen is toch afhankelijk van de grillen van de overheid?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_179951968
quote:
10s.gif Op donderdag 21 juni 2018 20:52 schreef AchJa het volgende:

[..]

Nee... _O-

Maar het is geen stress maar meer het gemak waarmee dat soort stellingen gebracht worden. Niet iedereen zit in die positie maar ziet zich plotseling wel geconfronteerd met dat soort feiten.

Dit is dus in het algemeen en trek het me verder niet persoonlijk aan. Maar ik zie mijn ouders, vader net met pensioen, dit absoluut niet fiksen.
Dit. Zo zit ik ook in elkaar. De gemakzucht van iedereen dat alles een keuze is etc etc gaat mij ook te ver.
pi_179951982
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 21:01 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

iedereen is toch afhankelijk van de grillen van de overheid?
Het geldt gelukkig voor 'iedereen', dat dan weer wel...
pi_179952009
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 21:00 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Dat zeker. 22.2% komt voor rekening van huishoudens. Landbouw staat op één, dan nutsbedrijven. (bron)

Ben benieuwd of we geen gigantische problemen in de leveringszekerheid van elektriciteit gaan krijgen. Pas was het al vrij kritiek omdat de windkracht lager was dan verwacht en het tegelijk een druilerige dag was met weinig zon. Dat met zo'n 2% hernieuwbare energie (de overige 4% die zogenaamd duurzaam is, is biomassa). Gaat leuk worden als het percentage hernieuwbare energie verder omgaat, de vraag significant gaat stijgen door het stoppen van de gaslevering, toename in elektrische auto's, etc. De enige kerncentrale in Nederland wordt in 2033 ook afgebroken.

Gaat echt allemaal niet lukken. We komen niet eens in de buurt van wat ze nu allemaal willen.
Niet zo negatief zeg.
Koop die warmtepomp, koop die zonnepanelen. Laat je huis isoleren !
Koop die elektrische auto !

N.b.deze post kan enig sarcasme bevatten.
pi_179952033
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 21:05 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Niet zo negatief zeg.
Koop die warmtepomp, koop die zonnepanelen. Laat je huis isoleren !
Koop die elektrische auto !

N.b.deze post kan enig sarcasme bevatten.
Dat zou zomaar een uitspraak van Rutte kunnen zijn.
pi_179952108
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juni 2018 21:06 schreef Cherni het volgende:

[..]

Dat zou zomaar een uitspraak van Rutte kunnen zijn.
Rijdt hij nog steeds in die oude Saab?
https://www.ad.nl/economi(...)mark-rutte~a52042ad/
pi_179952118
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juni 2018 21:06 schreef Cherni het volgende:

[..]

Dat zou zomaar een uitspraak van Rutte kunnen zijn.
Eigenlijk wil je mij vertellen dat jij mij zeer geschikt vind als minister president van dit prachtige land. 8-)
pi_179952159
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 21:05 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Niet zo negatief zeg.
Koop die warmtepomp, koop die zonnepanelen. Laat je huis isoleren !
Koop die elektrische auto !

N.b.deze post kan enig sarcasme bevatten.
Ik ben al van het gas af. Isolatie is al zeer goed (ik gebruik het equivalent van 450m3 gas voor een tussenwoning, waarvan 35% warmwater en 65% verwarmen) en heb geen auto. *O* Zonnepanelen zijn nog niet rendabel, betaal 12 euro/maand aan elektriciteit na welkomstbonus. Als er een leuke subsidie komt, wil ik ze nog wel aanschaffen.

Neemt niet weg dat het me zou verbazen als we meer dan 20% reductie in CO2 hebben tov 1990 in 2030. En als het zo is, is het waarschijnlijk door administratieve trucjes: bruinkool elektriciteit inkopen bij de Duitsers ofzo.
pi_179952320
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 21:10 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Ik ben al van het gas af. Isolatie is al zeer goed (ik gebruik het equivalent van 450m3 gas voor een tussenwoning) en heb geen auto. *O* Zonnepanelen zijn nog niet rendabel, betaal 12 euro/maand aan elektriciteit na welkomstbonus. Als er een leuke subsidie komt, wil ik ze nog wel aanschaffen.

Neemt niet weg dat het me zou verbazen als we meer dan 20% reductie in CO2 hebben tov 1990 in 2030. En als het zo is, is het waarschijnlijk door administratieve trucjes: bruinkool elektriciteit inkopen bij de Duitsers ofzo.
Kijk, zo kan het ook !
Hadden we maar meer voorbeeldburgers als U , dan zou dit prachtige land nog beter worden.
pi_179952394
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 21:08 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Eigenlijk wil je mij vertellen dat jij mij zeer geschikt vind als minister president van dit prachtige land. 8-)
Als het om dit soort uitspraken gaat wel. Past prima om mensen de schulden in te laten gaan.😁
  vrijdag 22 juni 2018 @ 10:43:34 #77
168739 Red_85
'echt wel'
pi_179962333
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 21:05 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Niet zo negatief zeg.
Koop die warmtepomp, koop die zonnepanelen. Laat je huis isoleren !
Koop die elektrische auto !

N.b.deze post kan enig sarcasme bevatten.
Enig? :D
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 22 juni 2018 @ 10:45:04 #78
168739 Red_85
'echt wel'
pi_179962350
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 21:10 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Ik ben al van het gas af. Isolatie is al zeer goed (ik gebruik het equivalent van 450m3 gas voor een tussenwoning, waarvan 35% warmwater en 65% verwarmen) en heb geen auto. *O* Zonnepanelen zijn nog niet rendabel, betaal 12 euro/maand aan elektriciteit na welkomstbonus. Als er een leuke subsidie komt, wil ik ze nog wel aanschaffen.

Neemt niet weg dat het me zou verbazen als we meer dan 20% reductie in CO2 hebben tov 1990 in 2030. En als het zo is, is het waarschijnlijk door administratieve trucjes: bruinkool elektriciteit inkopen bij de Duitsers ofzo.
En vervolgens bij een oostenwind die co2 als nog over je land krijgen.
Net als de vliegtax en het waterbed effect, NL realiseert zich echt niet hoe klein het is.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 22 juni 2018 @ 20:20:10 #79
132605 kawotski
Il Dottore
pi_179974890
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:44 schreef bambino het volgende:

Voorheen heb ik ook domme dingen met mijn geld gedaan. Nieuwe auto gekocht bijvoorbeeld, domste wat je kan doen met geld. Mja dat wilde ik toen graag en toen de keuze gemaakt het te doen. Nu spijt van, geld over de balk. Maar daar moet je mee leven en daar heb ik van geleerd.
Ligt eraan wat voor nieuwe auto je hebt gekocht denk ik dan. Wij hebben ook veel 2e hands auto's gehad, en meestal kocht je de ellende van een ander. Want weet jij veel hoe een ander de auto heeft behandeld.. Ik rij nu ook nieuw en qua aanschaf is dat ff wat geld, ben nu de ton gepasseerd en rijdt nog als nieuw. Ik ben dus van plan deze af te rijden en omgerekend ben ik dan echt niet duurder uit dan anderen met een 2ehands (die regelmatig bij de garage staat). Initieel is het dus even wat geld maar dat ligt er dan ook aan hoe lang je ermee kan doen.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
  vrijdag 22 juni 2018 @ 21:55:20 #80
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_179977174
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juni 2018 21:08 schreef Terrorizer het volgende:

Rijdt hij nog steeds in die oude Saab?
https://www.ad.nl/economi(...)mark-rutte~a52042ad/
Zo oud is hij niet hoor, tis een 9-3. En, ja, hij heeft hem nog. Nog lang geen old timer, trouwens, zoals het artikel suggereert. Die dingen gaan gewoon lang mee.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  vrijdag 22 juni 2018 @ 21:57:56 #81
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_179977241
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 20:20 schreef kawotski het volgende:

Ligt eraan wat voor nieuwe auto je hebt gekocht denk ik dan. Wij hebben ook veel 2e hands auto's gehad, en meestal kocht je de ellende van een ander. Want weet jij veel hoe een ander de auto heeft behandeld.. Ik rij nu ook nieuw en qua aanschaf is dat ff wat geld, ben nu de ton gepasseerd en rijdt nog als nieuw. Ik ben dus van plan deze af te rijden en omgerekend ben ik dan echt niet duurder uit dan anderen met een 2ehands (die regelmatig bij de garage staat). Initieel is het dus even wat geld maar dat ligt er dan ook aan hoe lang je ermee kan doen.
Ligt er aan wat je koopt. Mijn occasie was nieuw bijna 80k euro. De eerste eigenaar heeft zoveel afgeschreven, dat als ik er nog 15 jaar in rij, ik dat aan onderhoud nooit ga opmaken.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_179977302
Grappig wel dat we nu ineens van gas los zijn, maar was dit afgelopen maart tijdens de verkiezingen een verkiezingsitem? We gaan ons nu ineens committeren aan een transitie van gas naar electriek in een periode van 30 jaar? Hebben we daar over gestemd? Zitten er addertjes onder het gras?
I´m back.
pi_179977443
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 22:01 schreef Ryan3 het volgende:
Grappig wel dat we nu ineens van gas los zijn, maar was dit afgelopen maart tijdens de verkiezingen een verkiezingsitem? We gaan ons nu ineens committeren aan een transitie van gas naar electriek in een periode van 30 jaar? Hebben we daar over gestemd? Zitten er addertjes onder het gras?
Er zijn tientallen dingen waar je niet voor of tegen gestemd hebt maar die wel of niet gebeuren als er een nieuw kabinet komt.

De uitdaging was:

- blijven we gas boren in Groningen
- willen we afhankelijk zijn en blijven van aardgas uit het buitenland, stel dat bij een internationaal conflict of na weer een nieuwe sanctie aan Rusland het land de gaskraan dichtdraait
- hoe krijgen we de productie van CO2 omlaag, zoals afgesproken in het Parijs akkoord

Aardgas wordt altijd "groen" genoemd, toch stoot het per m3 zo'n 1,8kg aan CO2 uit en als je het opsporen, produceren, reinigen, transporteren, op druk brengen en opslaan van aardgas meerekent, is dat zelfs 2,2kg.

En 30 jaar vind ik nog wel een mooie overgangsperiode.
Om een idee te geven, 30 jaar geleden reden we thuis nog in een vierkante Opel Kadet, had ik een MSX als computer en waren onze spaarlampen zo groot als een melkfles (en duurde het letterlijk 3 minuten voor ze fatsoenlijk licht gaven).
pi_179985885
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 20:20 schreef kawotski het volgende:

[..]

Ligt eraan wat voor nieuwe auto je hebt gekocht denk ik dan. Wij hebben ook veel 2e hands auto's gehad, en meestal kocht je de ellende van een ander. Want weet jij veel hoe een ander de auto heeft behandeld.. Ik rij nu ook nieuw en qua aanschaf is dat ff wat geld, ben nu de ton gepasseerd en rijdt nog als nieuw. Ik ben dus van plan deze af te rijden en omgerekend ben ik dan echt niet duurder uit dan anderen met een 2ehands (die regelmatig bij de garage staat). Initieel is het dus even wat geld maar dat ligt er dan ook aan hoe lang je ermee kan doen.
Dat klopt, maar ik heb er ook gewoon pech mee gehad.
Ik heb een focus gekocht, 1.0 3 cilinder 100PK. De reden was dat deze de 1e paar jaar geen wegenbelasting hoefde te betalen, en hij zo zuinig is.
Ik had daarvoor een Focus ST 226PK 2,5L en daar reed ik 1:8 mee :D Nu rij ik 1:18-1:20
Na 5,5 jaar (begin dit jaar) ging cilinder 3 echter kapot, resultaat, nieuwe motor erin.
Dus 5300 euro verder.
Er stond toen 71k op de klok. Inmiddels staat er zo'n 77k op (6k op de nieuwe) dus ik kan, normaal gesproken, weer een hele tijd vooruit.

En hoe langer ik deze auto kan rijden zonder grote reparaties hoe leuker het weer wordt. Maar op dit moment was het mijn slechtste investering ooit.

Verkoopwaarde op dit moment ligt tussen de 11 en 12k denk ik. Dus ik ben in 6 jaar tijd pakweg 15k + 5k motor kwijt.

De ST heb ik ook voor 27 gekocht, en ingeruild na 2,5 jaar ofzo voor 20. Dat was dus een stuk goedkoper rijden.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_179986695
Ah ja. En de elektriciteit wordt goedkoper.... opgewekt door gas-
en kolencentrales :')
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_179986839
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 20:20 schreef kawotski het volgende:

[..]

Ligt eraan wat voor nieuwe auto je hebt gekocht denk ik dan. Wij hebben ook veel 2e hands auto's gehad, en meestal kocht je de ellende van een ander. Want weet jij veel hoe een ander de auto heeft behandeld.. Ik rij nu ook nieuw en qua aanschaf is dat ff wat geld, ben nu de ton gepasseerd en rijdt nog als nieuw. Ik ben dus van plan deze af te rijden en omgerekend ben ik dan echt niet duurder uit dan anderen met een 2ehands (die regelmatig bij de garage staat). Initieel is het dus even wat geld maar dat ligt er dan ook aan hoe lang je ermee kan doen.
Tja als je niet wil leasen of een lening wil afsluiten is een 2e hands een prima oplossing.

Je zit al gauw op 20.000 tot 25.000 euro voor een nieuwe auto. Tel daar nog het omschakelen naar een warmtepomp installatie en sparen voor je oude dag of andere zaken die stuk kunnen gaan dan kom je op behoorlijke bedragen uit en dat zelfs voor modaal. Voor de minima zal dit compleet onbereikbaar zijn.
pi_179986894
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 22:01 schreef Ryan3 het volgende:
Grappig wel dat we nu ineens van gas los zijn, maar was dit afgelopen maart tijdens de verkiezingen een verkiezingsitem? We gaan ons nu ineens committeren aan een transitie van gas naar electriek in een periode van 30 jaar? Hebben we daar over gestemd? Zitten er addertjes onder het gras?
Er kwam wel meer uit de hoge hoed na dat we eenmaal gestemd hadden wat nergens ook maar in 1 verkiezingsprogramma stond.

Ik herinner mij vaag iets zoals dividendbelasting.....

Maar ik ben het met je eens, het zou een verkiezingsitem moeten zijn en niet overhaast niet-democratisch paniekvoetbal.

We lijken hier meer geregeerd te worden door allerlei lobbyclubjes.
pi_179987019
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 22:09 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Er zijn tientallen dingen waar je niet voor of tegen gestemd hebt maar die wel of niet gebeuren als er een nieuw kabinet komt.

De uitdaging was:

- blijven we gas boren in Groningen
- willen we afhankelijk zijn en blijven van aardgas uit het buitenland, stel dat bij een internationaal conflict of na weer een nieuwe sanctie aan Rusland het land de gaskraan dichtdraait
- hoe krijgen we de productie van CO2 omlaag, zoals afgesproken in het Parijs akkoord

Aardgas wordt altijd "groen" genoemd, toch stoot het per m3 zo'n 1,8kg aan CO2 uit en als je het opsporen, produceren, reinigen, transporteren, op druk brengen en opslaan van aardgas meerekent, is dat zelfs 2,2kg.

En 30 jaar vind ik nog wel een mooie overgangsperiode.
Om een idee te geven, 30 jaar geleden reden we thuis nog in een vierkante Opel Kadet, had ik een MSX als computer en waren onze spaarlampen zo groot als een melkfles (en duurde het letterlijk 3 minuten voor ze fatsoenlijk licht gaven).
Goed , dan gaan we maar gas verbranden in een elektriciteitscentrale met een rendement van onder de 50% voordat het bij jou thuis is om je warmtepomp aan de gang te houden.
Kan zo maar zijn dat jij netto meer CO2 gaat uitstoten.

-Er moeten centrales bij worden gebouwd.
-Het elektriciteitsnetwerk moet worden opgewaardeerd.
-Productie van je warmtepomp komt CO2 vrij

Rusland is niet de enige plek waar we aardgas van kunnen betrekken.
pi_179987118
Laat me raden: over een jaar of twaalf is het gasverbruik met een procent of tien verminderd en compenseren de hogere belastingen op dat gasverbruik precies de misgelopen gaswinningsbaten - plus nog een beetje.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_179987203
Ik maak mij eigenlijk meer zorgen dat de winbare voorraden koper eerder op zijn dan het gas dat momenteel nog in de grond zit.

Dat koper dat nogal essentieel is als we willen overschakelen naar "full electric"

https://bureaudehelling.n(...)en-zijn-echt-schaars

[ Bericht 29% gewijzigd door Klepper272 op 23-06-2018 11:02:20 ]
pi_179987564
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 10:50 schreef Klepper272 het volgende:
Ik maak mij eigenlijk meer zorgen dat de winbare voorraden koper eerder op zijn dan het gas dat momenteel nog in de grond zit.

Dat koper dat nogal essentieel is als we willen overschakelen naar "full electric"

https://bureaudehelling.n(...)en-zijn-echt-schaars
En vergeet hoogwaardig silicium niet.

Tja ben je niet meer afhankelijk van gas dan ben je wel afhankelijk van andere grondstoffen.

Of Uranium voor je kernenergie. Frankrijk zit niet voor niets in Mali
  zaterdag 23 juni 2018 @ 11:10:40 #92
168739 Red_85
'echt wel'
pi_179987566
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 10:31 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Er kwam wel meer uit de hoge hoed na dat we eenmaal gestemd hadden wat nergens ook maar in 1 verkiezingsprogramma stond.

Ik herinner mij vaag iets zoals dividendbelasting.....

Maar ik ben het met je eens, het zou een verkiezingsitem moeten zijn en niet overhaast niet-democratisch paniekvoetbal.

We lijken hier meer geregeerd te worden door allerlei lobbyclubjes.
Daarvoor heb je dus exact een referendum nodig. Om de politiek terug het hok in te trappen als ze hun oren te veel naar 1 kant laten hangen.

Over dit soort onderwerpen hoort het elektoraat zich te laten horen.

Is een andere discussie, weet ik.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 23 juni 2018 @ 11:13:07 #93
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_179987634
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 11:13 schreef Drugshond het volgende:
Ik ben 2 mnd geleden over gestapt van energieleverancier. Heb alles 5 jr vast laten zetten. IK zag de bui al hangen.
Ik help je het hopen, maar ik weet niet wat er precies staat in jouw energiecontract.

Heb zo maar het vermoeden dat een verhoging van de energiebelasting voor jouw rekening komt.
  zaterdag 23 juni 2018 @ 11:21:01 #95
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_179987704
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 11:16 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Ik help je het hopen, maar ik weet niet wat er precies staat in jouw energiecontract.

Heb zo maar het vermoeden dat een verhoging van de energiebelasting voor jouw rekening komt.
5 jr vast laten zetten, heb het gesprek opgenomen.
pi_179987793
quote:
6s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 11:21 schreef Drugshond het volgende:

[..]

5 jr vast laten zetten, heb het gesprek opgenomen.
Je hebt waarschijnlijk een contract afgesloten voor een vaste energieprijs.
Maar de energie belasting zal daar buiten vallen vermoed ik zo.
  zaterdag 23 juni 2018 @ 11:33:26 #97
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_179987865
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 11:27 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Je hebt waarschijnlijk een contract afgesloten voor een vaste energieprijs.
Maar de energie belasting zal daar buiten vallen vermoed ik zo.
Zou kunnen het is maar 5 jr. Dat de CO2 maffia op de rem staan lijkt me evident. Dit hadden ze ook tijdens het verdrag van Rome kunnen bedenken en implementeren..
pi_180000465
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 21:55 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Zo oud is hij niet hoor, tis een 9-3. En, ja, hij heeft hem nog. Nog lang geen old timer, trouwens, zoals het artikel suggereert. Die dingen gaan gewoon lang mee.
Nee hij heeft hem niet meer, dat ding is gedemonteerd in 2015.

https://www.autoweek.nl/kentekencheck/XT-ZR-75/


https://www.ad.nl/economi(...)ank-rollen~a988d613/
pi_180001473
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 10:50 schreef Klepper272 het volgende:
Ik maak mij eigenlijk meer zorgen dat de winbare voorraden koper eerder op zijn dan het gas dat momenteel nog in de grond zit.

Dat koper dat nogal essentieel is als we willen overschakelen naar "full electric"

https://bureaudehelling.n(...)en-zijn-echt-schaars
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 11:10 schreef Cherni het volgende:

[..]

En vergeet hoogwaardig silicium niet.

Tja ben je niet meer afhankelijk van gas dan ben je wel afhankelijk van andere grondstoffen.

Of Uranium voor je kernenergie. Frankrijk zit niet voor niets in Mali
Grondstoffen zijn er nog meer dan genoeg. Locaties als de zoutvlakten in Bolivia gaan binnen een paar jaar helemaal leeg getrokken worden voor Lithium voor alle accu's. Koper is heel veel te vinden in de diepzee, nu nog duur om omhoog te halen, maar we zitten dicht bij het omslagpunt.

Die andere kant van 'duurzaamheid' hoor je heel weinig over. Waarschijnlijk over een jaar of 20 als blijkt dat het toch niet zo makkelijk is om al die batterijen die tegen die tijd afgedankt worden op een nette manier te verwerken. Of als unieke gebieden zoals de zoutvlaktes compleet zijn afgegraven en veranderd zijn in één grote mijn.

Toen ik op de basisschool zat ging het alleen maar over zure regen. Nu hebben we CO2. Over een jaar of 20 hebben we gewoon weer wat anders.
pi_180002137
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 22:48 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

[..]

Grondstoffen zijn er nog meer dan genoeg. Locaties als de zoutvlakten in Bolivia gaan binnen een paar jaar helemaal leeg getrokken worden voor Lithium voor alle accu's. Koper is heel veel te vinden in de diepzee, nu nog duur om omhoog te halen, maar we zitten dicht bij het omslagpunt.

Die andere kant van 'duurzaamheid' hoor je heel weinig over. Waarschijnlijk over een jaar of 20 als blijkt dat het toch niet zo makkelijk is om al die batterijen die tegen die tijd afgedankt worden op een nette manier te verwerken. Of als unieke gebieden zoals de zoutvlaktes compleet zijn afgegraven en veranderd zijn in één grote mijn.

Toen ik op de basisschool zat ging het alleen maar over zure regen. Nu hebben we CO2. Over een jaar of 20 hebben we gewoon weer wat anders.
Nu ben ik echt een voorstander om goed voor het milieu te zijn,
Ik ben voorstander van zonnepanelen, warmtepompen en elektrische auto's.

Maar CO2-uitstoot is wel de stomste waarde om te meten om slechte uitstoot te verminderen, CO2 is een hartstikke gezond gas!
Wij mensen en dieren ademen het uit, en de bomen en de plantjes groeien ervan en zetten het voor ons weer om in zuurstof!

Maak je dan druk om fijnstof, roet en andere chemicalien-uitstoot in de lucht!
zoals van 2-takt brommers, grasmaaiers en grotere industrie.
't gaat om hoe je ermee omgaat
pi_180002827
Zeg, euhm, broeikaseffect en zo?
pi_180003289
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:52 schreef Hamzoef het volgende:
Typisch en triest dat de laagste inkomens hier weer het hardst door getroffen worden.

Warmtepompen is allemaal leuk in nieuwbouw, maar daar heeft een weinig-verdiener in een huurwoning niets aan.
Het is inderdaad een ding van en voor de kapitaalkrachtige jongens die je op Tweakers veel ziet. Het plebs zal inderdaad zwaar gebukt gaan onder deze "energietransitie". :{ . Het is vuns en voos: meer belasting betalen is niet zo erg voor hen die dat kunnen maar zij die dat niet kunnen worden het kind van de rekening. Het is niet enkel positief en past weer prima in deze neoliberale tijd. :D ;(
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_180003425
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 22:01 schreef Ryan3 het volgende:
Grappig wel dat we nu ineens van gas los zijn, maar was dit afgelopen maart tijdens de verkiezingen een verkiezingsitem? We gaan ons nu ineens committeren aan een transitie van gas naar electriek in een periode van 30 jaar? Hebben we daar over gestemd? Zitten er addertjes onder het gras?
Dit zeer zeker. Out of the blue paniekvoetbal.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_180003542
quote:
6s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 11:21 schreef Drugshond het volgende:

[..]

5 jr vast laten zetten, heb het gesprek opgenomen.
Dat is zeer onverstandig. In de huidige "energiemarkt" moet je een jaarcontract nemen. Anders ben je de welbekende dief van de eigen knip. Zo rollen de energieboeren. Ik vind het ook niks, dat "overstappen" en eigenlijk is het een vreemd circus dat de particulier daar zo actief mee bezig moet zijn. Maar als je aan ze vast zit naaien ze je bij het leven. Verder is de kale prijs natuurlijk peanuts t.o.v. de heffingen. Dus echt veel verschil is er nooit.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_180006251
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 00:39 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dit zeer zeker. Out of the blue paniekvoetbal.
Groei van de economie komende 30 jaar (want mensen moeten lenen en dus wordt dat geld gecreëerd) van (5*104)*(7,4*106) = 370 miljard ¤. Per jaar dus min of meer 3 miljard, wat op zich niet zo veel is, maar toch. Het biljoen bnp wordt wat sneller aangetikt wrs.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ryan3 op 24-06-2018 09:09:43 ]
I´m back.
pi_180006296
quote:
6s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 11:21 schreef Drugshond het volgende:

[..]

5 jr vast laten zetten, heb het gesprek opgenomen.
Ieder jaar overstappen, ~¤175 bonus per jaar.
  zondag 24 juni 2018 @ 12:28:54 #107
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_180009029
Iedereen in de energiewereld weet dat de Nederlandse maatregelen hoogstwaarschijnlijk contraproductief zullen zijn

In de energietransitie vertoont Nederland ouderwets gidslandgedrag.

Kent u Yanis Varoufakis nog? Hij was de Griekse minister van Financiën die in 2015 een halfjaar ruzie maakte over de euro. Voordien was zijn specialisme de speltheorie. Op grond daarvan dacht hij dat de andere eurolanden wel zouden opdraaien voor de Griekse schulden. Hij hield z’n poot stijf, gokte en verloor. Maar die speltheorie blijft actueel.

Alle grote kwesties van nu, euro, migratie of klimaat, zijn ingewikkelde, internationale prisoner’s dilemma’s - hét leerstuk van de speltheorie. U kent het, twee verdachten zitten vast. Ze hebben geen contact, maar ze weten: als ik doorsla en de ander ontkent, dan krijg ik een douw en gaat hij vrijuit. En andersom natuurlijk. Als we allebei hardnekkig blijven zeggen dat we onschuldig zijn, krijgen we allebei straf. Maar als we allebei een bekentenis afleggen, dan wordt de straf voor allebei lichter. Varoufakis bleek ontkennen. Hij geeft nu lezingen.

Wat betreft het klimaatvraagstuk, kiest Nederland de omgekeerde weg. Wij leggen bij voorbaat een bekentenis af, in de hoop dat anderen volgen. Deze week stond de grote lijn van de klimaatwet in de krant. Nederland wil in 2050 95 procent van de CO2-uitstoot hebben verminderd. Terwijl de rest van Europa niet verder gaat dan 80 procent. Onderdeel daarvan is het voornemen om versneld van het aardgas af te raken. Vroeger werd dit gidslandgedrag goldplating genoemd. Nederland wilde lang haantje de voorste zijn, op het gebied van ontwikkelingssamenwerking. Destijds was de VVD daar fel tegen, omdat het gunstige effect vooral het eigen geweten betrof.

Nu is VVD-minister Wiebes driftig op zoek naar tonnen CO2-reductie. Waarom zouden we niet voorop lopen, zegt u, elke ton CO2 minder is er immers een. Dat staat te bezien. Wiebes’ eigen ministerie van EZ liet een studie doen naar de effecten van eenzijdig nationaal genomen maatregelen. Alle kolencentrales sluiten: prima idee, bespaart 18 miljoen ton CO2, dat is al bijna de hele opdracht voor de energie-industrie. Maar als je in ogenschouw neemt dat de benodigde elektriciteit dan moet worden geïmporteerd, daalt de opbrengst dramatisch. Want Nederlandse centrales zijn modern en schoon. Als die dicht zijn, moet de stroom komen van viezere buitenlandse centrales. Dan blijft er qua CO2-tonnenjacht nog maar 8 miljoen ton over.

Vervolgens werd ook de beprijzing van CO2 in het onderzoek betrokken. Als er belasting wordt geheven op broeikasgas, loopt de bovengenoemde 18 miljoen ton op tot 26 miljoen ton. Schitterend. Maar als we die CO2-prijs alleen in Nederland rekenen, dan wordt de elektriciteit weer duurder, en zullen de elektriciteitsbedrijven inkopen doen over de grens. Dat kan zo slecht uitpakken dat er bij elkaar zelfs méér CO2 geproduceerd wordt, in plaats van minder. De uitkomst van het onderzoek, gedaan door het bureau Frontier Economics, is door EZ niet van de daken geschreeuwd.

Nederland is een klein land. Iedereen in de energiewereld weet dat er een gerede kans is dat nationale maatregelen eerder contraproductief zijn dan zinvol. De klimaattafels van Wiebes zullen binnenkort afkomen met een bouwdoos aan voorstellen. Allemaal nationaal. Het geheel doet denken aan de Franse minister die ten tijde van Tsjernobyl op het Franse journaal kwam vertellen dat de gifwolk bij de Franse grens zou stoppen.

In Nederland denken we andersom. Wij willen het goed doen, ongeacht de effecten. Een kras voorbeeld is het aardgas. Ik ben niet de eerste die spreekt van ons Merkel-moment. Na de ramp in Fukushima besloot Angela Merkel tot een Energiewende. Duitsland moest van de kernstroom af, om veiligheidsredenen, die als vanzelf duurzaamheidsredenen werden.

Ons Merkel-moment gaat niet over kernstroom maar over aardgas. Eind maart nam Wiebes zijn gasbesluit. Om veiligheidsredenen moest het Groningse gas terug naar nul. Ineens blijkt ook hier veiligheid omgekat in duurzaamheid. Nederland moet niet alleen van het Groningse gas af, maar helemaal van het gas af. Sinds de raadsverkiezingen verkeren tientallen gemeenten in een morele koorts, om zo spoedig mogelijk helemaal gasloos te zijn. Hoe het moet, weten ze niet, wat het kost evenmin, maar gewetensvol is het zeker.

Een rare gang van zaken. Gas is schoon en er zijn enorme voorraden van. Nederland heeft een prachtige infrastructuur. Wij kunnen de komende decennia gewoon gas importeren, maar dat is taboe geworden. Ik hoorde een interview met Annie Krist, ceo van Gasterra, de exploitant van het Nederlandse gas.

Zij was op een internationale conferentie. De omliggende landen maken zich zorgen over de radicale geest die in Nederland gevaren, zei ze. In het buitenland is gas een oplossing, hier is het ineens een probleem. Wie de Energiewende in Duitsland heeft gevolgd, weet dat minister Altmaier van Milieu daar juist pas op de plaats wil maken. Volgens hem gaat de Duitse transitie een biljoen euro kosten. Dat is een een met twaalf nullen. Wij zijn heel wel in staat om dezelfde fout te maken.

Er is één land ter wereld waar de uitstoot van CO2 daadwerkelijk terugloopt. Dat is niet Duitsland en ook niet Nederland, maar de Verenigde Staten. Het komt niet door de uitmuntende overheidsmaatregelen om de broeikasgassen terug te brengen. Het sleutelwoord is gas. De schaliegasrevolutie heeft de Amerikaanse energiemarkt veranderd. Schoon gas is goedkoper dan vieze kolen. Ik heb liever schoon gas dan een schoon geweten.

Volkskrant
pi_180009793
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 12:28 schreef AchJa het volgende:
Iedereen in de energiewereld weet dat de Nederlandse maatregelen hoogstwaarschijnlijk contraproductief zullen zijn

In de energietransitie vertoont Nederland ouderwets gidslandgedrag.

Kent u Yanis Varoufakis nog? Hij was de Griekse minister van Financiën die in 2015 een halfjaar ruzie maakte over de euro. Voordien was zijn specialisme de speltheorie. Op grond daarvan dacht hij dat de andere eurolanden wel zouden opdraaien voor de Griekse schulden. Hij hield z’n poot stijf, gokte en verloor. Maar die speltheorie blijft actueel.

Alle grote kwesties van nu, euro, migratie of klimaat, zijn ingewikkelde, internationale prisoner’s dilemma’s - hét leerstuk van de speltheorie. U kent het, twee verdachten zitten vast. Ze hebben geen contact, maar ze weten: als ik doorsla en de ander ontkent, dan krijg ik een douw en gaat hij vrijuit. En andersom natuurlijk. Als we allebei hardnekkig blijven zeggen dat we onschuldig zijn, krijgen we allebei straf. Maar als we allebei een bekentenis afleggen, dan wordt de straf voor allebei lichter. Varoufakis bleek ontkennen. Hij geeft nu lezingen.

Wat betreft het klimaatvraagstuk, kiest Nederland de omgekeerde weg. Wij leggen bij voorbaat een bekentenis af, in de hoop dat anderen volgen. Deze week stond de grote lijn van de klimaatwet in de krant. Nederland wil in 2050 95 procent van de CO2-uitstoot hebben verminderd. Terwijl de rest van Europa niet verder gaat dan 80 procent. Onderdeel daarvan is het voornemen om versneld van het aardgas af te raken. Vroeger werd dit gidslandgedrag goldplating genoemd. Nederland wilde lang haantje de voorste zijn, op het gebied van ontwikkelingssamenwerking. Destijds was de VVD daar fel tegen, omdat het gunstige effect vooral het eigen geweten betrof.

Nu is VVD-minister Wiebes driftig op zoek naar tonnen CO2-reductie. Waarom zouden we niet voorop lopen, zegt u, elke ton CO2 minder is er immers een. Dat staat te bezien. Wiebes’ eigen ministerie van EZ liet een studie doen naar de effecten van eenzijdig nationaal genomen maatregelen. Alle kolencentrales sluiten: prima idee, bespaart 18 miljoen ton CO2, dat is al bijna de hele opdracht voor de energie-industrie. Maar als je in ogenschouw neemt dat de benodigde elektriciteit dan moet worden geïmporteerd, daalt de opbrengst dramatisch. Want Nederlandse centrales zijn modern en schoon. Als die dicht zijn, moet de stroom komen van viezere buitenlandse centrales. Dan blijft er qua CO2-tonnenjacht nog maar 8 miljoen ton over.

Vervolgens werd ook de beprijzing van CO2 in het onderzoek betrokken. Als er belasting wordt geheven op broeikasgas, loopt de bovengenoemde 18 miljoen ton op tot 26 miljoen ton. Schitterend. Maar als we die CO2-prijs alleen in Nederland rekenen, dan wordt de elektriciteit weer duurder, en zullen de elektriciteitsbedrijven inkopen doen over de grens. Dat kan zo slecht uitpakken dat er bij elkaar zelfs méér CO2 geproduceerd wordt, in plaats van minder. De uitkomst van het onderzoek, gedaan door het bureau Frontier Economics, is door EZ niet van de daken geschreeuwd.

Nederland is een klein land. Iedereen in de energiewereld weet dat er een gerede kans is dat nationale maatregelen eerder contraproductief zijn dan zinvol. De klimaattafels van Wiebes zullen binnenkort afkomen met een bouwdoos aan voorstellen. Allemaal nationaal. Het geheel doet denken aan de Franse minister die ten tijde van Tsjernobyl op het Franse journaal kwam vertellen dat de gifwolk bij de Franse grens zou stoppen.

In Nederland denken we andersom. Wij willen het goed doen, ongeacht de effecten. Een kras voorbeeld is het aardgas. Ik ben niet de eerste die spreekt van ons Merkel-moment. Na de ramp in Fukushima besloot Angela Merkel tot een Energiewende. Duitsland moest van de kernstroom af, om veiligheidsredenen, die als vanzelf duurzaamheidsredenen werden.

Ons Merkel-moment gaat niet over kernstroom maar over aardgas. Eind maart nam Wiebes zijn gasbesluit. Om veiligheidsredenen moest het Groningse gas terug naar nul. Ineens blijkt ook hier veiligheid omgekat in duurzaamheid. Nederland moet niet alleen van het Groningse gas af, maar helemaal van het gas af. Sinds de raadsverkiezingen verkeren tientallen gemeenten in een morele koorts, om zo spoedig mogelijk helemaal gasloos te zijn. Hoe het moet, weten ze niet, wat het kost evenmin, maar gewetensvol is het zeker.

Een rare gang van zaken. Gas is schoon en er zijn enorme voorraden van. Nederland heeft een prachtige infrastructuur. Wij kunnen de komende decennia gewoon gas importeren, maar dat is taboe geworden. Ik hoorde een interview met Annie Krist, ceo van Gasterra, de exploitant van het Nederlandse gas.

Zij was op een internationale conferentie. De omliggende landen maken zich zorgen over de radicale geest die in Nederland gevaren, zei ze. In het buitenland is gas een oplossing, hier is het ineens een probleem. Wie de Energiewende in Duitsland heeft gevolgd, weet dat minister Altmaier van Milieu daar juist pas op de plaats wil maken. Volgens hem gaat de Duitse transitie een biljoen euro kosten. Dat is een een met twaalf nullen. Wij zijn heel wel in staat om dezelfde fout te maken.

Er is één land ter wereld waar de uitstoot van CO2 daadwerkelijk terugloopt. Dat is niet Duitsland en ook niet Nederland, maar de Verenigde Staten. Het komt niet door de uitmuntende overheidsmaatregelen om de broeikasgassen terug te brengen. Het sleutelwoord is gas. De schaliegasrevolutie heeft de Amerikaanse energiemarkt veranderd. Schoon gas is goedkoper dan vieze kolen. Ik heb liever schoon gas dan een schoon geweten.

Volkskrant
Het artikel gaat voorbij aan 1 klein puntje, en dat is dat we niet voorlopen maar juist hekkensluiter zijn t.o.v. omringende landen. Dat Parijs akkoord halen we niet zonder deze maatregelen.
pi_180009888
quote:
Broodje aap over aardgas versus steenkool

Zowel in de VS als in Europa denken politici op voorspraak van de experts uit de fossiele sector dat een centrale op gas minder broeikasgassen uitstoot dan een centrale op steenkool. Uiteraard wordt dit betrokken op dezelfde hoeveelheid opgewekte elektriciteit. In Europa en met name Nederland zijn we desondanks meer op kolen gaan stoken omdat dat goedkoper is en daar is de milieubeweging boos over. In de VS is juist het gebruik van gas sterk opgevoerd met het idee dat het schoner is en ook omdat de gasproductie in eigen land enorm is toegenomen. De meeste oude kolencentrales kunnen niet meer concurreren tegen modernere gascentrales.

Het is op grond van de chemische vergelijking en energieproductie inderdaad juist dat voor een gelijke energieopbrengst bij verbranding van kool twee keer zo veel CO2 vrijkomt als bij verbranden van gas. Een recent zeer betrouwbaar rapport (Nature 538,88–91(06 October 2016) concludeert echter dat er bij de winning van gas wereldwijd ca 2 % ontsnapt. Dat was in het verleden zelfs 8 %.


400 ppm in 2040
Methaan in de atmosfeer is een factor 100 keer zo sterk broeikasgas maar blijft niet zoals CO2 voor de eeuwigheid in de atmosfeer. Daarom wordt voor het effect op lange termijn niet die factor maar de broeikasgaspotentie (green house gas potential, GHP) in klimaatmodellen gebruikt. Op een termijn van 100 jaar rekent het IPPC daarvoor met een GHP van 25. De termijn voordat we over de temperatuurstijging van 2 graden ten opzichte van 1900 zullen gaan is echter veel korter dan 100 jaar. Bij het doortrekken van de trend sinds 1900 en de huidige CO2 concentratie van 400 ppm behalen we die grens al binnen 25 jaar, dus in 2040. De kans dat we dit via verduurzaming kunnen uitstellen is ondanks het klimaatakkoord van Parijs vrijwel nihil. De grens zal waarschijnlijk zelfs al eerder bereikt worden. In het gunstigste scenario zijn we immers pas circa 2050 van de fossiele brandstoffen af. Pas vanaf die tijd kan het CO2 gehalte gaan afnemen, waarbij het dan nog duizenden jaren zal duren voordat we op het oude niveau van voor 1900 terug zijn. Tot 2050 zal de CO2 concentratie eerst nog verder toenemen.

Op een termijn van 20 jaar is methaan als broeikasgas een factor 85 sterker dan CO2. Bij 2 % lekkage van methaan moeten we dus 170 % extra broeikaseffect rekenen. De verhouding gas versus kool wordt dan 2,7 tegen 2 in plaats van 1 tegen 2


Aardgas geen overbruggingsbrandstof
De concentratie methaan in de atmosfeer stijgt snel. Sinds 1900 is de concentratie boven het noordelijk halfrond gestegen van 0,8 tot 2 ppm . Dit betreft de gemeten concentratie en niet de emissie. Om het broeikasgaseffect te vergelijken met dat van CO2 moeten we de concentratie dus met 100 vermenigvuldigen. Dan is dat een toename met 120 ppm CO2 equivalenten. CO2 zelf is in die periode gestegen van 295 naar 400 ppm dus een toename met 105 ppm. Gaan we er van uit dat omstreeks 1900 het klimaat stabiel was, dan is de huidige opwarming ten gevolge van 225 ppm extra CO2 equivalenten in ongeveer gelijke mate toe te schrijven aan een toename van methaan en CO2.

Daarmee is nog niet alles gezegd. In een artikel van Christina Nunez, (National Geographic 25 september 2014) wordt gesteld dat het gebruik van aardgas als overbruggingsbrandstof voor de transitie naar duurzaam helemaal geen overbruggingsfunctie vervult maar een barrièrre. Door het goedkope gas en de bouw van gascentrales met een afschrijvingstermijn van 40 jaar wordt de overgang naar duurzaam afgeremd en uitgesteld.

Tenslotte is er nog een ander aspect. Als we nu stoppen met de emissie van methaan, kunnen we daar omstreeks 2050 al de eerste vruchten van plukken. Het totale gehalte CO2 equivalenten gaat dan al zakken omdat methaan wordt omgezet tot CO2. Enkele tientallen jaren verder kunnen we met het totale gehalte CO2 equivalenten weer terug zijn op het niveau van 1900. Als we nu stoppen met CO2 emissie, zal het nog duizenden jaren duren voordat de CO2 concentraties significant zakken.


Verkooppraatje voor politici
Aardgas als overbruggingsbrandstof van steenkool naar duurzaam is dus lariekoek ofwel een broodje aap dat in omloop is gebracht door de jongens van de fossiele sector om het vege lijf te redden. Omdat er maar heel weinig politici zijn die ooit scheikunde en natuurkunde in hun pakket hadden, verkoopt het praatje heel vlot.

We moeten zo snel mogelijk van het gas af en dat geldt niet alleen voor aardgasproductie en transport maar ook voor oliewinning en opslag waarbij gas ontsnapt en bij de rundvleesproductie waarbij veel methaan vrijkomt. Over dat laatste probleem verschijnen overigens steeds meer publicaties. Bepaalde toevoegingen aan het veevoer kunnen de methaanproductie drastisch verminderen. Minder rundvlees en lamsvlees eten is natuurlijk veel eenvoudiger, bovendien goedkoper en gezonder.
bron: Han Blok

  zondag 24 juni 2018 @ 13:31:40 #110
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_180010023
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 13:21 schreef MaGNeT het volgende:

Han Blok... de Al Gore van de lage landen... :')

Edit: Even lopen grasduinen op die website (https://www.duurzaamnieuws.nl/)... Ik heb niet echt het idee dat die lui neutraal in deze materie staan (een understatement ja). Het is op het religieuze af... Duurzaam nieuws is onderdeel van INS Net van ene Peter van Vliet:

quote:
In 2007 volgde oprichter en voorzitter Peter van Vliet een training in Arlington, VA, USA, als Implications Wheel strategic explorations coach. De Implications Wheel methode werd ontwikkeld door futuroloog Joel Barker en helpt organisaties om toekomstscenario's te ontwikkelen die een helder inzicht geven in kansen en bedreigingen en waarschijnlijke ontwikkelingspaden, waarop de (transitie)strategie van de onderneming kan worden afgestemd en risico's beheersbaar worden gemaakt.
Het klinkt allemaal geweldig maar ik heb nul komma nul vertrouwen in dit soort paarse broeken taal gebakken lucht... :')

[ Bericht 27% gewijzigd door AchJa op 24-06-2018 14:07:16 ]
pi_180010112
Leuk verhaal, maar de kolencentrale stoot wel meer uit dan alleen CO2.

quote:
Twaalf redenen waarom de kolencentrale er niet moet komen

In de Eemshaven wordt gewerkt aan de bouw van de RWE/Essent kolencentrale. De RWE Kolencentrale gaat maar liefst 8 Megaton CO2 per jaar uitstoten. RWE is nu al de grootste CO2 vervuiler van Europa.

De rampzalige milieu effecten van de RWE/Essent kolencentrale in de Eemshaven:

Deze kolencentrale stoot evenveel CO2 uit als 3 miljoen auto’s en is daarmee een enorme bedreiging van het klimaat..
De centrale heeft een jaarlijkse uitstoot van 100 ton fijnstof.
Uitstoot van ruim 2 miljoen kilo stikstofoxide wat zeer schadelijk is voor kwetsbare natuurgebieden.
De RWE/Essent centrale stoot jaarlijks zo’n 570 kilo aan zware metalen uit waaronder 95 kg kwik.
De aanvoerroutes moeten regelmatig uitgebaggerd worden wat schadelijk is voor de Waddenzee.
De kolen wordt voornamelijk aangevoerd uit Colombia, waar het onder erbarmelijke omstandigheden wordt gedolven.
Bij het lossen van de kolen komt veel fijnstof en kolengruis vrij.
Opslag van kolen bij de centrales zorgt eveneens voor het vrijkomen van fijnstof en kolengruis.
Afvoer van koelwater zorgt voor ongewenste opwarming van de Waddenzee.
Kolen zijn ouderwets en vies. Met kolen gaan we tientallen jaren terug in de tijd. Het verbranden van steenkool is een vieze en ouderwetse techniek. De energiebedrijven zeggen dat hun kolencentrales steeds schoner worden en dat ze de broeikasgassen die vrijkomen bij het verbranden van steenkool, kunnen verminderen. Zo is er overwogen om de technologie van het vergassen van kolen toepassen. Hierbij wordt de steenkool niet meteen verbrand maar eerst omgezet in een brandbaar gasmengsel. Kolenvergassing produceert echter net zoveel, zo niet méér, CO2-uitstoot als de traditionele verbrandingstechnologie.
Kolenstroom = exportstroom. We hebben helemaal geen kolencentrales nodig! Nederland heeft genoeg stroom. Alle extra stroom die de kolencentrales produceren is bedoeld voor de export.
CO2-opslag is onzeker en ongewenst. De energiebedrijven zeggen dat ze de vervuilende CO2 die de centrales gaan produceren gaan opslaan. Ze hebben echter nog geen idee hoe dit zou moeten. Onderzoek laat bovendien zien dat het proces van CO2-afvang zoveel energie kost dat in de nu al inefficiënte kolencentrales nog eens 25 tot 40 procent extra steenkool nodig is om dezelfde hoeveelheid stroom op te kunnen wekken. De kosten zijn torenhoog: onderzoek en uitvoering hiervan wordt begroot op minstens 2,5 miljard euro. Dat geld kan beter in echte duurzame energie gestoken worden.

http://www.co2ntramine.nl(...)r-niet-moeten-komen/
pi_180011235
Daarom, fossiele brandstoffen uitbannen waar mogelijk.
pi_180019744
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 13:31 schreef AchJa het volgende:
Het klinkt allemaal geweldig maar ik heb nul komma nul vertrouwen in dit soort paarse broeken taal gebakken lucht...
Zeer goed. ;)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_180020239
Wil je serieus een CO2 reductie dan zal je af moeten van de huidige economie waar alles op groei gebaseerd is.
En met de huidige toename van de wereldbevolking staat er een grotere ramp te wachten dan een beetje teveel CO2.
pi_180020952
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:28 schreef MaGNeT het volgende:
Gas uit Groningen is straks gebeurd.
Afhankelijk zijn van het gas uit Rusland lijkt me ook niet zo tof, nog los van de prijsverhogingen die ze in de toekomst zouden kunnen doorvoeren.
Waarom niet ?

We zijn nu voor olie afhankelijk van schurkenstaten in het MiddenOosten, en die prijs schommelt ook.
Waarom is dat geen issue ?
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:36 schreef bambino het volgende:
Laat bedrijven meebetalen aan alternatieven
Faciliteer huiseigenaren om maatregelen te nemen
Schaf saldering niet af
Hef geen BTW op EU producten
Mensen profiteren van SDE

En waar moet dat geld vandaan komen?
Je noemt nu stuk voor stuk dingen op die miljoenen kosten (opleveren, hoe je het bekijkt). Dat kan je niet zo maar veranderen zonder dat er ergens anders een potje op de kop gaat wat een andere groep/sector schaadt in inkomsten.

Het geld moet ergens worden opgehaald.
Er zijn genoeg bezuinigingen te bedenken die de Nederlandse burgers niet schaadt.
Sterker nog, die leveren op termijn alleen maar winst op.
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:19 schreef AchJa het volgende:
Net zo min dat iemand anders er iets aan kan doen dat ze het wat minder getroffen hebben... Of hoe zit jij in elkaar? Ik loop gvd voor jou in wat voor uithoek in de wereld dan ook kogels te vangen zodat jij hier lekker vrij kan leven en je je niet druk hoeft te maken over je salaris.
Begrijp mij goed, ik zit in jouw "kamp" hoor wat betreft de van-gas-los hysterie.

Maar het "kogels vangen zodat jij hier lekker vrij kan leven", dat is natuurlijk een onzinnig argument.
Jij weet zelf ook wel dat Nederland niet zo veel te zoeken had in landen als Irak, Afghanistan en Mali en daar niet zoveel verschil heeft gemaakt.
Met vrij leven in Nederland heeft dat niet zoveel te maken.

Dan had je de financiers van het terrorisme aan moeten pakken....
pi_180021188
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 22:09 schreef MaGNeT het volgende:
Er zijn tientallen dingen waar je niet voor of tegen gestemd hebt maar die wel of niet gebeuren als er een nieuw kabinet komt.
En daarom ben ik voor een referendum.
Bij zaken waar de regering geen direct en duidelijk mandaat voor heeft moeten ze gewoon terug naar de kiezers vind ik.
quote:
De uitdaging was:

- blijven we gas boren in Groningen
Gasboringen zijn ook in Groningen erg schaars.
Gas winning, dat gebeurt wel.
quote:
- willen we afhankelijk zijn en blijven van aardgas uit het buitenland, stel dat bij een internationaal conflict of na weer een nieuwe sanctie aan Rusland het land de gaskraan dichtdraait
Typisch dat dit nu opeens als een probleem wordt gezien als het om aardgas en Rusland gaat.
Terwijl we al wel vele decennia afhankelijk zijn van olie uit schurkenstaten uit het MiddenOosten, om geen nieuwe oliecrisis te krijgen knijpt de internationale gemeenschap een oogje dicht als het om de wandaden van SaudiArabie, Koeweit, Qatar etc gaat.
En reppen we met geen woord over het financieren van de jihad en het moslimterrorisme en het verspreiden en financieren van de radicale islam door die landen.....
quote:
- hoe krijgen we de productie van CO2 omlaag, zoals afgesproken in het Parijs akkoord
Ja, hoe doen we dat ?
Gaan we daarbij wel of niet de burgers naaien ?
  zondag 24 juni 2018 @ 20:33:59 #117
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_180021507
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 20:02 schreef bluemoon23 het volgende:

Begrijp mij goed, ik zit in jouw "kamp" hoor wat betreft de van-gas-los hysterie.

Maar het "kogels vangen zodat jij hier lekker vrij kan leven", dat is natuurlijk een onzinnig argument.
Jij weet zelf ook wel dat Nederland niet zo veel te zoeken had in landen als Irak, Afghanistan en Mali en daar niet zoveel verschil heeft gemaakt.
Met vrij leven in Nederland heeft dat niet zoveel te maken.
Het gaat er natuurlijk om dat er vanuit een ivoren toren wel even bepaald gaat worden wat het "plebs" moet doen omdat ze vinden dat ze het zelf kunnen en dus kan iedereen het, ja zo werkt dat dus niet en daar kan ik knap narrig van worden. Als je wat verder leest zie je dat het me niet eens om mij persoonlijk gaat maar om het gemak waarmee met volstrekt idiote bedragen gestrooid wordt. Hell, ik zag zelfs een ton voorbij komen als investering... Dan ben je natuurlijk compleet van de werkelijkheid losgezongen als je denkt dat Jan Modaal dat even kan ophoesten... En dan worden er antwoorden gegeven dat je dan maar een betere baan moet zoeken... :') Daarom gaf ik een militair als voorbeeld maar ik had ook bv. de leraar, de verzorgende, de brandweer, de politieagent etc. kunnen noemen. Allemaal mensen die met een modaal salaris iets doen voor de samenleving maar natuurlijk nooit een ton kunnen investeren.

Dit soort posts bedoel ik: NWS / 'Forse belastingverhoging nodig voor gasverbruiker'

Ik gun dat bambino verder van harte ik ben nooit een jaloers persoon geweest maar hij moet niet doen alsof dat de norm is en het voor iedereen is weggelegd.

[ Bericht 4% gewijzigd door AchJa op 24-06-2018 20:39:19 ]
pi_180022531
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 20:33 schreef AchJa het volgende:

[..]

Het gaat er natuurlijk om dat er vanuit een ivoren toren wel even bepaald gaat worden wat het "plebs" moet doen omdat ze vinden dat ze het zelf kunnen en dus kan iedereen het, ja zo werkt dat dus niet en daar kan ik knap narrig van worden. Als je wat verder leest zie je dat het me niet eens om mij persoonlijk gaat maar om het gemak waarmee met volstrekt idiote bedragen gestrooid wordt. Hell, ik zag zelfs een ton voorbij komen als investering... Dan ben je natuurlijk compleet van de werkelijkheid losgezongen als je denkt dat Jan Modaal dat even kan ophoesten... En dan worden er antwoorden gegeven dat je dan maar een betere baan moet zoeken... :') Daarom gaf ik een militair als voorbeeld maar ik had ook bv. de leraar, de verzorgende, de brandweer, de politieagent etc. kunnen noemen. Allemaal mensen die met een modaal salaris iets doen voor de samenleving maar natuurlijk nooit een ton kunnen investeren.

Dit soort posts bedoel ik: NWS / 'Forse belastingverhoging nodig voor gasverbruiker'

Ik gun dat bambino verder van harte ik ben nooit een jaloers persoon geweest maar hij moet niet doen alsof dat de norm is en het voor iedereen is weggelegd.
Dit. Hoef je verder niets meer aan toe te voegen.
pi_180030153
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 20:33 schreef AchJa het volgende:

[..]

Het gaat er natuurlijk om dat er vanuit een ivoren toren wel even bepaald gaat worden wat het "plebs" moet doen omdat ze vinden dat ze het zelf kunnen en dus kan iedereen het, ja zo werkt dat dus niet en daar kan ik knap narrig van worden. Als je wat verder leest zie je dat het me niet eens om mij persoonlijk gaat maar om het gemak waarmee met volstrekt idiote bedragen gestrooid wordt. Hell, ik zag zelfs een ton voorbij komen als investering... Dan ben je natuurlijk compleet van de werkelijkheid losgezongen als je denkt dat Jan Modaal dat even kan ophoesten... En dan worden er antwoorden gegeven dat je dan maar een betere baan moet zoeken... :') Daarom gaf ik een militair als voorbeeld maar ik had ook bv. de leraar, de verzorgende, de brandweer, de politieagent etc. kunnen noemen. Allemaal mensen die met een modaal salaris iets doen voor de samenleving maar natuurlijk nooit een ton kunnen investeren.

Dit soort posts bedoel ik: NWS / 'Forse belastingverhoging nodig voor gasverbruiker'

Ik gun dat bambino verder van harte ik ben nooit een jaloers persoon geweest maar hij moet niet doen alsof dat de norm is en het voor iedereen is weggelegd.
Aan de andere kant wuif je posts weg met goede adviezen om dit als woningbezitter in goede banen te leiden.

Het is nu eenmaal een voldongen feit dat er iets gaat veranderen, dat Nederland "van gas los" gaat en dat dat gevolgen gaat hebben.

Dan kan je klagen op een forum, je verzetten of denken "hoe ga ik dat doen".

Ten eerste zijn er de duurzaamheidsleningen. Als je dat geld goed besteedt dan kan de besparing op de energierekening (zeker als het gas duurder wordt) de kosten van het aflossen van deze lening afdekken (looptijd is 15 jaar).

Ten tweede heb je de optie van sparen. Stel dat je als doel hebt om in 2035 van het gas af te gaan, dan heb je nu nog ruim 16 jaar om te sparen en/of stapsgewijs je huis te verbeteren.
Dat lijkt me een hele nette horizon en tegen die tijd is je laatste nieuwe CV-ketel ook wel versleten.

En ja, ik heb het hier over woningbezitters die de vrijheid hebben om zelf aan hun woning te knutselen. Zit je in een VVE dan zal vanuit die VVE nagedacht moeten gaan worden hoe je de VVE gelden gaat inzetten.

Voor huurders zal er vanuit de woningcorporaties actie moeten komen, mogelijk zullen er zelfs woningen gesloopt en vervangen moeten worden (zoals 10 jaar terug met mijn huurwoning gebeurd is).

Afijn, je kan altijd een reden of situatie bedenken waarom iets niet kan maar uiteindelijk schiet je er niet veel mee op. Op het moment dat aardgas ¤1,50 per m3 is ben je al wat aan de late kant om nog wat te gaan doen.
  maandag 25 juni 2018 @ 10:07:54 #120
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_180030365
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 09:55 schreef MaGNeT het volgende:

Voor huurders zal er vanuit de woningcorporaties actie moeten komen, mogelijk zullen er zelfs woningen gesloopt en vervangen moeten worden (zoals 10 jaar terug met mijn huurwoning gebeurd is).
En welke motivatie hebben die woningcorporaties om daar actie op te ondernemen? De woningcorporaties betalen namelijk de gasrekening niet. Dus de huurders zitten straks (letterlijk) gewoon in de kou, tenzij er allerlei subsidies en voordeeltjes zijn om ineens een hoop flats vol te planten met warmtepompen.

Slopen en vernieuwen klinkt heel leuk, maar dat zou betekenen dat halve steden met jaren 50-wijken tegen de vlakte zouden moeten.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_180030475
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 10:07 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

En welke motivatie hebben die woningcorporaties om daar actie op te ondernemen? De woningcorporaties betalen namelijk de gasrekening niet. Dus de huurders zitten straks (letterlijk) gewoon in de kou, tenzij er allerlei subsidies en voordeeltjes zijn om ineens een hoop flats vol te planten met warmtepompen.

Slopen en vernieuwen klinkt heel leuk, maar dat zou betekenen dat halve steden met jaren 50-wijken tegen de vlakte zouden moeten.
De overheid gaat hierover in gesprek met de woningcorporaties, dus die motivatie komt er wel. Zo komt er een verlaging van de verhuurdersheffing als er duurzaam geïnvesteerd wordt in de woningen.

Deels zal slopen en vernieuwen van dat soort woningen gebeuren, zoals nu ook al gebeurt. Mijn oude huurwoning was ook van rond 1950 en is in 2009 tegen de vlakte gegaan.
Maar er zijn ook een paar blokken blijven staan, die zijn gerenoveerd en geïsoleerd.
Bewoners kregen ruim ¤5000 vergoeding (is verplicht) als ze hun huis uit moesten vanwege de sloop of renovatie.

Dit gaat ook niet voor 2030 lukken, men houdt 2050 aan als datum waarop zo'n 6 miljoen woningen klaar moeten zijn om van het gas af te kunnen.

Alle nieuwbouw moet daar sowieso geschikt voor zijn, aangezien je geen bouwvergunning meer krijgt als je nog een gasaansluiting wil.
pi_180030736
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 12:28 schreef AchJa het volgende:
Iedereen in de energiewereld weet dat de Nederlandse maatregelen hoogstwaarschijnlijk contraproductief zullen zijn

Knip

Volkskrant
Yep. Het is weer complete onzinnigheid. Ik zit een branche waar veel gebruik van industriële gasbranders wordt gemaakt. En ik kan je vertellen dat het technisch compleet onmogelijk is daarvan af te gaan op de korte tot middellange termijn.
Waarom? Omdat er geen alternatief voorhanden is EN de infrastructuur er niet ligt.

Als men alle woningen, bedrijven en industrie van het gas af wil halen en dat wil vervangen door elektrisch gestookte warmtebronnen dan heb je 2 grote problemen:

1. De machines (ovens, warmteinstallaties, branders usw) zijn in veel gevallen niet geschikt voor ombouw naar elektrisch gestookt. Wat ga je daar dus mee doen en wie betaald dat? Voor sommigen is een alternatief helemaal niet beschikbaar.
2. De infrastructuur is er niet: als je alle energie die nu opgewekt wordt met aardgas wil vervangen door elektra moet je niet alleen IEDERE straat in NL opengooien, ALLE transformatorhuisjes vervangen, IEDERE meterkast aanpassen, in IEDER huis kabels gaan trekken, enorm veel hoogspanningskabels erbij aanleggen en last but not least: je mag een enorm aantal energiecentrales bij gaan bouwen. En waar stook je die op? Gas?
3. Zonne en windenergie zijn onbetrouwbaar, niet consequent en bij lange na niet in staat in de energiebehoefte te voorzien.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_180030752
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 14:30 schreef MaGNeT het volgende:
Daarom, fossiele brandstoffen uitbannen waar mogelijk.
Ok. Hoe gaan we de energieopbrengst van die fossiele brandstoffen vervangen?
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_180030810
quote:
5s.gif Op maandag 25 juni 2018 10:34 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Ok. Hoe gaan we de energieopbrengst van die fossiele brandstoffen vervangen?
"waar mogelijk"
pi_180030844
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 10:37 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

"waar mogelijk"
Wind- & zonnestroom kúnnen geen fossiele centrales vervangen
De windstroom productie over het jaar 2017 is inmiddels bekend en ziet er per dag als volgt uit:



https://www.groenerekenka(...)energie-nooit-hoort/
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_180030894
https://www.nu.nl/wonen/5(...)-neutraal-maken.html

He lijkt erop dat Samson en de klimaaatafel een beetje voor z'n beurt spreekt.

quote:
Volgens Norder is de uitspraak van Samsom voorbarig: "De besprekingen hierover zijn nog niet afgerond."
pi_180030926
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 10:38 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Wind- & zonnestroom kúnnen geen fossiele centrales vervangen
De windstroom productie over het jaar 2017 is inmiddels bekend en ziet er per dag als volgt uit:

[ afbeelding ]

https://www.groenerekenka(...)energie-nooit-hoort/
Nee, in de huidige situatie vervangt het niet de fossiele centrales.

Daarom wordt er ook gekeken naar oplossingen als:

quote:
Gasunie heeft zich aangesloten bij een consortium van Nederlandse, Duitse en Deense netbeheerders met plannen voor een energie-eiland in de Noordzee. Het eiland gaat dan niet alleen wind-energie verdelen maar kan die energie ook opslaan in gasvorm.
Ik ben niet zo van de "het kan niet" afdeling.
Uiteraard erken ik dat we nog niet zo ver zijn maar ben wel van het oplossingsgericht denken.
pi_180030956
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 10:44 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Nee, in de huidige situatie vervangt het niet de fossiele centrales.

Daarom wordt er ook gekeken naar oplossingen als:

[..]

Ik ben niet zo van de "het kan niet" afdeling.
Uiteraard erken ik dat we nog niet zo ver zijn maar ben wel van het oplossingsgericht denken.
Ik zou zeggen: eerst de oplossingen hebben voordat je bepaald dat je iets wilt gaan afschaffen.

Ik zie maar 1 serieuze mogelijkheid en dat is als men kernfusie voor elkaar krijgt. Al het andere is onzin en een druppel op de gloeiende plaat.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_180030973
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 10:46 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Ik zou zeggen: eerst de oplossingen hebben voordat je bepaald dat je iets wilt gaan afschaffen.

Ik zie maar 1 serieuze mogelijkheid en dat is als men kernfusie voor elkaar krijgt. Al het andere is onzin en een druppel op de gloeiende plaat.
Kernfusie werkt, mijn zonnepanelen doen het er prima op :P
  maandag 25 juni 2018 @ 11:24:42 #130
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_180032199
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 11:24 schreef AchJa het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Helaas....
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  maandag 25 juni 2018 @ 12:20:27 #132
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_180032705
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 20:33 schreef AchJa het volgende:

[..]

Het gaat er natuurlijk om dat er vanuit een ivoren toren wel even bepaald gaat worden wat het "plebs" moet doen omdat ze vinden dat ze het zelf kunnen en dus kan iedereen het, ja zo werkt dat dus niet en daar kan ik knap narrig van worden. Als je wat verder leest zie je dat het me niet eens om mij persoonlijk gaat maar om het gemak waarmee met volstrekt idiote bedragen gestrooid wordt. Hell, ik zag zelfs een ton voorbij komen als investering... Dan ben je natuurlijk compleet van de werkelijkheid losgezongen als je denkt dat Jan Modaal dat even kan ophoesten... En dan worden er antwoorden gegeven dat je dan maar een betere baan moet zoeken... :') Daarom gaf ik een militair als voorbeeld maar ik had ook bv. de leraar, de verzorgende, de brandweer, de politieagent etc. kunnen noemen. Allemaal mensen die met een modaal salaris iets doen voor de samenleving maar natuurlijk nooit een ton kunnen investeren.

Dit soort posts bedoel ik: NWS / 'Forse belastingverhoging nodig voor gasverbruiker'

Ik gun dat bambino verder van harte ik ben nooit een jaloers persoon geweest maar hij moet niet doen alsof dat de norm is en het voor iedereen is weggelegd.
Dat krijg je er niet in bij ze.
Ze leven in een bubble waar iedereen wel even 25k neerlegt.
Heel er werd zelfs gesproken dat mensen maar even hun appartement moeten afschrijven.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 25 juni 2018 @ 16:35:31 #133
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_180037503
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 22:05 schreef Terrorizer het volgende:

[..]

Nee hij heeft hem niet meer, dat ding is gedemonteerd in 2015.

https://www.autoweek.nl/kentekencheck/XT-ZR-75/

[ afbeelding ]
https://www.ad.nl/economi(...)ank-rollen~a988d613/
Hij heeft nu een next gen 9-3. Dit is niet de auto die ik bedoel. En die heeft hij al een tijdje.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_180038600
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 12:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Dat krijg je er niet in bij ze.
Ze leven in een bubble waar iedereen wel even 25k neerlegt.
Heel er werd zelfs gesproken dat mensen maar even hun appartement moeten afschrijven.
Dat laatste vind ik overigens wel interessant. Niet alleen vanwege de hele gasdiscussie, maar uberhaupt al: Wat gaat er in hemelsnaam gebeuren met al die jaren 50, 60 en in mindere mate jaren 70 koopwoningen?

Woning hebben niet het eeuwige leven. Die worden gebouwd om een jaar of 30 tot 50 te bestaan en daarna zijn woningen ook gewoon aan vervanging toe. Nu worden woning uit die tijd nog voor tonnen verkocht met een hypotheek met een looptijd van 30 jaar. Ooit zal je dat soort woningen toch een keer moeten afbreken. Zeker woningen uit die tijd zijn vrij slecht gebouwd, voldoen in de verste verte niet aan de huidige standaarden voor isolatie en zijn nauwelijks te upgraden. Met het afstappen van gas wordt deze discussie alleen maar versneld.

Woningcorporaties met jaren 60 flats besluiten nu al zo nu en dan om zo'n gebouw af te breken en een nieuwe neer te zetten. Met één eigenaar is dat relatief eenvoudig. Hoe ga je dat in godsnaam ooit doen met koopappartementen of een mix van koop en huur. Hetzelfde geldt voor rijtjeswoningen. Of zitten we over 50 jaar nog met deze woningen? Tegenover m'n ouders staan ook vroege jaren 70 rijtjeswoningen. Enkele hebben een nieuw dak, bij anderen zie je het dak enorm doorzakken. Toch staat er daar ook een te koop voor ¤250.000. Ga je daar nog een lening met een looptijd van 30 jaar voor aan?
  maandag 25 juni 2018 @ 18:30:45 #135
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_180039875
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 17:37 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Dat laatste vind ik overigens wel interessant. Niet alleen vanwege de hele gasdiscussie, maar uberhaupt al: Wat gaat er in hemelsnaam gebeuren met al die jaren 50, 60 en in mindere mate jaren 70 koopwoningen?

Woning hebben niet het eeuwige leven. Die worden gebouwd om een jaar of 30 tot 50 te bestaan en daarna zijn woningen ook gewoon aan vervanging toe. Nu worden woning uit die tijd nog voor tonnen verkocht met een hypotheek met een looptijd van 30 jaar. Ooit zal je dat soort woningen toch een keer moeten afbreken. Zeker woningen uit die tijd zijn vrij slecht gebouwd, voldoen in de verste verte niet aan de huidige standaarden voor isolatie en zijn nauwelijks te upgraden. Met het afstappen van gas wordt deze discussie alleen maar versneld.

Woningcorporaties met jaren 60 flats besluiten nu al zo nu en dan om zo'n gebouw af te breken en een nieuwe neer te zetten. Met één eigenaar is dat relatief eenvoudig. Hoe ga je dat in godsnaam ooit doen met koopappartementen of een mix van koop en huur. Hetzelfde geldt voor rijtjeswoningen. Of zitten we over 50 jaar nog met deze woningen? Tegenover m'n ouders staan ook vroege jaren 70 rijtjeswoningen. Enkele hebben een nieuw dak, bij anderen zie je het dak enorm doorzakken. Toch staat er daar ook een te koop voor ¤250.000. Ga je daar nog een lening met een looptijd van 30 jaar voor aan?
Die blijven bestaan en worden gerenoveerd. Met een beetje geluk wordt de stijl weer hip en krijg je gentrificatie van de wijk.

Voor flats met VVE's echter vrees ik. Het gaat zelden goed dat ze gekocht kunnen worden voor sloop en nieuwbouw.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_180040217
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 17:37 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Dat laatste vind ik overigens wel interessant. Niet alleen vanwege de hele gasdiscussie, maar uberhaupt al: Wat gaat er in hemelsnaam gebeuren met al die jaren 50, 60 en in mindere mate jaren 70 koopwoningen?

Woning hebben niet het eeuwige leven. Die worden gebouwd om een jaar of 30 tot 50 te bestaan en daarna zijn woningen ook gewoon aan vervanging toe. Nu worden woning uit die tijd nog voor tonnen verkocht met een hypotheek met een looptijd van 30 jaar. Ooit zal je dat soort woningen toch een keer moeten afbreken. Zeker woningen uit die tijd zijn vrij slecht gebouwd, voldoen in de verste verte niet aan de huidige standaarden voor isolatie en zijn nauwelijks te upgraden. Met het afstappen van gas wordt deze discussie alleen maar versneld.

Woningcorporaties met jaren 60 flats besluiten nu al zo nu en dan om zo'n gebouw af te breken en een nieuwe neer te zetten. Met één eigenaar is dat relatief eenvoudig. Hoe ga je dat in godsnaam ooit doen met koopappartementen of een mix van koop en huur. Hetzelfde geldt voor rijtjeswoningen. Of zitten we over 50 jaar nog met deze woningen? Tegenover m'n ouders staan ook vroege jaren 70 rijtjeswoningen. Enkele hebben een nieuw dak, bij anderen zie je het dak enorm doorzakken. Toch staat er daar ook een te koop voor ¤250.000. Ga je daar nog een lening met een looptijd van 30 jaar voor aan?
Hier een blokje (4 woningen) uit 32, samen in een VVE. Dat kan alleen aangepakt worden als ze in 1 keer samen aan een corporatie oid worden verkocht. Verder is er geen mogelijkheid dat het ooit platgegooid zal worden, of volledig vernieuwd zal worden. (en platgooien is waarschijnlijk nog goedkoper ook.)
Wel doen ze in deze markt zo'n 275.000.
Een bizarre zaak natuurlijk. Maar wellicht als alles naar gas moet, zijn deze woningen in 1 klap een ton minder waard.
pi_180043406
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 18:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Die blijven bestaan en worden gerenoveerd. Met een beetje geluk wordt de stijl weer hip en krijg je gentrificatie van de wijk.

Voor flats met VVE's echter vrees ik. Het gaat zelden goed dat ze gekocht kunnen worden voor sloop en nieuwbouw.
Geloof ik niet in. Niet voor alle huizen. Zeker de jaren die ik noemde zijn simpele huizen, snel uit de grond gestampt, zonder aandacht voor details zoals bij jaren 30 woningen.

Er komt dat gewoon een tijd dat en het dak gedaan moet worden, waterleidingen, rioleringen en electra vernieuwd moeten worden. Als je dat combineert met een hoge energierekening, dan komt er een tijd dat de investering die je moet doen zo hoog is, dat het niet meer rendabel is. De prijs zal dan veel dalen. Bij meerdere eigenaren zal het voor projectontwikkelaars alleen niet zo snel interessant zijn om een heel blok van verschillende eigenaren in stukjes te kopen om iets nieuws neer te zetten. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat lopen. Heel lange verkooptijden en wellicht toch subsidies van de overheid om te verkopen aan ontwikkelaars en te vertrekken? Ik weet het niet.

Bij corporatieflats heb ik al verschillende keren gezien dat ze een heel gebouw hebben gestript om vervolgens alle leidingen en gevels te vernieuwen. Vervolgens werden de volgende gebouwen volledig gesloopt omdat het renoveren blijkbaar financieel toch erg tegenviel. Ik ken drie voorbeelden die zo gelopen zijn. Ik heb geen reden om aan te nemen dat het rijtjeswoningen en niet corporatieflats anders zal zijn.

Het lijkt me niet erg realistisch om te denken dat die jaren 50-70 woningen er over een jaar of 50, 80, 100 nog steeds staan. Er zit gewoon een beperkte levensduur aan de meeste woningen en eigenaren zullen toch moeten afschrijven. Dat hoeft niet allemaal door de laatste eigenaar, maar dat zal wel in stapjes gaan. Wellicht dat hypotheekverstrekkers dit op een gegeven moment ook inzien en daarmee is significante waardedaling en dus afschrijving een feit.
pi_180044469
Joh er staan nog zat huizen uit de 19e eeuw overeind dus waarom zouden die niet blijven staan?
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  maandag 25 juni 2018 @ 21:07:28 #139
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_180044982
quote:
10s.gif Op maandag 25 juni 2018 21:07 schreef AchJa het volgende:
#gasdebat @Twitter

Argument van zo'n "van gaslos" type: "Elektrisch koken is gezonder"... Gvd... :')

https://www.elsevierweekb(...)ive-gasdebat-626794/
Inductie werkt dmv elektromagnetisme!!!!
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_180045018
Kernenergie beste energie _O_ Paar van die angsthazen die het allemaal eng vinden die het verpesten voor de rest :') Vooruitgang, schoon en genoeg voorhanden. Je moet het alleen niet zoals de belgen 30 jaar geen onderhoud geven en het blijven gebruiken.
pi_180045478
quote:
10s.gif Op maandag 25 juni 2018 21:07 schreef AchJa het volgende:
#gasdebat @Twitter

Argument van zo'n "van gaslos" type: "Elektrisch koken is gezonder"... Gvd... :')

https://www.elsevierweekb(...)ive-gasdebat-626794/
Ze doelen dan op een gezonder binnenklimaat he, niet op het eten. Verbranding in een afgesloten ruimte is natuurlijk nooit goed voor de luchtkwaliteit. Er komt CO2, H2O en als je pech hebt nog wat CO en C vrij. Dat heb je bij inductie natuurlijk niet.

Ben verder geen voorstander van die hele hysterie van zo snel mogelijk van het gas afgaan.
pi_180047647
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 21:19 schreef MadJackthePirate het volgende:
Kernenergie beste energie _O_ Paar van die angsthazen die het allemaal eng vinden die het verpesten voor de rest :') Vooruitgang, schoon en genoeg voorhanden. Je moet het alleen niet zoals de belgen 30 jaar geen onderhoud geven en het blijven gebruiken.
Alleen betalen die niks voor externaliteiten. Een kerncentrale valt ook niet te verzekeren. Dat is wel een dingetje. Het zijn niet enkel "angsthazen" die de nadelen zien. :) En uiteraard heb je daar ook (terecht) het NIMBY effect. Wil jij hem in je achtertuin?
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_180047776
Net zoals met het roken is gas plots de grote boosdoener.
pi_180048051
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 22:35 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Alleen betalen die niks voor externaliteiten. Een kerncentrale valt ook niet te verzekeren. Dat is wel een dingetje. Het zijn niet enkel "angsthazen" die de nadelen zien. :) En uiteraard heb je daar ook (terecht) het NIMBY effect. Wil jij hem in je achtertuin?
Als hij goed onderhouden wordt met kundig personeel kan er vrijwel niets fout gaan. Dan wel. Maar ja, als je hem bouwt en er vervolgens op blijft bezuinigen dan liever niet of course...
  maandag 25 juni 2018 @ 22:52:56 #146
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_180048060
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 21:34 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Ze doelen dan op een gezonder binnenklimaat he, niet op het eten. Verbranding in een afgesloten ruimte is natuurlijk nooit goed voor de luchtkwaliteit. Er komt CO2, H2O en als je pech hebt nog wat CO en C vrij. Dat heb je bij inductie natuurlijk niet.

Ben verder geen voorstander van die hele hysterie van zo snel mogelijk van het gas afgaan.
Ga toch weg... De grootste gezondheidswinst haal je bij wat je in de pan tieft...

Iedereen heeft een dikke wasemkap boven zijn fornuis hangen omdat je anders de tent uit meurt maar bij inductie hoeft dat niet? _O-

Dit zijn gewoon de meeste domme argumenten er aan de haren bijslepen om gas maar compleet te verketteren...
pi_180048222
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 22:52 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ga toch weg... De grootste gezondheidswinst haal je bij wat je in de pan tieft...

Iedereen heeft een dikke wasemkap boven zijn fornuis hangen omdat je anders de tent uit meurt maar bij inductie hoeft dat niet? _O-

Dit zijn gewoon de meeste domme argumenten er aan de haren bijslepen om gas maar compleet te verketteren...
Oh jawel hoor. Vette meuk komt er nog steeds vanaf en als je je eten aan laat fikken ook genoeg fijnstof en koolstof. :Y)

Zou die afzuigkap er zeker bij nemen.
  maandag 25 juni 2018 @ 22:59:40 #148
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_180048252
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 22:58 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Oh jawel hoor. Vette meuk komt er nog steeds vanaf en als je je eten aan laat fikken ook genoeg fijnstof en koolstof. :Y)

Zou die afzuigkap er zeker bij nemen.
Dat bedoel ik, dat gas wat feitelijk zeer schoon verbrandt is wel je laatste probleem...
pi_180048269
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 21:34 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Ze doelen dan op een gezonder binnenklimaat he, niet op het eten. Verbranding in een afgesloten ruimte is natuurlijk nooit goed voor de luchtkwaliteit. Er komt CO2, H2O en als je pech hebt nog wat CO en C vrij. Dat heb je bij inductie natuurlijk niet.

Ben verder geen voorstander van die hele hysterie van zo snel mogelijk van het gas afgaan.
Oh nee CO2 en H20! Het is niet alsof die al in grote hoeveelheden in de lucht voorkomen!
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  maandag 25 juni 2018 @ 23:07:15 #150
13456 AchJa
Shut up!!!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')