El_Liberaliste | donderdag 21 juni 2018 @ 12:50 |
Ik speel al langere tijd met het idee om een klassieker te kopen om van te genieten en af en toe in rond te rijden, maar bovenal als investering. De rente staat laag en van cryptomunten is de lol ook wel weer af. Ik heb echter weinig verstand van techniek (wel van auto's in het algemeen). Mijn idee is om max. 10k te besteden aan een mooie old- of youngtimer in redelijk tot goede staat, met onderhoudsdocumentatie. Kosten die je hebt zijn dan: - aanschaf - onderhoud (obv weinig kilometers) - stalling (heb zelf geen garage oid) - eventueel wegenbelasting - oldtimerverzekering casco en WA Kort gezegd zoek ik een leuke auto waarvan de waardestijging bij benadering groter zal zijn dan de bovenstaande kosten, zodat ik na een jaar of 5 - 10 de auto voor een hoger bedrag kan wegzetten. Of op z'n minst een gratis hobby heb gehad. Omdat ik geen glazen bol heb, weet ik niet welke auto's meer waard gaan worden, maar het is aannemelijk dat bepaalde merken/typen interessant gaan worden. Voorbeeld: Citroën 2CV, Alfa 33, Saab 900 Turbo cabrio. Kenners, is het op basis van deze info verstandig om een extra auto te kopen of moet ik dat geld ergens anders in stoppen of lekker op de bank laten staan? | |
TheWhiteCowboy | donderdag 21 juni 2018 @ 12:55 |
Oldtimer zou ik gaan rijden als liefhebber en niet als investering. Het is erg lastig in te schatten of je je geld eruit haalt en dit zal bij heel veel auto’s in deze prijsklasse bijna onmogelijk zijn. | |
daNpy | donderdag 21 juni 2018 @ 12:58 |
Die goedkope karretjes gaan niet plotseling tonnen opleveren. De stallingskosten zullen hoger zijn dan de winst bij verkoop. Dit topic/onderwerp is overigens al eerder voorbij gekomen. | |
Anthonie1 | donderdag 21 juni 2018 @ 13:12 |
By oldtimers is het toch vaak een kwestie van toevallig dat een bepaalt model zeldzaam wordt en in waarde stijgt? Dus hoe weet je zeker welke je moet hebben? Steek dan je geld in vastgoed... | |
LoveAtFirstDrive | donderdag 21 juni 2018 @ 13:23 |
Lastig te bepalen en je moet wel echt geduld hebben voor meerdere, misschien wel tientallen jaren. Ook lees ik weleens dat de 'hype' beetje over is, dus net als bij crypto is het een beetje te laat. Ik heb een Peugeot 205 GTi 1.9 gehad in 2004, welke toen verkocht is voor 1500 euro volgens mij, en dat ging nog moeizaam. Inmiddels vind je zo een met lage kilometerstand niet meer voor dat bedrag, eerder rond de 8000/10000 euro. Maar je ziet wel de aanbiedingen, alleen de vraag is of het daadwerkelijk voor dat bedrag verkocht wordt. Ik heb ook 4x een E30 Touring gehad, waarvoor 1 een 325iX. De prijzen zijn inmiddels ook flink gestegen. Persoonlijk zou ik het alleen doen omdat je graag een bepaalde auto hebt en rijdt. Als je ook nog kosten aan stalling en dergelijke hebt zal de opbrengst niet zo groot worden. Tenzij je voor 10k een Ferrari van 50 jaar oud kan vinden In ieder geval moet je er op letten dat de geschiedenis volledig aantoonbaar is, zodat de kilometerstand te bewijzen is. Ik ga er dan vanuit dat je snapt dat het er een met een flink lage kilometerstand moet zijn (het liefst onder de 100.000km). Daarmee heb je in ieder geval, welk model je ook hebt, een unieke auto. Maar zoals gezegd: de hype is een beetje geweest en de prijzen zijn al vrij hoog. De tijd dat je een E30 325i bijvoorbeeld voor een habbekrats (of zelfs een E36 M3, E39 M5, E34 M5) is gewoon voorbij helaas. | |
Sounddragon | donderdag 21 juni 2018 @ 14:13 |
Dat werkt alleen als je een Ferrari koopt van -tig jaar oud en je een heel goede kristallen bol hebt. Rijden is sowieso een nono; 5k per jaar is 50k over 10 jaar, en dan gaat de waarde hard achteruit. 'old'timer rijden met zo'n budget is gewoon hobby, en hobby's kósten in de regel geld. | |
rival | donderdag 21 juni 2018 @ 14:28 |
Voor een BMW E30 M3 betaald men tegenwoordig makkelijk prijzen rond de 50k. Die waren 15 jaar geleden nog voor een klein percentage daarvan te koop. | |
LoveAtFirstDrive | donderdag 21 juni 2018 @ 14:35 |
Exact, al mijn auto's kosten geld. Nou gebruik ik ze wel daily. Maar heb er een paar gehad die wel wat zijn gestegen, alleen nooit winst er op gemaakt. De BMW 540i is ook een youngtimer, maar die gebruik ik te veel (en er zit al VEEL te veel geld in) om er überhaupt wat aan te verdienen. Je kunt ook een jong gebruikte auto kopen, direct in de stalling zetten en heeeeeel lang wachten. Eerst daalt 'ie en daarna gaat het weer iets omhoog, maar over de nieuwprijs? Dat gebeurt bijna niet meer, behalve met hele exclusieve auto's. Die stijgen soms al nadat ze nieuw zijn verkocht. | |
Metalfrost | donderdag 21 juni 2018 @ 14:39 |
Beter koop je bosgrond. Meer waardevast dan een voertuig. | |
daNpy | donderdag 21 juni 2018 @ 14:48 |
Mijn daf is 3000 euro in taxatie waarde gestegen in 13 jaar. Stalling kost me 50 in de maand. Reken maar uit | |
El_Liberaliste | donderdag 21 juni 2018 @ 16:20 |
Bedankt voor jullie analyses. Goede reality-check Misschien moet ik het even uit mijn hoofd zetten tot ik echt een klassieker wil voor de hobby. | |
Hyperdude | donderdag 21 juni 2018 @ 16:36 |
Heb de indruk dat er niet zoveel prijsstijging meer te verwachten valt. Rente zal ook wel weer wat gaan stijgen = daling prijzen. Zou lekker een simpele MX-5, Z4 of een Alfaatje oid. kopen om lekker te toeren. Meeste "echte" oudere klassiekers rijden trouwens nogal k*t; ook een nadeel. Eén van mijn eerste auto's was een donkergroene lease 33 1.7 IE. Superlekker bakkie. Vindt maar eens een goeie in 2018. [ Bericht 9% gewijzigd door Hyperdude op 21-06-2018 16:42:31 ] | |
Aanstootgevendenaam | donderdag 21 juni 2018 @ 16:48 |
Om echt erop te verdienen moet je aan de bovenklasse van de merken zitten, en redelijk lage productieaantallen hebben. Een mx-5 is een superauto, maar door de enorme productie-hoeveelheden zal die niet snel duur worden, uitgezonderd de ltd editions, zie hier: https://jalopnik.com/your(...)a-ever-so-1675339097. Verder kun je momenteel bijvoorbeeld inzetten op seat curpa's, opel opc's, alfa gta's en bijvoorbeeld een r32 golf. Die hebben nog wel de kans om flink te stijgen. Voor je 10k budget kun je zeker een van bovenstaande auto's vinden, ze rijden heerlijk en zijn redelijk waardevast. | |
Fer | donderdag 21 juni 2018 @ 20:36 |
Mercedes S klasse (coupe of cabrio) uit de jaren 70 BMW 6 serie E24 Mini Rover Fiat 500 Golf 1 (cabrio of GTi) Kadett GSi Citroen DS Renault 4 of 5 GTT Honda Vtec VW busje Alfa Romeo uit de jaren 70 Nadeel is dat je een droge, vorstvrije garage nodig hebt en regelmatig moet sleutelen voor de APK. Als je beide niet hebt of kan, wordt het nog best prijzig. | |
LoveAtFirstDrive | donderdag 21 juni 2018 @ 20:46 |
Maar die auto's zijn eigenlijk al flink gestegen en dan ben je al te laat. Al sluit het niet uit dat ze nog verder stijgen natuurlijk, maar veel van die auto's red je niet voor 10k. | |
Hyperdude | donderdag 21 juni 2018 @ 21:04 |
SLS-AMG Gullwing heeft ook nog wel potentieel. "Toekomstig" klassieker. [ Bericht 47% gewijzigd door Hyperdude op 21-06-2018 21:19:56 ] | |
LoveAtFirstDrive | donderdag 21 juni 2018 @ 21:27 |
Oeh, ga meteen kijken of ik nog 10k heb liggen! | |
Hyperdude | donderdag 21 juni 2018 @ 21:31 |
Oei, overheen gelezen. Alfa 75 2.0/3.0 dan maar, of een 3.0 GTV. [ Bericht 7% gewijzigd door Hyperdude op 21-06-2018 21:40:12 ] | |
-niemand- | donderdag 21 juni 2018 @ 22:20 |
Met dat budget kun je je geld beter op de bank laten staan. of een perfecte oldtimer voor dat geld kopen en hopen dat je er niet teveel reparaties/vaste kosten aan hebt. Vanaf +- 25.000 euro kun je misschien met een beetje geluk over 5 of 10 jaar wat winst maken. En ook dan ligt het aan welk model auto je hebt. Als je dan toch voor dat geld een auto wil kopen met kans op waardestijging zou ik voor een auto gaan die veel mensen gehad hebben. en nu langzaam aan uit het straatbeeld aan het verdwijnen is. | |
boegschroef | vrijdag 22 juni 2018 @ 08:59 |
Die tijd is inderdaad voorbij, ik vraag me toch af wat de toekomst van oldtimers gaat zijn als de benzine onbetaalbaar wordt en al die benzine gemixt wordt met bio spul waar ze niet tegen kunnen. Het is nu al niet grappig meer om met de mustang te toeren als je 100 euro aan brandstof mag neerleggen voor een toerritje. | |
Hyperdude | vrijdag 22 juni 2018 @ 09:04 |
Zoals deze? https://www.autoscout24.n(...)c2a5b04d64?cldtidx=5 | |
monsterd. | vrijdag 22 juni 2018 @ 09:11 |
Ik zou eerder een leuke Mx-5 kopen oid. | |
Hyperdude | vrijdag 22 juni 2018 @ 09:12 |
Verkrijgbaarheid goede brandstof zal wel niet beter worden. Maar hoeveel kms. maak je met je Mustang per jaar? Ik haal meestal de 3500 per jaar niet. Das ongeveer 500 liter in mijn geval; dan maakt een ¤ per liter extra weinig meer uit op de totale kosten. | |
boegschroef | vrijdag 22 juni 2018 @ 09:51 |
Vroeger pakte ik de mustang voor elke gelegenheid. Nu moet ik tegenwoordig al 98 tanken om de e10 te vermijden. Als ik nu naar de schoonouders ga +- 100km met een wagen die 1 op 5 loopt dan gaan de kosten van het ritje al richting de 40 euro. Te vergelijking met de 'gratis' leasewagen is dat gewoon duur en maakt dat de rit minder leuk (voor mij dan). | |
Hyperdude | vrijdag 22 juni 2018 @ 10:24 |
Is ook zo. Ik pak 'm eigenlijk alleen maar voor zondagochtendritjes van 100-150 km en 1 of 2 keer per jaar Sauerland/Eifel en soms staat ie een jaartje in Zwitserland en toer ik daar wat rond. Op papier ongeveer waardestijging van 40-50K. in 15 jaar. (P911) Momenteel bezig met bak en blok-revisie/upgrade voor ongeveer 25K. Al eerder een soortgelijk bedrag uitgegeven aan roest en onderstel/bremsen-upgrade. Rijk wordt je er niet van. Als de prijzen zakken koop ik er een 964 RS bij. Ooit al eens een goeie niet gekocht voor 45K. https://suchen.mobile.de/auto/porsche-964-rs.html [ Bericht 10% gewijzigd door Hyperdude op 22-06-2018 10:31:26 ] | |
boegschroef | vrijdag 22 juni 2018 @ 14:09 |
De mustang is ook wel een stuk meer waard geworden in 2005 gekocht voor 11k, zo’n 20k ingestoken en ze gaan nu voor 50/60k weg. Maar dit zie ik tegenwoordig niet meer gebeuren. | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 22 juni 2018 @ 21:17 |
Zou iemand daar echt 18k voor geven? | |
Hyperdude | vrijdag 22 juni 2018 @ 21:57 |
Alleen een hele echte Peugeot-fan, misschien. Met een lichtelijk verontrustende "saaie bak" fetish. | |
MisChrartin | vrijdag 22 juni 2018 @ 22:11 |
Peugeot 306 coupe 3.0 BMW Z3M of Z4 Alfa 147 GTA Misschien originele Passat W8 Volvo S80 4.4 V8 Eventueel Honda S2000 Nissan 350Z Ik denk dat of de niche modellen (s2000, 350Z) of de dikke uitvoeringen van een gewoon model nog wat kunnen stijgen in waarde. Bron: mijn glazen bol. | |
Leandra | vrijdag 22 juni 2018 @ 22:17 |
De Honda S2000 is geen misschien, maar die had je al jaren geleden moeten kopen. Verder is het allemaal glazen bol. Maar uiteindelijk wordt nagenoeg alles waardevol als je het voorbij de "oud barrel" periode weet te krijgen en het ding strak en origineel is. | |
borbit | vrijdag 22 juni 2018 @ 22:21 |
Gewoon eentje kopen en zorgen dat er toevallig veel andere van hetzelfde model in de fik vliegen / van een klif rijden e.d. | |
Anthonie1 | zaterdag 23 juni 2018 @ 09:49 |
Je kunt ook huizen in de fik steken om de vastgoedprijzen omhoog te krijgen. Lol. | |
Sounddragon | zaterdag 23 juni 2018 @ 15:41 |
over 18k jaar waarschijnlijk. | |
maily | zaterdag 23 juni 2018 @ 15:43 |
Vandaag worden er 220 oldtimers geveild in Hillegom. | |
monsterd. | zaterdag 23 juni 2018 @ 17:17 |
Linkje? | |
maily | zaterdag 23 juni 2018 @ 17:24 |
Google even op 220 oldtimers Hillegom. Verschillende artikelen. |