Hoe zie je dat voor je dan? Zoals hierboven al gezegd door Duvel, alles opschuiven kost 26 weken. áls er capaciteit is bij de aannemers (en daar is een behoorlijk gebrek aan kennis en mankracht), bij de busvervoerders, et cetera. Ik vind het echt veel te kort door de bocht en het is daarnaast ook niet alsof we dit jaar grossieren in kutweekenden, het is al maanden bijna onafgebroken mooi weer.quote:Op maandag 2 juli 2018 21:05 schreef Adrie072 het volgende:
[..]
Dat je het weer niet kunt voorspellen is evident, dat je er geen rekening mee kunt houden is een kwestie van willen niet kunnen.
[ afbeelding ]
Daarnaast is de vraag, was uitstellen verantwoord. Misschien is onderhoud echt nodig.quote:Op maandag 2 juli 2018 21:07 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Hoe zie je dat voor je dan? Zoals hierboven al gezegd door Duvel, alles opschuiven kost 26 weken. áls er capaciteit is bij de aannemers (en daar is een behoorlijk gebrek aan kennis en mankracht), bij de busvervoerders, et cetera. Ik vind het echt veel te kort door de bocht en het is daarnaast ook niet alsof we dit jaar grossieren in kutweekenden, het is al maanden bijna onafgebroken mooi weer.
Ik vraag u; Waar is het drama?
Eens hoor, next, leuke foto James1988!quote:het is daarnaast ook niet alsof we dit jaar grossieren in kutweekenden, het is al maanden bijna onafgebroken mooi weer.
Zeker. Een kleinere werkplaats, maar dit keer wel geschikt voor de langere metrostellen. De aansluiting komt aan de sporen van Randstadrail te liggenquote:Op maandag 2 juli 2018 21:22 schreef James1988 het volgende:
Er komt een nieuwe werkplaats voor in de plaats, toch?
Volgens mij vindt niemand dat je de werkzaamheden maar moet opschuiven omdat het mooi weer is, maar vinden mensen het buitengewoon onverstandig om die werkzaamheden in de zomer te plannen.quote:En dan? Dan zijn er een paar mensen die vinden dat ProRail en de aannemers “maar een paar dagen moeten opschuiven omdat het mooi weer is”. Voor een projectteam (opdrachtgever + ProRail + aannemer) is dat het equivalent van een huis kopen en een overdrachtsdatum hebben gepland, waarna de aannemer gelijk kan beginnen met beton storten, leidingen leggen, stukadoren etc, waarna de verkoper zegt: ja, sorry, we zitten lekker in de tuin. Kom volgende week maar terug. Dat kan dus niet...
Dat vind ik naïef.quote:Op maandag 2 juli 2018 21:56 schreef Goverman het volgende:
Dat een paar Fok!-ers dat zeggen, okay, kan ik inkomen. Dat enkele mensen die beter zouden moeten weten (waaronder ene driekoplopers) vind ik kwalijker.
Een minder kromme vergelijking zou zijn dat Thialf in januari een lang weekend dicht gaat.quote:Op maandag 2 juli 2018 21:59 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Om ook met een vergelijking te komen, het is alsof Thialf drie maanden nodig heeft om te verbouwen en besluit dat de periode december tot februari daar wel geschikt voor is.
Thialf gaat ook wel eens dicht voor het publiek in januari, bijvoorbeeld wanneer er een WK voorbereid moet worden, kostte een dag of twee (en natuurlijk de wedstrijddagen zelf). En geen schaatser die daar een probleem mee heeft...quote:Op maandag 2 juli 2018 21:59 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Volgens mij vindt niemand dat je de werkzaamheden maar moet opschuiven omdat het mooi weer is, maar vinden mensen het buitengewoon onverstandig om die werkzaamheden in de zomer te plannen.
Om ook met een vergelijking te komen, het is alsof Thialf drie maanden nodig heeft om te verbouwen en besluit dat de periode december tot februari daar wel geschikt voor is.
Die werkzaamheden worden ook gepland met minder mooi weer. Volgens mij kan het beter worden opgelost door slim busvervoer, bijvoorbeeld iedere vijf min een bus tijdens de piekuren. Voldoende bussen op voorraad. Handige rijroutes, bijvoorbeeld Amsterdam Sloterdijk - Zandvoort in 1x in plaats van een stopbus met overstap in Haarlem.quote:Op maandag 2 juli 2018 21:59 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Volgens mij vindt niemand dat je de werkzaamheden maar moet opschuiven omdat het mooi weer is, maar vinden mensen het buitengewoon onverstandig om die werkzaamheden in de zomer te plannen.
Om ook met een vergelijking te komen, het is alsof Thialf drie maanden nodig heeft om te verbouwen en besluit dat de periode december tot februari daar wel geschikt voor is.
Dat is denken in oplossingen Nice.quote:Op maandag 2 juli 2018 23:14 schreef Brembo het volgende:
[..]
Die werkzaamheden worden ook gepland met minder mooi weer. Volgens mij kan het beter worden opgelost door slim busvervoer, bijvoorbeeld iedere vijf min een bus tijdens de piekuren. Voldoende bussen op voorraad. Handige rijroutes, bijvoorbeeld Amsterdam Sloterdijk - Zandvoort in 1x in plaats van een stopbus met overstap in Haarlem.
Ik denk dat de mensen heus wel begrijpen dat dit veel eerder wordt gepland en dan is het natuurlijk niet haalbaar om ermee te gaan schuiven. Maar ik denk dat er vooral onbegrip is waarom dit eind juni/begin juli wordt gepland. Natuurlijk is het een lastige puzzel en zijn er hoop mits en maren. Maar je zou toch zeggen dat je naar badplaatsen in zomer geen werkzaamheden gaat uitvoeren. Is het echt onmogelijk om te zeggen dat je zulke werkzaamheden buiten de zomer plant?quote:
De bus naar Thialf misschien.quote:Op maandag 2 juli 2018 22:35 schreef Duvel het volgende:
[..]
Een minder kromme vergelijking zou zijn dat Thialf in januari een lang weekend dicht gaat.
De vervoerders hebben wel meer invloed dan jij hier suggereertquote:Op maandag 2 juli 2018 21:56 schreef Goverman het volgende:
Over werkzaamheden gesproken... Ik heb de discussie over werkzaamheden bij Zandvoort eens doorgelezen. Had ik misschien beter niet kunnen doen. Simpel gezegd: werk aan het spoor is nodig en capaciteit is schaars. Het enige first world (nou ja, niet eens eigenlijk, vooral 020-world problem meer) is dat het mooi weer was tijdens de werkzaamheden. Tja... Er bestaat niet zoiets als een grondrecht om met een trein naar het strand van Zandvoort te kunnen.
DeadLock zei het eigenlijk al goed: de doorlooptijd van geplande werkzaamheden is erg lang. Deze werkzaamheden in Zandvoort (en volgens mij ook nog wat bij Haarlem, maar dat weet ik niet zeker) zijn begin 2017 opgenomen in een planning van de “capaciteitverdeling”, een autonoom en onafhankelijk deel van ProRail. Daar hebben vervoerders en opdrachtgevers GEEN zeggenschap over. Wel is er uitvoerig overleg met alle betrokken partijen: zo zijn er geen grote werkzaamheden in september (drukste spitsen), is er veel ruimte in weekenden en vakanties (minder forenzen) en wordt met sommige evenementen rekening gehouden.
Dan wordt een puzzel gemaakt en dik een half jaar later ligt er een legpuzzel met verdeelde paden en slots voor aanleg en onderhoud. In de tussentijd gaat een projectteam bij ProRail alles voorbereiden qua planvorming, aanbestedingen en overleg met de omgeving (m.n. gemeenten). Staat de planning van “treinvrije periodes” (TVP’s in jargon) vast dan kan daar moeilijk meer van worden afgeweken: de tender loopt dan al en soms is er zelfs al een aannemer gecontracteerd. Die kan soms (maar niet altijd, want die heeft natuurlijk ook meer klussen) wel een beetje afwijken, maar dat is nooit gratis... En dat geldt ook voor de uren die ProRail maakt (die worden uurtje-factuurtje bijgehouden en ook zo verrekend met opdrachtgevers).
En dan? Dan zijn er een paar mensen die vinden dat ProRail en de aannemers “maar een paar dagen moeten opschuiven omdat het mooi weer is”. Voor een projectteam (opdrachtgever + ProRail + aannemer) is dat het equivalent van een huis kopen en een overdrachtsdatum hebben gepland, waarna de aannemer gelijk kan beginnen met beton storten, leidingen leggen, stukadoren etc, waarna de verkoper zegt: ja, sorry, we zitten lekker in de tuin. Kom volgende week maar terug. Dat kan dus niet...
Dat een paar Fok!-ers dat zeggen, okay, kan ik inkomen. Dat enkele mensen die beter zouden moeten weten (waaronder ene driekoplopers) vind ik kwalijker.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |