FOK!forum / Klussen, Wonen en Huishouden / Meterkast uitbreiden of compleet vernieuwen
QuietEyesdinsdag 19 juni 2018 @ 22:29
Een nieuwe keuken met nieuwe (extra) elektrische apparatuur betekend ook dat de huidige configuratie in de meterkast niet meer voldoet en er 2 groepen bijgeplaatst dienen te worden.

Offerte opgevraagd bij een installateur die aangaf dat de kast dermate verouderd was dat het in zijn ogen beter was de gehele installatie te vervangen voor een nieuwe.

Wat is wijsheid hierin?

Eventueel komen er in de toekomst ook nog een stuk of 8 zonnepanelen op de woning. Heeft dat nog invloed op het geheel?

Natuurlijk een fototje toegevoegd van de huidige situatie 8-)

2505deh.jpg
Gieliovddinsdag 19 juni 2018 @ 22:42
Onzin. Een paar automaten en een aardlekschakelaar of aardlekautomaten en je bent klaar. Die kast is echt nog niet einde levensduur.
blomkedinsdag 19 juni 2018 @ 23:07
Je hebt 1 fase. Denk dat je moet nadenken om op 3 fasen over te gaan door je uitbreiding.
goed_volkdinsdag 19 juni 2018 @ 23:09
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 23:07 schreef blomke het volgende:
Je hebt 1 fase. Denk dat je moet nadenken om op 3 fasen over te gaan door je uitbreiding.
Dit dacht ik ook ja. Ligt een beetje aan het totale vermogen dat je wilt gaan trekken, maar is wel prettig ;)
blomkedinsdag 19 juni 2018 @ 23:10
En alles achter ALS-en. Dus wordt 't toch een flinke aanpassing.
Vonkenboerwoensdag 20 juni 2018 @ 06:19
Er mogen maar maximaal vier eindgroepen achter één aardlekschakelaar. Je hebt zonder meer dus één te weinig.

Ook ontbreekt een hoofdschakelaar, dat is sinds 2005 verplicht.
Makrolonwoensdag 20 juni 2018 @ 07:12
Ik zou hem compleet vervangen. Zo duur zijn de kasten tegenwoordig ook niet meer.
Ivo1985woensdag 20 juni 2018 @ 08:17
Gezien je hier bijna volledig opnieuw moet beginnen met het opbouwen van de kast als je gaat aanpassen, is het waarschijnlijk voordeliger om gewoon een kant en klare ABB kast te bestellen en die te laten monteren door je elektricien.

Er ontbreekt een aardlekschakelaar, hoofdschakelaar, kookgroep, groep voor zonnepanelen, krachtgroep voor de toekomstige warmtepomp en een groep voor de auto-oplader.

Hou rekening met ruimte voor bovenstaande als je nu een nieuwe groepenkast aanschaft. Als je de bestaande kast gaat ombouwen heb je in de toekomst te weinig ruimte, en ben je op de lange termijn dus sowieso duurder uit.
blomkewoensdag 20 juni 2018 @ 08:36
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juni 2018 08:17 schreef Ivo1985 het volgende:

Er ontbreekt een aardlekschakelaar, hoofdschakelaar, kookgroep, groep voor zonnepanelen, krachtgroep voor de toekomstige warmtepomp en een groep voor de auto-oplader.

Hou rekening met ruimte voor bovenstaande als je nu een nieuwe groepenkast aanschaft. Als je de bestaande kast gaat ombouwen heb je in de toekomst te weinig ruimte, en ben je op de lange termijn dus sowieso duurder uit.
Reken dus op 12 groepen en 3 ALS-en. Plus hoofdschakelaar.
Impreza_driving_Nutcasewoensdag 20 juni 2018 @ 11:00
Gewoon een nieuwe, kosten echt niet zo bar veel,en ziet er een stuk gelikter uit dan een kast met tig uitbreidingen er links/rechts en boven naast. Bij Emat ofzo heb je ze kant en klaar bedraad in huis voor rond de 350¤, dan heb je alles nieuw en bij de tijd.
QuietEyesmaandag 25 juni 2018 @ 13:36
Bedankt voor de reacties! Ik kan de conclusie wel trekken dat het het verstandigst is om maar helemaal te vervangen en gewoon alles achter een aardlekschakelaar te zetten en een hoofdschakelaar te hebben.

Twijfel alleen over het verzwaren van de aansluiting. Met een 1 fase aansluiting zit je vast aan een maximum van 8000w, dat zou betekenen dat een elektrische kookplaat en wasmachine/droger al bijna teveel vermogen trekken als ze beide aan staan. Zit iedereen met een elektrische kookplaat dan standaard vast aan een verzwaarde 3-fase aansluiting?

Bizar eigenlijk dat het uit een woning komt van 1997 en nu gewoon al niet meer voldoet dat het vervangen moet worden.
Speekselkliermaandag 25 juni 2018 @ 14:31
Je zal nooit alles tegelijk aan hebben.
En nog is de kans klein dat alle apparatuur tegelijk het volle vermogen vragen.

Maar als je toch een nieuwe groepenkast neemt, dan gelijk verzwaren.
Als straks de warmtepomp in je schuurtje staat en de elektrische auto in de garage staat te laden dan gebeurt er wel wat. En mocht alles snachts uitstaan, dan kan je er ook voor kiezen om dan de auto met 3x25A op te laden.
blomkemaandag 25 juni 2018 @ 14:41
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 13:36 schreef QuietEyes het volgende:
Bizar eigenlijk dat het uit een woning komt van 1997 en nu gewoon al niet meer voldoet dat het vervangen moet worden.
Bedenk dat er veer meer elektrische apparaten bij zijn gekomen, van espresso apparaten tot wasdrogers. Hoewel de tendens is, dat die grootverbruikers zowel in verbruik als in vermogen worden teruggeschroefd, zelfs stofzuigers krijgen een max. vermogen./

Bedenk ook dat vroeger koken veelal op gas gebeurde en zonnepanelen pas het laatste 10-tal jaren in zwang zijn gekomen. Om over de warmtepomp maar te zwijgen qua populariteit.

Mijn ouder's woning (1985) heeft 3 groepen: 2x10 en 1x16 A v(die laatste voor de wasmachine); maar goed, die komt ook niet verder dan een Senseo. Kookt op gas en geen wasdroger.

\Wat betreft je kookplaat: er zijn genoeg uitvoeringen die tot 7200 Watt gaan en daarmee op een 1 fase kookgroep kunnen.

In jouw geval is de overstap naar 3 fasen niet echt het duurste deel, dus daar zou ik niet op bezuinigen.
Impreza_driving_Nutcasewoensdag 27 juni 2018 @ 08:26
Blomke bedoeld ws een 2 fase kookgroep.
blomkewoensdag 27 juni 2018 @ 08:33
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 08:26 schreef Impreza_driving_Nutcase het volgende:
Blomke bedoeld ws een 2 fase kookgroep.
Neen, een één fase kookgroep.
Impreza_driving_Nutcasewoensdag 27 juni 2018 @ 08:36
Op een enkelfase kookgroep 7200 watt, jazeker.
Dan zit je aan een kleine 32 ampere.

Een kookgroep is per definitie 2 fase, toch.
blomkewoensdag 27 juni 2018 @ 09:03
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 08:36 schreef Impreza_driving_Nutcase het volgende:
1) Op een enkelfase kookgroep 7200 watt, jazeker.
Dan zit je aan een kleine 32 ampere.

2) Een kookgroep is per definitie 2 fase, toch.
1) Vandaar die 2 gekoppelde 16A beveiligingen waar een kookgroep uit bestaat

2) Je bent in de war met een krachtstroomgroep, die trouwens op 3 fasen is.

Wellicht moet je het verschil tussen groepen en fases (fasen?) opzoeken.
Impreza_driving_Nutcasewoensdag 27 juni 2018 @ 09:27
Die 2 gekoppelde automaten zitten (tenminste ideaal gezien zal dat toch de bedoeling zijn) op 2 verschillende fases hoop ik toch .Als je ze op 1 fase aansluit MOET dit in aan de inkomende kant van de automaat met 4qmm, dan mag het wel, maar of het logisch is dat weet ik niet. Je gaat dan bijna het maximale van je 35A hoofdzekering gebruiken om je kookgroep te kunnen zekeren (2x16Ampere die voor de kookgroep op dezelfde enkele fase zitten)

Aangezien het vastrecht voor 3x25A net zo duur is als voor 1x35A zou ik niet gaan liggen tobben , een 3 fase aansluiting regelen, en de kookgroep netjes op 2 verschillende fases aansluiten, of de kookplaat zelfs op 3 fase aansluiten.

Een krachtstroomgroep is 3 fases, daarmee ben ik niet in de war.
blomkewoensdag 27 juni 2018 @ 09:31
Ik geef het op…….
Vonkenboerwoensdag 27 juni 2018 @ 09:56
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 09:27 schreef Impreza_driving_Nutcase het volgende:
Die 2 gekoppelde automaten zitten (tenminste ideaal gezien zal dat toch de bedoeling zijn) op 2 verschillende fases hoop ik toch .Als je ze op 1 fase aansluit MOET dit in aan de inkomende kant van de automaat met 4qmm, dan mag het wel, maar of het logisch is dat weet ik niet. Je gaat dan bijna het maximale van je 35A hoofdzekering gebruiken om je kookgroep te kunnen zekeren (2x16Ampere die voor de kookgroep op dezelfde enkele fase zitten)

Aangezien het vastrecht voor 3x25A net zo duur is als voor 1x35A zou ik niet gaan liggen tobben , een 3 fase aansluiting regelen, en de kookgroep netjes op 2 verschillende fases aansluiten, of de kookplaat zelfs op 3 fase aansluiten.

Een krachtstroomgroep is 3 fases, daarmee ben ik niet in de war.
Een kookgroep is een gekoppelde installatie automaat. De bedrading naar de perilex aansluiting is uitgevoerd als 5 x 2,5mm².

2 x bruin, 2 x blauw en 1 x geel/groen.

Op iedere automaat zit 1 setje bruin en blauw.
GX3woensdag 27 juni 2018 @ 10:30
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 09:27 schreef Impreza_driving_Nutcase het volgende:

Een krachtstroomgroep is 3 fases, daarmee ben ik niet in de war.
Maar met de werking van een kookgroep wel ;)
In het onderschrift van Vonkenboer staat een linkje die verwijst naar een prima uitleg.
Ivo1985woensdag 27 juni 2018 @ 10:46
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 09:27 schreef Impreza_driving_Nutcase het volgende:
Die 2 gekoppelde automaten zitten (tenminste ideaal gezien zal dat toch de bedoeling zijn) op 2 verschillende fases hoop ik toch .Als je ze op 1 fase aansluit MOET dit in aan de inkomende kant van de automaat met 4qmm, dan mag het wel, maar of het logisch is dat weet ik niet. Je gaat dan bijna het maximale van je 35A hoofdzekering gebruiken om je kookgroep te kunnen zekeren (2x16Ampere die voor de kookgroep op dezelfde enkele fase zitten)

Aangezien het vastrecht voor 3x25A net zo duur is als voor 1x35A zou ik niet gaan liggen tobben , een 3 fase aansluiting regelen, en de kookgroep netjes op 2 verschillende fases aansluiten, of de kookplaat zelfs op 3 fase aansluiten.

Een krachtstroomgroep is 3 fases, daarmee ben ik niet in de war.
Een 2x16A kookgroep zit in Nederland volgens de geldende normen op één fase aangesloten.

Een twee-fasen aansluiting bestaat niet. Wel kan het zijn dat een apparaat wat op een 3-fasen aansluiting is aangesloten in praktijk maar van twee fasen gebruik maakt. Bij 4-pits kookplaten is dit regelmatig het geval. L1+ NUL twee pitten, L2+ NUL twee pitten, L3 niks.

[ Bericht 2% gewijzigd door Vonkenboer op 27-06-2018 12:04:22 ]
gatewayzaterdag 14 juli 2018 @ 09:26
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 09:27 schreef Impreza_driving_Nutcase het volgende:
Die 2 gekoppelde automaten zitten (tenminste ideaal gezien zal dat toch de bedoeling zijn) op 2 verschillende fases hoop ik toch .Als je ze op 1 fase aansluit MOET dit in aan de inkomende kant van de automaat met 4qmm, dan mag het wel, maar of het logisch is dat weet ik niet. Je gaat dan bijna het maximale van je 35A hoofdzekering gebruiken om je kookgroep te kunnen zekeren (2x16Ampere die voor de kookgroep op dezelfde enkele fase zitten)

Aangezien het vastrecht voor 3x25A net zo duur is als voor 1x35A zou ik niet gaan liggen tobben , een 3 fase aansluiting regelen, en de kookgroep netjes op 2 verschillende fases aansluiten, of de kookplaat zelfs op 3 fase aansluiten.

Een krachtstroomgroep is 3 fases, daarmee ben ik niet in de war.
en zoals het er naar uitziet komen er al 3 fasen binnen onder de meter. Dus 2 stoppen erin, meter vervangen (netbeheerder moet die beiden doen) en dan zorgen dat je kast klaar is voor 3 fasen :)

evt kan je eerst op 1 fase blijven, maar je kast alvast zo voorbereiden dat ombouw naar 3 fasen niet meer is dan 2 "bruggetjes" verwijderen en daar L2 en L3 op aan te sluiten.

Ik zou ook de hele kast vervangen, en ruimte houden voor eventuele uitbereidingen (elektrische auto laden, je zonnepanelen, evt. later een warmtepomp, overspanningsbeveiliging etc...)

dus niet nu denken o 12 automaten, 3x een 3 fasen aardlekschakelaar en een hoofdschakelaar dus een kast met 3 rijen (3x12 eenheden) is genoeg. Dan heb je nog plek over voor 1 ALS en 4 groepen of 1 krachtgroep.... das niet veel.

Evt. zou je ipv 3x 3 fasen ALS kunnen kiezen voor 3x 1 fase ALS, dan spaar je een beetje plek in je kast maar kom je met bv. je kookgroep al met beide fases op 1 fase uit.

via google kan je bv. van hager groepenkasten zelf samenstellen.
junkiexpzondag 15 juli 2018 @ 12:53
Ik zou ook gelijk voor 3 fase gaan, je meterkast van de netbeheerder is al voorbereid.
2 zekeringen erbij en een 3 fasen meter.

Ik zit in hetzelfde traject bij Stedin, verzwaren van de aansluiting op deze manier kost 285 euro.
Vastrecht blijft hetzelfde.