abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 13 juli 2018 @ 13:45:18 #51
186587 Byzantynixschii
... .. an odd duck .. ...
pi_180446213
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 13:42 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat is de verkeerde volgorde. Eerst stel je vast of het jeugdstrafrecht van toepassing is of niet, daarna naar de uiteindelijke hoogte. Wat jij en Elf doen is zeggen dat de straf hoog uit moet vallen dus jeugdstrafrecht niet toegepast dient te worden omdat de straf anders te laag uitvalt.
En dat je daarmee een internationaal verdrag zou schenden doen we even niet moeilijk over, zolang de Fokkertjes maar lekker kunnen slapen in de wetenschap dat er weer iemand extra lang vast zit.
Op maandag 20 augustus 2018 16:30 schreef de_boswachter het volgende:
Je verwijt de ouders overmacht
  vrijdag 13 juli 2018 @ 13:46:13 #52
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_180446239
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 13:38 schreef matspontius het volgende:

[..]

Goede inhoudelijke reactie weer zeg. Als je nou even de reacties beter doorleest zie je dat sommigen vraagtekens zetten bij de strafmaat die in Nederland gehanteerd wordt. Of ben jij zo iemand die alles maar klakkeloos accepteert en de rechterlijke macht onfeilbaar vind?
Er staan in dit topic genoeg linkjes naar het hoe en waarom vh jeugdstraf (incl de reden vd hoogte vd straffen). Moet je ze wel willen lezen natuurlijk...
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_180446253
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 13:45 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

En dat je daarmee een internationaal verdrag zou schenden doen we even niet moeilijk over, zolang de Fokkertjes maar lekker kunnen slapen in de wetenschap dat er weer iemand extra lang vast zit.
Op fok roepen ze dat de studie rechtsgeleerdheid een lompe studie is die je echt niet moet gaan volgen

Ik zou zeggen dat deze mensen dat wel moeten doen zodat ze begrijpen waarom sommige dingen als het jeugdstrafrecht zijn zoals ze zijn :’)
pi_180446280
Trouwens, het Nederlands (jeugd)strafrecht is al op veel punten in overtreding met internationaal recht. Bovendien vallen straffen hier veel hoger uit dan in het buitenland. Maar dames en heren die leven in hun eigen zolderkamerbubbel kennen maar een waarheid en dat is hun eigen :W
  vrijdag 13 juli 2018 @ 13:57:12 #55
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_180446468
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 13:42 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat is de verkeerde volgorde. Eerst stel je vast of het jeugdstrafrecht van toepassing is of niet, daarna naar de uiteindelijke hoogte. Wat jij en Elf doen is zeggen dat de straf hoog uit moet vallen dus jeugdstrafrecht niet toegepast dient te worden omdat de straf anders te laag uitvalt.
Zucht, de hoogte van de straf onder het jeugdstrafrecht wordt betwist. Niet de grens wanneer iemand onder het jeugdstrafrecht valt ...
"Hoka Hey!"
pi_180446479
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 10:45 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Wat dus niet zo is. :')
Ik verwijs terug naar het artikel in de OP en wijs erop dat ik daar op reageerde. Dat de rechter niet meegaat in die redenering kon ik toen uiteraard niet weten; ik heb geen glazen bol.

Verder is het resultaat hetzelfde: een dood 14-jarig meisje.
En de straf is schrikbarend laag, omdat we in Nederland minderjarigen als "kind" zien, in plaats van te snappen dat minderjarigen heel volwassen misdrijven kunnen begaan.

En dan mogen we nog blij zijn dat de rechter wél de strafeis van het OM overnam. Doorgaans geldt dat je het prima aan rechters kunt overlaten om een stuk lager dan de eis te straffen.
  vrijdag 13 juli 2018 @ 13:58:52 #57
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_180446495
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 13:45 schreef BekToBasic het volgende:

[..]

Ik lees de reacties op nu.nl bij dit soort berichten niet eens meer vanwege de reden die jij noemt :r
Toch wel blijkbaar want ik zie hier meerdere reacties _O-
"Hoka Hey!"
  vrijdag 13 juli 2018 @ 14:03:28 #58
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_180446592
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 13:47 schreef BekToBasic het volgende:
Trouwens, het Nederlands (jeugd)strafrecht is al op veel punten in overtreding met internationaal recht. Bovendien vallen straffen hier veel hoger uit dan in het buitenland. Maar dames en heren die leven in hun eigen zolderkamerbubbel kennen maar een waarheid en dat is hun eigen :W
Nee, personen die alles tot in de puntjes weten op te zoeken via het internet hebben gelukkig geen eigen waarheid. Straffen vallen hier hoger uit dan in het buitenland? Cijfers en bronnen graag ...
"Hoka Hey!"
pi_180446674
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 13:57 schreef Elfletterig het volgende:
Verder is het resultaat hetzelfde: een dood 14-jarig meisje.
En de straf is schrikbarend laag, omdat we in Nederland minderjarigen als "kind" zien, in plaats van te snappen dat minderjarigen heel volwassen misdrijven kunnen begaan.
Dat sluit elkaar niet uit, beste Elf. Integendeel.
pi_180446920
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 13:58 schreef matspontius het volgende:

[..]

Toch wel blijkbaar want ik zie hier meerdere reacties _O-
Fok valt reuze mee vergeleken met Nu en Facebook, maar het moet niet die kant opgaan. ;)
pi_180446936
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 14:03 schreef matspontius het volgende:

[..]

Nee, personen die alles tot in de puntjes weten op te zoeken via het internet hebben gelukkig geen eigen waarheid. Straffen vallen hier hoger uit dan in het buitenland? Cijfers en bronnen graag ...
Zoek het lekker zelf uit ik ben geen hondje dat alles op commando doet :W
pi_180447061
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 14:03 schreef matspontius het volgende:

[..]

Straffen vallen hier hoger uit dan in het buitenland? Cijfers en bronnen graag ...
http://www.secjure.nl/201(...)hters-laag-straffen/
  vrijdag 13 juli 2018 @ 14:27:39 #63
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_180447087
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 14:21 schreef BekToBasic het volgende:

[..]

Zoek het lekker zelf uit ik ben geen hondje dat alles op commando doet :W
Nee, dingen beweren en vervolgens geen bewijs leveren. Dat doet je argumentatie geen goed hondje ...
"Hoka Hey!"
  vrijdag 13 juli 2018 @ 14:29:22 #64
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_180447128
quote:
Bedankt en tenminste ook een betrouwbare bron
"Hoka Hey!"
pi_180447139
quote:
quote:
In 2008 werd er een onderzoek gedaan naar de vraag of leken verschillend –en dan met name: zwaarder- zouden straffen dan rechters, wanneer zij beschikken over precies dezelfde informatie als rechters. De proefpersonen kregen het gehele dossier te zien, maar ook alle informatie die uit de zitting naar voren kwam. Wat bleek: leken straften even zwaar als rechters.[6] Het gaat waarschijnlijk dus vaak om gebrek aan informatie. De meeste media vertellen ons namelijk niet welke overwegingen de rechter allemaal heeft gemaakt en welke feiten hem tot zijn overwegingen hebben geleid. Door dit simplistische beeld van de zaak, zijn we simpelweg niet in staat om een adequaat oordeel te kunnen vellen over of we het eens zouden zijn met de opgelegde straf of niet.
Dit kan niet vaak genoeg worden benadrukt.
  vrijdag 13 juli 2018 @ 14:30:22 #66
186587 Byzantynixschii
... .. an odd duck .. ...
pi_180447160
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 13:57 schreef matspontius het volgende:

[..]

Zucht, de hoogte van de straf onder het jeugdstrafrecht wordt betwist. Niet de grens wanneer iemand onder het jeugdstrafrecht valt ...
De hoogte van de straf is gewoon een feit. Je bedoelt vast dat je betwist of het het beoogde effect van een bepaalde straf wel wordt behaald. Ga je daar ook een argument voor geven of blijft het hier bij?
Op maandag 20 augustus 2018 16:30 schreef de_boswachter het volgende:
Je verwijt de ouders overmacht
  vrijdag 13 juli 2018 @ 14:32:36 #67
186587 Byzantynixschii
... .. an odd duck .. ...
pi_180447210
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 13:57 schreef Elfletterig het volgende:

[..]
En de straf is schrikbarend laag
Schrikbarend laag ten opzichte van?
Op maandag 20 augustus 2018 16:30 schreef de_boswachter het volgende:
Je verwijt de ouders overmacht
  vrijdag 13 juli 2018 @ 15:30:40 #68
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_180448170
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 14:30 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

De hoogte van de straf is gewoon een feit. Je bedoelt vast dat je betwist of het het beoogde effect van een bepaalde straf wel wordt behaald. Ga je daar ook een argument voor geven of blijft het hier bij?
"De hoogte van een straf is gewoon een feit" Dus daar kan niet aan getornd worden, de rechterlijke macht is onfeilbaar? Het publiek moet maar genoegen nemen met de regels zoals die door de vrij autonome rechterlijke macht wordt bepaald, ja?

Twee jaar jeugddetentie en jeugd-TBS lijkt jou voldoende om deze randdebiel weer veilig te laten terugkeren in de samenleving? Het feit dat hij geen enkele emotie, schuldgevoel, empathie, etc. toont geeft al aan wat voor een lieverdje de rechterlijke macht straks weer retour de samenleving in stuurt. Want naast de rechterlijke macht is de TBS natuurlijk ook een feilloos functionerend systeem. Daar hebben we de afgelopen jaren voorbeelden genoeg van gezien ...
"Hoka Hey!"
  vrijdag 13 juli 2018 @ 16:36:02 #69
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_180449312
quote:
9s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 14:29 schreef Xa1pt het volgende:

[..]


[..]

Dit kan niet vaak genoeg worden benadrukt.
In een ander topic werd wat meer informatie gegeven over dat onderzoek. Ik geloof negen zaken in totaal en niet de meest zware criminaliteit. Ik meen te herinneren één verkrachting, een overval?, doorrijden na aanrijding, belastingontduiking... die soort zaken. Geen moord etc.

Er kan wel zeker een verschil in straf uitkomen als je “het publiek” zulke zaken laat bekijken. Waarschijnlijk omdat een groot gedeelte al over de nek gaat bij de foto’s van de plaats delict... over het algemeen is het denk ik maar goed dat we rechters hebben i.p.v. jury en denk ik dat rechters het zo slecht nog niet doen. Ik zoek het eerder bij de wetgever.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  vrijdag 13 juli 2018 @ 16:53:35 #70
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_180449668
quote:
9s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 14:29 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

[..]

Dit kan niet vaak genoeg worden benadrukt.
In een ander topic werd dat onderzoek recentelijk redelijk onbetrouwbaar genoemd aangezien het over een erg klein aantal zaken ging, waaronder veelal minder ernstige zaken. Geen moord/doodslag bijvoorbeeld.

Weet wel niet meer waar het staat, dus pin me er niet op vast.

Dat gezegd zijnde, denk niet dat er veel landen zijn waar iemand minder dan 2 jaar cel krijgt voor het met voorbedachte raden vermoorden van een minderjarig persoon. Maar okay :D
Political correctness is tyranny with manners
- Charlton Heston
pi_180450785
quote:
10s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 16:53 schreef Lothiriel het volgende:

[..]

In een ander topic werd dat onderzoek recentelijk redelijk onbetrouwbaar genoemd aangezien het over een erg klein aantal zaken ging, waaronder veelal minder ernstige zaken. Geen moord/doodslag bijvoorbeeld.

Weet wel niet meer waar het staat, dus pin me er niet op vast.

Dat gezegd zijnde, denk niet dat er veel landen zijn waar iemand minder dan 2 jaar cel krijgt voor het met voorbedachte raden vermoorden van een minderjarig persoon. Maar okay :D
Hij krijgt ook geen 2 jaar cel maar 2 jaar cel en 2 jaar jeugd-tbs die verlengt kan worden tot 7 jaar en die kan bovendien na die 7 jaar worden omgezet in gewone tbs. Dan kan weer verder verlengt worden en zelfs worden overgegaan op longstay. Dat is in feite levenslang.

Dat is de eis moet de rechter hier nog wel in meegaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-07-2018 17:58:18 ]
  vrijdag 13 juli 2018 @ 18:04:28 #72
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_180451042
quote:
19s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 17:52 schreef kiffer het volgende:

[..]

Hij krijgt ook geen 2 jaar cel maar 2 jaar cel en 2 jaar jeugd-tbs die verlengt kan worden tot 7 jaar en die kan bovendien na die 7 jaar worden omgezet in gewone tbs. Dan kan weer verder verlengt worden en zelfs worden overgegaan op longstay. Dat is in feite levenslang.

Dat is de eis moet de rechter hier nog wel in meegaan.
De uitspraak was vandaag en komt overeen met de eis: https://www.nu.nl/binnenl(...)den-savannah-14.html
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 13 juli 2018 @ 19:02:30 #73
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_180452332
quote:
19s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 17:52 schreef kiffer het volgende:

[..]

Hij krijgt ook geen 2 jaar cel maar 2 jaar cel en 2 jaar jeugd-tbs die verlengt kan worden tot 7 jaar en die kan bovendien na die 7 jaar worden omgezet in gewone tbs. Dan kan weer verder verlengt worden en zelfs worden overgegaan op longstay. Dat is in feite levenslang.

Dat is de eis moet de rechter hier nog wel in meegaan.
Tsja, gezien de recente zaken met Michael P heb ik weinig vertrouwen in dat TBS-systeem. Sommige mensen zijn gewoon ongeneeslijk en hebben geen baat bij behandeling, maar gewoon bij levenslang zonder kans op vrijlating. Het is door wensdenken van sommige mensen dat zulke mensen weer vrij komen terwijl ze nog steeds even gevaarlijk en psychopatisch zijn als voor hun "behandeling". Ik zeg niet dat dat per se voor deze Angelo geldt, overigens.

Neemt niet weg dat zelfs 4 jaar opsluiting (2+2 jaar) een bizar rare straf is voor een moord met voorbedachte rade, in het geval hij "gezond" wordt verklaard. Maar dat is uiteraard slechts m'n persoonlijke mening.
Political correctness is tyranny with manners
- Charlton Heston
pi_180452590
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 19:02 schreef Lothiriel het volgende:
enken van sommige mensen dat zulke mensen weer vrij komen terwijl ze nog ste
Lijkt me niet wenselijk om iemand die op 16 jarige leeftijd iemand vermoord levenslang te geven.
Levenslang wordt normaal alleen bij 2 moorden of meer gegeven uitzondering is de moord op theo door Mohammed Bouyeri, daarbij zal hij wel veel jaren in de tbs zitten aangezien hij nog steeds denkt dat hij onschuldig is en dan zal hij sowieso niet genezen verklaren worden.
Michel p is een uitzondering op de regel daarbij heeft tbs een veel lager recidive dan de gevangenis en erg laag in het algemeen tussen de 19 en 24% van alle tbs'ers recidiveren.

https://www.vanmesdag.nl/tbs/het-resultaat-recidivecijfers/
https://www.tbsnederland.(...)-2016-juli-2017-.pdf

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-07-2018 19:14:00 ]
  vrijdag 13 juli 2018 @ 19:23:30 #75
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_180452769
quote:
19s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 19:13 schreef kiffer het volgende:

[..]

Lijkt me niet wenselijk om iemand die op 16 jarige leeftijd iemand vermoord levenslang te geven.
Levenslang wordt normaal alleen bij 2 moorden of meer gegeven uitzondering is de moord op theo door Mohammed Bouyeri, daarbij zal hij wel veel jaren in de tbs zitten aangezien hij nog steeds denkt dat hij onschuldig is en dan zal hij sowieso niet genezen verklaren worden.
Michel p is een uitzondering op de regel daarbij heeft tbs een veel lager recidive dan de gevangenis en erg laag in het algemeen tussen de 19 en 24% van alle tbs'ers recidiveren.

https://www.vanmesdag.nl/tbs/het-resultaat-recidivecijfers/
https://www.tbsnederland.(...)-2016-juli-2017-.pdf
Daar verschillen we dan van mening. Ik zie niet in waarom je voor een "volwassen" misdaad geen "volwassen" straf zou mogen krijgen. We hebben het over moord met voorbedachte rade, geen vandalisme van een of ander recalcitrant geval.

Ik vind 1/5de tot 1/4de overigens gewoon veel te veel qua recidivisme. Ik vind dat enkel mensen van wie men 99 procent zeker kan zijn dat deze niet hervallen vrijgelaten zouden mogen worden. De facto zijn dat enkel mensen die niet gek zijn maar bv in een opwelling iemand vermoord hebben.

Ik geloof niet zo in psychiatrie, sorry. Daar heb ik m'n eigen persoonlijke ervaringen mee en ik vind het een verrot wereldje.
Political correctness is tyranny with manners
- Charlton Heston
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')