abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 18 juni 2018 @ 11:42:48 #26
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_179867991
Waarom is de theeplant minder natuurlijk dan de brandnetel?
pi_179868016
Beukenboom zoeken..bramenplanten..chinesekers?? Soort frambozen.

Krentenboom..kersenboom wat moeilijker te vinden denk ik.
Ik zwaai naar dieren.
pi_179924732
quote:
1s.gif Op zondag 17 juni 2018 20:59 schreef Spanky78 het volgende:
Daslook en paardebloem zijn goed te eten. Ook kun je wel wat inheemse kruiden vinden. Wijnruit etc.

Helaas is het in Nederland lastig, maar als je in de buurt echt veel bos hebt kun je op zoek naar bessen, noten en paddenstoelen. Die laatste nooit zomaar zelf zoeken, je kunt giftige soorten sinds amper onderscheiden van eetbare soorten.

Ik heb wel eens wat cursussen gedaan. Zowel eten uit de natuur als survival. Erg leerzaam en leuk.

Helaas in Nederland amper uitvoerbaar voor dagelijks eten. Maar koop.vooral een goed boek met manieren om planten te herkennen. Ga op cursus.

http://www.permacultuurne(...)natuur/#.WyavqctNc0M
Paddenstoelen plukken kan prima, moet je er wel een boekje bij hebben. En bij twijfel niet meenemen. Wij plukken al jaren overal paddestoelen 😋
pi_179924943
Bramen plukken deed ik altijd al.. Vorig jaar ook een boekje gekocht voor paddenstoelen en wilde kruiden. Ik heb 1 keer een rondje gemaakt in een bos voor paddenstoelen, maar ik vond niets wat eetbaar was volgens 't boekje. Ik kwam toen wel een veld met eoa graan tegen en wat aren van geplukt.. Thuis in de koffie molen gemikt en zo geprobeerd er meel van te maken en daarna een koekje van gebakken. Het koekje was eetbaar maar lekken neuh. (wel vezelrijk..)
Dit is een Signature....
pi_179925398
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juni 2018 17:31 schreef julius123 het volgende:

[..]

Paddenstoelen plukken kan prima, moet je er wel een boekje bij hebben. En bij twijfel niet meenemen. Wij plukken al jaren overal paddestoelen 😋
Paddestoelen vind ik tricky. Ik ga vanavond eens rondkijken wat er hier in de buurt allemaal te vinden is :)
pi_180044505
Er zijn best wat cursussen over Kruidenleer etc te vinden. Misschien kan je dat op weg helpen :)
  woensdag 27 juni 2018 @ 11:12:22 #32
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_180076510
quote:
7s.gif Op zondag 17 juni 2018 20:54 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Maar wat is dan de definitie van bewerkt vraag ik mij dan altijd af. Peper op je tomaat?
Waarschijnlijk industrieel geproduceerd voedsel omdat de industrie doorgaans de grootste winsten met de goedkoopste ingrediënten/productietechnieken probeert te halen waardoor gezondheid ver naar achter wordt geschoven.
  woensdag 27 juni 2018 @ 12:15:00 #33
248821 Rauw.
op je bord.
pi_180077421
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juni 2018 18:04 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Paddestoelen vind ik tricky. Ik ga vanavond eens rondkijken wat er hier in de buurt allemaal te vinden is :)
Een collega van mij heeft hierin een cursus gehad.

Waarschijnlijk het best te vinden op google onder "Bushcraft".
Want daar had hij het vaak over.
"Wie niet voelen wil, moet maar luisteren"
pi_180077937
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2018 17:42 schreef virl3 het volgende:
Bramen plukken deed ik altijd al.. Vorig jaar ook een boekje gekocht voor paddenstoelen en wilde kruiden. Ik heb 1 keer een rondje gemaakt in een bos voor paddenstoelen, maar ik vond niets wat eetbaar was volgens 't boekje. Ik kwam toen wel een veld met eoa graan tegen en wat aren van geplukt.. Thuis in de koffie molen gemikt en zo geprobeerd er meel van te maken en daarna een koekje van gebakken. Het koekje was eetbaar maar lekken neuh. (wel vezelrijk..)
:D
Ja er zit nu niet 5 kilo zout en suiker bij natuurlijk...
Ik zwaai naar dieren.
pi_180178344
Denken jullie er wel even aan dat de vrije natuur niet jullie privebezit is, voordat zometeen hele stadsparken kaalgetrokken zijn door een groepje extreem verveelde theebrouwers? :').
pi_180178442
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2018 01:43 schreef TruusHenk het volgende:
Denken jullie er wel even aan dat de vrije natuur niet jullie privebezit is, voordat zometeen hele stadsparken kaalgetrokken zijn door een groepje extreem verveelde theebrouwers? :').
Maak eerst die patatuur maar ff schoon komen we vanmiddag weer langs gr gr Deborah en Tiiffany!
Ik zwaai naar dieren.
pi_180816506
Eikeltjeskoffie.
pi_180834138
Bij Ons in Delft. Zij organiseert ook workshops. Ze hebben een fb-pagina
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_180839313
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2018 01:43 schreef TruusHenk het volgende:
Denken jullie er wel even aan dat de vrije natuur niet jullie privebezit is, voordat zometeen hele stadsparken kaalgetrokken zijn door een groepje extreem verveelde theebrouwers? :').
Eten uit een stadspark lijkt me niet zo’n heel fijn plan, maar als ze dat persé willen.
Lekker ondergepieste paardebloemen smullen, bramen die vol met lood zitten van de benzinedampen en vervuilende industrie. Weegbree waar Benno de hond een lekkere dikke bout op heeft gelegd.
Maar ja ook dat is natuur he enjoy :Y)
pi_180913070
quote:
1s.gif Op maandag 30 juli 2018 18:45 schreef quirina het volgende:

[..]

Eten uit een stadspark lijkt me niet zo’n heel fijn plan, maar als ze dat persé willen.
Lekker ondergepieste paardebloemen smullen, bramen die vol met lood zitten van de benzinedampen en vervuilende industrie. Weegbree waar Benno de hond een lekkere dikke bout op heeft gelegd.
Maar ja ook dat is natuur he enjoy :Y)
Benzine is al sinds de jaren 90 loodvrij, dus dat zal wel meevallen. Ook de akkers waarop de "biologische geteelde bloemkolen" van Ekoplaza staan, liggen vast wel eens langs snelwegen of naast die vervuilende fabriek.
En dan piesen de veldmuisjes er ook nog eens overheen. Als je zo gaat redeneren durf je niks meer te eten dus je moet TS niet ontmoedigen he ;)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_180914163
quote:
7s.gif Op woensdag 27 juni 2018 12:15 schreef Rauw. het volgende:

[..]

Een collega van mij heeft hierin een cursus gehad.

Waarschijnlijk het best te vinden op google onder "Bushcraft".
Want daar had hij het vaak over.
Ik heb meerdere cursussen gedaan.

Het is nog niet zo makkelijk. Planten is eind van de zomer niet zo lastig... Maar probeer eind van de winter maar iets te vinden.

Paddenstoelen, noten in de herfst, maar wel link mbt vergiftiging.

Jagen zonder geweer en oefening is al helemaal niet te doen. Blijft vissen over...

Maarja, je kunt heus wel wat vinden . Maar lekker, mwoah, gezond, mwoah. Het is vooral leuk voor een paar dagen, of als je in Zweden zit in augustus.

Het is wel leuk, touw maken, stenen mes maken, koken met kookstenen, wild slachten en op diverse manieren klaarmaken, fourageren...

Maar serieus, na een paar dagen heb je echt honger. Na een week is een stuk brood de hemel.

Je kunt natuurlijk thee zetten van brandnetels. Salade maken met paardebloem, bramen en bessen plukken... Maar veel verder kom je in Nederland nauwelijks.
Whatever...
pi_180914216
Jezus zeg :') mensen slaan echt compleet door in deze onzin. Als we nou gewoon met elkaar normaal eten dan is alles toch goed? Alles met mate?
pi_180914246
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 11:12 schreef kl1172 het volgende:

[..]

Waarschijnlijk industrieel geproduceerd voedsel omdat de industrie doorgaans de grootste winsten met de goedkoopste ingrediënten/productietechnieken probeert te halen waardoor gezondheid ver naar achter wordt geschoven.
Omdat mensen wel 1000 euro voor een iPhone willen betalen maar amper willen lappen voor goed eten.

Dus halen fabrikanten ingrediënten uit hun producten en vervangen dat door iets goedkopers. Daarnaast willen we niet veel moeten weggooien of ziek worden, dus houdbaar maken.

Lucht, water, vet, suiker, zout of een combinatie en wat conserveermiddel. De industrie kan heerlijke en goede producten maken, maar niemand wil ze kopen. De winkels waarbij wij ons voedsel kopen (supermarkt) wijst consequent alle goede producten af wegens te duur.
Whatever...
  vrijdag 3 augustus 2018 @ 11:19:05 #44
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_180914522
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2018 10:02 schreef Gripper het volgende:

[..]

Benzine is al sinds de jaren 90 loodvrij, dus dat zal wel meevallen. Ook de akkers waarop de "biologische geteelde bloemkolen" van Ekoplaza staan, liggen vast wel eens langs snelwegen of naast die vervuilende fabriek.
En dan piesen de veldmuisjes er ook nog eens overheen. Als je zo gaat redeneren durf je niks meer te eten dus je moet TS niet ontmoedigen he ;)
Bramen is wel een dingetje, vooral als er vossen zitten. Kun je beter in je eigen tuin een struik zetten.
And so is the past
  vrijdag 3 augustus 2018 @ 11:20:44 #45
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_180914551
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 augustus 2018 11:06 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Omdat mensen wel 1000 euro voor een iPhone willen betalen maar amper willen lappen voor goed eten.

Dus halen fabrikanten ingrediënten uit hun producten en vervangen dat door iets goedkopers. Daarnaast willen we niet veel moeten weggooien of ziek worden, dus houdbaar maken.

Lucht, water, vet, suiker, zout of een combinatie en wat conserveermiddel. De industrie kan heerlijke en goede producten maken, maar niemand wil ze kopen. De winkels waarbij wij ons voedsel kopen (supermarkt) wijst consequent alle goede producten af wegens te duur.
Dat is wel een dingetje. Ik geef graag meer uit voor goed voer maar dat is nog wel eens lastig.
And so is the past
  vrijdag 3 augustus 2018 @ 13:03:04 #46
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_180916731
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 augustus 2018 11:06 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Omdat mensen wel 1000 euro voor een iPhone willen betalen maar amper willen lappen voor goed eten.

Dus halen fabrikanten ingrediënten uit hun producten en vervangen dat door iets goedkopers. Daarnaast willen we niet veel moeten weggooien of ziek worden, dus houdbaar maken.

Lucht, water, vet, suiker, zout of een combinatie en wat conserveermiddel. De industrie kan heerlijke en goede producten maken, maar niemand wil ze kopen. De winkels waarbij wij ons voedsel kopen (supermarkt) wijst consequent alle goede producten af wegens te duur.
We willen niet zoveel betalen omdat we gewend zijn gemaakt om niks voor rommel te betalen, maar dat was ook wel dubbel en dik de bedoeling van de industrie hoor, vergis je daar niet in. Pas als er een ontegensprekelijk bewijs is (waar ze zelfs geen nep onderzoeken meer tegenover kunnen zetten) dat iets slecht is, dan zullen ze beginnen hun producten aan te passen (hebben ze waarschijnlijk geleerd van de tabakslobby).
pi_180917124
Zuring kan je gebruiken voor soep of salade en groeit overal in de berm.
pi_180917188
Oh en zevenblad kun je ook eten, kan je stampot van maken. Groeit ook als onkruid gewoon overal.
  zaterdag 4 augustus 2018 @ 12:51:27 #49
37248 BertV
Handgemaakt
pi_180938453
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2018 11:05 schreef nickhguitar het volgende:
Jezus zeg :') mensen slaan echt compleet door in deze onzin. Als we nou gewoon met elkaar normaal eten dan is alles toch goed? Alles met mate?
Ieder z'n hobby. Het heeft wel wat om te kunnen overleven zonder supermarkt.

Veel calorieën naar binnen slaan gaat op deze manier niet lukken.
Zeker als vegetariër of slechte jager moet je toch hoger in de koolhydraten met aardappelen, bonen, graan of rijst.
Levensbron Kind Gelderland | Voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_180938541
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 12:51 schreef BertV het volgende:

[..]

Ieder z'n hobby. Het heeft wel wat om te kunnen overleven zonder supermarkt.

Veel calorieën naar binnen slaan gaat op deze manier niet lukken.
Zeker als vegetariër of slechte jager moet je toch hoger in de koolhydraten met aardappelen, bonen, graan of rijst.
Wat heeft dat dan precies? Ik snap niet waarom mensen zo graag 10 stappen terug in de tijd willen. Zelf weten hoor, maar niet mijn ding.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')