abonnement Unibet Coolblue
pi_179853758
M'n ouders zijn van de generatie die onevenredig hard wordt getroffen door de bezuinigingen van de laatste jaren en de versnelde verhoging van de pensioenleeftijd. Veel broers en zussen van m'n ouders hadden de mogelijkheid om rond de 58 - 62 met vervroegd pensioen, VUT, prepensioen en weet ik veel wat allemaal te gaan. M'n ouders, slechts een jaar 5 jonger dan de meeste broers en zussen, mogen door tot ver in de 67. Ondanks dat ze maar 5 jaar jonger zijn, moeten ze dus 15 jaar langer doorwerken. Een oom (68) vierde onlangs dat hij 10 jaar met pensioen was, terwijl m'n ouders nog 6-7 jaar in het vooruitzicht hebben. :{

Nogal oneerlijk als je bedenkt dat m'n ouders al vanaf hun 16e aan het werk zijn. M'n ouders zouden graag ook willen genieten en een huisje in Spanje willen kopen. Vooral m'n pa heeft het zwaar op z'n werk. De gezondheid van m'n ouders is ook niet top te noemen. Beide hebben al verschillende zware operaties aan o.a. maag, slokdarm, milt achter de rug en m'n moeder heeft ook al kanker gehad. Ik ben zelf heel erg bang dat wanneer ze met pensioen gaan, ze niet heel lang meer hebben.

Ik zou daarom m'n ouders willen helpen en bijvoorbeeld 2 jaar eerder stoppen met werken cadeau willen doen. Dit zou zo'n ¤50.000 kosten. Alle regelingen die ik kan vinden gaan over schenkingen van ouder naar kind. Maar voor zo ver ik begrijp, geldt dat niet andersom. Een voorwaarde voor belastingvrije schenkingen is vaak dat het kind het geld in een huis of hypotheek moet steken. De vrijstelling voor kind aan ouder is slechts ¤2100. Weet iemand manieren om hier op een gunstige manier wat voor te bedenken?
pi_179853860
Contant geven iedere maand
pi_179853891
Opeethypotheek kan ook.
Dan lenen ze iedere maand 2.000 euro van jou en wordt de schuld afbetaald bij verkoop (of erfenis) van de woning (in Nederland, of wellicht in Spanje).
Rente zou je terug kunnen schenken met de 2.000 vrijstelling per jaar.
pi_179853945
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 19:25 schreef Dagobert123 het volgende:
Opeethypotheek kan ook.
Dan lenen ze iedere maand 2.000 euro van jou en wordt de schuld afbetaald bij verkoop (of erfenis) van de woning (in Nederland, of wellicht in Spanje).
Rente zou je terug kunnen schenken met de 2.000 vrijstelling per jaar.
Klinkt wel interessant, maar ze hebben op hun huidige woning nog wel een hypotheek, dus ik weet niet of de bank daar een probleem van maakt? De LTV zal minder dan 30% zijn schat ik, maar precieze getallen ken ik niet.
pi_179853969
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 19:23 schreef hoechst het volgende:
Contant geven iedere maand
Dan moet ik de komende 4 jaar iedere maand 1000 euro contant geven, dat gaat wel opvallen.

Vooral het stukje ter overbrugging van stoppen met werken tot uitkering van AOW en pensioen zal een probleem zijn.
pi_179854039
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 19:29 schreef OngeschiktX het volgende:

[..]

Klinkt wel interessant, maar ze hebben op hun huidige woning nog wel een hypotheek, dus ik weet niet of de bank daar een probleem van maakt? De LTV zal minder dan 30% zijn schat ik, maar precieze getallen ken ik niet.
Bank eerste hypotheek en jij tweede. Dus als de woning wordt verkocht wordt eerst de banklening afgelost. Als er dan nog wat overblijft is dat voor jou. Blijft er daarna nog wat over, dan is het voor je ouders.
Voor jou iets hoger risico, dus daar moet je rekening mee houden in rentepercentage. Anders wordt het wellicht toch weer als schenking gezien.
pi_179854176
Geen advies verder maar ik wilde even zeggen dat ik het erg mooi vind dat je dit overweegt! Je ouders boffen :)
  zondag 17 juni 2018 @ 19:40:31 #8
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_179854184
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 19:30 schreef OngeschiktX het volgende:

[..]

Dan moet ik de komende 4 jaar iedere maand 1000 euro contant geven, dat gaat wel opvallen.

Vooral het stukje ter overbrugging van stoppen met werken tot uitkering van AOW en pensioen zal een probleem zijn.
Waarom zou dat opvallen? En wie?
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_179854244
Koop bitcoints voor ze, en laat hun het gelijk uitbetalen?
Kids are like farts in that way. They never seem to bother the owner as much as they bother everyone else.
pi_179854371
1) overeenkomst van geldlening met je ouders voor 50.000 ¤
2) looptijd 20 jaar, zakelijke rente van 6 %
3) terugbetaling met maandelijkse annuïteiten van ¤ 358,22
4) die ¤ 358,22 rond je af op ¤ 360 en dat geef je iedere maand cash aan je ouders
5) de vordering op je ouders telt mee voor jouw rendementsheffing, maar hé dat geeft niet want je hebt poen zat.

Andere bedragen of looptijden bereken je hier

1 t/m 3 is volstrekt legaal. 4) is voor 48,9 % legaal, voor de rekenaars onder ons.
  zondag 17 juni 2018 @ 19:51:23 #11
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_179854410
Als je het kunt missen en het is te regelen op een gunstige manier, zeker doen!

Mijn moeder zou vorig jaar met pensioen gaan (op haar 65e), hele leven kerngezond, nooit ziek, maar een maand voor haar pensioen kreeg ze een herseninfarct... Nu heeft ze 24 uur per dag verzorging nodig en kan ze helemaal niks meer, zelfs niet praten. Leuk zo’n pensioen... :{
pi_179854885
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 19:43 schreef Bzzzzt het volgende:
Koop bitcoints voor ze, en laat hun het gelijk uitbetalen?
En daarmee ontloop je de fiscus hoe?
pi_179855946
quote:
1s.gif Op zondag 17 juni 2018 19:40 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Waarom zou dat opvallen? En wie?
Belastingdienst..

Ik heb al twee keer een definitieve aanslag gehad die uitgesteld werd ivm extra vragen. Eén keer een kleine aanpassing in aangifte moeten maken met een effect van 0 euro in de teruggaaf, was een incorrecte aftrek van studiekosten. De tweede keer klopte gewoon en kwam ik met extra uitleg en bewijs vanaf.

Mensen lijken altijd te denken dat cash en bitcoins e.d. buiten de fiscus om gaan.
pi_179855990
quote:
1s.gif Op zondag 17 juni 2018 19:51 schreef Zwansen het volgende:
Als je het kunt missen en het is te regelen op een gunstige manier, zeker doen!

Mijn moeder zou vorig jaar met pensioen gaan (op haar 65e), hele leven kerngezond, nooit ziek, maar een maand voor haar pensioen kreeg ze een herseninfarct... Nu heeft ze 24 uur per dag verzorging nodig en kan ze helemaal niks meer, zelfs niet praten. Leuk zo’n pensioen... :{
Wat verdrietig, heel veel sterkte gewenst. Mijn moeder heeft haar pensioen nieteens gehaald, overleed toen ze nog maar 58 was.
Bewijst maar weer dat het een mooi initiatief is van TS. ^O^
Alius aliud dicit
pi_179856022
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 19:49 schreef paardendokter het volgende:
1) overeenkomst van geldlening met je ouders voor 50.000 ¤
2) looptijd 20 jaar, zakelijke rente van 6 %
3) terugbetaling met maandelijkse annuïteiten van ¤ 358,22
4) die ¤ 358,22 rond je af op ¤ 360 en dat geef je iedere maand cash aan je ouders
5) de vordering op je ouders telt mee voor jouw rendementsheffing, maar hé dat geeft niet want je hebt poen zat.

Andere bedragen of looptijden bereken je hier

1 t/m 3 is volstrekt legaal. 4) is voor 48,9 % legaal, voor de rekenaars onder ons.
Neem ik mee als optie.

Waarom zou ik niet een lagere rente nemen, een langere looptijd om zo precies om het vrijgestelde bedrijf uit te komen? Zal dat te veel afwijken van een marktconforme rente voor een dergelijke lening?
pi_179856096
quote:
1s.gif Op zondag 17 juni 2018 19:51 schreef Zwansen het volgende:
Als je het kunt missen en het is te regelen op een gunstige manier, zeker doen!

Mijn moeder zou vorig jaar met pensioen gaan (op haar 65e), hele leven kerngezond, nooit ziek, maar een maand voor haar pensioen kreeg ze een herseninfarct... Nu heeft ze 24 uur per dag verzorging nodig en kan ze helemaal niks meer, zelfs niet praten. Leuk zo’n pensioen... :{
Vervelend zeg, sterkte hiermee. Ik zou het zo erg vinden als m'n ouders zoiets overkomt.
pi_179856824
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 20:09 schreef Queller het volgende:

[..]

En daarmee ontloop je de fiscus hoe?
omdat ze niet kunnen achterhalen waar die bitcoins vandaan komen. En er dan alleen vermogens belasting over betaald moet worden.
Kids are like farts in that way. They never seem to bother the owner as much as they bother everyone else.
pi_179857335
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 19:49 schreef paardendokter het volgende:
1) overeenkomst van geldlening met je ouders voor 50.000 ¤
2) looptijd 20 jaar, zakelijke rente van 6 %
3) terugbetaling met maandelijkse annuïteiten van ¤ 358,22
4) die ¤ 358,22 rond je af op ¤ 360 en dat geef je iedere maand cash aan je ouders
5) de vordering op je ouders telt mee voor jouw rendementsheffing, maar hé dat geeft niet want je hebt poen zat.

Andere bedragen of looptijden bereken je hier

1 t/m 3 is volstrekt legaal. 4) is voor 48,9 % legaal, voor de rekenaars onder ons.
Maak er een bullet van en schenk de rente en je bent een stuk beter bezig - op overlijden vorder je een eventuele rest uit de boedel.
pi_179857435
48.9% legaliteit, I like those numbers *)
-nee-
pi_179857779
Pin iedere maand en stop dat in een brandvaste kluis als je overboekingen niet vertrouwd.
pi_179858060
Kun jij niet gewoon hun huidige huis of een huis in Spanje voor een gedeelte financieren?
Play hard, go pro.
pi_179858445
Huisje in Spanje voor jezelf kopen en je ouders het laten beheren? (Uiteraard tegen een vergoeding)
pi_179859380
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 21:41 schreef shadax het volgende:
Huisje in Spanje voor jezelf kopen en je ouders het laten beheren? (Uiteraard tegen een vergoeding)
Zo rijk ben ik zeker niet. :D

Heb maar gewoon een simpele baan en weet zuinig te leven, waardoor elke maand een leuk bedrag overhoud. Ik zou nu ongeveer de helft in één keer kunnen schenken en de rest de komende jaren bij elkaar sparen.
pi_179859517
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 20:39 schreef OngeschiktX het volgende:

[..]

Neem ik mee als optie.

Waarom zou ik niet een lagere rente nemen, een langere looptijd om zo precies om het vrijgestelde bedrijf uit te komen? Zal dat te veel afwijken van een marktconforme rente voor een dergelijke lening?
Ik denk dat de laagste rente die je kunt rekenen 5 % is. De belastingdienst ziet een onderhandse lening met een te lage rente namelijk als een schenking en dat wil je voorkomen.
En ja, je kunt de looptijd legaal verlengen naar bijv. 40 jaar. Voordeel is dan dat je over de restschuld van de lening geen erfbelasting hoeft te betalen als je ouders overlijden en een batig saldo nalaten.
pi_179859604
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 22:04 schreef OngeschiktX het volgende:

[..]

Zo rijk ben ik zeker niet. :D

Heb maar gewoon een simpele baan en weet zuinig te leven, waardoor elke maand een leuk bedrag overhoud. Ik zou nu ongeveer de helft in één keer kunnen schenken en de rest de komende jaren bij elkaar sparen.
Jezus man, je bent té lief voor deze wereld... O~)
  zondag 17 juni 2018 @ 22:26:20 #26
286575 Roces18
Chef de party
pi_179860005
quote:
1s.gif Op zondag 17 juni 2018 19:51 schreef Zwansen het volgende:
Als je het kunt missen en het is te regelen op een gunstige manier, zeker doen!

Mijn moeder zou vorig jaar met pensioen gaan (op haar 65e), hele leven kerngezond, nooit ziek, maar een maand voor haar pensioen kreeg ze een herseninfarct... Nu heeft ze 24 uur per dag verzorging nodig en kan ze helemaal niks meer, zelfs niet praten. Leuk zo’n pensioen... :{
Damn. Daar kan je toch fucking pissig over worden. Pensioenleeftijd omhoog halen maar ondertussen bakken met geld uitgeven aan meer ambtenaren, kunstprojecten, immigratie en falende ict-projecten... Hoop dat ik met pensioen ga ooit. Denk dat ik dan de 120 moet halen.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_179860145
Geld in een stichting stoppen. En de stichting een huis in Spanje laten kopen die dat weer beschikbaar stelt aan je ouders. Dit geheel moet je wel door een fiscalist laten op laten zetten die ervaring heeft met belastingneutrale constructies. Niet zelf gaan hobbybobben.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_179860776
quote:
1s.gif Op zondag 17 juni 2018 21:01 schreef Bzzzzt het volgende:

omdat ze niet kunnen achterhalen waar die bitcoins vandaan komen. En er dan alleen vermogens belasting over betaald moet worden.
Je snapt hopelijk dat de fiscus niet achterlijk is?
pi_179860826
Alsof elk oudje een huis in Spanje heeft.
  zondag 17 juni 2018 @ 23:49:38 #30
36221 Kopstoot
Ik houd nog steeds van Janine.
pi_179861687
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 22:32 schreef oranjevogel1 het volgende:
Geld in een stichting stoppen. En de stichting een huis in Spanje laten kopen die dat weer beschikbaar stelt aan je ouders. Dit geheel moet je wel door een fiscalist laten op laten zetten die ervaring heeft met belastingneutrale constructies. Niet zelf gaan hobbybobben.
Buiten dat het een verarming is waar een verrijking mee samenvalt en er sprake is van vrijgevigheid, en er dus sprake is van een schenking in dit geval (overigens ook het recht ergens gratis of tegen een te geringe vergoeding te mogen wonen is fiscaal een schenking), hoe zie je dat voor je?
Gaan ze dan de jaren voorafgaande aan de AOW-leeftijd leven van dat huis? Betalen ze daar dan bijvoorbeeld in de supermarkt mee?

Helaas voor TS zijn er niet zo veel mogelijkheden (legale) om iets dergelijks vrij van belasting te doen en ontkom je dus moeilijk aan het betalen van een deel aan belasting.
"Als ze de uitkeringen nu hoger maken, hoef ik ook niet zo veel meer te doen.."
pi_179861826
TS, denk je dat je ouders zo’n groot bedrag willen accepteren?
pi_179862915
Vind je gebaar tegenover je ouders heel lief O+
Heb je hier iets aan https://rwnotaris.nl/leni(...)aantrekkelijk-juist/
pi_179863579
quote:
1s.gif Op zondag 17 juni 2018 23:49 schreef Kopstoot het volgende:

[..]

Buiten dat het een verarming is waar een verrijking mee samenvalt en er sprake is van vrijgevigheid, en er dus sprake is van een schenking in dit geval (overigens ook het recht ergens gratis of tegen een te geringe vergoeding te mogen wonen is fiscaal een schenking), hoe zie je dat voor je?
Dat het recht ergens gratis of tegen een te geringe vergoeding te mogen wonen fiscaal een schenking is heb je gelijk in. Door er op een handige manier abstractie aan toe te voegen kun je de link tussen de gever en de benificair, als ook het doel van de transactie op een gunstigere manier weergeven. Afhankelijk van hoe je dat wilt doen, zijn daar legale instrumenten voor.

quote:
Gaan ze dan de jaren voorafgaande aan de AOW-leeftijd leven van dat huis? Betalen ze daar dan bijvoorbeeld in de supermarkt mee?
Nee en Nee. Maar het geld dat ze anders hadden geresrveerd voor dat huis in Spanje kunnen ze nu vrij besteden aan andere zaken.
quote:
Helaas voor TS zijn er niet zo veel mogelijkheden (legale) om iets dergelijks vrij van belasting te doen en ontkom je dus moeilijk aan het betalen van een deel aan belasting.
Dat er niet zo heel veel mogelijkheden zijn ben ik het met je eens, wat nog niet betekend dat ze er niet zijn. Kwestie van een kosten baten analyse.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
  maandag 18 juni 2018 @ 08:03:32 #34
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_179864736
TS, heb je het hier met je ouders over gehad?

Voordat je met geld gaat smijten, zou ik eens goed onderzoeken wat er speelt. Veel mensen vinden het namelijk heerlijk om te zeuren, maar willen niet per sé verandering in de situatie. Ze willen zich gewoon uiten.

Maar stel nou dat ze het ook echt heel zwaar vinden. Dan zou ik eerder kijken naar mogelijkheden om minder te gaan werken. Stoppen met werken heeft misschien helemaal niet het effect wat jij hoopt (er zijn verbanden te vinden tussen stoppen met werken en vroege sterfdatum). Tevens zou ik kijken of er binnen hun budget wellicht een andere oplossing is:
- De huizenmarkt is uitstekend, wellicht kunnen ze kleiner gaan wonen en zo een tonnetje vrijmaken. Dan kunnen ze al een stuk eerder met pensioen.
- Is er met hun pensioen wellicht een regeling waarbij je minder krijgt, maar wel eerder kunt?
- Kunnen ze wellicht alles-op-alles zetten en als een gek gaan sparen? Wat kan er bezuinigd worden? Auto weg en deelauto nemen? Scheelt mogelijk honderden euro's per maand.

Veel mensen in dit topic prijzen je, en het is zeker prijzenswaardig, maar wat als dit backfired? Dat ze meer geld willen, jaloers worden, niet dankbaar zijn, of gewoon anders reageren dan jij denkt? Geld verneukt veel dingen.

Ik herken het, hoor. Zelf heb ik tweemaal een situatie gehad waarbij een vriend/vriendin echt goed in de penarie zaten, en dacht ik er over om financieel bij te springen. In beide gevallen heb ik na extern advies geen geld gestort, maar gewoon tijd besteed met ze. Naar budget gekeken, schulden en behoeften in kaart gebracht, geholpen met werk zoeken, enzovoort. Natuurlijk heb ik wel eens een onverwachte rekening effe snel betaald, maar dat was incidenteel.

Beiden zijn me zeer, zeer dankbaar.

quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 22:26 schreef Roces18 het volgende:
Damn. Daar kan je toch fucking pissig over worden.
De oplossing is niet om pissig te worden, want dat helpt niemand. Volgens mij is het zaak om simpelweg minder te consumeren en meer te sparen voor je pensioen. Ik snap dat veel mensen lekker hun geld willen uitgeven, maar als je slim bent, dan zorg je er ZELF voor dat je eerder met pensioen kan.

Dan hoef je de 120 niet te halen, hoor.

[ Bericht 11% gewijzigd door Hallmark op 18-06-2018 08:20:49 ]
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_179865002
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 23:00 schreef Queller het volgende:

[..]

Je snapt hopelijk dat de fiscus niet achterlijk is?
denk je dat de fiscus weet wie bitcoins heeft?
Kids are like farts in that way. They never seem to bother the owner as much as they bother everyone else.
  maandag 18 juni 2018 @ 09:12:59 #36
36221 Kopstoot
Ik houd nog steeds van Janine.
pi_179865358
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2018 01:38 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Dat het recht ergens gratis of tegen een te geringe vergoeding te mogen wonen fiscaal een schenking is heb je gelijk in. Door er op een handige manier abstractie aan toe te voegen kun je de link tussen de gever en de benificair, als ook het doel van de transactie op een gunstigere manier weergeven. Afhankelijk van hoe je dat wilt doen, zijn daar legale instrumenten voor.

[..]

Nee en Nee. Maar het geld dat ze anders hadden geresrveerd voor dat huis in Spanje kunnen ze nu vrij besteden aan andere zaken.

[..]

Dat er niet zo heel veel mogelijkheden zijn ben ik het met je eens, wat nog niet betekend dat ze er niet zijn. Kwestie van een kosten baten analyse.
Een goede inspecteur prikt door die abstractie heen en zal dat ook gewoon winnen. Genoeg voorbeelden daarvan in de praktijk gezien.
"Als ze de uitkeringen nu hoger maken, hoef ik ook niet zo veel meer te doen.."
pi_179875430
quote:
1s.gif Op maandag 18 juni 2018 09:12 schreef Kopstoot het volgende:

[..]

Een goede inspecteur prikt door die abstractie heen en zal dat ook gewoon winnen. Genoeg voorbeelden daarvan in de praktijk gezien.
Daarom heb je ook een goede fiscalist nodig.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_179876856
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 23:02 schreef potjecreme het volgende:
Alsof elk oudje een huis in Spanje heeft.
Niet voor er bij he. Uiteindelijk is het niet duurder en waarschijnlijk zelfs goedkoper.
  maandag 18 juni 2018 @ 18:59:26 #39
36221 Kopstoot
Ik houd nog steeds van Janine.
pi_179877096
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2018 17:56 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Daarom heb je ook een goede fiscalist nodig.
Een goede fiscalist zegt het je als iets niet kan in plaats van een constructie op te tuigen om een en ander in een ‘ander abstractieniveau’ te gieten a.k.a. verhullen.

Zeker met de mandatory disclosure die van kracht wordt.
"Als ze de uitkeringen nu hoger maken, hoef ik ook niet zo veel meer te doen.."
pi_179877261
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2018 08:03 schreef Hallmark het volgende:
TS, heb je het hier met je ouders over gehad?
Enigszins gepitched, maar ze gingen er niet echt op in.
quote:
Voordat je met geld gaat smijten, zou ik eens goed onderzoeken wat er speelt. Veel mensen vinden het namelijk heerlijk om te zeuren, maar willen niet per sé verandering in de situatie. Ze willen zich gewoon uiten.
Ik weet wel aardig wat er speelt, ondanks dat m'n ouders het weg willen houden bij mij. (Toen ze ziek waren hebben ze mij ook niet alles verteld, omdat ze mij niet willen belasten.) M'n pa zit er jarenlang tegen overspanning aan en heeft ook al twee periodes voor langere tijd niet gewerkt.

Daarnaast zijn m'n ouders een aantal jaar geleden beide hun baan kwijt geraakt, vlak nadat ze uit een langer dienstverband waren geswitched. Bij m'n ma was het zelfs zo dat ze haar oude baan er naast deed, de nieuwe werkgever aandrong om dat op te zeggen om meer uren te maken. Dat heeft ze gedaan en een maand later werd ze eruit gezet. Bij m'n pa iets minder extreem, maar ook geswitched en na anderhalf jaar werd het bedrijfsonderdeel opgeheven.

Inmiddels beide een keer of 4-5 geswitched van baan met WW-periodes er tussen. M'n ma heeft nu twee banen voor meer uren dan de vorige baan, maar minder inkomen en moet er dus verplicht nog bij solliciteren op haar 61e. Twee banen is al lastig te combineren met soms verplichte cursussen op dagen dat ze eigenlijk bij de ander moet werken en dat soort dingen. Daarnaast fietst ze elke dag 25km om te werken (niet elektrisch).
quote:
Maar stel nou dat ze het ook echt heel zwaar vinden. Dan zou ik eerder kijken naar mogelijkheden om minder te gaan werken. Stoppen met werken heeft misschien helemaal niet het effect wat jij hoopt (er zijn verbanden te vinden tussen stoppen met werken en vroege sterfdatum). Tevens zou ik kijken of er binnen hun budget wellicht een andere oplossing is:
- De huizenmarkt is uitstekend, wellicht kunnen ze kleiner gaan wonen en zo een tonnetje vrijmaken. Dan kunnen ze al een stuk eerder met pensioen.
- Is er met hun pensioen wellicht een regeling waarbij je minder krijgt, maar wel eerder kunt?
- Kunnen ze wellicht alles-op-alles zetten en als een gek gaan sparen? Wat kan er bezuinigd worden? Auto weg en deelauto nemen? Scheelt mogelijk honderden euro's per maand.
Ik wil dat ze juist sneller kunnen genieten van het leven en het liefst nu. Dus niet dat ze nu moeten gaan bezuinigen of hun huis verkopen om eerder met pensioen te kunnen. Dan zal je zien dat ze over 3 ipv 6 jaar met pensioen kunnen en dan een maand nadat ze met pensioen zijn gegaan alsnog wat krijgen. Dan hebben ze het 3 jaar lang nog zwaarder gehad.

Een auto hebben ze niet, alleen een leaseauto, dus die zullen ze juist moeten aanschaffen als ze stoppen.

Minder uren zou op zich nog wel wat zijn, vooral voor m'n pa. Die heeft alleen een functie waarbij dat niet zo gebruikelijk is. Ik denk dat het dan snel neerkomt op contractueel minder uren, maar in de praktijk min of meer hetzelfde.

quote:
Veel mensen in dit topic prijzen je, en het is zeker prijzenswaardig, maar wat als dit backfired? Dat ze meer geld willen, jaloers worden, niet dankbaar zijn, of gewoon anders reageren dan jij denkt? Geld verneukt veel dingen.
Dat geloof ik niet. Ik zal niet snel vrienden of andere familie steunen. Zelfs m'n broertje zou ik niet zomaar steunen. Maar m'n ouders zullen echt niet zo reageren.
quote:
Ik herken het, hoor. Zelf heb ik tweemaal een situatie gehad waarbij een vriend/vriendin echt goed in de penarie zaten, en dacht ik er over om financieel bij te springen. In beide gevallen heb ik na extern advies geen geld gestort, maar gewoon tijd besteed met ze. Naar budget gekeken, schulden en behoeften in kaart gebracht, geholpen met werk zoeken, enzovoort. Natuurlijk heb ik wel eens een onverwachte rekening effe snel betaald, maar dat was incidenteel.

Beiden zijn me zeer, zeer dankbaar.
Bij m'n ouders gaat het financieel niet slecht verder. Ze kunnen gewoon een paar keer per jaar op vakantie, hebben een aardige overwaarde en wat spaargeld. Het is alleen niet genoeg om er binnen een paar jaar van te kunnen stoppen met werken en leuk te kunnen leven. En daar wil ik ze mee kunnen helpen.
pi_179877360
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2018 00:49 schreef vronie het volgende:
Vind je gebaar tegenover je ouders heel lief O+
Heb je hier iets aan https://rwnotaris.nl/leni(...)aantrekkelijk-juist/
Thanks. In principe werden deze dingen ook genoemd in het topic, maar zo'n link is zeker handig als ik het concreet wil voorstellen aan m'n ouders. ^O^
pi_179877607
quote:
1s.gif Op maandag 18 juni 2018 08:35 schreef Bzzzzt het volgende:

denk je dat de fiscus weet wie bitcoins heeft?
De fiscus weet meer dan je denkt, weet ik sinds kort. Maar de fiscus is in elk geval vlot op de hoogte zodra je BTC gaat omzetten in EUR.
  maandag 18 juni 2018 @ 20:14:46 #43
286575 Roces18
Chef de party
pi_179878943
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2018 08:03 schreef Hallmark het volgende:
TS, heb je het hier met je ouders over gehad?

Voordat je met geld gaat smijten, zou ik eens goed onderzoeken wat er speelt. Veel mensen vinden het namelijk heerlijk om te zeuren, maar willen niet per sé verandering in de situatie. Ze willen zich gewoon uiten.

Maar stel nou dat ze het ook echt heel zwaar vinden. Dan zou ik eerder kijken naar mogelijkheden om minder te gaan werken. Stoppen met werken heeft misschien helemaal niet het effect wat jij hoopt (er zijn verbanden te vinden tussen stoppen met werken en vroege sterfdatum). Tevens zou ik kijken of er binnen hun budget wellicht een andere oplossing is:
- De huizenmarkt is uitstekend, wellicht kunnen ze kleiner gaan wonen en zo een tonnetje vrijmaken. Dan kunnen ze al een stuk eerder met pensioen.
- Is er met hun pensioen wellicht een regeling waarbij je minder krijgt, maar wel eerder kunt?
- Kunnen ze wellicht alles-op-alles zetten en als een gek gaan sparen? Wat kan er bezuinigd worden? Auto weg en deelauto nemen? Scheelt mogelijk honderden euro's per maand.

Veel mensen in dit topic prijzen je, en het is zeker prijzenswaardig, maar wat als dit backfired? Dat ze meer geld willen, jaloers worden, niet dankbaar zijn, of gewoon anders reageren dan jij denkt? Geld verneukt veel dingen.

Ik herken het, hoor. Zelf heb ik tweemaal een situatie gehad waarbij een vriend/vriendin echt goed in de penarie zaten, en dacht ik er over om financieel bij te springen. In beide gevallen heb ik na extern advies geen geld gestort, maar gewoon tijd besteed met ze. Naar budget gekeken, schulden en behoeften in kaart gebracht, geholpen met werk zoeken, enzovoort. Natuurlijk heb ik wel eens een onverwachte rekening effe snel betaald, maar dat was incidenteel.

Beiden zijn me zeer, zeer dankbaar.

[..]

De oplossing is niet om pissig te worden, want dat helpt niemand. Volgens mij is het zaak om simpelweg minder te consumeren en meer te sparen voor je pensioen. Ik snap dat veel mensen lekker hun geld willen uitgeven, maar als je slim bent, dan zorg je er ZELF voor dat je eerder met pensioen kan.

Dan hoef je de 120 niet te halen, hoor.
Of juist nu leven. Stel je gaat zuinig leven zodat je op je 55e met pensioen kan. Misschien krijg je wel een hartaanval 3 maanden in je pensioen, dood.

Hele leven zuinig aan gedaan en voor wat?
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  maandag 18 juni 2018 @ 20:15:09 #44
286575 Roces18
Chef de party
pi_179878964
quote:
1s.gif Op maandag 18 juni 2018 08:35 schreef Bzzzzt het volgende:

[..]

denk je dat de fiscus weet wie bitcoins heeft?
heb je die ict puinhoop daar wel eens gezien :P
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_179879111
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2018 19:23 schreef Queller het volgende:

[..]

De fiscus weet meer dan je denkt, weet ik sinds kort. Maar de fiscus is in elk geval vlot op de hoogte zodra je BTC gaat omzetten in EUR.
en dan betaal je alleen vermogens belasting.
Kids are like farts in that way. They never seem to bother the owner as much as they bother everyone else.
pi_179879446
quote:
1s.gif Op maandag 18 juni 2018 20:20 schreef Bzzzzt het volgende:

[..]

en dan betaal je alleen vermogens belasting.
En de vraag waar dat vermogen opeens vandaag gekomen is zonder enige vorm van inkomen opgegeven te hebben. Geloof me, er wordt gecontroleerd.
  maandag 18 juni 2018 @ 20:37:50 #47
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_179879686
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2018 20:14 schreef Roces18 het volgende:
Hele leven zuinig aan gedaan en voor wat?
Er is vast wel een middenweg, daar ben ik van overtuigd.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_179879883
Heb je nog broers of zussen of andere erfgenamen van je ouders? Anders zou je ze elke maand gewoon een bedrag kunnen lenen, en daar keurig rente over rekenen zodat de fiscus het ook als lening ziet (je ouders betalen de rente vervolgens uit je volgende lening).

Je ouders raken op die manier fictief diep in de schulden, maar zolang jij de enige erfgenaam bent, erf jij dan de schulden waar je zelf schuldeiser van bent.
Het enige risico is dat jij je tegen een boom doodrijdt terwijl jouw ouders nog leven en jouw erfgenamen (wie zijn dat?) bij je ouders aankloppen om de schulden te innen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  maandag 18 juni 2018 @ 20:44:22 #49
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_179879940
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2018 19:06 schreef OngeschiktX het volgende:
Enigszins gepitched, maar ze gingen er niet echt op in.
OK, wellicht even in de week laten liggen, en over een maand nog eens op terugkomen?

Overigens vind ik je moeder niet zo oud, 61 is toch prima als je nog kwiek bent? Waarom zegt ze die ene baan niet gewoon op, om nu al wat rustiger aan te doen?

Dat je vader tegen overspannenheid aan zit, dat vind ik zorgelijker. Dat is inderdaad niet zo 1-2-3 op te lossen.

quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2018 19:06 schreef OngeschiktX het volgende:
Ik wil dat ze juist sneller kunnen genieten van het leven en het liefst nu. Dus niet dat ze nu moeten gaan bezuinigen of hun huis verkopen om eerder met pensioen te kunnen.
Ja okay, dat wil jij. Maar ik zou eerst even afwachten en uit ze proberen te trekken wat zij zelf willen. Ik vind dat je nog erg in de oplossings-stand staat. Zij zijn nog helemaal niet aan het woord geweest, en dat is eigenlijk het belangrijkste -- wat willen zij zelf.

quote:
Dan zal je zien dat ze over 3 ipv 6 jaar met pensioen kunnen en dan een maand nadat ze met pensioen zijn gegaan alsnog wat krijgen. Dan hebben ze het 3 jaar lang nog zwaarder gehad.
Laat nou niet de angst regeren :) Geen drama-scenario's in je hoofd halen die vrij onwaarschijnlijk zijn.

quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2018 19:06 schreef OngeschiktX het volgende:
Daarnaast fietst ze elke dag 25km om te werken (niet elektrisch).
Hmmm, waarom doet ze dat? Waarom niet elektrische fiets, of elektrische snorscooter?
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_179879969
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2018 20:31 schreef OngeschiktX het volgende:

[..]

En de vraag waar dat vermogen opeens vandaag gekomen is zonder enige vorm van inkomen opgegeven te hebben. Geloof me, er wordt gecontroleerd.
Nee. Tenzij je ineens met miljoenen komt..
Kids are like farts in that way. They never seem to bother the owner as much as they bother everyone else.
pi_179880678
quote:
1s.gif Op maandag 18 juni 2018 20:44 schreef Bzzzzt het volgende:
Nee. Tenzij je ineens met miljoenen komt..
Ja. Reken maar.
pi_179880789
quote:
1s.gif Op maandag 18 juni 2018 20:42 schreef stavromulabeta het volgende:
Heb je nog broers of zussen of andere erfgenamen van je ouders?
Heb nog een broertje.
quote:
Anders zou je ze elke maand gewoon een bedrag kunnen lenen, en daar keurig rente over rekenen zodat de fiscus het ook als lening ziet (je ouders betalen de rente vervolgens uit je volgende lening).

Je ouders raken op die manier fictief diep in de schulden, maar zolang jij de enige erfgenaam bent, erf jij dan de schulden waar je zelf schuldeiser van bent.
Maakt het hiervoor uit dat ik een broertje heb? Ik kan in principe de erfenis accepteren en dan de schulden wegstrepen toch? Enige nadeel is dat m'n broertje geen/minder erfenis heeft, maar dat komt niet echt door mij, maar omdat m'n ouders het dan op hebben gemaakt. Ik denk niet dat m'n broertje op een erfenis zit te hopen, die kan zich prima redden, net als ik.
quote:
Het enige risico is dat jij je tegen een boom doodrijdt terwijl jouw ouders nog leven en jouw erfgenamen (wie zijn dat?) bij je ouders aankloppen om de schulden te innen.
Mijn erfgenamen zijn m'n ouders. Heb geen vriendin of kinderen en die zullen er ook niet komen. M'n ouders zijn dan altijd mijn erfgenamen en als die er niet meer zouden zijn m'n broertje denk ik? Anyway, in dat geval is er altijd nog mijn huis om te verkopen en dan krijgen m'n ouders de overwaarde na erfbelasting. Dat zou in principe al genoeg moeten zijn om het wegvallen van het inkomen van m'n ouders van nu tot hun pensioenleeftijd te kunnen overbruggen. Wellicht is minder ruim dan gewenst, maar niet onmogelijk.

Het grootste probleem zou denk ik nog zijn wanneer ik zelf geen inkomen heb, maar wel leef en een opeethypotheek/lening aan m'n ouders moet uitkeren en m'n eigen kosten heb. Ik heb dan nog wel een beetje buffer, maar niet genoeg als dat te vroeg zou gebeuren. Wellicht wel op te lossen door m'n eigen huis dan te verkopen en ergens veel goedkoper te gaan wonen.
pi_179881352
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2018 20:44 schreef Hallmark het volgende:

[..]

OK, wellicht even in de week laten liggen, en over een maand nog eens op terugkomen?

Overigens vind ik je moeder niet zo oud, 61 is toch prima als je nog kwiek bent? Waarom zegt ze die ene baan niet gewoon op, om nu al wat rustiger aan te doen?

Dat je vader tegen overspannenheid aan zit, dat vind ik zorgelijker. Dat is inderdaad niet zo 1-2-3 op te lossen.
M'n moeder lijkt het aardig te trekken, maar het is wel een gedoe voor haar. Je merkt wel dat het simpelweg de tijd volmaken is met allerlei tijdelijke contracten, combinaties van banen, dat met het gedoe van UWV, verplichte cursussen erbij. Dan is 6 jaar is heel lang.

Minder werken zou m'n moeder wel kunnen doen, maar dan worden ze nog afhankelijker van één inkomen. M'n pa heeft het al jaren heel zwaar, maar wel een prima inkomen. Het zou voor hem beter zijn om minder te werken, maar dat lijkt niet echt haalbaar. Dat is ook de reden dat m'n moeder de tweede baan houdt, om de hypotheek wat extra te kunnen aflossen.
quote:
Ja okay, dat wil jij. Maar ik zou eerst even afwachten en uit ze proberen te trekken wat zij zelf willen. Ik vind dat je nog erg in de oplossings-stand staat. Zij zijn nog helemaal niet aan het woord geweest, en dat is eigenlijk het belangrijkste -- wat willen zij zelf.
Ik ga het er zeker nog eens over hebben binnenkort. Ik ben nu vooral opties aan het overwegen.
quote:
Laat nou niet de angst regeren :) Geen drama-scenario's in je hoofd halen die vrij onwaarschijnlijk zijn.
Het meest waarschijnlijke misschien niet, maar zeker niet onwaarschijnlijk. Opa's en oma's zijn ook vroeg overleden, net als enkele ooms en tantes (in hun 50's, begin 60). Ik ben gewoon erg geschrokken toen ik er achter kwam dat ze allebei ziek waren en vrij zware operaties nodig hadden. Zonder m'n ouders ga ik echt niet trekken, dan ben ik ook gewoon klaar.

quote:
Hmmm, waarom doet ze dat? Waarom niet elektrische fiets, of elektrische snorscooter?
Zolang het gaat, wil ze dat zo. Ze heeft haar hele leven gefietst naar werk, maar dat was altijd max 5km enkele reis. Autorijden durft ze sowieso niet, scooters e.d. vraag ik me af. Die elektrische dingen vindt ze maar niets, loopt ze juist over te klagen. Ik vind 25km vrij veel voor iemand in de 60. Als het weer echt heel slecht is, kan ze ook met een paar bussen geloof ik.
  maandag 18 juni 2018 @ 22:00:23 #54
36221 Kopstoot
Ik houd nog steeds van Janine.
pi_179882826
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2018 20:31 schreef OngeschiktX het volgende:

[..]

En de vraag waar dat vermogen opeens vandaag gekomen is zonder enige vorm van inkomen opgegeven te hebben. Geloof me, er wordt gecontroleerd.
Helemaal correct. Foutieve aangifte —> omkering van de bewijslast, dus het gehele inkomen kan geschat worden zonder dat je tegenbewijs kunt leveren zonder jezelf te verraden. Vervolgens navorderen over de voorafgaande jaren en fiscale vergrijpboetes, dat is niet niks, en dat om wat bitcoins te verzwijgen... ;)

Prima initiatief TS, maar wees voorzichtig en geloof niet alles wat enkele opportunisten hier beweren, die trucjes die men zo graag deelt aan de borreltafel kent de fiscus vanzelfsprekend ook.
"Als ze de uitkeringen nu hoger maken, hoef ik ook niet zo veel meer te doen.."
pi_179996279
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2018 08:03 schreef Hallmark het volgende:
TS, heb je het hier met je ouders over gehad?
Nu serieus besproken. M'n moeder is enigszins sceptisch en wil niet dat ik ergens aan vast zit en niet kan verhuizen of dat het er voor zorgt dat ik pas een auto kan kopen als m'n ouders echt volledig pensioen krijgen. M'n pa ziet het wel helemaal zitten. Die zou het liefst maandag z'n baan opzeggen volgens mij. Daaruit blijkt ook wel hoe moeilijk hij het heeft met z'n werk.

M'n ouders gaan zich er in ieder geval in verdiepen en we willen voor het eind van het jaar een plan maken, zodat ik m'n financiële planning er ook op kan aanpassen, bijvoorbeeld meer spaargeld achter de hand houden. M'n ouders gaan uitrekenen hoeveel ze nodig hebben om goed te kunnen leven. Ze zullen bijvoorbeeld een auto moeten kopen als m'n pa stopt en z'n leaseauto moet inleveren. Komt nog best wat bij kijken.

Het lijkt erop dat de oplossing gaat worden om een lening dan wel opeethypotheek (maakt dit uiteindelijk uit? Alleen als HRA mogelijk zou zijn heeft het zin om het via een hypotheek te doen lijkt me) te verstrekken en bijvoorbeeld ¤1000/maand aan m'n ouders te storten. Dit wil ik dan doen tot ze hun volledige pensioen en AOW krijgen. Vanaf dan kan het bedrag wat ik stort omlaag. Precieze planning is nog niet duidelijk, maar ik wellicht dat we hier over anderhalf jaar mee starten, zodat m'n ouders op 62 en 63 kunnen stoppen.
  zondag 24 juni 2018 @ 11:48:55 #56
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_180008582
Uitstekende post verder, maar:

quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 20:01 schreef OngeschiktX het volgende:
Ze zullen bijvoorbeeld een auto moeten kopen als m'n pa stopt en z'n leaseauto moet inleveren.
Wellicht eens naar goedkoper vervoer kijken? Je bent toch wat flexibeler als je niet meer werkt.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_180008736
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 11:48 schreef Hallmark het volgende:
Uitstekende post verder, maar:

[..]

Wellicht eens naar goedkoper vervoer kijken? Je bent toch wat flexibeler als je niet meer werkt.
De trein is duurder dan de auto in Nederland.
Edensnator over 'n out
pi_180008979
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 12:03 schreef Edensnator het volgende:

[..]

De trein is duurder dan de auto in Nederland.
Met een passend abbonement en een geschikte woonlocatie valt dat reuze mee. Vergeet aanschaf, onderhoud, belasting, verzekering, brandstof en parkeerkosten niet mee te nemen in je berekening.
  zondag 24 juni 2018 @ 13:50:27 #59
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_180010324
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 12:03 schreef Edensnator het volgende:

[..]

De trein is duurder dan de auto in Nederland.
Ik dacht meer aan Snappcar en dergelijke. Mijn onderliggend punt is eigenlijk: z'n ouders zouden wat mij betreft eens kritisch moeten snijden. Want wat TS eigenlijk doet, is zijn pensioen weggeven aan z'n ouders.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_180012755
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 11:48 schreef Hallmark het volgende:
Uitstekende post verder, maar:

[..]

Wellicht eens naar goedkoper vervoer kijken? Je bent toch wat flexibeler als je niet meer werkt.
Gaan treinen of deelauto's is niet echt een optie. Zeker niet als ze voor een huisje in Spanje gaan. Het de bedoeling dat ze gewoon relaxed van hun welverdiende pensioen kunnen genieten, net als de groep vlak voor hen. Dus gewoon zonder te plannen ergens heen te kunnen rijden e.d.
pi_180012882
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 13:50 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Ik dacht meer aan Snappcar en dergelijke. Mijn onderliggend punt is eigenlijk: z'n ouders zouden wat mij betreft eens kritisch moeten snijden. Want wat TS eigenlijk doet, is zijn pensioen weggeven aan z'n ouders.
Mijn pensioen, mocht het ooit zo ver komen, is nog heel ver weg. Daar heb ik nog bijna 40 jaar voor. Ik vind het belangrijk om eerst het heden goed te regelen en later kunnen we naar de toekomst kijken mocht dat nog nodig zijn.

En ik geef niet echt mijn pensioen aan m'n ouders. Ik zorg er voor dat ze hun eigen verdiende geld gewoon uit kunnen geven. Ik zie een eventuele overwaarde op een huis van m'n ouders niet als mijn pensioen. Ik hoop van harte dat ze de volledige overwaarde kunnen opmaken en lekker kunnen genieten in een goede gezondheid. Zij hebben immers hun hele leven keihard gewerkt, al 45 jaar.
  zondag 24 juni 2018 @ 20:20:24 #62
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_180021226
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 15:19 schreef OngeschiktX het volgende:
Mijn pensioen, mocht het ooit zo ver komen, is nog heel ver weg. Daar heb ik nog bijna 40 jaar voor. Ik vind het belangrijk om eerst het heden goed te regelen en later kunnen we naar de toekomst kijken mocht dat nog nodig zijn.
Het idee van pensioen is natuurlijk dat je het nu regelt, en niet later. Want als je het nu regelt, dan is het goedkoop. En als je het later regelt, dan heeft het minder kunnen renderen. Wat je niet wilt, is in dezelfde positie als je ouders komen, toch?

Maar goed, wellicht is dat niet nodig als jij slechts de periode tot hun AOW overbrugt. Ik gok dat jij een jaar of 30 bent. Dus dan overbrug je, zeg, een jaar of 8 voor een bedrag van 1000 euro. Dan ben je 40, en kun je nog 20 jaar lang ca. 500 euro opzij zetten. Dan red je het gemakkelijk.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_180172952
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2018 20:44 schreef Hallmark het volgende:

Laat nou niet de angst regeren :) Geen drama-scenario's in je hoofd halen die vrij onwaarschijnlijk zijn.
Afgelopen weekend is m'n pa opgenomen in het ziekenhuis. Midden in de nacht ziekenauto erbij, morfine, etc. Wat er precies is, is nog niet helemaal duidelijk. M'n ma heeft ook direct verteld dat er nog wat speelt wat er niet zo goed uitziet bij m'n pa. Dat wilden ze eigenlijk niet vertellen om m'n broertje en mij niet bezorgd te maken. M'n broertje was gekomen om m'n ma weer op te halen uit het ziekenhuis. Hij zat dus bij het laatste deel van het gesprek tussen m'n ma en de arts. Ik zal niet de hele medische situatie hier neerzetten, maar het toont wel aan dat m'n zorgen zeer terecht zijn.

Ik wil ook niet meer wachten tot het eind van het jaar. Als hij terugkomt uit het ziekenhuis, dan ga ik zorgen dat hij direct kan stoppen met werken. Dit kan echt niet meer. Desnoods ga ik zelf kleiner wonen om wat geld vrij te maken.
pi_180173025
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 20:20 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Het idee van pensioen is natuurlijk dat je het nu regelt, en niet later. Want als je het nu regelt, dan is het goedkoop. En als je het later regelt, dan heeft het minder kunnen renderen. Wat je niet wilt, is in dezelfde positie als je ouders komen, toch?

Maar goed, wellicht is dat niet nodig als jij slechts de periode tot hun AOW overbrugt. Ik gok dat jij een jaar of 30 bent. Dus dan overbrug je, zeg, een jaar of 8 voor een bedrag van 1000 euro. Dan ben je 40, en kun je nog 20 jaar lang ca. 500 euro opzij zetten. Dan red je het gemakkelijk.
Ik vind het belangrijker om de huidige situatie eerst goed te regelen. Als je onder een brug slaapt, ga je je ook niet bezig houden met het opbouwen van een pensioen, maar zorg je eerst dat je de huidige situatie goed geregeld is.

En daarbij vind ik het veel belangrijker dat m'n ouders een goed pensioen hebben en een tijdje kunnen genieten, dan dat ik zelf eventueel nog met pensioen kan gaan. Voor mij is het helemaal ver weg en ik heb geen idee of dat ooit zo ver komt of dat ik ver voor die tijd al heen ben gegaan.
pi_180173581
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 15:19 schreef OngeschiktX het volgende:

[..]

Mijn pensioen, mocht het ooit zo ver komen, is nog heel ver weg. Daar heb ik nog bijna 40 jaar voor. Ik vind het belangrijk om eerst het heden goed te regelen en later kunnen we naar de toekomst kijken mocht dat nog nodig zijn.

En ik geef niet echt mijn pensioen aan m'n ouders. Ik zorg er voor dat ze hun eigen verdiende geld gewoon uit kunnen geven. Ik zie een eventuele overwaarde op een huis van m'n ouders niet als mijn pensioen. Ik hoop van harte dat ze de volledige overwaarde kunnen opmaken en lekker kunnen genieten in een goede gezondheid. Zij hebben immers hun hele leven keihard gewerkt, al 45 jaar.
Wat bedoel je precies met keihard werken? Zitten ze in de de delfstoffen?
pi_180173893
quote:
1s.gif Op zondag 1 juli 2018 21:49 schreef hoechst het volgende:

[..]

Wat bedoel je precies met keihard werken? Zitten ze in de de delfstoffen?
Nee, is ook niet relevant. In allerlei banen kan je hard werken, zowel bij banen met veel fysieke arbeid als banen die mentaal meer vragen.
pi_180173979
Sterkte TS.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_180174126
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2018 21:28 schreef OngeschiktX het volgende:

Ik wil ook niet meer wachten tot het eind van het jaar. Als hij terugkomt uit het ziekenhuis, dan ga ik zorgen dat hij direct kan stoppen met werken. Dit kan echt niet meer.
Laat de werkgever van je vader ook even zijn ding doen.
pi_180174499
quote:
1s.gif Op zondag 1 juli 2018 21:49 schreef hoechst het volgende:

[..]

Wat bedoel je precies met keihard werken? Zitten ze in de de delfstoffen?
Er zijn genoeg banen waarbij je na een arbeidscariere ook in Nederland met alle regeltjes en dergelijke toch flink naar de klote bent.

Vervelend Ongeschikt, heel goed dat je wilt helpen! Maar zorg dat je jezelf ook niet tekort doet. Misschien is het belangrijker om niet alleen financieel te steunen maar ook te helpen met de financien om toch wel wat kosten te snijden. Imo geven heel veel mensen een hoop geld uit aan onnodige zaken (dat mag natuurlijk wel) maar in dit soort gevallen helpen alle beetjes door ook de kosten omlaag te brengen.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_180174607
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2018 22:07 schreef Queller het volgende:

[..]

Laat de werkgever van je vader ook even zijn ding doen.
Precies dit. Wacht even af.
Sterkte TO.
Alius aliud dicit
  maandag 2 juli 2018 @ 07:56:54 #71
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_180180480
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2018 21:30 schreef OngeschiktX het volgende:
Voor mij is het helemaal ver weg
De essentie van een pensioen is juist: beginnen als het heel ver weg is. Dat dringt kennelijk niet door.

Dat gezegd hebbende: hoop dat je vader gauw herstelt! Sterkte.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_180199319
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2018 22:17 schreef ITrade het volgende:

[..]

Er zijn genoeg banen waarbij je na een arbeidscariere ook in Nederland met alle regeltjes en dergelijke toch flink naar de klote bent.

Vervelend Ongeschikt, heel goed dat je wilt helpen! Maar zorg dat je jezelf ook niet tekort doet. Misschien is het belangrijker om niet alleen financieel te steunen maar ook te helpen met de financien om toch wel wat kosten te snijden. Imo geven heel veel mensen een hoop geld uit aan onnodige zaken (dat mag natuurlijk wel) maar in dit soort gevallen helpen alle beetjes door ook de kosten omlaag te brengen.
Laatste vind ik lastig. M'n ouders geven makkelijker geld uit dan ik, maar ik gun ze juist ook een pleziertje. En ze doen geen hele gekke dingen, zoeken dingen als hypotheek, verzekeringen en energie ook gewoon goed uit. Geen huisdieren, roken of veel drinken, geen eigen auto.

Elk jaar weer allerlei nieuwe plantjes in de tuin zou ik zelf niet doen, maar zij vinden dat leuk, dus dat wil ik ze niet ontzeggen. En op de boodschappen kunnen ze vast wat besparen, maar moet ik dan op dat soort kleine dingen gaan lopen zeuren? En af en toe een sauna en twee keer per jaar een weekje eruit moet ook gewoon kunnen. Ik heb niet het idee dat er echt veel te besparen is waardoor ze maanden eerder met pensioen zouden kunnen. Uiteindelijk heb ik het zuinig zijn ook ergens vandaan.
pi_180199359
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2018 07:56 schreef Hallmark het volgende:

[..]

De essentie van een pensioen is juist: beginnen als het heel ver weg is. Dat dringt kennelijk niet door.

Dat gezegd hebbende: hoop dat je vader gauw herstelt! Sterkte.
Thanks.

Ik weet dat het belangrijk is om vroeg met pensioen te beginnen e.d. Maar ik weet ook iets meer dan jij en daarom is het voor mij niet zo belangrijk om dat te doen. Ga er verder niet op in.
pi_180199937
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2018 22:18 schreef OngeschiktX het volgende:
Uiteindelijk heb ik het zuinig zijn ook ergens vandaan.
Nee oké, dat weet jij het beste natuurlijk. Nee het hoeft echt niet op een paar euro, maar sommige mensen gooien onnodig veel geld weg en op een mensenleven tikt dat toch wel flink aan. Maar dat is hier niet het geval.

Uiteindelijk moet je doen waar je zelf goed bij voelt denk ik. Als jij met minder kan rondkomen en ze daarmee wilt/kunt helpen is dat een heel mooi gebaar!
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')