abonnement Unibet Coolblue
pi_179850629
Goedemiddag!
Ik vind het leuk om foto's te maken en maak er dan ook veel met zowel mijn telefoon (Samsung A5) als camera (Canon 550D). Alhoewel ik die laatste toch minder vaak meeneem dan vroeger toen de camera's op telefoons nog veel minder waren. Maar goed, dat even ter inleiding.
Als ik ergens naartoe ga maak ik dus veel foto's, maar ik heb wel het gevoel dat het 13 in een dozijn foto's zijn. Dat ieder ander die daar is precies dezelfde foto's maakt als ik doe.

Gisteren had ik bijvoorbeeld familiedag en gingen we naar het zandsculpturenfestijn in Garderen. Ik heb gewoon foto's met mijn telefoon gemaakt, kon niet veel tijd nemen voor een foto ivm andere bezoekers en omdat ik de familie niet de hele tijd op me wil laten wachten.
Dit zijn een paar voorbeelden van foto's die ik dan op zo'n dag maak:

1


Iets meer ingezoomd:

2


3


4


Weer 1 waar ik weer iets meer heb ingezoomd ipv het hele kunstwerk alleen.

5


6


7


Hebben jullie tips hoe ik bij zo'n evenement dan bijvoorbeeld meer originelere foto's kan maken, geen foto's die iedereen al maakt, die wat "spannender" zijn?
Waar let je op? Moet ik bijvoorbeeld nog meer focussen op details bijvoorbeeld ipv op het grote geheel? Ik hoor het graag!
pi_179850804
Kijk sowieso even naar de investering in een polarisatiefilter. Dan kan je bijvoorbeeld de reflecties op oppervlakten (zoals de glasplaat voor het "schilderij") wegfilteren en spelen met bijvoorbeeld de kleur van de lucht of het verhogen van contrast.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_179850826
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 17:06 schreef Jordy-B het volgende:
Kijk sowieso even naar de investering in een polarisatiefilter. Dan kan je bijvoorbeeld de reflecties op oppervlakten (zoals de glasplaat voor het "schilderij") wegfilteren en spelen met bijvoorbeeld de kleur van de lucht of het verhogen van contrast.
Op mijn camera heb ik die al zitten idd ^O^
Op de eerste foto zit trouwens geen glas voor, is open. Maar door de belichting van de tentoonstelling zag je wel schaduwen.
pi_179850893
En ik zie dat je niet bang bent om te bukken, maar buk wat dieper. De foto van het vee is bijvoorbeeld te hoog genomen. Van lager genomen, lijkt de koe veel groter en zijn de verhoudingen realistischer.

Foto 6 heeft best mooi lijnenspel, maar doordat de lucht nogal afsteekt tegen de rest en het oog valt op de strakke lichtbalken, valt je onderwerp weg. En dat lijkt me nou niet de bedoeling. Die foto had waarschijnlijk van hoger af genomen moeten worden.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_179850906
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 17:07 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]

Op de eerste foto zit trouwens geen glas voor, is open.
Oh, dat is van de verlichting van de ruimte waar je staat?

Wat slecht. :o
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_179850924
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 17:10 schreef Jordy-B het volgende:
En ik zie dat je niet bang bent om te bukken, maar buk wat dieper. De foto van het vee is bijvoorbeeld te hoog genomen.

Foto 6 heeft best mooi lijnenspel, maar doordat de lucht nogal afsteekt tegen de rest en het oog valt op de strakke lichtbalken, valt je onderwerp weg. En dat lijkt me nou niet de bedoeling. Die foto had waarschijnlijk van hoger af genomen moeten worden.
Nog meer bukken kan idd wel, foto's van hoger nemen is lastig, ik ben maar 1.58 meter ;) En er was verder ook niet echt wat om op te staan ofzo. Maar dat is iig wel een goede tip, want vaak neem ik hem gewoon vanaf middel-/ooghoogte. Dus dankje ^O^

quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 17:10 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Oh, dat is van de verlichting van de ruimte waar je staat?

Wat slecht. :o
Ik had mn reactie nog aangepast, maar dat was idd de verlichting van de ruimte.

[ Bericht 3% gewijzigd door _Hestia_ op 17-06-2018 17:22:20 ]
pi_179850951
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 17:12 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]

Nog meer bukken kan idd wel, foto's van hoger nemen is lastig, ik ben maar 1.58 meter ;) En er was verder ook niet echt wat om op te staan ofzo ;)
Je had hem ook van nog lager kunnen nemen, zodat je alleen lucht als achtergrond had, maar dan had je wel moeten spelen met het contrast, want dat is dan te hoog.

En je mag dergelijke foto's ook agressief snijden om een bepaald effect te krijgen. Je hoeft je niet te houden aan 10x15 of 4x3
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_179851001
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 17:13 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Je had hem ook van nog lager kunnen nemen, zodat je alleen lucht als achtergrond had, maar dan had je wel moeten spelen met het contrast, want dat is dan te hoog.

En je mag dergelijke foto's ook agressief snijden om een bepaalde effect te krijgen. Je hoeft je niet te houden aan 10x15
Ja lager met alleen lucht is idd wel mooier denk ik.
Oja, ik bewerk mn foto's dus eigenlijk nooit verder, op een filtertje op Instagram erover na dan ;)
Misschien dat ik me daar sowieso eens wat meer in moet verdiepen ^O^
pi_179851824
Is al genoemd, maar lager standpunt gaat zeker veel helpen.

Ook het uit beeld halen van storende elementen helpt een hoop, zoals bijv. bij #3 de borden, #2 die lichtvlek en #5 die achtergrond links boven. En bij #1 stoort het dat je niet recht voor het frame stond :P

En nabewerken is ook geen schande, ik vind de foto's nu nogal flets. En dan bedoel ik serieus nabewerken, en geen instagram filtertjes :)
Voor wat foto's, kijk hier
  zondag 17 juni 2018 @ 18:03:46 #10
104963 ETA
European Travel Author
pi_179852124
Framing kan wat strakker en doelbewuster. Bedenk wat je in beeld wil nemen en wat niet. Bijvoorbeeld bij foto 3, wil je nu het beeldwerk in beeld nemen of ook het groen eromheen? Er lopen ook wat grote lijnen door de foto heen, bedenk wat je hiermee wil gaan doen, nu gaan ze doelloos rond.

Bij foto 6, is het de bedoeling zoveel lucht en voorgrond mee te nemen? Een closeup met alleen lucht als achtergrond zou mogelijk goed werken.

Bij foto 5 zou ik proberen het hele beeld te vullen met het beeld.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
  zondag 17 juni 2018 @ 18:05:57 #11
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_179852165
Tja, wat heb je überhaupt aan foto's van zulke dingen?
Je kijkt er misschien eens over een jaartje nog naar als ze toevallig voorbij komen, en voor de rest is het compleet irrelevant.
Ik zou hier geen tijd meer in steken eerlijk gezegd.
pindazakje
pi_179852364
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 17:47 schreef polariteit het volgende:
Is al genoemd, maar lager standpunt gaat zeker veel helpen.

Ook het uit beeld halen van storende elementen helpt een hoop, zoals bijv. bij #3 de borden, #2 die lichtvlek en #5 die achtergrond links boven. En bij #1 stoort het dat je niet recht voor het frame stond :P

En nabewerken is ook geen schande, ik vind de foto's nu nogal flets. En dan bedoel ik serieus nabewerken, en geen instagram filtertjes :)
Oh ja, dat is idd ook wel een goede, om ze wat meer bij te snijden of idd vanuit een ander standpunt te doen zodat je die storende elementen niet hebt. En ja, van echt photoshoppen heb ik dus totaal geen verstand en ik heb ook geen programma daarvoor ;) Toch maar eens in verdiepen zoals ik al zei.

quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 18:03 schreef ETA het volgende:
Framing kan wat strakker en doelbewuster. Bedenk wat je in beeld wil nemen en wat niet. Bijvoorbeeld bij foto 3, wil je nu het beeldwerk in beeld nemen of ook het groen eromheen? Er lopen ook wat grote lijnen door de foto heen, bedenk wat je hiermee wil gaan doen, nu gaan ze doelloos rond.

Bij foto 6, is het de bedoeling zoveel lucht en voorgrond mee te nemen? Een closeup met alleen lucht als achtergrond zou mogelijk goed werken.

Bij foto 5 zou ik proberen het hele beeld te vullen met het beeld.
Dankjewel voor je tips! Bij #3 was het sowieso lastig om een foto te maken omdat er echt veel bezoekers daar liepen (dit was HET topstuk) en het snel moest. Ik had een paar foto's vanaf de zijkanten genomen, maar dat werd ook niet echt mooi omdat je dan niet het hele beeld erop had. Dus vandaar iets naar achteren gelopen, maar dan had je dus dat groen erbij. Het gaat vooral om het beeldwerk. Dus dan zou ik die bovenkant van de muur (lijn) en de lucht er ook afsnijden. En dat bord dus.

Bij foto #6 gaat het vooral om de stadsmuur en de gebouwen. Maar dan had ik die stadsmuur bijvoorbeeld wel minder in beeld kunnen doen en de lucht ook wat minder, zodat de focus meer op het midden van het beeld ligt zeg maar. En dan niet bijvoorbeeld dat gedeelte links onderin met die 2 mensen nog.

quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 18:05 schreef Hyaenidae het volgende:
Tja, wat heb je überhaupt aan foto's van zulke dingen?
Je kijkt er misschien eens over een jaartje nog naar als ze toevallig voorbij komen, en voor de rest is het compleet irrelevant.
Ik zou hier geen tijd meer in steken eerlijk gezegd.
Oh ik zet dit soort foto's altijd in een mapje en dat soort mapjes kijk ik toch nog wel af en toe weer even bewust terug hoor :Y En ik vind het sowieso leuk om het dan op Facebook/Instagram te delen als ik zoiets gedaan heb. En het gaat ook vooral om het fotograferen zelf he, dat is de hobby ;)
Maar het is ook vooral een beetje als voorbeeld in het algemeen hoe je foto's origineler kan maken, waar focus je meer op. Ik had ook foto's van 1 van mijn vele bezoekjes aan de Apenheul ofzo kunnen posten ;) Het gaat er vooral om wat ik in het vervolg beter/anders kan doen. Niet dat ik deze nu nog heel uitgebreid ga bewerken.

Maar aan de andere kant, soms maak ik ook wel erg veel foto's en dat is ook niet nodig. Dan kan ik me misschien beter focussen op een paar mooie foto's, dan op heel veel "snelle" foto's.
Van een bezoekje aan Madurodam ofzo kan ik rustig honderden foto's maken. Dan zie ik natuurlijk alles vooral door mn lens ipv in het echt, en zoveel foto's ga ik ook niet online zetten ofzo. Dan kies ik toch de leukste uit. Dus misschien moet ik me sowieso wat meer beperken en beter nadenken over wat ik bij een foto in beeld wil hebben en over de compositie nadenken ipv gewoon snel een foto klikken en door.

( zulke dagen zijn heel anders dan wanneer ik echt bewust bijvoorbeeld ergens heenga om foto's te maken en dat dat echt het doel van de dag is zeg maar. Op een familiedag is dat natuurlijk minder het geval ;) )

[ Bericht 0% gewijzigd door _Hestia_ op 17-06-2018 18:54:59 ]
pi_179852915
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 18:05 schreef Hyaenidae het volgende:
Tja, wat heb je überhaupt aan foto's van zulke dingen?
Je kijkt er misschien eens over een jaartje nog naar als ze toevallig voorbij komen, en voor de rest is het compleet irrelevant.
Ik zou hier geen tijd meer in steken eerlijk gezegd.
Jij begrijpt duidelijk de hobby van een fotograaf niet :')
Voor wat foto's, kijk hier
pi_179853779
Eventjes samenvatten voor mezelf ;)

- Letten op standpunten, vanuit lager/hoger standpunt foto maken
- Letten op storende elementen
- Nadenken over framing/compostitie/lijnen in beeld, wat wil ik in beeld?
- Verhouding van foto, bijsnijden
- Nabewerken ( in verdiepen)
- Selectiever zijn, niet overal een snelle foto van maken, maar een paar foto's maken waar ik meer over nagedacht heb.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 17 juni 2018 @ 19:38:59 #15
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_179854147
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 19:16 schreef _Hestia_ het volgende:
Eventjes samenvatten voor mezelf ;)

- Letten op standpunten, vanuit lager/hoger standpunt foto maken
- Letten op storende elementen
- Nadenken over framing/compostitie/lijnen in beeld, wat wil ik in beeld?
- Verhouding van foto, bijsnijden
- Nabewerken ( in verdiepen)
- Selectiever zijn, niet overal een snelle foto van maken, maar een paar foto's maken waar ik meer over nagedacht heb.
Voeg er nog een aan toe: Bekijk vooral veel foto's, ongeacht het onderwerp en beperk je daarbij niet tot fotospecifieke media. Er is letterlijk overal om je heen fotografie te zien.
Als je iets mooi vindt kijk dan eens of je kan aangeven waarom je het mooi vindt en als je dat aanvankelijk niet lukt is dat ook geen schande. Het gaat er hoofdzaeckelijk om dat je kijkt.
Als je gewoonte maakt van het bekijken van 'everything foto' dan heeft dat een katalyserende werking op je eigen fotografie. Je doet er ideeën van op en je maakt voor jezelf andere standaarden die je steeds weer blijft verleggen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_179854342
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 19:38 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Voeg er nog een aan toe: Bekijk vooral veel foto's, ongeacht het onderwerp en beperk je daarbij niet tot fotospecifieke media. Er is letterlijk overal om je heen fotografie te zien.
Als je iets mooi vindt kijk dan eens of je kan aangeven waarom je het mooi vindt en als je dat aanvankelijk niet lukt is dat ook geen schande. Het gaat er hoofdzaeckelijk om dat je kijkt.
Als je gewoonte maakt van het bekijken van 'everything foto' dan heeft dat een katalyserende werking op je eigen fotografie. Je doet er ideeën van op en je maakt voor jezelf andere standaarden die je steeds weer blijft verleggen.
Dat is idd ook een erg goede ^O^ Misschien ook eens wat meer in dit subforum kijken dan alleen het dierentuintopic voor jouw foto's van de Apenheul ;)
En ik besef me dat ik in mn boekenkast ook nog wel wat boeken over fotografie heb, die ook maar weer eens erbij pakken :)
  zondag 17 juni 2018 @ 20:01:29 #17
104963 ETA
European Travel Author
pi_179854688
Overigens valt er met nabewerking veel te redden, even een 2 minuten retouch voorbeeldje met wat simpele bewerkingen: https://imgur.com/vdorkTp
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_179854829
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 20:01 schreef ETA het volgende:
Overigens valt er met nabewerking veel te redden, even een 2 minuten retouch voorbeeldje met wat simpele bewerkingen: https://imgur.com/vdorkTp
Dat ziet er idd een heel stuk beter uit ja ^O^
Wat voor nabewerkingsprogramma gebruik jij?
  zondag 17 juni 2018 @ 20:16:30 #19
104963 ETA
European Travel Author
pi_179855153
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 20:06 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]

Dat ziet er idd een heel stuk beter uit ja ^O^
Wat voor nabewerkingsprogramma gebruik jij?
Photoshop
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 17 juni 2018 @ 21:36:48 #20
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_179858257
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 19:48 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]

Dat is idd ook een erg goede ^O^ Misschien ook eens wat meer in dit subforum kijken dan alleen het dierentuintopic voor jouw foto's van de Apenheul ;)

Als je weer in Apenheul bent, kijk dan voor de grap eens naar de foto's die daar overal op de posters in de tuin hangen gewoon tussen het zelf fotograferen door. Gewoon inspiratie opdoen nog tijdens het fotograferen.
Kijk ook eens hoe er op die foto's met scherpte en onscherpte, met licht, met de manier waarop je het vlak vult, kortom met het totaal van de foto is omgegaan.
Je zult het allemaal niet direct toegepast krijgen maar ik garandeer je dat het invloed heeft.

Ga ook gewoon eens een paar uurtjes blind in de diverse groepen in Flickr die je interesseren zitten spitten. Geeft enorme input.

Nog zo een: een dagje meefotograferen met iemand anders wil ook nog wel eens een paar stappen vooruit betekenen, vooral wanneer je qua fotografie overgaat van het afvuren van een camera naar het maken van een foto.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_179858388
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 21:36 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Als je weer in Apenheul bent, kijk dan voor de grap eens naar de foto's die daar overal op de posters in de tuin hangen gewoon tussen het zelf fotograferen door. Gewoon inspiratie opdoen nog tijdens het fotograferen.
Kijk ook eens hoe er op die foto's met scherpte en onscherpte, met licht, met de manier waarop je het vlak vult, kortom met het totaal van de foto is omgegaan.
Je zult het allemaal niet direct toegepast krijgen maar ik garandeer je dat het invloed heeft.

Ga ook gewoon eens een paar uurtjes blind in de diverse groepen in Flickr die je interesseren zitten spitten. Geeft enorme input.

Nog zo een: een dagje meefotograferen met iemand anders wil ook nog wel eens een paar stappen vooruit betekenen, vooral wanneer je qua fotografie overgaat van het afvuren van een camera naar het maken van een foto.
Dat zijn idd wel goede tips, dankjewel ^O^
Maar uhm, ik heb geen Flickr :@ Is dat allemaal gewoon openbaar of moet je echt een account hebben?
En ik ken eigenlijk in mijn omgeving niet echt mensen die fotograferen ( ken sowieso maar weinig mensen :@ ) Als jij nog eens naar de Apenheul gaat mag je anders wel een DM sturen ;)
Ik heb wel eens een eendagsworkshop gedaan waarbij we ook naar buiten gingen om te fotograferen en de fotograaf vertelde waar je op kon letten, maar dat is alweer een jaar of 10 geleden denk ik. Zal eens kijken of ze hier in de buurt ( ben vorig jaar dus verhuisd naar Apeldoorn) nog wat hebben qua fotografie :)
En het is natuurlijk ook gewoon een kwestie van meer oefenen en feedback hier in het forum vragen dan, daar leer je ook veel van. Blij iig dat ik dit topic geopend heb ^O^

[ Bericht 2% gewijzigd door _Hestia_ op 17-06-2018 21:44:55 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 17 juni 2018 @ 21:50:18 #22
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_179858811
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 21:39 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]

Dat zijn idd wel goede tips, dankjewel ^O^
Maar uhm,ik heb geen Flickr :@ Is dat allemaal gewoon openbaar of moet je echt een account hebben?
Ik weet niet of je er zonder account iets kunt, maar een account is zo gemaakt en om de prijs hoef je het niet te laten. Zoals ze in Brabant zeggen, "Het kost ginne Flickr '

Kun je ook plaatjes hosten om hier te posten.

quote:
En ik ken eigenlijk in mijn omgeving niet echt mensen die fotograferen ( ken sowieso maar weinig mensen :@ ) Als jij nog eens naar de Apenheul staat mag je anders wel een DM sturen ;)

Raad waar ik vandaag uithing :')

Bij de volgende keer stuur ik je een DM. Gaat niet zo ontzettend lang duren, ik fotografeer er graag.

quote:
Ik heb wel eens een eendagsworkshop gedaan waarbij we ook naar buiten gingen om te fotograferen en de fotograaf vertelde waar je op kon letten, maar dat is alweer een jaar of 10 geleden denk ik.
Er worden zat van die workshops gegeven, nog meer dan tien jaar geleden. Alleen even oppassen, het geven van workshops is inmiddels ook ontdekt als geldverdienconcept en dan doet het al snel denken aan wat bezigheidstherapie of betaal je geld om samen met iemand te fotograferen.

Samengevat: Om je foto's te verbeteren is eigenlijk elk middel dat je inspireert geoorloofd en zelfs noodzakelijk.
Met al die technische futiliteiten als die paar wieltjes op je camera en die paar knoppen bij de nabewerking komt het dan vanzelf goed, dat is niet de kunst, dat is eerder het kunstje.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_179859142
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 21:50 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Ik weet niet of je er zonder account iets kunt, maar een account is zo gemaakt en om de prijs hoef je het niet te laten. Zoals ze in Brabant zeggen, "Het kost ginne Flickr '

Kun je ook plaatjes hosten om hier te posten.

[..]

Raad waar ik vandaag uithing :')

Bij de volgende keer stuur ik je een DM. Gaat niet zo ontzettend lang duren, ik fotografeer er graag.

[..]

Er worden zat van die workshops gegeven, nog meer dan tien jaar geleden. Alleen even oppassen, het geven van workshops is inmiddels ook ontdekt als geldverdienconcept en dan doet het al snel denken aan wat bezigheidstherapie of betaal je geld om samen met iemand te fotograferen.

Samengevat: Om je foto's te verbeteren is eigenlijk elk middel dat je inspireert geoorloofd en zelfs noodzakelijk.
Met al die technische futiliteiten als die paar wieltjes op je camera en die paar knoppen bij de nabewerking komt het dan vanzelf goed, dat is niet de kunst, dat is eerder het kunstje.
Ja plaatjes upload ik nu via Pinterest nu imgur hier niet meer werkt. Ik zal eens kijken dan ^O^
Oh hahaha hoop dat je een leuke dag hebt gehad dan. En is goed :D
Ja toen heb ik het gedaan via een fotograaf die een fotowinkel/studio in de stad had, dus daar wist ik wel van dat het betrouwbaar was en dat hij er echt verstand van had. Hier in Apeldoorn zit ook de Fotovakschool, maar dat is weer het andere uiterste ;)
Ik ben iig weer erg geïnspireerd nu om er meer mee te doen, dus dat is al binnen :D
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')