abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  zondag 17 juni 2018 @ 14:43:44 #1
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_179847947
registreer om deze reclame te verbergen
jkodcPK.png
24 Heures Du Mans 2018
Onderdeel van het FIA World Endurace Championship

Race 2017 en vooruitblik
In 2017 waren we getuige van een geweldige editie met in de hoofdrol het gevecht tussen Toyota en Porsche. Vooraf was het al duidelijk: het LMP1 podium zou uit deze concurrenten bestaan, de enige vraag was in welke volgorde. Niets bleek echter minder waar, pech trof zowel Toyota als Porsche waardoor ze beiden achterop raakten. Met minder dan 2 uur te gaan haalde de Porsche #2 van Bernhard, Hartley en Bamber de dan leidende LMP2 wagen in.
Uiteindelijk zouden dit jaar 2 LMP2 auto's op het overall podium eindigen. Ook in de andere klasses waren de gevechten spectaculair. Zowel in GTE als LMP2 waren de auto's sneller dan ooit te voren, hierdoor gingen bijna alle snelheidsrecords er aan. De hoogtepunten van 2017 kijk je hier in een korte video terug.

Net als vorig jaar moeten hebben we dit jaar wederom te maken met het vertrek van een grootmacht in LMP1: na vier seizoenen nam Porsche afscheid. In LMP1 zijn er veel nieuwe teams bijgekomen waarbij Rebellion de voornaamste concurrent lijkt voor Toyota. Na het drama uit 2016 stellen we in 2018 wederom de vraag: gaat het Toyota dit jaar wel lukken om de overwinning in deze befaamde race te claimen?

imJEUHw.png
Het Circuit de la Sarthe is gelegen in Le Mans, Frankrijk. Sinds 1923 wordt hier de 24 uren van Le Mans georganiseerd. Het circuit bestaat voor een groot deel uit openbare wegen, en heeft een totale lengte van 13.629 kilometer. Gedurende de jaren heeft het circuit een aantal veranderingen ondergaan en zijn er onder andere chicanes toegevoegd aan het lange rechte stuk. Meer informatie over de geschiedenis van het circuit vind je hier. De huidige lay-out wordt sinds 2007 gebruikt. Een paar statistieken:

• Ronderecord (race): 3:17.475 (André Lotterer - Audi R18, 2015)
• Ronderecord (kwalificatie): 3:14.791 (Kamui Kobayashi - Toyota TS050, 2017)
• Afstandsrecord (all-time): 5,410.71km, 397 ronden (Audi R15, 2010)

Afbeelding Circuit
oGNnJS1.jpg
Circruit info inclusief marshall posts
Detail kaart paddock area (kaart uit 2016)(pdf)

Onboard (Pole 2017):

gePNpi3.png

Entry list 2018 (pdf)

sVfNXkl.png
• Witte koplampen, rode nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:16 (schatting)
• 878kg (hybride), 833kg (non-hybride)
• 35.2kg benzine per stint (hybride), 52.9kg benzine per stint (non-hybride)

LMP1 is de snelste en technisch meest geavanceerde klasse in het deelnemersveld. Toyota is het enige grote fabrieksteam in deze klasse. Sinds vorig jaar zijn hier een aantal private teams bijgekomen. Waar de klasse voorheen specifiek werd opgesplitst tussen hybride en non-hybride is dat nu niet langer het geval.

Een aantal regelwijzigingen moet ervoor zorgen dat de private teams het Toyota lastig kunnen maken voor de eindoverwinning. Toyota is het enige team met een hybride auto en en moet hierdoor minder brandstof verbruiken. Omdat de FIA hybride technologie wil promoten wordt in de regelementen meegerekend dat hybride auto's een 11% grotere afstand moeten kunnen afleggen dan non-hybride auto's, in de praktijk komt dit op Le Mans op één ronde uit. Toyota heeft op de testdag al bewezen snel te zijn en lijkt dus zowel op gebied van snelheid als zuinigheid het te kloppen team.

In 2017 werd het kwalificatie ronde record vermorzeld door Kamui Kobayashi. Gaan we dit jaar wederom snelle rondes zien in de kwalificatie? Als we de rondetijden op Spa mogelijk geloven kunnen we ook dit jaar spektakel verwachten. Zoals elk jaar staat, wanneer het droog blijft en er geen lange safety cars zijn, ook het afstandsrecord uit 2010 op het spel.

cUMJe6e.png
• Witte koplampen, blauwe nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:31
• 930kg
• 75L tank (benzine)
• Maximale kosten voor de auto: ¤483,000
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. In 2017 werd een nieuwe regelgeving geïntroduceerd waarbij de teams moeten kiezen uit 4 mogelijke chassis leveranciers: Oreca, Onroak Automotive, Dallara en Riley-Multilmatic. Daarnaast zijn alle teams zijn verplicht te rijden met dezelfde motor: een 4.2-liter V8 Gibson. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen. Daarnaast vinden we hier team Racing For Holland.

jrU68AC.png
• Witte koplampen, groene nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:49
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
• 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016

LM GTE Pro is de categorie waar we 's werelds beste GT coureurs te werk kunnen zien. In deze categorie vinden we de grote fabrieksteams van Aston Martin, Porsche, Ferrari en Corvette, Ford en sinds dit jaar ook BMW. De GTE auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg en waarvan minimaal 300 geproduceerd zijn. De categorie is opgesplitst in twee klassen: LM GTE Pro en LM GTE Am

TXU27op.png
• Witte koplampen, oranje cijfers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:52
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
• 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016
• Minimaal 1 jaar oude auto (specs)
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

LM GTE Am lijkt bijzonder veel op LM GTE Pro. Het belangrijkste verschil is dat in LM GTE Am, elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Ook zijn de auto's minimaal een jaar oud, waarmee ze over het algemeen iets achter lopen op de LM GTE Pro varianten.

GOQmC6a.png
Woensdag 13 juni
16:00-20:00 Free practise session
22:00-0:00 Qualifying session 1

Donderdag 14 juni
19:00-21:00 Qualifying session 2
22:00-0:00 Qualifying session 3

Zaterdag 16 juni
9:00-9:45 Warm-up
15:00 Start 24 uren van Le Mans

mWKf3uZ.png
TV
• Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies
• RTL7 zendt de 24 uur volledig uit (alleen race)
• Een overzicht van alle broadcasters wereldwijd is hier te vinden (pdf)

Streams
Officiële WEC stream (¤9,99 voor le Mans)
Radio Le Mans (Engels commentaar bij de race, erg veel inside information, previews en laatste nieuws - tip)
• Eurosport player (¤6,99 voor een maand)

Live Timing
Officiële live timing
Live timing inclusief sectors
Resultaten

Spotter Guide
Spotter Guide 2018, grafische weergave van deelnemersveld (pdf)

Overige informatie
Laatste informatie, verslagen en analyses
Weer

Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het:

Officiele FIA World Endurance Championship
OU8B9Mu.png

ELMS championship
Xr4drin.png

IMSA championship
b0Yrv1r.png

Blancpain Endurance series
Ata7qk7.png
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_179847951
Ze worden al emotioneel bij Toyota
  zondag 17 juni 2018 @ 14:44:40 #3
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_179847964
Verdiend voor Toyota, behalve dit vage gedoe verder niets fout gegaan.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_179847973
registreer om deze reclame te verbergen
De Toyota's hebben elkaar al opgezocht
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_179847975
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 14:43 schreef zoem het volgende:
Ze worden al emotioneel bij Toyota
Ik zou nog ff wachten als ik hen was.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_179847976
Dus Toyota hoeft in totaal minder stops te maken... best een voordeel
pi_179847984
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op zondag 17 juni 2018 14:45 schreef Mickytjuh het volgende:
Dus Toyota hoeft in totaal minder stops te maken... best een voordeel
En is ook wel ietsje sneller :+
Noriaki Kasai _O_
Laura Dahlmeier O+
Bruna Moura _O_ O+
  zondag 17 juni 2018 @ 14:45:47 #8
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_179847988
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 14:43 schreef zoem het volgende:
Ze worden al emotioneel bij Toyota
In 2016 werden ze dat ook, werd alleen maar erger om 14.55 :'(
Inwoner van Verenigd Limburgia! Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.
pi_179847997
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 14:45 schreef heywoodu het volgende:

[..]

En is ook wel ietsje sneller :+
Ze hebben geen concurrenten ter vergelijking :P
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_179848001
quote:
1s.gif Op zondag 17 juni 2018 14:45 schreef Mickytjuh het volgende:
Dus Toyota hoeft in totaal minder stops te maken... best een voordeel
Ik snap ook niet waarom coor Toyota een ander regelement geldt.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_179848006
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 14:45 schreef Sinister-D- het volgende:

[..]

In 2015 werden ze dat ook, werd alleen maar erger om 14.55 :'(
:{
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_179848012
quote:
1s.gif Op zondag 17 juni 2018 14:46 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ik snap ook niet waarom coor Toyota een ander regelement geldt.
Volgens een commentator bij RTL gisteren zou Toyota dit voordeel krijgen om ze aan boord te houden als enige hybride LMP1.
pi_179848014
quote:
1s.gif Op zondag 17 juni 2018 14:46 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ik snap ook niet waarom coor Toyota een ander regelement geldt.
Dat is al jaren zo, en met een hele goede reden.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  zondag 17 juni 2018 @ 14:47:23 #14
46976 sasquatsch
a.k.a. Yeti, Bigfoot, etc.
pi_179848020
quote:
1s.gif Op zondag 17 juni 2018 14:45 schreef Mickytjuh het volgende:
Dus Toyota hoeft in totaal minder stops te maken... best een voordeel
Klopt! En dat is bewust. Toyota moet winnen. Daarvoor is de EoT in het leven geroepen die Toyota bevoordeeld. Zowel in het aantal stops als in rondetijden.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that." - Joe Saward
  zondag 17 juni 2018 @ 14:47:28 #15
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_179848021
quote:
1s.gif Op zondag 17 juni 2018 14:46 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ik snap ook niet waarom coor Toyota een ander regelement geldt.
Is ook niet het geval. Ze hebben een hybride systeem en zijn dus zuiniger.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zondag 17 juni 2018 @ 14:47:55 #16
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_179848032
quote:
1s.gif Op zondag 17 juni 2018 14:47 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Klopt! En dat is bewust. Toyota moet winnen. Daarvoor is de EoT in het leven geroepen die Toyota bevoordeeld. Zowel in het aantal stops als in rondetijden.
Het benadeelt Toyota en bevoordeelt de privateers.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_179848035
Wel zonde, want volgend jaar rijden exact dezelfde teams. En zonder rare dingen krijgen we dus dezelfde uitslag.
  zondag 17 juni 2018 @ 14:48:32 #18
46976 sasquatsch
a.k.a. Yeti, Bigfoot, etc.
pi_179848047
quote:
2s.gif Op zondag 17 juni 2018 14:47 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Het benadeelt Toyota en bevoordeeld de privateers.
Dat vinden de privateers zelf niet.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that." - Joe Saward
pi_179848055
Tung nog 19 seconden achter Van Eerd. Laatste ronde bijna 10 seconden ingelopen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_179848058
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 14:47 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Dat is al jaren zo, en met een hele goede reden.
En die reden is?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  zondag 17 juni 2018 @ 14:49:42 #21
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_179848070
quote:
1s.gif Op zondag 17 juni 2018 14:48 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Dat vinden de privateers zelf niet.
Jawel, anders zouden ze niet meedoen. Bovendien is het gewoon een feit. Privateers krijgen meer fuel flow, meer fuel, meer aerodynamische ontwikkeling, meer testdagen en een lager minimumgewicht.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zondag 17 juni 2018 @ 14:49:50 #22
315766 MrBanaan1
nou nou nou
pi_179848074
Alonso O+
pi_179848083
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 14:46 schreef zoem het volgende:

[..]

Volgens een commentator bij RTL gisteren zou Toyota dit voordeel krijgen om ze aan boord te houden als enige hybride LMP1.
Dat heb ik ook gehoord en vind ik echt bezopen. Politiek hoort bij racen, maar niet het aanpassen van de regelementen voor 1 team.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_179848086
Al die gespannen gezichten :D
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  zondag 17 juni 2018 @ 14:50:56 #25
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_179848093
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 14:46 schreef zoem het volgende:

[..]

Volgens een commentator bij RTL gisteren zou Toyota dit voordeel krijgen om ze aan boord te houden als enige hybride LMP1.
En dat is dus onzin. Toyota heeft alleen nadeel.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')