abonnement Unibet Coolblue
pi_179843345

24 Heures Du Mans 2018
Onderdeel van het FIA World Endurace Championship

Race 2017 en vooruitblik
In 2017 waren we getuige van een geweldige editie met in de hoofdrol het gevecht tussen Toyota en Porsche. Vooraf was het al duidelijk: het LMP1 podium zou uit deze concurrenten bestaan, de enige vraag was in welke volgorde. Niets bleek echter minder waar, pech trof zowel Toyota als Porsche waardoor ze beiden achterop raakten. Met minder dan 2 uur te gaan haalde de Porsche #2 van Bernhard, Hartley en Bamber de dan leidende LMP2 wagen in.
Uiteindelijk zouden dit jaar 2 LMP2 auto's op het overall podium eindigen. Ook in de andere klasses waren de gevechten spectaculair. Zowel in GTE als LMP2 waren de auto's sneller dan ooit te voren, hierdoor gingen bijna alle snelheidsrecords er aan. De hoogtepunten van 2017 kijk je hier in een korte video terug.

Net als vorig jaar moeten hebben we dit jaar wederom te maken met het vertrek van een grootmacht in LMP1: na vier seizoenen nam Porsche afscheid. In LMP1 zijn er veel nieuwe teams bijgekomen waarbij Rebellion de voornaamste concurrent lijkt voor Toyota. Na het drama uit 2016 stellen we in 2018 wederom de vraag: gaat het Toyota dit jaar wel lukken om de overwinning in deze befaamde race te claimen?


Het Circuit de la Sarthe is gelegen in Le Mans, Frankrijk. Sinds 1923 wordt hier de 24 uren van Le Mans georganiseerd. Het circuit bestaat voor een groot deel uit openbare wegen, en heeft een totale lengte van 13.629 kilometer. Gedurende de jaren heeft het circuit een aantal veranderingen ondergaan en zijn er onder andere chicanes toegevoegd aan het lange rechte stuk. Meer informatie over de geschiedenis van het circuit vind je hier. De huidige lay-out wordt sinds 2007 gebruikt. Een paar statistieken:

• Ronderecord (race): 3:17.475 (André Lotterer - Audi R18, 2015)
• Ronderecord (kwalificatie): 3:14.791 (Kamui Kobayashi - Toyota TS050, 2017)
• Afstandsrecord (all-time): 5,410.71km, 397 ronden (Audi R15, 2010)

Afbeelding Circuit

Circruit info inclusief marshall posts
Detail kaart paddock area (kaart uit 2016)(pdf)

Onboard (Pole 2017):



Entry list 2018 (pdf)


• Witte koplampen, rode nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:16 (schatting)
• 878kg (hybride), 833kg (non-hybride)
• 35.2kg benzine per stint (hybride), 52.9kg benzine per stint (non-hybride)

LMP1 is de snelste en technisch meest geavanceerde klasse in het deelnemersveld. Toyota is het enige grote fabrieksteam in deze klasse. Sinds vorig jaar zijn hier een aantal private teams bijgekomen. Waar de klasse voorheen specifiek werd opgesplitst tussen hybride en non-hybride is dat nu niet langer het geval.

Een aantal regelwijzigingen moet ervoor zorgen dat de private teams het Toyota lastig kunnen maken voor de eindoverwinning. Toyota is het enige team met een hybride auto en en moet hierdoor minder brandstof verbruiken. Omdat de FIA hybride technologie wil promoten wordt in de regelementen meegerekend dat hybride auto's een 11% grotere afstand moeten kunnen afleggen dan non-hybride auto's, in de praktijk komt dit op Le Mans op één ronde uit. Toyota heeft op de testdag al bewezen snel te zijn en lijkt dus zowel op gebied van snelheid als zuinigheid het te kloppen team.

In 2017 werd het kwalificatie ronde record vermorzeld door Kamui Kobayashi. Gaan we dit jaar wederom snelle rondes zien in de kwalificatie? Als we de rondetijden op Spa mogelijk geloven kunnen we ook dit jaar spektakel verwachten. Zoals elk jaar staat, wanneer het droog blijft en er geen lange safety cars zijn, ook het afstandsrecord uit 2010 op het spel.


• Witte koplampen, blauwe nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:31
• 930kg
• 75L tank (benzine)
• Maximale kosten voor de auto: ¤483,000
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. In 2017 werd een nieuwe regelgeving geïntroduceerd waarbij de teams moeten kiezen uit 4 mogelijke chassis leveranciers: Oreca, Onroak Automotive, Dallara en Riley-Multilmatic. Daarnaast zijn alle teams zijn verplicht te rijden met dezelfde motor: een 4.2-liter V8 Gibson. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen. Daarnaast vinden we hier team Racing For Holland.


• Witte koplampen, groene nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:49
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
• 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016

LM GTE Pro is de categorie waar we 's werelds beste GT coureurs te werk kunnen zien. In deze categorie vinden we de grote fabrieksteams van Aston Martin, Porsche, Ferrari en Corvette, Ford en sinds dit jaar ook BMW. De GTE auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg en waarvan minimaal 300 geproduceerd zijn. De categorie is opgesplitst in twee klassen: LM GTE Pro en LM GTE Am


• Witte koplampen, oranje cijfers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:52
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
• 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016
• Minimaal 1 jaar oude auto (specs)
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

LM GTE Am lijkt bijzonder veel op LM GTE Pro. Het belangrijkste verschil is dat in LM GTE Am, elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Ook zijn de auto's minimaal een jaar oud, waarmee ze over het algemeen iets achter lopen op de LM GTE Pro varianten.


Woensdag 13 juni
16:00-20:00 Free practise session
22:00-0:00 Qualifying session 1

Donderdag 14 juni
19:00-21:00 Qualifying session 2
22:00-0:00 Qualifying session 3

Zaterdag 16 juni
9:00-9:45 Warm-up
15:00 Start 24 uren van Le Mans


TV
• Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies
• RTL7 zendt de 24 uur volledig uit (alleen race)
• Een overzicht van alle broadcasters wereldwijd is hier te vinden (pdf)

Streams
Officiële WEC stream (¤9,99 voor le Mans)
Radio Le Mans (Engels commentaar bij de race, erg veel inside information, previews en laatste nieuws - tip)
• Eurosport player (¤6,99 voor een maand)

Live Timing
Officiële live timing
Live timing inclusief sectors
Resultaten

Spotter Guide
Spotter Guide 2018, grafische weergave van deelnemersveld (pdf)

Overige informatie
Laatste informatie, verslagen en analyses
Weer

Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het:

Officiele FIA World Endurance Championship


ELMS championship


IMSA championship


Blancpain Endurance series
  Redactie Frontpage / Sport zondag 17 juni 2018 @ 10:23:48 #2
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_179843469
Giedo voorbij Gonzalez, dus een plekkie gewonnen. Daar komt zo de plaats van Di Resta nog bij
Altijd onderweg naar het avontuur
  Moderator / Redactie Sport zondag 17 juni 2018 @ 10:30:04 #3
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_179843541
quote:
14s.gif Op zondag 17 juni 2018 10:23 schreef Peterselieman het volgende:
Giedo voorbij Gonzalez, dus een plekkie gewonnen. Daar komt zo de plaats van Di Resta nog bij
Die heeft ie sowieso al :P
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_179843554
Hopen dat het gat tussen de #7 en #8 dat vergroot werd door de safety car weer kleiner wordt als de slow zone weg gaat... Lopez loopt een klein beetje in op Alonso
  zondag 17 juni 2018 @ 10:33:00 #5
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_179843576
Wat zijn ze nog aan het doen eigenlijk?
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
  Moderator / Redactie Sport / Devops zondag 17 juni 2018 @ 10:40:51 #6
176766 crew  zoem
zoemt
pi_179843697
#67 zit op de bumper van de bmw :')
pi_179843719
Wanneer gaat die verschrikkelijke slow zone opgeheven worden? We zijn aan het race!!
speak only if it improves the silence.
  Moderator / Redactie Sport / Devops zondag 17 juni 2018 @ 10:42:58 #8
176766 crew  zoem
zoemt
pi_179843741
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 10:41 schreef TjjWester het volgende:
Wanneer gaat die verschrikkelijke slow zone opgeheven worden? We zijn aan het race!!
Dat duurt zo lang door het pasgelegde cement bij het putdeksel, dus dat kan nog wel ff duren.
pi_179843769
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 10:42 schreef zoem het volgende:

[..]

Dat duurt zo lang door het pasgelegde cement bij het putdeksel, dus dat kan nog wel ff duren.
Ja die putdeksel heb ik gezien. Dat was 1 uur/anderhalf uur geleden. Kom op zeg.
speak only if it improves the silence.
  zondag 17 juni 2018 @ 10:44:36 #10
133321 Burner82
Speedo fan
pi_179843776
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 10:42 schreef zoem het volgende:

[..]

Dat duurt zo lang door het pasgelegde cement bij het putdeksel, dus dat kan nog wel ff duren.
Kunnen we nog blij zijn dat het droog is....
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
  Moderator / Redactie Sport / Devops zondag 17 juni 2018 @ 10:46:16 #11
176766 crew  zoem
zoemt
pi_179843801
Het is ook een belachelijk lange slowzone voor slechts 1 meter aan track waar een beetje cement moet drogen :')
  Redactie Frontpage / Sport zondag 17 juni 2018 @ 10:47:15 #12
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_179843823
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 10:41 schreef TjjWester het volgende:
Wanneer gaat die verschrikkelijke slow zone opgeheven worden? We zijn aan het race!!
het lijkt erop dat ie nu weg gaat
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 17 juni 2018 @ 10:48:10 #13
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_179843845
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 10:46 schreef zoem het volgende:
Het is ook een belachelijk lange slowzone voor slechts 1 meter aan track waar een beetje cement moet drogen :')
Dat is omdat ze vooraf afgesproken slow zones hebben.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  Moderator / Redactie Sport zondag 17 juni 2018 @ 10:48:26 #14
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_179843852
Nu godverdomme optyfen met die sz :{w

Ik zit even op een plek met wifi en zie niks anders.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  zondag 17 juni 2018 @ 10:48:29 #15
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_179843853
eindelijk }:|
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
pi_179843877
quote:
14s.gif Op zondag 17 juni 2018 10:47 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

het lijkt erop dat ie nu weg gaat
Mooi ^O^ ^O^

Nu ik toch aan het vragen ben: ik zag in het filmpje van kalf dat coureurs en monteurs op de grond liggen te slapen, waarom zijn daar geen fatsoenlijke voorzieningen voor?
speak only if it improves the silence.
pi_179843900
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 10:49 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Mooi ^O^ ^O^

Nu ik toch aan het vragen ben: ik zag in het filmpje van kalf dat coureurs en monteurs op de grond liggen te slapen, waarom zijn daar geen fatsoenlijke voorzieningen voor?
Omdat ze #AltijdReady moeten zijn.
.
  Moderator / Redactie Sport / Devops zondag 17 juni 2018 @ 10:51:21 #18
176766 crew  zoem
zoemt
pi_179843909
quote:
2s.gif Op zondag 17 juni 2018 10:48 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat is omdat ze vooraf afgesproken slow zones hebben.
Weet ik, maar misschien moeten ze die zones de volgende keer maar halveren in lengte
  Moderator / Redactie Sport / Devops zondag 17 juni 2018 @ 10:51:47 #19
176766 crew  zoem
zoemt
pi_179843921
RTL7 weer met perfecte reclametiming *zucht*
  zondag 17 juni 2018 @ 10:53:37 #20
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_179843962
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 10:51 schreef zoem het volgende:

[..]

Weet ik, maar misschien moeten ze die zones de volgende keer maar halveren in lengte
Nee, want ze hebben ook afgesproken dat slow zones alleen eindigen bij het uitkomen van een bocht. Daar zijn goede redenen voor.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zondag 17 juni 2018 @ 10:53:49 #21
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_179843967
ByKolles #4 dan officieel retired....
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
  Redactie Frontpage / Sport zondag 17 juni 2018 @ 10:56:14 #22
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_179844008
Lekker die Ford versus de Porsche :9
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_179844013
_O_
  Moderator / Redactie Sport / Devops zondag 17 juni 2018 @ 11:00:42 #24
176766 crew  zoem
zoemt
pi_179844103
Onboard met de Porsche :9~
  Moderator / Redactie Sport / Devops zondag 17 juni 2018 @ 11:01:28 #25
176766 crew  zoem
zoemt
pi_179844121
Daar was het bijna exit voor de Toyota :X
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')