Mr.Ping | zaterdag 16 juni 2018 @ 21:02 |
Afgelopen maandag zat ik bij een autodealer, proefrit was gemaakt en ik wilde tekenen voor de aankoop. Toch maar even vragen wat de 6 maanden Bovag garantie (+695 euro) inhoudt, en het bleek dat de importeur van het automerk bepaalt wanneer er iets onder garantie valt. Voorbeeld: Ik koop een vier jaar oude Ford Fiesta 1.6 met 80.000 km waarvan de motor 1 liter olie op 1500 km blijkt te rijden. Dan kan je zelf opdraaien voor de kosten ondanks de Bovag garantie. Omdat de importeur heeft bepaald dat er pas vanaf 1 op 1000 onder garantie gerepareerd wordt. Koop ik een Honda Civic 1.6 van hetzelfde bouwjaar en km stand die ook 1 liter olie op 1500 km verbruikt dan valt dit wel onder de Bovag garantie. Zover ik weet houden alle Europese automerken de bizarre limiet van 1 liter olie op 1000 km aan, ongeacht of het gaat op een 1.0 of een 3.0 De Aziatische merken kijken naar het type motor, de onderhoudshistorie en bepalen dan of het abnormaal is. Is dat correct voor een verborgen gebrek aan het belangrijkste deel van de auto wat niet te zien is bij aankoop? | |
Jordy-B | zaterdag 16 juni 2018 @ 21:11 |
Iets als een Nissan verliest meestal olie na de eerste honderdduizend, ofzo. Dat is normaal te verwachten gedrag. Een Honda of Toyota doet dat niet, dus als die olie gaan verliezen is er iets loos. Ik vind het dus niet compleet onlogisch dat er onderscheid gemaakt wordt tussen merken. | |
Mr.Ping | zaterdag 16 juni 2018 @ 21:34 |
Een hoog verbruik duidt op slijtage in de motor. Dit kan toch niet als normaal beschouwd worden omdat het veel voorkomt en daardoor niet onder garantie valt? | |
Jordy-B | zaterdag 16 juni 2018 @ 21:38 |
Wat denk jij dat "normaal" betekent? | |
Sounddragon | zaterdag 16 juni 2018 @ 21:54 |
dude, echt, waar háál je het vandaan? Ik heb echt compleet geen verstand van Bovag garanties, maar wat deze man verkondigt is echt de basis-basis van al het dom gelul op internet. | |
Jordy-B | zaterdag 16 juni 2018 @ 22:19 |
Een paar weken onderzoek gedaan naar tweedehands Japanse auto's. | |
Yum-Yum | zaterdag 16 juni 2018 @ 22:28 |
BOVAG zit er voor de bedrijven en niet voor de consument. Stel je zelf ook de vraag: Wat kan er kapot gaan in die 6 maanden dat ik het voertuig heb, en gaat dat meer dan ¤695 kosten? Bij een jong gebruikte auto met aantoonbare onderhoudshistorie had ik die garantie nooit genomen. | |
derLudolf | zaterdag 16 juni 2018 @ 22:56 |
Qua motor is er niet heel veel Japans aan Nissan | |
Jordy-B | zaterdag 16 juni 2018 @ 23:01 |
Wat wellicht ook verklaart waarom die dingen na de eerste ton (of anderhalf) olie gaan gebruiken. | |
oranjevogel1 | zondag 17 juni 2018 @ 01:57 |
Ok TS, dan koop je voortaan maar een Landwind. | |
Mr.Ping | zondag 17 juni 2018 @ 10:54 |
Het was een geïmporteerde Belgische auto, daarom wilde ik buiten het normale consumentenrecht extra zekerheid om geen gezeik te krijgen. Ik dacht dat BOVAG bij problemen beter zou kijken naar wat normaal was en wat niet. Maar ze kijken dus alleen naar wat de importeur acceptabel vindt, hoe bizar die normen ook zijn. Ik ben nu aan het zoeken naar een Japanse auto, maar ik ben nog geen model tegen gekomen wat ik écht mooi vind. | |
Jordy-B | zondag 17 juni 2018 @ 13:20 |
Japanners zijn betrouwbaar, maar ogen ook zo. Gelukkig zie je daar niks van als je erin zit. Dat gezegd hebbende, Mazda's van na 2013 zijn niet bepaald lelijk. | |
lipje | zondag 17 juni 2018 @ 20:15 |
dit is gewoon vragen om problemen. Veel Belgische diesels rijden amper stukken waarbij de motor warm wordt, met een hoge slijtage tot gevolg. Welke garantie je ook neemt, je zal hem gegarandeerd nodig hebben. | |
Mr.Ping | maandag 18 juni 2018 @ 20:39 |
Het ging om een 1.6 ST Ecoboost (benzine), een auto waarmee niet altijd rustig gereden zal zijn (anders koop je zo'n ding niet). Maar als de garantie pas geldt wanneer er blauwe rookwolken achter de auto hangen, dan houdt het voor mij op. Ik heb ervaring met een BMW met een olieverbruik van 1 liter op 1300 km, en dan sta je al elke maand bij de garage. Daarom kijk ik nu beter naar de voorwaarden die gesteld worden door het merk. |