abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 15 juni 2018 @ 15:53:01 #1
213344 Ypmaha
Onjuist bejegend
pi_179805129
Wat is Tinnitus?

Tinnitus, oorsuizen of fantoomgeluid is het horen van sis-, fluit-, brom- of pieptonen in één of beide oren. De waarneming wordt door de lijder gedaan maar niet door anderen (95%). Het waargenomen geluid kan zo luid zijn dat het horen wordt belemmerd. De naam komt van het Latijnse Tinnitus Aurium, wat 'gerinkel in de oren' betekent. Een in de uitgaanswereld gebruikte term is piepstress. De oorzaak van tinnitus is in de meeste gevallen onbekend. Wel komt het vaak voor bij mensen met (lichte) gehoorschade; maar dit hoeft niet altijd het geval te zijn.


Is Tinnitus te genezen?
Dat hangt van de oorzaak af. Wanneer het suizen bijvoorbeeld wordt veroorzaakt door een een prop oorsmeer, kan het verwijderen van dit oorsmeer helpen. Ook is objectieve tinnitus (geluid dat door de KNO arts ook waar te nemen is) in veel gevallen goed te behandelen. Vaak is dit echter niet het geval, en kunnen de KNO artsen weinig voor je doen. Desondanks is het toch verstandig om langs de KNO arts te gaan, omdat deze je gehoor kan meten en je kan adviseren over de omgang met je tinnitus.

Bij veel mensen gaat de Tinnitus vanzelf weg of vermindert deze na van loop van tijd; meestal is hiervoor van belang dat de patient de tinnitus accepteerd leert om zijn gedrag niet meer te laten beinvloeden door het geluid. Hierdoor gaan je hersenen het geluid beschouwen als onbelangrijk waardoor het uiteindelijk wordt "uitgefilterd".

Je kunt dit vergelijken met iemand die vanuit een dorp in de stad gaat wonen. In het hoort hij/zij de nieuwe omgevingsgeluiden die bij de stad horen constant. Na een half jaar zal hij of zij deze geluiden nog maar zelden horen, tenzij er bewust wordt geluisterd. Dit is met tinnitus net zo.

Help! Ik kan niet met mijn tinnitus omgaan!
Voor veel mensen valt tinnitus in de begintijd erg zwaar. Vaak hoor je dat er een gevoel is van verlies en hopeloosheid. Bij ongeveer 75% van de mensen die tinnitus hebben, neemt het na verloop van tijd af tot een niveau dat het als acceptabel wordt beschouwd en geven zij aan niet meer ernstig gehinderd te worden door tinnitus.

Mocht je het gevoel hebben dat jij bij de overige 25% hoort, zijn er enkele stappen die je kunt ondernemen:


TRT Therapie. Dit is een therapie die als doel de patient te leren omgaan met de tinnitus, en daarmee het volume te laten afnemen. Deze therapie wordt in verschillende audiologische centra in nederland gegeven. De kwaliteit verschilt hier en daar. Wat mij is opgevallen is dat er veel mensen een zeer goede ervaring hebben met de TRT therapie in Gent

• Met name in de beginperiode hebben veel mensen baat bij het regelmatig luisteren van (rustgevende) muziek om afleiding van de tinnitus te krijgen (en dus de hersenen het signaal te geven dat het niet de moeite waard is om naar te luisteren). Ook zou je kunnen luisteren naar zgn "white noise"

• Antidepressiva en/of benzodiazepinen bieden sommige mensen verlichting. Met name mensen waarbij de tinnitus een gevolg is van stress. Het vervelende is dat SSRI`s tinnitus ook kunnen verergeren (meestal tijdelijk).

• Een erg veelbelovend middel tegen tinnitus is de Neurostimulator uit duitsland. Momenteel is deze nog vrij expirimenteel, maar er nu al een hoop mensen die na jaren helemaal van hun tinnitus af zijn na het gebruik van dit apparaat. Het is momenteel alleen nog in duitsland te krijgen, kost ongeveer 2500 euro en wordt, zover ik weet, nog niet vergoed door de nederlandse verzekeringen.

• Wat je ook doet; probeer intussen zoveel mogelijk door te gaan met waar je mee bezig was en laat de tinnitus niet je leven beinvloeden. Zo kom je in de vicieuze cirkel van stress -> verhoging van je tinnitus -> nog meer stress enzovoort. Zolang je de tinnitus als bedreiging blijft zien, zul je het constant blijven horen. Blijf zoveel mogelijk weg bij tinnitus fora; hier krijg je een zeer vertekend beeld van tinnitus omdat daar bijna enkel mensen zitten die net tinnitus hebben, en in paniek zijn. Mensen die na een tijdje over hun tinnitus heen zijn, posten over het algemeen niet op deze fora.

• Geef geen bakken met geld uit aan middeltjes die (op internet) worden geadverteerd alsof ze tinnitus kunnen genezen. Natuurlijke kruiden of voedingssupplementen die je van je tinnitus afhelpen bestaan echt niet.



Overige Tinnitus links:
Curetinnitus.org (Voor de volledige site heb je een abbonement nodig maar op het gratis gedeelte staat ook een hoop nuttige info)
Tinnitus FAQ door Kevin Hogan
Koen in je zal het maar hebben.
Alpine gehoorbescherming.

Link naar vorige deel
  vrijdag 15 juni 2018 @ 15:53:56 #2
213344 Ypmaha
Onjuist bejegend
pi_179805156
Laatste posts:

quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 08:34 schreef clumsy_clown het volgende:
Heeft iemand hier pulsatiele tinnitus? Dat je dus je eigen hartslag in je oor hoort?
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 15:52 schreef Ypmaha het volgende:

[..]

dat had ik. maar dat kwam door een Arteriële Veneuze Malformatie (AVM, google maar) bij mijn oor.
Pas na drie operaties had ik er geen last meer van
pi_179805252
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 15:53 schreef Ypmaha het volgende:
Laatste posts:

[..]

[..]

Pas na drie operaties had ik er geen last meer van
Ja, er staat een CT gepland om een AVM uit te sluiten inderdaad.
pi_181900807
Hoe gaat de combinatie oorsuizen en werken? Voelen jullie je gehinderd tijdens je werk door het oorsuizen? Of het lukt het om volledig te functioneren?
  vrijdag 14 september 2018 @ 22:42:55 #5
141593 GTIMk1
Wauw! Ik hier
pi_181909321
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2018 15:35 schreef Mus9 het volgende:
Hoe gaat de combinatie oorsuizen en werken? Voelen jullie je gehinderd tijdens je werk door het oorsuizen? Of het lukt het om volledig te functioneren?
Ja, ik ben soms wel gehinderd door de tinnitus, vooral mijn concentratie-vermogen kan er onder lijden. Daarnaast is tinnitus gewoon een energie-lek, waardoor je eerder vermoeid raakt.
pi_181909732
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2018 15:35 schreef Mus9 het volgende:
Hoe gaat de combinatie oorsuizen en werken? Voelen jullie je gehinderd tijdens je werk door het oorsuizen? Of het lukt het om volledig te functioneren?
Het is niet zo zeer de piep in mijn oor die me overdag afleidt, maar hij houdt me wakker als ik ook maar enigszins niet kan slapen. En dat veroorzaakt chronisch slaaptekort etc.
Mon 'en!
pi_181984147
Hier iemand waarbij de tinnitus volledig verdwijnt door (vrij agressief) omhoog te kijken (en dus de achterhoofd/nekspieren enorm aanspant)?
pi_182018111
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 14:20 schreef miaeak het volgende:
Hier iemand waarbij de tinnitus volledig verdwijnt door (vrij agressief) omhoog te kijken (en dus de achterhoofd/nekspieren enorm aanspant)?
Nee, helaas, geen enkele wijziging in geluid/volume
pi_182029477
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2018 23:56 schreef GTIMk1 het volgende:

[..]

Nee, helaas, geen enkele wijziging in geluid/volume
Ik weet niet of dat helaas is of niet... Het resoneert ook met andere white noise geluiden (zoals de koelkast, het geluid van de droger en mijn laptop etc.)
Mijn oor voelt ook super vol en geirriteerd, zeker aan het einde van de dag na constant dat geluid te hebben gehad.
pi_182255280
Ik trek het even niet... Wel 7 verschillende geluiden in mijn hoofd. Damn man dit is echt hell.
Vandaag van de KNO arts gehoord dat het waarschijnlijk permanent is.
Fuck.

Neem nu al een tijd 1.5 mg Xanax Retard voor het slapen, maar maak me zorgen dat dit het alleen maar erger maakt (ototoxisch?).

[ Bericht 29% gewijzigd door miaeak op 01-10-2018 16:24:41 ]
pi_182257791
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2018 16:13 schreef miaeak het volgende:
Ik trek het even niet... Wel 7 verschillende geluiden in mijn hoofd. Damn man dit is echt hell.
Vandaag van de KNO arts gehoord dat het waarschijnlijk permanent is.
Fuck.

Neem nu al een tijd 1.5 mg Xanax Retard voor het slapen, maar maak me zorgen dat dit het alleen maar erger maakt (ototoxisch?).
https://www.adelante-zorg(...)-en-spraak/tinnitus/
If i could have my wasted Fok!days back, would i use them to get back on track?
pi_182577745
Zijn er hier meer mensen waar geen gehoorschade is gemeten maar die wel Tinnitus hebben?
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
  woensdag 17 oktober 2018 @ 23:06:14 #13
141593 GTIMk1
Wauw! Ik hier
pi_182581480
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 20:00 schreef MatthijsDJ het volgende:
Zijn er hier meer mensen waar geen gehoorschade is gemeten maar die wel Tinnitus hebben?
Ik heb wel enig gehoorverlies, maar die is gerelateerd aan mijn leeftijd. Een gehoortest van 2006 en de gehoortest welke ze in 2017 namen nadat ik tinnitus heb gekregen liet zien dat mijn gehoor in die periode niet minder is geworden.
pi_182606848
https://www.volkskrant.nl(...)n-de-hand~bb32d56ef/

Sportverslaggever heeft er een einde aan gemaakt door tinnitus.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_182606897
Ik denk niet dat ik gehoorschade heb, maar dat heb ik ook nooit laten meten. Ik heb alleen een ruis die ik enkel hoor als het helemaal stil is, dus ook niet echt ernstig. Die is trouwens gekomen toen ik vijf jaar geleden een oorontsteking had. Dat ging toen over in een piep en daar is die suis van overgebleven.
Op dit moment ben ik flink verkouden en zit mijn rechteroor weer dicht, in combinatie met een zachte piep. Ik hoop echt dat het niet weer een oorontsteking wordt. ;(
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_182626116
Gelukkig geen oorontsteking geworden. Wel een harde suis nog. Hopelijk trekt dat nog weg. :{
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_183183844
Ik heb alweer 10 jaar tinnitus en ik merk de laatste tijd dat ik regelmatig een kortstondige piep krijg, zeg maar zo'n piep van +/- 30 sec die daarna weer wegtrekt.

Hoe gevaarlijk zijn die? Met regelmatig bedoel ik een aantal keer per week.

Ik heb zelf last van een hele hoge piep + ruis, maar die kortstondige piep is dan nog een stuk heftiger.
BlaBlaBla
pi_183184027
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2018 14:07 schreef Soldier2000 het volgende:
Ik heb alweer 10 jaar tinnitus en ik merk de laatste tijd dat ik regelmatig een kortstondige piep krijg, zeg maar zo'n piep van +/- 30 sec die daarna weer wegtrekt.

Hoe gevaarlijk zijn die? Met regelmatig bedoel ik een aantal keer per week.

Ik heb zelf last van een hele hoge piep + ruis, maar die kortstondige piep is dan nog een stuk heftiger.
Dit herken ik wel, precies zo. Wanneer die toon geweest is lijkt de tinnitus ook even volledig weg. Geen idee of het kwaad kan. Heb het idee dat het met luchtverplaatsing of druk in het hoofd te maken heeft.
pi_183184496
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 20:00 schreef MatthijsDJ het volgende:
Zijn er hier meer mensen waar geen gehoorschade is gemeten maar die wel Tinnitus hebben?
Yep. Is bij mij gemeten en mijn gehoor was goed afgezet tegen leeftijd en gemiddelden.

@Soldier2000 Dat herken ik ook wel en is tot nu toe gelukkig altijd weg gegaan. Volgens mij kan iedereen dat wel eens hebben met of zonder tinnitus.
De Euro was een goed idee ... en dat had het moeten blijven.
pi_183184617
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2018 14:07 schreef Soldier2000 het volgende:
Ik heb alweer 10 jaar tinnitus en ik merk de laatste tijd dat ik regelmatig een kortstondige piep krijg, zeg maar zo'n piep van +/- 30 sec die daarna weer wegtrekt.

Hoe gevaarlijk zijn die? Met regelmatig bedoel ik een aantal keer per week.

Ik heb zelf last van een hele hoge piep + ruis, maar die kortstondige piep is dan nog een stuk heftiger.
Heb ik idd ook, ben altijd zo blij dat ik merk dat het volume langzaam / soms snel weer lager wordt. Daarna gaat het 'gewoon' over naar de 'normale' tinnitus.
pi_183324325
Even van me af schrijven en verkapt om advies vragen...

Werd afgelopen zaterdag opeens wakker met pijn in m'n rechteroor, gepaard met een hoge pieptoon en een soort drukkend gevoel gehoorverlies aan die kant.
De nacht ervoor uit geweest, maar zoals altijd met gehoorbeschermers. Daar nog nooit klachten mee gehad, ook na thuiskomst niet.

Pijn was snel weg, maar de andere klachten bleven. Dinsdag bij de huisarts geweest en die zag dat er een oorsmeerprop zat. Ik moest 3 dagen per olijfolie druppelen en ze dan vrijdag laten uitspuiten. Logischerwijs ging het door de olijfolie wel echt dichter zitten.

Het uitspuiten is vanochtend gebeurd, maar de pieptoon en het drukkende gevoel zijn nog steeds onverminderd aanwezig. Nu begin ik wel bang te worden... 'Zaten de beschermers vrijdag niet goed (zou vreemd zijn want ze zijn op maat gemaakt) en heb ik nu een beschadiging?' 'Gaat het nu nooit meer over?' :{

Iemand die dit herkent? Wanneer zou het na verwijdering van oorsmeerprop weg moeten gaan?
Anders maandag maar weer terug...
pi_183324430
Ben je misschien verkouden? Als je holtes verstopt zitten geeft dat soms ook oorpijn
pi_183324481
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 november 2018 14:14 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Ben je misschien verkouden? Als je holtes verstopt zitten geeft dat soms ook oorpijn
Nee, ik ben niet verkouden. Ik heb ook geen pijn meer aan m'n oor, al sinds zondag niet meer. Echt vreemd...
pi_183324514
Oh drukkend is wat anders dan pijn? :)
Misschien gewoon even afwachten hoe dit weekend gaat
pi_183324699
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 november 2018 14:18 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Oh drukkend is wat anders dan pijn? :)
Misschien gewoon even afwachten hoe dit weekend gaat
Ja, een beetje het gevoel dat je er maar voor 70% het omgevingsgeluid mee hoort. De 30% is dan de pieptoon, als je begrijpt wat ik bedoel.
Als ik m'n oren om de buurt dichtdoe terwijl ik muziek op heb staan, dan hoor ik met alleen m'n rechteroor open stuk echt een stuk minder volume.
Toch gek, want m'n beide gehoorgangen zijn nu helemaal vrij van oorsmeer volgens de dokter.
(Al weet ik niet of dat voorheen ook zo was.)

Inderdaad sowieso het weekend afwachten. Een aantal mensen zei dat ze na uitspuiten meteen verschil merkten, dus omdat bij mij nu niet zo is, begon ik een beetje zenuwachtig te worden.

Als ik m'n kaak aanspan, wordt het volume van de pieptoon trouwens enorm versterkt. Misschien dat dat ergens op duidt?

[ Bericht 4% gewijzigd door Flitskikker op 23-11-2018 14:34:21 ]
pi_183325067
geen idee, misschien is gehoorgang geirriteerd?
pi_183336634
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 november 2018 14:42 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
geen idee, misschien is gehoorgang geirriteerd?
Wellicht. Heeft toch een week dicht gezeten.

Het is nu nog gekker geworden. Als ik muziek op heb en dan om de buurt met één oor luister, dan hoor ik het met m'n rechteroor (waar de piep ook in zit) opeens met een hogere toonhoogte. :?
'Diplacusis', volgens internet.

Ik hoop echt dat dit overgaat...
pi_183376898
Even een update:

Ondertussen merk ik echt 0 verbetering. Het wordt juist nog erger, omdat de 'doofheid' wel minder is maar de piep niet. Die is echt oorverdovend. Pas als ik echt sta te koken hoor ik hem niet meer. Ik mis nu al gewoon die rust om in stilte even met de ogen dicht op bed te liggen. Concentreren op moeilijk werk gaat ook niet meer.

Vanmiddag terug naar de huisarts, maar reëel gezien gaat die natuurlijk niks acuuts kunnen doen. En bij de KNO-artsen in de omgeving is minstens 30 dagen wachttijd...
pi_183378918
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 10:30 schreef Flitskikker het volgende:
Even een update:

Ondertussen merk ik echt 0 verbetering. Het wordt juist nog erger, omdat de 'doofheid' wel minder is maar de piep niet. Die is echt oorverdovend. Pas als ik echt sta te koken hoor ik hem niet meer. Ik mis nu al gewoon die rust om in stilte even met de ogen dicht op bed te liggen. Concentreren op moeilijk werk gaat ook niet meer.

Vanmiddag terug naar de huisarts, maar reëel gezien gaat die natuurlijk niks acuuts kunnen doen. En bij de KNO-artsen in de omgeving is minstens 30 dagen wachttijd...
Heel erg frustrerend idd, begrijpelijk.

Een doorverwijzing vragen naar de KNO arts lijkt me raadzaam, en dat duurt inderdaad wel even. Het is in ieder geval erg onrustig in je middenoor. Het kan wel zijn dat je trommelvlies een klap gehad heeft maar dan zal het in de loop van de week volgens mij wel wat moeten verbeteren. Ben je verder niet duizelig?
pi_183379224
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 13:00 schreef CrushNdie het volgende:

[..]

Heel erg frustrerend idd, begrijpelijk.

Een doorverwijzing vragen naar de KNO arts lijkt me raadzaam, en dat duurt inderdaad wel even. Het is in ieder geval erg onrustig in je middenoor. Het kan wel zijn dat je trommelvlies een klap gehad heeft maar dan zal het in de loop van de week volgens mij wel wat moeten verbeteren. Ben je verder niet duizelig?
Bedankt voor je bericht.

Ik heb geen last van duizeligheid. Eigenlijk in het hele 'traject' sinds het begin niet gehad. Mocht de oorsmeerprop niet de oorzaak zijn geweest, dan is er in de 9 dagen dat ik het nu heb er 0 verandering geweest, dus dat is wel zorgelijk.
Anderszins moet er toch iets duidelijk niet goed zitten, want met één oor alles een toonhoogte hoger horen... hoe kan dat überhaupt?

Als ik m'n kaak aanspan, wordt het volume van de piep dus veel hoger. Misschien een bloedvat ergens niet goed of bekneld? Of hebben jullie - de mensen met 'officiële' tinnitus - dit ook, dat je met een bepaalde beweging/houding het volume kunnen beïnvloeden?
pi_183380099
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 13:17 schreef Flitskikker het volgende:

[..]

Bedankt voor je bericht.

Ik heb geen last van duizeligheid. Eigenlijk in het hele 'traject' sinds het begin niet gehad. Mocht de oorsmeerprop niet de oorzaak zijn geweest, dan is er in de 9 dagen dat ik het nu heb er 0 verandering geweest, dus dat is wel zorgelijk.
Anderszins moet er toch iets duidelijk niet goed zitten, want met één oor alles een toonhoogte hoger horen... hoe kan dat überhaupt?
Er zit dan inderdaad ook iets niet goed, en heb dit zelf naast de tinnitus helaas sinds mijn buisje eruit gevallen is uit mijn 'goede' oor. Ik ben onlangs bij de kno arts geweest en deze geeft aan dat mijn buis van Eustachius niet goed functioneert momenteel. Op het moment dat het geluid niet goed is zit de buis dus dicht, en op het moment dat het geluid goed is staat deze open. Ik heb dus precies hetzelfde alleen wisselt het bij mij constant af, en ben ik op het moment dat ik 'geen bass' hoor ook duizelig, vandaar mijn vraag. Vorige week maandag weggestuurd met de boodschap; sorry maar we kunnen hier niets aan doen. Toevallig vanmorgen wederom contact gezocht en aangegeven dat ik opnieuw een afspraak wil aangezien ik me niet geholpen voel. Een buisje zou dit voor mij kunnen oplossen naar mijn idee aangezien het probleem pas kwam nadat mijn buisje eruit gevallen is, en helaas had ik vorige week maandag niet mijn eigen KNO arts, dus ik heb hoop.

quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 13:17 schreef Flitskikker het volgende:

Als ik m'n kaak aanspan, wordt het volume van de piep dus veel hoger. Misschien een bloedvat ergens niet goed of bekneld? Of hebben jullie - de mensen met 'officiële' tinnitus - dit ook, dat je met een bepaalde beweging/houding het volume kunnen beïnvloeden?
Dit heb ik zelf niet, kan het geluid niet beïnvloeden behalve door mezelf in een stressvolle situatie te gooien.
pi_183744247
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 13:17 schreef Flitskikker het volgende:

[..]

Bedankt voor je bericht.

Ik heb geen last van duizeligheid. Eigenlijk in het hele 'traject' sinds het begin niet gehad. Mocht de oorsmeerprop niet de oorzaak zijn geweest, dan is er in de 9 dagen dat ik het nu heb er 0 verandering geweest, dus dat is wel zorgelijk.
Anderszins moet er toch iets duidelijk niet goed zitten, want met één oor alles een toonhoogte hoger horen... hoe kan dat überhaupt?

Als ik m'n kaak aanspan, wordt het volume van de piep dus veel hoger. Misschien een bloedvat ergens niet goed of bekneld? Of hebben jullie - de mensen met 'officiële' tinnitus - dit ook, dat je met een bepaalde beweging/houding het volume kunnen beïnvloeden?
Ik lees net je DM, zal hier even reageren. Laat ik beginnen met je veel sterkte te wensen, de eerste weken van je tinnitus zijn echt verschrikkelijk. Bij mij was vooral in slaap komen het probleem. Voordat ik naar bed ging begon ik al over de piep te malen, dan slaap je echt niet. Ben destijds naar de dokter gegaan. De dokter heeft toen slaappillen voorgeschreven. Deze enkele nachten gebruikt, wat erg goed voor me was. Doordat ik weer sliep zoals voorheen kon ik ook beter met de piep omgaan. Je komt dan in een positieve spiraal terecht. Na een paar nachten op slaappillen geleefd te hebben ben ik overgestapt op melatonine. Dit gebruik ik nu alleen nog als ik in mijn ritme wil komen of na een lange drukke dag, om toch sneller in slaap te komen.

De piep zelf hoor ik uiteraard nog wel, maar ik ben er voortaan aan gewend. Je leert er na verloop van tijd echt mee leven, het is ook gewoon onderdeel van je dagelijkse leven. Het klinkt wellicht wat paradoxaal, maar de piep staat voor mij gelijk aan rust: ik hoor hem alleen als ik in een rustige omgeving ben. Mocht jij ook moeite hebben met slapen dan raad ik je aan om bijvoorbeeld met een ventilator aan te slapen. Een constant geluid dat de piep kan overstemmen is erg rustgevend. n de winter uiteraard niet op jezelf richten. Verder raad ik je aan om niet te veel te Googlen en dergelijke. Je moet er echt mee leren leven, het gaat niet over.
pi_183779788
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 13:17 schreef Flitskikker het volgende:

Als ik m'n kaak aanspan, wordt het volume van de piep dus veel hoger. Misschien een bloedvat ergens niet goed of bekneld? Of hebben jullie - de mensen met 'officiële' tinnitus - dit ook, dat je met een bepaalde beweging/houding het volume kunnen beïnvloeden?
Nee invloed heb ik niet op de piep door te bewegen. Door stress of slecht slapen is die soms wel duidelijker aanwezig.
De Euro was een goed idee ... en dat had het moeten blijven.
pi_183879289
Shit wat een herrie in mijn hoofd/oren. Ik wil rust :'(.
  Miss 200.000.000! vrijdag 21 december 2018 @ 22:53:52 #35
367000 roos94
pi_183886765
Ik lijd aan pulsatiele tinnitus. Maar bij mij gaat het in perioden, soms heb ik er een aantal weken extreem last van en dan verdwijnt het enkele maanden. White noise op youtube helpt voor mij.

Door deze tinnitus ben ik wel sinds 2 maanden mijn gehoor aan het linkeroor kwijt geraakt. Ik kreeg een aantal weken extreem last van de tinnitus en toen verdween langzaam al het gehoor. Nu hoor ik zo goed als niks meer aan links.
pi_183972543
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 14:04 schreef CrushNdie het volgende:
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 14:28 schreef ZuidGrens het volgende:
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 09:17 schreef Bloemkool het volgende:
Bedankt voor jullie reacties! Even een update:

Ik was bij de dokter geweest en die zag dat m'n trommelvlies rechts troebel was, dus dat er vocht achter zit en de buis van Eustachius/de doorluchting niet goed is. Ik had neusspray gekregen ("fluticasonpropionaat") die ik minstens 2 weken moest gebruiken.
Na 3,5 week was het wel minder geworden, maar nog steeds niet weg. Weer teruggegaan en het vocht was nog steeds niet helemaal weg. De dokter zei toen dat het nog wel twee maanden kan duren voordat het echt over zou kunnen zijn. Nog maar afwachten dus...
Het zou in ieder geval geen gehoorschade zijn. Dat hoop ik dan maar.

De piep is dus minder dan in het begin, maar hij zit er nog steeds. Gelukkig lukt het me om er minder op te focussen, dus nu hoor ik hem alleen als het helemaal stil is, bijvoorbeeld in bed of tijdens een spannende film. M'n koelkast en pc (in dezelfde kamer) maken afleidende geluiden, misschien dat dat eraan bijdraagt.
Slapen ging (gelukkig) sowieso goed, omdat ik standaard al melatonine gebruik om sneller in te slapen.

Hopelijk dat het nog verbetert de komende tijd.
pi_183973399
Ik heb soms gerommel in mijn ook, moeilijk te beschrijven.
Een soort zoemtoon, die dan weggaat en terugkomt.
Erg irritant, die Tinnitus heb ik na 15 jaar wel mee leren leven, maar dit is echt irritant.

Meer mensen die dit hebben?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_183997341
quote:
0s.gif Op woensdag 26 december 2018 01:20 schreef Flitskikker het volgende:

[..]

[..]
Mooi dat je al verbetering opmerkt, heeft hij het niet gehad over een eventueel buisje plaatsen indien het probleem blijft?

[..]

Bedankt voor jullie reacties! Even een update:

Ik was bij de dokter geweest en die zag dat m'n trommelvlies rechts troebel was, dus dat er vocht achter zit en de buis van Eustachius/de doorluchting niet goed is. Ik had neusspray gekregen ("fluticasonpropionaat") die ik minstens 2 weken moest gebruiken.
Na 3,5 week was het wel minder geworden, maar nog steeds niet weg. Weer teruggegaan en het vocht was nog steeds niet helemaal weg. De dokter zei toen dat het nog wel twee maanden kan duren voordat het echt over zou kunnen zijn. Nog maar afwachten dus...
Het zou in ieder geval geen gehoorschade zijn. Dat hoop ik dan maar.

De piep is dus minder dan in het begin, maar hij zit er nog steeds. Gelukkig lukt het me om er minder op te focussen, dus nu hoor ik hem alleen als het helemaal stil is, bijvoorbeeld in bed of tijdens een spannende film. M'n koelkast en pc (in dezelfde kamer) maken afleidende geluiden, misschien dat dat eraan bijdraagt.
Slapen ging (gelukkig) sowieso goed, omdat ik standaard al melatonine gebruik om sneller in te slapen.

Hopelijk dat het nog verbetert de komende tijd.
pi_183998214
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 december 2018 22:53 schreef roos94 het volgende:
pulsatiele tinnitus
Shit ;(
Wat zegt de KNO arts hierover?
BlaBlaBla
pi_184038908
quote:
2s.gif Op woensdag 26 december 2018 02:20 schreef junkiexp het volgende:
Ik heb soms gerommel in mijn ook, moeilijk te beschrijven.
Een soort zoemtoon, die dan weggaat en terugkomt.
Erg irritant, die Tinnitus heb ik na 15 jaar wel mee leren leven, maar dit is echt irritant.

Meer mensen die dit hebben?
Is dat niet iets in je huis? Veel huizen hebben een zoemtoon, een laag-frequent geluid. Wellicht toch maar je ventilator laten draaien als het je uit je slaap houdt.
pi_184063766
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 19:43 schreef ZuidGrens het volgende:

[..]

Is dat niet iets in je huis? Veel huizen hebben een zoemtoon, een laag-frequent geluid. Wellicht toch maar je ventilator laten draaien als het je uit je slaap houdt.
Nope helaas, heb het ook op mijn werk en buiten.
Gelukkig is het vaak een paar dagen en dan een paar weken weer weg.
Gaat gepaard met hetzelfde als de piep, als je moe bent en/of stress hebt wordt het erger, althans zo werkt het bij mij.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_184744860
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2018 09:39 schreef ZuidGrens het volgende:
Is er hier iemand die 's nachts tanden knarst en heeft zo'n bitje van de tandarts/orthodontist toen geholpen?
Zeker, en daardoor is alles qua spieren mogelijk overbelast as je zo'n bitje moet. Er zijn er 3. ! voor in de bovenkaak, in de onderkaak en op de voortanden (een NTI-TSS).
Professor Lobbezoo van de ACTA is het er niet over eens dat een NTI-TSS ook werkt omdat intrusie zou kunnen plaatsvinden. Je voortanden komen dan schever te staan. Echter mijn behandelaar zei dat dat zo'n vaart niet zou lopen door frequente controles en de NTI-TSS haalt ook veel beter de spanning weg van je kaken zei hij.

De spieren die voor de tinnitus medeverantwoordelijk zijn zitten als je vanaf je kin omhoog voelt achter je kaak, onder je oorlel.

Let wel, de TMD gerelateerde pijn is een vicieuze cirkel omdat je mogelijk blijft knarsentanden/bijten door de tinnitus. Dat heeft mij jaren gekost om het bijten minder te aten worden. Het bite helpt wel maar dit kan gerust meer dan een jaar duren.
Veel mensen verwachten na 5 fysio behandelingen resultaat. Doe er 20 en kom dan terug.
Somatische tinnitus is 1 onderdeel van het probleem, naast de hersenen en de oren.
Friettent dikke Willie, met Willie
pi_185560079
Ik kwam dit nog tegen, weet niet of dit al geplaatst is :@

Leven met gehoorschade

Wat ik wel vet irritant vind is dat rond de minuut de sprekers herkenning vinden in een geluidsfragment wat gehoord wordt en ik het niet kan horen! Ik hoor mijn eigen toon en verder niets.
Ik vind zin en waarden in mijn leven en ik wens niet genezen te worden van mijzelf.
Schenk mij de waardigheid om me te ontmoeten zoals ik ben.
Erken dat wij beiden even vreemd voor elkaar zijn.
Dat mijn bestaansrecht niet zomaar een beschadigde versie is van die van jou.
pi_185578063
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 12:12 schreef LaCatastrophe het volgende:
Ik kwam dit nog tegen, weet niet of dit al geplaatst is :@

Leven met gehoorschade

Wat ik wel vet irritant vind is dat rond de minuut de sprekers herkenning vinden in een geluidsfragment wat gehoord wordt en ik het niet kan horen! Ik hoor mijn eigen toon en verder niets.
14.000 HZ. Ik vond het geluid erg hoog maar hoorde het wel. Eigenlijk bizar dat ze hier nauwelijks tot nooit op testen. Heb echt zeer veel moeite moeten doen voordat dit in het Erasmus MC getest werd.
Friettent dikke Willie, met Willie
  woensdag 13 maart 2019 @ 10:17:59 #45
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_185580975
Wat zijn de laatste ontwikkelingen met betrekking tot de oorzaak van Tinnitus?
pi_185588843
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 10:17 schreef xzaz het volgende:
Wat zijn de laatste ontwikkelingen met betrekking tot de oorzaak van Tinnitus?
Overactieve gebieden in de hersenen... Bij gehoorschade door ontbrekende input op die frequenties (soort mechanisme als bij fantoompijn). Het hoe en waarom bij ontbrekende gehoorschade is het nog niet echt helder..

Mogelijk is het ook een symptoom van verschillende psychische aandoeningen, waar ook de hersenen vaak overactief zijn.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
  woensdag 13 maart 2019 @ 17:15:01 #47
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_185589405
Bij mij is het begonnen na een harde val waarbij ik met de rand van mijn schedel (waar de ruggengraat over gaat in de schedel) op een stoeprand terecht kwam.

Het kraakte en ik ben (waarschijnlijk) minuten buiten bewustzijn geweest.

Na de val is het nooit meer goed gekomen, ik ben elke dag wel wat duizelig, hoofdpijn hoort bij mijn leven, maar die fluittoon in mijn linkeroor is toch wel het irritantst, die is er constant, en wordt erger naarmate de dag vordert, het is een erg vermoeiend fenomeen, en uitleggen aan anderen is verdomde lastig want niemand ziet iets aan je.
Maar goed, we leven nog.
  woensdag 13 maart 2019 @ 17:55:04 #48
213344 Ypmaha
Onjuist bejegend
pi_185590197
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 17:15 schreef DrDarwin het volgende:
Bij mij is het begonnen na een harde val waarbij ik met de rand van mijn schedel (waar de ruggengraat over gaat in de schedel) op een stoeprand terecht kwam.

Het kraakte en ik ben (waarschijnlijk) minuten buiten bewustzijn geweest.

Na de val is het nooit meer goed gekomen, ik ben elke dag wel wat duizelig, hoofdpijn hoort bij mijn leven, maar die fluittoon in mijn linkeroor is toch wel het irritantst, die is er constant, en wordt erger naarmate de dag vordert, het is een erg vermoeiend fenomeen, en uitleggen aan anderen is verdomde lastig want niemand ziet iets aan je.
Maar goed, we leven nog.
Vooral dat laatste is irritant. Iedereen vind het vervelend, maar niemand begrijpt je...
pi_185670000
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 17:55 schreef Ypmaha het volgende:

[..]

Vooral dat laatste is irritant. Iedereen vind het vervelend, maar niemand begrijpt je...
DIT JA... heb ik dus zowel met zware Tinitus al heel mn leven als ook nu 10jaar ernstige lage rugklachten en dus 24/7 pijn... er is 10jaar geen nacht geweest dat ik niet minstens 25-50x wakker lig houding moet veranderen en vaak helaas daardoor mn vriendin wakker maak...

dan kun je zeggen slaap beide in een apart bed, maarja gelukkig wilt ze dat ook niet

op werk en in vriendenkring de hoop op begrip al opgegeven!
waarom?
pi_185835699
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 15:53 schreef Ypmaha het volgende:
Laatste posts:
[..]

[..]

Pas na drie operaties had ik er geen last meer van
Ligt het altijd aan een AVM of zijn er meer oorzaken voor je hartslag horen?
Friettent dikke Willie, met Willie
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')