KawaZ | vrijdag 15 juni 2018 @ 09:18 |
Vraagje; ik heb een Forda Ka uit 2000. Nou begon een tijdje geleden het stuur een heel scherp schurend geluid te maken. Bleek dat het tankje beetje aan de lage kant was, bijgevuld en niets meer aan de hand (loopt wel langzaam leeg, 1 keer per maand bijvullen ong). Anyways, het schurende geluid is compleet weg, maar ik heb het idee dat de stuurbekrachtiging er een beetje mee aan het ophouden is. Op rotondes gaat het stuur vrij zwaar en zeker als je daarna de andere kant uit stuurt. Nu reed ik vanochtend op de snelweg en opeens kwamen er 2 piep geluiden uit het dashboard (? denk ik). Ik dacht dat het nu dan einde verhaal zou zijn en er een rood lichtje op het dashboard zou moeten branden (waarschuwings piepen). Maar, helemaal niks en het gekke is, de hele reis na die 2 piepen was de stuurbekrachtiging weer als nieuw Iemand enig idee wat hier aan de hand is? Ik neem aan dat zo'n Ka niet een soort van ECU heeft die de stuurbekrachtiging kan reseten oid? | |
TheFreshPrince | vrijdag 15 juni 2018 @ 09:21 |
Lijkt me niet goed dat het langzaam leeg loopt, dan is er toch een lek. Zelfs bij m'n antieke Volvo peilde ik dat maar 1x per jaar. | |
Hyperdude | vrijdag 15 juni 2018 @ 10:01 |
Als ie zoveel lekt, is je stuurhuis op sterven na dood. Ik zou dit weekend een andere auto gaan zoeken/aanschaffen. [ Bericht 2% gewijzigd door Hyperdude op 15-06-2018 10:09:45 ] | |
Sounddragon | vrijdag 15 juni 2018 @ 10:11 |
Vraag jezelf eens af waar die olie blijft. Olie verdampt heel slecht, dus aannemelijk is dat je die zooi verspreidt over de weg, waar motorrijders zoals ikzelf rondrijden. Ik en mijn mede-motorrijders zouden het heel erg waarderen als je dag hok laat repareren ipv als een zombie olie te blijven rondstrooien waar wij over op ons bek gaan. Alvast heel erg bedankt. | |
Hyperdude | vrijdag 15 juni 2018 @ 10:19 |
Toen ik klein was, kocht mijn pa een 1978 Volvo 265 GLE met duur ATF-lek. Kregen we 2 jaar lang gratis ATF van de garage; toen was ie dood door roest. Nooit een zeurende motormuis gezien. | |
Sounddragon | vrijdag 15 juni 2018 @ 10:57 |
klopt, die lagen dood onder de vangrails achter je. Maar leuk om te horen dat je vindt dat het 'zeuren' is | |
RingBewoner | vrijdag 15 juni 2018 @ 13:13 |
Zo, hier zit een beetje frustratie. Misschien moet je anders gaan rijden. Ik ken genoeg motorrijders die nog nooit zijn gevallen. | |
Sounddragon | vrijdag 15 juni 2018 @ 14:28 |
geen frustratie, gewoon de domheid van mensen die niet begrijpen dat gelekte olie niet omhoog valt en dan maar gewoon lekker blijven bijvullen ipv repareren. Same shit met koelvloeistof. En het gaat niet alleen om het feit dat het gladde meuk veroorzaakt op het wegdek, maar verzin effe dat er ws minstens een miljoen mensen in NL rondrijden die dit gewoon zo doen zonder na te denken.. Doe eens iets matigs; litertje per jaar allemaal... Er komt dus gewoon (guesstimate natuurlijk) minimaal een miljoen liter teringzooi die niet op de weg en/of in het milieu hoort, alsnog daar terecht. En dan hebben we het alleen nog over ons eigen kleine postzegeltje. Maar vooral lekker blijven bagatelliseren.. Het is maar een beetje, tóch? En ik stel me aan | |
RingBewoner | vrijdag 15 juni 2018 @ 14:43 |
Man man man, ga er nou niet over door | |
Hyperdude | vrijdag 15 juni 2018 @ 14:49 |
Wij deden altijd FY gebaren maken naar achterblijvers. Just kidding, SD | |
Sounddragon | vrijdag 15 juni 2018 @ 14:51 |
kom met argumenten en maak een discussie die je begint af, of gtfo | |
Sounddragon | vrijdag 15 juni 2018 @ 14:52 |
wij altijd zwaaien, en dan tellen hoeveel er terugzwaaien | |
Hyperdude | vrijdag 15 juni 2018 @ 14:54 |
En wie het eerst 10 Ford Kaas had gezien. Zonder lek. | |
Sounddragon | vrijdag 15 juni 2018 @ 15:00 |
ben jij een kloon van die ringworm? | |
Ridocar | vrijdag 15 juni 2018 @ 15:17 |
Wij deden altijd 'spot de Clio' Als je er eentje zag ramde je de ander op z'n bek. | |
Hyperdude | vrijdag 15 juni 2018 @ 15:21 |
Vroeger was alles beter. | |
Fer | vrijdag 15 juni 2018 @ 19:54 |
En de rest van Ka is nog wel goed na 18 jaar? | |
klawie | zaterdag 16 juni 2018 @ 10:33 |
Bekend probleen stuurhuis lek van een ford ka op de sloop weinig kans om een andere goeie te vinden | |
daNpy | zaterdag 16 juni 2018 @ 10:34 |
Nieuwe dus. | |
DJSmiley | zaterdag 16 juni 2018 @ 12:13 |
Maar ik zou wel de rest van de auto eerst checken voordat je (alteveel) kosten in zo'n stuurhuis stopt De KA'tjes uit die tijd staan om roest bekend. Als dat zich eenmaal een beetje voor begint te doen dan is ie met <2 jaar APK afkeur, tenzij je dat ook grondig aanpakt. Stuurhuis is bij die KA's idd een issue wat in 90% vd gevallen zich voordoet. Sloop is dus geen optie, tenzij je alleen wat tijd wilt rekken en de gok wil nemen dat je 1-2 jaar kan rijden. (En het voor weinig kan monteren/kopen). | |
daNpy | zaterdag 16 juni 2018 @ 12:19 |
Dat is dus het probleem met mensen die geen geld in hun vervoermiddel (willen) stoppen. Eerst laten ze hem jarenlang versloffen en is elke eurocent voor een apk teveel. Dan gaat er iets sufs als een stuurhuis kapot en is de auto die 100 euro reparatie al niet meer waard | |
DJSmiley | zaterdag 16 juni 2018 @ 12:35 |
Dat herken ik... Olie controleren? Al maanden niet gedaan, vergeten, geen geld voor een flesje olie. Beurt? Te duur, want hij rijd nog prima en dat kost zo 200 euro. Vervolgens janken dat de ketting ratelt en uitgerekt is (door te weinig/vuile) olie en boos zijn op de maatschappij in NL dat een monteur rustig 60+ eur/uur kost. Fact: een auto kost geld. Hoeveel ligt er (grotendeels) aan hoe je het onderhoud doet. Interieurfiltertje niet vervangen? best. Oliewissels enz? Die gewoon doen, dat maakt wel het verschil. En een beetje weten wat bij jouw model/blok de known issues zijn is ook handig, dan kun je daar je uitgaves (en spaarpatroon) op aanpassen. Ik ken mensen met een auto van 1000 eur dagwaarde die 500 eur reparaties doen, omdat ze nooit gespaard hebben voor een andere. (en dus maar geld in dat oude ding stoppen, want ja ze moeten toch een auto) | |
Fer | zaterdag 16 juni 2018 @ 13:34 |
Remvloeistof hoef je ook niet te vervangen, tot het vocht erin de remleidingen en zuigers gaat opvreten van binnenuit. | |
daNpy | zaterdag 16 juni 2018 @ 14:17 |
En dan is het plotseling een kut auto | |
Sounddragon | zaterdag 16 juni 2018 @ 14:32 |
Die mensen die alleen olie doen herken je in het najaar altijd goed op de snelweg. Als het dan regent rijden ze 60 met hun vertiefde strepentrekkende ruitenwissers op standje 12 in de hoop dat hun beslagen ramen dan warm worden dooor de wissers omdat de kachel zeiknatte lucht blaast omdat de filters verstopt zitten en de kachel vol water staat. Onderhoud is een keuze inderdaad. | |
KawaZ | maandag 2 juli 2018 @ 14:45 |
De lekkage loopt nu toch echt behoorlijk uit de hand. Ik heb net even goed gekeken waar de lekkage vandaan komt, ik had gehoopt op een slang of misschien de stuurpomp, maar ondank dat de stuurpomp ook wat zweet / vettig is lijkt de echte lekkage uit het stuurhuis te komen; https://imgur.com/3ccbX66 Stuurhuis https://imgur.com/1IGs0Sn Stuurhuis https://imgur.com/76FYGgX Stuurpomp https://imgur.com/acIyyRp Stuurpomp Wat denken jullie? Nieuw stuurhuis? Zoja, wat zal dit geintje kosten ? Of is de sloop een betere oplossing ? | |
Sounddragon | maandag 2 juli 2018 @ 19:36 |
Stappenplan; 1. Rijd naar de automat 2. Haal daar 2 of 3 bussen remmenreiniger 3. Rijd naar een wasplaats met motorreinigings optie. 4. Spuit alle vettige zooi zeikvol met remmenreiniger 5. Wacht 2 minuten, maar laat het niet uitdrogen 6. Spuit de hele zooi schoon, vermijd bougies, kabels, ontsteking en alle elektra zo veel mogelijk. 7. Rijd naar huis 8. Kijk thuis waar de olie vandaan komt. 9. Rijd naar de garage, zeg wat er lekt en dat ze dat moeten fiksen 10. Ga in de wachtruimte zitten tot ze het vervangen hebben. 11. Betaal de beste man. Probleem opgelost. | |
daNpy | maandag 2 juli 2018 @ 19:44 |
En rij niet nog 2 weken door goedkope Harrie:') | |
Sounddragon | maandag 2 juli 2018 @ 20:24 |
Ach, dat litertje olie op de weg maakt niet uit las ik pas ergens. | |
BoneThugss | maandag 2 juli 2018 @ 20:29 |
Oohja, want motorrijders gaan regelmatig onderuit door lekkende olie die op de weg blijft liggen. Geloof je dat nou echt zelf? | |
daNpy | maandag 2 juli 2018 @ 20:58 |
Laat me raden, jij rijdt geen motor gezien je non-argument? Zorg gewoon dat je voertuig in orde is, zeker als je wéét dat hij lekt |