abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_180037925
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 16:45 schreef wakkaihih het volgende:

[..]

Alleen het 1e t/m 3e. het 4e en 5e alleen engels. Blijkbaar is het verplicht voor vwo ofzo. En natuurkunde omdat ze het te veel vonden samen met frans.
https://www.rijksoverheid(...)reemde-taal-atheneum

quote:
aan de "eenzijdige bèta" die het onderwijs in één van de
natuurprofielen volgt en voor wie het volgen van onderwijs in de
taal naar verwachting een succesvolle afronding van de opleiding
hindert.
Aangezien ik geen 2e vreemde taal heb gevolgd op het havo wordt de kans op een succesvolle afronding van mijn opleiding VWO bij jullie kleiner.

Het is gebruikelijk dat er ontheffingen worden verleent aan scholieren met mijn profiel, de school kan volgens de regels afzien van de verplichting van een tweede vreemde taal voor leerlingen die voldoen aan mijn profiel.

Zoals te lezen de kamerbrief van de staatssecretaris van onderwijs in de kamerbrief van 2014 kan de school niet zomaar afzien van deze bepaling.

quote:
Dat een school ontheffing kan verlenen, betekent dat er geen sprake is van een
automatisch recht, maar de school heeft ook niet de mogelijkheid om de bepaling
te negeren. Zoals met name bij de derde genoemde categorie leerlingen zichtbaar
is, dient de school een afgewogen inschatting te maken of van een blokkade
sprake is. Waar de tweede moderne vreemde taal niet blokkerend werkt, hoeft de
ontheffing niet te worden verleend. De school kan de ontheffingsbepaling echter,
zoals gezegd, niet negeren door af te zien van het maken van een afweging.
Ik zou graag van u een gedegen afweging willen ontvangen voor het niet toewijzen van een ontheffing. Mocht ik het niet eens zijn met een mogelijke afwijzing dan wend ik mij tot de klachtencommissie.

quote:
Mocht de leerling van mening zijn dat de school ten onrechte geen ontheffing
verleent, dan kan de leerling zich wenden tot de klachtencommissie- als bedoeld
in artikel 24b van de Wet op het voortgezet onderwijs- van de school.
Wanneer dat niet tot een voor de leerling acceptabele uitkomst leidt, is als
ultimum remedium de stap naar het College voor de Rechten van de Mens
mogelijk.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_180045040
Trouwens, je bent 18+?

Geen leerplicht.. Structureel Frans skippen... Natuurkunde halen op een avondschool... Via die certificaten een diploma bedingen?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_180045458
Jouw school moet - wettelijk (dus als je die niet krijgt kun je die afdwingen bij de rechter evt) - een gedegen inschatting maken of jij een lagere kans op slagen zou hebben. Jij hebt niet beargumenteerd zien worden waarom zij denken dat je geen lagere kans op slagen hebt met een leerachterstand in een tweede vreemde taal.

De school is wettelijk verplicht om die argumentatie te geven, jij wilt die argumentatie dan ook z.s.m. in zien. Dat zou geen probleem moeten zijn als de school hier al hun eigen regelingen over hebben gemaakt. Die regelingen wil jij graag inzien.

Met klem erop wijzen dat andere scholen structureel een andere interpretatie hebben over slagingskansen met een leerachterstand en waarom deze school denkt af te wijken met zijn interpretatie over slagingskansen t.o.v. andere scholen. Welke extra begeleiding wordt er dan zoal geboden dat het bij deze school anders is?

Ik vind je middelbare school behoorlijk frustreren ik zou alleen maar harder schoppen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_180046858
Als ik jou was zou ik eens kijken naar de vavo. Ook als je nog geen 18 bent kun je daar, onder bepaalde voorwaarden, terecht.

quote:
Het VAVO heeft veel te bieden als iemand:

• een diploma op een hoger niveau wil halen
• gezakt is en alleen de onvoldoende vakken wil overdoen
• een extra of nieuwe kans nodig heeft
• nu andere vakken / een ander profiel kiest
• van MBO naar HAVO wil switchen
• een koppeling zoekt met het HBO/VWO
• zich niet meer thuis voelt in het jeugdonderwijs
• een vertraging in de schoolloopbaan wil inhalen
• hogerop wil komen in het werk
• een (deel-)diploma nodig heeft voor een vervolgopleiding
• door ziekte of problemen een vertraging heeft opgelopen

https://www.vavoscholen.n(...)ans/voor-wie-is-het/

pi_180047066
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 22:08 schreef madam-april het volgende:
Als ik jou was zou ik eens kijken naar de vavo. Ook als je nog geen 18 bent kun je daar, onder bepaalde voorwaarden, terecht.

[..]

Zeker ook hier even informeren... Die zijn waarschijnlijk een stuk minder uniform en willen je daarom vast beter helpen... Geen idee wat vavo kost verder of dat het ook gratis is?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_180047566
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 22:14 schreef ludovico het volgende:

[..]

Zeker ook hier even informeren... Die zijn waarschijnlijk een stuk minder uniform en willen je daarom vast beter helpen... Geen idee wat vavo kost verder of dat het ook gratis is?
Ligt aan je situatie, maar als je wel moet betalen heb je recht op tegemoetkoming scholieren waarmee je de kosten kan dekken..

https://www.vavoscholen.n(...)e-kans/wat-kost-het/
pi_180068031
Als je switcht van een HBO studie maar toch een diploma haalt bij een andere studie moet je die jaar nog steeds betalen?
pi_180068478
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 21:47 schreef wakkaihih het volgende:
Als je switcht van een HBO studie maar toch een diploma haalt bij een andere studie moet je die jaar nog steeds betalen?
Het is 'dat jaar' niet 'die jaar'.

OT: wat bedoel je precies?
pi_180069013
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 21:58 schreef madam-april het volgende:

[..]

Het is 'dat jaar' niet 'die jaar'.

OT: wat bedoel je precies?
Als ik nu een HBO-studie doe maar ik vind het helemaal niet leuk, dan doe ik een andere HBO-studie en die maak ik wel af. Alles binnen 10 jaar.. Moet ik dan de 1e hbo-studie 1 jaar college geld terug betalen later?
pi_180069371
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 22:19 schreef wakkaihih het volgende:

[..]

Als ik nu een HBO-studie doe maar ik vind het helemaal niet leuk, dan doe ik een andere HBO-studie en die maak ik wel af. Alles binnen 10 jaar.. Moet ik dan de 1e hbo-studie 1 jaar college geld terug betalen later?
Aangezien je op zijn vroegst pas aankomend jaar met je studie begint, val je onder het nieuwe stelsel en zul je sowieso alles terug moeten betalen.
pi_180069971
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 22:32 schreef madam-april het volgende:

[..]

Aangezien je op zijn vroegst pas aankomend jaar met je studie begint, val je onder het nieuwe stelsel en zul je sowieso alles terug moeten betalen.
Het is toch zo dat als je je studie binnen 10 jaar afmaakt dat het een gift is?
pi_180070027
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 22:57 schreef wakkaihih het volgende:

[..]

Het is toch zo dat als je je studie binnen 10 jaar afmaakt dat het een gift is?
Onder welke steen heb jij geleefd? Dat is zo'n twee tot drie jaar geleden afgeschaft. Nu heb je het leenstelsel (geen prestatiebeurs) en moet je gewoon alles terugbetalen.

Noot: tenzij je ooit een keer eerder aan HBO of universiteit bent begonnen toen de prestatiebeurs er nog was. Je valt namelijk onder de regeling die gold in je eerste studiejaar. Maar gezien jouw achtergrond lijkt me dat hier niet aan de orde.
Somebody that I used to know
pi_180070049
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 22:57 schreef wakkaihih het volgende:

[..]

Het is toch zo dat als je je studie binnen 10 jaar afmaakt dat het een gift is?
Nee dat is al een aantal jaar niet meer zo..
pi_180070202
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 22:59 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Onder welke steen heb jij geleefd? Dat is zo'n twee tot drie jaar geleden afgeschaft. Nu heb je het leenstelsel (geen prestatiebeurs) en moet je gewoon alles terugbetalen.

Noot: tenzij je ooit een keer eerder aan HBO of universiteit bent begonnen toen de prestatiebeurs er nog was. Je valt namelijk onder de regeling die gold in je eerste studiejaar. Maar gezien jouw achtergrond lijkt me dat hier niet aan de orde.
Waarom staat er dan bij duo dat ik niks hoef terug te betalen als ik mijn diploma haal? En ik zeg niet dat ik ga lenen ofzo alleen een aanvullende beurs.
pi_180070340
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 23:09 schreef wakkaihih het volgende:

[..]

Waarom staat er dan bij duo dat ik niks hoef terug te betalen als ik mijn diploma haal? En ik zeg niet dat ik ga lenen ofzo alleen een aanvullende beurs.
Denk je dat je met enkel een aanvullende beurs je studie kunt bekostigen?

Je krijgt een aanvullende beurs voor de officiële duur van je studie, over het algemeen is dit 4 jaar. Als jij eerst een jaar een andere studie doet, heb je daarna nog maar 3 jaar recht op een aanvullende beurs.
pi_180070510
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 23:16 schreef madam-april het volgende:

[..]

Denk je dat je met enkel een aanvullende beurs je studie kunt bekostigen?

Je krijgt een aanvullende beurs voor de officiële duur van je studie, over het algemeen is dit 4 jaar. Als jij eerst een jaar een andere studie doet, heb je daarna nog maar 3 jaar recht op een aanvullende beurs.
Oh zo is het duidelijk, dankjewel. Ik ga nu een keuze maken, heb je nog laatste advies of tips dat je kan meegeven?
pi_180070679
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 23:09 schreef wakkaihih het volgende:

[..]

Waarom staat er dan bij duo dat ik niks hoef terug te betalen als ik mijn diploma haal? En ik zeg niet dat ik ga lenen ofzo alleen een aanvullende beurs.
Waar zie je dat staan?
Somebody that I used to know
pi_180070687
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 23:39 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Waar zie je dat staan?
https://duo.nl/apps/reken(...)enen-en-terugbetalen
pi_180070753
quote:
Tjonge, uitgebreide tool.

Maar er is dus verschil tussen lening en aanvullende beurs. Wat madam-april ook al zei. En duo ook :"Studiefinanciering bestaat uit 4 onderdelen: lening, studentenreisproduct, aanvullende beurs en collegegeldkrediet. Beurs en reisproduct worden een gift als u binnen 10 jaar uw diploma behaalt. De aanvullende beurs is afhankelijk van het inkomen van uw ouders."
Somebody that I used to know
pi_180070821
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 23:43 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Tjonge, uitgebreide tool.

Maar er is dus verschil tussen lening en aanvullende beurs. Wat madam-april ook al zei. En duo ook :"Studiefinanciering bestaat uit 4 onderdelen: lening, studentenreisproduct, aanvullende beurs en collegegeldkrediet. Beurs en reisproduct worden een gift als u binnen 10 jaar uw diploma behaalt. De aanvullende beurs is afhankelijk van het inkomen van uw ouders."
Ja, ik ga zometeen zo min mogelijk proberen te lenen. Maar heb je nog laatste advies of tips voordat ik mijn keuze ga maken nu?
pi_180070871
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 23:47 schreef wakkaihih het volgende:

[..]

Ja, ik ga zometeen zo min mogelijk proberen te lenen. Maar heb je nog laatste advies of tips voordat ik mijn keuze ga maken nu?
Ik niet. Plus : wat wil je nog horen? In principe heb je alle informatie nu om een keuze te kunnen maken?
Somebody that I used to know
pi_180070888
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 23:49 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Wat wil je nog horen?
Wat jij zou doen in mijn schoenen, kijkend naar mijn situatie/topic.
pi_180070935
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 23:50 schreef wakkaihih het volgende:

[..]

Wat jij zou doen in mijn schoenen, kijkend naar mijn situatie/topic.
Ik heb er niet over nagedacht. Het is niet mijn leven en mijn schooltijd, het is aan jou. Wat zou je zelf willen? (m'n vader zou zeggen : zet alle voors en tegens eens naast elkaar op papier :') hoe cliché en overdreven ik dat toch elke keer weer vind, het werkt wel).
Somebody that I used to know
pi_180070949
Heb je trouwens geen ouders met wie je dit op een rijtje kunt zetten?
Somebody that I used to know
pi_180071447
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 23:53 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Ik heb er niet over nagedacht. Het is niet mijn leven en mijn schooltijd, het is aan jou. Wat zou je zelf willen? (m'n vader zou zeggen : zet alle voors en tegens eens naast elkaar op papier :') hoe cliché en overdreven ik dat toch elke keer weer vind, het werkt wel).
Wat ik zelf zou willen weet ik niet, maar ik ga gewoon een keuze maken bezorg mijzelf te veel hoofdpijn met dit

heb gewoon voor HBO gekozen ik kom over een paar jaar terug naar deze thread dan kijk ik wel of het een goede keuze was. Super veel bedankt iedereen
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')