abonnement Unibet Coolblue
  zondag 17 juni 2018 @ 15:53:40 #101
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_179849431
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 11:03 schreef Benger het volgende:

[..]

En waar gaat de elektriciteit in de winter vandaan komen als we massaal overstappen op elektrisch verwarmen? Zonne-energie?
Wat dachten jullie van en-en-en? Afhankelijk van het gebouw en de beschikbare bronnen/systemen zal er een keuze gemaakt moeten worden. We kunnen niet volledig inzetten op biogas, net als volledige overstap op stadswarmte geen reële optie is, of alles full electric.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  zondag 17 juni 2018 @ 19:27:39 #102
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_179853915
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juni 2018 09:18 schreef MaGNeT het volgende:
Overigens wel grappig om te zien dat er nu hetzelfde gebeurt als met het gloeilampverbod; je had een groep die omarmde de alternatieven en ging enthousiast kijken naar de mogelijkheden en je had een groep die giltde "ik sla gewoon nog 100 gloeilampen in, LED-lampen zijn kut, de overheid is kut bla bla bla".

En dat mag. Maar de gasprijs zal hoger worden, 1 juli is het eerste stapje.

Die hadden ook gelijk. Toen het doorgevoerd werd waren ledlampen ook nog kut en duur.
Ze hebben er dus verstandig aan gedaan om te wachten.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zondag 17 juni 2018 @ 19:34:05 #103
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_179854038
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juni 2018 09:18 schreef MaGNeT het volgende:
Overigens wel grappig om te zien dat er nu hetzelfde gebeurt als met het gloeilampverbod; je had een groep die omarmde de alternatieven en ging enthousiast kijken naar de mogelijkheden en je had een groep die giltde "ik sla gewoon nog 100 gloeilampen in, LED-lampen zijn kut, de overheid is kut bla bla bla".

En dat mag. Maar de gasprijs zal hoger worden, 1 juli is het eerste stapje.

Die hadden ook gelijk. Toen het doorgevoerd werd waren ledlampen ook nog kut en duur.
Ze hebben er dus verstandig aan gedaan om te wachten.
quote:
14s.gif Op zaterdag 16 juni 2018 21:12 schreef blomke het volgende:

[..]

Exact. Juist in nieuwbouwprojecten zou een water/water WP, waarbij 1 grote WP het hele blok verwarmt, een betere oplossing zijn dan een individuele lucht/water WP.

Stiller, efficienter en goedkoper.

Technisch wel maar dan krijg je weer gezeik met de provincie dat je bronnen niet in balans zijn en de aardlagen verstoren. Als bedrijf hebben we 3 of 4 panden met warmptepompen en K/W opslag en bij elke is het gezever met de provincie die boetes oplegt of eist dat we warmte terug de grond invoeren. Wij hebben nu dus gasketels draaien die warmte terug de grond in pompen 8)7 .
[..]
quote:
Ook dat. Of een Remeha.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  PR/Manusje van alles zondag 17 juni 2018 @ 19:36:57 #104
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_179854100
quote:
Wij hebben nu dus gasketels draaien die warmte terug de grond in pompen 8)7 .
8)7 Welkom in Nederland.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_179888989
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2018 16:15 schreef Leandra het volgende:
Ik knap al af op de nieuwbouwprojecten die nog met gas zijn, en als ik zelf nieuw zou bouwen dan zou dat zeker gasloos zijn, maar ik snap wel dat zo'n omslag gedurende het project wat lastiger (lees: duurder) is.
Dus als je een mooi nieuwbouw huisje gevonden hebt met gas, dan laat je het maar gaan en ga je verder zoeken?
  dinsdag 19 juni 2018 @ 08:46:12 #106
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_179889205
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 08:28 schreef 111210 het volgende:

[..]

Dus als je een mooi nieuwbouw huisje gevonden hebt met gas, dan laat je het maar gaan en ga je verder zoeken?
ja, zo zal ik ook een mooi nieuwbouwhuisje zonder ramen niet snel kopen.
Als het eenvoudig gasloos te maken is kan ik er nog over nadenken, maar gasloos staat wel heel hoog op mijn eisenlijstje.
Tot nooit .......
pi_179890136
De aanwezigheid van een gasaansluiting weerhield me er niet van om m'n woning te kopen.
Wel heb ik gekeken of het huis redelijk "eenvoudig" gasloos te maken was.

Voor degene die m'n oude woning koopt wordt dat lastiger...
pi_179891838
Tsjah, ik heb een huis laten bouwen van scratch wel met gas. Gewoon omdat het een luxe is.

Over 10 a 15 jaar kan de cv ketel eruit en kan er zo een L/W warmtepomp erin. Alle aansluitingen en isolatie is er al op ingeregeld. Overal VV met 10cm HOH afstand.
pi_179910016
Bijzonder, ik heb een Toshiba warmtepomp in de winter bij -10 beluisterd bij een collega afgelopen winter. Hij maakt wel iets geluid, maar het is echt te verwaarlozen. Ik heb zelf een huis gekocht in een nieuwbouwproject, 15 cm isolatie, vloerverwarming zonder gas. Dus met warmtepomp. Deze wordt op de aangebouwde garage geplaatst die speciaal voor de warmtepomp een betonnen dak krijgt om trilling geluid te voorkomen. Voor ons was de voorwaarde dat ons nieuwe huis gasloos en energieneutraal is. En dat lijkt allemaal te gaan lukken.
pi_179911289
Het streven van alle netbeheerders en energieleveranciers is om Nederland in 2030 volledig gasloos te hebben.
pi_179911348
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 11:20 schreef xminator het volgende:
Tsjah, ik heb een huis laten bouwen van scratch wel met gas. Gewoon omdat het een luxe is.

Over 10 a 15 jaar kan de cv ketel eruit en kan er zo een L/W warmtepomp erin. Alle aansluitingen en isolatie is er al op ingeregeld. Overal VV met 10cm HOH afstand.
Een warmtepomp is niet goedkoop.
  woensdag 20 juni 2018 @ 01:12:14 #112
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_179911398
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2018 18:17 schreef MaGNeT het volgende:
Nu nog een CV-ketel in je nieuwe woning plaatsen lijkt me niet slim.

En die extra isolatie, beter glas, vloerverwarming met 10cm afstand, etc ga je straks echt wel nodig hebben als je in de toekomst toch op een warmtepomp over wil.

Een warmtepomp haalt z'n hoogste rendement bij een lage aanvoertemperatuur. En wil je een lage aanvoertemperatuur, dan zal je goed moeten isoleren en een verwarmingssysteem moeten hebben dat geschikt is voor LTV.

Overigens: ook als je op gas stookt heb je voordeel van goede isolatie een lage aanvoertemperatuur, je verbruik wordt fors lager.

Mijn woning uit 2003 wordt deze maand voorzien van nieuwe Jaga Strada radiatoren, een Mitusibishi warmtepomp (die maken ze al sinds 1968... hoezo "kinderschoenen") en het dak vol zonnepanelen. Gasaansluiting gaat eruit.

Naar verwachting krijg ik straks zo'n ¤80 per maand terug van m'n energiemaatschappij en heb ik verder geen stookkosten. De vorige bewoners waren nog ¤170 per maand kwijt.

Subsidie op mijn warmtepomp is nu nog ¤2800 dus dat is ook mooi meegenomen.
En wat zijn de totale investeringskosten?

quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2018 19:19 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Naja, als ze de gaskraan dichtdraaien zal je wel moeten :P

Maar voorlopig is het nog "stimuleren".

Afijn, op exact de dag dat ik bij m'n installateur zat te praten over de mogelijkheden voor mijn woning was de zwaarste aardbeving in Groningen tot dan toe. Het was een teken :+

Natuurlijk is het een slok geld om over te gaan maar zelfs als het salderen stopt heb ik waarschijnlijk nog 30 jaar lang een negatieve energierekening.

En terugverdientijd? Ik zie genoeg mensen een nieuwe auto kopen van ¤40k of meer, dan hoor ik ze ook niet over de terugverdientijd.
Dan ga je ervan uit dat je er 30 jaar blijft wonen en niets aan de installatie defect raakt?
Ondanks dat ik je instelling betreffende duurzame technologie wel kan waarderen, vind ik het vergelijk met een nieuwe auto niet erg sterk.

[ Bericht 32% gewijzigd door leolinedance op 20-06-2018 01:27:51 ]
pi_179913319
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2018 01:09 schreef FlipjeHolland het volgende:
Een warmtepomp is niet goedkoop.
Bron? Bij massaproductie kan een warmtepomp goedkoper dan een CV ketel uitvallen. Simpel concept.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_179913590
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2018 01:12 schreef leolinedance het volgende:

[..]

En wat zijn de totale investeringskosten?
Fors.

quote:
[..]

Dan ga je ervan uit dat je er 30 jaar blijft wonen en niets aan de installatie defect raakt?
Ondanks dat ik je instelling betreffende duurzame technologie wel kan waarderen, vind ik het vergelijk met een nieuwe auto niet erg sterk.

Ik woon er nog niet eens maar ik ga er vanuit dat ik er de rest van m'n leven woon, het is een mooie, ruime vrijstaande woning, prettige locatie, goed geïsoleerd en ik zie op dit moment niet waarom ik er nog weg zou gaan, tenzij tussen zes plankjes ;)

Onderhoud en/of vervanging zal zeker een keer nodig zijn. Met 19.380Wp op het dak zal de opbrengst echter ook netjes zijn, ook als er alleen nog een terugleversubsidie is.

Als alles draait verwacht ik sowieso dat m'n nieuwe buren even een kijkje komen nemen bij de installatie, incl. de oude bewoners van de woning. Ze vinden het dapper maar hebben koudwatervrees om zelf over te stappen. De koffie die dat gaat kosten heb ik niet in de TVT meegenomen :+

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 20-06-2018 09:10:02 ]
  woensdag 20 juni 2018 @ 10:52:00 #115
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_179915575
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2018 08:38 schreef blomke het volgende:

[..]

Bron? Bij massaproductie kan een warmtepomp goedkoper dan een CV ketel uitvallen. Simpel concept.
Voor bronnen, zie prijzen van leveranciers. Dat kan in de toekomst veranderen maar neemt niet weg dat het nu nog vrij duur is.
  woensdag 20 juni 2018 @ 11:02:51 #116
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_179915793
Wat is vrij duur? Ik zou volledig gasloos gaan als ik de keuze had. Electra betaal je veel minder voor en je kan het nog eens zelf opwekken en opslaan.

Als je kijkt naar de vaste gas kosten die zijn zo'n 200 euro per jaar. Doe daar 7 jaar over en je zit al op 1400 euro zonder dat je ook maar iets aan gas heb afgenomen.

Gas is nu ongeveer ¤0,66m3. Reken maar eens uit wat je in 7 jaar aan kosten heb en of je dat niet beter direct kan investeren in een volledig gaslooshuis. Als je ook nog eens je energy kan opslaan met een mooi Victron systeem ben je helemaal klaar en zal je voor, in de wintermaanden voor een prikkie energy moeten afnemen.

Edit:
Bij ons is 66% van de kosten gas (leverancier en gaskosten).

[ Bericht 5% gewijzigd door xzaz op 20-06-2018 11:31:52 ]
pi_179916139
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juni 2018 10:52 schreef leolinedance het volgende:
Voor bronnen, zie prijzen van leveranciers.
Vanwege de winstmarges ja.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_179917120
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2018 11:02 schreef xzaz het volgende:
Als je ook nog eens je energy kan opslaan met een mooi Victron systeem ben je helemaal klaar en zal je voor, in de wintermaanden voor een prikkie energy moeten afnemen.
Dat is toch op geen enkele redelijke termijn economisch haalbaar te maken? Je energieoverschot van de zonnepanelen 'van de zomer naar de winter transporteren', middels een lokaal energieopslagsysteem (accu?) is toch veel te kostbaar?

Systemen die PV-energie van 1 dag van overdag (opwekking) naar 's avonds (verbruik) transporteren kosten al gauw 5k¤-8k¤ en daarmee kun je dan een keer 7kWh-10kWh bufferen.

Van de zomer naar de winter zit je eerder aan 1000kWh dat je zou moeten bufferen en als je ook nog voor elektrische verwarming van je huis kiest (warmtepomp of zo) is dat al gauw nog veel meer.

Bijvoorbeeld voor mijn eigen huis zou het zo 3000kWh bovenop die kleine 1000kWh in de winter zijn, Een 4000kWh-buffer zou ik, denk ik, in mijn huis niet eens kwijt kunnen als ik hem zou kunnen betalen.

[ Bericht 0% gewijzigd door ingH op 20-06-2018 12:16:33 (typo) ]
  woensdag 20 juni 2018 @ 12:29:14 #119
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_179917563
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2018 11:21 schreef blomke het volgende:

[..]

Vanwege de winstmarges ja.
Weet jij wat de inkoopprijzen van de leveranciers zijn dan? Verder niet relevant, het is gewoon nog duur voor de consument dus niet zo aantrekkelijk.

quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2018 11:02 schreef xzaz het volgende:
Wat is vrij duur? Ik zou volledig gasloos gaan als ik de keuze had. Electra betaal je veel minder voor en je kan het nog eens zelf opwekken en opslaan.

Als je kijkt naar de vaste gas kosten die zijn zo'n 200 euro per jaar. Doe daar 7 jaar over en je zit al op 1400 euro zonder dat je ook maar iets aan gas heb afgenomen.

Gas is nu ongeveer ¤0,66m3. Reken maar eens uit wat je in 7 jaar aan kosten heb en of je dat niet beter direct kan investeren in een volledig gaslooshuis. Als je ook nog eens je energy kan opslaan met een mooi Victron systeem ben je helemaal klaar en zal je voor, in de wintermaanden voor een prikkie energy moeten afnemen.

Edit:
Bij ons is 66% van de kosten gas (leverancier en gaskosten).
Gas is juist veel goedkoper dan elektriciteit, 1 m3 gas heeft een energie-inhoud van ongeveer 10 kWh!

Het in huis opslaan van elektriciteit is voorlopig nog geen reële optie, dit valt op geen enkele manier rendabel te maken. In de winter zul je de elektriciteit gewoon uit het net moeten halen, de warmtevraag is hoog en de opbrengst van zonnepanelen laag.

Zo lang de salderingsregeling van toepassing is, is het allemaal net te doen (jaar of 8-10 terugverdientijd), maar als die wegvalt wordt het alleen maar langer.
pi_179917575
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2018 12:13 schreef ingH het volgende:

Bijvoorbeeld voor mijn eigen huis zou het zo 3000kWh bovenop die kleine 1000kWh in de winter zijn, Een 4000kWh-buffer zou ik, denk ik, in mijn huis niet eens kwijt kunnen als ik hem zou kunnen betalen.
Tesla maakt die accu's wel, maar zijn duur:

https://tweakers.net/nieu(...)r-bedrijfsleven.html
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 20 juni 2018 @ 12:31:53 #121
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_179917646
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2018 12:13 schreef ingH het volgende:

[..]

Dat is toch op geen enkele redelijke termijn economisch haalbaar te maken? Je energieoverschot van de zonnepanelen 'van de zomer naar de winter transporteren', middels een lokaal energieopslagsysteem (accu?) is toch veel te kostbaar?

Systemen die PV-energie van 1 dag van overdag (opwekking) naar 's avonds (verbruik) transporteren kosten al gauw 5k¤-8k¤ en daarmee kun je dan een keer 7kWh-10kWh bufferen.

Van de zomer naar de winter zit je eerder aan 1000kWh dat je zou moeten bufferen en als je ook nog voor elektrische verwarming van je huis kiest (warmtepomp of zo) is dat al gauw nog veel meer.

Bijvoorbeeld voor mijn eigen huis zou het zo 3000kWh bovenop die kleine 1000kWh in de winter zijn, Een 4000kWh-buffer zou ik, denk ik, in mijn huis niet eens kwijt kunnen als ik hem zou kunnen betalen.
Tuurlijk, totaal onrealistisch. Sowieso is dat het geval met accu's als de Tesla Powerwall.
pi_179917740
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2018 12:29 schreef blomke het volgende:

[..]

Tesla maakt die accu's wel, maar zijn duur:

https://tweakers.net/nieu(...)r-bedrijfsleven.html
Exact! En er zijn meer aanbieders. Volgens mij heeft Victron hier ook mooie spullen voor. Ziet er op de website goed uit tenminste.

Maar voorlopig zijn dit soort systemen veel te volumineus voor thuisgebruik en te kostbaar om rendabel te maken. Zelfs niet bij extreme stijgingen van de kWh-prijs en forse dalingen van de accu-prijzen.

Ik moet er trouwens niet aan denken dat elk huishouden 1000kWh of meer gaat lopen opslaan. Elk huis zijn eigen bom.....
  woensdag 20 juni 2018 @ 12:36:23 #123
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_179917753
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2018 12:29 schreef leolinedance het volgende:
Gas is juist veel goedkoper dan elektriciteit, 1 m3 gas heeft een energie-inhoud van ongeveer 10 kWh!
Dat is zeker zo echter: Ik heb op mijn dak geen gaspanelen maar stroompanelen. Stroom is gratis en gas niet. Simpele praktisch voorbeeld:

De zon schijnt op dit moment 625watt gaat terug het net op wat ik niet gebruik. Om thee te maken is het nu goedkoper om stroom te gebruiker met een bv Coocker of om water op te zetten en te verwarmen met gas?
  woensdag 20 juni 2018 @ 12:36:30 #124
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_179917758
Zouden we 20 jaar geleden niet zo'n zelfde discussue hebben over het opslaan van high resolution foto's?
Dat dat veel te duur was.... duizenden foto's van meer dan 5 MB per stuk?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_179917816
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2018 12:36 schreef Leandra het volgende:
Zouden we 20 jaar geleden niet zo'n zelfde discussue hebben over het opslaan van high resolution foto's?
Dat dat veel te duur was.... duizenden foto's van meer dan 5 MB per stuk?
O vast! Maar over 20 jaar zijn de nu aan te schaffen systemen kapot en nog lang niet terugverdiend.

Er gaat vast een hoop gebeuren de aankomende 20 jaar, maar of de Wet van Moore ook geldt voor accu's? Ik waag het te betwijfelen....
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')