abonnement Unibet Coolblue
pi_179782343
Aangezien er wel verschillende specifieke topics zijn voor php/javascript (die ook niet meer zo hard lopen ;( :@ ) en nog wat meer leek het mij leuk om een algemeen development topic te maken. Om wat te ouwehoeren over projecten waar je mee bezig bent, de tools die je hiervoor gebruikt, vragen te stellen et cetera.

Of het nou een klein hobby projectje in Wordpress is of een gigantisch complex iets, zolang je er iets over wilt vertellen of vragen kan je hier terecht. :)
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_179782383
Zelf ben ik nu bezig met een mobile app te maken in Angular4, HTML5, Sass met Ionic, de server waar ik nog aan moet beginnen ga ik in Python schrijven. Dit wordt een voor nu vrij eenvoudige REST API die ik opzet met Django.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  donderdag 14 juni 2018 @ 14:05:28 #3
370352 I
Eye for an I
pi_179782434
Goed topic!

Ik moet een website in Wordpress maken en ik heb er de ballen verstand van. Kan ik het beste gewoon een cursusje doen, of een student inhuren, of ben ik overgeleverd aan een of ander bureau dat me minimaal 5000 euro gaat kosten?
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_179782463
quote:
14s.gif Op donderdag 14 juni 2018 14:06 schreef Hallojo het volgende:
Goed topic!

Ik moet een website in Wordpress maken en ik heb er de ballen verstand van. Kan ik het beste gewoon een cursusje doen, of een student inhuren, of ben ik overgeleverd aan een of ander bureau dat me minimaal 5000 euro gaat kosten?
Wat voor website moet het worden? Qua functionaliteit.

Denk dat het voor een basale website met wat tutorials wel moet lukken. :)
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_179782497
quote:
14s.gif Op donderdag 14 juni 2018 14:06 schreef Hallojo het volgende:
Goed topic!

Ik moet een website in Wordpress maken en ik heb er de ballen verstand van. Kan ik het beste gewoon een cursusje doen, of een student inhuren, of ben ik overgeleverd aan een of ander bureau dat me minimaal 5000 euro gaat kosten?
ik weet wel bureau wat het doet voor een 10e
pi_179782523
quote:
16s.gif Op donderdag 14 juni 2018 14:08 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Wat voor website moet het worden? Qua functionaliteit.

Denk dat het voor een basale website met wat tutorials wel moet lukken. :)
Er moeten reisbeschrijvingen met uitwisselbare modules en reisinformatie op komen. En een uitgebreid contactformulier.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_179782547
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2018 14:12 schreef Hallojo het volgende:

[..]

Er moeten reisbeschrijvingen met uitwisselbare modules en reisinformatie op komen. En een uitgebreid contactformulier.
Uitwisselbare modules?

De rest moet echt wel te doen zijn, daar hebben ze wel plugins voor geschreven.

https://nl.wordpress.org/plugins/search/contact/
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_179782548
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juni 2018 14:10 schreef tailfox het volgende:

[..]

ik weet wel bureau wat het doet voor een 10e
Heet dat bureau Tailfoxwebdesign?
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
  donderdag 14 juni 2018 @ 14:15:41 #10
370352 I
Eye for an I
pi_179782591
quote:
14s.gif Op donderdag 14 juni 2018 14:06 schreef Hallojo het volgende:
Goed topic!

Ik moet een website in Wordpress maken en ik heb er de ballen verstand van. Kan ik het beste gewoon een cursusje doen, of een student inhuren, of ben ik overgeleverd aan een of ander bureau dat me minimaal 5000 euro gaat kosten?
Met een beetje klik en sleepwerk kom je al een heel eind. Wordpress heeft stapels plug-ins voor reismodules, alleen ben je als leek meestal wel beperkt tot vaste structuren. Het is dus de vraag in hoeverre je een aanpasbare site wilt hebben.
pi_179782603
quote:
11s.gif Op donderdag 14 juni 2018 14:13 schreef Hallojo het volgende:

[..]

Heet dat bureau Tailfoxwebdesign?
tailfox en vrienden :p.
pi_179782610
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2018 14:15 schreef I. het volgende:

[..]

Met een beetje klik en sleepwerk kom je al een heel eind. Wordpress heeft stapels plug-ins voor reismodules, alleen ben je als leek meestal wel beperkt tot vaste structuren. Het is dus de vraag in hoeverre je een aanpasbare site wilt hebben.
Maar er zijn ook onvoorstelbaar veel thema's toch? Dan denk ik dat voor dit doel er wel een leuke is?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  donderdag 14 juni 2018 @ 14:17:43 #13
370352 I
Eye for an I
pi_179782630
quote:
16s.gif Op donderdag 14 juni 2018 14:16 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Maar er zijn ook onvoorstelbaar veel thema's toch? Dan denk ik dat voor dit doel er wel een leuke is?
Klopt! Thema's gaan vaak ook samen met plug-ins, dus misschien als je opzoek gaat naar travel-templates, je wel wat leuks tegen gaat komen. :Y
pi_179782648
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2018 14:17 schreef I. het volgende:

[..]

Klopt! Thema's gaan vaak ook samen met plug-ins, dus misschien als je opzoek gaat naar travel-templates, je wel wat leuks tegen gaat komen. :Y
Daarom, scheelt weer in de beurs, sorry tails. :@

Voor maatwerk en complexe functionaliteiten moet je niet bij wordpress zijn inderdaad, maar dan gaat het je ook wel kosten.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_179782672
quote:
16s.gif Op donderdag 14 juni 2018 14:13 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Uitwisselbare modules?

Zeg maar een standaard reisroute, maar mensen moeten ook delen van de trip kunnen ruilen voor een andere route.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_179782682
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2018 14:20 schreef Hallojo het volgende:

[..]

Zeg maar een standaard reisroute, maar mensen moeten ook delen van de trip kunnen ruilen voor een andere route.
ah ja daar is ook wel een plugin voor te vinden denk ik. :)
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_179782699
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juni 2018 14:16 schreef tailfox het volgende:

[..]

tailfox en vrienden :p.
Ik ga het eerst zelf proberen, maar misschien kom ik nog bij je terug.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_179782834
Mensen ervaring met Firebase toevallig?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_179827486
Niemand bezig verder? -O-
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_179866092
quote:
16s.gif Op donderdag 14 juni 2018 14:33 schreef FlippingCoin het volgende:
Firebase
Geen ervaring met Firebase, pas wel een aantal video's over gezien. Concept is wel interessant.

Verder een beetje aan het hobbyen met Laravel. Weet intussen wel hoe ik een eenvoudig blog moet bouwen maar ga nu een iets groter project voor mijzelf aanpakken samen met een vriend. Website / community op basis van een REST API gebouwd met Laravel, Postgres, Vue en TailwindCSS aan frontend.

Nu ben ik nog niet bepaald een top programmeur dus zal nog wel even duren voor ik iets echt moois heb staan.
pi_179866908
Nu ben ik pas twee maanden een beetje aan het coden, maar het gaat vrij snel zeg. Ben/was van plan om in september in deeltijd een hbo-ict studie te gaan volgen, alleen twijfel ik of dat wel nodig is.

Zit nu op vacaturesites te kijken en om als webdesigner te starten is vaak een hbo een pre maar je digitaal portfolio veel belangrijker. Onder het mom van; "als je het kunt, mag je solliciteren".

Wat raden jullie aan?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 18-06-2018 10:40:41 ]
pi_179867430
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2018 10:03 schreef Molleman het volgende:

[..]

Geen ervaring met Firebase, pas wel een aantal video's over gezien. Concept is wel interessant.

Verder een beetje aan het hobbyen met Laravel. Weet intussen wel hoe ik een eenvoudig blog moet bouwen maar ga nu een iets groter project voor mijzelf aanpakken samen met een vriend. Website / community op basis van een REST API gebouwd met Laravel, Postgres, Vue en TailwindCSS aan frontend.

Nu ben ik nog niet bepaald een top programmeur dus zal nog wel even duren voor ik iets echt moois heb staan.
Ah gaaf, wil je vertellen wat je gaat bouwen of laat je dat nog geheim?

Hen gister een VPS aangeschaft bij TransIP. Jenkins opgegooid en een koppeling gemaakt met GIT. Vandaag wil ik maak dat als er van de backend een commit bij de master doorkomt dat alle tests uitgevoerd worden, en zodra alle tests slagen de server de oude voor de nieuwe python programmatuur vervangt en opstart zodat ik niet steeds zelf zit te kutten met uploaden en zo en zodat alrijd alle tests moeten slagen voordat een nieuwe versie live gaat. :P

Daarna beginnen met de API. Gaat een stateless REST API worden in Python. Voorlopig weinig spannend, wat wegschrijven en ophalen van data uit de database.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_179867509
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2018 10:40 schreef Luppie0110 het volgende:
Nu ben ik pas twee maanden een beetje aan het coden, maar het gaat vrij snel zeg. Ben/was van plan om in september in deeltijd een hbo-ict studie te gaan volgen, alleen twijfel ik of dat wel nodig is.

Zit nu op vacaturesites te kijken en om als webdesigner te starten is vaak een hbo een pre maar je digitaal portfolio veel belangrijker. Onder het mom van; "als je het kunt, mag je solliciteren".

Wat raden jullie aan?
Dat is afhankelijk. Wat ik in mijn omgeving zie is dat de starters met een HBO diploma wel veel makkelijker een baan vinden. Maar ik denk zeker met webdesign dat je met een goed portfolio sterker staat dan met een diploma zonder portfolio.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_179868318
quote:
1s.gif Op maandag 18 juni 2018 11:16 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Dat is afhankelijk. Wat ik in mijn omgeving zie is dat de starters met een HBO diploma wel veel makkelijker een baan vinden. Maar ik denk zeker met webdesign dat je met een goed portfolio sterker staat dan met een diploma zonder portfolio.
Mijn uiteindelijke doel is meer dan webdesigner maar om daar te starten lijkt me niet verkeerd. Een jaar of twee werkervaring opdoen, meerdere (zowel front als back end) talen leren en verder solliciteren.

Natuurlijk kom je met een hbo studie eerder aan een baan, maar als ik die vier jaar nou stop in het programmeren en leren van meerdere talen dan ben ik naar mijn idee verder dan wanneer ik die studie af zou ronden. Die bestaan tegenwoordig voor 60% uit bedrijfskunde.

Of denk ik nu te makkelijk?
pi_179868549
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2018 12:02 schreef Luppie0110 het volgende:

[..]

Mijn uiteindelijke doel is meer dan webdesigner maar om daar te starten lijkt me niet verkeerd. Een jaar of twee werkervaring opdoen, meerdere (zowel front als back end) talen leren en verder solliciteren.

Natuurlijk kom je met een hbo studie eerder aan een baan, maar als ik die vier jaar nou stop in het programmeren en leren van meerdere talen dan ben ik naar mijn idee verder dan wanneer ik die studie af zou ronden. Die bestaan tegenwoordig voor 60% uit bedrijfskunde.

Of denk ik nu te makkelijk?
Ja ik denk wel dat je het wat onderschat. Kijk eens naar een curriculum van een studie software engineering of zo. Niet dat het niet kan of zo zonder deze opleiding maar ik denk dat het voor de meeste mensen wel de beste en meest kansrijke route is.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_179870021
quote:
1s.gif Op maandag 18 juni 2018 11:12 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ah gaaf, wil je vertellen wat je gaat bouwen of laat je dat nog geheim?

Hen gister een VPS aangeschaft bij TransIP. Jenkins opgegooid en een koppeling gemaakt met GIT. Vandaag wil ik maak dat als er van de backend een commit bij de master doorkomt dat alle tests uitgevoerd worden, en zodra alle tests slagen de server de oude voor de nieuwe python programmatuur vervangt en opstart zodat ik niet steeds zelf zit te kutten met uploaden en zo en zodat alrijd alle tests moeten slagen voordat een nieuwe versie live gaat. :P

Daarna beginnen met de API. Gaat een stateless REST API worden in Python. Voorlopig weinig spannend, wat wegschrijven en ophalen van data uit de database.
Nee dat is hou ik liever geheim. Test draait op de TransIP VPS van die vriend van mij, werkt erg fijn wat ik van hem begrijp. Daarnaast heeft hij op die server ook een Gitlab installatie draaien waar we onze repository hebben draaien.

Ja bij ons ook een vrij standaard REST API, wat die vriend waarschijnlijk voornamelijk gaat doen. Ik zal mij voornamelijk gaan richten op de frontend dus heb nog genoeg te doen om mijn Vue onder de knie te gaan krijgen en daarnaast het design werk, dat vind ik nog haast het moeilijkst xD
pi_179874677
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2018 13:42 schreef Molleman het volgende:

[..]

Nee dat is hou ik liever geheim. Test draait op de TransIP VPS van die vriend van mij, werkt erg fijn wat ik van hem begrijp. Daarnaast heeft hij op die server ook een Gitlab installatie draaien waar we onze repository hebben draaien.

Ja bij ons ook een vrij standaard REST API, wat die vriend waarschijnlijk voornamelijk gaat doen. Ik zal mij voornamelijk gaan richten op de frontend dus heb nog genoeg te doen om mijn Vue onder de knie te gaan krijgen en daarnaast het design werk, dat vind ik nog haast het moeilijkst xD
Fair enough. :P

Aardig lopen kutten vandaag maar Jenkins ziet nu wanneer ik van de backend iets push naar de master branch, en vervangt de oude code op mijn server nu met de nieuwe code.

Nu nog maken dat eerst alle unit tests uitgevoerd moeten worden, en enkel en alleen als die unit tests niet falen de oude code voor de nieuwe wordt vervangen. Daarna database opzetten en dan kan ik de eerste API calls maken. :P

I. werkt ook met vue volgens mij trouwens, zelf werk ik met Angular 4.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_179878110
Èh :@ ik heb niks met programmeren, maar.....
toch handig batchprogje in elkaar geflutst

echo%SystemRoot%\system32\cmd.exe
cd D:\
netstat.exe -a
cmd

Vroeger langere geschreven met if, go to, and/or en zo.
Was wel leuk voor een super amateurtje! :@ :P
pi_179888687
Hier doe ik diverse dingen met C#/MSSQL
Geen echte projecten, maar meer wat kleine scripts/batches en andere zaken
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  Moderator dinsdag 19 juni 2018 @ 09:55:30 #30
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179890280
Ah leuk, ik schrijf vooral FIJI of ImageJ plugins, dat is in JAVA. Recent een 3d floodfill gebouwd die 3d beelden opvult (zoals het emmertje in photoshop maar dan in 3d, met wat extratjes) en heb die ook uitgebouwd naar vullen met een "bal" vorm. Het is alleen nog niet allemaal zo snel als ik zou willen. Ook ben ik bezig om wat simpele registratie plugins te schrijven voor super-resolutie data omdat de bestaande iets te fancy zijn voor onze doeleinden.

Daarnaast doe ik veel met simulaties dingen als vogel zwermen enzo, vrij basic maar wel leuk om mee te pielen, of monte carlos van bacteriën die wat evolueerbare eigenschappen hebben.

Daarnaast doe ik een beetje in R ik en collega's hebben een pakket gemaakt dat super-resolutie data kan analyseren en weergeven, en dat hoop ik snel te publiceren al blijkt dat een gebed zonder einde...


Het is allemaal vrij amateuristisch programmeren maar het is wel leuk om te doen :)


voorbeeldje van een vogel zwermpje, dit is nog volledig 2d maar ik heb hem uitgebreid naar 3d.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator dinsdag 19 juni 2018 @ 10:01:39 #31
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179890389
Ohja ik bouw ook gitaar effecten en synthesizer achtige dingen in pure data, maar ik wil eigenlijk nog een keer overstappen naar een andere programmeer taal, misschien rechtstreeks op de geluidskaart programmeren ofzo, dat zou wel stoer zijn. (maarja tijd is hier de lastigste factor)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator dinsdag 19 juni 2018 @ 10:09:49 #32
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179890553
Wat ik trouwens erg lastig vind is dat ik nu steeds meer object georienteerd begin te werken waar begin en stop je je objecten. Ik heb bijvoorbeeld een lijst met localisaties die bestaan uit x, y, precisie en andere parameters. Mijn huidige structuur heeft een object localisatie, en een object localisatielijst die weer een lijst bevat met die localisatie objecten, in de localisatielijst zit weer een object tracklist die informatie bevat over de localisatielijst met betrekking tot welke localisaties bij elkaar horen. Zoals te lezen valt wordt het nogal een warboel van objecten, en ik vraag me af wat minder geheugen computing time kost. Wat grotere objecten maken die veel field informatie in zich dragen of toch kleine objecten maken die weer in andere objecten hangen?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_179891070
Ik ben het laatste half jaar vrijwel exclusief in laravel bezig, na 10+ jaar bijna alleen perl. Was wel ff wennen maar over het algemeen is laravel best nice. Het heeft heel veel dingen standaard aan boord die ik daarvoor allemaal zelf heb moeten bouwen of met losse modules bijelkaar knutselen. Authenticatie, mail, job queueing, testing, caching, database abstractie, etc. Daardoor kun je heel snel en makkelijk een app opzetten. De database migrations van laravel zijn echt super, en de seeder ook. Had ik dat maar eerder gehad!

Maar het project wat ik bouw is wel dermate groot en complex dat ik inmiddels al tegen wat beperkingen van laravel aanloop. De applicatie is heel data-intensief en doordat je op een hoog abstractieniveau bezig bent is bijv echte performance optimalisatie van je database queries lastiger - het aantal queries groeit al snel zonder dat je dat door hebt en bij complexe relaties met veel data wil je soms toch liever raw sql gebruiken, is toch vaak veel sneller, maar waardoor je wel je db onafhankelijkheid kwijtraakt. En die job scheduler waar je niet eens de status kan opvragen van een job en die standaard jobs na 60 seconden al afschiet, dat zijn wel ergernisjes.

Maar ja het blijft natuurlijk ook php. Toch in de basis beduidend slechter over nagedacht dan perl.
pi_179893097
ik werk vooral met Javascript laatste tijd met Meteor en React.

Het is lekker makkelijk om met dat te werken aangezien je heel snel resultaat ziet.
pi_179898246
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 10:09 schreef Bosbeetle het volgende:
Wat ik trouwens erg lastig vind is dat ik nu steeds meer object georienteerd begin te werken waar begin en stop je je objecten. Ik heb bijvoorbeeld een lijst met localisaties die bestaan uit x, y, precisie en andere parameters. Mijn huidige structuur heeft een object localisatie, en een object localisatielijst die weer een lijst bevat met die localisatie objecten, in de localisatielijst zit weer een object tracklist die informatie bevat over de localisatielijst met betrekking tot welke localisaties bij elkaar horen. Zoals te lezen valt wordt het nogal een warboel van objecten, en ik vraag me af wat minder geheugen computing time kost. Wat grotere objecten maken die veel field informatie in zich dragen of toch kleine objecten maken die weer in andere objecten hangen?
Een object bevat attributen en methoden. Attributen en methoden die bij het object horen hang je aan het object.

Zoals je zelf zegt is het een warboel en dat is ook mijn mening over je uitleg waar ik niet heel veel wijzer uit wordt. Maar als jij het hebt over een lokalisatielijst en lokalisatiegegevens bij de objecten dan lijkt deze lijst mij in eerste instantie overbodig. Deze lijst kan afgeleid worden van de verschillende objecten en hoeft geen object op zich te zijn?
pi_179899293
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2018 19:47 schreef gepromoveerT het volgende:
Èh :@ ik heb niks met programmeren, maar.....
toch handig batchprogje in elkaar geflutst

echo%SystemRoot%\system32\cmd.exe
cd D:\
netstat.exe -a
cmd

Vroeger langere geschreven met if, go to, and/or en zo.
Was wel leuk voor een super amateurtje! :@ :P
Alle projecten waarvan je denkt dat kan in DIG zijn welkom of het nou klein is of niet. :)

Zelf begonnen met html aanpassen en niet lang daarna ook begonnen met batch programmatjes. Ene batch programma wat de andere aanriep en vice versa voor een oneindige lus en die dan aanzetten op de computer van een klasgenoot. :D

Best leuk ja. :P
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_179899305
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 07:54 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Hier doe ik diverse dingen met C#/MSSQL
Geen echte projecten, maar meer wat kleine scripts/batches en andere zaken
Ah vet als je ergens mee bezig bent hoor ik het graag. ^O^
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_179899327
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 09:55 schreef Bosbeetle het volgende:
Ah leuk, ik schrijf vooral FIJI of ImageJ plugins, dat is in JAVA. Recent een 3d floodfill gebouwd die 3d beelden opvult (zoals het emmertje in photoshop maar dan in 3d, met wat extratjes) en heb die ook uitgebouwd naar vullen met een "bal" vorm. Het is alleen nog niet allemaal zo snel als ik zou willen. Ook ben ik bezig om wat simpele registratie plugins te schrijven voor super-resolutie data omdat de bestaande iets te fancy zijn voor onze doeleinden.

Daarnaast doe ik veel met simulaties dingen als vogel zwermen enzo, vrij basic maar wel leuk om mee te pielen, of monte carlos van bacteriën die wat evolueerbare eigenschappen hebben.

Daarnaast doe ik een beetje in R ik en collega's hebben een pakket gemaakt dat super-resolutie data kan analyseren en weergeven, en dat hoop ik snel te publiceren al blijkt dat een gebed zonder einde...


Het is allemaal vrij amateuristisch programmeren maar het is wel leuk om te doen :)


voorbeeldje van een vogel zwermpje, dit is nog volledig 2d maar ik heb hem uitgebreid naar 3d.
Klink erg gaaf waar wil je het voor gaan gebruiken?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_179899394
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 10:09 schreef Bosbeetle het volgende:
Wat ik trouwens erg lastig vind is dat ik nu steeds meer object georienteerd begin te werken waar begin en stop je je objecten. Ik heb bijvoorbeeld een lijst met localisaties die bestaan uit x, y, precisie en andere parameters. Mijn huidige structuur heeft een object localisatie, en een object localisatielijst die weer een lijst bevat met die localisatie objecten, in de localisatielijst zit weer een object tracklist die informatie bevat over de localisatielijst met betrekking tot welke localisaties bij elkaar horen. Zoals te lezen valt wordt het nogal een warboel van objecten, en ik vraag me af wat minder geheugen computing time kost. Wat grotere objecten maken die veel field informatie in zich dragen of toch kleine objecten maken die weer in andere objecten hangen?
Je schreef in java te werken toch? Java is wat doorgeslagen in het object oriented paradigma ja.

Hmmm als je gedrag en kenmerken hebt die bij elkaar horen maak ik er in principe een class van. Classes weer zo klein mogelijk, liever composities dan dan grote classes, en in gebruik van de programmatuur altijd interfaces vragen.

Dit is wel een goede om te onthouden: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/SOLID
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_179899454
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 10:36 schreef Farenji het volgende:
Ik ben het laatste half jaar vrijwel exclusief in laravel bezig, na 10+ jaar bijna alleen perl. Was wel ff wennen maar over het algemeen is laravel best nice. Het heeft heel veel dingen standaard aan boord die ik daarvoor allemaal zelf heb moeten bouwen of met losse modules bijelkaar knutselen. Authenticatie, mail, job queueing, testing, caching, database abstractie, etc. Daardoor kun je heel snel en makkelijk een app opzetten. De database migrations van laravel zijn echt super, en de seeder ook. Had ik dat maar eerder gehad!

Maar het project wat ik bouw is wel dermate groot en complex dat ik inmiddels al tegen wat beperkingen van laravel aanloop. De applicatie is heel data-intensief en doordat je op een hoog abstractieniveau bezig bent is bijv echte performance optimalisatie van je database queries lastiger - het aantal queries groeit al snel zonder dat je dat door hebt en bij complexe relaties met veel data wil je soms toch liever raw sql gebruiken, is toch vaak veel sneller, maar waardoor je wel je db onafhankelijkheid kwijtraakt. En die job scheduler waar je niet eens de status kan opvragen van een job en die standaard jobs na 60 seconden al afschiet, dat zijn wel ergernisjes.

Maar ja het blijft natuurlijk ook php. Toch in de basis beduidend slechter over nagedacht dan perl.
Ja dat kan ik mij voorstellen. Ook wel eens mee gewerk in java, voor kleinere projecten ideaal maar met wat grotere dingen inderdaad een groot gebrek aan controlle.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_179899486
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 12:34 schreef totalvamp het volgende:
ik werk vooral met Javascript laatste tijd met Meteor en React.

Het is lekker makkelijk om met dat te werken aangezien je heel snel resultaat ziet.
Klinkt goed nooit mee gewerkt. Ik gebruik nu al een tijd typescript i.p.v. javascript en vind dat een verademing. :P
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Moderator dinsdag 19 juni 2018 @ 20:14:35 #42
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179903665
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 16:39 schreef Ralphmeister het volgende:

[..]

Een object bevat attributen en methoden. Attributen en methoden die bij het object horen hang je aan het object.

Zoals je zelf zegt is het een warboel en dat is ook mijn mening over je uitleg waar ik niet heel veel wijzer uit wordt. Maar als jij het hebt over een lokalisatielijst en lokalisatiegegevens bij de objecten dan lijkt deze lijst mij in eerste instantie overbodig. Deze lijst kan afgeleid worden van de verschillende objecten en hoeft geen object op zich te zijn?
nouja er zijn nogal wat methodes die alleen toepasbaar zijn op de lijst... de lijst opzich heeft veel extra informatie zoals tracks in de lijst, die worden bepaald als de lijst compleet is. De localisaties op zich zelf zijn niet zoveel zeggend de hele locolisatielijst vormt het eigenlijke object, namelijk een super-resolutie beeld. Dus in de lijst met localisaties kan ik weer biologische clusters vinden, en tracks die een bead in het beeld voorstellen maar ook wil ik graag uiteindelijk de hele lijst registreren of transformeren om zo lijsten over elkaar te leggen.


sowieso lukken dingen me vaak wel redelijk in normale snelheid als het over een klein aantal gaat maar deze dataset zitten zo rond de 3 miljoen localisaties en dan duren zelfs vrij eenvoudige mehodes lang. Ik zit nu al een minuut of 2 te wachten en dan heb ik alleen maar data ingeladen en tracks bepaald in de data (en toegangbaar gemaakt zonder dat ik altijd drie miljoen localisaties door moet lopen)

[ Bericht 7% gewijzigd door Bosbeetle op 19-06-2018 20:29:10 ]
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator dinsdag 19 juni 2018 @ 20:16:22 #43
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179903738
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 17:23 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Klink erg gaaf waar wil je het voor gaan gebruiken?
Wat van de omschreven dingen, die 3d floodfill gebruik ik om analyses te doen aan neuronen, en aan prostaat samples, die evolutie en vogelzwermen gebruik ik niet echt, maar heel af en toe om simulaties te doen van biologische systemen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bosbeetle op 19-06-2018 20:29:41 ]
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator dinsdag 19 juni 2018 @ 20:46:25 #44
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179904729
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 17:25 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Je schreef in java te werken toch? Java is wat doorgeslagen in het object oriented paradigma ja.

Hmmm als je gedrag en kenmerken hebt die bij elkaar horen maak ik er in principe een class van. Classes weer zo klein mogelijk, liever composities dan dan grote classes, en in gebruik van de programmatuur altijd interfaces vragen.

Dit is wel een goede om te onthouden: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/SOLID
interfaces vind ik altijd weer zo dubbel, interfaces gaan er al vanuit dat er veel gelijksoortige classes gemaakt worden... ik ben nog niet helemaal uit het nut van interfaces.

Ik heb sowieso het probleem dat ik een wetenschapper ben en dus min of meer mijn software om de data heen bouw. Ik heb nooit software die zelf de data maakt of hoeft te genereren. De data is het gegeven en die wil ik met software visualiseren of analyseren.

Dat solid is wel handig vooral regel 1 ben ik mezelf aan het aanleren. Maar dan krijg je wel vaak enorm veel classes. Wat dan weer warrig is.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_179905238
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 20:46 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

interfaces vind ik altijd weer zo dubbel, interfaces gaan er al vanuit dat er veel gelijksoortige classes gemaakt worden... ik ben nog niet helemaal uit het nut van interfaces.

Ik heb sowieso het probleem dat ik een wetenschapper ben en dus min of meer mijn software om de data heen bouw. Ik heb nooit software die zelf de data maakt of hoeft te genereren. De data is het gegeven en die wil ik met software visualiseren of analyseren.

Dat solid is wel handig vooral regel 1 ben ik mezelf aan het aanleren. Maar dan krijg je wel vaak enorm veel classes. Wat dan weer warrig is.
Een praktisch voorbeeld wat je veel zal gebruiken in java:
1List<Type> list3 = new ArrayList<Type>(list1)
Je gebruikt de List interface, en de concrete class ArrayList.

Blijkt dat ArrayList trager is in jouw toepassing, is die erg makkelijk te veranderen.

Het gebruik van interfaces heeft als doel: https://en.wikipedia.org/wiki/Dependency_inversion_principle
de d uit SOLID.

En de design principles zijn dingen die bij veel mensen even moeten klikken als het ware.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Moderator dinsdag 19 juni 2018 @ 21:02:11 #46
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179905360
quote:
16s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 20:59 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Een praktisch voorbeeld wat je veel zal gebruiken in java:
[ code verwijderd ]

Je gebruikt de List interface, en de concrete class ArrayList.

Blijkt dat ArrayList trager is in jouw toepassing, is die erg makkelijk te veranderen.

Het gebruik van interfaces heeft als doel: https://en.wikipedia.org/wiki/Dependency_inversion_principle
de d uit SOLOD.

En de design principles zijn dingen die bij veel mensen even moeten klikken als het ware.
Ah ja dat begrijp ik maar als ik zelf code schrijf en ik wil het vervangen voor een ander methode zorg ik zelf gewoon dat die nieuwe methode dezelfde namen krijgt etc. Ik denk dat mijn projecten te klein zijn voor interfaces. Ik kan voor elke klasse die maak wel een interface schrijven maar er gaat nooit gebruik van gemaakt worden.


Ik had bijvoorbeeld om wat te oefenen een interface evolvable gemaakt die bestonden uit classes die dus een evolve methode hadden en set en een get. Hartstikke leuk maar behalve dat bij elke evolvable die ik gebruikte "implements evolvable" erbij moest typen veranderd dat niets aan de code.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_179905555
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 21:02 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ah ja dat begrijp ik maar als ik zelf code schrijf en ik wil het vervangen voor een ander methode zorg ik zelf gewoon dat die nieuwe methode dezelfde namen krijgt etc. Ik denk dat mijn projecten te klein zijn voor interfaces. Ik kan voor elke klasse die maak wel een interface schrijven maar er gaat nooit gebruik van gemaakt worden.
Nou ja bij het gebruiken van lijsten en zo, zou ik het gebruiken zoals in het codevoorbeeld, het kost niet extra werk maar zorgt wel dat je code minder afhankelijk is.

En het kan zeker goed dat je programma te klein is om zelf interfaces te schrijven, als je drie classes hebt en je weet dat dit zo blijft dan kan ik mij wel voorstellen ja dat is een beetje een inzicht dingetje.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_179905624
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 21:02 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ah ja dat begrijp ik maar als ik zelf code schrijf en ik wil het vervangen voor een ander methode zorg ik zelf gewoon dat die nieuwe methode dezelfde namen krijgt etc. Ik denk dat mijn projecten te klein zijn voor interfaces. Ik kan voor elke klasse die maak wel een interface schrijven maar er gaat nooit gebruik van gemaakt worden.

Ik had bijvoorbeeld om wat te oefenen een interface evolvable gemaakt die bestonden uit classes die dus een evolve methode hadden en set en een get. Hartstikke leuk maar behalve dat bij elke evolvable die ik gebruikte "implements evolvable" erbij moest typen veranderd dat niets aan de code.
Aan de "andere kant" dus waar je class gebruikt wordt zit juist de grote verandering. Ja de class moet de interface implementeren en voldoen aan het contract.

Maar waar de class gebruikt wordt praat voortaan met een evolvable, en wat die class voor de rest is en hoe die implementatie eruitziet boeit hier niet (en dat is een heel mooi iets, een verkleinde afhankelijkheid). Het enige wat het hoeft te weten is welke methodes er aangesproken kunnen worden en wat daarvoor nodig is en wat het resultaat is.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Moderator dinsdag 19 juni 2018 @ 21:09:09 #49
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179905671
quote:
16s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 21:05 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Nou ja bij het gebruiken van lijsten en zo, zou ik het gebruiken zoals in het codevoorbeeld, het kost niet extra werk maar zorgt wel dat je code minder afhankelijk is.

En het kan zeker goed dat je programma te klein is om zelf interfaces te schrijven, als je drie classes hebt en je weet dat dit zo blijft dan kan ik mij wel voorstellen ja dat is een beetje een inzicht dingetje.
Ja ik ben het al steeds in kleinere stukken aan het knippen zodat ik minder duplicatie in de code krijg en dus niet op meerdere plekken dingen hoef te veranderen als ik één aanpassing maak.

Ik moet trouwens zeggen dat ik best vaak van die arraylists weer terug ga naar arrays als ik eenmaal weet hoe lang ik ze wil hebben zie ik de noodzaak van de arraylist niet meer. Of is dat ook overbodig netjes proberen te doen. Ik word altijd bang van dat soort zaken met zoveel methodes eraan die ik niet nodig heb :P

Dus wellicht is het good practice om interfaces te maken.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_179905737
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 21:09 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ja ik ben het al steeds in kleinere stukken aan het knippen zodat ik minder duplicatie in de code krijg en dus niet op meerdere plekken dingen hoef te veranderen als ik één aanpassing maak.

Ik moet trouwens zeggen dat ik best vaak van die arraylists weer terug ga naar arrays als ik eenmaal weet hoe lang ik ze wil hebben zie ik de noodzaak van de arraylist niet meer. Of is dat ook overbodig netjes proberen te doen. Ik word altijd bang van dat soort zaken met zoveel methodes eraan die ik niet nodig heb :P

Dus wellicht is het good practice om interfaces te maken.
In bepaalde toepassingen is het goed om arrays te gebruiken van een vaste lengte. Als je weet wat de lengte is en alle methodes niet nodig hebt. Voor performance hoef je het eigenlijk nooit te doen, dan zou je doorgaans wel in C++ of C werken, uitzonderingen daargelaten.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Moderator dinsdag 19 juni 2018 @ 21:12:42 #51
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179905796
quote:
16s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 21:07 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Aan de "andere kant" dus waar je class gebruikt wordt zit juist de grote verandering. Ja de class moet de interface implementeren en voldoen aan het contract.

Maar waar de class gebruikt wordt praat voortaan met een evolvable, en wat die class voor de rest is en hoe die implementatie eruitziet boeit hier niet (en dat is een heel mooi iets, een verkleinde afhankelijkheid). Het enige wat het hoeft te weten is welke methodes er aangesproken kunnen worden en wat daarvoor nodig is en wat het resultaat is.
Nouja mijn evolvable is dan geen goed voorbeeld want ik had zeg maar een evoInt en een evoCol en een evoDouble die dus allemaal nogal een andere output hebben met als enige overeenkomst dat ze een methode hebben de evolve heet :P en dat er dan een waarde random veranderd met een bepaalde max step en fixed min, max.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator dinsdag 19 juni 2018 @ 21:13:30 #52
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179905827
quote:
16s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 21:11 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

In bepaalde toepassingen is het goed om arrays te gebruiken van een vaste lengte. Als je weet wat de lengte is en alle methodes niet nodig hebt. Voor performance hoef je het eigenlijk nooit te doen, dan zou je doorgaans wel in C++ of C werken, uitzonderingen daargelaten.
Nouja in C of C++ kan ik geen ImageJ plugins schrijven hè :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_179905913
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 21:13 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Nouja in C of C++ kan ik geen ImageJ plugins schrijven hè :D
Nee maar omdat Java in de JVM draait heb je ook meestal niet te maken met optimalisaties van die aard, wat met embeded systemen weer wel kan.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_179906003
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 21:12 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Nouja mijn evolvable is dan geen goed voorbeeld want ik had zeg maar een evoInt en een evoCol en een evoDouble die dus allemaal nogal een andere output hebben met als enige overeenkomst dat ze een methode hebben de evolve heet :P en dat er dan een waarde random veranderd met een bepaalde max step en fixed min, max.
Klinkt wel als een goed voorbeeld eigenlijk, maar kan ik zo niet zeggen. :P

Werk je wel eens met code van anderen? Daar zal je wel goede voorbeelden tegenkomen waarvan je denkt ah ja dat is handig.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_179906115
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 17:29 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Klinkt goed nooit mee gewerkt. Ik gebruik nu al een tijd typescript i.p.v. javascript en vind dat een verademing. :P
typescript is ook wel leuk idd, maar mijn project is al te ver om nu weer om te schakelen.

Ben ook een beetje met Golang aant kutten, maar totaal niet gewend aan dat soort syntax. Voelt voor mij altijd alsof je veel te veel moet typen om iets simpels eruit te krijgen.
  Moderator dinsdag 19 juni 2018 @ 21:20:20 #56
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179906137
quote:
16s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 21:15 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Nee maar omdat Java in de JVM draait heb je ook meestal niet te maken met optimalisaties van die aard, wat met embeded systemen weer wel kan.
tja wat ik al zei geen idee of ik daar huiverig voor moet zijn maar arrays vind ik in de code zoveel schoner staan. Gewoon duidelijk hoe lang die is, eenvoudig door te lopen, geen gedoe. Terwijl zo'n list de hele tijd veranderen kan van lengte, en iets uit de list halen er niet uit ziet

Array[i] vs Array.geti; estetisch is het nogal lelijk om die methode te moeten aanroepen, en bij het setten hellemaal Array[i] = value ziet er zoveel mooier uit als Array.set(value,i) maar ik zal wel autistisch zijn :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_179906200
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 21:19 schreef totalvamp het volgende:

[..]

typescript is ook wel leuk idd, maar mijn project is al te ver om nu weer om te schakelen.

Ben ook een beetje met Golang aant kutten, maar totaal niet gewend aan dat soort syntax. Voelt voor mij altijd alsof je veel te veel moet typen om iets simpels eruit te krijgen.
Ik ben aardig fan van Go. :P

Is even wennen ja dat wel.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_179906231
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 21:20 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

tja wat ik al zei geen idee of ik daar huiverig voor moet zijn maar arrays vind ik in de code zoveel schoner staan. Gewoon duidelijk hoe lang die is, eenvoudig door te lopen, geen gedoe. Terwijl zo'n list de hele tijd veranderen kan van lengte, en iets uit de list halen er niet uit ziet

Array[i] vs Array.geti; estetisch is het nogal lelijk om die methode te moeten aanroepen, en bij het setten hellemaal Array[i] = value ziet er zoveel mooier uit als Array.set(value,i) maar ik zal wel autistisch zijn :D
Kwestie van wennen denk ik. :P
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Moderator dinsdag 19 juni 2018 @ 21:23:34 #59
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179906242
quote:
16s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 21:17 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Klinkt wel als een goed voorbeeld eigenlijk, maar kan ik zo niet zeggen. :P

Werk je wel eens met code van anderen? Daar zal je wel goede voorbeelden tegenkomen waarvan je denkt ah ja dat is handig.
jawel heb wel eens code van anderen gebruikt of bewerkt en heb niet persee het gevoel dat ik heel anders codeer. Ik vind hun code vaak ook een warboel van classes. ImageJ zelf is een goed voorbeeld trouwens een plaatje bestaat daar uit een imageplus waarin een imagestack hangt die vervolgens weer volhangt met imageprocessors waar uiteindelijk de array met values inzit... duurt echt wel even voordat je die structuur begrijpt en eenvoudig kunt gebruiken.

Dus als ik een pixelwaarde van een plaatje wil dan pak ik het plaatje een imageplus haal daaruit de stack zoek op de juiste z hoogte de imageprocessor en get daaruit de x,y waarde...
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_179906253
quote:
16s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 21:22 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ik ben aardig fan van Go. :P

Is even wennen ja dat wel.
Ik kom van PHP/JS af, dan is zo'n typed language ineens een hele andere koek. Ook zie ik soms de logica er niet in...
pi_179906636
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 21:23 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

jawel heb wel eens code van anderen gebruikt of bewerkt en heb niet persee het gevoel dat ik heel anders codeer. Ik vind hun code vaak ook een warboel van classes. ImageJ zelf is een goed voorbeeld trouwens een plaatje bestaat daar uit een imageplus waarin een imagestack hangt die vervolgens weer volhangt met imageprocessors waar uiteindelijk de array met values inzit... duurt echt wel even voordat je die structuur begrijpt en eenvoudig kunt gebruiken.

Dus als ik een pixelwaarde van een plaatje wil dan pak ik het plaatje een imageplus haal daaruit de stack zoek op de juiste z hoogte de imageprocessor en get daaruit de x,y waarde...
Ja dat had ik in het begin vooral, het idee dat alles nodeloos complex leek. :P
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Moderator dinsdag 19 juni 2018 @ 21:34:38 #62
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179906690
quote:
16s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 21:33 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ja dat had ik in het begin vooral, het idee dat alles nodeloos complex leek. :P
Moet zeggen dat het wel een soort van kleine overwinnig was toen ik voor het eerste een class nuttig ge-extend had :D (van de awt.point een 3dpoint gemaakt alleen maar een getz en setz toegevoegd maar wel verekte handig dat alle andere dingen gewoon blijven werken :D )
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_179906698
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 21:23 schreef totalvamp het volgende:

[..]

Ik kom van PHP/JS af, dan is zo'n typed language ineens een hele andere koek. Ook zie ik soms de logica er niet in...
Het grote voordeel van een typed language vergeleken met bijvoorbeeld JS is dat het heel veel bugs scheelt, en het debuggen veel makkelijker maakt. Ook zijn de talen vaak sneller.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_179906749
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 21:34 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Moet zeggen dat het wel een soort van kleine overwinnig was toen ik voor het eerste een class nuttig ge-extend had :D (van de awt.point een 3dpoint gemaakt alleen maar een getz en setz toegevoegd maar wel verekte handig dat alle andere dingen gewoon blijven werken :D )
Ja dat kan ik mij voorstellen. Is ook gaaf. _O_
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_179906766
quote:
16s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 21:34 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Het grote voordeel van een typed language vergeleken met bijvoorbeeld JS is dat het heel veel bugs scheelt, en het debuggen veel makkelijker maakt. Ook zijn de talen vaak sneller.
Ik vind dat opzich nog wel meevallen, maar heb nog niks geavanceerd gebouwd.
  Moderator dinsdag 19 juni 2018 @ 21:36:28 #66
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179906772
quote:
16s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 21:35 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ja dat kan ik mij voorstellen. Is ook gaaf. _O_
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
stelt echt niets voor :P

Grappig trouwens die double terug geven terwijl er een int inzit dat doet de originele point ook...
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_179906835
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 21:36 schreef totalvamp het volgende:

[..]

Ik vind dat opzich nog wel meevallen, maar heb nog niks geavanceerd gebouwd.
Dat scheelt wel het een en ander ja. :P

Maar gezien het gebruik van typescript in de grotere JS frameworks kan je zien dat de vraag er wel is daar ze ook gewoon javascript hadden kunnen gebruiken. :P
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_179906882
quote:
16s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 21:38 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Dat scheelt wel het een en ander ja. :P

Maar gezien het gebruik van typescript in de grotere JS frameworks kan je zien dat de vraag er wel is daar ze ook gewoon javascript hadden kunnen gebruiken. :P
Ja als de support in Meteor er eerder was had ik het zeker gedaan. Voor nieuwere projecten ga ik er gebruik van maken.
pi_179906896
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 21:36 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
stelt echt niets voor :P

Grappig trouwens die double terug geven terwijl er een int inzit dat doet de originele point ook...
Hoeft ook allemaal niet moeilijk te zijn. O-)
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Moderator dinsdag 19 juni 2018 @ 21:40:18 #70
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179906900
Wat trouwens best wel kwalijk is trouwens dat ik mensen programmeer les geef terwijl ik het zelf nooit geleerd heb :X
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_179906932
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 21:40 schreef Bosbeetle het volgende:
Wat trouwens best wel kwalijk is trouwens dat ik mensen programmeer les geef terwijl ik het zelf nooit geleerd heb :X
Heb zelf ook zat docenten gehad die er weinig van bakten. ;(
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Moderator dinsdag 19 juni 2018 @ 21:44:19 #72
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179907010
quote:
16s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 21:41 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Heb zelf ook zat docenten gehad die er weinig van bakten. ;(
Nouja de opdrachten die ze krijgen kan ik ze wel uitleggen :P we laten ze wat monte carlo simulaties maken met interacterende deeltjes. Met hooguit voor de studenten die wat verder zijn wat kleine methodes maar verder gewoon lineare code. Meer dan arrays, for loops, while loops en if statements zitten er niet in maar toch is dat vaak lastig zat voor ze.

Trouwens we hebben ook iemand die extra opdrachten wilde een recusrieve mastermind oplosser laten maken dat was ook wel een leuke excersitie.. uiteindelijk op gemiddeld minder dan 5 zetten uitgekomen :)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_179907485
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 21:36 schreef totalvamp het volgende:

[..]

Ik vind dat opzich nog wel meevallen, maar heb nog niks geavanceerd gebouwd.
Ik mis in php echt wel het strict pragma dat je in perl hebt (en js heeft het ook al geadopteerd), waar je gedwongen wordt om elke variabele te instantieren binnen de scope, anders compileert je code niet eens. Scheelt heel veel potentiele bugs. Zonder strict pragma kan een tikfout ervoor zorgen dat alles wel compileert maar dat tijdens runtime de boel mogelijk onvoorspelbare shit gaat doen. Debug dat maar eens. Php heeft zoiets niet en heeft sowieso een vrij brak scope systeem, vergeleken met vrijwel elke andere populaire taal. Alles is global, waar je het ook voor het eerst gebruikt, behalve binnen functies, daar moet je variabelen opeens expliciet importeren. Wie verzint dat.
  Moderator dinsdag 19 juni 2018 @ 22:29:42 #74
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179908184
Trouwens ook wel leuk om hier te vragen welke basis bouwstenen gebruiken jullie?

Ik heb maar een klein setje in mijn arsenaal

arrays (multi dimensie)
if statements (in combi met and or xor not)
for loops
while loops
do while loops
for each loops
deques (of decks/stacks, deze gebruik ik meer en meer fijne dingen)
switch (al gebruik ik deze zelden)

welke structuren gebruiken jullie die ik mis

(verder natuurlijk basis wiskunde maar dat spreekt voor zich al voelt de modulo vaak wel meer als een programmeer tool dan strikte wiskunde)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_179908283
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 22:29 schreef Bosbeetle het volgende:
Trouwens ook wel leuk om hier te vragen welke basis bouwstenen gebruiken jullie?

Ik heb maar een klein setje in mijn arsenaal

arrays (multi dimensie)
if statements (in combi met and or xor not)
for loops
while loops
do while loops
for each loops
deques (of decks/stacks, deze gebruik ik meer en meer fijne dingen)
switch (al gebruik ik deze zelden)

welke structuren gebruiken jullie die ik mis

(verder natuurlijk basis wiskunde maar dat spreekt voor zich al voelt de modulo vaak wel meer als een programmeer tool dan strikte wiskunde)
Pipes en lambda functies zijn mooie om naar te kijken.

En generics in principe maar als je geen interfaces gebruikt niet. :P
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_179911229
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 17:21 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Alle projecten waarvan je denkt dat kan in DIG zijn welkom of het nou klein is of niet. :)

Zelf begonnen met html aanpassen en niet lang daarna ook begonnen met batch programmatjes. Ene batch programma wat de andere aanriep en vice versa voor een oneindige lus en die dan aanzetten op de computer van een klasgenoot. :D

Best leuk ja. :P
Thanks :)
  Moderator woensdag 20 juni 2018 @ 09:54:43 #77
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179914491
hehe zo leer je telkens weer wat nieuws ik kende de try catch constructie maar ik zit een beetje in te lezen in data wegschrijven en kom nu de try catch finally tegen handig een beetje de do while van de try's :P
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_179930836
quote:
2s.gif Op woensdag 20 juni 2018 09:54 schreef Bosbeetle het volgende:
hehe zo leer je telkens weer wat nieuws ik kende de try catch constructie maar ik zit een beetje in te lezen in data wegschrijven en kom nu de try catch finally tegen handig een beetje de do while van de try's :P
Al wat programma's laten crashen met eindeloze loops? :P
  Moderator woensdag 20 juni 2018 @ 21:40:03 #79
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179930996
quote:
7s.gif Op woensdag 20 juni 2018 21:35 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Al wat programma's laten crashen met eindeloze loops? :P
Eindeloze loops zijn niet zo erg als je ergens een quit knopje hebt ingebouwd :P
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_179931018
quote:
2s.gif Op woensdag 20 juni 2018 21:40 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Eindeloze loops zijn niet zo erg als je ergens een quit knopje hebt ingebouwd :P
oh, je programmeert asynchroon? C# toevallig? :)
  Moderator woensdag 20 juni 2018 @ 21:42:29 #81
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179931110
quote:
7s.gif Op woensdag 20 juni 2018 21:40 schreef DevFreak het volgende:

[..]

oh, je programmeert asynchroon? C# toevallig? :)
Nope java en ik moet toegeven dat ik de grafische interface niet heb gemaakt dat heeft onze programmeur gedaan, maar die heeft een AWT schermpje gemaakt waar een een quit knopje inzit. (heb dat zelf ook overgenomen als ik een schermpje bouw maak ik er ook een quit knopje in of zorg dat het windows kruisje werkt). trouwens vind ik user interfaces bouwen het minst leuke aan programmeren....
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_179931464
quote:
2s.gif Op woensdag 20 juni 2018 21:42 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Nope java en ik moet toegeven dat ik de grafische interface niet heb gemaakt dat heeft onze programmeur gedaan, maar die heeft een AWT schermpje gemaakt waar een een quit knopje inzit. (heb dat zelf ook overgenomen als ik een schermpje bouw maak ik er ook een quit knopje in of zorg dat het windows kruisje werkt). trouwens vind ik user interfaces bouwen het minst leuke aan programmeren....
Ik ben zelf ook echt een backender.. En als ik iets mort maken voor de cliënt dan is het meestal gewoon een console programma.

Ben nu bezig met een web app maar ik blijf een hekel hebben aan het grafische stukje, het is gewoon vreselijk saai. :')
  Moderator woensdag 20 juni 2018 @ 22:03:35 #83
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179932044
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juni 2018 21:51 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Ik ben zelf ook echt een backender.. En als ik iets mort maken voor de cliënt dan is het meestal gewoon een console programma.

Ben nu bezig met een web app maar ik blijf een hekel hebben aan het grafische stukje, het is gewoon vreselijk saai. :')
Hehe grafisch vind ik niet erg ik doe beeld analyse en maak erg veel filmpjes (zie ook die vogel zwerm in wat post hierboven) maar het maken van menutjes of UI voelt inderdaad vaak enorm beperkend. Heb ook een pakket in R gemaakt en daar ooit een shiny interface bij gemaakt maar ik heb dan altijd ja maar als ik het zou gebruiken zou ik veel meer flexibiliteit willen hebben. Uiteindelijk wordt het dus ook een pakket met functies zonder UI.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_179932115
quote:
2s.gif Op woensdag 20 juni 2018 22:03 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Hehe grafisch vind ik niet erg ik doe beeld analyse en maak erg veel filmpjes (zie ook die vogel zwerm in wat post hierboven) maar het maken van menutjes of UI voelt inderdaad vaak enorm beperkend. Heb ook een pakket in R gemaakt en daar ooit een shiny interface bij gemaakt maar ik heb dan altijd ja maar als ik het zou gebruiken zou ik veel meer flexibiliteit willen hebben. Uiteindelijk wordt het dus ook een pakket met functies zonder UI.
Cool, ik wist niet dat je je hier mee bezig hield
  Moderator woensdag 20 juni 2018 @ 22:09:43 #85
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179932272
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juni 2018 22:05 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Cool, ik wist niet dat je je hier mee bezig hield
Ik ben moleculair bioloog, doe voornamelijk microscopie maar ben ook iemand die graag nummers aan beelden hangt in plaats van alles op het oog te doen. Dus ik maak veel beelden en meet erin. En dan voornamelijk super-resolutie microscopie (licht microscopie met een hogere resolutie dan de natuurkundige limiet).

Maar flexibele programmeer vingers helpen bij het data uit beelden te persen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator woensdag 20 juni 2018 @ 22:12:42 #86
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179932374
Al hoef je niet altijd te meten dit is duidelijk een G

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_179936189
Denk dat ik mijn backend toch maar in Go ga maken. :+

Is wel een erg fijne taal voor een REST API, en Django REST lijkt dood en de documentatie is ruk en foutief. De filosofie om van frameworks af te stappen staat mij sowieso wel aan. :P
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_179936363
Imports vanaf github/andere versiebeheersystemen blijft heel sexy.

I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_179939147
Meldt :)

Apex-developer hier, wordt veel gebruikt bij een groot CRM-platform, waarbij Apex grotendeels gebaseerd is op Java (verschillen zijn bijvoorbeeld dat we geen SELECT * kunnen gebruiken in queries) en combineer dat met Visualforce als frontend (lijkt een beetje op HTML) en Javascript als communicatie tussen front- en backend.

M'n werk houdt alles in van triggerbased userinput verwerken tot integraties met allerlei platformen via Http(s), SOAP en REST. Verder natuurlijk een stukje frontend erbij, alhoewel dat redelijk binnen de standaarden blijft en op basis van het Aura framework is, vrij gelimiteerd.

In m'n vrije tijd houd ik me bezig met wat Android development in combinatie met Arduino (C/C++) waarmee ik m'n huis probeer te automatiseren en heb ik voor de judo ooit een poulemaker in elkaar geknutseld in C#. Echter maakt die alleen maar round-robin poules en wil ik die nog uit gaan breiden met bijvoorbeeld afvalrondes (met evt. herkansing) en round-robin met eliminatie. Mijn kennis van C# is echter een beetje vastgeroest (en ik heb er nooit echt mee gewerkt) dus ik zit nog te kijken om dat met Android te gaan fixen, Firebase erachter zodat het lekker mobiel is. (nee, geen Apple development hier) Genoeg hobbyprojectjes dus.
  donderdag 21 juni 2018 @ 12:39:15 #90
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_179941143
Ook maar even een TVP doen hier, want Embedded Software Engineer. Dus voornamelijk low-level C/C++. En ik knooi ook wel eens wat aan in Python/C#/Haskell/Lua/etc..
nee, jij dan!
pi_179943239
quote:
16s.gif Op donderdag 21 juni 2018 01:08 schreef FlippingCoin het volgende:
Denk dat ik mijn backend toch maar in Go ga maken. :+

Is wel een erg fijne taal voor een REST API, en Django REST lijkt dood en de documentatie is ruk en foutief. De filosofie om van frameworks af te stappen staat mij sowieso wel aan. :P
Flask geen optie? Veel lichter dan django.
pi_179943809
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juni 2018 14:31 schreef Farenji het volgende:

[..]

Flask geen optie? Veel lichter dan django.
Ja dat had al een betere keuze geweest denk ik dan Django Rest. Maar ik had alleen nog maar een hello world API call gemaakt. Kan nu nog kiezen en op een stage verleden jaar een micro service met een REST API gemaakt en dat beviel na het even wennen aan Go erg goed.

Een programmeertaal met een native server gemaakt rond threading is wel fijn denk ik voor wat ik wil. :P
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_179943819
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 12:39 schreef Gehenna het volgende:
Ook maar even een TVP doen hier, want Embedded Software Engineer. Dus voornamelijk low-level C/C++. En ik knooi ook wel eens wat aan in Python/C#/Haskell/Lua/etc..
Gaaf. _O_

Als je gaat knooien laat maar weten wat je doet. :P
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_179943857
quote:
14s.gif Op donderdag 21 juni 2018 10:23 schreef bagpiper001 het volgende:
Meldt :)

Apex-developer hier, wordt veel gebruikt bij een groot CRM-platform, waarbij Apex grotendeels gebaseerd is op Java (verschillen zijn bijvoorbeeld dat we geen SELECT * kunnen gebruiken in queries) en combineer dat met Visualforce als frontend (lijkt een beetje op HTML) en Javascript als communicatie tussen front- en backend.

M'n werk houdt alles in van triggerbased userinput verwerken tot integraties met allerlei platformen via Http(s), SOAP en REST. Verder natuurlijk een stukje frontend erbij, alhoewel dat redelijk binnen de standaarden blijft en op basis van het Aura framework is, vrij gelimiteerd.

In m'n vrije tijd houd ik me bezig met wat Android development in combinatie met Arduino (C/C++) waarmee ik m'n huis probeer te automatiseren en heb ik voor de judo ooit een poulemaker in elkaar geknutseld in C#. Echter maakt die alleen maar round-robin poules en wil ik die nog uit gaan breiden met bijvoorbeeld afvalrondes (met evt. herkansing) en round-robin met eliminatie. Mijn kennis van C# is echter een beetje vastgeroest (en ik heb er nooit echt mee gewerkt) dus ik zit nog te kijken om dat met Android te gaan fixen, Firebase erachter zodat het lekker mobiel is. (nee, geen Apple development hier) Genoeg hobbyprojectjes dus.
Cool nooit mee gewerkt. Ik ben nu zelf bezig met een android app alleen dan met Ionic/Cordova waardoor het hybrid native/web applicatie is. Vind ik wel erg fijn. :P
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_179977468
Bugje in de laatste versie van PHPMyAdmin:

https://stackoverflow.com/questions/48001569/phpmyadmin-count-parameter-must-be-an-array-or-an-object-that-implements-co

Voor het geval dat iemand er tegenaan loopt :P

Tevens nieuwe alpha versie van mijn site online:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat vinden jullie? *O*

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 22-06-2018 22:18:51 ]
pi_179980437
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 22:11 schreef DevFreak het volgende:
Bugje in de laatste versie van PHPMyAdmin:

https://stackoverflow.com/questions/48001569/phpmyadmin-count-parameter-must-be-an-array-or-an-object-that-implements-co

Voor het geval dat iemand er tegenaan loopt :P

Tevens nieuwe alpha versie van mijn site online:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat vinden jullie? *O*
Zijn er serieus nog mensen die phpmyadmin gebruiken?
pi_179980544
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 00:21 schreef Farenji het volgende:

[..]

Zijn er serieus nog mensen die phpmyadmin gebruiken?
Over het algemeen niet op productie maar ik wel ja. Wat is er allemaal mis met phpmyadmin volgens jou?
pi_179981903
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 00:21 schreef Farenji het volgende:

[..]

Zijn er serieus nog mensen die phpmyadmin gebruiken?
waarom niet? werkt prima.. (al issie wat trager met grote/veel databases)
pi_179984925
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 00:27 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Over het algemeen niet op productie maar ik wel ja. Wat is er allemaal mis met phpmyadmin volgens jou?
Het aantal bugs en ernstige lekken die erin gevonden zijn ligt me te hoog. Bovendien zijn er veel betere (niet web based) alternatieven die veel makkelijker te beveiligen zijn.
pi_179994974
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 07:34 schreef Farenji het volgende:

[..]

Het aantal bugs en ernstige lekken die erin gevonden zijn ligt me te hoog. Bovendien zijn er veel betere (niet web based) alternatieven die veel makkelijker te beveiligen zijn.
Dat is waar, maar er zijn zeker genoeg toepassingen te bedenken waar PHPMyAdmin super handig is.
pi_179995021
Wat mij betreft is mijn nieuwe site bijna klaar om bètastatus te krijgen. *O*

https://www.upmijnplaatje.nl/



'And you get free storage space! And you! Everybody gets free storage space!!!1'

Heb hard gewerkt aan ook een hoop andere features op de backend maar ben er maar mee gestopt, gezien ze waarschijnlijk toch nooit gebruikt gaan worden. Zat echt van alles bij, zoals authenticatie, albumbeheer, tijdelijke links, automatische verwijdering... Werd me voor de doelgroep te veel werk.

Hoop werk voor niks. Ga me binnenkort op een ander projectje storten. :)

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 23-06-2018 19:10:21 ]
pi_179995173
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 19:02 schreef DevFreak het volgende:
Wat mij betreft is mijn nieuwe site bijna klaar om bètastatus te krijgen. *O*

https://www.upmijnplaatje.nl/

[ afbeelding ]

'And you get free storage space! And you! Everybody gets free storage space!!!1'

Heb hard gewerkt aan ook een hoop andere features op de backend maar ben er maar mee gestopt, gezien ze waarschijnlijk toch nooit gebruikt gaan worden. Zat echt van alles bij, zoals authenticatie, albumbeheer, tijdelijke links, automatische verwijdering... Werd me voor de doelgroep te veel werk.

Hoop werk voor niks. Ga me binnenkort op een ander projectje storten. :)
Vet zal op laptop ze even proberen. _O_
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_179995182
En ach een hoop werk voor niks, misschien wel dingen tegengekomen waar je over hebt moeten nadenken en zo?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  zaterdag 23 juni 2018 @ 19:11:54 #104
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_179995186

Craph, wat is de syntax ook alweer om in Fok! een plaatje toe te voegen?

[ Bericht 8% gewijzigd door embedguy op 23-06-2018 19:19:11 ]
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_179995205
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 19:11 schreef embedguy het volgende:
[img data-src="https://www.upmijnplaatje.nl/image/9b4315c93cf4c76bfe1d2d8f9357a1bc" style="visibility:hidden;"]
Sorry ik blijf nu met mijn tengels van de backend af xD
pi_179995209
[img = grootte ]https://www.upmijnplaatje(...)c76bfe1d2d8f9357a1bc" [ /img]


^ Zo hoort ie, zonder /show want dat werkt natuurlijk niet.

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 23-06-2018 19:17:25 ]
pi_179995223
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 19:11 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Vet zal op laptop ze even proberen. _O_
Nice, ben benieuwd wat je vind :)
pi_179995246
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 19:11 schreef FlippingCoin het volgende:
En ach een hoop werk voor niks, misschien wel dingen tegengekomen waar je over hebt moeten nadenken en zo?
Valt mee, heb het mezelf vooral onnodig moeilijk gemaakt door 'te netjes' te programmeren. Het is vooral alle zooi die ik de prullenmand in gegooid heb.
pi_179995278
ik ben bezig met mezelf aan te leren een httpserver te schrijven die websockets kan upgraden. :P

Het is nu nog Iets simpels dat http pagina's kan serveren en requests van browsers kan uitlezen en een simpele html pagina terug stuurt. :P

In Java :P
Redacted
pi_179995322
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 19:17 schreef cablegunmaster het volgende:
ik ben bezig met mezelf aan te leren een httpserver te schrijven die websockets kan upgraden. :P
In PHP? Ik heb ooit iets als dit geschreven:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
namespace App\Lib;
final class ContactServer
{
    /*
     *  @var $instance
     *
     *  Instance of this class.
     */
    private static $instance;
    /*
     *  @collection $settings
     *
     *  Settings for the connection.
     */
    private $settings;
    /*
     *  This property contains the listening socket.
     */
    private $socket;
    /*
     *  This array contains all connected clients.
     */
    private $clients = [];
    private function __construct(string $host, int $port)
    {
        // Set preferences.
        $this->settings = [
            'host' => $host,
            'port' => $port
        ];
        // Boot the server.
        if ($this->boot())
        {
            // Run it!
            $this->run();
        }
        else
        {
            echo socket_last_error($this->socket);
            dd('Application has exited.');
        }
    }
    /*
     *  Create an instance of the server.
     *
     *  @return void
     */
    public static function Instance(string $host = null, int $port = 8000)
    {
        if (!static::$instance instanceof ContactServer)
        {
            if (is_null($host))
            {
                $host = $_SERVER['SERVER_NAME'];
            }
            static::$instance = new ContactServer($host, $port);
        }
    }
    /*
     *  Fire it up! This function creates the socket and binds it.
     *
     *  @return bool
     */
    private function boot() : bool
    {
        // Create the socket.
        $this->socket = socket_create(AF_INET, SOCK_STREAM, SOL_TCP);
        // Check if the creation was successful.
        if (!$this->socket)
        {
            return false;
        }
        // Bind the socket and check for errors.
        if(!socket_bind($this->socket, $this->settings['host'], $this->settings['port']))
        {
            return false;
        }
        // Open the socket for incoming requests.
        if (!socket_listen($this->socket, 50000))
        {
            return false;
        }
        return true;
    }
    private function run()
    {
        do
        {
            $newClient = null;
            if ($newClient = socket_accept($this->socket) === false)
            {
                echo 'Error: ' . socket_strerror(socket_last_error($this->socket));
            }
        } while (true);
    }
}

is wel al even geleden, maar je hebt in de SPL wat dingen zitten ervoor :)

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 23-06-2018 19:20:12 ]
pi_179995361
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 19:11 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Vet zal op laptop ze even proberen. _O_
BTW hij is 100% responsive
pi_179995387
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 19:19 schreef DevFreak het volgende:

[..]

In PHP? Ik heb ooit iets als dit geschreven:
[ code verwijderd ]

is wel al even geleden, maar je hebt in de SPL wat dingen zitten ervoor :)
SPL, wat is dit? En wat ik bouw draait op een eigengemaakte http Server , wat voor PHP bv. Apache is.
Dat zit ik nu net te maken . :P
Redacted
pi_179995422
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 19:21 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

SPL, wat is dit? En wat ik bouw draait op een eigengemaakte http Server , wat voor PHP bv. Apache is.
Dat zit ik nu net te maken . :P
Standard PHP Library

Maar vet, welke taal gebruik je dan? Neem aan dat je niet in low-level C++ zit te coderen?
pi_179995474
Heeft iemand een goed alternatief voor Selenium?
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_179995505
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 19:23 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Standard PHP Library

Maar vet, welke taal gebruik je dan? Neem aan dat je niet in low-level C++ zit te coderen?
Java :P

En dan alles wat je maakt zoveel mogelijk zelf proberen te bouwen, niks met librarys die al bestaan,.

Dan vraag jeje af hoe werkt een HTML request?
Waar bestaat dit uit ?
dan krijg je al snel dat je "GET /index.php httpserver1.0/n" als eerste regel moet parsen.
Heb het opgezet als een state machine, en ben nu bezig met het upgraden van de socket connectie.

Wat ik nu gebruik om mijn webserver te implementeren is dit als leidraad en alles opzoeken , wat ik denk dat niet geheel klopt. :P
https://tools.ietf.org/html/rfc2616
Redacted
pi_179995510
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 19:25 schreef JeSuisDroppie het volgende:
Heeft iemand een goed alternatief voor Selenium?
Puppeteer?
Redacted
  zaterdag 23 juni 2018 @ 19:30:19 #117
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_179995586
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 19:25 schreef JeSuisDroppie het volgende:
Heeft iemand een goed alternatief voor Selenium?
Wat is er mis met Selenium?

[ Bericht 4% gewijzigd door embedguy op 23-06-2018 20:20:49 ]
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_180001770
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 19:30 schreef embedguy het volgende:

[..]

Wat is er mis met Selenium?

Vind het een beetje meh werken. Omslachtig vooral.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
  zaterdag 23 juni 2018 @ 23:14:03 #119
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_180001920
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 23:04 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Vind het een beetje meh werken. Omslachtig vooral.
Omslachtig? Hoe bedoel je? Hoe gebruik je het nu dan? Hoe stuur je het aan?

Er zijn libraries waarmee je plug&play je browser via Selenium kan aansturen, echter is de manier waarop je Selenium gebruikt heel erg vrij. Dus je kunt het ook via een omslachtige weg doen, maar dat ligt niet aan Selenium heb ik het idee.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_180006420
quote:
2s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 18:58 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Dat is waar, maar er zijn zeker genoeg toepassingen te bedenken waar PHPMyAdmin super handig is.
Als je echt niks anders hebt ja maar wanneer gebeurt dat. Persoonlijk vind ik de standaard mysql cli tools ook prima, maar als je ssh toegang hebt kun je ook iets als sequel pro (https://www.sequelpro.com/) gebruiken waarmee je simpel een connectie over ssh kan tunnelen.
pi_180006693
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 19:26 schreef cablegunmaster het volgende:
"GET /index.php httpserver1.0/n"
Ik denk dat je hier het volgende bedoelde:
1GET /index.php HTTP/1.0
Als we het over het stokoude HTTP 1.0 hebben. Opzich wel een leuk projectje. Vraag me af of je niet hebt overwogen een FastCGI applicatie te schrijven? Dan laat je je webserver (nginx, apache is namelijk niet meer zo actueel) de HTTP requests afhandelen en waar verdere verwerking nodig is de relevante headers doorsturen naar je applicatie (die gewoon continue in je geheugen blijft resideren). Op die manier krijg je min of meer beschaafde requests van je webserver, die je (tot op zekere hoogte) kunt vertrouwen in tegenstelling tot de requests van clients op het internet. Scheelt je een hoop werk en ik heb zelf niet de illusie dat je in je eentje gemakkelijk een betere webserver dan nginx kunt schrijven. Zelf schrijf ik mijn webapplicaties in C, maar ik heb even gekeken en in de openmarket FastCGI dev kit zit ook een java implementatie. Je kan natuurlijk ook aan de hand van de specificaties je eigen implementatie schrijven, als je niet van bibliotheken afhankelijk wilt zijn.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_180006926
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 09:25 schreef Farenji het volgende:

[..]

Als je echt niks anders hebt ja maar wanneer gebeurt dat. Persoonlijk vind ik de standaard mysql cli tools ook prima, maar als je ssh toegang hebt kun je ook iets als sequel pro (https://www.sequelpro.com/) gebruiken waarmee je simpel een connectie over ssh kan tunnelen.
Eigenlijk heb je gewoon gelijk. Ik gebruik Sequal al twee jaar lokaal, dus waarom zou ik niet gewoon tunnelen naar mijn server met key files. Misschien dat het een slechte gewoonte is die zich met de jaren genesteld heeft in mijn ontwikkelroutine.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 24-06-2018 10:10:43 ]
pi_180008575
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 09:48 schreef oranjevogel1 het volgende:
FastCGI applicatie
Ah een buffer om de request zodat alle request binnen het proces afgehandeld kunnen worden zonder elke keer een nieuw proces te starten? :P Zoverre dat ik het nu begrijp.

quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 09:48 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Ik denk dat je hier het volgende bedoelde:
[ code verwijderd ]

Als we het over het stokoude HTTP 1.0 hebben. Opzich wel een leuk projectje. Vraag me af of je niet hebt overwogen een FastCGI applicatie te schrijven? Dan laat je je webserver (nginx, apache is namelijk niet meer zo actueel) de HTTP requests afhandelen en waar verdere verwerking nodig is de relevante headers doorsturen naar je applicatie (die gewoon continue in je geheugen blijft resideren). Op die manier krijg je min of meer beschaafde requests van je webserver, die je (tot op zekere hoogte) kunt vertrouwen in tegenstelling tot de requests van clients op het internet. Scheelt je een hoop werk en ik heb zelf niet de illusie dat je in je eentje gemakkelijk een betere webserver dan nginx kunt schrijven. Zelf schrijf ik mijn webapplicaties in C, maar ik heb even gekeken en in de openmarket FastCGI dev kit zit ook een java implementatie. Je kan natuurlijk ook aan de hand van de specificaties je eigen implementatie schrijven, als je niet van bibliotheken afhankelijk wilt zijn.
Jep was ff snel geschreven ;( slordig van me.
Redacted
pi_180009080
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 19:02 schreef DevFreak het volgende:
Wat mij betreft is mijn nieuwe site bijna klaar om bètastatus te krijgen. *O*

https://www.upmijnplaatje.nl/

[ afbeelding ]

'And you get free storage space! And you! Everybody gets free storage space!!!1'

Heb hard gewerkt aan ook een hoop andere features op de backend maar ben er maar mee gestopt, gezien ze waarschijnlijk toch nooit gebruikt gaan worden. Zat echt van alles bij, zoals authenticatie, albumbeheer, tijdelijke links, automatische verwijdering... Werd me voor de doelgroep te veel werk.

Hoop werk voor niks. Ga me binnenkort op een ander projectje storten. :)


werkt prima *O*

[ Bericht 2% gewijzigd door FlippingCoin op 24-06-2018 12:38:01 ]
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180009126
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 09:48 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Ik denk dat je hier het volgende bedoelde:
[ code verwijderd ]

Als we het over het stokoude HTTP 1.0 hebben. Opzich wel een leuk projectje. Vraag me af of je niet hebt overwogen een FastCGI applicatie te schrijven? Dan laat je je webserver (nginx, apache is namelijk niet meer zo actueel) de HTTP requests afhandelen en waar verdere verwerking nodig is de relevante headers doorsturen naar je applicatie (die gewoon continue in je geheugen blijft resideren). Op die manier krijg je min of meer beschaafde requests van je webserver, die je (tot op zekere hoogte) kunt vertrouwen in tegenstelling tot de requests van clients op het internet. Scheelt je een hoop werk en ik heb zelf niet de illusie dat je in je eentje gemakkelijk een betere webserver dan nginx kunt schrijven. Zelf schrijf ik mijn webapplicaties in C, maar ik heb even gekeken en in de openmarket FastCGI dev kit zit ook een java implementatie. Je kan natuurlijk ook aan de hand van de specificaties je eigen implementatie schrijven, als je niet van bibliotheken afhankelijk wilt zijn.
Met perl gebruik ik altijd de psgi specificatie (https://plackperl.org/) die weer gebaseerd is op Pythons wsgi (https://www.python.org/dev/peps/pep-0333/) en Rack van Ruby (https://rack.github.io/). Op zich heel simpele specs maar wel echt een verbetering tov hoe het eerst ging. Je bent echt veel flexibeler als je de webserver van je applicatie scheidt, en het is qua geheugengebruik ook beter omdat je workers niet ook de ballast van je webservers erbij hebben. Daarnaast grote voordelen zoals uniforme middleware (die je dus ook makkelijk zelf kan schrijven) en je hebt zelfs compatibility layers zelfs voor zwaar achterhaalde standaarden als plain old cgi.
pi_180013314
quote:
16s.gif Op zondag 24 juni 2018 12:32 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

werkt prima *O*
^O^
pi_180024877
Waarom zijn enumerations in zo veel talen kut? :{
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180025408
quote:
16s.gif Op zondag 24 juni 2018 23:10 schreef FlippingCoin het volgende:
Waarom zijn enumerations in zo veel talen kut? :{
Ha, ik kwam er laatst achter dat je een mysql tabel waar een enum kolom in zit, niet kan aanpassen met laravel migrations. Not supported. Waarom weet ik niet want met een raw sql query is het uiteraard geen enkel probleem.
  zondag 24 juni 2018 @ 23:51:17 #129
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_180025433
quote:
16s.gif Op zondag 24 juni 2018 23:10 schreef FlippingCoin het volgende:
Waarom zijn enumerations in zo veel talen kut? :{
Wat is er kut aan dan? :?
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_180025461
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 23:49 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ha, ik kwam er laatst achter dat je een mysql tabel waar een enum kolom in zit, niet kan aanpassen met laravel migrations. Not supported. Waarom weet ik niet want met een raw sql query is het uiteraard geen enkel probleem.
Hmmm dat is wel raar dan ja. :o
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180025483
quote:
17s.gif Op zondag 24 juni 2018 23:51 schreef embedguy het volgende:

[..]

Wat is er kut aan dan? :?
Nou ik wil gewoon een enum in Golang, met drie constante strings. Maar als ik dan de tekst eruit terug wil hebben moet ik een eigen String functie schrijven. En in Java was het ook al zo omslachtig.



Dit is wat ik ervoor moet maken. Misbruik ik enums nu of hoort dit zo omslachtig?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  maandag 25 juni 2018 @ 09:49:14 #132
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_180030042
enum's zijn in mijn optiek ook meer bedoeld voor constante integer waardes.
Je kunt daarnaast wel vrij makkelijk een toString() functie maken uiteraard :)

Ik weet dat string-enums in C# overigens wel makkelijk kan, maar daar gebruik ik het eigenlijk ook nooit.
nee, jij dan!
pi_180031032
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 09:49 schreef Gehenna het volgende:
enum's zijn in mijn optiek ook meer bedoeld voor constante integer waardes.
Je kunt daarnaast wel vrij makkelijk een toString() functie maken uiteraard :)

Ik weet dat string-enums in C# overigens wel makkelijk kan, maar daar gebruik ik het eigenlijk ook nooit.
Hmmm maar het voordeel voor nu is dat mijn IDE in de rest van de code de te geven waardes voor mode geeft, en er niet een typo insluipt die pas tijdens runtime een fout geeft. :o

Als er gewoon een enum mogelijkheid was met een array van const strings zou dat best handig zijn voor bijvoorbeelde onderdteunde kleuren en dit soort dingen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180037119
https://www.upmijnplaatje.nl

v0.4 is online :)

Met o.a. vernieuwde authenticatie pagina's en pagina om settings van plaatjes te veranderen. Wordt wel opgeslagen maar daar merk je nu nog niks van.

[ Bericht 25% gewijzigd door #ANONIEM op 25-06-2018 16:20:05 ]
pi_180037486
quote:
7s.gif Op maandag 25 juni 2018 16:14 schreef DevFreak het volgende:
https://www.upmijnplaatje.nl

v0.4 is online :)

Met o.a. vernieuwde authenticatie pagina's en pagina om settings van plaatjes te veranderen. Wordt wel opgeslagen maar daar merk je nu nog niks van.

Werkt aardig :P
Redacted
pi_180037580
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 16:34 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Werkt aardig :P
Go register :D
pi_180041300
niemand on the line hier vanavond? :o
pi_180042647
quote:
1s.gif Op maandag 25 juni 2018 16:37 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Go register :D
Nah... genoeg die het niet doen,misschien als je de google+ registratie combineert met registreren dat ik het doe :P ? Oauth2 achtige toestand, je komt van google+ Dus log je in met google+ en is het OK. dan krijg je te maken met authenticatie en autorisatie :D .

https://developers.google.com/identity/sign-in/web/sign-in

Al moet je jezelf wel de vraag stellen of je Google+ of je social media op je webpagina wilt hebben.
Redacted
pi_180042967
quote:
1s.gif Op maandag 25 juni 2018 19:28 schreef DevFreak het volgende:
niemand on the line hier vanavond? :o
On the line? Nah, voetbal gok ik, en bezig met afstudeer presentatie :o .
Redacted
pi_180043011
quote:
1s.gif Op maandag 25 juni 2018 19:28 schreef DevFreak het volgende:
niemand on the line hier vanavond? :o
Ben aan het overwerken :{
Aan het vechten met de &^%$^&%$ exactonline api. Wat een doffe ellende. :'(
Slechte incomplete documentatie, slechte onduidelijke benamingen, complexe ondoorzichtige relaties, inconsequente werking, bedroevende performance, vage foutmeldingen, man hou op. Shoot me.
pi_180043066
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 20:15 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ben aan het overwerken :{
Aan het vechten met de &^%$^&%$ exactonline api. Wat een doffe ellende. :'(
Slechte incomplete documentatie, slechte onduidelijke benamingen, complexe ondoorzichtige relaties, inconsequente werking, bedroevende performance, vage foutmeldingen, man hou op. Shoot me.
Dat is klote. Moet het per se vandaag af?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180043082
quote:
1s.gif Op maandag 25 juni 2018 19:28 schreef DevFreak het volgende:
niemand on the line hier vanavond? :o
Kijk vooral voetbal nu ja. :@
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180043205
quote:
1s.gif Op maandag 25 juni 2018 20:16 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Dat is klote. Moet het per se vandaag af?
Deze week, maar ik heb meer te doen. En ik wil er vanaf zijn. Ben er al weken mee bezig geweest. Heel complex project, veeleisende opdrachtgever.
pi_180043340
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 20:15 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ben aan het overwerken :{
Aan het vechten met de &^%$^&%$ exactonline api. Wat een doffe ellende. :'(
Slechte incomplete documentatie, slechte onduidelijke benamingen, complexe ondoorzichtige relaties, inconsequente werking, bedroevende performance, vage foutmeldingen, man hou op. Shoot me.
Piew.

rm -rf / - ? :P of mv ~ /dev/null ? :D
Redacted
pi_180043432
quote:
1s.gif Op maandag 25 juni 2018 16:37 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Go register :D
Dat plaatje was eigenlijk mijn frontend server dat een O op een Canvas gooide en voortbewoog en zichzelf dupliceerde zonder dat de canvas refresht dan krijg je na verloop dit effect . :P
Redacted
pi_180043486
quote:
14s.gif Op maandag 25 juni 2018 20:21 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

Piew.

rm -rf / - ? :P
Als ik in het bezit was van een low orbit ion cannon dan had ik nu dat hele tiefus exactonline van de aardbol weggevaagd.
pi_180043716
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 20:25 schreef Farenji het volgende:

[..]

Als ik in het bezit was van een low orbit ion cannon dan had ik nu dat hele tiefus exactonline van de aardbol weggevaagd.
Dat is toch niet zo moeilijk te vinden? :P LOI zwerft wel ergens rond , ben hem al een paar keer tegen gekomen. en zelf 1 maken is al helemaal niet moeilijk, ben ik achter. 1 a 2 commando's plus een ip adres en je hebt een DDOS aanval gestart. ;( Nadeel is dat het niet zo krachtig is, dat je meerdere computers nodig hebt en vele grote verbindingen.

Al zou een echte LOIC wel tof zijn en dan letterlijk datacenters wegvagen _O- .
Redacted
pi_180043893
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 20:31 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

Dat is toch niet zo moeilijk te vinden? :P LOI zwerft wel ergens rond , ben hem al een paar keer tegen gekomen. en zelf 1 maken is al helemaal niet moeilijk, ben ik achter. 1 a 2 commando's plus een ip adres en je hebt een DDOS aanval gestart. ;( Nadeel is dat het niet zo krachtig is, dat je meerdere computers nodig hebt en vele grote verbindingen.

Al zou een echte LOIC wel tof zijn en dan letterlijk datacenters wegvagen _O- .
Ik doelde ook op een echte LOIC, geen suffe ddos... ben geen scriptkiddie!
pi_180043944
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 20:06 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

Nah... genoeg die het niet doen,misschien als je de google+ registratie combineert met registreren dat ik het doe :P ? Oauth2 achtige toestand, je komt van google+ Dus log je in met google+ en is het OK. dan krijg je te maken met authenticatie en autorisatie :D .

https://developers.google.com/identity/sign-in/web/sign-in

Al moet je jezelf wel de vraag stellen of je Google+ of je social media op je webpagina wilt hebben.
Absoluut niet.

Plus het is een registratie van 10 seconden :')
pi_180044031
quote:
7s.gif Op maandag 25 juni 2018 20:40 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Absoluut niet.

Plus het is een registratie van 10 seconden :')
Je email validator is kaduuk :P Doe eens fixen?
bv: avw29453@lakqs.com . is aangemerkt als een niet geldige email terwijl het een geldig email is. Hetzelfde geldt voor test@t126.com

Leuk stukje om te lezen:
https://haacked.com/archi(...)ddress-until-i.aspx/

[ Bericht 4% gewijzigd door cablegunmaster op 25-06-2018 20:49:34 ]
Redacted
pi_180044191
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 20:19 schreef Farenji het volgende:

[..]

Deze week, maar ik heb meer te doen. En ik wil er vanaf zijn. Ben er al weken mee bezig geweest. Heel complex project, veeleisende opdrachtgever.
Hmm dat is mooi kut dan, succes.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180044210
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 20:43 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

Je email validator is kaduuk :P Doe eens fixen?
bv: avw29453@lakqs.com . is aangemerkt als een niet geldige email terwijl het een geldig email is. Hetzelfde geldt voor test@t126.com
HTML5 heeft een ingebouwde email validator toch?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180044246
quote:
16s.gif Op maandag 25 juni 2018 20:49 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

HTML5 heeft een ingebouwde email validator toch?
Oh , dankje , gelijk even registreren met mijn "foutieve" email. :P
Nu ben ik geregistreerd met: shalimar.xola@0ld0x.com
Want HTML 5 heeft toch een ingebouwde email validatie toch?
Hoe heb ik dit gedaan? :P
Redacted
pi_180044320
quote:
7s.gif Op maandag 25 juni 2018 20:50 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

Oh , dankje , gelijk even registreren met mijn "foutieve" email. :P
Nu ben ik geregistreerd met: shalimar.xola@0ld0x.com
Want HTML 5 heeft toch een ingebouwde email validatie toch?
Hoe heb ik dit gedaan? :P
Wat bedoel je? :@
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180044338
quote:
16s.gif Op maandag 25 juni 2018 20:54 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Wat bedoel je? :@
Check je DB , ik heb een account aangemaakt met shalimar.xola@0ld0x.com terwijl dat geen valide email zou zijn volgens het HTML5 validatie systeem.
Redacted
pi_180044381
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 20:54 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

Check je DB , ik heb een account aangemaakt met shalimar.xola@0ld0x.com terwijl dat geen valide email zou zijn volgens het HTML5 validatie systeem.
Ah maar is niet mijn website. :P

Ik doelde erop, dat HTML5 een eigen e-mail validatie heeft. Die kan je prima gebruiken om aan de front-end om de gebruiker feedback te geven toch? Dit moet je toch niet aan de voorkant dichttimmeren.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180044453
quote:
16s.gif Op maandag 25 juni 2018 20:56 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ah maar is niet mijn website. :P

Ik doelde erop, dat HTML5 een eigen e-mail validatie heeft. Die kan je prima gebruiken om aan de front-end om de gebruiker feedback te geven toch? Dit moet je toch niet aan de voorkant dichttimmeren.
Oh je hebt gelijk , ikd acht dat ik het tegen DevFreak had :@ .

Feedback is altijd goed! :)
Het Idee is dat je alles accepteert, maar strict terug geeft :Y
Maar DevFreaks zijn email validatie is kinda broken
Wil ik mijn wachtwoord opvragen krijg ik 500 Server error. :@

[ Bericht 3% gewijzigd door cablegunmaster op 25-06-2018 21:15:05 ]
Redacted
pi_180046973
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 21:00 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

Oh je hebt gelijk , ikd acht dat ik het tegen DevFreak had :@ .

Feedback is altijd goed! :)
Het Idee is dat je alles accepteert, maar strict terug geeft :Y
Maar DevFreaks zijn email validatie is kinda broken
Wil ik mijn wachtwoord opvragen krijg ik 500 Server error. :@

Heb ik kutcode geschreven ja? :P
pi_180047004
quote:
7s.gif Op maandag 25 juni 2018 22:11 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Heb ik kutcode geschreven ja? :P
Beetje, en nu verbeteren.
Zoek de RFC op voor email validatie en kijk wat degelijk is om als validatie te gebruiken.
Wat kan je wel gebruiken en wat is totale bullshit voor je gevoel om te valideren? :)
bv @126.com is ook een valide email.
Redacted
pi_180047072
quote:
10s.gif Op maandag 25 juni 2018 22:12 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

Beetje, en nu verbeteren.
Zoek de RFC op voor email validatie en kijk wat degelijk is om als validatie te gebruiken.
Wat kan je wel gebruiken en wat is totale bullshit voor je gevoel om te valideren? :)
Email validatie is sowieso best wel funkywunky als je je strikt aan de RFC zou houden _O-
Ik zal de code morgen even aanpassen, hij kijkt nu alleen of er een domain lookup succesvol is en dat moet veranderd worden naar MX.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 25-06-2018 22:15:40 ]
pi_180047086
quote:
7s.gif Op maandag 25 juni 2018 22:14 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Email validatie is sowieso best wel funkywunky als je je strikt aan de RFC zou houden _O-
Daarom ook niet geheel strict :) maar wel wat je degelijk lijkt.
Redacted
pi_180047168
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 22:14 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

Daarom ook niet geheel strict :) maar wel wat je degelijk lijkt.
Een MX lookup moet succesvol zijn en dan is het wat mij betreft prima. :P Verder gewoon gezond verstand en af en toe een klein beetje modereren

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 25-06-2018 22:18:06 ]
pi_180047650
quote:
7s.gif Op maandag 25 juni 2018 22:17 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Een MX lookup moet succesvol zijn en dan is het wat mij betreft prima. :P Verder gewoon gezond verstand en af en toe een klein beetje modereren
vergeet niet bv @126.com is een legitieme webhost :). bv. om maar een rare eend in het bijt te omschrijven. :P
Redacted
pi_180047826
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 22:36 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

vergeet niet bv @126.com is een legitieme webhost :). bv. om maar een rare eend in het bijt te omschrijven. :P
Klopt, maar als er geen MX record achter hangt vallen ze meestal wel door de mand ;)
pi_180054929
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 22:36 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

vergeet niet bv @126.com is een legitieme webhost :). bv. om maar een rare eend in het bijt te omschrijven. :P
Ik heb de 500 error even aangepakt, werkt weer :)
  Moderator dinsdag 26 juni 2018 @ 11:30:15 #166
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_180055088
Heb net (gisteren) voor de tweede keer een artikel over ons R pakket ingestuurd, hopelijk wordt het dit keer wel ter review gestuurd. Zou tof zijn om een pakketje gepubliceerd te krijgen. :)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_180056251
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 11:30 schreef Bosbeetle het volgende:
Heb net (gisteren) voor de tweede keer een artikel over ons R pakket ingestuurd, hopelijk wordt het dit keer wel ter review gestuurd. Zou tof zijn om een pakketje gepubliceerd te krijgen. :)
wat is een R pakketje? bedoel je package als in library ? :9 ik maar denken aan tnt post pakketje.Wat voegt je R pakketje toe :) ?
Redacted
  Moderator dinsdag 26 juni 2018 @ 12:53:45 #168
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_180056302
quote:
11s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 12:49 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

wat is een R pakketje? bedoel je package als in library ? :9 ik maar denken aan tnt post pakketje.Wat voegt je R pakketje toe :) ?
Ja een library (of package in R jargon) met functies en wat kleine data structuren. En wat het toevoegt is dat het biologen een eenvoudig framework biedt om de statistiek waar R heel goed in is toe te passen op single-molecule localisatie data. Het biedt dus visualisatie, clustering en analyse methodes voor een specifiek type data.

Ik heb geen idee hoe software wordt gereviewd, heb wel ervaring met moleculaire biologie papers maar dit kan vele kanten opvallen. Reviewers kunnen het snel te makkelijk vinden of niet nieuw genoeg, aan de andere kant is het wel een pakket wat ik miste bij mijn analyses en het kan veel mensen veel werk schelen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_180056448
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 12:53 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ja een library (of package in R jargon) met functies en wat kleine data structuren. En wat het toevoegt is dat het biologen een eenvoudig framework biedt om de statistiek waar R heel goed in is toe te passen op single-molecule localisatie data. Het biedt dus visualisatie, clustering en analyse methodes voor een specifiek type data.

Ik heb geen idee hoe software wordt gereviewd, heb wel ervaring met moleculaire biologie papers maar dit kan vele kanten opvallen. Reviewers kunnen het snel te makkelijk vinden of niet nieuw genoeg, aan de andere kant is het wel een pakket wat ik miste bij mijn analyses en het kan veel mensen veel werk schelen.
Voor zover ik weet heb je geautomatiseerde reviews en peer reviews en is het per team afhankelijk wat goed genoeg is.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Moderator dinsdag 26 juni 2018 @ 13:07:12 #170
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_180056538
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 13:03 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Voor zover ik weet heb je geautomatiseerde reviews en peer reviews en is het per team afhankelijk wat goed genoeg is.
Dit sowieso peer reviewed want het moet in een wetenschappelijk tijdschrift komen. Dus eerst maar eens door de editor heen... :P

Maar ik kan mijn moleculair biologische peers wel inschatten maar software peers zijn nieuw voor mij :)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_180056621
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 13:07 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Dit sowieso peer reviewed want het moet in een wetenschappelijk tijdschrift komen. Dus eerst maar eens door de editor heen... :P

Maar ik kan mijn moleculair biologische peers wel inschatten maar software peers zijn nieuw voor mij :)
Daar heb ik nog geen ervaring mee. :o Maar je kan in principe nog steeds zelf een code inspectie tool gebruiken voor je het opstuurt. :P


Geen ervaring met R maar in Go heb je Go vet: http://blog.ralch.com/tutorial/golang-tools-inspection/
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Moderator dinsdag 26 juni 2018 @ 14:41:53 #172
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_180058027
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 13:10 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Daar heb ik nog geen ervaring mee. :o Maar je kan in principe nog steeds zelf een code inspectie tool gebruiken voor je het opstuurt. :P

Geen ervaring met R maar in Go heb je Go vet: http://blog.ralch.com/tutorial/golang-tools-inspection/
:Y als je in R een package build wordt er al zo'n soort test uitgevoerd.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_180060089
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 14:41 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

:Y als je in R een package build wordt er al zo'n soort test uitgevoerd.
Ah oké dat is wel nice. :Y
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180060186
Gister beetje dom geweest. :@

Was bezig met een unit test schrijven, nog niet zo bekend met de reflection library van Go. Wou dat de unit test failde als er een field nil(null) was van een struct maar hij faalde maar niet, blijkt een struct altijd geïnitialiseerd te worden met standaard waardes. :')
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180060367
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 11:48 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

Ah een buffer om de request zodat alle request binnen het proces afgehandeld kunnen worden zonder elke keer een nieuw proces te starten? :P Zoverre dat ik het nu begrijp.
De webserver is het process dat requests buffert. Je applicatie werkt ze een voor een af in het geval van een single threaded applicatie of meerdere tegelijkertijd in het geval van een multi threaded applicatie. Hetgeen je applicatie buffert zijn niet de requests, maar andere data die je gebruikt om te antwoorden.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_180060540
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 12:35 schreef Farenji het volgende:
Je bent echt veel flexibeler als je de webserver van je applicatie scheidt,
Dat zeker
quote:
en het is qua geheugengebruik ook beter omdat je workers niet ook de ballast van je webservers erbij hebben.
Kwestie van genoeg geheugen hebben. Een krachtige server hoeft natuurlijk niet slechter te zijn dan 2 minder krachtige.
quote:
Daarnaast grote voordelen zoals uniforme middleware (die je dus ook makkelijk zelf kan schrijven) en je hebt zelfs compatibility layers zelfs voor zwaar achterhaalde standaarden als plain old cgi.
Vergeet ook de veiligheidaspecten niet. Je applicatie onder een aparte gebruiker draaien is veiliger, dan alles onder de webserver gebruiker te draaien (die dan toegang heeft tot de data van alle applicaties). Zeker als je meerdere applicaties op 1 server hebt draaien.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_180068767
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 12:35 schreef Farenji het volgende:

[..]

Met perl gebruik ik altijd de psgi specificatie (https://plackperl.org/) die weer gebaseerd is op Pythons wsgi (https://www.python.org/dev/peps/pep-0333/) en Rack van Ruby (https://rack.github.io/). Op zich heel simpele specs maar wel echt een verbetering tov hoe het eerst ging. Je bent echt veel flexibeler als je de webserver van je applicatie scheidt, en het is qua geheugengebruik ook beter omdat je workers niet ook de ballast van je webservers erbij hebben. Daarnaast grote voordelen zoals uniforme middleware (die je dus ook makkelijk zelf kan schrijven) en je hebt zelfs compatibility layers zelfs voor zwaar achterhaalde standaarden als plain old cgi.

Serverless webapplicaties is wel een trend.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180070459
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 16:45 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

De webserver is het process dat requests buffert. Je applicatie werkt ze een voor een af in het geval van een single threaded applicatie of meerdere tegelijkertijd in het geval van een multi threaded applicatie. Hetgeen je applicatie buffert zijn niet de requests, maar andere data die je gebruikt om te antwoorden.
heb je een RFC voor me voor de implementatie hiervna? :P
Redacted
pi_180076987
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 23:24 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

heb je een RFC voor me voor de implementatie hiervna? :P
Ik weet niet of hier wel een RFC specificatie voor is.
De originele specificaties is geschreven door openmarket en daar zijn diverse mirrors van te vinden op het internet, zoals: http://www.mit.edu/~yandros/doc/specs/fcgi-spec.html

Voor een RFC kun je eventueel naar de RFC 3875 kijken. Dat is de RFC voor CGI/1.1 Daar vind je dus geen beschrijving van een FastCGI interface, maar wel de beschrijving van de CGI requests (in Hoofdstuk 4) die gelijk zijn tussen FastCGI en CGI.

Verder kun je nog kijken naar de documentatie van een webserver naar keuze (eigenlijk alle grote webservers ondersteunen FastCGI tegenwoordig).

Of je kijkt gewoon direct naar een implementatie. Op zich is het namelijk geen moeilijk protocol.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_180079207
Voor degenen die met hun baas in discussie zijn of het outsourcen van programmeurs een goed idee is, ik kreeg vandaag dit onder ogen van mijn lieftallige Indische collega. Het datamodel hiervan is vrij simpel: 1 account kan meerdere contacten bevatten. Nu wordt 1 of meerdere van deze accounts (bijvoorbeeld door een dataload) bijgewerkt en in de trigger vindt ik vervolgens dit terug:

1
2
3
4
5
6
7
List<Contact> contactList = new List<Contact>();
for(Account a : accList) {
 List<Contact> clist = [SELECT Id, Name FROM Contact WHERE AccountId = a.Id];
 for(Contact c : clist) {
  contactList.add(c);
 }
}

Op het allereerste gezicht (het is APEX, dus dan moet het wat omslachtiger) ziet het er niet verkeerd uit toch? WRONG. Het is een cloudplatform, waardoor je met limieten te maken krijgt. Een van die limieten is dat je maximaal 100 queries in een transactie mag doen. Guess what happens als ik met een dataload 101 accounts update.
Dit is overigens iets wat iedereen die meer dan een week met Apex werkt, zou moeten weten. Ik had het dus beter zelf kunnen doen.

Oh, dan heb ik het nog niet eens over de naamgeving. Een variabele met 1 letter? serieus? Ik word hier toch wel verdrietig van. :N
pi_180079957
quote:
9s.gif Op woensdag 27 juni 2018 14:13 schreef bagpiper001 het volgende:
Voor degenen die met hun baas in discussie zijn of het outsourcen van programmeurs een goed idee is, ik kreeg vandaag dit onder ogen van mijn lieftallige Indische collega. Het datamodel hiervan is vrij simpel: 1 account kan meerdere contacten bevatten. Nu wordt 1 of meerdere van deze accounts (bijvoorbeeld door een dataload) bijgewerkt en in de trigger vindt ik vervolgens dit terug:
[ code verwijderd ]

Op het allereerste gezicht (het is APEX, dus dan moet het wat omslachtiger) ziet het er niet verkeerd uit toch? WRONG. Het is een cloudplatform, waardoor je met limieten te maken krijgt. Een van die limieten is dat je maximaal 100 queries in een transactie mag doen. Guess what happens als ik met een dataload 101 accounts update.
Dit is overigens iets wat iedereen die meer dan een week met Apex werkt, zou moeten weten. Ik had het dus beter zelf kunnen doen.

Oh, dan heb ik het nog niet eens over de naamgeving. Een variabele met 1 letter? serieus? Ik word hier toch wel verdrietig van. :N
Heb je die docu gezien van Brandpunt over outsourcing van overheidsprojecten?
Ze hebben daar letterlijk een boekje op hun bureau met de titel 'Programmeren voor Dummies' :')

Spaghetti-code. :r

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 27-06-2018 15:12:43 ]
pi_180080040
quote:
9s.gif Op woensdag 27 juni 2018 14:13 schreef bagpiper001 het volgende:
Voor degenen die met hun baas in discussie zijn of het outsourcen van programmeurs een goed idee is, ik kreeg vandaag dit onder ogen van mijn lieftallige Indische collega. Het datamodel hiervan is vrij simpel: 1 account kan meerdere contacten bevatten. Nu wordt 1 of meerdere van deze accounts (bijvoorbeeld door een dataload) bijgewerkt en in de trigger vindt ik vervolgens dit terug:
[ code verwijderd ]

Op het allereerste gezicht (het is APEX, dus dan moet het wat omslachtiger) ziet het er niet verkeerd uit toch? WRONG. Het is een cloudplatform, waardoor je met limieten te maken krijgt. Een van die limieten is dat je maximaal 100 queries in een transactie mag doen. Guess what happens als ik met een dataload 101 accounts update.
Dit is overigens iets wat iedereen die meer dan een week met Apex werkt, zou moeten weten. Ik had het dus beter zelf kunnen doen.

Oh, dan heb ik het nog niet eens over de naamgeving. Een variabele met 1 letter? serieus? Ik word hier toch wel verdrietig van. :N
Dat is wel aardig kut en hij houdt zich ook niet aan jullie code conventies dus? En nu, ga je dit bespreken met mensen van je werk?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180081375
Denk dat ik het doel een klein beetje voorbij aan het schieten ben nu, maar ach xD

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 27 juni 2018 @ 18:28:51 #184
370352 I
Eye for an I
pi_180084855
quote:
7s.gif Op woensdag 27 juni 2018 16:17 schreef DevFreak het volgende:
Denk dat ik het doel een klein beetje voorbij aan het schieten ben nu, maar ach xD

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
^O^

Experimenteren met projectjes is nooit verkeerd. *O*
pi_180096024
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 18:28 schreef I. het volgende:

[..]

^O^

Experimenteren met projectjes is nooit verkeerd. *O*
:D Ik vond het er wel aardig uit zien.
Betrap mezelf er toch altijd op dat ik meer tijd moet besteden aan de views dan noodzakelijk. Misschien dat ik echt een mierenneuker ben.



[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 28-06-2018 12:01:32 ]
pi_180102167
quote:
1s.gif Op woensdag 27 juni 2018 15:15 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Dat is wel aardig kut en hij houdt zich ook niet aan jullie code conventies dus? En nu, ga je dit bespreken met mensen van je werk?
Ik heb verder alleen aan de projectleider hier laten zien wat voor soep ze er van bakken. Ik heb in principe niets te maken met deze code (ik werk in een andere sandbox, moest hier alleen zijn om wat te testen). Hij was er op zijn zachtst gezegd niet blij mee en er zal wel weer een belletje gaan richting die manager daar in India.

quote:
7s.gif Op woensdag 27 juni 2018 15:09 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Heb je die docu gezien van Brandpunt over outsourcing van overheidsprojecten?
Ze hebben daar letterlijk een boekje op hun bureau met de titel 'Programmeren voor Dummies' :')

Spaghetti-code. :r
Nee niet gezien maar op basis van ervaring denk ik dat we tot dezelfde conclusie gaan komen :P Documenteren is ook zoiets waar ze daar nog nooit van gehoord hebben.

Moet overigens wel zeggen: er zijn ook hele goeie programmeurs daar. Maar je moet goed zoeken en vaak vertrekken ze binnen een jaar ook naar het westen omdat het beter betaald..
  donderdag 28 juni 2018 @ 15:21:53 #187
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_180102424
quote:
7s.gif Op donderdag 28 juni 2018 07:51 schreef DevFreak het volgende:

[ afbeelding ]
Ik zie een memory leak :D

Volgens mij had het zoiets moeten zijn :P

while(1){
eat();
sleep();
code();
}
nee, jij dan!
  Moderator donderdag 28 juni 2018 @ 15:31:55 #188
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_180102574
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juni 2018 15:21 schreef Gehenna het volgende:

[..]

Ik zie een memory leak :D

Volgens mij had het zoiets moeten zijn :P

while(1){
eat();
sleep();
code();
}
die is in ieder geval een stuk minder recursief :D

Recursie blijf ik een lastig concept vinden je kunt er ontzettend veel mee maar je loopt zo snel tegen een stackoverflow aan.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_180102625
quote:
2s.gif Op donderdag 28 juni 2018 15:31 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

die is in ieder geval een stuk minder recursief :D

Recursie blijf ik een lastig concept vinden je kunt er ontzettend veel mee maar je loopt zo snel tegen een stackoverflow aan.
Als je simpele while true loops recursief gaat maken wel ja. :D
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Moderator donderdag 28 juni 2018 @ 15:37:40 #190
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_180102652
quote:
1s.gif Op donderdag 28 juni 2018 15:35 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Als je simpele while true loops recursief gaat maken wel ja. :D
Gedrochten maken kan ik wel

1
2
3
4
5
6
function fillsquare(x,y,start,size,col){
    setPixel((start%size)+x-floor(size/2),floor(start/size)+y-floor(size/2),col);
    if(start<(size*size)-1){
        fillsquare(x,y,start+1,size,col);
    }
}

Die gaat in ImageJ macro taal goed tot op blokjes van 10 bij 10 pixels ofzo :D

maar hij kan ook gewoon in een for loop, of nog makkelijker in een dubbele for loop.

(voor kleine blokjes is hij grappig genoeg wel super snel)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_180102701
quote:
2s.gif Op donderdag 28 juni 2018 15:31 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

die is in ieder geval een stuk minder recursief :D

Recursie blijf ik een lastig concept vinden je kunt er ontzettend veel mee maar je loopt zo snel tegen een stackoverflow aan.
Daarom gewoon GoTo gebruiken.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
  donderdag 28 juni 2018 @ 15:55:05 #192
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_180102892
quote:
2s.gif Op donderdag 28 juni 2018 15:31 schreef Bosbeetle het volgende:
Recursie blijf ik een lastig concept vinden je kunt er ontzettend veel mee maar je loopt zo snel tegen een stackoverflow aan.
Kwestie van condities afvangen, maar in mijn gebied (embedded) is recursie een redelijke no-go :P

In functionele talen zoals Haskell is het wel heel leuk om recursieve oplossingen voor problemen te vinden. Krijg je hele elegante code van O+ Nog steeds ontiegelijk traag voor grote aantallen, maar hé dat lost de compiler in de toekomst maar op :P

Zoals de elementen van een lijst omdraaien:
1
2
reverse []     = []                     
reverse (x:xs) = reverse xs ++ [x]
1: Reverse aanroepen met lege lijst, resulteert in een lege lijst

2: Je kunt in Haskell lijsten matchen op (x:xs). Dus het eerste element x en de rest, die we xs noemen. Komt de input overeen met zo'n lijst (en alle lijsten doen dat, behalve dus een lege) dan roep je gewoon de functie opnieuw aan, met de resterende xs. En het eerste element x plak je daar achteraan (via die '++')
nee, jij dan!
pi_180104877
quote:
2s.gif Op donderdag 28 juni 2018 15:37 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Gedrochten maken kan ik wel
[ code verwijderd ]

Die gaat in ImageJ macro taal goed tot op blokjes van 10 bij 10 pixels ofzo :D

maar hij kan ook gewoon in een for loop, of nog makkelijker in een dubbele for loop.

(voor kleine blokjes is hij grappig genoeg wel super snel)
Op stage wel eens een radix tree geschreven, voor bomen en het lopen door bomen is recursie wel handig.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180106944
quote:
16s.gif Op donderdag 28 juni 2018 17:29 schreef FlippingCoin het volgende:
voor bomen en het lopen door bomen is recursie wel handig.
wel handig? Hoe wil je uberhaupt zonder recursie met bomen werken?
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_180107297
Ik zou willen dat ik op korte termijn veel ervaring op kan doen met JavaScript. Middels een goede praktijkgerichte cursus. Misschien dat ik dan ook jQuery achter kan laten.

Fillign the gaps zoals ze zeggen.

Ik kan wel aardige dingen maken maar loop toch tegen het probleem aan dat ik bugs goed kan voorkomen als ik meer kennis zou hebben van het mormel. :')

Vergeleken met traditionele talen is het echt allemaal vage magie. Wordt er soms echt helemaal krankzinnig van :r

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 28-06-2018 19:59:28 ]
pi_180107306
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juni 2018 19:01 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

wel handig? Hoe wil je uberhaupt zonder recursie met bomen werken?
Met reflection bijvoorbeeld. ;)
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  donderdag 28 juni 2018 @ 20:57:17 #197
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_180109255
quote:
7s.gif Op donderdag 28 juni 2018 19:23 schreef DevFreak het volgende:
Ik zou willen dat ik op korte termijn veel ervaring op kan doen met JavaScript. Middels een goede praktijkgerichte cursus. Misschien dat ik dan ook jQuery achter kan laten.

Fillign the gaps zoals ze zeggen.

Ik kan wel aardige dingen maken maar loop toch tegen het probleem aan dat ik bugs goed kan voorkomen als ik meer kennis zou hebben van het mormel. :')

Vergeleken met traditionele talen is het echt allemaal vage magie. Wordt er soms echt helemaal krankzinnig van :r
Vage shit tegenover traditionele talen? Begin met Typescript, lost het 'vaag zijn', afhankelijk wat je er vaag aan vindt, wel een heel eind op denk ik :D.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_180109388
quote:
11s.gif Op donderdag 28 juni 2018 20:57 schreef embedguy het volgende:

[..]

Vage shit tegenover traditionele talen? Begin met Typescript, lost het 'vaag zijn', afhankelijk wat je er vaag aan vindt, wel een heel eind op denk ik :D.
Maar TypeScript is niet bedoeld voor webdevelopment toch?
pi_180109440
quote:
7s.gif Op donderdag 28 juni 2018 21:04 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Maar TypeScript is niet bedoeld voor webdevelopment toch?
Jawel, wordt in Angular gebruikt bijvoorbeeld.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  donderdag 28 juni 2018 @ 21:13:34 #200
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_180109714
quote:
7s.gif Op donderdag 28 juni 2018 21:04 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Maar TypeScript is niet bedoeld voor webdevelopment toch?
Jawel hoor. Werkt prima icm angular, react, JQuery en vast ook zonder dat soort frameworks.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_180109747
quote:
1s.gif Op donderdag 28 juni 2018 21:13 schreef embedguy het volgende:

[..]

Jawel hoor. Werkt prima icm angular, react en vast ook zonder dat soort frameworks.
Ja je kan het ook zelf compilen. :Y
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  donderdag 28 juni 2018 @ 21:16:27 #202
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_180109796
quote:
1s.gif Op donderdag 28 juni 2018 21:14 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ja je kan het ook zelf compilen. :Y
Plain TS gaat niet werken nee in de browser ;p.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_180109863
quote:
1s.gif Op donderdag 28 juni 2018 21:16 schreef embedguy het volgende:

[..]

Plain TS gaat niet werken nee in de browser ;p.
Ja dus zonder een framework ook prima te gebruiken. :P
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180109959
quote:
1s.gif Op donderdag 28 juni 2018 21:06 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Jawel, wordt in Angular gebruikt bijvoorbeeld.
Persoonlijk ben ik van mening dat het allemaal te veel van het goede is. We hebben ooit met zijn allen besloten dat we JavaScript zouden gaan gebruiken om webpaginas's dynamisch te maken en hebben de standaard vervolgens verder uitontwikkeld om heuse complete applicaties te kunnen maken. En het werkt prima tot dusver.

Anno 2018 zitten we met tientallen frameworks opgescheept die in rap tempo verouderen en er komen steeds meer ontwikkelingen die de lat om ontwikkelaar te worden onnoemelijk hoog legt.

Een taal kan en mag evolueren en met een scripttaal als JS kun je niets anders verwachten maar ik vraag mij af in hoeverre je alom tegenwoordig echt frameworks nodig hebt als je alle ins- en outs van JS beheerst... We hebben het hier immers niet over een traditionele taal maar over een scripttaal die leeft in een browser. :')

Ik heb al genoeg voorbeelden van MMV, MVP en MVVM implementaties in vanilla JS. Daar heb je geen framework nummer #243452 voor nodig.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 28-06-2018 21:25:20 ]
  donderdag 28 juni 2018 @ 21:26:46 #205
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_180110038
quote:
2s.gif Op donderdag 28 juni 2018 21:23 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Persoonlijk ben ik van mening dat het allemaal te veel van het goede is. We hebben ooit met zijn allen besloten dat we JavaScript zouden gaan gebruiken om webpaginas's dynamisch te maken en hebben de standaard vervolgens verder uitontwikkeld om heuse complete applicaties te kunnen maken. En het werkt prima tot dusver.

Anno 2018 zitten we met tientallen frameworks opgescheept die in rap tempo verouderen en er komen steeds meer ontwikkelingen die de lat om ontwikkelaar te worden onnoemelijk hoog legt.

Een taal kan en mag evolueren en met een scripttaal als JS kun je niets anders verwachten maar ik vraag mij af in hoeverre je alom tegenwoordig echt frameworks nodig hebt als je alle ins- en outs van JS beheerst... We hebben het hier immers niet over een traditionele taal maar over een scripttaal die leeft in een browser. :')

Ik heb al genoeg voorbeelden van MMV, MVP en MVVM implementaties in vanilla JS. Daar heb je geen framework nummer #243452 voor nodig.
Typescript is geen framework...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
  donderdag 28 juni 2018 @ 21:27:24 #206
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_180110050
quote:
2s.gif Op donderdag 28 juni 2018 21:23 schreef DevFreak het volgende:
We hebben het hier immers niet over een traditionele taal maar over een scripttaal die leeft in een browser. :')
Wat is hier je punt? :9
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_180110069
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juni 2018 21:26 schreef embedguy het volgende:

[..]

Typescript is geen framework...
Snap ik, maar het is wéér een nieuwe technologie in ons veld. Ik wil gaan voor kwalitatieve code die duurzaam is. Als je vandaag iets schrijft is er morgen wel weer iemand die je vuil aankijkt omdat het zogenaamd 'oud' is....
  Moderator donderdag 28 juni 2018 @ 21:29:54 #208
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_180110103
Borland Pascal ftw... :P
Of delphi...

Toen ik op school wel eens wat probeerde met code zeiden de nerds dat die twee bovenstaande talen het helemaal waren :D

[ Bericht 27% gewijzigd door Bosbeetle op 02-07-2018 10:17:38 ]
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_180110122
quote:
2s.gif Op donderdag 28 juni 2018 21:23 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Persoonlijk ben ik van mening dat het allemaal te veel van het goede is. We hebben ooit met zijn allen besloten dat we JavaScript zouden gaan gebruiken om webpaginas's dynamisch te maken en hebben de standaard vervolgens verder uitontwikkeld om heuse complete applicaties te kunnen maken. En het werkt prima tot dusver.

Anno 2018 zitten we met tientallen frameworks opgescheept die in rap tempo verouderen en er komen steeds meer ontwikkelingen die de lat om ontwikkelaar te worden onnoemelijk hoog legt.

Een taal kan en mag evolueren en met een scripttaal als JS kun je niets anders verwachten maar ik vraag mij af in hoeverre je alom tegenwoordig echt frameworks nodig hebt als je alle ins- en outs van JS beheerst... We hebben het hier immers niet over een traditionele taal maar over een scripttaal die leeft in een browser. :')

Ik heb al genoeg voorbeelden van MMV, MVP en MVVM implementaties in vanilla JS. Daar heb je geen framework nummer #243452 voor nodig.
Die framework strijd heb je zo erg omdat je niet een andere programmeertaal kan gebruiken. Daarnaast is de DOM manipuleren met plain JS echt een bitch, wel eend een echte web applicatie geschreven zo?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180110146
quote:
7s.gif Op donderdag 28 juni 2018 21:28 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Snap ik, maar het is wéér een nieuwe technologie in ons veld. Ik wil gaan voor kwalitatieve code die duurzaam is. Als je vandaag iets schrijft is er morgen wel weer iemand die je vuil aankijkt omdat het zogenaamd 'oud' is....
Als je wilt gaan voor kwaliteit is typescript júist een goede stap.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180110188
quote:
1s.gif Op donderdag 28 juni 2018 21:30 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Die framework strijd heb je zo erg omdat je niet een andere programmeertaal kan gebruiken. Daarnaast is de DOM manipuleren met plain JS echt een bitch, wel eend een echte web applicatie geschreven zo?
Ik doe het nu op dit moment. Het is een hel maar de reden dat mensen al die externe troep gebruiken is omdat ze niet weten hoe ze met JavaScript om moeten gaan. Ze behandelen het als een traditionele taal en gaan hiermee de mist in, terwijl JS heel veel aparte regels kent.

Dat probleem heb ik nu ook. Dus gaan ze spaghetticode schrijven en krijg je callback-hells. Zelf probeer ik zo DRY mogelijk te schrijven en algemene kennis toe te passen, maar toch betrap ik meer steeds op dat het me niet lukt grote apps te schrijven zonder er een bende van te maken.

Ik ben er echt van overtuigd dat je met vanilla JS een prachtig stukje engineering neer kunt zetten. Zonder Angular, React, etcetera.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 28-06-2018 21:38:52 ]
  donderdag 28 juni 2018 @ 21:40:00 #212
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_180110342
quote:
7s.gif Op donderdag 28 juni 2018 21:33 schreef DevFreak het volgende:
en krijg je callback-hells.
Dat is achterhaald, bij moderne JS kun je gewoon nette code schrijven zonder 'callback hells'.
https://developer.mozilla(...)ments/async_function

Wel even met Babel transpilen naar een JS versie die oude browsers begrijpen, of gewoon TS gebruiken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_180110382
quote:
7s.gif Op donderdag 28 juni 2018 21:33 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Ik doe het nu op dit moment. Het is een hel maar de reden dat mensen al die externe troep gebruiken is omdat ze niet weten hoe ze met JavaScript om moeten gaan. Ze behandelen het als een traditionele taal en gaan hiermee de mist in, terwijl JS heel veel aparte regels kent.

Dat probleem heb ik nu ook. Dus gaan ze spaghetticode schrijven en krijg je callback-hells. Zelf probeer ik zo DRY mogelijk te schrijven en algemene kennis toe te passen, maar toch betrap ik meer steeds op dat het me niet lukt grote apps te schrijven zonder er een bende van te maken.

Ik ben er echt van overtuigd dat je met vanilla JS een prachtig stukje engineering neer kunt zetten. Zonder Angular, React, etcetera.
Ja natuurlijk kan dat, maar dat gaat je wel heel veel meer tijd kosten. Of wil je terug naar JQuery? :X :X

Dat was ook geen pretje imo.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180110438
Go en de Go community is bijvoorbeeld ook anti-framework en daar vind ik dat een mooi iets, maar daar heb je niet met DOM manipulatie en zo te maken.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180110445
quote:
1s.gif Op donderdag 28 juni 2018 21:41 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ja natuurlijk kan dat, maar dat gaat je wel heel veel meer tijd kosten. Of wil je terug naar JQuery? :X :X

Dat was ook geen pretje imo.
Ik ben liever iets meer tijd kwijt dan dat ik gebruik maak van een JS-bibliotheek die in rap tempo verouderd. Ik wil weten wat ik doe en wat er op de achtergrond gebeurt. Ik hou niet van magische tricky-wicky code.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 28-06-2018 21:45:04 ]
  donderdag 28 juni 2018 @ 21:45:04 #216
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_180110473
quote:
7s.gif Op donderdag 28 juni 2018 21:33 schreef DevFreak het volgende:
is omdat ze niet weten hoe ze met JavaScript om moeten gaan
Wel heel erg kort door de bocht. Ik geef je op zich gelijk: vanille JS leren is zeker de moeite maar frameworks kunnen wel heel veel je productiviteit verhogen.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_180110515
quote:
7s.gif Op donderdag 28 juni 2018 21:44 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Ik ben liever iets meer tijd kwijt dan dat ik gebruik maak van een JS-bibliotheek die in rap tempo verouderd. Ik wil weten wat ik doe en wat er op de achtergrond gebeurt. Ik hou niet van magische tricky-wicky code.
Als je doortgelijke functionaliteit als Angular wil ben je wel meer dan iets meer tijd kwijt.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180110516
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juni 2018 21:45 schreef embedguy het volgende:

[..]

Wel heel erg kort door de bocht. Ik geef je op zich gelijk: vanille JS leren is zeker de moeite maar frameworks kunnen wel heel veel je productiviteit verhogen.
Maar je bent dan wel afhankelijk van een vendor. :)
Ik heb ooit een grote applicatie zien breken omdat een bug zat in een PHP library. In JS is dit risico nog veel groter. Als ik iets schrijf wil ik dat het rock-solid is en minimaal 10 jaar mee kan. Of dit met ECMAScript realistisch is weet ik niet.

Als ik iets mis of niet weet waar ik het over heb hoor ik het ook graag trouwens :P

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 28-06-2018 21:49:31 ]
pi_180110584
quote:
7s.gif Op donderdag 28 juni 2018 21:46 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Maar je bent dan wel afhankelijk van een vendor. :)
Ik heb ooit een grote applicatie zien breken omdat een bug zat in een PHP library. In JS is dit risico nog veel groter. Als ik iets schrijf wil ik dat het rock-solid is en minimaal 10 jaar mee kan. Of dit met ECMAScript realistisch is weet ik niet.
Ik denk dat er doorgaans minder bugs zitten in de code van Angular dan in zelfgemaakte code.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180110696
quote:
1s.gif Op donderdag 28 juni 2018 21:49 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ik denk dat er doorgaans minder bugs zitten in de code van Angular dan in zelfgemaakte code.
Ja ach. Maar weet je, ik heb altijd met het probleem gezeten dat de interesse voor JavaScript er bij mij gewoon echt niet is. Ik wil een idee kunnen realiseren, en als dat eenmaal lukt is het voor mij prima.

Misschien dat ik het ook maar gewoon moet gaan accepteren dat de wereld niet perfect is en me erbij neerleggen dat ik me moet gaan verdiepen in Angular of React.

If you can't beat them... :P :7
pi_180110720
quote:
7s.gif Op donderdag 28 juni 2018 21:53 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Ja ach. Maar weet je, ik heb altijd met het probleem gezeten dat de interesse voor JavaScript er bij mij gewoon echt niet is. Ik wil een idee kunnen realiseren, en als dat eenmaal lukt is het voor mij prima.

Misschien dat ik het ook maar gewoon moet gaan accepteren dat de wereld niet perfect is en me erbij neerleggen dat ik me moet gaan verdiepen in Angular of React.

If you can't beat them... :P :7
Ik heb laatst een filmpje hierover gezien even zoeken voor je, er is hoop. ;)
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  donderdag 28 juni 2018 @ 21:55:25 #222
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_180110737
quote:
1s.gif Op donderdag 28 juni 2018 21:49 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ik denk dat er doorgaans minder bugs zitten in de code van Angular dan in zelfgemaakte code.
Dit ja, zonder twijfel. Je moet niet de verbeelding hebben dat je foutloze code kunt schijven. Fouten maken doen we allemaal en bij software ontwikkeling is het gewoonweg onvoorkomelijk.

Leuke van die frameworks is, is dat er een communitie is die er fouten er uit haalt. Dan blijven er alsnog zat erin zitten, maar doorgaans kost dat minder tijd dan zelf van nul af aan beginnen en zelf tegen bugs aanlopen (die er geheid in zitten).
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_180110741
quote:
1s.gif Op donderdag 28 juni 2018 21:54 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ik heb laatst een filmpje hierover gezien even zoeken voor je, er is hoop. ;)
Ik kan het gewoon echt niet hebben omdat de client tegenwoordig net zo van belang is al de backend. Het zijn heuse applicaties die je ziet draaien. Kijk maar naar de webplayer van Spotify.

En waar draait het op?
pi_180110793
quote:
7s.gif Op donderdag 28 juni 2018 21:55 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Ik kan het gewoon echt niet hebben omdat de client tegenwoordig net zo van belang is al de backend. Het zijn heuse applicaties die je ziet draaien. Kijk maar naar de webplayer van Spotify.

En waar draait het op?

Web Assembly

Dit kan betekenen dat er meer ondersteunde hogere programmeertalen voor de browser komen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180110879
quote:
16s.gif Op donderdag 28 juni 2018 21:58 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]


Web Assembly

Dit kan betekenen dat er meer ondersteunde hogere programmeertalen voor de browser komen.
Dank je wel, ik heb er van gehoord maar kon niet op de naam komen net dus ik dacht van 'laat maar' :P

Ik heb deze een paar maanden terug gezien:
Ik ben bereid om te te gaan verdiepen in AngularJS en wil er best een hoop moeite voor doen, maar wel onder de voorwaarde dat ik er minimaal 5 jaar uit kan putten. :)

Er is een reden dat ik zo graag console applicaties schrijf... :D

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 28-06-2018 22:03:07 ]
pi_180111001
quote:
7s.gif Op donderdag 28 juni 2018 22:02 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Dank je wel, ik heb er van gehoord maar kon niet op de naam komen net dus ik dacht van 'laat maar' :P

Ik heb deze een paar maanden terug gezien:
Ik ben bereid om te te gaan verdiepen in AngularJS en wil er best een hoop moeite voor doen, maar wel onder de voorwaarde dat ik er minimaal 5 jaar uit kan putten. :)

Er is een reden dat ik zo graag console applicaties schrijf... :D
Hmmm ja ik kan het niet garanderen, maar Angular is al een jaar of 6 een van het meestgebruikte frameworks met een grote speler erachter, en ik denk dat het best wel een leuke skill is om te beheersen als web of full stack developer nu.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180111023
quote:
16s.gif Op donderdag 28 juni 2018 22:07 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Hmmm ja ik kan het niet garanderen, maar Angular is al een jaar of 6 een van het meestgebruikte frameworks met een grote speler erachter, en ik denk dat het best wel een leuke skill is om te beheersen als web of full stack developer nu.
Ik vergis me, niet Angular maar ik moet Vue.js gaan leren. Is weer een verbetering op React blijkbaar en wordt en beetje geduwd door Laravel. Ik ga er gewoon lekker mee aan de slag in een volgend project en zie wel waar ik eindig. Ik durf er nu niet mee te starten in de codebase die ik nu heb staan want dat zou echt een waste of time zijn.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 28-06-2018 22:14:16 (typo) ]
  donderdag 28 juni 2018 @ 23:35:12 #228
370352 I
Eye for an I
pi_180112976
quote:
7s.gif Op donderdag 28 juni 2018 22:08 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Ik vergis me, niet Angular maar ik moet Vue.js gaan leren. Is weer een verbetering op React blijkbaar en wordt en beetje geduwd door Laravel. Ik ga er gewoon lekker mee aan de slag in een volgend project en zie wel waar ik eindig. Ik durf er nu niet mee te starten in de codebase die ik nu heb staan want dat zou echt een waste of time zijn.
Aanrader: Laracasts.com

Staan complete vue en laravel walk-throughs op. ideaal.
pi_180113089
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juni 2018 23:35 schreef I. het volgende:

[..]

Aanrader: Laracasts.com

Staan complete vue en laravel walk-throughs op. ideaal.
Ik zit al bij Codecourse :)

https://codecourse.com/watch/learn-vue-js-by-example

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-06-2018 23:44:29 ]
  donderdag 28 juni 2018 @ 23:48:52 #230
370352 I
Eye for an I
pi_180113151
quote:
Zonde, zonde. Vooral gezien je met laravel werkt is laracasts echt ideaal. Er worden tal van voorbeelden gegeven over Vue icm laravel, ism route model binding en de juiste aanpak van inline templates binnen blade files etc.
pi_180123323
quote:
2s.gif Op donderdag 28 juni 2018 21:29 schreef Bosbeetle het volgende:
Borland Pascal ftw... :P
Of delphi...

Toen ik op school wel eens wat probeerde met code zijden de nerds dat die twee bovenstaande talen het helemaal waren :D
Delphi heb ik nog les in gehad, en zo oud ben ik nog niet. Zonder grappen, als jij een goede Delphi programmeur bent dan kun jij een aardige cent verdienen :)
pi_180214521


Wat vinden jullie van deze singleton oplossing? Ik vind die losse variable met de instantie die iedereen zo maar kan pakken niet zo netjes maar ik weet niet zo goed hoe ik dit moet oplossen.

Ik wil van mijn database class in Go een singleton maken, en een singleton factory is weer een overkill denk ik.

Oh ja die once.do functie wordt maar een keer uitgevoerd en is thread safe, wordt dus echt maar een keer uitgevoerd.


Komt hiervandaan. http://marcio.io/2015/07/singleton-pattern-in-go/
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180215125
quote:
5s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 17:20 schreef FlippingCoin het volgende:
[ afbeelding ]

Wat vinden jullie van deze singleton oplossing? Ik vind die losse variable met de instantie die iedereen zo maar kan pakken niet zo netjes maar ik weet niet zo goed hoe ik dit moet oplossen.

Ik wil van mijn database class in Go een singleton maken, en een singleton factory is weer een overkill denk ik.

Oh ja die once.do functie wordt maar een keer uitgevoerd en is thread safe, wordt dus echt maar een keer uitgevoerd.

Komt hiervandaan. http://marcio.io/2015/07/singleton-pattern-in-go/
Ik ben geen Go-kenner, maar in PHP zou ik een private constructor maken en een function die de class returned.

Ik heb ooit iets als dit geschreven:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
private static $connections = [];
    private $db;
    private function __construct($name)
    {
        self::$connections[$name] = new MySQLi(DB_HOST, DB_USER, DB_PASS, DB_NAME);
        if (self::$connections[$name]->connect_errno)
        {
            die("A connection to the database couldn't be established.");
        }
    }

    public static function Connection(string $name)
    {
        return self::$connections[$name];
    }

    /**
     * @return Database object
    **/
    public static function CreateNewConnection(string $name) : bool
    {
        if (empty(self::$connections[$name]))
        {
            self::$connections[] = new Database($name);
            return true;
        }
        return false;
    }

Is wel vrij oude code maar je snapt het concept. :)
pi_180215241
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 17:42 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Ik ben geen Go-kenner, maar in PHP zou ik een private constructor maken en een function die de class returned.

Ik heb ooit iets als dit geschreven:
[ code verwijderd ]

Is wel vrij oude code maar je snapt het concept. :)
Ja zo zou ik het in Java ook ongeveer doen alleen bestaan er geen private functies in Go op deze manier, en ook geen constructors. :+

Had ik er inderdaad even bij moeten vertellen ja my bad. :@
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180215527
quote:
16s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 17:46 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ja zo zou ik het in Java ook ongeveer doen alleen bestaan er geen private functies in Go op deze manier, en ook geen constructors. :+

Had ik er inderdaad even bij moeten vertellen ja my bad. :@
Oh maakt niet uit :P maar hoe kun je in die taal programmeren zonder access specifiers? Ben nog geen lage taal tegen gekomen zonder

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 03-07-2018 17:55:02 ]
pi_180215556
quote:
10s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 17:54 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Oh maakt niet uit :P maar hoe kun je in die taal programmeren zonder access specifiers?
Je hebt access specifiers alleen per package. :P

Ik weet wel dat het een afgewogen keuze is geweest om hiervoor te kiezen, maar is wel een goede stap om eerst eens te begrijpen waarom hiervoor is gekozen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180215950
quote:
16s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 17:55 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Je hebt access specifiers alleen per package. :P

Ik weet wel dat het een afgewogen keuze is geweest om hiervoor te kiezen, maar is wel een goede stap om eerst eens te begrijpen waarom hiervoor is gekozen.
Inderdaad, want Google heeft als motivatie naar voren gebracht dat ze irritaties uit andere talen op wilden lossen... :P

Mocht je er achter komen wat de reden is, deel het dan met ons
pi_180216020
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 18:15 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Inderdaad, want Google heeft als motivatie naar voren gebracht dat ze irritaties uit andere talen op wilden lossen... :P

Mocht je er achter komen wat de reden is, deel het dan met ons
Zal ik doen, zo eerst even eten. :P :9
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180216079
quote:
16s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 18:18 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Zal ik doen, zo eerst even eten. :P :9
Ik heb zitten snacken, dus heb geen honger meer :') Maar ik eet tegenwoordig gewoon tussen de middag warm, is relaxter :Y)
pi_180216113
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 18:21 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Ik heb zitten snacken, dus heb geen honger meer :') Maar ik eet tegenwoordig gewoon tussen de middag warm, is relaxter :Y)
Krijg je dan 's avonds niet weer trek? :o
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180216144
quote:
16s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 18:23 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Krijg je dan 's avonds niet weer trek? :o
Valt wel mee eigenlijk :D
Maar als je in de ochtend en tijdens de lunch zwaar eet heb je in de avond aan een niet te grote snack wel genoeg. Zit hier Pringoooals weg te kanen. :')
pi_180216159
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 18:25 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Valt wel mee eigenlijk :D
Maar als je in de ochtend en tijdens de lunch zwaar eet heb je in de avond aan een niet te grote snack wel genoeg. Zit hier Pringoooals weg te kanen. :')
Ah ja is ook zo, ik ontbijt weer niet uitgebreid meestal. :P

Pringles zijn ook lekker. :D
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180216199
quote:
16s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 18:25 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ah ja is ook zo, ik ontbijt weer niet uitgebreid meestal. :P

Pringles zijn ook lekker. :D
Ghehe, ik zei er bewust niet bij dat er dipsaus naast staat _O-
pi_180219468
quote:
5s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 17:20 schreef FlippingCoin het volgende:
[ afbeelding ]

Wat vinden jullie van deze singleton oplossing? Ik vind die losse variable met de instantie die iedereen zo maar kan pakken niet zo netjes maar ik weet niet zo goed hoe ik dit moet oplossen.

Ik wil van mijn database class in Go een singleton maken, en een singleton factory is weer een overkill denk ik.

Oh ja die once.do functie wordt maar een keer uitgevoerd en is thread safe, wordt dus echt maar een keer uitgevoerd.

Komt hiervandaan. http://marcio.io/2015/07/singleton-pattern-in-go/
Ik vind een singleton het meest overschatte en het meest misbruikte design pattern ever. Het is een simpel pattern en daardoor is het waarschijnlijk ook "populair" maar in tegenstelling tot wat veel mensen denken die net beginnen met OO is het slechts heel zelden nodig en vaak een keurslijf waar je later verstrikt in kan komen te zitten.
pi_180219511
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 20:49 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ik vind een singleton het meest overschatte en het meest misbruikte design pattern ever. Het is een simpel pattern en daardoor is het waarschijnlijk ook "populair" maar in tegenstelling tot wat veel mensen denken die net beginnen met OO is het slechts heel zelden nodig en vaak een keurslijf waar je later verstrikt in kan komen te zitten.
En in mijn geval, met een database resource is een singleton toch een prima pattern? :?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180219573
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 20:50 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

En in mijn geval, met een database resource is een singleton toch een prima pattern? :?
Ja? Heb je altijd maar 1 database dan?
pi_180219619
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 20:52 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ja? Heb je altijd maar 1 database dan?
Ja, en ik wil ook maar een verbinding met die database.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180219677
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 20:54 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ja, en ik wil ook maar een verbinding met die database.
Dat wil je nu, maar morgen als je applicatie en/of db groeit en die ene connectie wordt een bottleneck, wat doe je dan? Of je wil misschien wel een connectie met een andere db maken, of misschien een extra connectie onder een andere user (bijv met andere rechten) en daar zit je dan met je singleton.
pi_180219720
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 20:56 schreef Farenji het volgende:

[..]

Dat wil je nu, maar morgen als je applicatie en/of db groeit en die ene connectie wordt een bottleneck, wat doe je dan? Of je wil misschien wel een connectie met een andere db maken, of misschien een extra connectie onder een andere user (bijv met andere rechten) en daar zit je dan met je singleton.
Hmmm ja daar zeg je wel iets. In principe is het een micro service en zou die niet moeten groeien maar mogelijk is een singleton wel té beperkend, wat stel jij voor dan?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180219837
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 20:58 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Hmmm ja daar zeg je wel iets. In principe is het een micro service en zou die niet moeten groeien maar mogelijk is een singleton wel té beperkend, wat stel jij voor dan?
Het max aantal connecties moet je niet in je applicatie regelen maar in je db server. Laat je db maar besluiten of die een nieuwe connectie maakt of een bestaande open connectie gebruikt. Dat is veel flexibeler. Je kan niet van te voren voorzien hoeveel en welke resources een app gaat gebruiken, dus dat wil je niet hardcoden maar flexibel houden.
pi_180219885
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 21:02 schreef Farenji het volgende:

[..]

Het max aantal connecties moet je niet in je applicatie regelen maar in je db server. Laat je db maar besluiten of die een nieuwe connectie maakt of een bestaande open connectie gebruikt. Dat is veel flexibeler. Je kan niet van te voren voorzien hoeveel en welke resources een app gaat gebruiken, dus dat wil je niet hardcoden maar flexibel houden.
Oké zo heb ik het nooit aangepakt dan moet ik daar over lezen, en de applicatie op dat gebied zo dom als mogelijk houden?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180220077
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 21:04 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Oké zo heb ik het nooit aangepakt dan moet ik daar over lezen, en de applicatie op dat gebied zo dom als mogelijk houden?
Leg de verantwoordelijkheden neer bij de partijen die daar het meeste verstand van hebben. Als ik een maaltijd bestel in een restaurant boeit het me niks hoeveel mensen er in de keuken staan en hoe groot de pannen zijn, zolang het eten maar lekker en betaalbaar is en ik niet te lang hoef te wachten.
pi_180220151
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 21:11 schreef Farenji het volgende:

[..]

Leg de verantwoordelijkheden neer bij de partijen die daar het meeste verstand van hebben. Als ik een maaltijd bestel in een restaurant boeit het me niks hoeveel mensen er in de keuken staan en hoe groot de pannen zijn, zolang het eten maar lekker en betaalbaar is en ik niet te lang hoef te wachten.
Cool thanks, dan ga ik daar naar zoeken. ^O^
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180221637
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 21:13 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Cool thanks, dan ga ik daar naar zoeken. ^O^
Seperation of Concerns, zoals Robert C. Martin het noemt.
pi_180222698
quote:
17s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 21:53 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Seperation of Concerns, zoals Robert C. Martin het noemt.
Jaaa binnen de programmatuur probeer ik dat al zo goed mogelijk toe te passen en met micro services ook al wat daarbuiten maar had er met databases nooit aan gedacht, en moet ook eerlijk zeggen dat ik niet weet waar ik dat zou moeten doen nu maar dat kan ik wel vinden. :P

Ben niet zo'n database expert. :P
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180224012
quote:
16s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 22:20 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Jaaa binnen de programmatuur probeer ik dat al zo goed mogelijk toe te passen en met micro services ook al wat daarbuiten maar had er met databases nooit aan gedacht, en moet ook eerlijk zeggen dat ik niet weet waar ik dat zou moeten doen nu maar dat kan ik wel vinden. :P

Ben niet zo'n database expert. :P
Je moet je geen zorgen maken over dingen die nog geen probleem zijn. In een vroeg stadium het aantal db connecties (en je schaalbaarheid) zo drastisch beperken uit performance overwegingen lijkt me een schoolvoorbeeld van "premature optimization" en dat is volgens Donald Knuth "the root of all evil".

quote:
"Programmers waste enormous amounts of time thinking about, or worrying about, the speed of noncritical parts of their programs, and these attempts at efficiency actually have a strong negative impact when debugging and maintenance are considered. We should forget about small efficiencies, say about 97% of the time: premature optimization is the root of all evil. Yet we should not pass up our opportunities in that critical 3%."
Je db is helemaal niet kritiek, zeker niet bij een microservice dus hoef je dat ook niet te optimaliseren. Pas als je db server uit het geheugen loopt of de boel heel traag wordt moet je misschien eens gaan denken aan optimalisatie op dat gebied, maar waarschijnlijk is de oplossing dan eerder het profilen en verbeteren van je queries, of het upgraden van je server, dan het beperken van het aantal connecties.
pi_180224167
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 22:51 schreef Farenji het volgende:

[..]

Je moet je geen zorgen maken over dingen die nog geen probleem zijn. In een vroeg stadium het aantal db connecties (en je schaalbaarheid) zo drastisch beperken uit performance overwegingen lijkt me een schoolvoorbeeld van "premature optimization" en dat is volgens Donald Knuth "the root of all evil".

[..]

Je db is helemaal niet kritiek, zeker niet bij een microservice dus hoef je dat ook niet te optimaliseren. Pas als je db server uit het geheugen loopt of de boel heel traag wordt moet je misschien eens gaan denken aan optimalisatie op dat gebied, maar waarschijnlijk is de oplossing dan eerder het profilen en verbeteren van je queries, of het upgraden van je server, dan het beperken van het aantal connecties.
Oké cool dus if it aint broke dont fix it.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180224179
Thanks beide trouwens. *O*
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180224428
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 18:15 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Inderdaad, want Google heeft als motivatie naar voren gebracht dat ze irritaties uit andere talen op wilden lossen... :P

Mocht je er achter komen wat de reden is, deel het dan met ons
Hierop terugkomend.

Komt voort uit eenvoud behouden in combinatie van kleine packages, als je een attribuut of methode niet wilt gebruiken gebruik deze dan niet.

Door de kleine packages heb je gelijk herbruikbaardere componenten.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180243363
Hier werd eens gevraag wat handig was om te leren, ik kwam er zelf moeilijk laat achter hoe een debugger werkt. :')

Dat is ook wel een goede. :D
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180247148
Vandaag een leuk issue met een Data Transfer Object de functie .clone() op uitgevoerd en dan omdat het als base werd gebruikt voor meerdere Data Transfer Objects waren de pointers in het eerste DTO object allemaal hetzelfde.

Dit kwam omdat de variabele die de gedeelde pointer hadden maar een enkele keer ooit zijn aangemaakt bv: "List<> stringArray = new ArrayList();" bovenaan in de DTO.

Om daar maar eens achter zien te komen , waarom er opeens aparte waarden in de stringArray stonden . :*
Redacted
  Moderator donderdag 5 juli 2018 @ 12:05:13 #262
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_180254886
Als oefening toch maar even mijn evo class generic gemaakt :) langzaam leren is goed.

Alleen moet ik nu in de klasse blijven testen wat voor type het is want een kleur evolueer je anders een integer natuurlijk.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_180257414
quote:
16s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 22:59 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Hierop terugkomend.

Komt voort uit eenvoud behouden in combinatie van kleine packages, als je een attribuut of methode niet wilt gebruiken gebruik deze dan niet.

Door de kleine packages heb je gelijk herbruikbaardere componenten.
Ik moet je eerlijk bekennen dat dit me niet heel veel zegt allemaal. :@
Het klinkt een beetje als Java packages, of is dat weer iets heel anders? :7
pi_180257464
Maarre... Boom yeah!

Net de laatste bugs uit mijn project gevist en een nieuwe VPS besteld met goede specs. Met 1000 GB opslagruimte moeten we denk ik wel een tijdje vooruit kunnen. *O*

Ik heb uiteindelijk gekozen voor een afsplitsing als het gaat om de codebase. Ik heb een basale image uploader voor FOK! gemaakt en de code voor mijn andere grotere project leeft op zichzelf. :)

Vanmiddag of morgen de boel migreren en dan gaan we echt bètastatus in.
pi_180258177
quote:
7s.gif Op donderdag 5 juli 2018 14:18 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Ik moet je eerlijk bekennen dat dit me niet heel veel zegt allemaal. :@
Het klinkt een beetje als Java packages, of is dat weer iets heel anders? :7
Ongeveer volgens mij. Een go package is meestal niet zo groot op de main package na. Als ik bijvoorbeeld een boom datastructuur zou maken in go, plaats ik deze in een package en ook gelijk in een eigen repository en kan ik die makkelijk hergebruiken. In een andere project kan ik die dan direct uit bijvoorbeeld github importeren.

Binnen een package kan ik vervolgens bepalen wat er exposed wordt, alle methoden en attributen beginnend met een hoofdletter zijn aanspreekbaar buiten de package de rest niet.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180258186
quote:
11s.gif Op woensdag 4 juli 2018 23:10 schreef cablegunmaster het volgende:
Vandaag een leuk issue met een Data Transfer Object de functie .clone() op uitgevoerd en dan omdat het als base werd gebruikt voor meerdere Data Transfer Objects waren de pointers in het eerste DTO object allemaal hetzelfde.

Dit kwam omdat de variabele die de gedeelde pointer hadden maar een enkele keer ooit zijn aangemaakt bv: "List<> stringArray = new ArrayList();" bovenaan in de DTO.

Om daar maar eens achter zien te komen , waarom er opeens aparte waarden in de stringArray stonden . :*
Leukde dingen zijn dat ja. :X Zo iets ook een keer gehad met een schoolproject toen met drie mensen een dag bezig geweest of zo. :')

[ Bericht 7% gewijzigd door FlippingCoin op 05-07-2018 15:13:27 ]
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180258201
quote:
2s.gif Op donderdag 5 juli 2018 12:05 schreef Bosbeetle het volgende:
Als oefening toch maar even mijn evo class generic gemaakt :) langzaam leren is goed.

Alleen moet ik nu in de klasse blijven testen wat voor type het is want een kleur evolueer je anders een integer natuurlijk.
Nice. ^O^


En inderdaad "gewoon" altijd blijven leren. :P
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180258214
quote:
10s.gif Op donderdag 5 juli 2018 14:21 schreef DevFreak het volgende:
Maarre... Boom yeah!

Net de laatste bugs uit mijn project gevist en een nieuwe VPS besteld met goede specs. Met 1000 GB opslagruimte moeten we denk ik wel een tijdje vooruit kunnen. *O*

Ik heb uiteindelijk gekozen voor een afsplitsing als het gaat om de codebase. Ik heb een basale image uploader voor FOK! gemaakt en de code voor mijn andere grotere project leeft op zichzelf. :)

Vanmiddag of morgen de boel migreren en dan gaan we echt bètastatus in.
Cool klinkt goed.

Gaat die ook in FOK! zelf komen? :9 Of is dat juridisch niet te doen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180258632
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2018 15:10 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Cool klinkt goed.

Gaat die ook in FOK! zelf komen? :9 Of is dat juridisch niet te doen.
Geen idee nog, in eerste instantie alleen een website met hotlinkverbod buiten FOK

Ik weet verder niet hoe de toekomst eruit gaat zien voor de website. Zullen misschien nog wat extra features bij komen, maar een echte integratie in FOK zou misschien leuk zijn.

Verder ben ik gewoon een hobbyende particulier, ik zet gewoon die website neer en als iemand wat te zeiken heeft kunnen ze een DMCA claim indienen, dan ga ik er achteraan... :P

Misschien dat over een tijd mee ga ontwikkelen aan FOK als er behoefte aan is en ik de tijd heb naast mijn werk. Even kijken hoe het allemaal gaat lopen. :T

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 05-07-2018 15:44:02 ]
pi_180258763
quote:
7s.gif Op donderdag 5 juli 2018 15:36 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Geen idee nog, in eerste instantie alleen een website met hotlinkverbod buiten FOK

Ik weet verder niet hoe de toekomst eruit gaat zien voor de website. Zullen misschien nog wat extra features bij komen, maar een echte integratie in FOK zou misschien leuk zijn.

Verder ben ik gewoon een hobbyende particulier, ik zet gewoon die website neer en als iemand wat te zeiken heeft kunnen ze een DMCA claim indienen, dan ga ik er achteraan... :P

Misschien dat over een tijd mee ga ontwikkelen aan FOK als er behoefte aan is en ik de tijd heb naast mijn werk. Even kijken hoe het allemaal gaat lopen. :T
Ja is ook zo, maar omdat Danny zo bang was voor dikke claims.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180258776
quote:
7s.gif Op donderdag 5 juli 2018 15:36 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Geen idee nog, in eerste instantie alleen een website met hotlinkverbod buiten FOK

Ik weet verder niet hoe de toekomst eruit gaat zien voor de website. Zullen misschien nog wat extra features bij komen, maar een echte integratie in FOK zou misschien leuk zijn.

Verder ben ik gewoon een hobbyende particulier, ik zet gewoon die website neer en als iemand wat te zeiken heeft kunnen ze een DMCA claim indienen, dan ga ik er achteraan... :P

Misschien dat over een tijd mee ga ontwikkelen aan FOK als er behoefte aan is en ik de tijd heb naast mijn werk. Even kijken hoe het allemaal gaat lopen. :T
Zou wel een goed iets zijn, heel veel oude topics zijn verneukt door afbeeldingen die missen. :P
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180258780
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2018 15:44 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ja is ook zo, maar omdat Danny zo bang was voor dikke claims.
Waar zegt hij dat? Heb ik iets gemist?
pi_180258808
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2018 15:45 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Zou wel een goed iets zijn, heel veel oude topics zijn verneukt door afbeeldingen die missen. :P
Ja iknow ;(

Dan mis je soms ook de context van het topic
pi_180258815
quote:
5s.gif Op donderdag 5 juli 2018 15:45 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Waar zegt hij dat? Heb ik iets gemist?
Toen imgur FOK! Geblockt had sprak die daarover in een BUG topic toen ik dacht ikzelf voorstelde zelf afbeeldingen te hosten.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180258836
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 15:47 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Ja iknow ;(

Dan mis je soms ook de context van het topic
Vooral in K&W en CUL en ONZ. :P En vast nog veel meer.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180258850
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2018 15:47 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Toen imgur FOK! Geblockt had sprak die daarover in een BUG topic toen ik dacht ikzelf voorstelde zelf afbeeldingen te hosten.
Die Imgur blokkade is alweer even geleden volgens mij toch? :P

Verder ben ik niet echt bang voor problemen. Er komt een prachtige, glimmende notice knop die mensen kunnen gebruiken.
pi_180258877
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 15:48 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Die Imgur blokkade is alweer even geleden volgens mij toch? :P

Verder ben ik niet echt bang voor problemen. Er komt een prachtige, glimmende notice knop die mensen kunnen gebruiken.
Ja is weer even terug maar denk niet dat Danny er anders over denkt nu. :P
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180258943
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2018 15:50 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ja is weer even terug maar denk niet dat Danny er anders over denkt nu. :P
Ik had niet echt de indruk dat-ie er op tegen was toen ik het voorstelde eigenlijk :P

Edit: ik had hem nog een DM gestuurd vanmiddag maar volgens mij is ie druk vandaag.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 05-07-2018 15:55:54 ]
pi_180258994
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2018 15:54 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Ik had niet echt de indruk dat-ie er op tegen was toen ik het voorstelde eigenlijk :P

Edit: ik had hem nog een DM gestuurd vanmiddag maar volgens mij is ie druk vandaag.
Beter, zou een mooie toevoeging zijn en dan heb je gelijk zat gebruikers.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180259217
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2018 15:57 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Beter, zou een mooie toevoeging zijn en dan heb je gelijk zat gebruikers.
Ik maak het eigenlijk puur voor FOK! en de kick die het geeft om met veel traffic om te gaan :P

Eckte internetpiraat hier :7

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 05-07-2018 16:08:07 ]
pi_180259420
Nou, daar gaan we dan. Tijd om mijn servertje een beetje in te richten. *O*



Gebruiken jullie ook Trello om overzicht te houden op wat je aan het doen bent? O+
Echt super handig.

Todo -> Doing -> Done, handige workflow met dit soort dingen. :Y

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 05-07-2018 16:22:53 ]
pi_180259540
quote:
7s.gif Op donderdag 5 juli 2018 16:22 schreef DevFreak het volgende:
Nou, daar gaan we dan. Tijd om mijn servertje een beetje in te richten. *O*

[ afbeelding ]

Gebruiken jullie ook Trello om overzicht te houden op wat je aan het doen bent? O+
Echt super handig.

Todo -> Doing -> Done, handige workflow met dit soort dingen. :Y
Nice. :P

nog wel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar binnenkort over op Jira, zag dat het gratis is voor studenten en toch wel een stuk fijner.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180259619
quote:
16s.gif Op donderdag 5 juli 2018 16:28 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Nice. :P

nog wel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar binnenkort over op Jira, zag dat het gratis is voor studenten en toch wel een stuk fijner.
*O*

pi_180259662
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180260211
Is er iets beters dan Trello? ik heb het ook een tijdje gebruikt, maar ik zoek ook iets vergelijkends :') . Weet niet of ik nu een zeikstraal ben of gewoon toe ben aan iets nieuws. :P Zelf gebruik ik nu Redmine, ook best aardig maar meer voor issue management dan Kanban visualisatie.
Redacted
  donderdag 5 juli 2018 @ 20:07:12 #286
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_180263825
quote:
11s.gif Op donderdag 5 juli 2018 17:10 schreef cablegunmaster het volgende:
Is er iets beters dan Trello? ik heb het ook een tijdje gebruikt, maar ik zoek ook iets vergelijkends :') . Weet niet of ik nu een zeikstraal ben of gewoon toe ben aan iets nieuws. :P Zelf gebruik ik nu Redmine, ook best aardig maar meer voor issue management dan Kanban visualisatie.
Kanban is een manier van issue management toch?

Visualisatie in de zin van een kanban bord voor je neus krijgen? Is daar geen goede plugin voor beschikbaar?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 10% gewijzigd door embedguy op 05-07-2018 20:12:56 ]
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_180264040
quote:
11s.gif Op donderdag 5 juli 2018 17:10 schreef cablegunmaster het volgende:
Is er iets beters dan Trello? ik heb het ook een tijdje gebruikt, maar ik zoek ook iets vergelijkends :') . Weet niet of ik nu een zeikstraal ben of gewoon toe ben aan iets nieuws. :P Zelf gebruik ik nu Redmine, ook best aardig maar meer voor issue management dan Kanban visualisatie.
Jira werkt fijner maar het kost geld volgens mij. Je hebt iig versies en zo.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180264375
quote:
11s.gif Op donderdag 5 juli 2018 17:10 schreef cablegunmaster het volgende:
Is er iets beters dan Trello? ik heb het ook een tijdje gebruikt, maar ik zoek ook iets vergelijkends :') . Weet niet of ik nu een zeikstraal ben of gewoon toe ben aan iets nieuws. :P Zelf gebruik ik nu Redmine, ook best aardig maar meer voor issue management dan Kanban visualisatie.
Als je github gebruikt is zenhub misschien wel wat. https://www.zenhub.com/
pi_180264397
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2018 20:34 schreef Farenji het volgende:

[..]

Als je github gebruikt is zenhub misschien wel wat. https://www.zenhub.com/
Zal die ook eens bekijken, is die gratis? :@
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180264436
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2018 20:18 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Jira werkt fijner maar het kost geld volgens mij. Je hebt iig versies en zo.
Van wat ik me kan herinneren van Jira is dat het ietsje uitgebreider was dan Trello. Misschien dat de betaalde versie van Trello dezelfde functionaliteit biedt, maar dat weet ik niet zo uit mijn hoofd. :P
pi_180264502
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2018 20:36 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Zal die ook eens bekijken, is die gratis? :@
Ja, de eerste twee weken. Daarna 5 dollar per user per maand. Beduidend goedkoper dan jira.
pi_180264626
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 20:37 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Van wat ik me kan herinneren van Jira is dat het ietsje uitgebreider was dan Trello. Misschien dat de betaalde versie van Trello dezelfde functionaliteit biedt, maar dat weet ik niet zo uit mijn hoofd. :P
Ah oké de betaalde trello nooit aangeraakt. :P
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180264646
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2018 20:40 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ja, de eerste twee weken. Daarna 5 dollar per user per maand. Beduidend goedkoper dan jira.
Ah oké dan kan ik toch beter voor Jira gaan voorlopig met een student license.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Moderator vrijdag 6 juli 2018 @ 08:40:26 #294
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_180273685
Vandaag de hele dag code van studenten met studenten bespreken :) (mondelinge examens) Grappig genoeg is dat een erg leuke bezigheid :) sommigen maken echt leuke dingen (we geven ze altijd redelijk wat vrijheid om de opdracht van creatieve kanten te voorzien)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_180273780
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 08:40 schreef Bosbeetle het volgende:
Vandaag de hele dag code van studenten met studenten bespreken :) (mondelinge examens) Grappig genoeg is dat een erg leuke bezigheid :) sommigen maken echt leuke dingen (we geven ze altijd redelijk wat vrijheid om de opdracht van creatieve kanten te voorzien)
Vet, ik wist niet dat je docent was? :)

Op het MBO?
pi_180274497
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 20:14 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

nouja er zijn nogal wat methodes die alleen toepasbaar zijn op de lijst... de lijst opzich heeft veel extra informatie zoals tracks in de lijst, die worden bepaald als de lijst compleet is. De localisaties op zich zelf zijn niet zoveel zeggend de hele locolisatielijst vormt het eigenlijke object, namelijk een super-resolutie beeld. Dus in de lijst met localisaties kan ik weer biologische clusters vinden, en tracks die een bead in het beeld voorstellen maar ook wil ik graag uiteindelijk de hele lijst registreren of transformeren om zo lijsten over elkaar te leggen.

sowieso lukken dingen me vaak wel redelijk in normale snelheid als het over een klein aantal gaat maar deze dataset zitten zo rond de 3 miljoen localisaties en dan duren zelfs vrij eenvoudige mehodes lang. Ik zit nu al een minuut of 2 te wachten en dan heb ik alleen maar data ingeladen en tracks bepaald in de data (en toegangbaar gemaakt zonder dat ik altijd drie miljoen localisaties door moet lopen)
klinkt alsof dat dat threaded zou kunnen? :P
Redacted
pi_180274578
quote:
2s.gif Op donderdag 5 juli 2018 12:05 schreef Bosbeetle het volgende:
Als oefening toch maar even mijn evo class generic gemaakt :) langzaam leren is goed.

Alleen moet ik nu in de klasse blijven testen wat voor type het is want een kleur evolueer je anders een integer natuurlijk.
Nice :D dat dacht ik ook toen jeje interfaces maakte, alles met interface Evolvable kan je de methodes van aanroepen ongeacht wat voor object ze zijn als ze maar implement Evolvable hebben (als ik de goede naam pak ) kan je alle methodes in je interface van aanroepen. :9
Redacted
pi_180275049
Ik ga volgende week even weg van Laravel en op vanilla-PHP safari. Gewoon from scratch iets nieuws schrijven met object georiënteerd PHP.
pi_180275204
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 09:56 schreef DevFreak het volgende:
Ik ga volgende week even weg van Laravel en op vanilla-PHP safari. Gewoon from scratch iets nieuws schrijven met object georiënteerd PHP.
Ha, dat zal tegenvallen. ;)
Zonder dat superdikke allesbedekkende tapijt van laravel zie je opeens weer hoe php echt is.
pi_180275333
Zijn er hier trouwens nog mensen die iets met perl doen? Ik vind dat nog steeds de aller relaxte taal ever. Zo ontzettend fijn om mee te werken, veel vrijheid, superkrachtig, goede performance. Beetje jammer dat veel mensen ten onrechte denken dat het een verouderde taal is en dat niemand het nog kan bijna. Momenteel werk ik 95% van mijn tijd in php maar af en toe krijg ik toch nog een perl klusje en dat voelt toch nog steeds als thuiskomen. :)
pi_180275405
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 10:05 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ha, dat zal tegenvallen. ;)
Zonder dat superdikke allesbedekkende tapijt van laravel zie je opeens weer hoe php echt is.
:D wat een plaaggeest ben je toch ook.

Ik heb het weleens eerder gedaan onder PHP 5.5 door een frameworkje te schrijven. Viel me niet eens heel slecht tegen, was na 5 weken klaar (en heel veel segfaults verder).

Je leert de taal in ieder geval tot in de puntjes beheersen. :Y)
pi_180275447
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 10:10 schreef Farenji het volgende:
Zijn er hier trouwens nog mensen die iets met perl doen? Ik vind dat nog steeds de aller relaxte taal ever. Zo ontzettend fijn om mee te werken, veel vrijheid, superkrachtig, goede performance. Beetje jammer dat veel mensen ten onrechte denken dat het een verouderde taal is en dat niemand het nog kan bijna. Momenteel werk ik 95% van mijn tijd in php maar af en toe krijg ik toch nog een perl klusje en dat voelt toch nog steeds als thuiskomen. :)
Ik geloof dat bijna iedereen Perl heeft ingeruild voor Python, helaas
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')