abonnement Unibet Coolblue
  Moderator woensdag 13 juni 2018 @ 09:48:34 #1
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179759403
Excuses voor deze wazige titel.

Ik had gisteren een discussie met een vriend over content zijn met hoe het gaat en voor jezelf uitvinden wat voor jouw werkt en dat als je dat gevonden hebt dat dat heel relaxt leven is. Hij eindigde de discussie met "maar dat vertellen ze je niet op school" en ik vond dat hij een punt had. Op school wordt er weinig uitgelegd over dat je door middel van opgroeien en veel proberen kunt gaan uitvinden wat prettig voor jou is. Misschien is dat niet de taak van de school maar misschien ook wel.

Toen dacht ik aan een aflevering van het filosofisch quintet (een programma van human) over bildung en dat haakte eigenlijk in op hetzelfde gevoel, een soort bouwen van je eigen karakter door onderzoek naar hoe en wie jij bent aan de hand van anderen die over het menselijk bestaan hebben geschreven. Maar misschien ook door een volledig vrije zoektocht naar dingen als wiskunde, geschiedenis etc. Met als doeleinde een completer mens te worden. Nu schijnt het zo te zijn dat daar vroeger toch iets meer ruimte voor was binnen onderwijs (het zal wel op de athaneums en gymnasia (of equivalenten) geweest zijn maar toch).

Nu zijn er natuurlijk genoeg mensen die niet direct willen dat jij weet hoe je prettig leeft. Een werkgever heeft er in mindere mate wat aan dat je lekker in je vel zit. Maar hij heeft er weinig aan dat jij weet dat je beter functioneerd als niet werkt of ander werk doet dan je nu doet. Ikzelf ben wetenschapper en heb genoeg vrijheden om mijn eigen weg te bepalen in mijn werk dus ik heb dit probleem niet maar ik ken genoeg verhalen van de lopende band medewerker die in zijn vrije tijd een vervent geschiedkundige is of moeilijke wiskunde problemen oplost als hobby. Dat zal een minderheid zijn maar ik denk dat als iedereen doet wat hij of zij leuk vind en zorgt voor een goede bildung dat wel eens lastig kan zijn voor de economie.

Hoe zien jullie deze tegenstelling tussen enerzijds bildung en het uitvinden van jezelf en het gebrek aan focus hierop in het onderwijs, en anderzijds de economische implicaties als mensen wel uit zichzelf probeerden een minimale zelfredzame beste variant van zichzelf te maken en daarbij de economie niet vooruit helpen als arbeidskracht.

Het zijn allemaal wat loshangende gehelen maar ik dacht dat moet in F&L wel kunnen toch. Ben benieuwd naar jullie visies.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 13 juni 2018 @ 10:05:21 #2
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_179759697
Ik heb een beetje het idee dat wat je schetst niet heel makkelijk in schoolvorm te gieten is. Dat is voornamelijk data tot je nemen en hele gestandaardiseerde zaken leren. Om 25 mensen (of meer) klassikaal persoonlijk te laten ontdekken wat ze wel of niet ambiëren in het leven en hoe ze daar een studieplan voor uit kunnen stippelen is een veel lastiger verhaal dan mensen laten onthouden wat er in 1362 gebeurd is of hoe je een wortel moet trekken (uit de grond dan wel rekenkundig :P ), het zou wel fijn zijn als er ruimte is om dit soort sturende zaken binnen alle niveaus van het educatieve systeem te frotten.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  woensdag 13 juni 2018 @ 10:19:05 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_179759990
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2018 09:48 schreef Bosbeetle het volgende:
Excuses voor deze wazige titel.

Ik had gisteren een discussie met een vriend over content zijn met hoe het gaat en voor jezelf uitvinden wat voor jouw werkt en dat als je dat gevonden hebt dat dat heel relaxt leven is. Hij eindigde de discussie met "maar dat vertellen ze je niet op school" en ik vond dat hij een punt had. Op school wordt er weinig uitgelegd over dat je door middel van opgroeien en veel proberen kunt gaan uitvinden wat prettig voor jou is. Misschien is dat niet de taak van de school maar misschien ook wel.

Toen dacht ik aan een aflevering van het filosofisch quintet (een programma van human) over bildung en dat haakte eigenlijk in op hetzelfde gevoel, een soort bouwen van je eigen karakter door onderzoek naar hoe en wie jij bent aan de hand van anderen die over het menselijk bestaan hebben geschreven. Maar misschien ook door een volledig vrije zoektocht naar dingen als wiskunde, geschiedenis etc. Met als doeleinde een completer mens te worden. Nu schijnt het zo te zijn dat daar vroeger toch iets meer ruimte voor was binnen onderwijs (het zal wel op de athaneums en gymnasia (of equivalenten) geweest zijn maar toch).

Nu zijn er natuurlijk genoeg mensen die niet direct willen dat jij weet hoe je prettig leeft. Een werkgever heeft er in mindere mate wat aan dat je lekker in je vel zit. Maar hij heeft er weinig aan dat jij weet dat je beter functioneerd als niet werkt of ander werk doet dan je nu doet. Ikzelf ben wetenschapper en heb genoeg vrijheden om mijn eigen weg te bepalen in mijn werk dus ik heb dit probleem niet maar ik ken genoeg verhalen van de lopende band medewerker die in zijn vrije tijd een vervent geschiedkundige is of moeilijke wiskunde problemen oplost als hobby. Dat zal een minderheid zijn maar ik denk dat als iedereen doet wat hij of zij leuk vind en zorgt voor een goede bildung dat wel eens lastig kan zijn voor de economie.

Hoe zien jullie deze tegenstelling tussen enerzijds bildung en het uitvinden van jezelf en het gebrek aan focus hierop in het onderwijs, en anderzijds de economische implicaties als mensen wel uit zichzelf probeerden een minimale zelfredzame beste variant van zichzelf te maken en daarbij de economie niet vooruit helpen als arbeidskracht.

Het zijn allemaal wat loshangende gehelen maar ik dacht dat moet in F&L wel kunnen toch. Ben benieuwd naar jullie visies.
Het gaat niet zozeer specifiek om 'Bildung', maar in het algemeen wordt de mens in onze maatschappij steeds meer beschouwd als een productiefactor, consumptiefactor die zo efficiënt mogelijk moet worden uitgebuit.
In ieder beleidstuk speelt het financiele aspect de hoofdrol als het gaat om beslissingen. Het voortdurend verhogen van de omloopsnelheid en volume van grondstoffen, producten en geld is ons streven geworden. Regeringen (met name de EU) en bedrijven stellen hun eigen bestaan centraal en zijn compleet vergeten dat ze er zijn om de mens te dienen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 13 juni 2018 @ 10:40:19 #4
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_179760361
In het hbo onderwijs staat persoonlijke ontwikkeling in veel opleidingen centraal (vraag maar naar POP's). Het is juist het academisch onderwijs waar daar relatief weinig aandacht voor is, waarschijnlijk omdat veel academici zich daar buiten de muren van de universiteit al mee bezig houden. Alleen noemen filosofen dat dan geen persoonlijke ontwikkeling / leiderschap maar Bildung omdat het academischer klinkt. Dat is ook prima, wat mij betreft hoeft dit element niet opgenomen te worden in het al overvolle academische onderwijs.

Het leven wordt voor veel mensen comfortabeler als je vanuit je kracht werkt. Dus doet waar je het beste in bent, waar je hart ligt en waar je het meeste geld mee kan verdienen. Dat is voor veel mensen een zoektocht die een paar jaar kost, maar als je daar eenmaal bent aanbeland.

Als je een beetje bij een fatsoenlijk bedrijf aan de slag gaat na het afstuderen word je al snel doodgegooid met allerlei trainingen en programma's die als doel hebben ervoor te zorgen dat jij asap op die plek komt. Als je in de wetenschap verder gaat zul je daar in je vrije tijd ruimte voor moeten gaan maken.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  Moderator woensdag 13 juni 2018 @ 11:36:52 #5
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179761231
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2018 10:40 schreef Ryon het volgende:
Het leven wordt voor veel mensen comfortabeler als je vanuit je kracht werkt. Dus doet waar je het beste in bent,
Dat ben ik niet persee met je eens, ikzelf werk het beste in velden waar ik juist niet mijn kracht heb liggen. Ik doe veel liever iets waar ik niet goed in ben omdat ik dan de vooruitgang in mijn eigen kunnen nog zie. Als ik iets al op een bepaald niveau kan is het veel lastiger om er motivatie voor te vinden om het te gaan doen.

Ik kan me voorstellen dat dit voor veel meer mensen zo werkt.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 13 juni 2018 @ 11:44:27 #6
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_179761359
quote:
2s.gif Op woensdag 13 juni 2018 11:36 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Dat ben ik niet persee met je eens, ikzelf werk het beste in velden waar ik juist niet mijn kracht heb liggen. Ik doe veel liever iets waar ik niet goed in ben omdat ik dan de vooruitgang in mijn eigen kunnen nog zie. Als ik iets al op een bepaald niveau kan is het veel lastiger om er motivatie voor te vinden om het te gaan doen.

Ik kan me voorstellen dat dit voor veel meer mensen zo werkt.
In werk moet uitdaging en ontwikkeling zitten wil je er plezier uit kunnen halen. Dat werkt voor de meerderheid van de mensen zo. Uitzonderingen daargelaten.

Maar als je goed bent in hockey, daar ervaren in bent en daar plezier uit haalt dan wil je op niveau hockey spelen. Als je gaat voetballen dan heb je wel meer uitdaging (zelfs op veel lager niveau), maar halen de meeste mensen minder uit hun sport dan als je wel aansluiting zocht bij je (ontwikkelde) talenten.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  Moderator woensdag 13 juni 2018 @ 11:48:43 #7
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179761414
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2018 11:44 schreef Ryon het volgende:

[..]

In werk moet uitdaging en ontwikkeling zitten wil je er plezier uit kunnen halen. Dat werkt voor de meerderheid van de mensen zo. Uitzonderingen daargelaten.

Maar als je goed bent in hockey, daar ervaren in bent en daar plezier uit haalt dan wil je op niveau hockey spelen. Als je gaat voetballen dan heb je wel meer uitdaging (zelfs op veel lager niveau), maar halen de meeste mensen minder uit hun sport dan als je wel aansluiting zocht bij je (ontwikkelde) talenten.
Ik ben geen sporter maar als ik goed zou zijn in hockey dan zou ik het voor mij ophouden als het ineens professioneel wordt of serieus. Maar dat kan een probleem van mij zijn, zogauw mensen mij expert op een gebied gaan noemen wil ik zo snel mogelijk van dat gebied weg :D

Ik denk dat amateurisme word ondergewaardeerd het is heel voldoenend om iets op het niveau van een amateur te doen. Ik ben een amateuristisch programmeur toch gebruik ik programeren dagelijks in mijn werk en ik weet bijna zeker dat als ik programmeur zou worden ik het een heel stuk minder leuk zou vinden.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator woensdag 13 juni 2018 @ 12:00:10 #8
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179761546
Trouwens vind ik al die zelfreflectie e.d. in de HBOs dan weer juist tegen "bildung" in werken, dat gaat meer over prestatie gerichtheid dan over een betere zelf. Ook al heet het zelfreflectie er zelden tot geen ruimte voor zelfontplooiing.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 13 juni 2018 @ 12:15:47 #9
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_179761822
quote:
2s.gif Op woensdag 13 juni 2018 11:48 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ik ben geen sporter maar als ik goed zou zijn in hockey dan zou ik het voor mij ophouden als het ineens professioneel wordt of serieus. Maar dat kan een probleem van mij zijn, zogauw mensen mij expert op een gebied gaan noemen wil ik zo snel mogelijk van dat gebied weg :D

Ik denk dat amateurisme word ondergewaardeerd het is heel voldoenend om iets op het niveau van een amateur te doen. Ik ben een amateuristisch programmeur toch gebruik ik programeren dagelijks in mijn werk en ik weet bijna zeker dat als ik programmeur zou worden ik het een heel stuk minder leuk zou vinden.
Dat is ook vanzelfsprekend en zelfs een kenmerk van amateurisme:
quote:
AMATEURISME

1) Beoefening uit liefhebberij 2) Beoefening van een sport uit liefhebberij 3) Dilettantisme 4) Geliefhebber 5) Hobbyisme 6) Liefhebberij
Van je hobby je werk maken is voor veel mensen een belangrijk maatschappelijk streven. Voor anderen is dat juist iets te vermijden, als je iets liefhebt (bijvoorbeeld koken) wil je dat als hobby hebben en juist niet tot een verplichting maken om de lol die je er in hebt nog te kunnen behouden.

Ik haal in dat kader graag de woorden van Mark Twain aan uit Tom Saywer. Waar in een kort verhaal Tom Saywer tot zijn verbazing er achter komt dat een rottaak die hij als corvee heeft gekregen (schilderen van een hek) een felbegeerde ontspanningsmogelijkheid is voor de andere dorpsbewoners.

quote:
Tom said to himself that it was not such a hollow world, after all. He had discovered a great law of human action, without knowing it -- namely, that in order to make a man or a boy covet a thing, it is only necessary to make the thing difficult to attain. If he had been a great and wise philosopher, like the writer of this book, he would now have comprehended that Work consists of whatever a body is OBLIGED to do, and that Play consists of whatever a body is not obliged to do. And this would help him to understand why constructing artificial flowers or performing on a tread-mill is work, while rolling ten-pins or climbing Mont Blanc is only amusement. There are wealthy gentlemen in England who drive four-horse passenger-coaches twenty or thirty miles on a daily line, in the summer, because the privilege costs them considerable money; but if they were offered wages for the service, that would turn it into work and then they would resign.
Je dagen kunnen vullen met liefhebberij waar je niet tot verplicht bent of geen verantwoordelijkheden voor draagt is de meest aangename manier om je dagen te slijten. Voor de economisch vrijgestelden behoort dat ook zeker tot de mogelijkheden. Maar een doorsnee individu zal in zijn tijdsbesteding toch echt op zoek moeten gaan naar een balans tussen werk, privé en groei.

Dat kenmerkt ook het verschil tussen hobby en werk. Als het echter gaat om werk zijn de meesten toch op zoek naar de balans tussen dat wat zij het beste kunnen, dat wat zij het leukst vinden en daar waar zij het meeste geld mee kunnen verdienen. Een gezonde balans om te vinden.

Als wij het hebben over zelfontplooing ontkomen wij niet aan de piramide van Maslow:


Je werk en je privéleven moeten dus eerst heel veel andere behoeftes kunnen voorzien alvorens je toe bent aan zelfontplooiing. In de praktijk is maar een zeer klein percentage van de samenleving in staat om bovenin de piramide te komen.

Een onderwijsstelsel dat zelfontplooiing als primaire doel heeft is om praktische redenen niet inclusief. Slechts gericht op een beperkt percentiel.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  woensdag 13 juni 2018 @ 13:00:59 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_179762492
quote:
2s.gif Op woensdag 13 juni 2018 12:00 schreef Bosbeetle het volgende:
Trouwens vind ik al die zelfreflectie e.d. in de HBOs dan weer juist tegen "bildung" in werken, dat gaat meer over prestatie gerichtheid dan over een betere zelf. Ook al heet het zelfreflectie er zelden tot geen ruimte voor zelfontplooiing.
Idd. Heel die vorming is er op gericht om mensen efficienter te laten produceren. HBO'ers vinden dat zelf blijkbaar ook ontzettend belangrijk, een efficiente productie-eenheid zijn.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_179762755
Je vergeet batterij en wifi onderaan de pyramide.

Onderwijs is er hopelijk op gericht om wel naar zelfontplooiing te werken. Kinderen krijgen als het goed is de eerstr twee zaken van huis mee. Een dak, eten, etc. Veiligheid is in de meeste gezinnen aanwezig en in Nederland in zijn geheel redelijk goed.

Sociaal contact heb je op school en tenzij je wordt gepest is meestal aan die voorwaarde voldaan. Er ontstaan enorm veel vriendschappen in school.

Waardering en erkenning, tsja.. ik vind dat kinderen tegenwoordig veel te veel onverdiende waardering krijgen. Maar erkenning en waardering voor wat ze doen, hoe ze zich gedragen is er zeker ook.

Zelfontplooiing is zeker iets dat in onderwijs plaatsvindt, echter heel pril. Het gaat om kinderen en niet om volwassenen. Dus zeker leren ze wat ze leuk en niet leuk vinden. Echter lesgeven daarin wordt niet echt gedaan. En waar dat gebeurt gaat dat vaak slecht. De pop plannen op het HBO zijn een moetje en worden niet echt goed gebruikt.

Pas als je volwassen bent en wat verder komt kun je jezelf echt gaan ontplooien. De basis daarvoor leg je wel degelijk in je school- en studietijd vind ik. En ik denk dat ook bij anderen te zien.
Whatever...
  Moderator dinsdag 19 juni 2018 @ 16:00:54 #12
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179897525
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2018 13:19 schreef Spanky78 het volgende:
Pas als je volwassen bent en wat verder komt kun je jezelf echt gaan ontplooien. De basis daarvoor leg je wel degelijk in je school- en studietijd vind ik. En ik denk dat ook bij anderen te zien.
Het is jammer dat het dan vaak te laat is. Bij je school en studietijd leer je vooral goed hoe je moet leren. (althans zo heb ik het ervaren) En leren is niet zo moeilijk, dat is slechts onthouden wat de leraar wil horen, zelf bedenken wat je zelf wilt is vele malen lastiger. Ik ben dus op een arbeidsmarkt gekomen met een grote vaardigheid in leren maar die vaardigheid wordt maar zelden meer aangesproken en op een hele andere manier.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_179901861
School is alleen maar bezig met het creëren van robots die aan hun carrière moeten denken. Ontwikkelen? Wat is dat? Als het niet direct een baan oplevert is het niet de moeite waard, punt. Presteren, presteren, presteren! Direct weten wat je wil! Ervaren, ontdekken? Nee, klakkeloos overnemen en volgen. Pas als je een universiteitsopleiding gaat volgen komt hier enigszins verandering in, alhoewel dat ook nog wel per opleiding verschilt.
pi_179901987
Merk op dat Humboldt's hervormingen m.b.t. het onderwijs uit zijn tijd juist gericht waren op het ontwikkelen van een Bildung: een algemene ontwikkeling van de menselijke vermogens, op het gebied van kennis, rechtvaardig handelen, ethiek en bijvoorbeeld de waardering voor esthetiek. Juist deze dingen moesten aangeleerd worden, en niet zo zeer alleen het vergaren van kennis.

In een wereld waar hoger onderwijs steeds verder neigt naar conditionering, is Humboldt ‘s ideaal van Bildung ver te zoeken. Ik ben het met je eens, Bosbeetle. Vroeger werd hier op gymnasia e.d. wel aandacht aan besteed. Uiteindelijk is het onderwijs voor een ontzettend groot deel bepalend voor je identiteit. In persoonlijk opzicht durf ik te stellen dat in mijn vakgebied, moleculair biologisch onderzoek, ontzettend weinig aandacht besteed wordt aan de ethische aspecten van zo’n praktijk. Dit is verre van mijn ideaal. Bovendien ben ik van mening dat ‘jonge’ wetenschappers zich kritisch moeten opstellen jegens hun eigen vakgebieden. De wetenschapper moet zich niet opsluiten in zijn of haar laboratorium, maar dient een bewogen maatschappelijk, sociaal en politiek georiënteerd individu te zijn. Het is hij die per slot van rekening het zaadje plant voor maatschappelijke ontwikkelingen op het gebied van bijvoorbeeld gezondheidszorg en technologie. Deze eigenschappen moeten worden aangeleerd in het onderwijs ben ik van mening. En al deze dingen hebben met Bildung te maken... again, vind ik.

We moeten in het onderwijs de mogelijkheden krijgen om onszelf een eigenschap aan te leren die ons in staat stelt om daaropvolgend, in ons verdere leven, aan onze Bildung te werken. Onderwijs moet veel verder reiken dan alleen de arbeidsmarkt. Maar zoiets is ver te zoeken wanneer ontwikkeling, welfaart of vooruitgang gezien wordt als een afgeleide van besteedbaar inkomen. Consumeren, in plaats van leren of ontwikkelen, lijkt de standaard.

En inderdaad, nu ik volwassen ben kom ik pas tot veel van deze inzichten. Erg jammer, het kost mij heden dage veel meer moeite om hier zelfstandig aan te werken. En dat vind ik echt niet leuk, maar ik probeer mijn best te doen in mijn vrije tijd. :)
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_179902121
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 19:05 schreef Cockwhale het volgende:
School is alleen maar bezig met het creëren van robots die aan hun carrière moeten denken. Ontwikkelen? Wat is dat? Als het niet direct een baan oplevert is het niet de moeite waard, punt. Presteren, presteren, presteren! Direct weten wat je wil! Ervaren, ontdekken? Nee, klakkeloos overnemen en volgen. Pas als je een universiteitsopleiding gaat volgen komt hier enigszins verandering in, alhoewel dat ook nog wel per opleiding verschilt.
Precies. Doodzonde. Het is niet gek dat workaholics, rijke CEO's, managers, hoge functionarissen, bazen van banken, etc. het zo goed doen in een maatschappij als deze. En de mensen 'onderaan' de piramide kunnen nou eenmaal moeilijk anders. Maar het selecteert op conformisme, i.t.t. intellectuele vermogens die in het concept van Bildung besloten liggen.

Zie ook;

A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_179927414
Tja, zoals ik het zie kan de samenleving alleen functioneren als iedereen een bijdrage levert naar hun vermogen. Vakkenvullers, schilders, leraren, artsen, managers.

Zelfontplooing is leuk en aardig maar wie gaat de wegen onderhouden? Wie gaat de straten en parken schoonhouden? Wie gaat de zieken helpen? Wie gaat het voedsel produceren? Wie gaat het voedsel distribueren?

Ons systeem is niet een kwaadaardig kapitalistisch systeem waar iedereen gedwongen wordt om een werkslaaf te zijn, ons systeem is er op gericht om de ideale samenleving met de beste kwaliteit van leven te onderhouden.

Ik heb ook geen zin om 36-40 uur per week te werken maar als je dan toch weet dat je moet werken kun je maar beter een goed diploma op zak hebben en dan inderdaad eentje waar je een baan mee kan vinden.
pi_179928081
Even een niet academisch onderlegd anekdotische toevoeging:

Ik doe nu werk waar ik niet voor opgeleid ben, (was op mn 16e van school af) maar ben er een beetje ingerold omdat ik specifieke talenten heb. Hier op de snuifas doet volgens mij helemaal niemand het werk wat hij leuk vindt. Hier werk je voor geld, en misschien aanzien (lees: veel neuken) Het is volledig functioneel, de maatschappij vraagt om mensen zoals mij en mijn collega’s. Ik haat het, en ga toevallig dit jaar weg. Heb erg lang nodig gehad om te begrijpen dat ik andere dingen wil. Bildung komt niet vanzelf. :P

Een vriend van mij is stratenmaker/klusser. Die hebben we keihard nodig. Hij wil graag iets met biologie doen, maar durft de stap niet te maken. Als hij die stap maakt, als iedereen -zoals ik- dat zou doen, hebben we een groot probleem. Mensen die werk doen wat niet bij hun past is een noodzakelijk kwaad.

Als de mieren allemaal deden waar ze zin in hadden, gingen ze dood. Zo gaat dat bij ons ook, denk ik.

Uiteindelijk denk ik dat ons onderwijssysteem aan alle kanten rammelt en niet geeft wat we graag willen, maar als ze dit wel deed, was het einde zoek. Dat je dit topic opent vind ik al gevaarlijk genoeg. :P

Tevens tvp
-nee-
pi_179929442
Het is sowieso een regel in het leven dat je niet alleen kan doen waar je zin in hebt. Je moet dingen doen waar je geen zin in hebt, je ontkomt er niet aan.

Ik zeg altijd dat je het onplezierige moet minimaliseren, bijvoorbeeld met de minste inspanning je diploma's halen. Maar onplezierige dingen blijven toch.

Wie vindt het leuk om presentaties te geven, scripties te schrijven, urenlang saaie stof in je hoofd stampen om examens te halen?

Afhankelijk van je werk geldt hetzelfde: je zal niet altijd zin hebben en dingen moeten doen waar je geen zin in hebt.

Maar als je de studie kiest die het beste bij je past en als je werk vindt dat bij je past valt het wel mee gelukkig.
pi_179929773
Jullie gaan direct uit van het andere uiterste, wat natuurlijk kantklare onzin is.
pi_179934573
Tjah jij denkt na een bieravond van 'waarom hier niet meer focus op' en een ander denkt van 'waarom hier niet meer focus op' en weer een ander dit en dat. En iedereen denkt dat ze een beetje een solide idee hebben maar je weet zelf ook wel dat dat gelul is in veel gevallen. Als dat bij jezelf zo is dan heb je het niet door.

Ontwikkelen doe je zelf, ook tijdens schooltijd. Jouw idee is op zoveel dingen van toepassing 'waarom niet elk jaar een blok over de huidige ontwikkelingen in de wereld', 'waarom niet ook de kinderen bij een ouderavond betrekken want hen weten toch juist wat er speelt' en bla.

Sommige dingen moet je nou eenmaal zelf ontdekken om het zo maar te zeggen
pi_179934695
en anderzijds de economische implicaties als mensen wel uit zichzelf probeerden een minimale zelfredzame beste variant van zichzelf te maken en daarbij de economie niet vooruit helpen als arbeidskracht.

Een beste variant van iemand en minimale zelfredzaamheid is trouwens niet echt verenigbaar tenzij je echt een flinke mening hebt zeg maar. En ja ik begrijp dat je het niet helemaal zo zegt maar we praten over de praktijk toch enigzins neem ik aan. Wat is theorie waard als in de praktijk het nooit gebeurt zeg maar. Maar ja als mensen genoegen zouden nemen met een minimum aan werkzaamheden en menen een goede levenskwaliteit te hebben omdat ze thuis wiskundige problemen kunnen proberen op te lossen voor de lol dan gaat de economie niet bepaald vooruit nee.

Maar zelf denk ik niet dat de machtige mensen wat dat betreft een dikke vinger in mijn reet hebben want de meeste mensen willen gewoon niet op het minimum wat betreft geld/zelfredzaamheid leven
pi_180022546
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juni 2018 20:21 schreef Marsenal het volgende:
Even een niet academisch onderlegd anekdotische toevoeging:

Ik doe nu werk waar ik niet voor opgeleid ben, (was op mn 16e van school af) maar ben er een beetje ingerold omdat ik specifieke talenten heb. Hier op de snuifas doet volgens mij helemaal niemand het werk wat hij leuk vindt. Hier werk je voor geld, en misschien aanzien (lees: veel neuken) Het is volledig functioneel, de maatschappij vraagt om mensen zoals mij en mijn collega’s. Ik haat het, en ga toevallig dit jaar weg. Heb erg lang nodig gehad om te begrijpen dat ik andere dingen wil. Bildung komt niet vanzelf. :P

Een vriend van mij is stratenmaker/klusser. Die hebben we keihard nodig. Hij wil graag iets met biologie doen, maar durft de stap niet te maken. Als hij die stap maakt, als iedereen -zoals ik- dat zou doen, hebben we een groot probleem. Mensen die werk doen wat niet bij hun past is een noodzakelijk kwaad.

Als de mieren allemaal deden waar ze zin in hadden, gingen ze dood. Zo gaat dat bij ons ook, denk ik.

Uiteindelijk denk ik dat ons onderwijssysteem aan alle kanten rammelt en niet geeft wat we graag willen, maar als ze dit wel deed, was het einde zoek. Dat je dit topic opent vind ik al gevaarlijk genoeg. :P

Tevens tvp
Goed verhaal. En onze oplossing zal robotisering moeten zijn en automatisering.

Maar je hebt een punt. Vroeger was dit ook echt zo, anders ging je gewoon dood. Nu zitten we in een overgang. Of we ooit op een punt komen dat iedereen kan werken naar zelfontplooiing, dat weet i niet.

Hetis overigens wat overdreven, maar desalniettemin een goed argument.

Overigens zijn mensen die zichzelf ontplooien in hun werk wel vaak de besten en meest productieven. En zat daarvan zijn bouwvakker of loodgieter.
Whatever...
pi_180029270
Overigens zijn er genoeg mensen die zich niet willen ontwikkelen. Die vinden het al teveel moeite om steun of verandering te bieden met de druk op een knop. Daar worden ze moe van.
  maandag 25 juni 2018 @ 09:30:12 #24
33189 RM-rf
1/998001
pi_180029691
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2018 09:48 schreef Bosbeetle het volgende:
"maar dat vertellen ze je niet op school"
dat is een beetje alsof Ralph Macchio in de Karate Kid zich gaat beklagen dat Mr. Miyagi hem niet werkelijk karate leert, maar in plaats daarvan zn auto laat wassen...

Juist van die levenswijsheid te gaan verwachten dat een leraar je dat op school netjes gaat voorschrijven is niet begijpen wat leren en ontwikkeling zelf inhoud.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 26 juni 2018 @ 16:54:52 #25
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_180060617
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2018 09:48 schreef Bosbeetle het volgende:
Excuses voor deze wazige titel.

Ik had gisteren een discussie met een vriend over content zijn met hoe het gaat en voor jezelf uitvinden wat voor jouw werkt en dat als je dat gevonden hebt dat dat heel relaxt leven is. Hij eindigde de discussie met "maar dat vertellen ze je niet op school" en ik vond dat hij een punt had. Op school wordt er weinig uitgelegd over dat je door middel van opgroeien en veel proberen kunt gaan uitvinden wat prettig voor jou is. Misschien is dat niet de taak van de school maar misschien ook wel.

Ik vind dat dat wel degelijk een taak is van school. En sommige scholen zijn daar beduidend beter in dan andere. De slogan van de school waar mijn kinderen op zitten is 'Worden wie je bent". Dat is een beter uitgangspunt dan die van het openbaar onderwijs. Daar lijkt de focus toch heel erg op 'verdiencapaciteit' te liggen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')