Het gaat niet zozeer specifiek om 'Bildung', maar in het algemeen wordt de mens in onze maatschappij steeds meer beschouwd als een productiefactor, consumptiefactor die zo efficiënt mogelijk moet worden uitgebuit.quote:Op woensdag 13 juni 2018 09:48 schreef Bosbeetle het volgende:
Excuses voor deze wazige titel.
Ik had gisteren een discussie met een vriend over content zijn met hoe het gaat en voor jezelf uitvinden wat voor jouw werkt en dat als je dat gevonden hebt dat dat heel relaxt leven is. Hij eindigde de discussie met "maar dat vertellen ze je niet op school" en ik vond dat hij een punt had. Op school wordt er weinig uitgelegd over dat je door middel van opgroeien en veel proberen kunt gaan uitvinden wat prettig voor jou is. Misschien is dat niet de taak van de school maar misschien ook wel.
Toen dacht ik aan een aflevering van het filosofisch quintet (een programma van human) over bildung en dat haakte eigenlijk in op hetzelfde gevoel, een soort bouwen van je eigen karakter door onderzoek naar hoe en wie jij bent aan de hand van anderen die over het menselijk bestaan hebben geschreven. Maar misschien ook door een volledig vrije zoektocht naar dingen als wiskunde, geschiedenis etc. Met als doeleinde een completer mens te worden. Nu schijnt het zo te zijn dat daar vroeger toch iets meer ruimte voor was binnen onderwijs (het zal wel op de athaneums en gymnasia (of equivalenten) geweest zijn maar toch).
Nu zijn er natuurlijk genoeg mensen die niet direct willen dat jij weet hoe je prettig leeft. Een werkgever heeft er in mindere mate wat aan dat je lekker in je vel zit. Maar hij heeft er weinig aan dat jij weet dat je beter functioneerd als niet werkt of ander werk doet dan je nu doet. Ikzelf ben wetenschapper en heb genoeg vrijheden om mijn eigen weg te bepalen in mijn werk dus ik heb dit probleem niet maar ik ken genoeg verhalen van de lopende band medewerker die in zijn vrije tijd een vervent geschiedkundige is of moeilijke wiskunde problemen oplost als hobby. Dat zal een minderheid zijn maar ik denk dat als iedereen doet wat hij of zij leuk vind en zorgt voor een goede bildung dat wel eens lastig kan zijn voor de economie.
Hoe zien jullie deze tegenstelling tussen enerzijds bildung en het uitvinden van jezelf en het gebrek aan focus hierop in het onderwijs, en anderzijds de economische implicaties als mensen wel uit zichzelf probeerden een minimale zelfredzame beste variant van zichzelf te maken en daarbij de economie niet vooruit helpen als arbeidskracht.
Het zijn allemaal wat loshangende gehelen maar ik dacht dat moet in F&L wel kunnen toch. Ben benieuwd naar jullie visies.
Dat ben ik niet persee met je eens, ikzelf werk het beste in velden waar ik juist niet mijn kracht heb liggen. Ik doe veel liever iets waar ik niet goed in ben omdat ik dan de vooruitgang in mijn eigen kunnen nog zie. Als ik iets al op een bepaald niveau kan is het veel lastiger om er motivatie voor te vinden om het te gaan doen.quote:Op woensdag 13 juni 2018 10:40 schreef Ryon het volgende:
Het leven wordt voor veel mensen comfortabeler als je vanuit je kracht werkt. Dus doet waar je het beste in bent,
In werk moet uitdaging en ontwikkeling zitten wil je er plezier uit kunnen halen. Dat werkt voor de meerderheid van de mensen zo. Uitzonderingen daargelaten.quote:Op woensdag 13 juni 2018 11:36 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dat ben ik niet persee met je eens, ikzelf werk het beste in velden waar ik juist niet mijn kracht heb liggen. Ik doe veel liever iets waar ik niet goed in ben omdat ik dan de vooruitgang in mijn eigen kunnen nog zie. Als ik iets al op een bepaald niveau kan is het veel lastiger om er motivatie voor te vinden om het te gaan doen.
Ik kan me voorstellen dat dit voor veel meer mensen zo werkt.
Ik ben geen sporter maar als ik goed zou zijn in hockey dan zou ik het voor mij ophouden als het ineens professioneel wordt of serieus. Maar dat kan een probleem van mij zijn, zogauw mensen mij expert op een gebied gaan noemen wil ik zo snel mogelijk van dat gebied wegquote:Op woensdag 13 juni 2018 11:44 schreef Ryon het volgende:
[..]
In werk moet uitdaging en ontwikkeling zitten wil je er plezier uit kunnen halen. Dat werkt voor de meerderheid van de mensen zo. Uitzonderingen daargelaten.
Maar als je goed bent in hockey, daar ervaren in bent en daar plezier uit haalt dan wil je op niveau hockey spelen. Als je gaat voetballen dan heb je wel meer uitdaging (zelfs op veel lager niveau), maar halen de meeste mensen minder uit hun sport dan als je wel aansluiting zocht bij je (ontwikkelde) talenten.
Dat is ook vanzelfsprekend en zelfs een kenmerk van amateurisme:quote:Op woensdag 13 juni 2018 11:48 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik ben geen sporter maar als ik goed zou zijn in hockey dan zou ik het voor mij ophouden als het ineens professioneel wordt of serieus. Maar dat kan een probleem van mij zijn, zogauw mensen mij expert op een gebied gaan noemen wil ik zo snel mogelijk van dat gebied weg
Ik denk dat amateurisme word ondergewaardeerd het is heel voldoenend om iets op het niveau van een amateur te doen. Ik ben een amateuristisch programmeur toch gebruik ik programeren dagelijks in mijn werk en ik weet bijna zeker dat als ik programmeur zou worden ik het een heel stuk minder leuk zou vinden.
Van je hobby je werk maken is voor veel mensen een belangrijk maatschappelijk streven. Voor anderen is dat juist iets te vermijden, als je iets liefhebt (bijvoorbeeld koken) wil je dat als hobby hebben en juist niet tot een verplichting maken om de lol die je er in hebt nog te kunnen behouden.quote:AMATEURISME
1) Beoefening uit liefhebberij 2) Beoefening van een sport uit liefhebberij 3) Dilettantisme 4) Geliefhebber 5) Hobbyisme 6) Liefhebberij
Je dagen kunnen vullen met liefhebberij waar je niet tot verplicht bent of geen verantwoordelijkheden voor draagt is de meest aangename manier om je dagen te slijten. Voor de economisch vrijgestelden behoort dat ook zeker tot de mogelijkheden. Maar een doorsnee individu zal in zijn tijdsbesteding toch echt op zoek moeten gaan naar een balans tussen werk, privé en groei.quote:Tom said to himself that it was not such a hollow world, after all. He had discovered a great law of human action, without knowing it -- namely, that in order to make a man or a boy covet a thing, it is only necessary to make the thing difficult to attain. If he had been a great and wise philosopher, like the writer of this book, he would now have comprehended that Work consists of whatever a body is OBLIGED to do, and that Play consists of whatever a body is not obliged to do. And this would help him to understand why constructing artificial flowers or performing on a tread-mill is work, while rolling ten-pins or climbing Mont Blanc is only amusement. There are wealthy gentlemen in England who drive four-horse passenger-coaches twenty or thirty miles on a daily line, in the summer, because the privilege costs them considerable money; but if they were offered wages for the service, that would turn it into work and then they would resign.
Idd. Heel die vorming is er op gericht om mensen efficienter te laten produceren. HBO'ers vinden dat zelf blijkbaar ook ontzettend belangrijk, een efficiente productie-eenheid zijn.quote:Op woensdag 13 juni 2018 12:00 schreef Bosbeetle het volgende:
Trouwens vind ik al die zelfreflectie e.d. in de HBOs dan weer juist tegen "bildung" in werken, dat gaat meer over prestatie gerichtheid dan over een betere zelf. Ook al heet het zelfreflectie er zelden tot geen ruimte voor zelfontplooiing.
Het is jammer dat het dan vaak te laat is. Bij je school en studietijd leer je vooral goed hoe je moet leren. (althans zo heb ik het ervaren) En leren is niet zo moeilijk, dat is slechts onthouden wat de leraar wil horen, zelf bedenken wat je zelf wilt is vele malen lastiger. Ik ben dus op een arbeidsmarkt gekomen met een grote vaardigheid in leren maar die vaardigheid wordt maar zelden meer aangesproken en op een hele andere manier.quote:Op woensdag 13 juni 2018 13:19 schreef Spanky78 het volgende:
Pas als je volwassen bent en wat verder komt kun je jezelf echt gaan ontplooien. De basis daarvoor leg je wel degelijk in je school- en studietijd vind ik. En ik denk dat ook bij anderen te zien.
Precies. Doodzonde. Het is niet gek dat workaholics, rijke CEO's, managers, hoge functionarissen, bazen van banken, etc. het zo goed doen in een maatschappij als deze. En de mensen 'onderaan' de piramide kunnen nou eenmaal moeilijk anders. Maar het selecteert op conformisme, i.t.t. intellectuele vermogens die in het concept van Bildung besloten liggen.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 19:05 schreef Cockwhale het volgende:
School is alleen maar bezig met het creëren van robots die aan hun carrière moeten denken. Ontwikkelen? Wat is dat? Als het niet direct een baan oplevert is het niet de moeite waard, punt. Presteren, presteren, presteren! Direct weten wat je wil! Ervaren, ontdekken? Nee, klakkeloos overnemen en volgen. Pas als je een universiteitsopleiding gaat volgen komt hier enigszins verandering in, alhoewel dat ook nog wel per opleiding verschilt.
Goed verhaal. En onze oplossing zal robotisering moeten zijn en automatisering.quote:Op woensdag 20 juni 2018 20:21 schreef Marsenal het volgende:
Even een niet academisch onderlegd anekdotische toevoeging:
Ik doe nu werk waar ik niet voor opgeleid ben, (was op mn 16e van school af) maar ben er een beetje ingerold omdat ik specifieke talenten heb. Hier op de snuifas doet volgens mij helemaal niemand het werk wat hij leuk vindt. Hier werk je voor geld, en misschien aanzien (lees: veel neuken) Het is volledig functioneel, de maatschappij vraagt om mensen zoals mij en mijn collega’s. Ik haat het, en ga toevallig dit jaar weg. Heb erg lang nodig gehad om te begrijpen dat ik andere dingen wil. Bildung komt niet vanzelf.
Een vriend van mij is stratenmaker/klusser. Die hebben we keihard nodig. Hij wil graag iets met biologie doen, maar durft de stap niet te maken. Als hij die stap maakt, als iedereen -zoals ik- dat zou doen, hebben we een groot probleem. Mensen die werk doen wat niet bij hun past is een noodzakelijk kwaad.
Als de mieren allemaal deden waar ze zin in hadden, gingen ze dood. Zo gaat dat bij ons ook, denk ik.
Uiteindelijk denk ik dat ons onderwijssysteem aan alle kanten rammelt en niet geeft wat we graag willen, maar als ze dit wel deed, was het einde zoek. Dat je dit topic opent vind ik al gevaarlijk genoeg.
Tevens tvp
dat is een beetje alsof Ralph Macchio in de Karate Kid zich gaat beklagen dat Mr. Miyagi hem niet werkelijk karate leert, maar in plaats daarvan zn auto laat wassen...quote:Op woensdag 13 juni 2018 09:48 schreef Bosbeetle het volgende:
"maar dat vertellen ze je niet op school"
Ik vind dat dat wel degelijk een taak is van school. En sommige scholen zijn daar beduidend beter in dan andere. De slogan van de school waar mijn kinderen op zitten is 'Worden wie je bent". Dat is een beter uitgangspunt dan die van het openbaar onderwijs. Daar lijkt de focus toch heel erg op 'verdiencapaciteit' te liggen.quote:Op woensdag 13 juni 2018 09:48 schreef Bosbeetle het volgende:
Excuses voor deze wazige titel.
Ik had gisteren een discussie met een vriend over content zijn met hoe het gaat en voor jezelf uitvinden wat voor jouw werkt en dat als je dat gevonden hebt dat dat heel relaxt leven is. Hij eindigde de discussie met "maar dat vertellen ze je niet op school" en ik vond dat hij een punt had. Op school wordt er weinig uitgelegd over dat je door middel van opgroeien en veel proberen kunt gaan uitvinden wat prettig voor jou is. Misschien is dat niet de taak van de school maar misschien ook wel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |