abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  dinsdag 12 juni 2018 @ 10:07:11 #1
478504 dijger
amateur fietshersreller
pi_179740851
registreer om deze reclame te verbergen
Beste mensen van Fok,
Ik heb een vorkuitzetter gekocht om de bovenband te kunnen verwijderen van mijn achterwiel.De fietskader is van staal of metaal gemaakt.Ik volg de gebruiksaanwijzingen die vermeld staan onder de vorm van tekeningen op een fiche.
Maar het lukt niet.Op de binnenkant van de vorkuitzetter zie ik een meetaanduiding van cijfers staan van 80 tot 150. Maar wanneer ik de vorkuitzetter plaats en draai aan de plastieken vleugelmoer,kom ik niet verder dan 10 cm uitzetruimte.Dus onvoldoende want het moet 15 cm uitzetruimte zijn om de bovenband los te krijgen van het achterwiel. Wanneer ik meer wil aandraaien, springt de vorkuitzetter los,omdat de spanning te groot is geworden.Weet iemand van jullie waar ik een stevige vorkuitzetter kan kopen die de spanning wel aankan.
mvg,
gilberto
Ik herstel dikwijls mijn fiets zelf als het mogelijk is. Dus een remkabel vervangen, een voetpedaal vervangen,een bovenband en binnenband vervangen, een fietslicht vooraan of achterlicht vervangen,een ketting of kettingkast vervangen enz zijn geen pr
pi_179741106
10cm is toch wel genoeg om die band ervanaf te krijgen? Hoe dik zijn jouw banden?

Overigens kan een vorkspanner funest voor je vork zijn, zeker als je hem vaker gebruikt. Een betere optie (wel meer werk) is echt alles loshalen (rem, versnelling, etc) zodat je je wiel er uit kan trekken.
  donderdag 14 juni 2018 @ 00:03:02 #3
478504 dijger
amateur fietshersreller
pi_179775657
Aan Farenji,
Thanks voor jouw reactie op mijn vraag.Met 10 cm bedoel ik dat ik de vorkuitzetter niet verder meer kan aandraaien(spanning te groot) en de achtervork van mijn frame nog niets is uitgezet.Als ik de vorkspanner verder zou kunnen aandraaien tot 15cm,dan zou er wel ruimte vrij komen om mijn fietsband er door te halen.Het zoveelste bewijs als je iets goedkoop hebt aangekocht,(15 )de resultaten niet verbluffend zijn.Ik zal een duurder vorkuitzetter kopen( 40 50 ).Je hebt gelijk, het is niet de beste methode,alhoewel de fietsherstellers wel allemaal een professionele vorkspanner gebruiken.Een achterwiel verwijderen zonder een versnelling is geen probleem,maar de derailleur of versnelling loskoppelen is een ander paar mouwen.Dat is precisie werk,daar blijf ik liever van af.Alhoewel,als iemand het eens zou tonen hoe men de versnelling loskoppelt en terug aankoppelt,dan zou ik het wel aandurven.
grtz
gilbert
Ik herstel dikwijls mijn fiets zelf als het mogelijk is. Dus een remkabel vervangen, een voetpedaal vervangen,een bovenband en binnenband vervangen, een fietslicht vooraan of achterlicht vervangen,een ketting of kettingkast vervangen enz zijn geen pr
pi_179820245
registreer om deze reclame te verbergen
Bovenband fietskader is dit vlaams ofzo?

Als je hem op het kleinste tandwiel zet en dan die veer indrukt van die 2 tandwieltjes, trek je hem er toch zo uit?

[ Bericht 61% gewijzigd door Fer op 16-06-2018 09:04:47 ]
.
pi_179822318
Het is toch geen rocketscience om een achterwiel uit een fiets te trekken, of ben ik nou gek?
Moet wel eerlijk toegeven dat ik het nooit gadaan heb met een wielrenfiets of iets met een derailleur, maar die koersknakkers trekken een wiel van de volgauto en rossen dat er in no time in, of hebben die een speciaal systeem ofzo :?


Veel simpeler kan volgens mij niet?
Torque makes life easy.
Team Jean
  zaterdag 16 juni 2018 @ 12:04:32 #6
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_179822371
Zelfs mijn onhandige 13 jarige zoon kan zijn achterwiel zelf uithalen en weer inzetten. _O-.
And so is the past
pi_179822906
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 juni 2018 12:01 schreef Sounddragon het volgende:
Het is toch geen rocketscience om een achterwiel uit een fiets te trekken, of ben ik nou gek?
Moet wel eerlijk toegeven dat ik het nooit gadaan heb met een wielrenfiets of iets met een derailleur, maar die koersknakkers trekken een wiel van de volgauto en rossen dat er in no time in, of hebben die een speciaal systeem ofzo :?


Veel simpeler kan volgens mij niet?
Met een derailleur is het meestal supersimpel. Die wip je zo los. Een naafversnelling is wat lastiger, en afhankelijk van wat voor remmen je hebt kan het nog meer werk zijn omdat je dan vanalles los moet halen en weer vast moet zetten. Ik vind de band verwisselen van een achterwiel van een stadsfiets met versnellingen en rollerbrakes al zoveel werk dat ik hem daarvoor naar de fietsenmaker breng.
pi_179824067
Zo’n verstelling verloopt toch wel, mooi moment om hem meteen opnieuw af te stellen lijkt me.
.
pi_179824140
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 juni 2018 12:41 schreef Farenji het volgende:

[..]

Met een derailleur is het meestal supersimpel. Die wip je zo los. Een naafversnelling is wat lastiger, en afhankelijk van wat voor remmen je hebt kan het nog meer werk zijn omdat je dan vanalles los moet halen en weer vast moet zetten. Ik vind de band verwisselen van een achterwiel van een stadsfiets met versnellingen en rollerbrakes al zoveel werk dat ik hem daarvoor naar de fietsenmaker breng.
Ja als je naast de fietsenmaker woont misschien. Anders moet je erheen en later nog een keer terug. Is het sowieso minder moeite het even zelf te doen.
pi_179824330
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juni 2018 13:35 schreef autoknutselaar het volgende:

[..]

Ja als je naast de fietsenmaker woont misschien. Anders moet je erheen en later nog een keer terug. Is het sowieso minder moeite het even zelf te doen.
Ik woon inderdaad zo goed als naast de fietsenmaker. Prima vent, vriendelijk, en die het ook nog eens goedkoop, snel en goed doet. Zou wel gek zijn om het zelf te doen.
pi_179824375
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 juni 2018 12:41 schreef Farenji het volgende:

[..]

Met een derailleur is het meestal supersimpel. Die wip je zo los. Een naafversnelling is wat lastiger, en afhankelijk van wat voor remmen je hebt kan het nog meer werk zijn omdat je dan vanalles los moet halen en weer vast moet zetten. Ik vind de band verwisselen van een achterwiel van een stadsfiets met versnellingen en rollerbrakes al zoveel werk dat ik hem daarvoor naar de fietsenmaker breng.
Kettinkje los en meestal een remanker (if trommelrem).

Als je idd te lui bent moet je hem wegbrengen :+ .. De kosten zijn het meestal niet echt.

Ik plakte mijn achterband vaak gewoon terwijl hij tussen wiel en frame zat.. Niks loshalen, band eruit, gaatje zoeken, plakken, erin en oppompen, klaar.
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_179824423
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 juni 2018 13:43 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ik woon inderdaad zo goed als naast de fietsenmaker. Prima vent, vriendelijk, en die het ook nog eens goedkoop, snel en goed doet. Zou wel gek zijn om het zelf te doen.
Ja ik moet een halfuur fietsen. Onvriendelijk, duur en slecht werk. En je mag een week wachten voordat je je fiets weer mag ophalen. Dan is zelf doen vaak toch de betere optie.
  maandag 18 juni 2018 @ 17:11:16 #13
478504 dijger
amateur fietshersreller
pi_179874070
Aan de medelezers,
Vriendelijk dank voor jullie reakties.Ik steek er veel van op. Ik ben 70 jaar en kom uit een tijd waar versnellingen op de fiets nog niet veel werden toegepast.Dus nooit geen problemen had om een achterwiel van de fiets te halen en de onderband en bovenband te herstellen.Nu zijn de meeste rijwielen voorzien van een versnelling. Zelf rijd ik nog steeds op een fiets zonder versnellingen.Vandaar dat ik geen kennis heb om het achterwiel met versnellingen van mijn zoon zijn fiets te demonteren.Ik lees dat een naafversnelling veel moeilijker is om los te koppelen dan een derailleur.Hoe gaat dat precies in zijn werk?Eerst de versnellingskabel loskoppelen maar verder durf ik niet te gaan.Ik zie twee gele merkpuntjes staan.maar ik weet niet waarvoor die dienen.Misschien dat iemand van jullie wel meer kennis hebben.
gilberto
Ik herstel dikwijls mijn fiets zelf als het mogelijk is. Dus een remkabel vervangen, een voetpedaal vervangen,een bovenband en binnenband vervangen, een fietslicht vooraan of achterlicht vervangen,een ketting of kettingkast vervangen enz zijn geen pr
pi_179876771
Die merkpuntjes zijn markeringen om de versnelling juist af te stellen. Zet m in de middelste versnelling (2 of 4 afh van hoeveel je er hebt) en stel de kabel dan zo af totdat de twee punten naast elkaar zitten.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')