abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 11 juni 2018 @ 22:50:03 #1
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179735681
Welkom bij de FOK! Moestuin-topic reeks!
Discussieer hier over de groenten, fruit en kruiden die je in je eigen tuin teelt.
Ook kun je hier terecht met vragen over bemesting, ziekten en plagen en alle andere moestuingerelateerde onderwerpen.

Noemenswaardige topics:
sigme's moestuin
sigme's moestuin, 2e jaar

Handige sites met veel tips:
Sjefs Tuintips
Mooie moestuin
Makkelijke moestuin (vierkantemetertuin)
Diana's mooie moestuin
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  maandag 11 juni 2018 @ 22:50:29 #2
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179735694
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2018 22:48 schreef Patroon het volgende:
Ik heb 1e jaars aardbeien planten. De meeste aardbeien zijn al geweest , maar komen nu lange uitlopers aan. Moet ik die eraf knippen?
NEE! Dat worden nieuwe plantjes!
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_179735809
Die uitlopers in een potje zetten en eventueel met een kram zorgen dat ze op hun plek blijven. Na twee weken hebben ze wel eigen worteltjes en kun je hem los knippen van moederplant. Ik zou er alleen niet meer dan 1 per plant doen zodat niet alle energie opgaat aan die nieuwe plant wortels geven ipv naar aardbeien maken. De rest zou ik dan van de plant afknippen. Ik ben het momenteel ook aan het doen.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_179735812
Oh dat ziet er ook vet handig uit. Nou kijk morgen wel even,

Eigenaar van dit huis heeft echt een prachtige druif staan. Maar doet er echt geen reet mee. Heb hem voor dat hij begon uit te lopen al ontdaan van al het oude hout. Maar nu liet hij hem maar weer in het wilde weg groeien. Die staat er nu ook weer netjes bij. Kan de druif mooi energie steken in druiven maken ipv meters lange takken zonder vrucht.

Moet eigenlijk kijken of ik die boom niet mag hebben straks ofzo O-)
I solemnly swear i'm up to no good
pi_179735862
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2018 22:50 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

NEE! Dat worden nieuwe plantjes!
Dat snap ik, maar put de moederplant uit. Kwam dit tegen via google:

https://www.mooiemoestuin.nl/fruit/aardbei/
Maar ik kan 't mis hebben...
  maandag 11 juni 2018 @ 22:56:39 #6
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179735898
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2018 11:59 schreef Tuindier het volgende:
Ik ben trouwens die enorme hoeveelheid radijsjes een beetje zat. Heb steeds na het oogsten bijgezaaid maar ze blijven nu een beetje liggen. Wat zou ik op de plek nog kunnen neerzetten zodat ik dit jaar nog kan oogsten?
Sla als je daar van houd.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_179735946
quote:
1s.gif Op maandag 11 juni 2018 22:55 schreef Patroon het volgende:

[..]

Dat snap ik, maar put de moederplant uit. Kwam dit tegen via google:

https://www.mooiemoestuin.nl/fruit/aardbei/
Lees mijn reactie even kon je alleen niet meer quoten sorry.

Oh ja trouwens mijn planten geven echt nog enorm veel aardbeien ondanks dat ze nu 1 baby aan het laten groeien zijn ;)
I solemnly swear i'm up to no good
  maandag 11 juni 2018 @ 22:59:17 #8
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179735977
quote:
1s.gif Op maandag 11 juni 2018 22:55 schreef Patroon het volgende:

[..]

Dat snap ik, maar put de moederplant uit. Kwam dit tegen via google:

https://www.mooiemoestuin.nl/fruit/aardbei/
Duidelijk, dat wist ik niet. Afknippen dus. :Y

Al zou ik er wel een paar bewaren en stekken. Een Aardbei gaat na een paar jaar minder vrucht maken dus dan is het handig als je nieuwe plantjes hebt om ze op te volgen.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  maandag 11 juni 2018 @ 23:05:50 #9
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179736192
quote:
1s.gif Op maandag 11 juni 2018 22:58 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Lees mijn reactie even kon je alleen niet meer quoten sorry.

Oh ja trouwens mijn planten geven echt nog enorm veel aardbeien ondanks dat ze nu 1 baby aan het laten groeien zijn ;)
Waarom kan je niet quoten uit een gesloten topic? :? Gewoon op de quote knop klikken en de text knippen en plakken naar dit topic. ;)
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_179736236
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2018 23:05 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Waarom kan je niet quoten uit een gesloten topic? :? Gewoon op de quote knop klikken en de text knippen en plakken naar dit topic. ;)
Kan bij mij mobiel niet.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_179736237
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2018 23:05 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Waarom kan je niet quoten uit een gesloten topic? :? Gewoon op de quote knop klikken en de text knippen en plakken naar dit topic. ;)
Mobiel werkt dat niet helaasch.
  maandag 11 juni 2018 @ 23:09:25 #12
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179736301
quote:
1s.gif Op maandag 11 juni 2018 23:07 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Kan bij mij mobiel niet.
quote:
1s.gif Op maandag 11 juni 2018 23:07 schreef Mojo.jojo het volgende:

[..]

Mobiel werkt dat niet helaasch.
Blij dat ik niet verslaafd ben aan dat ding. :D :P
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_179736395
quote:
14s.gif Op maandag 11 juni 2018 23:09 schreef Outpost76 het volgende:

[..]


[..]

Blij dat ik niet verslaafd ben aan dat ding. :D :P
Of ik nu achter mijn laptop zit of via mijn mobiel op fok zit. Dat maakt ook niet meer uit.

Ik gebruik mijn laptop eigenlijk alleen voor werk
I solemnly swear i'm up to no good
  maandag 11 juni 2018 @ 23:15:07 #14
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179736438
quote:
1s.gif Op maandag 11 juni 2018 23:13 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Of ik nu achter mijn laptop zit of via mijn mobiel op fok zit. Dat maakt ook niet meer uit.

Ik gebruik mijn laptop eigenlijk alleen voor werk
Het maakt in zo verre uit dat je via je laptop wel kan quoten uit gesloten topics. ;)
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_179736453
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2018 22:48 schreef Outpost76 het volgende: [..]

De zaden van dit plantje zitten overal, het springt meters ver, hier zitten heel veel zaden in en als ik dat op de 1 of andere manier weet te composteren, blijven nog steeds die zaden er in zitten en waar ik dat compost dan ook bij voeg komt dit onkruid daar ook weer op. Geen optie dus.

Daarnaast, ik heb geen tuin of compostvat oid. geen idee hoe ik mijn tuinafval zou moeten composteren. Mijn snel afbreekbaar keuken afval graaf ik in in mn potten in de herfst en winter als er weinig planten groeien, dat is met deze plantjes nu dus ook geen optie.
Ik hou wat overtollige planten aan om ze telkens af te knippen als mulchlaagje voor de andere planten. Dat gebeurt dan voordat er rijpende bloemen aan zitten. Of tijdens, maar dan gaan de kopjes in de afvalbak.

Jaren geleden las ik een stukje van iemand die kamercompost in een melkpak maakte. Dat leek me twijfelachtig en ik probeerde het met een grote pot met schroefdeksel van ongeveer 13 x 21 cm2. Bovenin in de ronding bij wijze van noodventiel kleine gaatjes geprikt met een patchwork speld (klein beetje dikker dan een gewone naaispeld). Niet met de boor want die maakt zulke grote gaten dat de fruitvliegjes, rouwmugjes, etc. er hand in hand in kunnen wandelen. De eerste keer kleingesneden vers groenteafval (niet zetmeelhoudend en niet de zombies die in beschermende atmosfeer opgesloten zaten en geen fruit). Theelepel koemest erop omdat ik dat toevallig heb. Schep potgrond erop. Beetje door elkaar rollen. Daarna dagelijks potten openen en rondwalsen voor de zuurstof. Aanvullen met verse groenteafval, verdord blad, gedroogde theebladeren of koffiedik. Af en toe schep potgrond erbij. Het gaat 's winter sneller dan 's zomers omdat ze dicht bij de cv-radiator staan. Als je ziet dat het groenteafval goed verteert, geen groente meer toevoegen maar even wachten tot alles echt opgelost is. Als het nat is, dan vocht afgieten en verdunnen tot vloeibare mest; pot aanvullen met gedroogd materiaal. Buiten kan de kamercompost zo op de plantenbakken, voor de kamerplanten moet het verdund worden.
pi_179736919
Ik heb trouwens sla mix gezaaid in bakjes en in mijn kleine kweek bakje staan. Maar er komt er zo goed als niks op. Wat doe ik verkeerd?
I solemnly swear i'm up to no good
  maandag 11 juni 2018 @ 23:38:24 #17
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_179736993
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2018 23:35 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik heb trouwens sla mix gezaaid in bakjes en in mijn kleine kweek bakje staan. Maar er komt er zo goed als niks op. Wat doe ik verkeerd?
Te warm? Sla houdt niet van warmte.
Dit, dus.
pi_179737033
quote:
14s.gif Op maandag 11 juni 2018 23:38 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Te warm? Sla houdt niet van warmte.
Ah :+ ik zet ze wel even elders neer. Thanks.
I solemnly swear i'm up to no good
  maandag 11 juni 2018 @ 23:40:21 #19
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179737042
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2018 23:15 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Ik hou wat overtollige planten aan om ze telkens af te knippen als mulchlaagje voor de andere planten. Dat gebeurt dan voordat er rijpende bloemen aan zitten. Of tijdens, maar dan gaan de kopjes in de afvalbak.

Jaren geleden las ik een stukje van iemand die kamercompost in een melkpak maakte. Dat leek me twijfelachtig en ik probeerde het met een grote pot met schroefdeksel van ongeveer 13 x 21 cm2. Bovenin in de ronding bij wijze van noodventiel kleine gaatjes geprikt met een patchwork speld (klein beetje dikker dan een gewone naaispeld). Niet met de boor want die maakt zulke grote gaten dat de fruitvliegjes, rouwmugjes, etc. er hand in hand in kunnen wandelen. De eerste keer kleingesneden vers groenteafval (niet zetmeelhoudend en niet de zombies die in beschermende atmosfeer opgesloten zaten en geen fruit). Theelepel koemest erop omdat ik dat toevallig heb. Schep potgrond erop. Beetje door elkaar rollen. Daarna dagelijks potten openen en rondwalsen voor de zuurstof. Aanvullen met verse groenteafval, verdord blad, gedroogde theebladeren of koffiedik. Af en toe schep potgrond erbij. Het gaat 's winter sneller dan 's zomers omdat ze dicht bij de cv-radiator staan. Als je ziet dat het groenteafval goed verteert, geen groente meer toevoegen maar even wachten tot alles echt opgelost is. Als het nat is, dan vocht afgieten en verdunnen tot vloeibare mest; pot aanvullen met gedroogd materiaal. Buiten kan de kamercompost zo op de plantenbakken, voor de kamerplanten moet het verdund worden.
Kan je eens wat foto's maken zodat ik een beter idee krijg van wat je bedoeld?
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  dinsdag 12 juni 2018 @ 06:03:49 #20
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_179738882
Kan je de vrouwtjesbloemetjes van een courgette-plant nog succesvol bevruchten als ze uit hunzelf niet meer opengaan? De afgelopen dagen had ik twee vrouwtjes-bloemetjes die open stonden maar geen mannetje te bekennen. Nu staan 2 mannetjes-bloemetjes open maar hebben de vrouwtjes-bloemetjes opeens hoofdpijn. Als ik het vrouwelijke bloemetje nou open peutert en bevrucht komt daar dan nog een mooie courgette uit of is het al te laat?
pi_179739354
quote:
14s.gif Op maandag 11 juni 2018 23:40 schreef Outpost76 het volgende: [..]

Kan je eens wat foto's maken zodat ik een beter idee krijg van wat je bedoeld?
Wat wil je geïllustreerd zien?
  dinsdag 12 juni 2018 @ 08:29:10 #22
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_179739770
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2018 06:03 schreef Braindead2000 het volgende:
Kan je de vrouwtjesbloemetjes van een courgette-plant nog succesvol bevruchten als ze uit hunzelf niet meer opengaan? De afgelopen dagen had ik twee vrouwtjes-bloemetjes die open stonden maar geen mannetje te bekennen. Nu staan 2 mannetjes-bloemetjes open maar hebben de vrouwtjes-bloemetjes opeens hoofdpijn. Als ik het vrouwelijke bloemetje nou open peutert en bevrucht komt daar dan nog een mooie courgette uit of is het al te laat?
Handmatig bestuiven, zie

https://www.plantaardig.c(...)ten-te-voorkomen/amp
pi_179739772
quote:
14s.gif Op maandag 11 juni 2018 22:59 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Duidelijk, dat wist ik niet. Afknippen dus. :Y

Al zou ik er wel een paar bewaren en stekken. Een Aardbei gaat na een paar jaar minder vrucht maken dus dan is het handig als je nieuwe plantjes hebt om ze op te volgen.
Bedankt! Ja heb er 1 bewaard die al een plantje had gemaakt. Nu losgeknipt van de moederplant. Is namelijk mijn 1e jaar met die plantjes en wil dat ze sterk worden voor de komende 2 jaren. Daarom knip ik de plant ook terug tot max 2 aardbeien per stengel (of hoe je dat ook maar noemt)
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_179741483
Ik zit trouwens stiekem ene beetje naar kassen te kijken. Ik zie glazen kassen van 2000 euro, maar ook een simpele kunststof variant van 200. Heeft iemand hier ervaring mee en tips over wat wel en niet te doen?
pi_179741675
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2018 10:54 schreef Tuindier het volgende:
Ik zit trouwens stiekem ene beetje naar kassen te kijken. Ik zie glazen kassen van 2000 euro, maar ook een simpele kunststof variant van 200. Heeft iemand hier ervaring mee en tips over wat wel en niet te doen?
Ervaring met drie soorten.


Glas.
Mooi, duur, best kwetsbaar, en bij de betaalbare exemplaren: als ie wat ouder wordt, wordt glas vervangen steeds moeilijker (tot onmogelijk)


Plastic kas, aluminium frame en polycarbonaat panelen
Goedkoop! (tip: vidaxl). Kwetsbaar, als ie wat ouder wordt, wordt paneel vervangen steeds moeilijker (tot onmogelijk)


Plastic kas, tunnelkas
Betaalbaar. Hebben we net een paar maanden staan, lijkt tot nu toe degelijk en bruikbaar.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_179742207
Optie 4;

Paar bandjes in de grond zetten als fundering.
Paar enkele ramen met kozijntjes scoren.
Zelf een houten frame in elkaar timmeren van wat balken en vastzetten in de grond of fundering..
Ramen passend maken
Transparant polyester rol dakkie erop

Klaar in 1 a 2 dagen, afhankelijk van hoeveel haast je hebt :)

3 bij 2 meter heeft mij zodoende 150 euro gekost, en het staat als een huis!
En het hout is gewoon vuren, maar rotten doet het niet gauw, want het hout staat niet rechtstreeks in de grond, en als het hout vochtig wordt droogt het netjes..
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  dinsdag 12 juni 2018 @ 12:47:43 #27
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_179743114
Wat een goede prijzen bij VidaXL! Zo komt de aankoop van een kas toch een heel stuk dichterbij. Ik hoef eigenlijk alleen nog maar een stukje vlakke grond maar dat is ook makkelijker gezegd dan gedaan.
Spoilers!
  dinsdag 12 juni 2018 @ 13:14:19 #28
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_179743465
Wij hebben de 3 bovenstaande gehad waarvan de bovenste, ons het meest beviel.
Een glazen kas, was type Popular van Welkoop. Goede kas, stevig en glazen plaatjes zijn gemakkelijke te vervangen.
Zelfde vorm kas met polycarbonaat platen; de platen waaiden steeds weg omdat hier vaak wind staat. Met torx schroeven vast gezet, hielp niet.
Na 2 jaar afgebroken.

Groene Tunnelkas; ging 2 seizoenen mee. In het ruitjesprofiel van plastic ontstonden gaatjes en hij moest stevig in de grond verankerd worden wilde hij niet wegwaaien. Rits was na paar keer al stuk, zelfs toen een nieuw exemplaar gekregen. Leuk voor een seizoen, maar ik vond het niets.

Wij hopen in toekomst op dit nieuwe adres ook weer een kas te zetten, en dan een glazen zoals de eerste of een tunnelkas die uit de tuinbouw komt (professionele tuinkas) met plastic dat wanneer nodig vervangen kan worden.
Wij hebben best veel ruimte, maar bijna iedere dag veel wind. Dus dat is iets om serieus rekening mee te houden.

Nu geen geld voor een kas. We kochten een hot tub en kijken nu vanuit houtgestookte bad hoe de peultjes groeien :+
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  dinsdag 12 juni 2018 @ 14:02:29 #29
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_179744315
Wij hebben de kas in onze tuin staan, gewoon achter de woning. Dus het mag er voor het ook ook nog wel een beetje jofel uitzien.

Daarom gekozen voor een 2e hands kas met glas, van marktplaats.
Model identiek als plaatje 2 van Sigme.



Aan 1 kant staat een zaaitafel met bakken; daar kan kleingrut groot worden.
Aan de andere kant een strook grond voor hoge planten, en achterin een van bamboe gebouwd rek voor klimmers.


Mijn ouders, ooms en tantes en opa's hebben allemaal sinds jaar en dag kassen; ik kan me niet herinneren dat er ooit in gesprekken op verjaardagen enzo iets benoemd is over moeilijkheden bij het vervangen van glas. Is zo gedaan, en ook via marktplaats is altijd wel oud glas te krijgen wat je ven op maat snijden kunt.

Helaas mag ik hier op t werk geen plaatjes-sites openen; ik plak vanavond even een plaatje aan deze post.

[ Bericht 11% gewijzigd door fietsie op 12-06-2018 19:10:47 ]
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_179744490
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2018 12:47 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wat een goede prijzen bij VidaXL! Zo komt de aankoop van een kas toch een heel stuk dichterbij. Ik hoef eigenlijk alleen nog maar een stukje vlakke grond maar dat is ook makkelijker gezegd dan gedaan.
1 tip (heb er zelf ook eentje gehad..)
Schroef aan de binnenzijde een panlat vast, en schroef de platen hieraan vast.
Dan zullen ze met extreem weer er niet uit waaien.

Hier lagen de platen bij 4 buren verspreid bij de eerste storm :')
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_179749597
Goeie tips! Ik heb ook meteen in mijn hoofd waar hij zou moeten komen te staan. Dat wordt wel een projectje voor het najaar denk ik, dan zijn die planten wat makkelijker te verwijderen. Zijn die VidaXL speciale aanbiedingen of zijn die dingen bijna altijd in de aanbieding?
pi_179749900
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2018 19:07 schreef Tuindier het volgende:
Goeie tips! Ik heb ook meteen in mijn hoofd waar hij zou moeten komen te staan. Dat wordt wel een projectje voor het najaar denk ik, dan zijn die planten wat makkelijker te verwijderen. Zijn die VidaXL speciale aanbiedingen of zijn die dingen bijna altijd in de aanbieding?
VidaXL heeft altijd spotgoedkope spullen.
Maar alle waar is naar z'n geld. Spul van VidaXL moet je niet te zwaar belasten en niet aan hechten.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 12 juni 2018 @ 23:01:45 #33
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179755399
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2018 07:45 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Wat wil je geïllustreerd zien?
De pot, de schroefdeksel hoe je m vult ed, hoe het er uit ziet na een week, een maand....
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_179757204
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2018 23:01 schreef Outpost76 het volgende: [..]

De pot, de schroefdeksel hoe je m vult ed, hoe het er uit ziet na een week, een maand....
Je moet het met mijn woorden doen. Ik heb geen geld voor een nieuwe snapshot camera over, omdat ze sinds enige jaren zelf beslissen wat en hoe er gefotografeerd wordt (mijn mooie schemer-opnames werden met een eigen lamp opgelicht tot daglichtfoto's en de kleuren werden aangepast naar hoe "men" het bij voorkeur wil) en omdat het voortdurend in- en uitschuiven van de lens de lens beschadigt, zodat je alwéér een nieuwe moet kopen.

Die pot is van het formaat waarin weipoeder, ca. 750 gram, voor bodybuilders verkocht wordt. Die kan je dus in één hand vasthouden en rondwalsen (deksel eraf) gaat licht.Vullen gaat gewoon met een niet al te grote plantenschep (potgrond), theelepel (koemest, alleen als starter en niet méér erin doen want dan gaat het wèl stinken) en hand of bakje voor het klein gemaakte groenteafval.

Het resultaat is een hoeveelheid losse potgrond waarin de groenteafval etc. opgelost is. Het tempo hangt van de situatie af. In de winter bij de hete cv gaat het duidelijk sneller dan in de zomer. Tenzij je hem op de vensterbank in de gloeiende zon zet, maar daar is het geen leuke blikvanger. Het kan best lang duren, ik heb er dan ook meerdere op een rijtje staan.

In het begin lijkt er niets te gebeuren, de plantenresten proberen zo veel mogelijk heel te blijven. Na een tijd is er opeens het verval. Stronken kunnen er alleen in als je ze echt klein snijdt, maar niet zo klein als gesnipperde appels voor de appeltaart, want te klein kan tot smurrie leiden en dat op zijn beurt tot verrotten. Telkens nieuw afval erbij doen is belangrijk voor het afbraakproces: verschillende stadia door elkaar composteert het beste. Ook vers en verdord/gedroogd door elkaar is van belang (groen en bruin afval). Het moet kunnen zonder organische mest, maar die mest is wel een goede start vanwege de afbreekbeestjes die erin zitten.

Als het goed is, heb je uiteindelijk de pot driekwart vol met losse, verrijkte potgrond. Tussendoor kan hij voller zijn, maar dat zakt dan weer in. Het resultaat verdeel je dan over je bakken en je maakt de pot schoon voordat je een nieuwe compostpot opzet. Die compost verdwijnt omdat het door planten wordt opgegeten. Tussen beginnen en klaar kan het er onaantrekkelijk uitzien met klonten en al dan niet herkenbare restanten en ruiken naar iets te vochtige grond. Te vochtig = droog materiaal bij doen. Als het stinkt moet het meteen weggegooid worden. Bij witte losse schimmelpluis zonder stank, doordat je 1 of 2 dagen vergat te luchten & walsen, kan je het nog redden met extra potgrond en extra luchten & walsen. Dat walsen moet natuurlijk altijd met het deksel eraf gebeuren om de zuurstof er goed door te krijgen. Het moet dus loskomen van de bodem en het ziet er steeds uit als potgrond waar wat doorgeknoeid is en wat soms klontert. Het kan een paar maanden duren.
Als je denkt dat het te lang duurt omdat het meeste echt wel verteerd is, dan uitstorten in een bak en de dingetjes eruit vissen. Ik verwijder die, omdat ik denk dat ze slakken aantrekken.

Je kan ook een wormenbak op balkon zetten. Daarover is veel te vinden op internet. Maar ik heb slakken op balkon en wil ze niet in de wormenbak hebben. Of een verticale draaiton bouwen, dat is de opvolger van de wormenbak. Nieuw is de compostton in een afsluitbare emmer (schroefdop) waarvan je de bodem en onderrand perforeerd, diep genoeg in de grond zet dat alle gaatjes echt goed onder zitten. In de vollegrond komen daar vanzelf compostwormen in, op balkon moet je ze kopen (gespecialiceerde webwinkel, die kleine bakjes van de vishobbyafdelingen zetten geen zoden aan de dijk). Nog nieuwer voor de volle grond is je nieuw te vullen grote bloembak onderaan van gaten tev oorzien, eerst vullen met de lagen voor de wormenbak, daarover de potgrond en de planten. Dan komen de compostwormen ook vanzelf. Op balkon moet je dan erop letten dat je telkens voor voldoende nieuw afval zorgt. Dat kan bv. met een pvc-buis die je met bijbehorende schroefdeksel afsluit.

Waarschijnlijk krijg je dan na een tijdje naast vlinders/rupsen ook vogels op je balkon. En merels kunnen de bak lelijk overhoop hakken, zag ik in het verleden.
pi_179757218
O ja, ik doe het alleen met keukengroenteafval. Tuinmateriaal zal beestjes en zo bevatten. Ik heb geen zin om dat in het oog te houden, bovendien doe ik meestal het snoeiafval al direct klein geknipt op de aarde als een soort wel erg transparante laag mulch.
  woensdag 13 juni 2018 @ 01:44:32 #36
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179757415
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2018 00:47 schreef Teslynd het volgende:
O ja, ik doe het alleen met keukengroenteafval. Tuinmateriaal zal beestjes en zo bevatten. Ik heb geen zin om dat in het oog te houden, bovendien doe ik meestal het snoeiafval al direct klein geknipt op de aarde als een soort wel erg transparante laag mulch.
En dan vraag je mij waarom ik mijn postelein niet composteer.... :D :|W
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  woensdag 13 juni 2018 @ 01:47:49 #37
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179757424
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2018 00:45 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Je moet het met mijn woorden doen. Ik heb geen geld voor een nieuwe snapshot camera over, omdat ze sinds enige jaren zelf beslissen wat en hoe er gefotografeerd wordt (mijn mooie schemer-opnames werden met een eigen lamp opgelicht tot daglichtfoto's en de kleuren werden aangepast naar hoe "men" het bij voorkeur wil) en omdat het voortdurend in- en uitschuiven van de lens de lens beschadigt, zodat je alwéér een nieuwe moet kopen.
Heb je geen telefoon waar je voor mij een paar slechte foto's mee kan maken?

quote:
Die pot is van het formaat waarin weipoeder, ca. 750 gram, voor bodybuilders verkocht wordt. Die kan je dus in één hand vasthouden en rondwalsen (deksel eraf) gaat licht.Vullen gaat gewoon met een niet al te grote plantenschep (potgrond), theelepel (koemest, alleen als starter en niet méér erin doen want dan gaat het wèl stinken) en hand of bakje voor het klein gemaakte groenteafval.

Het resultaat is een hoeveelheid losse potgrond waarin de groenteafval etc. opgelost is. Het tempo hangt van de situatie af. In de winter bij de hete cv gaat het duidelijk sneller dan in de zomer. Tenzij je hem op de vensterbank in de gloeiende zon zet, maar daar is het geen leuke blikvanger. Het kan best lang duren, ik heb er dan ook meerdere op een rijtje staan.

In het begin lijkt er niets te gebeuren, de plantenresten proberen zo veel mogelijk heel te blijven. Na een tijd is er opeens het verval. Stronken kunnen er alleen in als je ze echt klein snijdt, maar niet zo klein als gesnipperde appels voor de appeltaart, want te klein kan tot smurrie leiden en dat op zijn beurt tot verrotten. Telkens nieuw afval erbij doen is belangrijk voor het afbraakproces: verschillende stadia door elkaar composteert het beste. Ook vers en verdord/gedroogd door elkaar is van belang (groen en bruin afval). Het moet kunnen zonder organische mest, maar die mest is wel een goede start vanwege de afbreekbeestjes die erin zitten.

Als het goed is, heb je uiteindelijk de pot driekwart vol met losse, verrijkte potgrond. Tussendoor kan hij voller zijn, maar dat zakt dan weer in. Het resultaat verdeel je dan over je bakken en je maakt de pot schoon voordat je een nieuwe compostpot opzet. Die compost verdwijnt omdat het door planten wordt opgegeten. Tussen beginnen en klaar kan het er onaantrekkelijk uitzien met klonten en al dan niet herkenbare restanten en ruiken naar iets te vochtige grond. Te vochtig = droog materiaal bij doen. Als het stinkt moet het meteen weggegooid worden. Bij witte losse schimmelpluis zonder stank, doordat je 1 of 2 dagen vergat te luchten & walsen, kan je het nog redden met extra potgrond en extra luchten & walsen. Dat walsen moet natuurlijk altijd met het deksel eraf gebeuren om de zuurstof er goed door te krijgen. Het moet dus loskomen van de bodem en het ziet er steeds uit als potgrond waar wat doorgeknoeid is en wat soms klontert. Het kan een paar maanden duren.
Als je denkt dat het te lang duurt omdat het meeste echt wel verteerd is, dan uitstorten in een bak en de dingetjes eruit vissen. Ik verwijder die, omdat ik denk dat ze slakken aantrekken.

Je kan ook een wormenbak op balkon zetten. Daarover is veel te vinden op internet. Maar ik heb slakken op balkon en wil ze niet in de wormenbak hebben. Of een verticale draaiton bouwen, dat is de opvolger van de wormenbak. Nieuw is de compostton in een afsluitbare emmer (schroefdop) waarvan je de bodem en onderrand perforeerd, diep genoeg in de grond zet dat alle gaatjes echt goed onder zitten. In de vollegrond komen daar vanzelf compostwormen in, op balkon moet je ze kopen (gespecialiceerde webwinkel, die kleine bakjes van de vishobbyafdelingen zetten geen zoden aan de dijk). Nog nieuwer voor de volle grond is je nieuw te vullen grote bloembak onderaan van gaten tev oorzien, eerst vullen met de lagen voor de wormenbak, daarover de potgrond en de planten. Dan komen de compostwormen ook vanzelf. Op balkon moet je dan erop letten dat je telkens voor voldoende nieuw afval zorgt. Dat kan bv. met een pvc-buis die je met bijbehorende schroefdeksel afsluit.

Waarschijnlijk krijg je dan na een tijdje naast vlinders/rupsen ook vogels op je balkon. En merels kunnen de bak lelijk overhoop hakken, zag ik in het verleden.
Lijkt me geen optie voor mij. Bedankt iig voor je uitgebreide uitleg. ^O^
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_179758698
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2018 01:44 schreef Outpost76 het volgende: [..]

En dan vraag je mij waarom ik mijn postelein niet composteer.... :D :|W
Que? Mijn tuinafval wordt zoveel mogelijk in de tuin versnipperd tenzij ziek/vuil, dat gaat in de restcontainer. Er worden overtollige planten niet uitgetrokken omdat ze gebruikt worden om te versnipperen. Overig tuin- en keukenafval gaat in de GFT-bak.

Voor mij is de kamercompost vooralsnog de beste composteringsmethode binnenshuis voor het groenteafval en in de grootste buitenbak een pvc-buis voor tuin- en evt. keukenafval. Ik bedacht me onder het schrijven van het vorige bericht, dat daar wel een bakje compostwormen van de dieren/vissportwinkel nuttig kan zijn.
pi_179776856
quote:
Ja, dat wist ik al. Ik vroeg me af of je een vrouwtjes-courgette-bloemetje nog succesvol kan bevruchten als zij uit haar zelf niet meer open gaat.
pi_179777731
Ik heb een bolcourgette, en gele en een 'reguliere' courgette staan. Kan ik met de mannetjes van de ene de vrouwtjes van de andere bervruchten? En begrijp ik goed dat alleen de vrouwtjesbloemen vruchten maken?
  vrijdag 15 juni 2018 @ 23:10:18 #41
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179815380
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2018 08:49 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Que? Mijn tuinafval wordt zoveel mogelijk in de tuin versnipperd tenzij ziek/vuil, dat gaat in de restcontainer. Er worden overtollige planten niet uitgetrokken omdat ze gebruikt worden om te versnipperen. Overig tuin- en keukenafval gaat in de GFT-bak.

Voor mij is de kamercompost vooralsnog de beste composteringsmethode binnenshuis voor het groenteafval en in de grootste buitenbak een pvc-buis voor tuin- en evt. keukenafval. Ik bedacht me onder het schrijven van het vorige bericht, dat daar wel een bakje compostwormen van de dieren/vissportwinkel nuttig kan zijn.
Mijn postelein is een plaag en dus ziek en vuil....
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_179815498
Ik ben straks 2 weken weg. Wat doen jullie om je planten een beetje de tijd door te helpen?
I solemnly swear i'm up to no good
  vrijdag 15 juni 2018 @ 23:16:41 #43
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179815580
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 23:13 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik ben straks 2 weken weg. Wat doen jullie om je planten een beetje de tijd door te helpen?
Nog nooit zo lang weg geweest van mijn planten maar ik zou mijn buren vragen.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_179815646
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 23:16 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Nog nooit zo lang weg geweest van mijn planten maar ik zou mijn buren vragen.
Mijn huidige buren zijn expats.. Daar kan ik weinig mee aanvangen :@
I solemnly swear i'm up to no good
  vrijdag 15 juni 2018 @ 23:22:31 #45
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179815727
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 23:19 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Mijn huidige buren zijn expats.. Daar kan ik weinig mee aanvangen :@
expats, als in immigranten... Had niet verwacht dat je racistisch zou zijn.... Je hoeft ze niet de sleutel te geven van je kluis. Puur vragen of ze je planten water willen geven en geloof me, ze zullen je niet teleur stellen. Dat ze uit een andere cultuur komen betekend niet dat ze niet weten wat het is om goede buren te zijn.

[ Bericht 12% gewijzigd door Outpost76 op 15-06-2018 23:37:13 ]
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  zaterdag 16 juni 2018 @ 00:04:55 #46
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_179816637
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 23:22 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

expats, als in immigranten... Had niet verwacht dat je racistisch zou zijn....
Eh... :')
Dit, dus.
  zaterdag 16 juni 2018 @ 04:20:58 #47
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_179819241
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2018 08:19 schreef Tuindier het volgende:
Ik heb een bolcourgette, en gele en een 'reguliere' courgette staan. Kan ik met de mannetjes van de ene de vrouwtjes van de andere bervruchten? En begrijp ik goed dat alleen de vrouwtjesbloemen vruchten maken?
Je kan het altijd proberen, baat het niet dan schaadt het niet. En ja, alleen de vrouwtjesbloemen kunnen vruchten worden.
pi_179820077
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2018 08:19 schreef Tuindier het volgende:
Ik heb een bolcourgette, en gele en een 'reguliere' courgette staan. Kan ik met de mannetjes van de ene de vrouwtjes van de andere bervruchten? En begrijp ik goed dat alleen de vrouwtjesbloemen vruchten maken?
Courgettes zijn tamelijk promiscue.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_179820353
Zojuist maar eens wat foto's gemaakt van mijn moestuin.


Op de voorgrond zoete aardappels, hier in ingegraven bakken. Er staan er ook een paar in de volle grond en een aantal de kas (in bak & in volle grond). Daarachter wat kool (en daarachter bessenstruiken). Rechts heb ik vorige week de late kroten gezaaid.


Pompoen, vroege krootjes, links voor de kas het peultjesrek.


Tuinbonen, preitjes, bonen, mais.
Tussen de paaltjes staan de aardbeien, over de paaltjes hangt een anti-vogelnet.


Snijbiet, meer pompoen (er staan ook courgettes en komkommers, maar niet op de foto's).
Aardappels en stokbonen, de boontjes zijn net bovengronds aan het komen.
Links de rabarber en de asperges (die al aan het pluimen zijn).

Het is een goed bessenjaar!

Rode aalbessen, kruisbessen, witte of roze aalbessen.


Zwarte bessen, (Amerikaanse) blauwe bessen.


Japanse wijnbes.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_179821008
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 23:22 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

expats, als in immigranten... Had niet verwacht dat je racistisch zou zijn.... Je hoeft ze niet de sleutel te geven van je kluis. Puur vragen of ze je planten water willen geven en geloof me, ze zullen je niet teleur stellen. Dat ze uit een andere cultuur komen betekend niet dat ze niet weten wat het is om goede buren te zijn.
Uh :')

Expats als in het zijn mensen uit het buitenland die hier werken en later meestal weer terug gaan naar eigen land.

En volgens mij werken ze veel want ze zijn nooit thuis. En ik kan moeilijk aan mensen vragen die nooit thuis zijn en ik misschien een keer gezien heb of ze voor mijn planten willen zorgen.

Doe eens even normaal joh met je racistisch... :{w :N
I solemnly swear i'm up to no good
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')