abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_179726718
In juli of augustus ben ik van plan om een roadtrip door Noorwegen te maken, ik wil namelijk graag een keer die indrukwekkende Fjorden in levende lijven bezichtigen :)

In mijn voorgaande vakanties plande ik altijd alles tot in de puntjes uit, zelfde verliep het ook zo maar op zijn minst waren de verblijfplaatsen geboekt. Met Noorwegen twijfel ik hoe ik deze vakantie het beste kan aanpakken, ik twijfel over de volgende punten, tips etc. zijn erg welkom!:

1. Ik was van plan om 2 weken te gaan maar gezien de reisafstanden is 3 weken wellicht beter. Wat raden jullie aan en waarom?

2. Verblijfplaatsen. Hoe plan je waar je ergens gaat slapen, doe je dit van te voren of juist niet? Ik ben niet van plan om te kamperen. Ik verwacht dat het dan voornamelijk AirBNB zou gaan worden? Of de zogenaamde 'hutten'?

3. Aangezien Noorwegen uitgestrekt is verwacht ik niet om de hoek een restaurant. Hoe ga je met het eten om?

4. Zijn er bepaalde routes die voor een beginner aan te raden zijn?
BlaBlaBla
  maandag 11 juni 2018 @ 14:07:47 #2
409503 awiebo
bûter, brea en griene tsiis...
pi_179726932
Gaaf. Vorig jaar gezien in de winter en zomer. Zuidelijk starten en dan langs westkust via bergen en trondheim naar lofoten. Dat zou ik qua route adviseren. Ook langs de preikestolen en trollstigen.

1. Als je de tijd hebt? Gewoon 3 weken doen. Hangt ook af van wat je doet onderweg. Blijf je ergens wat hangen paar keer en ben je van hiken? Of na een dag gezien en liefst doorrijden?

2 wij zijn er geweest in de zomer en winter met een "run". Route was bekend. Winters gewoon via booking.com hotelletjes geboekt.

3 noorwegen is best beschaafd. Op genoeg plekken, ook onderweg eten te krijgen. Ga je de natuur in wordt het logischerwijs een ander verhaal.

4. Preikestolen, is 3 uur lopen om er te komen. Mooi uitzicht. Atlantic route bij kristiansund. Greidangerfjord, leardalstunnel als je er langs komt en trollstigen dus. En lofoten ben ik zelf niet geweest, staat wel op mijn verlanglijst. Ik zou het als noordelijkste punt aanbevelen.

Blijft over, neem genoeg geld mee. Alles is daar duur. Pontjes, eten, brandstof, etc. Ga je met auto en alleen? Reken gem. Op gauw 1000-1200 p week.
den Rijn neder quam ... inder wilder Neder Sassen lant ... ende om dattet soo couden lant is, soo dedent die Romeynen Vrieslant hieten
  maandag 11 juni 2018 @ 14:38:10 #3
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_179727343
quote:
1s.gif Op maandag 11 juni 2018 14:07 schreef awiebo het volgende:
Gaaf. Vorig jaar gezien in de winter en zomer. Zuidelijk starten en dan langs westkust via bergen en trondheim naar lofoten. Dat zou ik qua route adviseren. Ook langs de preikestolen en trollstigen.

1. Als je de tijd hebt? Gewoon 3 weken doen. Hangt ook af van wat je doet onderweg. Blijf je ergens wat hangen paar keer en ben je van hiken? Of na een dag gezien en liefst doorrijden?

2 wij zijn er geweest in de zomer en winter met een "run". Route was bekend. Winters gewoon via booking.com hotelletjes geboekt.

3 noorwegen is best beschaafd. Op genoeg plekken, ook onderweg eten te krijgen. Ga je de natuur in wordt het logischerwijs een ander verhaal.

4. Preikestolen, is 3 uur lopen om er te komen. Mooi uitzicht. Atlantic route bij kristiansund. Greidangerfjord, leardalstunnel als je er langs komt en trollstigen dus. En lofoten ben ik zelf niet geweest, staat wel op mijn verlanglijst. Ik zou het als noordelijkste punt aanbevelen.

Blijft over, neem genoeg geld mee. Alles is daar duur. Pontjes, eten, brandstof, etc. Ga je met auto en alleen? Reken gem. Op gauw 1000-1200 p week.
Vergeet Kjeragbolten niet, dat is toch redelijk in de buurt van de Preikestolen :)
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_179727431
Ik heb gemerkt dat je voor een route van 100km soms wel een paar uur mag rekenen voor je die afstand hebt afgelegd. Veel bochtige bergroutes, je kan niet al te snel daar. Dus grote afstanden afleggen kost tijd.
pi_179732957
1. Wij zijn 16 dagen geweest, meer dan genoeg kunnen zien (ook nog een heleboel niet. Ligt er ook aan wat je precies wilt)

2. Wij hebben de route vooraf uitgestippeld en ook alles al geboekt. Hadden geen zin om wellicht moeilijk te moeten doen om een overnachtingsplek te vinden. Hebben van alles geboekt via booking en airbnb, maar meestal wel de wat goedkopere acco's. 't Is tenslotte allemaal al duur genoeg :D

3. Je komt onderweg genoeg tegen. Eventueel acco's met keukentje boeken, zodat je ook zelf kunt koken.

4. https://www.nasjonaleturistveger.no/en/routes
Daarnaast vond ik het supergaaf om in de omgeving van Flam/Gudvangen te rijden. Trollstigen zat in de dichte mist (ik kon de lampen van m'n voorganger niet eens zien), dat was niet grappig.
Hou er wel rekening mee dat de wegen in Noorwegen inderdaad bochtig zijn en soms behoorlijk smal. Hard rijden schiet niet op, dus het kost tijd. Maar het is het waard!

Edit: Laerdaltunnel vond ik ongelofelijk saai. Jah, oké, hij is knetter lang. Maar er is geen fluit te zien. Om de 5 km een kleuren paletje...nee, helaas. Wel grappig was het tweetal tunnels waar we doorheen kwamen waar een rotonde was, haha!
  maandag 11 juni 2018 @ 21:12:01 #6
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_179733117
Trondheim-Lofoten-Trondheim is al 2000 km. Verkijk je niet op afstanden. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  Moderator dinsdag 12 juni 2018 @ 09:40:56 #7
45833 crew  Fogel
pi_179740569
Hou rekening met een gemiddelde snelheid van zo rond de 60km/u bij je planning. Met een veerboot erbij ben je al helemaal snel veel tijd kwijt. Twee stukken die ik regelmatig rij zijn 180 en 210km, met veerboot ertussen (overvaart ca 20 minuten). De eerste ben ik blij als ik het in totaal 3,5u kwijt ben en de andere rit 4u. En die wegen ken ik door en door.

Laerdaltunnelen is inderdaad saai, daar kan je beter de oude weg de berg over pakken, da’s wel mooi. Wel veel schapen op de weg daar en uiteraard een vrij slechte weg, dus reken ruim met tijd.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_179742894
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2018 21:03 schreef MissRelin het volgende:
1. Wij zijn 16 dagen geweest, meer dan genoeg kunnen zien (ook nog een heleboel niet. Ligt er ook aan wat je precies wilt)

2. Wij hebben de route vooraf uitgestippeld en ook alles al geboekt. Hadden geen zin om wellicht moeilijk te moeten doen om een overnachtingsplek te vinden. Hebben van alles geboekt via booking en airbnb, maar meestal wel de wat goedkopere acco's. 't Is tenslotte allemaal al duur genoeg :D

3. Je komt onderweg genoeg tegen. Eventueel acco's met keukentje boeken, zodat je ook zelf kunt koken.

4. https://www.nasjonaleturistveger.no/en/routes
Daarnaast vond ik het supergaaf om in de omgeving van Flam/Gudvangen te rijden. Trollstigen zat in de dichte mist (ik kon de lampen van m'n voorganger niet eens zien), dat was niet grappig.
Hou er wel rekening mee dat de wegen in Noorwegen inderdaad bochtig zijn en soms behoorlijk smal. Hard rijden schiet niet op, dus het kost tijd. Maar het is het waard!

Edit: Laerdaltunnel vond ik ongelofelijk saai. Jah, oké, hij is knetter lang. Maar er is geen fluit te zien. Om de 5 km een kleuren paletje...nee, helaas. Wel grappig was het tweetal tunnels waar we doorheen kwamen waar een rotonde was, haha!
Heb je toevallig je route nog ergens in excel staan?
Het vooraf plannen van AirBNB locaties is misschien wel lastig als je 4 uur kwijt kunt zijn over 200km :+

Bedankt voor alle reacties!

*Ik weet nog niet of ik echt ga hiken, mijn vriendin is niet echt van het hiken. Wel een stukje maar niet urenlang.
BlaBlaBla
  Moderator dinsdag 12 juni 2018 @ 13:35:36 #9
45833 crew  Fogel
pi_179743809
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2018 12:31 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Heb je toevallig je route nog ergens in excel staan?
Het vooraf plannen van AirBNB locaties is misschien wel lastig als je 4 uur kwijt kunt zijn over 200km :+

Bedankt voor alle reacties!

*Ik weet nog niet of ik echt ga hiken, mijn vriendin is niet echt van het hiken. Wel een stukje maar niet urenlang.
Voor de noodgevallen gewoon een kleine tent in je auto gooien, wildkamperen is nagenoeg overal toegestaan.
Verder uitkijken naar borden met ‘rom/hytte ledig’, er is altijd wel wat te vinden.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_179743943
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2018 13:55 schreef Soldier2000 het volgende:
In juli of augustus ben ik van plan om een roadtrip door Noorwegen te maken, ik wil namelijk graag een keer die indrukwekkende Fjorden in levende lijven bezichtigen :)

In mijn voorgaande vakanties plande ik altijd alles tot in de puntjes uit, zelfde verliep het ook zo maar op zijn minst waren de verblijfplaatsen geboekt. Met Noorwegen twijfel ik hoe ik deze vakantie het beste kan aanpakken, ik twijfel over de volgende punten, tips etc. zijn erg welkom!:

1. Ik was van plan om 2 weken te gaan maar gezien de reisafstanden is 3 weken wellicht beter. Wat raden jullie aan en waarom?

2. Verblijfplaatsen. Hoe plan je waar je ergens gaat slapen, doe je dit van te voren of juist niet? Ik ben niet van plan om te kamperen. Ik verwacht dat het dan voornamelijk AirBNB zou gaan worden? Of de zogenaamde 'hutten'?

3. Aangezien Noorwegen uitgestrekt is verwacht ik niet om de hoek een restaurant. Hoe ga je met het eten om?

4. Zijn er bepaalde routes die voor een beginner aan te raden zijn?
Leuk! Sowieso wordt het een mooie reis. Ik heb in de winter een trip gemaakt en er een blog over geschreven, misschien heb je 'm ook al op het forum gezien.

1. Hoe langer hoe beter natuurlijk! Mits je er budget voor hebt, want het wordt wel een stuk duurder.

2. Wij hebben alles on route geboekt via booking.com (als je samen met iemand bent en jullie hebben allebei een account kun je via elkaars link steeds met 30 euro teruggaaf boeken, kan een hoop schelen! Zit een maximum aan). Ook via booking.com kun je dat soort hutjes boeken. Maar ik kan begrijpen dat het in de zomer wat voller kan zitten. Wij waren in de winter en dan was de route nog lastiger te voorspellen. Dus in de middag als we zeker wisten dat we een plek zouden halen boekten we was. In de zomer zul je minder last van afgesloten wegen hebben (al kan het altijd voorkomen natuurlijk). Let inderdaad goed op of er veerboten tussen zitten, die kunnen tijdrovend zijn.

3. Altijd een voorraadje simpel voer bij je hebben? Ik zou sowieso wat dingen vanuit NL meenemen omdat het daar een stuk duurder is, mits je de ruimte hebt uiteraard. Maar er zijn genoeg supermarkten, winkeltjes, etc. Zou ik me zelf geen zorgen over maken, zolang je inderdaad geen tochten de natuur in doet van meerdere dagen.

4. Site over de nationale toeristische routes is al genoemd, daar hebben wij er meerdere van gereden en zijn zeker aanraders!
  Moderator dinsdag 12 juni 2018 @ 13:46:31 #11
45833 crew  Fogel
pi_179744035
Hotels in steden zijn overigens in de zomer goedkoper dan de rest van het jaar, is laagseizoen... minder/geen zakenreizigers en doordoor veel aanbod :)
Reken tussen de 600-1000kr voor een tweepersoons kamer per nacht.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_179744134
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 juni 2018 13:46 schreef Fogel het volgende:
Hotels in steden zijn overigens in de zomer goedkoper dan de rest van het jaar, is laagseizoen... minder/geen zakenreizigers en doordoor veel aanbod :)
Reken tussen de 600-1000kr voor een tweepersoons kamer per nacht.
Goede tip! Mensen gaan dan natuurlijk naar de natuur. Wij spraken iemand van een hotel en die zei dat in het hoogseizoen de hotels zo een 25% duurder zijn. Dat was in Moi i Rana.
pi_179752440
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2018 12:31 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Heb je toevallig je route nog ergens in excel staan?
Het vooraf plannen van AirBNB locaties is misschien wel lastig als je 4 uur kwijt kunt zijn over 200km :+

Bedankt voor alle reacties!

*Ik weet nog niet of ik echt ga hiken, mijn vriendin is niet echt van het hiken. Wel een stukje maar niet urenlang.
Route, overnacht bij de oranje pinnetjes.


We hebben ons echt niet hoeven haasten en ook nergens heel laat aangekomen. De langste route was van Stavanger naar Arendal (qua afstand en tijd), ook omdat we toen de turistvegen langs de stranden hebben genomen. Het was zeikweer, maar goed, er stond verder niet heel veel op de planning. Als we wel een druk programma hadden met veel dingen zien, doen, hiken, dan zochten we gewoon een acco in de buurt van de vorige, of we bleven langer.
Vooraf globaal een tijd aangeven waarop je aankomt en mocht dat wijzigen, dan kun je altijd even een berichtje sturen naar de verhuurder. Nergens werd bij ons moeilijk gedaan.

De enige mega hike die we hebben gedaan was de Besseggen. Die was wel SUPERgaaf. Rest van de vakantie was ik niet meer tot hiken in staat, want auw auw auw, maar goed, gewoon doorgaan. No rest for the wicked. De dag na de Besseggen bij Amotan rond geploeterd, maar die hike hebben we na de tweede waterval afgebroken, want we hadden echt nog serieuze pijn, haha (ik ben dus niet zo'n typische fitgirl. Die liepen er wel genoeg, maar ik val dus niet in die categorie :@ ).

Bij Andalsnes wilden we omhoog, maar de berg zat in de wolken, dus ook die hike geskipt. Litlefjellet waren we halverwege, maar het was erg steil, erg nat en modderig en we hadden nog steeds pijn, dus toch maar weer omgedraaid.

In Geiranger (meine gute, wat een mensen!) naar de Storseterfossen gelopen. Was redelijk druk daar, want drie cruiseboten...
Dan nog verschillende gletsjers meegepakt, maar die hikes stelden weinig voor (na de Besseggen stelde alles weinig voor eigenlijk...).

Husedalen Valley was een flinke trip. Helaas vanwege het weer ook niet afgemaakt, maar halverwege omgekeerd. Het was echt rotweer toen. Zo jammer, want zo mooi. Bondhusvatnet om die reden ook overgeslagen, maar moet ook mooi zijn.

Preikestolen is appeltje eitje. Ja, het is een stukje lopen, maar het is niet moeilijk. Als onfitte cruiseboot passagiers het op slippertjes doen, dan kan vrijwel iedereen de Preikestolen bereiken.

Dat waren de meeste hikes die wij op het programma hadden staan. En dan had je natuurlijk nog wandelingetjes naar deze of gene bezienswaardigheid.
pi_179752483
Oh, nog een tip: mocht je de Flamsbanen gaan doen, pak de 1e trein. Wij hebben in Flam overnacht, trein van half 8 genomen terwijl de cruiseboot aan het afmeren was. Op 2 bussen Aziaten na, die allemaal in de 2e voorste coupes gepropt werden, deelden wij onze coupe met één man. Op de terugweg zat de trein die we passeerden propvol.
pi_179753052
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2018 21:12 schreef MissRelin het volgende:

In Geiranger (meine gute, wat een mensen!) naar de Storseterfossen gelopen. Was redelijk druk daar, want drie cruiseboten...
Dan nog verschillende gletsjers meegepakt, maar die hikes stelden weinig voor (na de Besseggen stelde alles weinig voor eigenlijk...).

Grappig, in de winter was er echt praktisch niemand te vinden! Logisch natuurlijk, kwamen ook geen cruiseschepen. Heb nog een foto van m'n winterbeest kunnen maken op de kade:

pi_179875966
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2018 13:41 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Leuk! Sowieso wordt het een mooie reis. Ik heb in de winter een trip gemaakt en er een blog over geschreven, misschien heb je 'm ook al op het forum gezien.

1. Hoe langer hoe beter natuurlijk! Mits je er budget voor hebt, want het wordt wel een stuk duurder.

2. Wij hebben alles on route geboekt via booking.com (als je samen met iemand bent en jullie hebben allebei een account kun je via elkaars link steeds met 30 euro teruggaaf boeken, kan een hoop schelen! Zit een maximum aan). Ook via booking.com kun je dat soort hutjes boeken. Maar ik kan begrijpen dat het in de zomer wat voller kan zitten. Wij waren in de winter en dan was de route nog lastiger te voorspellen. Dus in de middag als we zeker wisten dat we een plek zouden halen boekten we was. In de zomer zul je minder last van afgesloten wegen hebben (al kan het altijd voorkomen natuurlijk). Let inderdaad goed op of er veerboten tussen zitten, die kunnen tijdrovend zijn.

3. Altijd een voorraadje simpel voer bij je hebben? Ik zou sowieso wat dingen vanuit NL meenemen omdat het daar een stuk duurder is, mits je de ruimte hebt uiteraard. Maar er zijn genoeg supermarkten, winkeltjes, etc. Zou ik me zelf geen zorgen over maken, zolang je inderdaad geen tochten de natuur in doet van meerdere dagen.

4. Site over de nationale toeristische routes is al genoemd, daar hebben wij er meerdere van gereden en zijn zeker aanraders!
Heeft Noorwegen dan een fatsoenlijk 3G/4G netwerk? Want als je alles op de route zelf wilt gaan boeken is het wel handig als je wat internet hebt?

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2018 21:12 schreef MissRelin het volgende:

[..]

Route, overnacht bij de oranje pinnetjes.
[ afbeelding ]

We hebben ons echt niet hoeven haasten en ook nergens heel laat aangekomen. De langste route was van Stavanger naar Arendal (qua afstand en tijd), ook omdat we toen de turistvegen langs de stranden hebben genomen. Het was zeikweer, maar goed, er stond verder niet heel veel op de planning. Als we wel een druk programma hadden met veel dingen zien, doen, hiken, dan zochten we gewoon een acco in de buurt van de vorige, of we bleven langer.
Vooraf globaal een tijd aangeven waarop je aankomt en mocht dat wijzigen, dan kun je altijd even een berichtje sturen naar de verhuurder. Nergens werd bij ons moeilijk gedaan.

De enige mega hike die we hebben gedaan was de Besseggen. Die was wel SUPERgaaf. Rest van de vakantie was ik niet meer tot hiken in staat, want auw auw auw, maar goed, gewoon doorgaan. No rest for the wicked. De dag na de Besseggen bij Amotan rond geploeterd, maar die hike hebben we na de tweede waterval afgebroken, want we hadden echt nog serieuze pijn, haha (ik ben dus niet zo'n typische fitgirl. Die liepen er wel genoeg, maar ik val dus niet in die categorie :@ ).

Bij Andalsnes wilden we omhoog, maar de berg zat in de wolken, dus ook die hike geskipt. Litlefjellet waren we halverwege, maar het was erg steil, erg nat en modderig en we hadden nog steeds pijn, dus toch maar weer omgedraaid.

In Geiranger (meine gute, wat een mensen!) naar de Storseterfossen gelopen. Was redelijk druk daar, want drie cruiseboten...
Dan nog verschillende gletsjers meegepakt, maar die hikes stelden weinig voor (na de Besseggen stelde alles weinig voor eigenlijk...).

Husedalen Valley was een flinke trip. Helaas vanwege het weer ook niet afgemaakt, maar halverwege omgekeerd. Het was echt rotweer toen. Zo jammer, want zo mooi. Bondhusvatnet om die reden ook overgeslagen, maar moet ook mooi zijn.

Preikestolen is appeltje eitje. Ja, het is een stukje lopen, maar het is niet moeilijk. Als onfitte cruiseboot passagiers het op slippertjes doen, dan kan vrijwel iedereen de Preikestolen bereiken.

Dat waren de meeste hikes die wij op het programma hadden staan. En dan had je natuurlijk nog wandelingetjes naar deze of gene bezienswaardigheid.
Lijkt me een mooie route, maar hoe ga je die route rijden, ik neem aan dat je van punt A naar B rijdt en dan met je navigatie de snelste/kortste route kiest. Alleen dan mis je waarschijnlijk heel wat mooie dingen. Hoe pak je dat aan? :)


Is het overigens echt noodzakelijk om bergschoenen te kopen? Of kun je voor wat hiking ook wel uit de voeten met Nikes? Ik weet niet of ik veel ga hiken maar 'hoogtepunten' zoals Preikestolen wil ik wel gaan bekijken.

Kjeragbolten
Heeft er iemand op de Kjeragbolten gestaan? Lijkt met best scary en ook nog eens gevaarlijk



Ik ga denk ik eerst eens een lijstje maken met de gebieden die ik sowieso wil bekijken en dan eens plotten op een route.

[ Bericht 1% gewijzigd door Soldier2000 op 18-06-2018 18:24:34 ]
BlaBlaBla
pi_179881379
Preikestolen kun je op slippers doen. Dus Nikes werken daar sowieso. Afgelopen jaar in Canada heb ik ook heel veel gelopen op m'n Nikes (al hadden die wel flink wat profiel), ipv mijn wandelschoenen en dat waren echt niet altijd de simpele wandelingetjes. Joffre Lakes was flink steil en flink nat!

Om een route samen te stellen: een reisboekje kopen en vooraf (ook via internet) al kijken welke interessante bezienswaardigheden er zijn. Dan aan de hand daarvan stippel ik een route uit en plan ik de rest qua acco's en tripjes etc. Ik hoef 's ochtends echt niet meer uit te zoeken wat er allemaal in de buurt te doen is, daar heb ik toch heel geen tijd voor?!
Soms kom je ergens en ziet het er toch niet zo geweldig uit en ga je verder, soms rij je ergens en kom je juist iets tegen dat er geweldig uit ziet, maar waar je geen weet van had.

Tomtom kun je overigens instellen op kortste route, snelste route etc. Die van ons stond op de kortste route, nou, we hebben wat hmz...paadjes gehad hoor!

Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die mijn aanpak verschrikkelijk vinden, dat mag natuurlijk, maar voor mij werkt het prima zo. Ik heb in Ijsland aan het ontbijt gezeten waar mensen al voor ons zaten. Die waren nog aan het uitzoeken wat er allemaal te zien en te doen was. Toen wij weggingen waren ze nog geen steek verder, dat trek ik gewoon echt niet.
pi_179887596
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2018 18:16 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Heeft Noorwegen dan een fatsoenlijk 3G/4G netwerk? Want als je alles op de route zelf wilt gaan boeken is het wel handig als je wat internet hebt?

Zeker, geen problemen gehad! Beter dan in bijv. Duitsland, waar het geregeld wegvalt.
pi_180131648
Ik wil in Stravanger een Airbnb boeken en van daaruit Preikestolen en Kjerag gaan bekijken. Hoeveel dagen zou ik daar ongeveer voor nodig hebben?

Ik dacht zelf aan 2 overnachten.

Dag 1 aankomst, rondkijken in Stravanger en omgeving. Als het meezit de Månafossen watervallen meepikken.
Dag 2 Preikestolen
Dag 3 Kjerag en daarna op naar Hardangerfjord.

[ Bericht 6% gewijzigd door Soldier2000 op 30-06-2018 00:04:56 ]
BlaBlaBla
pi_180388756
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2018 21:12 schreef MissRelin het volgende:

[..]

Route, overnacht bij de oranje pinnetjes.
[ afbeelding ]

We hebben ons echt niet hoeven haasten en ook nergens heel laat aangekomen. De langste route was van Stavanger naar Arendal (qua afstand en tijd), ook omdat we toen de turistvegen langs de stranden hebben genomen. Het was zeikweer, maar goed, er stond verder niet heel veel op de planning. Als we wel een druk programma hadden met veel dingen zien, doen, hiken, dan zochten we gewoon een acco in de buurt van de vorige, of we bleven langer.
Vooraf globaal een tijd aangeven waarop je aankomt en mocht dat wijzigen, dan kun je altijd even een berichtje sturen naar de verhuurder. Nergens werd bij ons moeilijk gedaan.

De enige mega hike die we hebben gedaan was de Besseggen. Die was wel SUPERgaaf. Rest van de vakantie was ik niet meer tot hiken in staat, want auw auw auw, maar goed, gewoon doorgaan. No rest for the wicked. De dag na de Besseggen bij Amotan rond geploeterd, maar die hike hebben we na de tweede waterval afgebroken, want we hadden echt nog serieuze pijn, haha (ik ben dus niet zo'n typische fitgirl. Die liepen er wel genoeg, maar ik val dus niet in die categorie :@ ).

Bij Andalsnes wilden we omhoog, maar de berg zat in de wolken, dus ook die hike geskipt. Litlefjellet waren we halverwege, maar het was erg steil, erg nat en modderig en we hadden nog steeds pijn, dus toch maar weer omgedraaid.

In Geiranger (meine gute, wat een mensen!) naar de Storseterfossen gelopen. Was redelijk druk daar, want drie cruiseboten...
Dan nog verschillende gletsjers meegepakt, maar die hikes stelden weinig voor (na de Besseggen stelde alles weinig voor eigenlijk...).

Husedalen Valley was een flinke trip. Helaas vanwege het weer ook niet afgemaakt, maar halverwege omgekeerd. Het was echt rotweer toen. Zo jammer, want zo mooi. Bondhusvatnet om die reden ook overgeslagen, maar moet ook mooi zijn.

Preikestolen is appeltje eitje. Ja, het is een stukje lopen, maar het is niet moeilijk. Als onfitte cruiseboot passagiers het op slippertjes doen, dan kan vrijwel iedereen de Preikestolen bereiken.

Dat waren de meeste hikes die wij op het programma hadden staan. En dan had je natuurlijk nog wandelingetjes naar deze of gene bezienswaardigheid.
Onbewust heb ik nu ongeveer de zelfde planning opgesteld. Mag ik vragen in welke plaatsen jij linksboven in heb overnacht en wat je nog rond de omgeving molde hebt bezocht?
Mijn laatste geboekte locatie is bij de Geirangerfjord en ik weet nog niet wat mijn planning vanaf daar gaat zijn. Als mijn vriendin Noorwegen niets aan vind, ga ik vanaf die plek weer richting huis, dan ben ik 30 juli weer in Nederland. Maar ik kan er inprincipe nog wel 5 dagen aan vastplakken.

Mijn planning tot nu toe:

Denemarken: 16-17 juli
Stavanger: 17-20 juli
Odda: 20-22 juli
Bergen: 22-24 juli
Sogndal: 25-26 juli
Geirangerfjord: 26-27 juli
...

Als ik deze planning nu bekijk ga ik er misschien iets te snel doorheen, maarja als het weer net tegenzit kan het ook juist voordelig uitpakken. Toch ben ik nog wel van plan om 1 extra dag rond het Geirangerfjord te boeken, dat was mijn oorspronkelijke planning ook. Maar het lukt me niet om een fatsoenlijke locatie op AirBNB of Booking.com voor 2 dagen te vinden.

[ Bericht 2% gewijzigd door Soldier2000 op 10-07-2018 23:32:07 ]
BlaBlaBla
pi_180406660
Bij aankomst in Oslo tegen de klok in gereden en naar de 1e overnachtingsplaats gegaan in Vagamo. Daarna door naar:
Eidsvag
Eidsdal
Hjelle (geweldig mooi hotel daar, of tenminste, wij zaten budget in de motel dependance, maar de omgeving, WOW!)
Olden
Flam
Bergen
Odda
Stavanger
Arendal
Oslo
pi_180407546
Je kan ook overwegen om een deel met de autoboot te doen, bijvoorbeeld de terugweg. Beleef je het weer anders.

En vrienden van mij hebben ook zoiets gedaan, en die waren murw geslagen van alle mooie indrukken. Dus weet niet of drie weken aan de lange kant is. Al lijkt twee weken me echt te kort (voor je er een keer bent...)
Somebody that I used to know
pi_180412600
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2018 20:23 schreef MissRelin het volgende:
Bij aankomst in Oslo tegen de klok in gereden en naar de 1e overnachtingsplaats gegaan in Vagamo. Daarna door naar:
Eidsvag
Eidsdal
Hjelle (geweldig mooi hotel daar, of tenminste, wij zaten budget in de motel dependance, maar de omgeving, WOW!)
Olden
Flam
Bergen
Odda
Stavanger
Arendal
Oslo
Ik krijg niets gevonden op 'motel dependance Hjelle', weet je zeker dat dit de naam van het hotel was?

Hjelle is in het Geiranger gebied, waar weinig Airbnb's en hotels zijn. Ik heb gelukkig nog 1 nacht weten te boeken in het Geirangerfjord hotel, meer was er in mijn periode niet beschikbaar :(
Eidsdal ligt overigens ook in het zelfde gebied, was daar de omgeving dan echt minder? Waar heb je daar overnacht? Lastige omgeving om daar iets in het hoog seizoen te boeken.

quote:
2s.gif Op woensdag 11 juli 2018 20:48 schreef Postbus100 het volgende:
Je kan ook overwegen om een deel met de autoboot te doen, bijvoorbeeld de terugweg. Beleef je het weer anders.

En vrienden van mij hebben ook zoiets gedaan, en die waren murw geslagen van alle mooie indrukken. Dus weet niet of drie weken aan de lange kant is. Al lijkt twee weken me echt te kort (voor je er een keer bent...)
Klinkt goed en ook duur. Vanaf welke plaats zou je dan weer terugvaren? En met welke maatschappij? Ik had hier al eens op gezocht maar ik heb niets kunnen vinden. Het liefst rij ik zo ver mogelijk naar het noorden toe, en dan met de trein of de boot weer terug.
BlaBlaBla
pi_180413790
Benzine is ook duur, en als je een nachtboot hebt, bespaar je weer een hotel.

Volgens mij namen zij de nachtboot ergens in Denemarken naar Oslo (om zo al een eind op weg te zijn naar het noorden).

Verder geen idee, want ik ben nog nooit in Noorwegen geweest.
Somebody that I used to know
  Moderator donderdag 12 juli 2018 @ 11:31:18 #25
45833 crew  Fogel
pi_180420308
Heb jaaaaren geleden eens de prijzen van vliegen, auto rond inkl hotelovernachting of auto en boot een met elkaar vergeleken en kwam tot de conclusie dat het voor twee personen bijzonder weinig uitmaakte welke optie je koos voor een trip van midden-Noorwegen naar het zuiden van Nederland en terug. Dat in het hoogseizoen maar wel met bijtijds boeken.

Nu zijn vluchten vast goedkoper geworden maar dan heb je op de plek van bestemming geen vervoer.

Ik vind het zelf erg relaxed om de auto op een boot te rijden en dan gewoon daar rustigaan doen en uitgerust aankomen in een ander land. (Al kies ik de laatste jaren voor vliegen en een huurauto, omdat dat nóg makkelijker is, wel een stuk duurder).
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_180433014
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2018 23:01 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Ik krijg niets gevonden op 'motel dependance Hjelle', weet je zeker dat dit de naam van het hotel was?

Hjelle is in het Geiranger gebied, waar weinig Airbnb's en hotels zijn. Ik heb gelukkig nog 1 nacht weten te boeken in het Geirangerfjord hotel, meer was er in mijn periode niet beschikbaar :(
Eidsdal ligt overigens ook in het zelfde gebied, was daar de omgeving dan echt minder? Waar heb je daar overnacht? Lastige omgeving om daar iets in het hoog seizoen te boeken.

[..]

Klinkt goed en ook duur. Vanaf welke plaats zou je dan weer terugvaren? En met welke maatschappij? Ik had hier al eens op gezocht maar ik heb niets kunnen vinden. Het liefst rij ik zo ver mogelijk naar het noorden toe, en dan met de trein of de boot weer terug.
Hjelle Hotel heet het. Is inclusief prima ontbijt en dus fantastisch uitzicht. We hebben ons schema op Hjelle aangepast ;)

We hadden in Eidsdal een superleuk hutje, met fantastisch uitzicht op een stukje fjord. ('s Avonds werd het iets beter qua weer). Hesthaug Gard is de naam.
Vanaf daar zat je ook zo in Geiranger, waar we de volgende dag heen zijn gegaan. We hebben Eidsdal alleen voor de overnachting geboekt dus, omdat we eerder die dag nog wat hikes op de planning hadden staan en Geiranger natuurlijk duurder was.

Tja en of het lastig boeken is? Geen idee. Wij hadden alles gewoon ruim op tijd geregeld en nergens problemen. Daarbij zijn we aansluitend op het zomerseizoen gegaan. Waar 2 weken eerder nog een kennis file liep naar de Preikestolen hadden wij het 2 weken later al een heel stuk rustiger...
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')