abonnement Unibet Coolblue
pi_179722141
Ik zoek wat advies voor de volgende situatie:

Een stel met samenlevingscontract, willen uit elkaar.

Woning met WOZ waarde (2017) van Euro 163k. Vraagprijzen soortgelijke woningen Euro 200/210K. Huis staat niet onder water en 1 partner heeft al flink stuk afgelost op haar deel van hypotheekschuld.

ALS ze er onderling uitkomen, KAN de ene partner de andere uitkopen met een verkoopwaarde van zeg Euro 165K zonder problemen te krijgen met belastingdienst? Lijkt me niet als je WOZ waarde aanhoudt maar graag hoor ik jullie mening.
pi_179722174
Ik begrijp je vraag niet. Waarom zou de belastingdienst daar iets van vinden? Je mag je huis zelfs voor 1 euro verkopen als je wilt, zolang de ander de volledige hypotheek maar kan financieren.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  maandag 11 juni 2018 @ 07:53:32 #3
469637 VleesLollie
Vogeltjesdans:I am your father
pi_179722186
quote:
1s.gif Op maandag 11 juni 2018 07:51 schreef Chinless het volgende:
Ik begrijp je vraag niet. Waarom zou de belastingdienst daar iets van vinden? Je mag je huis zelfs voor 1 euro verkopen als je wilt, zolang de ander de volledige hypotheek maar kan financieren.
Wat een domme reactie. :')

Natuurlijk mag dit niet, want de belastingdienst zit dit dan als een schenking. Als TS zijn huis onder de WOZ waarde verkoopt ziet de belastingdienst dit en zal er naar gekeken worden.

Zou mooi zijn, dan kan de langst levende ouder het ouderlijkhuis aan het enigst kind verkopen voor 1 euro en zo alle wetten en regels (belastingen, schenkingen) omzeilen. _O-
It is nice to be important, but it's more important to be nice!
Respect to the man in the ice cream van!
pi_179722201
Precies. Dus zolang ze boven de WOZ waarde zitten is het wel OK met BD?
  maandag 11 juni 2018 @ 08:04:39 #5
469637 VleesLollie
Vogeltjesdans:I am your father
pi_179722244
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2018 07:56 schreef wtkoos het volgende:
Precies. Dus zolang ze boven de WOZ waarde zitten is het wel OK met BD?
Het roept minder vragen op, maar ze zijn niet dom he. Als ze zien dat jou huis voor 165k de deur uit gaat, maar 3 deuren verderop gaat ie voor 210k weg dan roept dat vragen op.

Daarnaast vraag ik me af of je partner het er mee eens is.

Stel dat je huis destijds 100k was en jij 60% hypo hebt en zij 40% eigenaar was. Jij hebt nu 20k afgelost maar je ex partner helemaal niets.

De waarde blijft zoals hij is,dus 100k, De bank wil 80k hypotheek zien: Als jij nu een hypotheek neemt van 80k, en je 'geeft' je partner haar deel terug, 40k, dan is je partner dus kosten vrij.

maar het huis is nu 150k waard, samen hebben jullie 50k verdient door de waarde stijging van het husi, je partner heeft dan recht op 40% van die 50k. dus technisch gezien moet je je partner 40k terug geven + 40%van50k=20k = 60k, hiervan kan ze 40k gebruiken om haar hypodeel af te lossen en heeft ze dus 20k op de bankrekening staan.
It is nice to be important, but it's more important to be nice!
Respect to the man in the ice cream van!
pi_179722323
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2018 08:04 schreef VleesLollie het volgende:

[..]

Het roept minder vragen op, maar ze zijn niet dom he. Als ze zien dat jou huis voor 165k de deur uit gaat, maar 3 deuren verderop gaat ie voor 210k weg dan roept dat vragen op.

Daarnaast vraag ik me af of je partner het er mee eens is.

Stel dat je huis destijds 100k was en jij 60% hypo hebt en zij 40% eigenaar was. Jij hebt nu 20k afgelost maar je ex partner helemaal niets.

De waarde blijft zoals hij is,dus 100k, De bank wil 80k hypotheek zien: Als jij nu een hypotheek neemt van 80k, en je 'geeft' je partner haar deel terug, 40k, dan is je partner dus kosten vrij.

maar het huis is nu 150k waard, samen hebben jullie 50k verdient door de waarde stijging van het husi, je partner heeft dan recht op 40% van die 50k. dus technisch gezien moet je je partner 40k terug geven + 40%van50k=20k = 60k, hiervan kan ze 40k gebruiken om haar hypodeel af te lossen en heeft ze dus 20k op de bankrekening staan.
Eens. Gewoon naaien, die partner van je. Je ziet haar toch nooit meer terug, zoveel mogelijk geld proberen te krijgen van haar. Bloeden zal ze!
  maandag 11 juni 2018 @ 08:20:04 #7
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_179722344
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2018 07:56 schreef wtkoos het volgende:
Precies. Dus zolang ze boven de WOZ waarde zitten is het wel OK met BD?
WOZ kun je voor dit soort dingen als minimum zien, maar ik zou daar als partner niet mee akkoord gaan als de reële vraagprijs op 200-210 ligt. Zie bijvoorbeeld ook de volgende jurisprudentie: men vaart toch wel op de WOZ-waarde als redelijke en reele waarde, tenzij men kan onderbouwen dat er vergelijkingspanden zijn die aanzienlijk hoger verkocht worden.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_179722443
Het gaat er niet om elkaar te naaien en bovenstaande kwestie is inderdaad iets waar ze het over eens moeten worden. Maar dat is te onderhandelen door bijvoorbeeld af te zien van partneralimentatie .

Probleem is dat geen van beide de ander kan uitkopen bij de marktwaarde prijs en er omstandigheden zijn dat beide partners het belangrijk vinden dat moeder met kinderen op locatie kan blijven.
  maandag 11 juni 2018 @ 08:52:04 #9
180174 Diemux
People vs Me
pi_179722580
Bij verkoop of oversluiting hypotheek e.d. zal er een taxatie dienen plaats te vinden (NWWI). Dat zal dan de waarde stellen van het pand?
  maandag 11 juni 2018 @ 08:55:57 #10
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_179722616
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2018 08:52 schreef Diemux het volgende:
Bij verkoop of oversluiting hypotheek e.d. zal er een taxatie dienen plaats te vinden (NWWI). Dat zal dan de waarde stellen van het pand?
Niet noodzakelijkerwijs.
Een taxatie is geen verplicht feit.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 11 juni 2018 @ 10:01:21 #11
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_179723247
Geen antwoord op je vraag maar een andere tip die ik mee wil geven is let op de eigen woning reserve. Ik hoop dat dat goed is afgedicht in het samenlevingscontract aangezien de aflossing niet gelijk opgaat.
https://www.fullfinance.n(...)samenlevingscontract
https://www.abab.nl/artik(...)samenlevingscontract
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
  maandag 11 juni 2018 @ 10:13:06 #12
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_179723406
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2018 08:33 schreef wtkoos het volgende:
Maar dat is te onderhandelen door bijvoorbeeld af te zien van partneralimentatie .
Er is geen partneralimentatie want ze zijn niet getrouwd.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_179723550
Tip: laat een taxateur komen, en stel de uitkoop op basis daarvan af. Wellicht niet de goedkoopste optie, omdat de waarde dan hoger is, maar voorkomt een hoop gedoe.
pi_179724047
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2018 10:13 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Er is geen partneralimentatie want ze zijn niet getrouwd.
Tenzij vastgelegd in het samenlevingscontract.
pi_179727511
Huh, het maakt toch niet uit hoeveel er per partner afgelost is? Het gaat om de totale hypotheeksom en waarde van de woning.
  maandag 11 juni 2018 @ 14:50:13 #16
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_179727535
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2018 14:48 schreef Black_Baron het volgende:
Huh, het maakt toch niet uit hoeveel er per partner afgelost is? Het gaat om de totale hypotheeksom en waarde van de woning.
Als je je hypotheekdelen ook duidelijk per persoon beschreven hebt dan is het wel zeker van belang als een van beiden al extra aflossingen op zijn/haar deel van de hypotheek heeft gedaan.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_179742482
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2018 14:50 schreef Leandra het volgende:

[..]

Als je je hypotheekdelen ook duidelijk per persoon beschreven hebt dan is het wel zeker van belang als een van beiden al extra aflossingen op zijn/haar deel van de hypotheek heeft gedaan.
Dan zijn het meerdere hypotheken toch? (dit vraag ik voor mijn eigen begrip)
Als er 1 hypotheek op beide namen staat, dan is iedere aflossing een gezamenlijke aflossing.
  dinsdag 12 juni 2018 @ 14:02:05 #18
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_179744306
WOZ waarde kan een indicatie zijn, maar is ook maar een schatting op basis van de buren zeg maar. Als het erover gaat kan je beter een taxatie laten uitvoeren. Vervolgens kan je het uitrekenen met het antwoord op de vraag "wat zou er met het geld gebeuren als je het voor die waarde zou verkopen en dat uit elkaar zou gaan?", en dan vervolgens kijken wie er wat kan. Soms kan maar 1 partner het huis overnemen, gebaseerd op de hypotheek. Want daar heb je de grootste uitdaging. De hypotheekacte. Die staat nu dus op 2 namen (vermoed ik) en de verstrekker moet wel accoord gaan dat er een naam vanaf gaat. Dat doen ze alleen als ze zeker weten dat het gaat lukken met die ene die overblijft.

Dus, speel het safe, neem een taxateur, want die taxatie wil de hypotheekverstekker ws ook wel zien. Kost een paar honderd euro, klopt. Maar geeft wel een eerlijker en duidelijker beeld.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_179744444
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2018 08:33 schreef wtkoos het volgende:
Het gaat er niet om elkaar te naaien en bovenstaande kwestie is inderdaad iets waar ze het over eens moeten worden. Maar dat is te onderhandelen door bijvoorbeeld af te zien van partneralimentatie .

Probleem is dat geen van beide de ander kan uitkopen bij de marktwaarde prijs en er omstandigheden zijn dat beide partners het belangrijk vinden dat moeder met kinderen op locatie kan blijven.
Edit: wat vleeslollie zegt
  dinsdag 12 juni 2018 @ 16:54:23 #20
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_179747299
Je mag de partneralimentatie in een keer voldoen. Dit mag dus ook als restwaarde in het huis.

dit moet dan wel op papier kloppen met wat er in de rechtbank is besloten qua hoogte
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
  dinsdag 12 juni 2018 @ 16:55:42 #21
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_179747320
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2018 12:02 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

Dan zijn het meerdere hypotheken toch? (dit vraag ik voor mijn eigen begrip)
Als er 1 hypotheek op beide namen staat, dan is iedere aflossing een gezamenlijke aflossing.
Ja, maar je kunt in het samenlevingscontract wel vastleggen dat je daarvan ieder je eigen helft aflost.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 15 juni 2018 @ 00:00:22 #22
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_179796113
De woning zal getaxeerd moeten worden.
Zorg dat je zelf bij de taxatie aanwezig ben en zorg dat de taxatie reëel maar laag blijft.

Overdacht/uitschrijven hypotheek gebeurt ook bij de notaris. Kosten koper.

De vertrekkende partner zou wel heel dom zijn als ze de woning niet laat taxeren.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')