abonnement Unibet Coolblue
pi_179715261
Hallo,

In de herfst gaan we een nieuwe werkplaats bouwen. in de werkplaats is krachtstroom nodig voor zaagmachines en dergelijke. we hebben in het huis een krachtstroom aansluiting maar die zit al helemaal vol. de vraag is kun je als je in de werkplaats een nieuwe meterkast plaatst ook een nieuwe krachtstroom groep maken?
pi_179715464
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2018 20:58 schreef mijnnaamgaatjeniksaan het volgende:
Hallo,

In de herfst gaan we een nieuwe werkplaats bouwen. in de werkplaats is krachtstroom nodig voor zaagmachines en dergelijke. we hebben in het huis een krachtstroom aansluiting maar die zit al helemaal vol. de vraag is kun je als je in de werkplaats een nieuwe meterkast plaatst ook een nieuwe krachtstroom groep maken?
Dan moet je dus een nieuwe aansluiting bij de netbeheerder aanvragen.

Overigens begrijp ik niet goed met wat je bedoelt met "al helemaal vol"? Wat heb je in huis qua vermogen en hoeveel wil je in de werkplaats verstouwen?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 11 juni 2018 @ 08:35:46 #3
439068 speedfightrage
Stroom bzzt bzzt
pi_179722459
Ik denk dat TS een kabel wil trekken vanaf zijn huis naar de werkplaats.
Je kan je meterkast gewoon uitbreiden naar de schuur en daar weer een meterkast plaatsen.

Als je een aansluiting moet aanvragen zit je weer met plaatsen, vastrecht etc.
  Moderator maandag 11 juni 2018 @ 09:52:19 #4
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_179723161
In de praktijk kom je met de selectiviteit van de installatie in de knoop als je een aparte onderverdeler wilt plaatsen. Vaak is de afzekering in huis te zwak om een verdeler in de garage dan juist af te kunnen zekeren.

Ik zou een loze buis leggen van de meterkast in huis naar de schuur en daar de benodigde kabels voor de diverse groepen door heen trekken.
pi_179723519
In theorie kan dat best. Zo als jij omschrijft, wordt in de meeste grote gebouwen de installatie aangelegd.

Of het in de praktijk kan zonder aanpassingen aan je hoofdaansluiting hangt er vanaf hoe zwaar de hoofdaansluiting nu is em wat er allemaal op aangesloten moet worden. Heb je nu een gewone huisaansluiting van 3x25A, dan gaat je plan niet werken. Je kan dan immers geen selectiviteit aanbrengen als je een tussenverdeler plaats en moet dan de tussenverdeler dus weglaten en elke groep rechtstreeks in je hoofdverdeelkast aansluiten op een eigen groep.

De optie die Blomke aandraagt, het aanvragen van een extra hoofdaansluiting voor de schuur/werkplaats, is alleen mogelijk als die schuur een eigen adres heeft. In beginsel krijgt elk adres immers maximaal één aansluiting op het elektra-net.

Ook moet je eens gaan kijken of op basis van de aangesloten vermogens en gelijktijdigheid je hoofdaansluiting sowieso wel zwaar genoeg is. Je hebt het over meerdere machines op krachtstroom. Er zit een grens aan je hoofdzekeringen.
pi_179724189
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2018 10:22 schreef Ivo1985 het volgende:
In theorie kan dat best. Zo als jij omschrijft, wordt in de meeste grote gebouwen de installatie aangelegd.

Of het in de praktijk kan zonder aanpassingen aan je hoofdaansluiting hangt er vanaf hoe zwaar de hoofdaansluiting nu is em wat er allemaal op aangesloten moet worden. Heb je nu een gewone huisaansluiting van 3x25A, dan gaat je plan niet werken. Je kan dan immers geen selectiviteit aanbrengen als je een tussenverdeler plaats en moet dan de tussenverdeler dus weglaten en elke groep rechtstreeks in je hoofdverdeelkast aansluiten op een eigen groep.

De optie die Blomke aandraagt, het aanvragen van een extra hoofdaansluiting voor de schuur/werkplaats, is alleen mogelijk als die schuur een eigen adres heeft. In beginsel krijgt elk adres immers maximaal één aansluiting op het elektra-net.

Ook moet je eens gaan kijken of op basis van de aangesloten vermogens en gelijktijdigheid je hoofdaansluiting sowieso wel zwaar genoeg is. Je hebt het over meerdere machines op krachtstroom. Er zit een grens aan je hoofdzekeringen.
Daarom vroeg ik ook specifiek naar de vermogens en de wens qua extra aansluitingen.

We weten er te weinig van om een goed advies te geven.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_179725987
Een tweede aansluiting voor de schuur zou het mooiste zijn. Is financieel ook het meest aantrekkelijk. Het bedrag dat je voor een aansluiting terug krijgt per jaar - zo'n 360 euro - is hoger dan het vastrecht plus netwerkkosten - zo'n 260 euro.

Een aansluiting op zichzelf levert dus alleen maar winst op.
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
  maandag 11 juni 2018 @ 13:23:43 #8
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_179726222
quote:
14s.gif Op maandag 11 juni 2018 13:07 schreef nightsleeper het volgende:
Een tweede aansluiting voor de schuur zou het mooiste zijn. Is financieel ook het meest aantrekkelijk. Het bedrag dat je voor een aansluiting terug krijgt per jaar - zo'n 360 euro - is hoger dan het vastrecht plus netwerkkosten - zo'n 260 euro.

Een aansluiting op zichzelf levert dus alleen maar winst op.
Kijk uit... een schuur is geen 'verblijfsruimte' die 360 euro krijg je waarschijnlijk niet terug.
Tot nooit .......
  maandag 11 juni 2018 @ 19:24:10 #9
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_179731342
Maak er "werkplaats/kantoor" van en het is wel een verblijfsruimte ;)
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
  Moderator maandag 11 juni 2018 @ 21:06:22 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_179733003
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2018 19:24 schreef boertie het volgende:
Maak er "werkplaats/kantoor" van en het is wel een verblijfsruimte ;)
Dat ligt er ook maar net aan..

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Verblijfsruimte
pi_179759723
We hebben op die ene kring al een waterpomp en diverse andere machines in de stallen. Ik denk dat ik een keer naar een elektricien bel voor de opties.
  Moderator woensdag 13 juni 2018 @ 22:22:54 #12
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_179773035
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2018 10:06 schreef mijnnaamgaatjeniksaan het volgende:
We hebben op die ene kring al een waterpomp en diverse andere machines in de stallen. Ik denk dat ik een keer naar een elektricien bel voor de opties.
Laat je ons hier nog weten wat de elektricien er van zegt ? :)
Sommige zaken zijn echt op afstand niet te bekijken ;)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')