abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_183416031
Kwart van docenten uitgescholden, geduwd, enz
NWS / Kwart van docenten uitgescholden, geduwd, enz.

https://www.nu.nl/binnenl(...)ddelbare-school.html

Hoe ervaren jullie dat? En wordt er wat mee gedaan in het beleid?
  woensdag 28 november 2018 @ 13:23:03 #252
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_183418281
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2018 10:42 schreef velden het volgende:
Kwart van docenten uitgescholden, geduwd, enz
NWS / Kwart van docenten uitgescholden, geduwd, enz.

https://www.nu.nl/binnenl(...)ddelbare-school.html

Hoe ervaren jullie dat? En wordt er wat mee gedaan in het beleid?
Ik herken het absoluut niet. Gelukkig, zou ik daaraan willen toevoegen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_183422520
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2018 13:23 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik herken het absoluut niet. Gelukkig, zou ik daaraan willen toevoegen.
Gelukkig ja!
  woensdag 28 november 2018 @ 17:54:46 #254
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_183422866
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2018 10:42 schreef velden het volgende:
Kwart van docenten uitgescholden, geduwd, enz
NWS / Kwart van docenten uitgescholden, geduwd, enz.

https://www.nu.nl/binnenl(...)ddelbare-school.html

Hoe ervaren jullie dat? En wordt er wat mee gedaan in het beleid?
Zo erg als dat het hier gesteld wordt, niet.
Maar dat we een grote groep probleemkinderen hebben, zie je al bij binnenkomst. Iedereen weet precies welke klas er geen les gaat krijgen omdat het boordevol tuig zit. De ervaren docenten laten in de besprekingen weten deze klas geen les te willen geven en vervolgens breken ze de boel af.

Wordt niks mee gedaan, enerzijds omdat je iemand niet echt weg mag sturen, anderzijds omdat instanties als leerplicht, Halt en dat soort gedoe een grote grap is. Kun je net zo goed afschaffen. Er zijn geen consequenties voor kinderen die er voor hen toe doen.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  woensdag 28 november 2018 @ 18:14:01 #255
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_183423226
quote:
1s.gif Op woensdag 28 november 2018 17:54 schreef Kaneelstokje het volgende:
Er zijn geen consequenties voor kinderen die er voor hen toe doen.
Of voor ouders.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_183423290
Ik ben in de loop der jaren meerdere malen uitgescholden. En ook wel eens fysiek aangevallen (klap tegen mijn arm). Gelukkig zijn het incidenten en is het niet aan de orde van de dag. Ik werk trouwens in de onderbouw van een lwoo-school basis/kader en werk veel met leerlingen die een (gedrags)stoornis hebben.

De grootste moeite heb ik met agressieve ouders. De “moeilijke” kinderen kan ik wel handelen.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  woensdag 28 november 2018 @ 18:21:38 #257
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_183423356
Dat in een docententopic leerlingen als "tuig" omschreven worden, stuit me een klein beetje tegen de borst. Professioneel gezien: ook dát zijn leerlingen die om aandacht vragen, alleen wel op een hele vervelende manier. En dan vraag ik mij af: Waar gaat het mis? Opvoeding thuis, geen respect meer - of komt dat ook omdat ouders uit een laag sociaal milieu komen, of de hele dag op hun smartphone bezig zijn en de kinderen zichzelf maar moeten opvoeden, met alle gevolgen van dien? Of omdat ouders vinden dat zoon/dochter zich niet hoeft te gedragen op school?

Vervolgens is het inderdaad heel moeilijk om leerlingen van school te sturen. Je moet een dossier hebben opgebouwd waar je een half lokaal mee kunt volstouwen, je moet een school vinden die de leerling wil opvangen, en als ouders/leerlingen zeggen dat ze het niet willen, dan gebeurt het ook niet.
.
pi_183423575
Fysiek geweld niet, maar schelden ja. Maar ik ben er inmiddels achter dat minachting erger is. Van die jongens die geen respect hebben voor vrouwelijke docenten. En dat doen ze niet openlijk totdat ze in de problemen komen. Dan kan je nog beter jongens van het kamp hebben, die zijn vaak type grote bek en klein hartje. Bovendien moet je bij hen opletten met de ouders, die willen nog weleens te streng zijn.
Ik heb 1x een leerling gehad waarvoor je de beveiliging mocht bellen bij problemen. Leuk is anders, maar inderdaad had het joch een vrij trieste thuissituatie. Over leerplicht niks dan lof bij onze gemeente. Prachtmens die ambtenaar, ik kan er mee lezen en schrijven.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  woensdag 28 november 2018 @ 18:34:30 #259
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_183423582
Onze leerplichtambtenaar heeft eerst 15 jaar in het speciaal onderwijs gewerkt. Een schitterende vent met hart en oog voor de leerlingen.
.
pi_183423808
Ik denk dat ik waarschijnlijk als leerling wel eens ben uitgevallen naar een docent (heb ASS, wist dat toen nog niet) en heb als docent heel regelmatig schreeuwende, schoppende en slaande leerlingen tegenover me gehad (ISK, veel communicatieproblematiek, we hadden veel 'fresh of the boat' leerlingen uit oorlogsgebieden -dus heel begrijpelijk dat ze vaak niet blij waren en dat ergens moesten afreageren, maar niet leuk voor ons-).

Ik denk dat ik nooit een klap heb gehad, maar duwen en andere 'milde' vormen van geweld zeker.
Mon 'en!
  woensdag 28 november 2018 @ 19:08:30 #261
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_183424337
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2018 18:14 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Of voor ouders.
In sommige gevallen is dat zeker een oplossing, als ouders er een consequentie van ondervinden.
Er zullen ook zat teamleiders en instantie medewerkers zijn die een behoorlijke groep op deze manier kunnen bereiken en daarna kunnen helpen.

Ik las het bericht echter alsof dat niet de groep is van probleemkinderen. Kan mijn interpretatie zijn, gekleurd door eigen ervaringen.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_183482937
Wie volgt er inmiddels ook de Instagram-accounts van leerlingen? Heb even een anoniem account aangemaakt om even mee te gluren op de memes.
  zaterdag 1 december 2018 @ 21:26:31 #263
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_183483180
quote:
2s.gif Op zaterdag 1 december 2018 21:10 schreef Friek_ het volgende:
Wie volgt er inmiddels ook de Instagram-accounts van leerlingen? Heb even een anoniem account aangemaakt om even mee te gluren op de memes.
Toch niet hun persoonlijke accounts? Dat is wel creepy :P
  zaterdag 1 december 2018 @ 21:36:27 #264
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_183483364
quote:
2s.gif Op zaterdag 1 december 2018 21:10 schreef Friek_ het volgende:
Wie volgt er inmiddels ook de Instagram-accounts van leerlingen? Heb even een anoniem account aangemaakt om even mee te gluren op de memes.
Nee. Gewoon nee.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_183483571
quote:
1s.gif Op woensdag 28 november 2018 18:33 schreef d.k. het volgende:
Fysiek geweld niet, maar schelden ja. Maar ik ben er inmiddels achter dat minachting erger is. Van die jongens die geen respect hebben voor vrouwelijke docenten.
Dat vind ik ook wel een punt van zorg, waar ik verder weinig van teruglees of hoor in alle commentaren. In de verhalen wordt gesteld dat vooral vrouwelijke docenten het moeten ontgelden met het uitschelden, 'kankerhoer' etc.

Ik ben nooit op die manier uitgescholden, maar heb wel meer dan eens een vorm van minachting ervaren vanuit jongens. Soms merk je en voel je dat een jongen van huis uit weinig respect voor vrouwen meekrijgt en voelt. Ze willen bijna niets van je aannemen, dagen je uit, etc. En dan geef ik les op een gymnasium, maar dat komt dus in alle lagen van de samenleving voor. Mijn ervaring is dat dit soort kinderen thuis vaak de baas zijn en een moeder hebben die volledig over zich heen laat lopen. Ik vind dat echt erg en vraag me ook wel af hoe het komt dat we het daar zo weinig over hebben?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_183484530
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 21:26 schreef JochemP het volgende:

[..]

Toch niet hun persoonlijke accounts? Dat is wel creepy :P
Nee, van die algemene meme-pagina's gekoppeld aan een school. Hun persoonlijke accounts interesseren me niet.

Overigens is het meer uit interesse om te kijken hoe ver ze daarmee precies gaan. Het zou me persoonlijk wel wat ver gaan zodra daar docenten met volledige naam met hakenkruis op komen, of iets in die geest. Of ongewenste foto’s van docenten zelf.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 01-12-2018 22:35:21 ]
pi_183484595
Bij ons op school (mbo, commercieel, stad in Brabant) is het wel degelijk een bekend gegeven en tijdens mijn zij instroom opleiding kwam het ook aan bod. Het botst op een cultuur thuis/op straat waarbij de man de baas is en de vrouw ondergeschikt en een cultuur op school waarin iedereen gelijk is en docenten de baas zijn of ze nou man of vrouw zijn.

Ik vind het lastig manoeuvreren in zo'n situatie. Vaders zijn of niet in beeld of hebben weinig invloed en moeders hebben weinig te zeggen. Je raakt zulke jongens vaak ergens onderweg kwijt en zo niet dan blijven ze conflicten opzoeken.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_183484647
Bij ons gebeurt dat massaal... leraren en leerlingen volgen elkaar op Insta en Facebook.
Ik houd dat zelf wel gescheiden
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_183484653
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 22:32 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Nee, van die algemene meme-pagina's gekoppeld aan een school. Hun persoonlijke accounts interesseren me niet.
Hoe vind je ze? Het lijkt me juist nuttig om ze te bekijken en dan te gebruiken voor de lessen mediawijsheid.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  zaterdag 1 december 2018 @ 22:38:50 #270
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_183484692
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 22:37 schreef -J-D- het volgende:
Bij ons gebeurt dat massaal... leraren en leerlingen volgen elkaar op Insta en Facebook.
Ik houd dat zelf wel gescheiden
Wij hebben een socialmedia-protocol waar in staat dat het niet mag. Was dat er niet dan begon ik er overigens nog niet aan. Ik zit als mentor ook niet in de klassenapp bijvoorbeeld.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_183484715
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 22:38 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wij hebben een socialmedia-protocol waar in staat dat het niet mag. Was dat er niet dan begon ik er overigens nog niet aan. Ik zit als mentor ook niet in de klassenapp bijvoorbeeld.
Whatsapp wordt ook niet meer gebruikt richting leerlingen... Officieel gezien dan...

En het protocol is er bij ons ook, maar voor FB en IG wordt dat massaal geschonden.... schoolleiding heeft geen idee wat het precies is volgens mij.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_183484993
Geen idee of er een protocol is, maar mijn telefoon en telefoonnummer zijn privé. Dus ik app niet met leerlingen tenzij noodgeval en ik communiceer met ze via mail en Klasbord. Ik zit dus ook niet in een groepsapp. Collega's zijn daar minder strikt in, maar ik heb er gewoon geen zin in.

Fb en Instagram is privé, ik heb voor Pinterest wel een account dat ik voor lessen gebruik. Mijn LinkedIn is openbaar, daar laat ik ze toe in mijn netwerk indien uitnodiging en profiel oké zijn. Maar dat is voor mij onderdeel van mijn lessen en het beroep waar ik ze voor opleid.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  zondag 2 december 2018 @ 06:46:29 #273
480396 Sisu
Oudgediende
pi_183488737
Ik vind die meme pgina’s Maar een lastige kwestie.
Op onze school is er onlangs ook eentje de lucht in gegaan. Toen nog openbaar. Eerlijk gezegd waren ze super goed in elkaar gezet. Goed vormgegeven en spot on humor. Ik zag direct wie het gemaakt had (door manier van spreken/vormgeving) en heb diegene ook aangesproken. Aangegeven dat hij uit moest kijken en zich op dun ijs bevond.
Weet je wat het is; het zijn wel mijn collega’s. Als het goed is moeten wij het met elkaar doen. Als er dan iemand wordt afgebrand is dat niet oké. En ze worden niet afgebrand op de memes hoor. Echt niet, maar die reacties ónder die memes. Kk wijf dit, achterlijk mens dat. Beledigingen over de persoon. Over het lesgeven.
Dat vind ik echt verschrikkelijk om te lezen.
En wie is er dan verantwoordelijk? De jongen die het plaatst of de leerlingen die hatelijk (onwetend) reageren?
Onze school is erg ouderwets. Denk niet dat iemand binnen de leiding actief is op social media.
Dat maakt het gesprek ook erg lastig met hen. Het is sowieso al de duivel in hun ogen.

Ik volg geen leerlingen. Wel een paar oud leerlingen via insta. Vind het eerlijk gezegd ook ongepast om daar een ander account voor aan te maken om hen te kunnen volgen.


Als je leerlingen ziet als tuig heb je dan niet al opgegeven vóórdat je uberhaubt aan een les begint?
Zonder hoop geen leven.
pi_183489665
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 22:37 schreef d.k. het volgende:

[..]

Hoe vind je ze? Het lijkt me juist nuttig om ze te bekijken en dan te gebruiken voor de lessen mediawijsheid.
De algemene accounts die ik tot nu toe bekeken heb, vind ik bijzonder onschuldig en wel leuk. ‘Je blik wanneer meneer de Vries een onverwacht so geeft’, met dan een nogal angstig kijkende vis eronder. Heb het idee dat ze door onderbouwleerlingen gemaakt zijn.

Overigens mail ik alleen maar met leerlingen. Zit sinds kort echter wel in een WhatsApp-groep met enkele leerlingen voor de organisatie van Model European Parliament (MEP). Persoonlijk vind ik dat maar niks, omdat ik m’n privé-nummer ook graag echt privé houd en sowieso geen fan ben van WhatsApp-groepen. WhatsApp beschouw ik ook als privédomein. Met ouders mail of bel ik ook liever. Instagram doe ik verder niet aan, Facebook gebruik ik nauwelijks nog.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 02-12-2018 10:44:40 ]
pi_183650456
Ik ben trouwens begonnen in Lessen in orde van Peter Teitler. Leuk geschreven boekje tot nu toe.
pi_183650830
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2018 06:46 schreef Sisu het volgende:
Ik vind die meme pgina’s Maar een lastige kwestie.
Op onze school is er onlangs ook eentje de lucht in gegaan. Toen nog openbaar. Eerlijk gezegd waren ze super goed in elkaar gezet. Goed vormgegeven en spot on humor. Ik zag direct wie het gemaakt had (door manier van spreken/vormgeving) en heb diegene ook aangesproken. Aangegeven dat hij uit moest kijken en zich op dun ijs bevond.
Weet je wat het is; het zijn wel mijn collega’s. Als het goed is moeten wij het met elkaar doen. Als er dan iemand wordt afgebrand is dat niet oké. En ze worden niet afgebrand op de memes hoor. Echt niet, maar die reacties ónder die memes. Kk wijf dit, achterlijk mens dat. Beledigingen over de persoon. Over het lesgeven.
Dat vind ik echt verschrikkelijk om te lezen.
En wie is er dan verantwoordelijk? De jongen die het plaatst of de leerlingen die hatelijk (onwetend) reageren?
Onze school is erg ouderwets. Denk niet dat iemand binnen de leiding actief is op social media.
Dat maakt het gesprek ook erg lastig met hen. Het is sowieso al de duivel in hun ogen.

Ik volg geen leerlingen. Wel een paar oud leerlingen via insta. Vind het eerlijk gezegd ook ongepast om daar een ander account voor aan te maken om hen te kunnen volgen.


Als je leerlingen ziet als tuig heb je dan niet al opgegeven vóórdat je uberhaubt aan een les begint?
Ja wij hadden een oud leerling die een “naam school be like...” pagina had gemaakt. Daar stond dus een stiekem genomen onflatteuze foto van mij op met de tekst “naam school be like “gezonde kantine””.... dat was best kut. (Ik ben nogal dik, vandaar de grap)

De Leerling die dat plaatje gemaakt had is een dag geschorst en schaamde zich rot, moest ook excuses aanbieden. De Oud-leerling is aangesproken en heeft de pagina verwijderd (of geheim gemaakt).

Ik volg alleen wat oud-leerlingen.

[ Bericht 2% gewijzigd door kwakz0r op 10-12-2018 21:56:58 ]
Kwak
pi_183651336
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2018 06:46 schreef Sisu het volgende:
Ik vind die meme pgina’s Maar een lastige kwestie.
Op onze school is er onlangs ook eentje de lucht in gegaan. Toen nog openbaar. Eerlijk gezegd waren ze super goed in elkaar gezet. Goed vormgegeven en spot on humor. Ik zag direct wie het gemaakt had (door manier van spreken/vormgeving) en heb diegene ook aangesproken. Aangegeven dat hij uit moest kijken en zich op dun ijs bevond.
Weet je wat het is; het zijn wel mijn collega’s. Als het goed is moeten wij het met elkaar doen. Als er dan iemand wordt afgebrand is dat niet oké. En ze worden niet afgebrand op de memes hoor. Echt niet, maar die reacties ónder die memes. Kk wijf dit, achterlijk mens dat. Beledigingen over de persoon. Over het lesgeven.
Als je de memes zelf goed vindt, en ook nog beschaafd, dan zou ik diegene daar juist mee complimenteren. Een beetje de spot drijven met je docenten, op een leuke manier, een soort satire, dat kan. Die reacties die dan wel onbehoorlijk zijn, daar kan diegene die het instagram account runt natuurlijk iets van zeggen. Dat zou ik diegene meegeven: 'die memes zijn grappig en hebben niveau, maar wat zonde dat het eigenlijk verpest wordt door die scheldpartijtjes. Als ik jou was, zou ik daar iets van zeggen!'

Ik heb mezelf ook als meme teruggevonden, :+ . Maar dat was heel soft, nauwelijks grappig.

Kwak, dat is wel een nare ervaring. ;( .

Jaren geleden had je beoordeeljeleraar. Dat was ook een behoorlijk nare site.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_183737620
Aan de docenten die kinderen hebben: hoe hebben jullie dat eigenlijk gedaan, het docentschap combineren met zwangerschap en eerste jaar daarna?

Ik ben namelijk net dertig geworden en twijfel nog over een eventueel vaderschap. Grootste struikelblok vormt voor mij de combinatie werk (onderwijs) en vaderschap. Want what the fuck: hoe doe je dat in hemelsnaam? Het voor de klas staan met zwaar slaapgebrek? Dan wordt je toch compleet vernietigd door zo’n klas? En wat als je dan net een jaarcontract hebt en op basis van presteren wordt bepaald of je een vast contract krijgt?

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 15-12-2018 00:37:25 ]
pi_183740334
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 december 2018 00:30 schreef Friek_ het volgende:
Aan de docenten die kinderen hebben: hoe hebben jullie dat eigenlijk gedaan, het docentschap combineren met zwangerschap en eerste jaar daarna?

Ik ben namelijk net dertig geworden en twijfel nog over een eventueel vaderschap. Grootste struikelblok vormt voor mij de combinatie werk (onderwijs) en vaderschap. Want what the fuck: hoe doe je dat in hemelsnaam? Het voor de klas staan met zwaar slaapgebrek? Dan wordt je toch compleet vernietigd door zo’n klas? En wat als je dan net een jaarcontract hebt en op basis van presteren wordt bepaald of je een vast contract krijgt?
Overlevingsmodus. Al zat ik in het hbo, dat is misschien net iets makkelijker. Het wisselt natuurlijk erg per baby hoe erg de nachten zijn. Bij mijn eerste heb ik een jaar amper geslapen, mede doordat ik dan voor een nachtvoeding bij haar in een koude kamer ging zitten, met als gevolg dat ik klaarwakker was tot de vokgende voeding. Gelukkig had ik toen nog een kantoirbaan. Bij de tweede zat ik dus wel in het onderwijs. Hij sliep het eerste half jaar in een cosleeper naast me, dus hoefde ik hem alleen maar halfslapend naar me toe te trekken. Dat scheelde heel veel. En na de borstvoedingsperiode zijn we het opstaan meer gaan wisselen, ook afhankelijk van wat er de volgende dag op het programma stond. Zolang ik bv gaf, sliep mijn man trouwens overal doorheen, dus hij had absoluut geen slaapgebrek.
pi_183742682
Net zoals alle docenten met kinderen dat gedaan hebben. Tuurlijk is het zwaar(der) en natuurlijk ga je dagen hebben dat je moe bent. Maar het gaat vanzelf goed komen en je redt het allemaal.

Bovendien, werk is ook maar werk en dat zou ik nooit in de weg laten staan van het vervullen van een kinderwens. Maar dat is natuurlijk maar mijn mening.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_183754809
Ik weet weinig meer van het eerste schooljaar waarin ik net moeder was. Zegt dat genoeg?

Ok, ik had een post partum depressie die niet op tijd herkend is en raakte mede daardoor twee jaar later alsnog overspannen, maar het is geen rocket science. Onderwijs is juist heel goes te combineren met kinderen, een van de redenen dat ik nooit van sector geswitcht ben.
Kwak
pi_183759149
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 23:10 schreef kwakz0r het volgende:
Ik weet weinig meer van het eerste schooljaar waarin ik net moeder was. Zegt dat genoeg?

Ok, ik had een post partum depressie die niet op tijd herkend is en raakte mede daardoor twee jaar later alsnog overspannen, maar het is geen rocket science. Onderwijs is juist heel goes te combineren met kinderen, een van de redenen dat ik nooit van sector geswitcht ben.
Grappig, een van de redenen dat ik ben gaan freelancen is juist dat ik een vaste baan in het onderwijs totaal niet te combineren vond met een gezin.
  zondag 16 december 2018 @ 09:10:32 #283
89879 YUR
E stands for Excellent
pi_183759335
Hoi!
Na een jaar of 10 twijfelen heb ik onlangs de knoop doorgehakt: Ik ga deeltijd PABO doen om vervolgens te switchen en het basisonderwijs in te gaan *O*

Nu heb ik zelf natuurlijk al wat vooronderzoek gedaan en met mensen gesproken, maar hebben mensen hier misschien nog tips/trucs of ideeën voor me? Welke opleiding in regio Westland/Den Haag/Rotterdam is aan te raden? Of juist af te raden?


Overigens: Ik ben vader (mannetje van 5) maar heb nooit ernstig slaaptekort ervaren. Dus dat kan ook nog :)
F means you're fucked
  zondag 16 december 2018 @ 09:44:02 #284
403253 Meke
after all this time? always.
pi_183759661
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 09:10 schreef YUR het volgende:
Hoi!
Na een jaar of 10 twijfelen heb ik onlangs de knoop doorgehakt: Ik ga deeltijd PABO doen om vervolgens te switchen en het basisonderwijs in te gaan *O*

Nu heb ik zelf natuurlijk al wat vooronderzoek gedaan en met mensen gesproken, maar hebben mensen hier misschien nog tips/trucs of ideeën voor me? Welke opleiding in regio Westland/Den Haag/Rotterdam is aan te raden? Of juist af te raden?


Overigens: Ik ben vader (mannetje van 5) maar heb nooit ernstig slaaptekort ervaren. Dus dat kan ook nog :)
Wat wil je? Wil je echt de pabo doen, of denk je dat het je als zij -instromer ook lukt?

Dan kan dit wellicht interessant zijn: http://www.hij-instromers.nl . Ik dacht dat het oorspronkelijk ook om een andere focus binnen de pabo ging (meer bewegend en onderzoekend leren, minder creatief), maar daar vind ik niet zoveel van terug.

Daarnaast: ik vind de opleiding soms best pittig qua hoeveelheid, inhoudelijk is het te doen. Het valt of staat alleen wel met goede begeleiding op je stageschool, dus echt: als je ooit twijfelt, geef het op tijd aan
Op woensdag 9 september 2020 20:31 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod die we nooit hebben gehad.
  zondag 16 december 2018 @ 09:56:37 #285
89879 YUR
E stands for Excellent
pi_183759826
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 09:44 schreef Meke het volgende:

[..]

Wat wil je? Wil je echt de pabo doen, of denk je dat het je als zij -instromer ook lukt?

Dan kan dit wellicht interessant zijn: http://www.hij-instromers.nl . Ik dacht dat het oorspronkelijk ook om een andere focus binnen de pabo ging (meer bewegend en onderzoekend leren, minder creatief), maar daar vind ik niet zoveel van terug.

Daarnaast: ik vind de opleiding soms best pittig qua hoeveelheid, inhoudelijk is het te doen. Het valt of staat alleen wel met goede begeleiding op je stageschool, dus echt: als je ooit twijfelt, geef het op tijd aan
Ik zou het zelf als zij-instromer prima kunnen, maar het probleem is dat ik ooit zo slim ben geweest om een andere deeltijd HBO-opleiding niet af te maken. Daar heb ik in mijn werkomgeving nooit last van gehad, want ik heb mijn functies (HBO+) altijd verkregen op basis van tests en interviews. Maar ik ben bang dat het best wel eens roet in het eten kan gooien bij een eventueel zij-instromerstraject :{
F means you're fucked
pi_183759882
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 09:56 schreef YUR het volgende:

[..]

Ik zou het zelf als zij-instromer prima kunnen, maar het probleem is dat ik ooit zo slim ben geweest om een andere deeltijd HBO-opleiding niet af te maken. Daar heb ik in mijn werkomgeving nooit last van gehad, want ik heb mijn functies (HBO+) altijd verkregen op basis van tests en interviews. Maar ik ben bang dat het best wel eens roet in het eten kan gooien bij een eventueel zij-instromerstraject :{
Hoe ver ben je gekomen bij je andere HBO-opleiding? Wie weet zit er toch een opening ergens daardoor?

Het is wel echt een zwaar traject, ik zou het zeker doen vóór je aan kinderen wilt beginnen :+
Niet alleen door gebroken nachten, ook omdat je veel thuis doet (lessen (extra) voorbereiden, huiswerk, tentamens leren, literatuurstudie doen), dat heeft best invloed op je gezin.
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  zondag 16 december 2018 @ 14:24:04 #287
89879 YUR
E stands for Excellent
pi_183764279
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 10:01 schreef tombolafan het volgende:

[..]

Hoe ver ben je gekomen bij je andere HBO-opleiding? Wie weet zit er toch een opening ergens daardoor?

Het is wel echt een zwaar traject, ik zou het zeker doen vóór je aan kinderen wilt beginnen :+
Niet alleen door gebroken nachten, ook omdat je veel thuis doet (lessen (extra) voorbereiden, huiswerk, tentamens leren, literatuurstudie doen), dat heeft best invloed op je gezin.
Tot aan de afstudeeropdracht :+

Voor die laatste tip is het wat te laat :D Al hebben we gelukkig geen gebroken nachten meer.
Dat het zwaar is, wil ik heel graag geloven. Maar ik ben er niet bang voor....sterker, ik denk dat ik dat nodig heb
F means you're fucked
pi_183773864
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:34 schreef Knutknuttsson het volgende:

Bovendien, werk is ook maar werk en dat zou ik nooit in de weg laten staan van het vervullen van een kinderwens. Maar dat is natuurlijk maar mijn mening.
Mwoah, die kinderwens is ook weer niet zo sterk. Maar ik kom nu in een levensfase waarin je min of meer verplicht wordt om over dat soort vragen na te denken. Daarnaast spelen praktische zaken daarin voor mij wel een flinke rol. Zonder geschikt huis, vast contract en stabiele werksituatie, ga ik niet eens aan dat feest beginnen.
pi_183778460
quote:
2s.gif Op zondag 16 december 2018 21:48 schreef Friek_ het volgende:
Daarnaast spelen praktische zaken daarin voor mij wel een flinke rol. Zonder geschikt huis, vast contract en stabiele werksituatie, ga ik niet eens aan dat feest beginnen.
Check, check, check.

Kinderen combineren met werken? Vergeet het maar. Het is zoeken naar compromissen, waarbij niemand tevreden is. Je bent constant in de weer om zaken goed geregeld te hebben. En reken maar dat je daarbij op je bek gaat.

Maar daar word je een grote jongen van.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_183779365
Kinderen kunnen ook het belang van je werk juist wat relativeren :P
-
pi_183782143
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 08:10 schreef Haushofer het volgende:
Kinderen kunnen ook het belang van je werk juist wat relativeren :P
De verhuurder van mijn woning denkt daar anders over.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 17-12-2018 12:05:15 ]
pi_183782526
quote:
1s.gif Op maandag 17 december 2018 12:04 schreef Friek_ het volgende:
De verhuurder van mijn woning denkt daar anders over.
Ja, ok. ik bevind me wat dat betreft wat meer in een luxepositie :P

Toen ik een tijdje geleden me weer eens druk maakte om mijn lessen, zei een collega dat het tijd werd dat ik kinderen kreeg. :')
-
pi_183784008
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 12:19 schreef Haushofer het volgende:

Toen ik een tijdje geleden me weer eens druk maakte om mijn lessen, zei een collega dat het tijd werd dat ik kinderen kreeg. :')
Haha, zit wel wat in.
Ik vind het ook best hectisch af en toe, de combinatie met gezin, maar het is echt wel te doen. Zeker als je al wat ervaren bent. Ga je net het onderwijs is, dan is het geen handige combi.

Ik merk wel een positieve verandering sinds ik kinderen ben. Ik had altijd wel behoorlijk veel rust voor de klas, maar dat is nu helemaal. Ik heb een nieuw soort zelfvertrouwen gekregen, meer geaardheid of zoiets. Zie de zaken wat scherper, geloof ik. Ik vind in ieder geval dat ik een betere docent ben daardoor. Ook heb ik meer empathie, voor ouders en kinderen, ben milder en daardoor ook wat wijzer.

Het lastigste vind ik het nakijkwerk. Waar ik vroeger wel eens een heel weekend ervoor ging zitten of een halve nacht doorhaalde, moet ik het nu meer plannen en spreiden. Ook door moeheid is het soms moeilijk veel te doen in dit opzicht. Dan kan ik tijdens mijn lessen de energie nog wel vinden, maar na de lessen nog de concentratie opbrengen voor een berg nakijkwerk, is lastig.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_183784907
Ik deed de opleiding voor zij instromen in het mbo terwijl mijn kinderen 4 en 6 waren bij de start. Ik leef nog, zij ook en mijn onderwijs heeft er volgens mij niet onder geleden. Mijn gezinsleven wel, die goed anderhalf jaar. Maar he, niet meer of minder dan bij een cursus in het bedrijfsleven. En mijn gezin kreeg er alle vakanties voor terug.

Wat ik mezelf wel gun met een onderwijsbaan en schoolgaande kinderen is opvang ook in de vakantie. Ik heb het echt nodig om af en toe een dagje geen mama en geen juf te zijn. Dus mijn kinderen gaan ook in de vakantie naar de opvang. Met kerst helemaal niet, met de herfstvakantie twee dagen en in de zomer meestal ook maar 4 dagen in totaal. Maar dat is precies genoeg.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_183786581
Ik weet niet of kinderen de oorzaak zijn van het moeilijk kunnen combineren van werk en privé. Zonder iemand te willen beschuldigen zal ik proberen uit te leggen hoe ik het zie.

Ik heb twee kinderen van 7 en 9. Ik werk 4 dagen in de week op een middelbare school (en heb daarnaast een baan als goochelaar) maar houd me aan die 4 dagen in de week voor mijn werk als leraar. Ik werk die dagen vaak van 8 uur tot 17 uur. In de avonden en op de vrije dagen doe ik bijna niets voor school. Dan ben ik er zoveel mogelijk voor mijn kinderen voor spelletjes, opvoeding, sport en dergelijke.

In mijn beleving is het vaak een probleem om lesgeven en kinderen te combineren omdat men geneigd is om structureel veel meer tijd te stoppen in het werk 'dan dat we er uren voor krijgen'. Ik maak iets andere keuzes.
We hebben bijvoorbeeld onze toetsen zo aangepast dat het nakijken een stuk minder tijdrovend is. Wanneer combineren we hoofdstukken? Zodat de nakijklast minder wordt en leerlingen beter voorbereid zijn op grotere stofgehelen in de jaren die nog gaan komen? Hoe kunnen we een toets maken die sneller na te kijken is? Dit heeft me heel veel tijdswinst opgeleverd.

Er zit een grens aan mijn inzetbaarheid. Ik kan meer bereiken als ik er nog meer tijd in zou stoppen, maar kies er voor omdat niet te doen. Die 4 dagen mag mijn werkgever heel veel van mij verwachten en dan doe ik ook heel veel. Maar daar buiten is mijn tijd heilig.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

[ Bericht 1% gewijzigd door -J-D- op 17-12-2018 15:56:13 ]
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  maandag 17 december 2018 @ 16:37:11 #296
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_183787827
Het aanpassen van toetsen zodat ze makkelijker na te kijken is zorgt bij maatschappijleer voor fikse downgrade van het niveau van de toets. Dit is voor mij dus niet te doen helaas.
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
  vrijdag 21 december 2018 @ 09:21:19 #297
89879 YUR
E stands for Excellent
pi_183870143
Het ziet er naar uit dat ik voldoe aan de voorwaarden voor een toelatingsassessment voor de 2 jarige deeltijdopleiding PABO *O*

Wie had dat gedacht, op mn 38ste :D
F means you're fucked
pi_183870549
-J-D ik stel zeker mijn grenzen, maar op een mbo moet je nou eenmaal naast je lessen ook op stagebezoek. En dan kan ik me heel strikt aan die 4 dagen gaan houden, maar dat lukt me nooit. Al was het maar omdat een bedrijf dan weer niet kan of het toch net effe anders moet. Van de andere kant gun ik mezelf dan ook een middagje niksen als het zo uit komt. Een beetje geven en nemen dus, net zoals in het bedrijfsleven eigenlijk ;-)

Toetsen gaan bij ons ook redelijk snel, daar heb ik zo mijn manieren voor. Maar bijvoorbeeld examens waarin ik op tekstniveau moet gaan beoordelen kosten gewoon veel tijd, of ik nou wil of niet. Dus dan kost het me even meer tijd dan gepland, die tijd pak ik een andere keer wel weer terug.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  vrijdag 21 december 2018 @ 14:40:10 #299
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_183875376
Dat je je twee schooljaren lang de blubber werkt om iets op poten te zetten, wegens onenigheid met (of liever: onbegrip van) je leidinggevende die taak drie maanden voor het einde aan de wilgen hangt en dat ze dan tijdens de personeels-kerstlunch je opvolger uitgebreid in het zonnetje gaan zetten wegens zijn fantastische prestatie _O- _O-
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_183901387
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2018 14:40 schreef Janneke141 het volgende:
Dat je je twee schooljaren lang de blubber werkt om iets op poten te zetten, wegens onenigheid met (of liever: onbegrip van) je leidinggevende die taak drie maanden voor het einde aan de wilgen hangt en dat ze dan tijdens de personeels-kerstlunch je opvolger uitgebreid in het zonnetje gaan zetten wegens zijn fantastische prestatie _O- _O-
Ik geloof dat ik heel boos was weggelopen. Wat heb jij gedaan?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')