abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_181403103
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 16:38 schreef Amoris het volgende:
Hee hallo allemaal,

Ik ga komend schooljaar de docenten opleiding volgen en daar kijk ik eenerzijds erg naar uit maar ik zie er ook erg tegenop. Lesgeven lijkt me erg leuk alleen ik vraag me heel erg af of ik het wel kan en ben ook bang om het te verpesten enzo. Zijn er toevallig studenten die de opleiding volgen of ervaren leraren? Ik wil graag weten hoe het is om de eerste keer les te geven en of de spanning van voor de klas staan afneemt enzo. Ik ben namelijk nu al gespannen voor m’n eerste keer 😅😂.

Alvast bedankt voor jullie reactie!
Leuk dat je de lerarenopleiding gaat doen! Overigens ook voor de anderen die gaan beginnen met de opleiding. Succes! Welk vak gaat het worden?

De eerste keer voor een klas is altijd spannend! Als je je les goed voorbereid hebt en weet wat je wilt doen, dan loopt het vanzelf los. Daar zal je stagebegeleider je ook bij helpen. Meestal loop je eerst een tijdje met je begeleider mee en daarna ga je (deel)lesjes geven. Bij je eerste stage zul je er al gauw genoeg achterkomen of het iets voor je is of niet. De echte spanning neemt vanzelf af, naarmate je zelfverzekerder wordt in het lesgeven en in je eigen kunnen.

Iemand anders zei het al, en dat ervaar ik ook: zo'n nieuw schooljaar is altijd een beetje spannend, maar als ik uiteindelijk alle klassen een keer gezien heb, dan is dat ook meteen weg. Vooraf zul je vaak wel een soort (gezonde) spanning hebben. Dat is helemaal niet erg. ;)
Op vrijdag 12 mei 2017 12:45 schreef NoelGallagher het volgende:
Ik zal natuurlijk elke mogelijkheid aangrijpen om een tr te zetten zodat je weer een ban krijgt.
pi_181403197
Ik heb komend jaar voor het eerst geen bovenbouw (jammer) maar ik mag wel een training opzetten (Pretty Woman/weerbaarheidstraining voor meiden) die we in de bovenbouw gaan uitvoeren, dus mega zin in. Zijn er hier mensen die iets soortgelijks hebben op school?
Op vrijdag 12 mei 2017 12:45 schreef NoelGallagher het volgende:
Ik zal natuurlijk elke mogelijkheid aangrijpen om een tr te zetten zodat je weer een ban krijgt.
pi_181403499
quote:
2s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 16:57 schreef Snowbells het volgende:

[..]

Ik ga ook net beginnen, dus ik ga dit topic in de gaten houden. :)

Welk vak doe jij?
Ik doe kunst :)
pi_181403519
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 17:21 schreef RokStarr het volgende:

[..]

Ik heb zelf vorig schooljaar de educatieve minor gedaan en tijdens het stagelopen kom je er inderdaad vanzelf achter of het wat voor je is of niet. De spanning tijdens het lesgeven neemt af, mijn eerste "eigen" les voelde echt alsof ik een mondeling examen moest doen qua zenuwen maar dat gevoel neemt gelukkig snel af.

Maandag voor het eerst "echt" als docent aan de slag, eigen klassen en geen stagebegeleider die meekijkt etc
Aii, ik hoop dat het bij mij ook afneemt haha. Succes!
  donderdag 23 augustus 2018 @ 17:54:17 #105
403253 Meke
after all this time? always.
pi_181403543
En voor je eerste les: het is belangrijk om goed voor ogen te hebben wat je doel is en een goede voorbereiding te doen, maar uiteindelijk is het zveel belangrijker om gewoon te GAAN en te dealen met wat je op dat moment in de klas hebt zitten.

Ik heb ooit een les voorbereid en verkeerd opgeslagen, tijdens een lesbezoek. Stond ik daar zonder powerpoint :') J, het was anders dan ik verwacht had, maar omdat ik gewoon wist wat ik wilde doen en goed naar mijn leerlingen keek (ik doe pabo, is misschien iets anders omdat je dan een andere band met leerlingen opbouwt, maar ook grotendeels hetzelfde) heb ik het alsnog gehaald.

Leer je leerlingen zo snel mogelijk kennen, geef jezelf wat ruimte en t komt goed :)
It is better to be beautiful than to be good, but it is better to be good than to be ugly.
Mijn 101 doelen in 1001 dagen!
pi_181403551
quote:
1s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 17:37 schreef Chloroform het volgende:

[..]

Leuk dat je de lerarenopleiding gaat doen! Overigens ook voor de anderen die gaan beginnen met de opleiding. Succes! Welk vak gaat het worden?

De eerste keer voor een klas is altijd spannend! Als je je les goed voorbereid hebt en weet wat je wilt doen, dan loopt het vanzelf los. Daar zal je stagebegeleider je ook bij helpen. Meestal loop je eerst een tijdje met je begeleider mee en daarna ga je (deel)lesjes geven. Bij je eerste stage zul je er al gauw genoeg achterkomen of het iets voor je is of niet. De echte spanning neemt vanzelf af, naarmate je zelfverzekerder wordt in het lesgeven en in je eigen kunnen.

Iemand anders zei het al, en dat ervaar ik ook: zo'n nieuw schooljaar is altijd een beetje spannend, maar als ik uiteindelijk alle klassen een keer gezien heb, dan is dat ook meteen weg. Vooraf zul je vaak wel een soort (gezonde) spanning hebben. Dat is helemaal niet erg. ;)
Ja ik hoop dus oprecht als ik stage ga lopen dat ik een fijne stage begeleider krijg. En of de spanning afneemt is echt te hopen hahaha.
pi_181403642
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
2s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 17:54 schreef Meke het volgende:
En voor je eerste les: het is belangrijk om goed voor ogen te hebben wat je doel is en een goede voorbereiding te doen, maar uiteindelijk is het zveel belangrijker om gewoon te GAAN en te dealen met wat je op dat moment in de klas hebt zitten.

Ik heb ooit een les voorbereid en verkeerd opgeslagen, tijdens een lesbezoek. Stond ik daar zonder powerpoint :') J, het was anders dan ik verwacht had, maar omdat ik gewoon wist wat ik wilde doen en goed naar mijn leerlingen keek (ik doe pabo, is misschien iets anders omdat je dan een andere band met leerlingen opbouwt, maar ook grotendeels hetzelfde) heb ik het alsnog gehaald.

Leer je leerlingen zo snel mogelijk kennen, geef jezelf wat ruimte en t komt goed :)
Dat is wel het punt voor beginnende docenten. Je eerste les zal totaal niet lopen zoals gepland. Waarschijnlijk klopt je hele planning niet, veel te strak gepland en veels te veel plannen. Er komt zoveel improvisatie bij kijken. Pas je aan, en raak vooral niet in paniek als het niet volgens plan loopt. Er zullen soms andere dingen spelen bij de leerlingen, die je toch aandacht zal moeten geven. Vanuit een goede relatie met de lln, kan je vaak veel "fouten" veroorloven.
pi_181404195
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 17:52 schreef Amoris het volgende:

[..]

Aii, ik hoop dat het bij mij ook afneemt haha. Succes!
Gezien mijn eigen faalangstachtergrond, vertrouw ik daar volledig op ;)
Al enig idee wat voor klassen je krijgt?
pi_181405055
quote:
1s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:20 schreef RokStarr het volgende:

[..]

Gezien mijn eigen faalangstachtergrond, vertrouw ik daar volledig op ;)
Al enig idee wat voor klassen je krijgt?
Ik heb nog geen stage of iets in die trant, maar heb wel als voornemen om bij m'n oude mbo te solliciteren. Is een hele leuke open school en de studenten zijn vaak ook heel leuk (gebaseerd op mijn leerjaren en andere klassen). Gezien ik daar ook bekend ben lijkt het me wel een ideale omgeving om te beginnen!
pi_181406730
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:53 schreef Amoris het volgende:

[..]

Ik heb nog geen stage of iets in die trant, maar heb wel als voornemen om bij m'n oude mbo te solliciteren. Is een hele leuke open school en de studenten zijn vaak ook heel leuk (gebaseerd op mijn leerjaren en andere klassen). Gezien ik daar ook bekend ben lijkt het me wel een ideale omgeving om te beginnen!
Supertof!
Ik hoefde zelf maar 1 stage te doen en heb die gedaan op mijn oude middelbare school, een vertrouwde omgeving in het begin heeft wel wat
pi_181407205
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 17:58 schreef tfgk1 het volgende:

[..]

Dat is wel het punt voor beginnende docenten. Je eerste les zal totaal niet lopen zoals gepland. Waarschijnlijk klopt je hele planning niet, veel te strak gepland en veels te veel plannen. Er komt zoveel improvisatie bij kijken. Pas je aan, en raak vooral niet in paniek als het niet volgens plan loopt. Er zullen soms andere dingen spelen bij de leerlingen, die je toch aandacht zal moeten geven. Vanuit een goede relatie met de lln, kan je vaak veel "fouten" veroorloven.
Dit is ook mijn ervaring. Een open en oprechte houding doet veel. Ik was in het begin ook eerlijk dat het voor mij ook allemaal nieuw ende wennen was en mijn best wou doen om een goede aansluiting te vinden.
  donderdag 23 augustus 2018 @ 20:36:09 #112
403253 Meke
after all this time? always.
pi_181407313
En ook (en dat geldt waarschijnlijk ng meer in het voortgezet onderwijs): wees niet bang om duidelijke grenzen te stellen en je leerlingen daar aan te houden ;) Ik gun jullie een mentor die je daar ontzettend in helpt, maar dat is echt wel even een grens die je over moet (of: die ik in ieder geval over moest :+ ). Ik merk dat leerlingen (vooral bovenbouw basisschool, dat zal hetzelfde zijn op de middelbare ;) ) zveel meer respect voor me hebben wanneer ik laat zien dat ik weet waar ik het over heb, zowel inhoudelijk (en je kiest op het voortgezet onderwijs natuurlijk sowieso voor een vakgebied, dus qua motivatie en kennis van dat vak zit het sowieso goed ;) ) als didactisch en qua regels in de klas. Natrlijk heb je af en toe geen idee wat je doet, maar zolang je achter je eigen beslissingen staat en consequent bent komt dat heus goed *O*

(En eerlijk: dit typen is zveel makkelijker dan het daadwerkelijk doen :X Daar heb ik heus nog een kluif aan, maar het is wel echt waar)
It is better to be beautiful than to be good, but it is better to be good than to be ugly.
Mijn 101 doelen in 1001 dagen!
pi_181407803
quote:
2s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 20:36 schreef Meke het volgende:
En ook (en dat geldt waarschijnlijk ng meer in het voortgezet onderwijs): wees niet bang om duidelijke grenzen te stellen en je leerlingen daar aan te houden ;) Ik gun jullie een mentor die je daar ontzettend in helpt,
Maar dan wel een mentor / coach die je begeleidt om je eigen escalatieladder te ontdekken en ontwikkelen en niet zijn eigen stijl heilig verklaart.
quote:
maar dat is echt wel even een grens die je over moet (of: die ik in ieder geval over moest :+ ). Ik merk dat leerlingen (vooral bovenbouw basisschool, dat zal hetzelfde zijn op de middelbare ;) ) zveel meer respect voor me hebben wanneer ik laat zien dat ik weet waar ik het over heb, zowel inhoudelijk (en je kiest op het voortgezet onderwijs natuurlijk sowieso voor een vakgebied, dus qua motivatie en kennis van dat vak zit het sowieso goed ;) ) als didactisch en qua regels in de klas. Natrlijk heb je af en toe geen idee wat je doet,
Hoe bedoel je dit? Het lijkt me juist noodzakelijk dat je wel weet wat je doet en dus niet impulsief bent. Als jouw stijl herkenbaar wordt voor de leerling, word je voorspelbaar en dat maakt het veel makkelijker.
quote:
maar zolang je achter je eigen beslissingen staat en consequent bent komt dat heus goed *O*
Zeker consequent zijn, heel belangrijk.
quote:
(En eerlijk: dit typen is zveel makkelijker dan het daadwerkelijk doen :X Daar heb ik heus nog een kluif aan, maar het is wel echt waar)
Je moet jezelf ook de tijd geven om dit te leren. Dat leer je niet altijd in een stage, in die zin dat je dan nog niet uitgeleerd bent... om echt een goed gevoel te krijgen dat je lekker in je vel zit op dit gebied, mag je gerust 5 jaar voor rekenen.

Daarnaast denk ik dat de volgende aspecten ook kunnen helpen:
* deel oprechte complimenten uit (met mate)
* bespreek met andere lesgevers van die klas wat hun aanpak is. Loop misschien zelfs een keertje mee in het kader van collegiale consultatie. Hoeft een klas niet als zwakte te zien.
* spiegel je casussen met andere (beginnende) docenten. Heel leerzaam.
* heb interesse in je leerlingen. Toon begrip voor ze waar mogelijk.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_181408167
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:53 schreef Amoris het volgende:

[..]

Ik heb nog geen stage of iets in die trant, maar heb wel als voornemen om bij m'n oude mbo te solliciteren. Is een hele leuke open school en de studenten zijn vaak ook heel leuk (gebaseerd op mijn leerjaren en andere klassen). Gezien ik daar ook bekend ben lijkt het me wel een ideale omgeving om te beginnen!
Leuk dat je een docentenopleiding gaat doen! Ik ga na de zomer (wauw eigenlijk al over een week), mijn lio lopen. Laatste jaar in. Persoonlijk vond/vind ik voor de klas staan totaal niet spannend, ik geef liever een presentatie voor 1000 man, dan dat ik een tentamen maak. Misschien komt dit mede door mijn scouting ervaring (zijn van leiding). Ik heb vanaf het eerste jaar gevraagd of ik ook (delen) les maf geven. Ze laten je nogal veel observeren in het begin, wat goed is natuurlijk, maar dat houd je niet lang vol. Zelf initiatief geven wordt vaak gewaardeerd.

Als ik heel eerlijk ben, moet het lesgeven wel een beetje in je zitten. Bij ons zijn er geen mensen meer over die het eng vinden/echt niet kunnen (van 24 studenten naar 6). In jaar 3 ben ik gevraagd om te werken op een mbo, dit was wel lastig te combineren met voltijd studeren.

Bij onze hogeschool mag je niet stage lopen op je oude school (alleen bij uitzondering). De reden is onder andere dat je meer gezien moet hebben dan alleen wat je al kent. Ik snap zelf ook niet echt de drang om te werken op je oude school. Was maar een zooitje ongeregeld bij mij en ik schopte als leerling vaak tegen het systeem aan. Bovendien lijkt het mij heel vreemd om je docent ineens als collega te zien, maar dat ben ik misschien (misschien omdat ik ook nogal koppig was/ben).

Edit: ik kom zelf het van het mbo en ik wil nog als tip meegeven aan alle mede-van-het-mbo-afkomers; geef niet op! Ik had tot januari 2 studiepunten, snapte nog niks van het leersysteem op het hbo en de tentamens waren voor mij mega stressvol. Vervolgens kwam er studieadvies, maar omdat het nog vroeg in het jaar was mocht ik door, maar... uiteindelijk de smaak te pakken gekregen en als eerste mijn P gehaald (waar heel de klas al een tijd om grapte, ‘zal je zien dat jij als eerste je p haalt). Dit schooljaar zelfs afstuderen! Als iemand nog tips nodig heeft, voel je vrij om te dm’en.
pi_181408219
quote:
1s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 21:05 schreef 1410 het volgende:

[..]

Leuk dat je een docentenopleiding gaat doen! Ik ga na de zomer (wauw eigenlijk al over een week), mijn lio lopen. Laatste jaar in. Persoonlijk vond/vind ik voor de klas staan totaal niet spannend, ik geef liever een presentatie voor 1000 man, dan dat ik een tentamen maak. Misschien komt dit mede door mijn scouting ervaring (zijn van leiding). Ik heb vanaf het eerste jaar gevraagd of ik ook (delen) les maf geven. Ze laten je nogal veel observeren in het begin, wat goed is natuurlijk, maar dat houd je niet lang vol. Zelf initiatief geven wordt vaak gewaardeerd.

Als ik heel eerlijk ben, moet het lesgeven wel een beetje in je zitten. Bij ons zijn er geen mensen meer over die het eng vinden/echt niet kunnen (van 24 studenten naar 6). In jaar 3 ben ik gevraagd om te werken op een mbo, dit was wel lastig te combineren met voltijd studeren.

Bij onze hogeschool mag je niet stage lopen op je oude school (alleen bij uitzondering). De reden is onder andere dat je meer gezien moet hebben dan alleen wat je al kent. Ik snap zelf ook niet echt de drang om te werken op je oude school. Was maar een zooitje ongeregeld bij mij en ik schopte als leerling vaak tegen het systeem aan. Bovendien lijkt het mij heel vreemd om je docent ineens als collega te zien, maar dat ben ik misschien (misschien omdat ik ook nogal koppig was/ben).
Ben 18 jaar geleden begonnen op mijn oude middelbare school en vond dit aspect de eerste paar weekjes raar. Het wende best snel, maar dat is persoonlijk. Werk er nog steeds met veel plezier.
Mijn herinnering aan mijn tijd op de middelbare school was wat positiever... dat zal ook meespelen.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_181408502
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 21:06 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Ben 18 jaar geleden begonnen op mijn oude middelbare school en vond dit aspect de eerste paar weekjes raar. Het wende best snel, maar dat is persoonlijk. Werk er nog steeds met veel plezier.
Mijn herinnering aan mijn tijd op de middelbare school was wat positiever... dat zal ook meespelen.
Ach ja, ik snap het wel een beetje en alle jaren dat ik ergens stage liep was er altijd wel eentje bij die voorgesteld werd als ‘oude leerling en nu docent.’ In mijn klas wil ook bijna iedereen naar hun oude school. Ik woon er zelf bij beide (mbo en vmbo) ook meer dan 200 km vandaan, dus het kan ook niet. Ik vind het trouwens ook heel interessant om al die verschillende onderwijsvormen te ontdekken door verschillende stages. Tot nu toe daltononderwijs, montessori, entree onderwijs en na de zomer een isk. Het is heel fijn orinteren zo wat ik echt leuk vind (tot nu toe alles ;( ), dat is weer het voordeel van iets wat je niet kent. Het kan beide leuk zijn.
pi_181408620
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 21:06 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Ben 18 jaar geleden begonnen op mijn oude middelbare school en vond dit aspect de eerste paar weekjes raar. Het wende best snel, maar dat is persoonlijk. Werk er nog steeds met veel plezier.
Mijn herinnering aan mijn tijd op de middelbare school was wat positiever... dat zal ook meespelen.
Toevallig was mijn eerste sollicitatiegesprek (voor de zomervakantie) bij mijn oude middelbare school, maar ik zou niet met oud-docenten gaan werken, omdat vmbo (waar ik gesolliciteerd had) en vwo (waar ik destijds zat) tegenwoordig in verschillende gebouwen zit. Toch bleef het idee raar, maar dat kan ook komen doordat ik er geen leuke tijd heb gehad.
Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:
Bek houden tegen DW h :(
pi_181408639
quote:
1s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 21:23 schreef DevilsWhore het volgende:

[..]

Toevallig was mijn eerste sollicitatiegesprek (voor de zomervakantie) bij mijn oude middelbare school, maar ik zou niet met oud-docenten gaan werken, omdat vmbo (waar ik gesolliciteerd had) em vwo (waar ik destijds zat) tegenwoordig in verschillende gebouwen zit. Toch bleef het idee raar, maar dat kan ook komen doordat ik er geen leuke tijd heb gehad.
Dat zal voor een heel groot deel meewegen. Dan heb je al gelijk een valse start, lijkt me.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  donderdag 23 augustus 2018 @ 21:37:45 #119
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_181408979
Wat mij nog bijstaat van mijn eerste jaar is het volgende: ik had, keurig conform wat ik op mijn opleiding had geleerd, lesprogramma's uitgewerkt, extra opdrachten en hulpprogramma's en nog wat van die gein die alleen maar betrekking heeft op de inhoud van je les. Had ik niks aan. En waarom? Omdat ik nauwelijks had nagedacht over wat ik van de leerlingen wilde verwachten qua gedrag, manier van werken etc. Ik gaf les aan vmbo-b/k, en wat voor mij heel vanzelfsprekend was is het voor die doelgroep zeer zeker niet. Als ik toen iets geleerd heb, dan is het wel dat in de eerste vier weken van het schooljaar je vakinhoud nauwelijks interessant is.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 23 augustus 2018 @ 23:05:44 #120
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_181410935
Tegenwoordig hebben meerdere lerarenopleidingen de regel dat je de eerste stages niet op je eigen oude middelbare school mag invullen.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 06:09:08 #121
107365 Friek_
Nonkel Petrol tapt het bier.
pi_181416185
Wat mij vooral nog bijstaat aan het eerste jaar voor de klas, was niet zozeer mijn eerste stagejaar (ik heb een eenjarige lerarenopleiding gevolgd aan de universiteit). Dat jaar verliep nog relatief ok - aantal bovenbouw havo/vwo-klassen mogen lesgeven. Fijne leerlingen waar ik inhoudelijke lessen aan kon geven. De school bevond zich bovendien ook nog eens om de hoek, waardoor ik er zelfs lopend heen kon. Uitstekende sectie met stuk voor stuk vakmensen. Klein hemeltje was dat, eigenlijk.

Waar ik veel meer van geleerd heb, was m’n eerste werkzame jaar als docent waarin ik een ziektevervanging op me nam. Daar mocht ik een aantal havo-3 klassen gaan overnemen. Het type klassen dat mijn vak (levensbeschouwing) absoluut niet serieus nam, waar ik ze regelmatig een zevende uur had en ze middenin de fase zitten dat ze vooral willen rellen. Het mag een klein wonder heten dat ik dat overleefd heb. :') Ging totaal nergens over: geen orde in de klas, om de haverklap leerlingen eruit moeten sturen, mentor die vaak meekeek.

Desondanks heb ik wel veel van dat jaar geleerd. Het belangrijkste leerpunt was dat ik totaal niet consequent was. De reden daarvoor was doodeenvoudig: ik had geen duidelijke reacties van mijn kant bij wangedrag van een leerling. Zodra je niet zeer duidelijk voor ogen hebt hoe je zal reageren in standaardsituatie x, kun je ene keer reactie y geven en de volgende keer reactie z. Dat werkt niet. Waarom werkt dat niet? Het is a) niet consequent (waardoor leerlingen respect voor je verliezen je niet meer serieus nemen), b) niet duidelijk en c) niet professioneel. Met dat laatste bedoel ik dat je geen duidelijke, professionele grenzen stelt, maar je persoonlijke grenzen laat gelden. Dat laatste was met name voor mij een eye-opener: ik wilde zelf een docent zijn die ik zelf relaxed vond vroeger, maar dat betekent niet dat je ook een goede docent bent. Bovendien loop je het enorme risico dat wanneer professionele grenzen laat overlappen met je persoonlijke grenzen, je te emotioneel reageert. Iemand is immers je persoonlijke grens overgegaan, terwijl je bij een overschrijding van je professionele grens je ook professioneel had gehandeld.

Uiteindelijk willen veel leerlingen volgens mij hetzelfde: een duidelijke, consequente docent die de leiding neemt, betrokken is en daardoor gezag/respect heeft van de leerling. Met name dat laatste is ontzettend lastig punt in je eerste jaren, want gezag/respect is in onze maatschappij iets dat je moet verdienen. Verdien je het als beginnend docent? Nee, want je bent ‘nog’ maar een stagiair of ‘nog’ maar een beginneling. Dat vormt voor mij de reden waarom beginnen als docent gewoon kneiterzwaar is: je wordt constant vergeleken met ervaren docenten die het respect/gezag al bezitten. En dat bezit je nog niet. Hiermee wil ik trouwens beginnende docenten niet keihard demotiveren, want als je eenmaal daar doorheen bent, is lesgeven het leukste en mooiste wat er is. Een persoonlijke rol mogen spelen in de ontwikkeling van mensen is naar mijn ervaring iets fantastisch om mee te maken.

[ Bericht 3% gewijzigd door Friek_ op 24-08-2018 06:32:32 ]
"God schiep de dag, en wij sleepten ons erdoorheen.”
-- Dimitri Verhulst
pi_181416315
Mooie post Friek_. Ik zie zowaar wat conservatieve krachten ontluiken :)

In Restaurant: Impossible is er zo'n chef die restaurants bezoekt waar vaak heel goed bedoelende ondernemers er een puinhoop van maken.

In een van de afleveringen zegt die chef: "It is your name on that building".

Niet dat ik een restaurant heb, maar die uitspraak is wel bij mij blijven hangen.

Ik had een (Japans) lab en ging er van uit dat mijn reputatie (cv, publicaties, patenten, etc.) voldoende waren om gezag af te dwingen. Maar de Japanse studenten snapten dat niet en die vielen van hun stoel toen ik mezelf met mijn voornaam voorstelde. Daar hebben ze nog twee jaar lang over lopen gniffelen.

Ik heb na die uitspraak de teugels in het lab aangetrokken en studenten die niet voldeden de deur gewezen. Twee mannen binnengehaald die wel hard wilden werken en de productiviteit sprong vooruit. Een professionele atmosfeer in jouw 'restaurant' (klas, lab, etc.) doet wonderen.

quote:
Een persoonlijke rol mogen spelen in de ontwikkeling van mensen is naar mijn ervaring iets fantastisch om mee te maken.
Mijn laatste promovendus is vorige week gepromoveerd. Een soort van mini-me, in alles wat hij doet. Of dat nou positief is, ik durf het niet te zeggen, maar hij had zijn postdocs voor het uitzoeken. En dat is wel positief.

[ Bericht 3% gewijzigd door Lyrebird op 24-08-2018 06:50:26 ]
The gravest, most persistent sin of mankind lies in not treating everyone as an individual - Mark Helprin
  zaterdag 25 augustus 2018 @ 21:41:17 #123
479587 GTW
Power Moves Only
pi_181456579
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 16:38 schreef Amoris het volgende:
Hee hallo allemaal,

Ik ga komend schooljaar de docenten opleiding volgen en daar kijk ik eenerzijds erg naar uit maar ik zie er ook erg tegenop. Lesgeven lijkt me erg leuk alleen ik vraag me heel erg af of ik het wel kan en ben ook bang om het te verpesten enzo. Zijn er toevallig studenten die de opleiding volgen of ervaren leraren? Ik wil graag weten hoe het is om de eerste keer les te geven en of de spanning van voor de klas staan afneemt enzo. Ik ben namelijk nu al gespannen voor m’n eerste keer 😅😂.

Alvast bedankt voor jullie reactie!
Tweedejaars LERO Engels op de Hogeschool Rotterdam. Je went eraan... de stress en angst neemt snel af. Fouten blijf je maken maar daar leer je voor. Denk niet dat je het niet kan, want iedereen is een ander soort leraar. Maar je ontdekt het al snel in je eerste stage of je het zelf niks vind of wel.
"No one else takes me seriously, so why should I?"
  zondag 26 augustus 2018 @ 11:37:37 #124
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_181467513
quote:
‘In het voortgezet onderwijs kan het ook anders. Zelf had ik als docent soms vijf verschillende klassen 5-havo. Stond ik vijf keer hetzelfde verhaal te vertellen. Waarom zou je niet een of twee keer dat verhaal houden voor een grotere groep? En dat ze daarna in kleinere groepen uiteen gaan voor de verwerkingsopdrachten?’
Ja, waarom eigenlijk niet, meneer Slob. Hint: het heeft iets te maken met het bewaren van de orde.

https://www.volkskrant.nl(...)l&utm_source=twitter
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 26 augustus 2018 @ 16:08:19 #125
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_181474051
Weet die Slob eigenlijk wel waar hij mee bezig is? En dat voor een (voormalig?) docent. Wel geld pompen in projecten als "Zet de poetsvrouw na een middagcursusje voor de klas", maar niet de daadwerkelijke oorzaken aanpakken. In plaats van in te zetten op klassenverkleining, gaat meneer zich hard maken voor klassenvergroting. Over een paar jaar zullen we de gevolgen wel weer gaan zien.

Ondertussen wordt de docenten, die elke dag met hun voeten in de klei staan, niks gevraagd. En dan vinden ze het maar gek dat niemand meer het onderwijs in wil. Aan alle kanten zijn ze het aan het verzieken en over een paar jaar vragen ze zich "geschokt" af hoe het zover heeft kunnen komen.
.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')