abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_179709264
registreer om deze reclame te verbergen
Als je het mindfulness noemt, haal je dan weer het religieuze karakter weg.
Ik denk wel dat concentratieoefeningen ook op de basisschool handig kunnen zijn, maar dat denk ik ook van zaken als logisch redeneren en leren presenteren en debatteren.
Tegenwoordig krijgen kinderen ook al veel bewuster management en organisatievaardigheden, ook heel grappig.
  zondag 10 juni 2018 @ 17:04:12 #27
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_179710623
quote:
1s.gif Op zondag 10 juni 2018 06:39 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Lessen over godsdienst hoeven lessen over filosofie niet in de weg te staan. Het is geen keuze.

Maar het leren denken met filosofische methoden lijkt mij belangrijker dan de theorie van de filosofie. Dus dat eerder als praktijkvak aanbieden en integreren in bijvoorbeeld Nederlands.
Het curriculum is al overvol. Programmeren is bijvoorbeeld de laatste jaren ook trendy. Dan vind ik dat áls er een keuze moet worden gemaakt (wetenschaps)filosofie de voorkeur heeft boven religie-onderwijs.

Bij mij werden dingen als argumenteren inderdaad al geïntegreerd bij Nederlands. Maar ik heb liever dat het vak op zichzelf staat, omdat ik het gewoon erg belangrijk vind.

quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2018 09:23 schreef ATON het volgende:

[..]

Wist je dat het christendom is ontstaan als filosofische school ? Dit kan men catalogeren onder de Neo Platonische gnostiek. Hoort dus ook thuis onder filosofie als historische bron.
Uiteraard hoort godsdienstles niet thuis in het onderwijs, maar wel zoals het voorgesteld is in de O.P. door Ryan3.
Nee, dat wist ik niet. Het voorstel in de OP vind ik wel prima, zolang het maar niet een al te groot deel inneemt bij geschiedenis. Vind het vooral belangrijk om hedendaagse ontwikkelingen in historisch perspectief te plaatsen, zodat leerlingen weten waar het nieuws daadwerkelijk over gaat. Waar de EU vandaan komt, Koude Oorlog (NAVO, Noord-Korea) etc.
  zondag 10 juni 2018 @ 17:05:25 #28
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_179710645
quote:
1s.gif Op zondag 10 juni 2018 12:41 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat gaat veel te ver. Zeker actief meedoen aan meditatie is levensgevaarlijk (er zijn mensen die daar helemaal van over de rooie gaan).

En beleven van een feestje slaat nergens op als je niet gelooft. Je bent ongetwijfeld bekend met principes van het Boek der Schaduwen: schaduwen of de weerslag van wat het echt is, zonder de ziel ervan. Dat geeft kinderen de indruk dat die mensen maar wat aanrommelen, dat geloven een lege huls is waarbij de huls uit dwangmatige handelingen bestaat. Je mist de mystiek - en juist daarmee wil je kinderen op een openbare school niet confronteren.

[..]

Dat lijkt mij meer iets voor de middelbare school gezien het abstracte denkvermogendat ervoor nodig is.

[..]

Als het om een openbare school gaat kunnen de kinderen elk geloof hebben. Hoe ze met een ander geloof kunnen samenleven hangt sterk met die achtergrond samen. Het lijkt mij daarom niet de taak van de openbare school daar iets mee te doen, dat is een taak voor de ouders of eventueel de religieuze leider.

[..]

Dat lijkt mij een bijzonder nutteloos vak, zonde van de tijd. Wie er meer over wil weten kan dat beter als zelfstudie doen. Dan kunnen de kinderen zich ook meer richten op wat overeenkomt met hun eigen ideeën en gevoelens, en dus meer richting mystiek gaan.

[..]

Het lijkt mij voldoende te weten welke impact (en waarom) religie op het verloop van de geschiedenis had.

Wel zouden de niet-christelijke universiteiten en hbo's dergelijke vakken kunnen geven. Als je er nu meer over wilt weten ben je al snel aangewezen op een faculteit theologie, waar je niks aan hebt als je geen carrière als geestelijke voor ogen hebt (of sowieso atheïst bent).
Noem je meditatie nu werkelijk gevaarlijk????? Van welke debiel heb je dat gehoord?
En het gaat puur over kennismaken met hoe anderen denken en doen. Op idd een oppervlakkig niveau, want basisschool.
Kennismaken op een lichte en luchtige manier, gericht op de menselijke belevenis.

De rode draad door de verschillende geloven is juist niet zo moeilijk. De essentie is makkelijker uit te leggen dan de details. Maar in deze (basisschool) vooral weer gericht op het begrip hebben voor elkaar, elkaars zienswijze ervaren.
Gericht op verbinding, ook al denken en doen we anders.
Daarom dus gericht op de meer vrolijke noot. Wat verschillende feesten (belangrijke momenten voor anderen). Juist die feesten e.d. geven een makkelijk uitgangspunt voor wat uitleg. Omdat daar een gedachte achter zit voor dat specifieke geloof.

Scholen hebben ook een maatschappelijke functie, een sociale functie, een opvoedkundige functie zelfs.
Dat moet wel aangezien we kinderen verplichten vele uren aanwezig te zijn.
Hoe leven we samen (zelfs als je het alleen op school niveau houdt) is een belangrijk punt.
En juist omdat er de kans is dat het thuisfront hierin tekort schiet is het essentieel dat school hierin wat bijdraagt. Nogmaals, zelfs als je het alleen over op school niveau hebt. Waar kinderen van verschillende geloven/overtuigingen/afkomsten/culturen samen moeten leven (leerplicht, ze moeten dus).

Een keuzevak religie en religieuze geschiedenis vind ik geen nutteloos vak. Religie is nogal een stevige factor in de menselijke geschiedenis, heden en toekomst.
Noem het de evolutie van religie als vak. Daarin zitten verdiepingen die je niet zomaar even onder andere vakken kan behandelen. Maar die andere vakken wel verdiepen. De sociale en maatschappelijke geschiedenis van de mens wordt voor een fiks deel bepaald door de religieuze geschiedenis. Dat gaat hand in hand.

Maar misschien heb je gelijk dat mensen geneigd zullen zijn liever enkel hun eigen hoekje uit te diepen. dat vind ik idd iets voor buiten school.
Spiritueel de diepte in gaan vind ik in zijn geheel iets voor buiten school.
School gaat over kennis en een deel hoe beweeg ik me in de maatschappij en waar ga ik naartoe.
Naar mijn mening moet les over geloof op school daarop gericht zijn. Spirituele verdieping heeft daar geen plaats in.

De religieuze geschiedenis beter bekijken, de impact daarvan behandelen, is iets wat niet voldoende wordt gedaan.
Hoe religie/ideologie/overtuiging invloed heeft op de sociale bewegingen van de mens is onderbelicht. Ik denk dat het bij kan dragen daar kennis van mee te geven.

Ben het wel met je eens dat dat al snel hoger onderwijs wordt. Iig niet te jonge kinderen.
Het is geen simpel onderwerp en zit door alles heen verweven.
Misschien is het een beter idee om bv bij geschiedenis naast algemene kennis ook een aantal gebeurtenissen uit te diepen.
Ipv richten op de geneurtenis zelf naar de aanloop ertoe te gaan kijken. Wat verschillende lijnen te volgen die bij hebben gedragen aan die gebeurtenis. De wisselwerking uit te diepen.
In een heel aantal gevallen is religie een factor van betekenis daarin. Maar Dan zouden we niet specifiek op religie richten en zou het geen vak gericht op religie hoeven zijn.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  zondag 10 juni 2018 @ 17:08:47 #29
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_179710708
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2018 15:09 schreef Haushofer het volgende:
Meditatie levensgevaarlijk? :D Ja, er zijn gevallen waarin tijdens retraites mensen psychotisch werden, maar dat zijn erg intensieve vormen. Sowieso wordt daarvoor gewaarschuwd; meditatie is geen vervanging voor psychische zorg.

Ik zou het een erg goede zaak vinden als mindfullness meer op scholen zou worden behandeld. Het maakt je zelfbewuster, stressbestendiger, en uiteindelijk ook gelukkiger. Daar zijn vast ook andere manieren voor, maar mindfullness is wat mij betreft zoiets voor de geest wat gymnastiek voor het lijf is.
De druk op leerlingen is al enorm de laatste decennia. Meditatie en mindfulness kan écht geen kwaad, integendeel. 8)7 Je hoeft het ook weer niet te verbinden aan boeddhistische monniken (aangezien dit topic over religie gaat). Zelfs in de ggz wordt mindfulness toegepast.
pi_179710758
Ik zou religie bij de geschiedenislessen doen. Aanleiding van veel oorlogen, heeft wetenschap geholpen en tegengehouden.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  zondag 10 juni 2018 @ 17:17:27 #31
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_179710871
quote:
99s.gif Op zondag 10 juni 2018 17:08 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

De druk op leerlingen is al enorm de laatste decennia. Meditatie en mindfulness kan écht geen kwaad, integendeel. 8)7 Je hoeft het ook weer niet te verbinden aan boeddhistische monniken (aangezien dit topic over religie gaat). Zelfs in de ggz wordt mindfulness toegepast.
Je zou het zelfs semi wetenschappelijk kunnen benaderen. Leren over hoe je je eigen staat van zijn kan beinvloeden.
Bij dat stuk hoeft het niet over religie te gaan.

In veel religie's zitten zaken die je los kan zien van het geloofsstuk. Controle over jezelf en je betere zelf worden zijn toch wel hoofd onderwerpen van de meeste religie's.
Ze gebruiken verschillende methoden ervoor, maar zijn allen daar toch wel op gericht.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  zondag 10 juni 2018 @ 17:22:23 #32
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_179710980
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op zondag 10 juni 2018 17:17 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Je zou het zelfs semi wetenschappelijk kunnen benaderen. Leren over hoe je je eigen staat van zijn kan beinvloeden.
Bij dat stuk hoeft het niet over religie te gaan.

In veel religie's zitten zaken die je los kan zien van het geloofsstuk. Controle over jezelf en je betere zelf worden zijn toch wel hoofd onderwerpen van de meeste religie's.
Ze gebruiken verschillende methoden ervoor, maar zijn allen daar toch wel op gericht.
Klopt, maar dan kom je meer in het domein van toegepaste psychologie. Weet niet of daar nog ruimte voor is op de middelbare school. Bij gym leer je ook niet alles over bewegingswetenschappen.
pi_179712005
Lekkere erotische massage bewegingswetenschappen jaaa
Provocatief en controversieel
  zondag 10 juni 2018 @ 21:19:20 #34
167383 Molurus
the talking snake
pi_179715883
1001004002811005.jpg

Dees is wat mij betreft een aanrader.

quote:
Inhoudsopgave

College 1. De diversiteit van godsdiensten

H1. Prolegomena

H2. De definitie van Godsdienst

H3. Het primaat van de godsdienstfilosofie

College 2. De geloofwaardigheid van openbaringen

H4. Interpretatie van openbaringen: een Pyrrhoonse Crisis

H5. Interpretatie van openbaringen: een Scaliaans Dilemma

H6. Openbaringspathologie en Cognitieve Dissonantie

College 3. De waarschijnlijkheid van wonderen

H7. David Hume's "Of Miracles"

H8. Is Hume's argumentatie een "Abject Failure"?

H9. De opstanding Christi als voorbeeld van "Collaborative Storytelling"

College 4. Natuurlijke theologie, van Paulus tot Wittgenstein

H10. A priori argumenten: het ontologisch godsbewijs

H11. a posteriori argumenten: cosmologische en teleologische

H12. De vlucht in het irrationele

College 5. Natuurlijke theologie: de Bayesiaanse benadering

H13. De Bayesiaande strategie van Richard Swinburne

H14. Ondergedetermineerdheid en het Eenvoudsbeginsel

H15. De sleutelrol van religieuze ervaring

College 6. Religie en Evolutie: het debat over Intelligent Design

H16. Voorgeschiedenis: van Plato tot Hume, Paley en Darwin

H17. De recente wederopstanding van het fysico-teleologische argument

H18. De nieuwe kleren van de keizer

College 7. De fundering van de moraal: religie of wetenschap?

H19. Klassieke funderingspogingen: een overzicht

H20. Het A-B-C model van verklaren en rechtvaardigen

H21. Morele uitdagingen voor de 21ste eeuw

College 8. De wetenschappelijke verklaring van godsdienst

H22. De veelsoortigheid van verklaringen

H23. Religie: groepsfunctioneel, bijproduct, of parasiet?

H24. Evaluatie van evolutionistische verklaringspogingen
Philosophy: questions that may never be answered.
Religion: answers that must never be questioned.
  zondag 10 juni 2018 @ 21:36:25 #35
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_179716436
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2018 15:09 schreef Haushofer het volgende:
Meditatie levensgevaarlijk? :D Ja, er zijn gevallen waarin tijdens retraites mensen psychotisch werden, maar dat zijn erg intensieve vormen. Sowieso wordt daarvoor gewaarschuwd; meditatie is geen vervanging voor psychische zorg.

Ik zou het een erg goede zaak vinden als mindfullness meer op scholen zou worden behandeld. Het maakt je zelfbewuster, stressbestendiger, en uiteindelijk ook gelukkiger. Daar zijn vast ook andere manieren voor, maar mindfullness is wat mij betreft zoiets voor de geest wat gymnastiek voor het lijf is.
Waarom op school en niet via thuis?

Meditatie en mindfullness kunnen erg heftige emoties oproepen. Van agressie tot diepe wanhoop en psychoses. In een therapiesituatie met mensen die als psychisch hulpverlener in de buurt niet zo erg, maar in een schoolklas met zo'n 30 kinderen, waarvan enkele met een geestelijk trauma, en alleen een PABO-afgestudeerde is dat vragen om problemen.
Je moet niet alles op het bordje van de school willen leggen. Docenten zijn getrained in kennisoverdracht en zo, niet al die andere onzin erbij.
pi_179716632
quote:
1s.gif Op zondag 10 juni 2018 21:36 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Waarom op school en niet via thuis?

Meditatie en mindfullness kunnen erg heftige emoties oproepen. Van agressie tot diepe wanhoop en psychoses. In een therapiesituatie met mensen die als psychisch hulpverlener in de buurt niet zo erg, maar in een schoolklas met zo'n 30 kinderen, waarvan enkele met een geestelijk trauma, en alleen een PABO-afgestudeerde is dat vragen om problemen.
Je moet niet alles op het bordje van de school willen leggen. Docenten zijn getrained in kennisoverdracht en zo, niet al die andere onzin erbij.
Het is geen onzin. En je kunt je afvragen of school alleen is bedoeld voor kennisoverdracht die je voorbereid op het werkende leven.

Nogmaals, heftige emoties die zouden loskomen bij meditatie is iets wat vooral voorkomt bij langdurige sessies, net zoal ernstige blessures vooral bij zeer intensief sporten voorkomen. Dat laatste is ook geen reden om gymnastiek te bannen.
  zondag 10 juni 2018 @ 21:46:02 #37
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_179716795
quote:
99s.gif Op zondag 10 juni 2018 17:04 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Het curriculum is al overvol. Programmeren is bijvoorbeeld de laatste jaren ook trendy. Dan vind ik dat áls er een keuze moet worden gemaakt (wetenschaps)filosofie de voorkeur heeft boven religie-onderwijs.
Je kunt niet om religie-onderwijs heen. Je kunt geen taallessen, geschiedenis, maatschappijleer, kunsttheorie of aardrijkskunde geven zonder het over religie te hebben.
  zondag 10 juni 2018 @ 21:55:28 #38
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_179717099
quote:
1s.gif Op zondag 10 juni 2018 21:46 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Je kunt niet om religie-onderwijs heen. Je kunt geen taallessen, geschiedenis, maatschappijleer, kunsttheorie of aardrijkskunde geven zonder het over religie te hebben.
Dat je er niet omheen kunt, betekent niet dat je het kunt beperken tot het noodzakelijke. Ik ben er een fel tegenstander van om kinderen op openbare scholen 'heilige' geschriften te laten lezen. Dat je bij geschiedenis vertelt over de kruistochten en bij maatschappijleer over religieus terrorisme snap ik ook wel. :')
  zondag 10 juni 2018 @ 22:00:00 #39
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_179717248
quote:
1s.gif Op zondag 10 juni 2018 17:05 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Noem je meditatie nu werkelijk gevaarlijk????? Van welke debiel heb je dat gehoord?
Niet gehoord. Meegemaakt in korte sessies voor "beginners" of "ter kennismaking met" bij verschillende meditatie-oefeningen en mindfullness. Ineens wordt er iets getriggerd en iemand kan dan onvoorspelbaar reageren.
Ik ben benieuwd hoe je denkt dat een docent van de basisschool een klas van ca. 30 kinderen in toom kan houden waarbij er een stel zitten te geinen, een door het lint gaat en agressief wordt en vijf anderen ontroostbaar zitten te huilen en een kindje misschien in een psychose schiet.

Het zou nog interessant kunnen zijn in kleine groepen met een daarop getrainde vakdocent, maar ik zie liever dat dat gelt word besteedt aan beivoorbeeld screifonderwijs. Aan geld is in het onderwijs altijd een tekort en de kern van rekenen, lezen en schrijven heeft er al ernstig onder te leiden.
Tegelijkertijd wordt er veel te weinig van de ouders geëist. Kinderen die zonder ontbijt op school komen is extreem, maar komt voor. Dus een rustmoment tijdens het ontbijt pakken ze ook niet mee.
  zondag 10 juni 2018 @ 22:02:05 #40
167383 Molurus
the talking snake
pi_179717337
quote:
99s.gif Op zondag 10 juni 2018 21:55 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Dat je er niet omheen kunt, betekent niet dat je het kunt beperken tot het noodzakelijke. Ik ben er een fel tegenstander van om kinderen op openbare scholen 'heilige' geschriften te laten lezen.
Om een basis theologie neer te zetten lijkt dat me ook helemaal niet nodig. En ik zie eerlijk gezegd wel een groot maatschappelijk belang daarin. (En nee, dan heb ik het niet over de kruistochten en religieus gemotiveerd terrorisme.)

Dat het curriculum al vol zou zitten vind ik eigenlijk niet zo'n heel sterk argument om het niet te doen.

Deze talk van Dennett lijkt me trouwens vrij relevant voor dit topic. (Die pleit hier ook voor het onderwijzen van godsdienstfilosofie op scholen.)


(Ik was persoonlijk aanwezig bij deze presentatie. 8-) )
Philosophy: questions that may never be answered.
Religion: answers that must never be questioned.
  zondag 10 juni 2018 @ 22:02:09 #41
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_179717343
quote:
99s.gif Op zondag 10 juni 2018 21:55 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Dat je er niet omheen kunt, betekent niet dat je het kunt beperken tot het noodzakelijke. Ik ben er een fel tegenstander van om kinderen op openbare scholen 'heilige' geschriften te laten lezen. Dat je bij geschiedenis vertelt over de kruistochten en bij maatschappijleer over religieus terrorisme snap ik ook wel. :')
Bij de kruistochten zul je toch wat context moeten geven.
Dat je de heilige boeken niet met kinderen leest schreef ik eerder al. Als zal bovenbouw vwo wel wat Statenbijbel mogen lezen vanwege de invloed die die had op de Nederlandse taal.
  zondag 10 juni 2018 @ 22:13:18 #42
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_179717741
quote:
1s.gif Op zondag 10 juni 2018 22:00 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Niet gehoord. Meegemaakt in korte sessies voor "beginners" of "ter kennismaking met" bij verschillende meditatie-oefeningen en mindfullness. Ineens wordt er iets getriggerd en iemand kan dan onvoorspelbaar reageren.
Ik ben benieuwd hoe je denkt dat een docent van de basisschool een klas van ca. 30 kinderen in toom kan houden waarbij er een stel zitten te geinen, een door het lint gaat en agressief wordt en vijf anderen ontroostbaar zitten te huilen en een kindje misschien in een psychose schiet.

Het zou nog interessant kunnen zijn in kleine groepen met een daarop getrainde vakdocent, maar ik zie liever dat dat gelt word besteedt aan beivoorbeeld screifonderwijs. Aan geld is in het onderwijs altijd een tekort en de kern van rekenen, lezen en schrijven heeft er al ernstig onder te leiden.
Tegelijkertijd wordt er veel te weinig van de ouders geëist. Kinderen die zonder ontbijt op school komen is extreem, maar komt voor. Dus een rustmoment tijdens het ontbijt pakken ze ook niet mee.
Je schetst nu een persoonlijke ervaring en tekent daarmee een hyperbolisch voorbeeld. Allebei niet leidend. Tevens kunnen docenten daar (specifiek) in geschoold worden tijdens hun opleiding. Een scheikundeleraar weet ook niet precies wat ie moet doen bij een blessure, een gymleraar wel.

quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2018 22:02 schreef Molurus het volgende:

[..]

Om een basis theologie neer te zetten lijkt dat me ook helemaal niet nodig. En ik zie eerlijk gezegd wel een groot maatschappelijk belang daarin. (En nee, dan heb ik het niet over de kruistochten en religieus gemotiveerd terrorisme.)

Dat het curriculum al vol zou zitten vind ik eigenlijk niet zo'n heel sterk argument om het niet te doen.

Deze talk van Dennett lijkt me trouwens vrij relevant voor dit topic. (Die pleit hier ook voor het onderwijzen van godsdienstfilosofie op scholen.)


(Ik was persoonlijk aanwezig bij deze presentatie. 8-) )
Ik vind het feit dat het curriculum vol zit anders wél een argument. De druk is nu enorm. Je schreef al eerder dat je meditatie onzin vindt, terwijl er nu ondanks al die druk er geen enkele aandacht wordt besteed aan het geestelijke welzijn van leerlingen. Vind ik een stuk belangrijker dan religie-onderwijs. Je vindt zelfs dat schrijf- en rekenvaardigheid te lijden hebben. Waar wil je dan het geld en de tijd vandaan halen om dat bij te spijkeren én religie-onderwijs te geven?

quote:
1s.gif Op zondag 10 juni 2018 22:02 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Bij de kruistochten zul je toch wat context moeten geven.
Dat je de heilige boeken niet met kinderen leest schreef ik eerder al. Als zal bovenbouw vwo wel wat Statenbijbel mogen lezen vanwege de invloed die die had op de Nederlandse taal.
De nodige context ja. En de Statenbijbel lijkt me niet zo relevant. Vwo-leerlingen moeten geschoold worden in lees- schrijf- en spreekvaardigheid, kennis hebben van argumenteren, grammatica en enkele literatuurklassiekers. De Statenbijbel lees je maar als je historisch taalkundige wilt worden: dus na de middelbare school.
  zondag 10 juni 2018 @ 22:50:30 #43
167383 Molurus
the talking snake
pi_179718938
quote:
99s.gif Op zondag 10 juni 2018 22:13 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Ik vind het feit dat het curriculum vol zit anders wél een argument. De druk is nu enorm. Je schreef al eerder dat je meditatie onzin vindt, terwijl er nu ondanks al die druk er geen enkele aandacht wordt besteed aan het geestelijke welzijn van leerlingen.
Het is mij eerlijk gezegd een raadsel aan welke uitspraak van mij je hier refereert, of wat dit te maken heeft met het onderwijzen van godsdienstfilosofie.

quote:
99s.gif Op zondag 10 juni 2018 22:13 schreef Gary_Oak het volgende:

Vind ik een stuk belangrijker dan religie-onderwijs.
Dit ben ik ieg sowieso niet met je eens. Bovendien heeft dit niets te maken met de vraag of we godsdienstfilosofie zouden moeten onderwijzen. Het is geen trade-off ofzo.

quote:
99s.gif Op zondag 10 juni 2018 22:13 schreef Gary_Oak het volgende:

Je vindt zelfs dat schrijf- en rekenvaardigheid te lijden hebben. Waar wil je dan het geld en de tijd vandaan halen om dat bij te spijkeren én religie-onderwijs te geven?
Again, ik weet niet aan welke uitspraak van mij je refereert. Maar dit is vooral een kwestie van kwaliteit van onderwijs, niet kwantiteit.
Philosophy: questions that may never be answered.
Religion: answers that must never be questioned.
  zondag 10 juni 2018 @ 23:17:15 #44
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_179719776
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2018 22:50 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het is mij eerlijk gezegd een raadsel aan welke uitspraak van mij je hier refereert, of wat dit te maken heeft met het onderwijzen van godsdienstfilosofie.

[..]

Dit ben ik ieg sowieso niet met je eens. Bovendien heeft dit niets te maken met de vraag of we godsdienstfilosofie zouden moeten onderwijzen. Het is geen trade-off ofzo.

[..]

Again, ik weet niet aan welke uitspraak van mij je refereert. Maar dit is vooral een kwestie van kwaliteit van onderwijs, niet kwantiteit.
Ik snap niet wat je bedoelt met dat ik zogenaamd naar jou zou refereren. :? Ik was in discussie met Lunatiek.

Edit:

My bad, haalde jullie door elkaar in die post. Sorry, is laat. :')
  maandag 11 juni 2018 @ 06:04:57 #45
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_179721744
quote:
99s.gif Op zondag 10 juni 2018 22:13 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Je schetst nu een persoonlijke ervaring en tekent daarmee een hyperbolisch voorbeeld. Allebei niet leidend. Tevens kunnen docenten daar (specifiek) in geschoold worden tijdens hun opleiding. Een scheikundeleraar weet ook niet precies wat ie moet doen bij een blessure, een gymleraar wel.
Alleen heeft het basisonderwijs, waar dit over ging, doorgaans geen vakdocenten. Wat voor gym en muziek al funest is. Zo'n basisdocent is ook maar een mbo'er, die moet je niet willen opleiden tot een duizendpoot met hbo niveau. Je legt dan veel te veel druk op een groep die al onder grote druk moet werken.

Dan zie ik dat eerder als een "vak" op de middelbare school waar je dan een religie- of filosofieweek uitroept en een ingehuurde vakdocent enkele lessen geeft, waaronder ook meditatietechniek, zonder verplichting daadwerkelijk mee te doen met mediteren.

Verder kun je natuurlijk een school oprichten waarbij je in plaats van gebed de ochtend begint met gezamenlijk ontbijt en meditatie, en filosofie in plaats van godsdienstles.
  maandag 11 juni 2018 @ 06:14:53 #46
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_179721755
quote:
99s.gif Op zondag 10 juni 2018 22:13 schreef Gary_Oak het volgende:
De nodige context ja. En de Statenbijbel lijkt me niet zo relevant. Vwo-leerlingen moeten geschoold worden in lees- schrijf- en spreekvaardigheid, kennis hebben van argumenteren, grammatica en enkele literatuurklassiekers. De Statenbijbel lees je maar als je historisch taalkundige wilt worden: dus na de middelbare school.
Is taalgeschiedenis geen deel meer van het vwo-curriculum?
Hoe dan ook, dat dat belangrijk is, blijkt eruit dat jij niet beseft welke sleutelrol de Statenbijbel heeft gespeeld in de vorming van de Nederlandse taal. Het hoort bij onze literatuurklassiekers, de invloed ervan op de taal is nog dagelijks merkbaar. Ik pleit er niet voor dat de scholieren hem helemaal moeten lezen, maar slechts enkele verzen hier en daar waarin dat historische belang voor de taal het duidelijkst is.
  maandag 11 juni 2018 @ 08:22:22 #47
167383 Molurus
the talking snake
pi_179722368
quote:
99s.gif Op zondag 10 juni 2018 23:17 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Ik snap niet wat je bedoelt met dat ik zogenaamd naar jou zou refereren. :? Ik was in discussie met Lunatiek.

Edit:

My bad, haalde jullie door elkaar in die post. Sorry, is laat. :')
Ik dacht al... :D
Philosophy: questions that may never be answered.
Religion: answers that must never be questioned.
pi_179722477
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2018 17:11 schreef Resistor het volgende:
Ik zou religie bij de geschiedenislessen doen. Aanleiding van veel oorlogen, heeft wetenschap geholpen en tegengehouden.
Bedoel je religie of godsdienst - geschiedenis ?
  maandag 11 juni 2018 @ 14:31:01 #49
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_179727247
quote:
99s.gif Op zondag 10 juni 2018 01:42 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Ik vind (geschiedenis van de) filosofie vele malen belangrijker dan (geschiedenis van de) religie. Kan er nog steeds boos om zijn dat ze op mijn school dat eerste enkel als keuzevak aanboden en er roostertechnisch geen ruimte voor mij was met een dubbel profiel. :'(
Je komt en kunt vandaag de dag niet om religie heen. Het is dus belangrijk om te weten hoe en waarom.
  maandag 11 juni 2018 @ 14:34:11 #50
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_179727298
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2018 09:23 schreef ATON het volgende:
Wist je dat het christendom is ontstaan als filosofische school ?
Scholen. Er waren ten tijde van Paulus al op verschillende plekken Jezus/messias-cultussen ontstaan, o.a. in Athene, Alexandrië, Damascus...
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')