Het curriculum is al overvol. Programmeren is bijvoorbeeld de laatste jaren ook trendy. Dan vind ik dat áls er een keuze moet worden gemaakt (wetenschaps)filosofie de voorkeur heeft boven religie-onderwijs.quote:Op zondag 10 juni 2018 06:39 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Lessen over godsdienst hoeven lessen over filosofie niet in de weg te staan. Het is geen keuze.
Maar het leren denken met filosofische methoden lijkt mij belangrijker dan de theorie van de filosofie. Dus dat eerder als praktijkvak aanbieden en integreren in bijvoorbeeld Nederlands.
Nee, dat wist ik niet. Het voorstel in de OP vind ik wel prima, zolang het maar niet een al te groot deel inneemt bij geschiedenis. Vind het vooral belangrijk om hedendaagse ontwikkelingen in historisch perspectief te plaatsen, zodat leerlingen weten waar het nieuws daadwerkelijk over gaat. Waar de EU vandaan komt, Koude Oorlog (NAVO, Noord-Korea) etc.quote:Op zondag 10 juni 2018 09:23 schreef ATON het volgende:
[..]
Wist je dat het christendom is ontstaan als filosofische school ? Dit kan men catalogeren onder de Neo Platonische gnostiek. Hoort dus ook thuis onder filosofie als historische bron.
Uiteraard hoort godsdienstles niet thuis in het onderwijs, maar wel zoals het voorgesteld is in de O.P. door Ryan3.
Noem je meditatie nu werkelijk gevaarlijk????? Van welke debiel heb je dat gehoord?quote:Op zondag 10 juni 2018 12:41 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat gaat veel te ver. Zeker actief meedoen aan meditatie is levensgevaarlijk (er zijn mensen die daar helemaal van over de rooie gaan).
En beleven van een feestje slaat nergens op als je niet gelooft. Je bent ongetwijfeld bekend met principes van het Boek der Schaduwen: schaduwen of de weerslag van wat het echt is, zonder de ziel ervan. Dat geeft kinderen de indruk dat die mensen maar wat aanrommelen, dat geloven een lege huls is waarbij de huls uit dwangmatige handelingen bestaat. Je mist de mystiek - en juist daarmee wil je kinderen op een openbare school niet confronteren.
[..]
Dat lijkt mij meer iets voor de middelbare school gezien het abstracte denkvermogendat ervoor nodig is.
[..]
Als het om een openbare school gaat kunnen de kinderen elk geloof hebben. Hoe ze met een ander geloof kunnen samenleven hangt sterk met die achtergrond samen. Het lijkt mij daarom niet de taak van de openbare school daar iets mee te doen, dat is een taak voor de ouders of eventueel de religieuze leider.
[..]
Dat lijkt mij een bijzonder nutteloos vak, zonde van de tijd. Wie er meer over wil weten kan dat beter als zelfstudie doen. Dan kunnen de kinderen zich ook meer richten op wat overeenkomt met hun eigen ideeën en gevoelens, en dus meer richting mystiek gaan.
[..]
Het lijkt mij voldoende te weten welke impact (en waarom) religie op het verloop van de geschiedenis had.
Wel zouden de niet-christelijke universiteiten en hbo's dergelijke vakken kunnen geven. Als je er nu meer over wilt weten ben je al snel aangewezen op een faculteit theologie, waar je niks aan hebt als je geen carrière als geestelijke voor ogen hebt (of sowieso atheïst bent).
De druk op leerlingen is al enorm de laatste decennia. Meditatie en mindfulness kan écht geen kwaad, integendeel. Je hoeft het ook weer niet te verbinden aan boeddhistische monniken (aangezien dit topic over religie gaat). Zelfs in de ggz wordt mindfulness toegepast.quote:Op zondag 10 juni 2018 15:09 schreef Haushofer het volgende:
Meditatie levensgevaarlijk? Ja, er zijn gevallen waarin tijdens retraites mensen psychotisch werden, maar dat zijn erg intensieve vormen. Sowieso wordt daarvoor gewaarschuwd; meditatie is geen vervanging voor psychische zorg.
Ik zou het een erg goede zaak vinden als mindfullness meer op scholen zou worden behandeld. Het maakt je zelfbewuster, stressbestendiger, en uiteindelijk ook gelukkiger. Daar zijn vast ook andere manieren voor, maar mindfullness is wat mij betreft zoiets voor de geest wat gymnastiek voor het lijf is.
Je zou het zelfs semi wetenschappelijk kunnen benaderen. Leren over hoe je je eigen staat van zijn kan beinvloeden.quote:Op zondag 10 juni 2018 17:08 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
De druk op leerlingen is al enorm de laatste decennia. Meditatie en mindfulness kan écht geen kwaad, integendeel. Je hoeft het ook weer niet te verbinden aan boeddhistische monniken (aangezien dit topic over religie gaat). Zelfs in de ggz wordt mindfulness toegepast.
Klopt, maar dan kom je meer in het domein van toegepaste psychologie. Weet niet of daar nog ruimte voor is op de middelbare school. Bij gym leer je ook niet alles over bewegingswetenschappen.quote:Op zondag 10 juni 2018 17:17 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Je zou het zelfs semi wetenschappelijk kunnen benaderen. Leren over hoe je je eigen staat van zijn kan beinvloeden.
Bij dat stuk hoeft het niet over religie te gaan.
In veel religie's zitten zaken die je los kan zien van het geloofsstuk. Controle over jezelf en je betere zelf worden zijn toch wel hoofd onderwerpen van de meeste religie's.
Ze gebruiken verschillende methoden ervoor, maar zijn allen daar toch wel op gericht.
quote:Inhoudsopgave
College 1. De diversiteit van godsdiensten
H1. Prolegomena
H2. De definitie van Godsdienst
H3. Het primaat van de godsdienstfilosofie
College 2. De geloofwaardigheid van openbaringen
H4. Interpretatie van openbaringen: een Pyrrhoonse Crisis
H5. Interpretatie van openbaringen: een Scaliaans Dilemma
H6. Openbaringspathologie en Cognitieve Dissonantie
College 3. De waarschijnlijkheid van wonderen
H7. David Hume's "Of Miracles"
H8. Is Hume's argumentatie een "Abject Failure"?
H9. De opstanding Christi als voorbeeld van "Collaborative Storytelling"
College 4. Natuurlijke theologie, van Paulus tot Wittgenstein
H10. A priori argumenten: het ontologisch godsbewijs
H11. a posteriori argumenten: cosmologische en teleologische
H12. De vlucht in het irrationele
College 5. Natuurlijke theologie: de Bayesiaanse benadering
H13. De Bayesiaande strategie van Richard Swinburne
H14. Ondergedetermineerdheid en het Eenvoudsbeginsel
H15. De sleutelrol van religieuze ervaring
College 6. Religie en Evolutie: het debat over Intelligent Design
H16. Voorgeschiedenis: van Plato tot Hume, Paley en Darwin
H17. De recente wederopstanding van het fysico-teleologische argument
H18. De nieuwe kleren van de keizer
College 7. De fundering van de moraal: religie of wetenschap?
H19. Klassieke funderingspogingen: een overzicht
H20. Het A-B-C model van verklaren en rechtvaardigen
H21. Morele uitdagingen voor de 21ste eeuw
College 8. De wetenschappelijke verklaring van godsdienst
H22. De veelsoortigheid van verklaringen
H23. Religie: groepsfunctioneel, bijproduct, of parasiet?
H24. Evaluatie van evolutionistische verklaringspogingen
Waarom op school en niet via thuis?quote:Op zondag 10 juni 2018 15:09 schreef Haushofer het volgende:
Meditatie levensgevaarlijk? Ja, er zijn gevallen waarin tijdens retraites mensen psychotisch werden, maar dat zijn erg intensieve vormen. Sowieso wordt daarvoor gewaarschuwd; meditatie is geen vervanging voor psychische zorg.
Ik zou het een erg goede zaak vinden als mindfullness meer op scholen zou worden behandeld. Het maakt je zelfbewuster, stressbestendiger, en uiteindelijk ook gelukkiger. Daar zijn vast ook andere manieren voor, maar mindfullness is wat mij betreft zoiets voor de geest wat gymnastiek voor het lijf is.
Het is geen onzin. En je kunt je afvragen of school alleen is bedoeld voor kennisoverdracht die je voorbereid op het werkende leven.quote:Op zondag 10 juni 2018 21:36 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Waarom op school en niet via thuis?
Meditatie en mindfullness kunnen erg heftige emoties oproepen. Van agressie tot diepe wanhoop en psychoses. In een therapiesituatie met mensen die als psychisch hulpverlener in de buurt niet zo erg, maar in een schoolklas met zo'n 30 kinderen, waarvan enkele met een geestelijk trauma, en alleen een PABO-afgestudeerde is dat vragen om problemen.
Je moet niet alles op het bordje van de school willen leggen. Docenten zijn getrained in kennisoverdracht en zo, niet al die andere onzin erbij.
Je kunt niet om religie-onderwijs heen. Je kunt geen taallessen, geschiedenis, maatschappijleer, kunsttheorie of aardrijkskunde geven zonder het over religie te hebben.quote:Op zondag 10 juni 2018 17:04 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Het curriculum is al overvol. Programmeren is bijvoorbeeld de laatste jaren ook trendy. Dan vind ik dat áls er een keuze moet worden gemaakt (wetenschaps)filosofie de voorkeur heeft boven religie-onderwijs.
Dat je er niet omheen kunt, betekent niet dat je het kunt beperken tot het noodzakelijke. Ik ben er een fel tegenstander van om kinderen op openbare scholen 'heilige' geschriften te laten lezen. Dat je bij geschiedenis vertelt over de kruistochten en bij maatschappijleer over religieus terrorisme snap ik ook wel.quote:Op zondag 10 juni 2018 21:46 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Je kunt niet om religie-onderwijs heen. Je kunt geen taallessen, geschiedenis, maatschappijleer, kunsttheorie of aardrijkskunde geven zonder het over religie te hebben.
Niet gehoord. Meegemaakt in korte sessies voor "beginners" of "ter kennismaking met" bij verschillende meditatie-oefeningen en mindfullness. Ineens wordt er iets getriggerd en iemand kan dan onvoorspelbaar reageren.quote:Op zondag 10 juni 2018 17:05 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Noem je meditatie nu werkelijk gevaarlijk????? Van welke debiel heb je dat gehoord?
Om een basis theologie neer te zetten lijkt dat me ook helemaal niet nodig. En ik zie eerlijk gezegd wel een groot maatschappelijk belang daarin. (En nee, dan heb ik het niet over de kruistochten en religieus gemotiveerd terrorisme.)quote:Op zondag 10 juni 2018 21:55 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Dat je er niet omheen kunt, betekent niet dat je het kunt beperken tot het noodzakelijke. Ik ben er een fel tegenstander van om kinderen op openbare scholen 'heilige' geschriften te laten lezen.
Bij de kruistochten zul je toch wat context moeten geven.quote:Op zondag 10 juni 2018 21:55 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Dat je er niet omheen kunt, betekent niet dat je het kunt beperken tot het noodzakelijke. Ik ben er een fel tegenstander van om kinderen op openbare scholen 'heilige' geschriften te laten lezen. Dat je bij geschiedenis vertelt over de kruistochten en bij maatschappijleer over religieus terrorisme snap ik ook wel.
Je schetst nu een persoonlijke ervaring en tekent daarmee een hyperbolisch voorbeeld. Allebei niet leidend. Tevens kunnen docenten daar (specifiek) in geschoold worden tijdens hun opleiding. Een scheikundeleraar weet ook niet precies wat ie moet doen bij een blessure, een gymleraar wel.quote:Op zondag 10 juni 2018 22:00 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Niet gehoord. Meegemaakt in korte sessies voor "beginners" of "ter kennismaking met" bij verschillende meditatie-oefeningen en mindfullness. Ineens wordt er iets getriggerd en iemand kan dan onvoorspelbaar reageren.
Ik ben benieuwd hoe je denkt dat een docent van de basisschool een klas van ca. 30 kinderen in toom kan houden waarbij er een stel zitten te geinen, een door het lint gaat en agressief wordt en vijf anderen ontroostbaar zitten te huilen en een kindje misschien in een psychose schiet.
Het zou nog interessant kunnen zijn in kleine groepen met een daarop getrainde vakdocent, maar ik zie liever dat dat gelt word besteedt aan beivoorbeeld screifonderwijs. Aan geld is in het onderwijs altijd een tekort en de kern van rekenen, lezen en schrijven heeft er al ernstig onder te leiden.
Tegelijkertijd wordt er veel te weinig van de ouders geëist. Kinderen die zonder ontbijt op school komen is extreem, maar komt voor. Dus een rustmoment tijdens het ontbijt pakken ze ook niet mee.
Ik vind het feit dat het curriculum vol zit anders wél een argument. De druk is nu enorm. Je schreef al eerder dat je meditatie onzin vindt, terwijl er nu ondanks al die druk er geen enkele aandacht wordt besteed aan het geestelijke welzijn van leerlingen. Vind ik een stuk belangrijker dan religie-onderwijs. Je vindt zelfs dat schrijf- en rekenvaardigheid te lijden hebben. Waar wil je dan het geld en de tijd vandaan halen om dat bij te spijkeren én religie-onderwijs te geven?quote:Op zondag 10 juni 2018 22:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Om een basis theologie neer te zetten lijkt dat me ook helemaal niet nodig. En ik zie eerlijk gezegd wel een groot maatschappelijk belang daarin. (En nee, dan heb ik het niet over de kruistochten en religieus gemotiveerd terrorisme.)
Dat het curriculum al vol zou zitten vind ik eigenlijk niet zo'n heel sterk argument om het niet te doen.
Deze talk van Dennett lijkt me trouwens vrij relevant voor dit topic. (Die pleit hier ook voor het onderwijzen van godsdienstfilosofie op scholen.)
(Ik was persoonlijk aanwezig bij deze presentatie. )
De nodige context ja. En de Statenbijbel lijkt me niet zo relevant. Vwo-leerlingen moeten geschoold worden in lees- schrijf- en spreekvaardigheid, kennis hebben van argumenteren, grammatica en enkele literatuurklassiekers. De Statenbijbel lees je maar als je historisch taalkundige wilt worden: dus na de middelbare school.quote:Op zondag 10 juni 2018 22:02 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Bij de kruistochten zul je toch wat context moeten geven.
Dat je de heilige boeken niet met kinderen leest schreef ik eerder al. Als zal bovenbouw vwo wel wat Statenbijbel mogen lezen vanwege de invloed die die had op de Nederlandse taal.
Het is mij eerlijk gezegd een raadsel aan welke uitspraak van mij je hier refereert, of wat dit te maken heeft met het onderwijzen van godsdienstfilosofie.quote:Op zondag 10 juni 2018 22:13 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Ik vind het feit dat het curriculum vol zit anders wél een argument. De druk is nu enorm. Je schreef al eerder dat je meditatie onzin vindt, terwijl er nu ondanks al die druk er geen enkele aandacht wordt besteed aan het geestelijke welzijn van leerlingen.
Dit ben ik ieg sowieso niet met je eens. Bovendien heeft dit niets te maken met de vraag of we godsdienstfilosofie zouden moeten onderwijzen. Het is geen trade-off ofzo.quote:Op zondag 10 juni 2018 22:13 schreef Gary_Oak het volgende:
Vind ik een stuk belangrijker dan religie-onderwijs.
Again, ik weet niet aan welke uitspraak van mij je refereert. Maar dit is vooral een kwestie van kwaliteit van onderwijs, niet kwantiteit.quote:Op zondag 10 juni 2018 22:13 schreef Gary_Oak het volgende:
Je vindt zelfs dat schrijf- en rekenvaardigheid te lijden hebben. Waar wil je dan het geld en de tijd vandaan halen om dat bij te spijkeren én religie-onderwijs te geven?
Ik snap niet wat je bedoelt met dat ik zogenaamd naar jou zou refereren. Ik was in discussie met Lunatiek.quote:Op zondag 10 juni 2018 22:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is mij eerlijk gezegd een raadsel aan welke uitspraak van mij je hier refereert, of wat dit te maken heeft met het onderwijzen van godsdienstfilosofie.
[..]
Dit ben ik ieg sowieso niet met je eens. Bovendien heeft dit niets te maken met de vraag of we godsdienstfilosofie zouden moeten onderwijzen. Het is geen trade-off ofzo.
[..]
Again, ik weet niet aan welke uitspraak van mij je refereert. Maar dit is vooral een kwestie van kwaliteit van onderwijs, niet kwantiteit.
Alleen heeft het basisonderwijs, waar dit over ging, doorgaans geen vakdocenten. Wat voor gym en muziek al funest is. Zo'n basisdocent is ook maar een mbo'er, die moet je niet willen opleiden tot een duizendpoot met hbo niveau. Je legt dan veel te veel druk op een groep die al onder grote druk moet werken.quote:Op zondag 10 juni 2018 22:13 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Je schetst nu een persoonlijke ervaring en tekent daarmee een hyperbolisch voorbeeld. Allebei niet leidend. Tevens kunnen docenten daar (specifiek) in geschoold worden tijdens hun opleiding. Een scheikundeleraar weet ook niet precies wat ie moet doen bij een blessure, een gymleraar wel.
Is taalgeschiedenis geen deel meer van het vwo-curriculum?quote:Op zondag 10 juni 2018 22:13 schreef Gary_Oak het volgende:
De nodige context ja. En de Statenbijbel lijkt me niet zo relevant. Vwo-leerlingen moeten geschoold worden in lees- schrijf- en spreekvaardigheid, kennis hebben van argumenteren, grammatica en enkele literatuurklassiekers. De Statenbijbel lees je maar als je historisch taalkundige wilt worden: dus na de middelbare school.
Ik dacht al...quote:Op zondag 10 juni 2018 23:17 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Ik snap niet wat je bedoelt met dat ik zogenaamd naar jou zou refereren. Ik was in discussie met Lunatiek.
Edit:
My bad, haalde jullie door elkaar in die post. Sorry, is laat.
Bedoel je religie of godsdienst - geschiedenis ?quote:Op zondag 10 juni 2018 17:11 schreef Resistor het volgende:
Ik zou religie bij de geschiedenislessen doen. Aanleiding van veel oorlogen, heeft wetenschap geholpen en tegengehouden.
Je komt en kunt vandaag de dag niet om religie heen. Het is dus belangrijk om te weten hoe en waarom.quote:Op zondag 10 juni 2018 01:42 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Ik vind (geschiedenis van de) filosofie vele malen belangrijker dan (geschiedenis van de) religie. Kan er nog steeds boos om zijn dat ze op mijn school dat eerste enkel als keuzevak aanboden en er roostertechnisch geen ruimte voor mij was met een dubbel profiel.
Scholen. Er waren ten tijde van Paulus al op verschillende plekken Jezus/messias-cultussen ontstaan, o.a. in Athene, Alexandrië, Damascus...quote:Op zondag 10 juni 2018 09:23 schreef ATON het volgende:
Wist je dat het christendom is ontstaan als filosofische school ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |