abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_179702712
Nav dit topic: NWS / Onvrede over moskee-schoolreis

Hoe zou jij op een waardevrije manier lessen in religie invullen op bijvoorbeeld middelbare school, om het wat makkelijker te maken.
Ik heb wel in grote lijnen een idee. Ben benieuwd wat anderen zich erbij kunnen voorstellen.
Sws denk ik dat het mengen van informatie over religies met activiteiten van gelovigen in die religies niet een educatief doel dient. Dus niet bidden in een moskee nee, zie aangehaald topic. Sws niet alleen naar moskeeën gaan en dan niet naar kerken en synagoges of boeddhistische tempels evt hindoeïsme. Sws hoef je niet naar die gebedshuizen te gaan zelfs.
Ik zou het zien als een les in geschiedenis.
Neem je eerst het ontstaan van monotheïsme.
Dan de geschiedenis van Judaïsme.
Dan die van Romeinse rijk en christendom.
Dan christendom en kerstening in Europa.
Dan ontstaan islam.
Dan de ontwikkelingen binnen het christendom in Europa. Tot reformatie.
Dan ontwikkelingen binnen islam. En diaspora joden.
Dan reformatie en implicaties (ook Opstand in NL en godsdienstoorlogen zoals 30-jarige oorlog).
Dan uitbreiding christendom, mercantilisme, expansie Europa.
Dan moderne tijd: Verlichting, Franse revolutie, filosofie en religie drijven uit elkaar. Ontstaan secularisering, atheïsme e.d.
Dan wereldoorlogen en Holocaust (oorzaken en gevolgen), dekolonisatie, opkomst allerlei vormen van religieus fundamentalisme.
Dan stukje eigentijdse geschiedenis.

Maar goed, hebben jullie een idee?

[ Bericht 20% gewijzigd door Ryan3 op 10-06-2018 01:04:50 ]
I´m back.
  zondag 10 juni 2018 @ 00:55:46 #2
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_179702744
Ik zie niet in waarom er een les religiestudies gegeven moet worden op de basisschool. Kap met die "burgerparticipatie" onzin. Als het dan wel moet, begin er dan pas mee op de middelbare school voor maatschappijleer.

Je zou het kunnen hebben over de oorspronkelijke heidense religies in Europa (Germaans/Grieks/Latijns). Daarna de komst en het ontstaan van het jodendom, christendom, islam, en de tradities die daar bij horen. Dat kun je makkelijk in een studieboek zetten. Daar hoef je niet voor naar een kerk of moskee te gaan.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_179702803
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2018 00:55 schreef Harvest89 het volgende:
Ik zie niet in waarom er een les religiestudies gegeven moet worden op de basisschool. Kap met die "burgerparticipatie" onzin. Als het dan wel moet, begin er dan pas mee op de middelbare school voor maatschappijleer.

Je zou het kunnen hebben over de oorspronkelijke heidense religies in Europa (Germaans/Grieks/Latijns). Daarna de komst en het ontstaan van het jodendom, christendom, islam, en de tradities die daar bij horen. Dat kun je makkelijk in een studieboek zetten. Daar hoef je niet voor naar een kerk of moskee te gaan.
Ja, nou vind ik dat paganisme niet meer waard dan 1 zin hoor, nou ja, misschien een alinea dan vooruit, jij je zin. :P.
I´m back.
  zondag 10 juni 2018 @ 01:20:12 #4
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_179702892
Dat hoort niet op een openbare school. Die worden betaald met belastinggeld en dan wil ik dat er objectieve informatie wordt verstrekt met nadruk op het verkrijgen van vaardigheden en wetenschappelijke kennis. Alles wat wordt betaald met belastinggeld hoort zo neutraal mogelijk te zijn. Hoogstens wordt er iets over verteld in historisch perspectief bij geschiedenis. Dit soort dingen horen bij bijzonder onderwijs of in eigen tijd (daar heb ik geen zeggenschap over). En ja, hieruit is af te leiden dat ik vind dat subsidiëring van bijzonder onderwijs door de staat moet stoppen.
pi_179703024
quote:
99s.gif Op zondag 10 juni 2018 01:20 schreef Gary_Oak het volgende:
wetenschappelijke kennis
Ja, daar horen religiestudies bij hoor. Kun je makkelijk idd integreren in geschiedenis ook. Plus nog wat andere academische activiteiten. Geschiedenis van de filosofie bijv.
I´m back.
  zondag 10 juni 2018 @ 01:42:46 #6
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_179703089
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2018 01:34 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, daar horen religiestudies bij hoor. Kun je makkelijk idd integreren in geschiedenis ook. Plus nog wat andere academische activiteiten. Geschiedenis van de filosofie bijv.
Ik vind (geschiedenis van de) filosofie vele malen belangrijker dan (geschiedenis van de) religie. Kan er nog steeds boos om zijn dat ze op mijn school dat eerste enkel als keuzevak aanboden en er roostertechnisch geen ruimte voor mij was met een dubbel profiel. :'(
pi_179703274
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2018 00:51 schreef Ryan3 het volgende:
Dan de geschiedenis van Judaïsme.
Dan die van Romeinse rijk en christendom.
Dan christendom en kerstening in Europa.
Om het Odinisme dan maar helemaal even te vergeten? Waar nota bene onze weekdagen naar zijn vernoemd?
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2018 00:51 schreef Ryan3 het volgende:
Dan ontwikkelingen binnen islam.
grapje zeker
Google is your friend, abuse your friends
  zondag 10 juni 2018 @ 06:22:54 #8
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_179703914
Als je leert waar de melk vandaan komt, hoef je ook geen koe te melken... leer je over seks, hoef je niet te neuken in de klas... dit kan dus allemaal theoretisch worden gedaan met plaatjes en filmpjes als dat makkelijker is.

Veel kan geïntegreerd worden met geschiedenis (de Kruistochten, waarom was dat? Hoe zat dat in 1672? Waarom de pogroms?) met een deel kunstgeschiedenis (veel kunst is alleen te begrijpen als je de Bijbel kent) en bij taal/literatuur (veel boeken van de lijst gaan over religie of verwijzen naar de Bijbel).

De hele islam is daarbij vergeleken een duivenscheet in onze geschiedenis, daar hoef je de details niet van te kennen om het leven in Nederland te begrijpen. Er is echt niet meer dan een lesuur voor nodig om uit te leggen wat de islam is, wat de geschiedenis is, welke feestdagen en gebruiken er zijn en wat de positie nu is. Vooruit, nog twee uurtjes huiswerk en klaar. Opvattingen over de schepping vallen al samen met lessen over de Bijbel.

Ik vind wel dat je op school moet leren wat er in de Bijbel staat, net zoals je de belangrijkste sprookjes van Grimm moet kennen, en de Edda's, plus de belangrijkste Keltische en Griekse mythologie, en de boeken uit de literaire canon. Daar wordt zo vaak naar verwezen in onze cultuur dat je er niet buiten kunt. Dus weten wat erin staat, je hoeft het niet te geloven.

Verder lijkt me dat een goed onderwerp voor een spreekbeurt.

Een probleem is natuurlijk dat moslims hun geloof op een openbare school niet thuis houden. Een katholiek kind zal een dagje "ziek zijn" als er communie moet worden gedaan of zo, om maar te verhullen dat ze katholiek zijn want dat is privé. Moslims hebben het echter de godganse dag over hun geloof (vooral "dat mag ik niet van mijn geloof" en "dat moet ik van mijn geloof").
Voorbeeld: "wil je een snoepje?"
Vastende katholiek: "Nee dank u!"
Vastende moslim: "Nee, dat mag ik niet van mijn geloof, het is nu Ramadan, ik mag pas na zonsondergang weer eten." En dat verontwaardigd zijn of je een oneerbaar voorstel hebt gedaan.
  zondag 10 juni 2018 @ 06:35:22 #9
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_179703921
quote:
7s.gif Op zondag 10 juni 2018 02:03 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

Om het Odinisme dan maar helemaal even te vergeten? Waar nota bene onze weekdagen naar zijn vernoemd?
Dat heet geen Odinisme anders had elke week zeven woensdagen. En de weekdagen zijn genoemd naar hemellichamen die genoemd waren naar Romeinse goden, alleen kregen wij een germaanse vertaling ervan. Voor Saturnus kenden ze geen goede vertaling dus kennen we zaterdag.

Odinisme is een relatief nieuw begrip en wordt meestal gebruikt door extreem-rechtse groepen die niks met Joden te maken willen hebben, dus ook niet met de goden uit het christendom. Odinisme is doorgaans in grote lijnen modern christendom maar dan met Odin als God. Geloofsconcepten uit het heidendom kom je er niet tegen (dat geldt ook voor diverse andere moderne heidense stromingen).
  zondag 10 juni 2018 @ 06:39:19 #10
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_179703923
quote:
99s.gif Op zondag 10 juni 2018 01:42 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Ik vind (geschiedenis van de) filosofie vele malen belangrijker dan (geschiedenis van de) religie. Kan er nog steeds boos om zijn dat ze op mijn school dat eerste enkel als keuzevak aanboden en er roostertechnisch geen ruimte voor mij was met een dubbel profiel. :'(
Lessen over godsdienst hoeven lessen over filosofie niet in de weg te staan. Het is geen keuze.

Maar het leren denken met filosofische methoden lijkt mij belangrijker dan de theorie van de filosofie. Dus dat eerder als praktijkvak aanbieden en integreren in bijvoorbeeld Nederlands.
pi_179704324
quote:
1s.gif Op zondag 10 juni 2018 06:22 schreef Lunatiek het volgende:
Als je leert waar de melk vandaan komt, hoef je ook geen koe te melken... leer je over seks, hoef je niet te neuken in de klas... dit kan dus allemaal theoretisch worden gedaan met plaatjes en filmpjes als dat makkelijker is.

Veel kan geïntegreerd worden met geschiedenis (de Kruistochten, waarom was dat? Hoe zat dat in 1672? Waarom de pogroms?) met een deel kunstgeschiedenis (veel kunst is alleen te begrijpen als je de Bijbel kent) en bij taal/literatuur (veel boeken van de lijst gaan over religie of verwijzen naar de Bijbel).

De hele islam is daarbij vergeleken een duivenscheet in onze geschiedenis, daar hoef je de details niet van te kennen om het leven in Nederland te begrijpen. Er is echt niet meer dan een lesuur voor nodig om uit te leggen wat de islam is, wat de geschiedenis is, welke feestdagen en gebruiken er zijn en wat de positie nu is. Vooruit, nog twee uurtjes huiswerk en klaar. Opvattingen over de schepping vallen al samen met lessen over de Bijbel.

Ik vind wel dat je op school moet leren wat er in de Bijbel staat, net zoals je de belangrijkste sprookjes van Grimm moet kennen, en de Edda's, plus de belangrijkste Keltische en Griekse mythologie, en de boeken uit de literaire canon. Daar wordt zo vaak naar verwezen in onze cultuur dat je er niet buiten kunt. Dus weten wat erin staat, je hoeft het niet te geloven.

Verder lijkt me dat een goed onderwerp voor een spreekbeurt.

Een probleem is natuurlijk dat moslims hun geloof op een openbare school niet thuis houden. Een katholiek kind zal een dagje "ziek zijn" als er communie moet worden gedaan of zo, om maar te verhullen dat ze katholiek zijn want dat is privé. Moslims hebben het echter de godganse dag over hun geloof (vooral "dat mag ik niet van mijn geloof" en "dat moet ik van mijn geloof").
Voorbeeld: "wil je een snoepje?"
Vastende katholiek: "Nee dank u!"
Vastende moslim: "Nee, dat mag ik niet van mijn geloof, het is nu Ramadan, ik mag pas na zonsondergang weer eten." En dat verontwaardigd zijn of je een oneerbaar voorstel hebt gedaan.
Snoep mogen ze ook buiten de ramadan niet, wordt van varken gemaakt.
pi_179704743
quote:
99s.gif Op zondag 10 juni 2018 01:42 schreef Gary_Oak het volgende:

Ik vind (geschiedenis van de) filosofie vele malen belangrijker dan (geschiedenis van de) religie. Kan er nog steeds boos om zijn dat ze op mijn school dat eerste enkel als keuzevak aanboden en er roostertechnisch geen ruimte voor mij was met een dubbel profiel. :'(
Wist je dat het christendom is ontstaan als filosofische school ? Dit kan men catalogeren onder de Neo Platonische gnostiek. Hoort dus ook thuis onder filosofie als historische bron.
Uiteraard hoort godsdienstles niet thuis in het onderwijs, maar wel zoals het voorgesteld is in de O.P. door Ryan3.
pi_179704820
De vraag in de OP is interessant zeker gezien het bericht waaruit het voortkomt, maar ik vraag me het volgende af:

Is het nu wel duidelijk wat het inhoudt om een openbare school te zijn? Het wordt door velen hier ingevuld als een atheïstische school, met de interpretatie dat als je daar heen gaat, je van ‘atheïstische komaf’ bent.
Echter lijkt dat niet de praktijk van alledag. Hoe vul je dat goed in? Wat is een openbare signatuur?
pi_179705742
quote:
1s.gif Op zondag 10 juni 2018 06:22 schreef Lunatiek het volgende:
Als je leert waar de melk vandaan komt, hoef je ook geen koe te melken... leer je over seks, hoef je niet te neuken in de klas... dit kan dus allemaal theoretisch worden gedaan met plaatjes en filmpjes als dat makkelijker is.

Veel kan geïntegreerd worden met geschiedenis (de Kruistochten, waarom was dat? Hoe zat dat in 1672? Waarom de pogroms?) met een deel kunstgeschiedenis (veel kunst is alleen te begrijpen als je de Bijbel kent) en bij taal/literatuur (veel boeken van de lijst gaan over religie of verwijzen naar de Bijbel).

De hele islam is daarbij vergeleken een duivenscheet in onze geschiedenis, daar hoef je de details niet van te kennen om het leven in Nederland te begrijpen. Er is echt niet meer dan een lesuur voor nodig om uit te leggen wat de islam is, wat de geschiedenis is, welke feestdagen en gebruiken er zijn en wat de positie nu is. Vooruit, nog twee uurtjes huiswerk en klaar. Opvattingen over de schepping vallen al samen met lessen over de Bijbel.

Ik vind wel dat je op school moet leren wat er in de Bijbel staat, net zoals je de belangrijkste sprookjes van Grimm moet kennen, en de Edda's, plus de belangrijkste Keltische en Griekse mythologie, en de boeken uit de literaire canon. Daar wordt zo vaak naar verwezen in onze cultuur dat je er niet buiten kunt. Dus weten wat erin staat, je hoeft het niet te geloven.

Verder lijkt me dat een goed onderwerp voor een spreekbeurt.

Een probleem is natuurlijk dat moslims hun geloof op een openbare school niet thuis houden. Een katholiek kind zal een dagje "ziek zijn" als er communie moet worden gedaan of zo, om maar te verhullen dat ze katholiek zijn want dat is privé. Moslims hebben het echter de godganse dag over hun geloof (vooral "dat mag ik niet van mijn geloof" en "dat moet ik van mijn geloof").
Voorbeeld: "wil je een snoepje?"
Vastende katholiek: "Nee dank u!"
Vastende moslim: "Nee, dat mag ik niet van mijn geloof, het is nu Ramadan, ik mag pas na zonsondergang weer eten." En dat verontwaardigd zijn of je een oneerbaar voorstel hebt gedaan.
De zaken die jij aangeeft worden wrs al behandeld idd binnen geschiedenislessen. Ik zie idd dat ik de kruistochten ben vergeten in mijn lijstje, wat uiteraard een niet onbelangrijk fenomeen was.
Punt is wel, wil je echt serieus aandacht geven aan religie dan wordt dat een vrij gecompliceerd vak nog.
I´m back.
  zondag 10 juni 2018 @ 11:25:23 #15
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_179705935
quote:
1s.gif Op zondag 10 juni 2018 08:28 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Snoep mogen ze ook buiten de ramadan niet, wordt van varken gemaakt.
Niet al het snoep. Turks fruit niet, om maar wat te noemen.
  zondag 10 juni 2018 @ 11:40:20 #16
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_179706126
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2018 09:34 schreef MevrouwPuff het volgende:
De vraag in de OP is interessant zeker gezien het bericht waaruit het voortkomt, maar ik vraag me het volgende af:

Is het nu wel duidelijk wat het inhoudt om een openbare school te zijn? Het wordt door velen hier ingevuld als een atheïstische school, met de interpretatie dat als je daar heen gaat, je van ‘atheïstische komaf’ bent.
Echter lijkt dat niet de praktijk van alledag. Hoe vul je dat goed in? Wat is een openbare signatuur?
Je zult om de wereld om je heen te kunnen begrijpen toch iets van religie of godsdienst moeten weten. Als je religies helemaal uit het onderwijs wilt verbannen kun je geen les geven.

Kenmerken van openbaar onderwijs zijn wat mij betreft:
- geen gezamenlijk gebed aan het begin van de schooldag/week
- geen rituele handelingen in de school, ook niet op religieuze feestdagen
- geen rekening houden met religieuze feestdagen in de vakantieplanning (merk op dat kerst, pasen, hemelvaart en pinksteren inmiddels een sterke culturele component hebben, carnaval ook maar plaatselijk).
- geen religieuze symbolen in de school
- geen alternatieve feiten uit een geloof gelijkstellen aan wetenschappelijke feiten en deze ook niet noemen
- geen kinderen of onderwijzers weigeren op grond van geloof
- geen evangelisatie/bekeerpogingen in of om de school
- leerlingen niet beperken op geloofsgronden. Dat Ali geen varkensvlees mag wil niet zeggen dat de hele klas geen ham op brood mag. En als Ali toch ham wil, dan laat je hem want het is niet aan de openbare school om op geloofsregels te wijzen (heeft Ali pinda-allergie dan hou je er natuurlijk wel rekening mee, want je mag leerlingen niet in gevaar brengen).
- heilige boeken worden alleen in een niet-religieus kader gelezen.
- geen gebedsruimtes.
pi_179706156
quote:
1s.gif Op zondag 10 juni 2018 06:35 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat heet geen Odinisme anders had elke week zeven woensdagen. En de weekdagen zijn genoemd naar hemellichamen die genoemd waren naar Romeinse goden, alleen kregen wij een germaanse vertaling ervan. Voor Saturnus kenden ze geen goede vertaling dus kennen we zaterdag.

Odinisme is een relatief nieuw begrip en wordt meestal gebruikt door extreem-rechtse groepen die niks met Joden te maken willen hebben, dus ook niet met de goden uit het christendom. Odinisme is doorgaans in grote lijnen modern christendom maar dan met Odin als God. Geloofsconcepten uit het heidendom kom je er niet tegen (dat geldt ook voor diverse andere moderne heidense stromingen).
NIettemin is het een geldig punt dat de OP zich volledig richt op de zandbakimport en onze eigen voorouderreligies volledig buiten beschouwing laat. Net als de Oosterse religies overigens.
pi_179706197
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2018 11:42 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

NIettemin is het een geldig punt dat de OP zich volledig richt op de zandbakimport en onze eigen voorouderreligies volledig buiten beschouwing laat. Net als de Oosterse religies overigens.
Ja, akkoord je kunt die religies uiteraard ook nog vermelden, maar het wordt zo wel langzamerhand een heel uitgebreid lesaanbod. Ondoenlijk bijna.
I´m back.
pi_179706206
quote:
1s.gif Op zondag 10 juni 2018 11:40 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Je zult om de wereld om je heen te kunnen begrijpen toch iets van religie of godsdienst moeten weten. Als je religies helemaal uit het onderwijs wilt verbannen kun je geen les geven.

Kenmerken van openbaar onderwijs zijn wat mij betreft:
- geen gezamenlijk gebed aan het begin van de schooldag/week
- geen rituele handelingen in de school, ook niet op religieuze feestdagen
- geen rekening houden met religieuze feestdagen in de vakantieplanning (merk op dat kerst, pasen, hemelvaart en pinksteren inmiddels een sterke culturele component hebben, carnaval ook maar plaatselijk).
- geen religieuze symbolen in de school
- geen alternatieve feiten uit een geloof gelijkstellen aan wetenschappelijke feiten en deze ook niet noemen
- geen kinderen of onderwijzers weigeren op grond van geloof
- geen evangelisatie/bekeerpogingen in of om de school
- leerlingen niet beperken op geloofsgronden. Dat Ali geen varkensvlees mag wil niet zeggen dat de hele klas geen ham op brood mag. En als Ali toch ham wil, dan laat je hem want het is niet aan de openbare school om op geloofsregels te wijzen (heeft Ali pinda-allergie dan hou je er natuurlijk wel rekening mee, want je mag leerlingen niet in gevaar brengen).
- heilige boeken worden alleen in een niet-religieus kader gelezen.
- geen gebedsruimtes.
Dat is wel een mooi rijtje voorwaarden waaraan een openbare school zou moeten voldoen wmb.
I´m back.
pi_179706222
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2018 11:45 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, akkoord je kunt die religies uiteraard ook nog vermelden, maar het wordt zo wel langzamerhand een heel uitgebreid lesaanbod. Ondoenlijk bijna.
Wat is het doel van de les ? Besef creëren dat er heel veel verschillende religies zijn (filosfie/levenschouwing) , meer context creëren bij vaderlandse geschiedenis (geschiedenis) of kennis geven over de geloven die men in de hedendaagse maatschappij en/of wereld tegenkomt (maatschappijleer) ?
  zondag 10 juni 2018 @ 11:53:17 #21
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_179706335
Op de basisschool enkel wat globale kennis en wat kennis maken met verschillende geloven. Vooral gericht op zaken zoals een keer een feestje van een geloof beleven, meditatie beleven. De rode draad door de verschillende geloven heen en leren dat mensen verschillende denken over dit soort zaken.

Op de middelbare zet je dit voort, gericht op maatschappelijk, kennismaken met verschillende groepen. Overeenkomsten en verschillen. Gericht op hoe leef je samen.
Daarnaast een keuzevak religie, waarin dieper ingegaan wordt op verschillende geloofssysteem en geloofsgeschiedenis.

Bij een vak als geschiedenis voeg je ook wat geloofsgeschiedenis toe, alleen dan de historische versie ipv de religieuze versie.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  zondag 10 juni 2018 @ 12:23:58 #22
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_179706764
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2018 11:42 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

NIettemin is het een geldig punt dat de OP zich volledig richt op de zandbakimport en onze eigen voorouderreligies volledig buiten beschouwing laat. Net als de Oosterse religies overigens.
Ja, klopt. Maar de oosterse religies hebben weinig weerslag gehad op de Nederlandse cultuur, dus hoeft dat niet zo nodig op school. Je hoort sowieso alleen dat op school te leren wat relevant is voor een leven in Nederland (ook in andere vakken).
Als zo'n school in de buurt van een Boeddhistische tempel staat is het al een stuk relevanter ("Wie is dat dikke mannetje? Waarom dragen ze van die rare kleren?").

Kennis van (West-)Europees heidendom, als exponent van Europese cultuur, hoort er wel bij, zoals ik eerder schreef, omdat je er in Nederland/Europa het dagelijks leven regelmatig mee wordt geconfronteerd. Ook als je zelf niet Europees bent, ook als je geen gelovige bent.
pi_179706881
Gezien godsdienst een belangrijk onderdeel is van de geschiedenis lijkt het mij ook daarbij thuis te horen. Dan kan je de jaartallen gewoon af gaan en als er dan weer zo'n vervelende religie verschijnt kan je die taart aansnijden en uiteenzetten hoe die specifieke godsdienst verdeeldheid en oorlog heeft gekweekt.

Maar een aparte les en moskeebezoek enzo lijkt me overbodig en een beetje zonde van de tijd. Godsdienst is puur interessant in de juiste geschiedkunde context.
Conscience do cost.
  zondag 10 juni 2018 @ 12:41:39 #24
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_179707015
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2018 11:53 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Vooral gericht op zaken zoals een keer een feestje van een geloof beleven, meditatie beleven.
Dat gaat veel te ver. Zeker actief meedoen aan meditatie is levensgevaarlijk (er zijn mensen die daar helemaal van over de rooie gaan).

En beleven van een feestje slaat nergens op als je niet gelooft. Je bent ongetwijfeld bekend met principes van het Boek der Schaduwen: schaduwen of de weerslag van wat het echt is, zonder de ziel ervan. Dat geeft kinderen de indruk dat die mensen maar wat aanrommelen, dat geloven een lege huls is waarbij de huls uit dwangmatige handelingen bestaat. Je mist de mystiek - en juist daarmee wil je kinderen op een openbare school niet confronteren.

quote:
De rode draad door de verschillende geloven heen en leren dat mensen verschillende denken over dit soort zaken.
Dat lijkt mij meer iets voor de middelbare school gezien het abstracte denkvermogendat ervoor nodig is.

quote:
Op de middelbare zet je dit voort, gericht op maatschappelijk, kennismaken met verschillende groepen. Overeenkomsten en verschillen. Gericht op hoe leef je samen.
Als het om een openbare school gaat kunnen de kinderen elk geloof hebben. Hoe ze met een ander geloof kunnen samenleven hangt sterk met die achtergrond samen. Het lijkt mij daarom niet de taak van de openbare school daar iets mee te doen, dat is een taak voor de ouders of eventueel de religieuze leider.

quote:
Daarnaast een keuzevak religie, waarin dieper ingegaan wordt op verschillende geloofssysteem en geloofsgeschiedenis.
Dat lijkt mij een bijzonder nutteloos vak, zonde van de tijd. Wie er meer over wil weten kan dat beter als zelfstudie doen. Dan kunnen de kinderen zich ook meer richten op wat overeenkomt met hun eigen ideeën en gevoelens, en dus meer richting mystiek gaan.

quote:
Bij een vak als geschiedenis voeg je ook wat geloofsgeschiedenis toe, alleen dan de historische versie ipv de religieuze versie.
Het lijkt mij voldoende te weten welke impact (en waarom) religie op het verloop van de geschiedenis had.

Wel zouden de niet-christelijke universiteiten en hbo's dergelijke vakken kunnen geven. Als je er nu meer over wilt weten ben je al snel aangewezen op een faculteit theologie, waar je niks aan hebt als je geen carrière als geestelijke voor ogen hebt (of sowieso atheïst bent).
pi_179709151
Meditatie levensgevaarlijk? :D Ja, er zijn gevallen waarin tijdens retraites mensen psychotisch werden, maar dat zijn erg intensieve vormen. Sowieso wordt daarvoor gewaarschuwd; meditatie is geen vervanging voor psychische zorg.

Ik zou het een erg goede zaak vinden als mindfullness meer op scholen zou worden behandeld. Het maakt je zelfbewuster, stressbestendiger, en uiteindelijk ook gelukkiger. Daar zijn vast ook andere manieren voor, maar mindfullness is wat mij betreft zoiets voor de geest wat gymnastiek voor het lijf is.
-
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')