Ja, nou vind ik dat paganisme niet meer waard dan 1 zin hoor, nou ja, misschien een alinea dan vooruit, jij je zin. .quote:Op zondag 10 juni 2018 00:55 schreef Harvest89 het volgende:
Ik zie niet in waarom er een les religiestudies gegeven moet worden op de basisschool. Kap met die "burgerparticipatie" onzin. Als het dan wel moet, begin er dan pas mee op de middelbare school voor maatschappijleer.
Je zou het kunnen hebben over de oorspronkelijke heidense religies in Europa (Germaans/Grieks/Latijns). Daarna de komst en het ontstaan van het jodendom, christendom, islam, en de tradities die daar bij horen. Dat kun je makkelijk in een studieboek zetten. Daar hoef je niet voor naar een kerk of moskee te gaan.
Ja, daar horen religiestudies bij hoor. Kun je makkelijk idd integreren in geschiedenis ook. Plus nog wat andere academische activiteiten. Geschiedenis van de filosofie bijv.quote:
Ik vind (geschiedenis van de) filosofie vele malen belangrijker dan (geschiedenis van de) religie. Kan er nog steeds boos om zijn dat ze op mijn school dat eerste enkel als keuzevak aanboden en er roostertechnisch geen ruimte voor mij was met een dubbel profiel.quote:Op zondag 10 juni 2018 01:34 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, daar horen religiestudies bij hoor. Kun je makkelijk idd integreren in geschiedenis ook. Plus nog wat andere academische activiteiten. Geschiedenis van de filosofie bijv.
Om het Odinisme dan maar helemaal even te vergeten? Waar nota bene onze weekdagen naar zijn vernoemd?quote:Op zondag 10 juni 2018 00:51 schreef Ryan3 het volgende:
Dan de geschiedenis van Judaïsme.
Dan die van Romeinse rijk en christendom.
Dan christendom en kerstening in Europa.
grapje zekerquote:
Dat heet geen Odinisme anders had elke week zeven woensdagen. En de weekdagen zijn genoemd naar hemellichamen die genoemd waren naar Romeinse goden, alleen kregen wij een germaanse vertaling ervan. Voor Saturnus kenden ze geen goede vertaling dus kennen we zaterdag.quote:Op zondag 10 juni 2018 02:03 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Om het Odinisme dan maar helemaal even te vergeten? Waar nota bene onze weekdagen naar zijn vernoemd?
Lessen over godsdienst hoeven lessen over filosofie niet in de weg te staan. Het is geen keuze.quote:Op zondag 10 juni 2018 01:42 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Ik vind (geschiedenis van de) filosofie vele malen belangrijker dan (geschiedenis van de) religie. Kan er nog steeds boos om zijn dat ze op mijn school dat eerste enkel als keuzevak aanboden en er roostertechnisch geen ruimte voor mij was met een dubbel profiel.
Snoep mogen ze ook buiten de ramadan niet, wordt van varken gemaakt.quote:Op zondag 10 juni 2018 06:22 schreef Lunatiek het volgende:
Als je leert waar de melk vandaan komt, hoef je ook geen koe te melken... leer je over seks, hoef je niet te neuken in de klas... dit kan dus allemaal theoretisch worden gedaan met plaatjes en filmpjes als dat makkelijker is.
Veel kan geïntegreerd worden met geschiedenis (de Kruistochten, waarom was dat? Hoe zat dat in 1672? Waarom de pogroms?) met een deel kunstgeschiedenis (veel kunst is alleen te begrijpen als je de Bijbel kent) en bij taal/literatuur (veel boeken van de lijst gaan over religie of verwijzen naar de Bijbel).
De hele islam is daarbij vergeleken een duivenscheet in onze geschiedenis, daar hoef je de details niet van te kennen om het leven in Nederland te begrijpen. Er is echt niet meer dan een lesuur voor nodig om uit te leggen wat de islam is, wat de geschiedenis is, welke feestdagen en gebruiken er zijn en wat de positie nu is. Vooruit, nog twee uurtjes huiswerk en klaar. Opvattingen over de schepping vallen al samen met lessen over de Bijbel.
Ik vind wel dat je op school moet leren wat er in de Bijbel staat, net zoals je de belangrijkste sprookjes van Grimm moet kennen, en de Edda's, plus de belangrijkste Keltische en Griekse mythologie, en de boeken uit de literaire canon. Daar wordt zo vaak naar verwezen in onze cultuur dat je er niet buiten kunt. Dus weten wat erin staat, je hoeft het niet te geloven.
Verder lijkt me dat een goed onderwerp voor een spreekbeurt.
Een probleem is natuurlijk dat moslims hun geloof op een openbare school niet thuis houden. Een katholiek kind zal een dagje "ziek zijn" als er communie moet worden gedaan of zo, om maar te verhullen dat ze katholiek zijn want dat is privé. Moslims hebben het echter de godganse dag over hun geloof (vooral "dat mag ik niet van mijn geloof" en "dat moet ik van mijn geloof").
Voorbeeld: "wil je een snoepje?"
Vastende katholiek: "Nee dank u!"
Vastende moslim: "Nee, dat mag ik niet van mijn geloof, het is nu Ramadan, ik mag pas na zonsondergang weer eten." En dat verontwaardigd zijn of je een oneerbaar voorstel hebt gedaan.
Wist je dat het christendom is ontstaan als filosofische school ? Dit kan men catalogeren onder de Neo Platonische gnostiek. Hoort dus ook thuis onder filosofie als historische bron.quote:Op zondag 10 juni 2018 01:42 schreef Gary_Oak het volgende:
Ik vind (geschiedenis van de) filosofie vele malen belangrijker dan (geschiedenis van de) religie. Kan er nog steeds boos om zijn dat ze op mijn school dat eerste enkel als keuzevak aanboden en er roostertechnisch geen ruimte voor mij was met een dubbel profiel.
De zaken die jij aangeeft worden wrs al behandeld idd binnen geschiedenislessen. Ik zie idd dat ik de kruistochten ben vergeten in mijn lijstje, wat uiteraard een niet onbelangrijk fenomeen was.quote:Op zondag 10 juni 2018 06:22 schreef Lunatiek het volgende:
Als je leert waar de melk vandaan komt, hoef je ook geen koe te melken... leer je over seks, hoef je niet te neuken in de klas... dit kan dus allemaal theoretisch worden gedaan met plaatjes en filmpjes als dat makkelijker is.
Veel kan geïntegreerd worden met geschiedenis (de Kruistochten, waarom was dat? Hoe zat dat in 1672? Waarom de pogroms?) met een deel kunstgeschiedenis (veel kunst is alleen te begrijpen als je de Bijbel kent) en bij taal/literatuur (veel boeken van de lijst gaan over religie of verwijzen naar de Bijbel).
De hele islam is daarbij vergeleken een duivenscheet in onze geschiedenis, daar hoef je de details niet van te kennen om het leven in Nederland te begrijpen. Er is echt niet meer dan een lesuur voor nodig om uit te leggen wat de islam is, wat de geschiedenis is, welke feestdagen en gebruiken er zijn en wat de positie nu is. Vooruit, nog twee uurtjes huiswerk en klaar. Opvattingen over de schepping vallen al samen met lessen over de Bijbel.
Ik vind wel dat je op school moet leren wat er in de Bijbel staat, net zoals je de belangrijkste sprookjes van Grimm moet kennen, en de Edda's, plus de belangrijkste Keltische en Griekse mythologie, en de boeken uit de literaire canon. Daar wordt zo vaak naar verwezen in onze cultuur dat je er niet buiten kunt. Dus weten wat erin staat, je hoeft het niet te geloven.
Verder lijkt me dat een goed onderwerp voor een spreekbeurt.
Een probleem is natuurlijk dat moslims hun geloof op een openbare school niet thuis houden. Een katholiek kind zal een dagje "ziek zijn" als er communie moet worden gedaan of zo, om maar te verhullen dat ze katholiek zijn want dat is privé. Moslims hebben het echter de godganse dag over hun geloof (vooral "dat mag ik niet van mijn geloof" en "dat moet ik van mijn geloof").
Voorbeeld: "wil je een snoepje?"
Vastende katholiek: "Nee dank u!"
Vastende moslim: "Nee, dat mag ik niet van mijn geloof, het is nu Ramadan, ik mag pas na zonsondergang weer eten." En dat verontwaardigd zijn of je een oneerbaar voorstel hebt gedaan.
Niet al het snoep. Turks fruit niet, om maar wat te noemen.quote:Op zondag 10 juni 2018 08:28 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Snoep mogen ze ook buiten de ramadan niet, wordt van varken gemaakt.
Je zult om de wereld om je heen te kunnen begrijpen toch iets van religie of godsdienst moeten weten. Als je religies helemaal uit het onderwijs wilt verbannen kun je geen les geven.quote:Op zondag 10 juni 2018 09:34 schreef MevrouwPuff het volgende:
De vraag in de OP is interessant zeker gezien het bericht waaruit het voortkomt, maar ik vraag me het volgende af:
Is het nu wel duidelijk wat het inhoudt om een openbare school te zijn? Het wordt door velen hier ingevuld als een atheïstische school, met de interpretatie dat als je daar heen gaat, je van ‘atheïstische komaf’ bent.
Echter lijkt dat niet de praktijk van alledag. Hoe vul je dat goed in? Wat is een openbare signatuur?
NIettemin is het een geldig punt dat de OP zich volledig richt op de zandbakimport en onze eigen voorouderreligies volledig buiten beschouwing laat. Net als de Oosterse religies overigens.quote:Op zondag 10 juni 2018 06:35 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat heet geen Odinisme anders had elke week zeven woensdagen. En de weekdagen zijn genoemd naar hemellichamen die genoemd waren naar Romeinse goden, alleen kregen wij een germaanse vertaling ervan. Voor Saturnus kenden ze geen goede vertaling dus kennen we zaterdag.
Odinisme is een relatief nieuw begrip en wordt meestal gebruikt door extreem-rechtse groepen die niks met Joden te maken willen hebben, dus ook niet met de goden uit het christendom. Odinisme is doorgaans in grote lijnen modern christendom maar dan met Odin als God. Geloofsconcepten uit het heidendom kom je er niet tegen (dat geldt ook voor diverse andere moderne heidense stromingen).
Ja, akkoord je kunt die religies uiteraard ook nog vermelden, maar het wordt zo wel langzamerhand een heel uitgebreid lesaanbod. Ondoenlijk bijna.quote:Op zondag 10 juni 2018 11:42 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
NIettemin is het een geldig punt dat de OP zich volledig richt op de zandbakimport en onze eigen voorouderreligies volledig buiten beschouwing laat. Net als de Oosterse religies overigens.
Dat is wel een mooi rijtje voorwaarden waaraan een openbare school zou moeten voldoen wmb.quote:Op zondag 10 juni 2018 11:40 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Je zult om de wereld om je heen te kunnen begrijpen toch iets van religie of godsdienst moeten weten. Als je religies helemaal uit het onderwijs wilt verbannen kun je geen les geven.
Kenmerken van openbaar onderwijs zijn wat mij betreft:
- geen gezamenlijk gebed aan het begin van de schooldag/week
- geen rituele handelingen in de school, ook niet op religieuze feestdagen
- geen rekening houden met religieuze feestdagen in de vakantieplanning (merk op dat kerst, pasen, hemelvaart en pinksteren inmiddels een sterke culturele component hebben, carnaval ook maar plaatselijk).
- geen religieuze symbolen in de school
- geen alternatieve feiten uit een geloof gelijkstellen aan wetenschappelijke feiten en deze ook niet noemen
- geen kinderen of onderwijzers weigeren op grond van geloof
- geen evangelisatie/bekeerpogingen in of om de school
- leerlingen niet beperken op geloofsgronden. Dat Ali geen varkensvlees mag wil niet zeggen dat de hele klas geen ham op brood mag. En als Ali toch ham wil, dan laat je hem want het is niet aan de openbare school om op geloofsregels te wijzen (heeft Ali pinda-allergie dan hou je er natuurlijk wel rekening mee, want je mag leerlingen niet in gevaar brengen).
- heilige boeken worden alleen in een niet-religieus kader gelezen.
- geen gebedsruimtes.
Wat is het doel van de les ? Besef creëren dat er heel veel verschillende religies zijn (filosfie/levenschouwing) , meer context creëren bij vaderlandse geschiedenis (geschiedenis) of kennis geven over de geloven die men in de hedendaagse maatschappij en/of wereld tegenkomt (maatschappijleer) ?quote:Op zondag 10 juni 2018 11:45 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, akkoord je kunt die religies uiteraard ook nog vermelden, maar het wordt zo wel langzamerhand een heel uitgebreid lesaanbod. Ondoenlijk bijna.
Ja, klopt. Maar de oosterse religies hebben weinig weerslag gehad op de Nederlandse cultuur, dus hoeft dat niet zo nodig op school. Je hoort sowieso alleen dat op school te leren wat relevant is voor een leven in Nederland (ook in andere vakken).quote:Op zondag 10 juni 2018 11:42 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
NIettemin is het een geldig punt dat de OP zich volledig richt op de zandbakimport en onze eigen voorouderreligies volledig buiten beschouwing laat. Net als de Oosterse religies overigens.
Dat gaat veel te ver. Zeker actief meedoen aan meditatie is levensgevaarlijk (er zijn mensen die daar helemaal van over de rooie gaan).quote:Op zondag 10 juni 2018 11:53 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Vooral gericht op zaken zoals een keer een feestje van een geloof beleven, meditatie beleven.
Dat lijkt mij meer iets voor de middelbare school gezien het abstracte denkvermogendat ervoor nodig is.quote:De rode draad door de verschillende geloven heen en leren dat mensen verschillende denken over dit soort zaken.
Als het om een openbare school gaat kunnen de kinderen elk geloof hebben. Hoe ze met een ander geloof kunnen samenleven hangt sterk met die achtergrond samen. Het lijkt mij daarom niet de taak van de openbare school daar iets mee te doen, dat is een taak voor de ouders of eventueel de religieuze leider.quote:Op de middelbare zet je dit voort, gericht op maatschappelijk, kennismaken met verschillende groepen. Overeenkomsten en verschillen. Gericht op hoe leef je samen.
Dat lijkt mij een bijzonder nutteloos vak, zonde van de tijd. Wie er meer over wil weten kan dat beter als zelfstudie doen. Dan kunnen de kinderen zich ook meer richten op wat overeenkomt met hun eigen ideeën en gevoelens, en dus meer richting mystiek gaan.quote:Daarnaast een keuzevak religie, waarin dieper ingegaan wordt op verschillende geloofssysteem en geloofsgeschiedenis.
Het lijkt mij voldoende te weten welke impact (en waarom) religie op het verloop van de geschiedenis had.quote:Bij een vak als geschiedenis voeg je ook wat geloofsgeschiedenis toe, alleen dan de historische versie ipv de religieuze versie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |