https://www.telegraaf.nl/(...)er-moskee-schoolreis Een groot aantal Nederlandse scholen organiseert klassikale bezoeken aan moskeeën. Niet zelden wordt scholieren hier uitgelegd ’hoe ze moeten bidden’. Ouders die dit onwenselijk vinden, maken weinig kans dat hun protest wordt gehonoreerd. Moskeebezoek valt onder het verplichte vak ’burgerparticipatie’.
De familie Idema uit Eindhoven - die niet onder haar echte naam wil praten - kreeg een email van school met de aankondiging van een 'praktijkles' voor één van de kinderen. Het Antoon Schellenscollege had voor tweedejaars leerlingen een excursie van een uur gepland naar de Al Fourqaan-moskee van de stichting Waqf.
Dat deze salafistische moskee omstreden is omdat hier strijders voor de jihad zouden worden geronseld en omdat er aartsconservatieve predikers optreden, werd er niet bij vermeld. De Idema’s wisten dit alles niet, maar zij zagen het moskeebezoek van begin af niet zitten om principiële redenen. Vader Idema: ,,Ik wil niet dat mijn zoon rare bewegingen moet maken in opdracht van een of andere geestelijke, die gelooft in iets dat niet bestaat.” Mevrouw Idema was al net zo sceptisch, maar net als haar man zag zij er tegenop om kritische vragen te stellen want ’dan word je gelijk gezien als rechts’. Dus ging zoonlief mee op excursie. Vader Idema: ,,Gelukkig was het alleen een rondleiding met hapjes en hoefden ze niet te bidden."
Bij andere moskee-excursies wordt wél gebeden. Zo gingen scholieren van een openbare basisschool in Ommen op de knieën, hiertoe gesommeerd door een imam van de Ghulzar-e-Medina-moskee in Zwolle. ’Kijk tussen je voeten’, instrueerde de imam. ’Ellebogen van de grond af, handen dicht bij de oren’. Het filmpje van de exercitie werd op internet massaal gedeeld en riep veel verontwaardiging op. Wat deden die niet-islamitische kinderen daar met hun neuzen op het tapijt in een moskee, die notabene ook is bezocht door een radicale Pakistaanse imam?
Diyanet
Het zijn maar enkele voorbeelden in een lange lijst van bezoeken door Nederlandse scholieren aan moskeeën, die óf vallen onder het Turkse staatsorgaan voor godsdienstzaken, Diyanet - dat horig is aan de autoritaire president Erdogan - óf aan gebedshuizen, die niet zelden worden gefinancieerd vanuit ondemocratische Arabische landen en die een dubieuze reputatie hebben als broedplaats van obscuur islamistisch gedachtegoed.
Onderzoeker Henk Rijkers bracht het moskeebezoek door Nederlandse scholen in kaart voor het conservatieve initiatief Cultuur Onder Vuur. De excursies vallen onder 'kerndoel 38' uit de onderwijswet, zegt Rijkers. ,,Daar staat: ’Leerlingen leren hoofdzaken over geestelijke stromingen, die in de Nederlandse multiculturele samenleving een belangrijke rol spelen’. In de praktijk blijkt dit vooral neer te komen op moskeebezoek.” Rijkers, zelf belijdend katholiek, krijgt uit de reacties die hij verzamelde de indruk ’dat kerkbezoek er nogal eens bij inschiet’.
De moskeebezoeken zijn verplicht als ze deel uitmaken van het reguliere lesprogramma. Kinderen thuis houden kan alleen door vroegtijdig bezwaar in te dienen. De schoolleiding kan dan besluiten om hen een vervangende opdracht te laten uitvoeren.
Hoeveel scholen moskeebezoek aanbieden, kon minister Slob (Onderwijs) in antwoord op vragen van de Partij voor de Vrijheid niet zeggen. Volgens de christelijke scholenkoepel Verus heeft 41% van de bijzondere scholen een moskee-excursie op het programma staan. Henk Rijkers: ,,Er zijn in Nederland ongeveer 7500 scholen voor basis- en voortgezet onderwijs. Als we uitgaan van de cijfers van Verus, betekent dit dat zeker drieduizend scholen aan moskeebezoek doen.”
Schooldirecties, die werden benaderd, reageren zeer terughoudend. Volgens een woordvoerster van het Antoon Schellenscollege worden de moskeebezoeken ’in goed overleg voorbereid’. ,,We willen dat leerlingen een breder beeld krijgen van religies. En als ouders geen moskeebezoek wensen, bieden we een alternatief programma aan.”
Anti-westers
PVV-Kamerlid Harm Beertema wil dat de bezoeken aan islamitische gebedshuizen sowieso stoppen. ,,Scholen hebben geen idee van de achtergronden van de plaatselijke moskee. Noch qua financiering, noch van wat daar gepredikt wordt,” zegt Beertema, wijzend op de antiwesterse en antisemitische teksten die niet zelden in de moskeeën klinken.
Het Kamerlid ontvangt regelmatig mails van bezorgde ouders. Een moeder schrijft: ’Het is voor mij erg dubbel. Aan de ene kant denk ik ’wat maakt het uit’, maar aan de andere kant vind ik de islam heel erg gevaarlijk. Daarnaast wil ik ook niet dat mijn zoontje een buitenstaander wordt in zijn klas door hier stampij over te maken en hem niet mee te laten gaan’.
Sommige islamcritici, onder wie de Amerikaan Robert Spencer, die spreekt over een ’heimelijke jihad’, zien de moskeebezoeken en het bidden als onderdeel van islamitische zendingsdrang. Brahim Bourzik, hoofdredacteur van de Moslimkrant, is het met die analyse niet eens, maar hij maant wel tot omzichtigheid. ,,Klassikale bezoeken aan kerken, synagoges en moskeeën is pedagogisch best een goed idee. Maar de kinderen laten bidden - het gebed is een van de zuilen van de islam - gaat te ver. Zeker in deze gepolariseerde tijden moet je met dit soort zaken voorzichtig omgaan.”