abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zaterdag 9 juni 2018 @ 19:26:16 #1
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_179696662
https://www.telegraaf.nl/(...)er-moskee-schoolreis

Een groot aantal Nederlandse scholen organiseert klassikale bezoeken aan moskeeën. Niet zelden wordt scholieren hier uitgelegd ’hoe ze moeten bidden’. Ouders die dit onwenselijk vinden, maken weinig kans dat hun protest wordt gehonoreerd. Moskeebezoek valt onder het verplichte vak ’burgerparticipatie’.

De familie Idema uit Eindhoven - die niet onder haar echte naam wil praten - kreeg een email van school met de aankondiging van een 'praktijkles' voor één van de kinderen. Het Antoon Schellenscollege had voor tweedejaars leerlingen een excursie van een uur gepland naar de Al Fourqaan-moskee van de stichting Waqf.



Dat deze salafistische moskee omstreden is omdat hier strijders voor de jihad zouden worden geronseld en omdat er aartsconservatieve predikers optreden, werd er niet bij vermeld. De Idema’s wisten dit alles niet, maar zij zagen het moskeebezoek van begin af niet zitten om principiële redenen. Vader Idema: ,,Ik wil niet dat mijn zoon rare bewegingen moet maken in opdracht van een of andere geestelijke, die gelooft in iets dat niet bestaat.” Mevrouw Idema was al net zo sceptisch, maar net als haar man zag zij er tegenop om kritische vragen te stellen want ’dan word je gelijk gezien als rechts’. Dus ging zoonlief mee op excursie. Vader Idema: ,,Gelukkig was het alleen een rondleiding met hapjes en hoefden ze niet te bidden."

Bij andere moskee-excursies wordt wél gebeden. Zo gingen scholieren van een openbare basisschool in Ommen op de knieën, hiertoe gesommeerd door een imam van de Ghulzar-e-Medina-moskee in Zwolle. ’Kijk tussen je voeten’, instrueerde de imam. ’Ellebogen van de grond af, handen dicht bij de oren’. Het filmpje van de exercitie werd op internet massaal gedeeld en riep veel verontwaardiging op. Wat deden die niet-islamitische kinderen daar met hun neuzen op het tapijt in een moskee, die notabene ook is bezocht door een radicale Pakistaanse imam?



Diyanet
Het zijn maar enkele voorbeelden in een lange lijst van bezoeken door Nederlandse scholieren aan moskeeën, die óf vallen onder het Turkse staatsorgaan voor godsdienstzaken, Diyanet - dat horig is aan de autoritaire president Erdogan - óf aan gebedshuizen, die niet zelden worden gefinancieerd vanuit ondemocratische Arabische landen en die een dubieuze reputatie hebben als broedplaats van obscuur islamistisch gedachtegoed.

Onderzoeker Henk Rijkers bracht het moskeebezoek door Nederlandse scholen in kaart voor het conservatieve initiatief Cultuur Onder Vuur. De excursies vallen onder 'kerndoel 38' uit de onderwijswet, zegt Rijkers. ,,Daar staat: ’Leerlingen leren hoofdzaken over geestelijke stromingen, die in de Nederlandse multiculturele samenleving een belangrijke rol spelen’. In de praktijk blijkt dit vooral neer te komen op moskeebezoek.” Rijkers, zelf belijdend katholiek, krijgt uit de reacties die hij verzamelde de indruk ’dat kerkbezoek er nogal eens bij inschiet’.

De moskeebezoeken zijn verplicht als ze deel uitmaken van het reguliere lesprogramma. Kinderen thuis houden kan alleen door vroegtijdig bezwaar in te dienen. De schoolleiding kan dan besluiten om hen een vervangende opdracht te laten uitvoeren.

Hoeveel scholen moskeebezoek aanbieden, kon minister Slob (Onderwijs) in antwoord op vragen van de Partij voor de Vrijheid niet zeggen. Volgens de christelijke scholenkoepel Verus heeft 41% van de bijzondere scholen een moskee-excursie op het programma staan. Henk Rijkers: ,,Er zijn in Nederland ongeveer 7500 scholen voor basis- en voortgezet onderwijs. Als we uitgaan van de cijfers van Verus, betekent dit dat zeker drieduizend scholen aan moskeebezoek doen.”

Schooldirecties, die werden benaderd, reageren zeer terughoudend. Volgens een woordvoerster van het Antoon Schellenscollege worden de moskeebezoeken ’in goed overleg voorbereid’. ,,We willen dat leerlingen een breder beeld krijgen van religies. En als ouders geen moskeebezoek wensen, bieden we een alternatief programma aan.”

Anti-westers
PVV-Kamerlid Harm Beertema wil dat de bezoeken aan islamitische gebedshuizen sowieso stoppen. ,,Scholen hebben geen idee van de achtergronden van de plaatselijke moskee. Noch qua financiering, noch van wat daar gepredikt wordt,” zegt Beertema, wijzend op de antiwesterse en antisemitische teksten die niet zelden in de moskeeën klinken.

Het Kamerlid ontvangt regelmatig mails van bezorgde ouders. Een moeder schrijft: ’Het is voor mij erg dubbel. Aan de ene kant denk ik ’wat maakt het uit’, maar aan de andere kant vind ik de islam heel erg gevaarlijk. Daarnaast wil ik ook niet dat mijn zoontje een buitenstaander wordt in zijn klas door hier stampij over te maken en hem niet mee te laten gaan’.

Sommige islamcritici, onder wie de Amerikaan Robert Spencer, die spreekt over een ’heimelijke jihad’, zien de moskeebezoeken en het bidden als onderdeel van islamitische zendingsdrang. Brahim Bourzik, hoofdredacteur van de Moslimkrant, is het met die analyse niet eens, maar hij maant wel tot omzichtigheid. ,,Klassikale bezoeken aan kerken, synagoges en moskeeën is pedagogisch best een goed idee. Maar de kinderen laten bidden - het gebed is een van de zuilen van de islam - gaat te ver. Zeker in deze gepolariseerde tijden moet je met dit soort zaken voorzichtig omgaan.”
pi_179696776
Eng hoor andere culturen, de stap van leren hoe moslims bidden naar IS strijder is natuurlijk bijzonder klein.
Even a broken clock is right twice a day.
  zaterdag 9 juni 2018 @ 19:38:34 #3
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_179696870
Als het enkel moskee bezoek is dan is het wel kwalijk. Als ze ook netjes langs kerken, synagoge's en tempels gaan dan zou het prima onderdeel kunnen zijn van een gebalanceerde levensbeschouwing.

Maar goed, het artikel suggereert zelf ook al dat daar de schoen wringt.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_179696970
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2018 19:38 schreef AgLarrr het volgende:
Als het enkel moskee bezoek is dan is het wel kwalijk. Als ze ook netjes langs kerken, synagoge's en tempels gaan dan zou het prima onderdeel kunnen zijn van een gebalanceerde levensbeschouwing.

Maar goed, het artikel suggereert zelf ook al dat daar de schoen wringt.
Dit is ook niet iets van de laatste tijd, zo'n 20 jaar geleden moest ik dit ook. Toen ben ik ook niet gegaan uit eigen principes. Enige waar ik toen heen ben geweest is de kerk, omdat ik die wilde beklimmen.

Ik vind dat dit een keuze moet zijn van de ouders en leerlingen zelf, niet van de school. Als vind ik gaan naar een moskee als dat wel heel erg dom
pi_179696990
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2018 19:38 schreef AgLarrr het volgende:
Als het enkel moskee bezoek is dan is het wel kwalijk. Als ze ook netjes langs kerken, synagoge's en tempels gaan dan zou het prima onderdeel kunnen zijn van een gebalanceerde levensbeschouwing.
Nee.
pi_179696991
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2018 19:33 schreef danos het volgende:
Eng hoor andere culturen, de stap van leren hoe moslims bidden naar IS strijder is natuurlijk bijzonder klein.
Dit.
Weggegaan en opgerot
pi_179696993
Ik las dit en dacht daar komt een topic over op FOK!. :D.

Maar goed, idd vreemde zaak toch.
I´m back.
pi_179697009
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2018 19:33 schreef danos het volgende:
Eng hoor andere culturen, de stap van leren hoe moslims bidden naar IS strijder is natuurlijk bijzonder klein.
Als je de verhalen mag geloven zijn de meeste van de ploflims pas net een beetje gaan bidden.
pi_179697036
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2018 19:33 schreef danos het volgende:
Eng hoor andere culturen, de stap van leren hoe moslims bidden naar IS strijder is natuurlijk bijzonder klein.
Is niet eng, maar of je verplicht meegesleept moet worden naar een moskee, lijkt me an sich niet een overbodige vraag, toch? Je kunt ook over de islam lezen gewoon.
I´m back.
pi_179697087
Het zou ook een mooi uitstapje kunnen zijn om kritisch te leren denken. Dat de docent via kennis en filosofie de kinderen stimuleert om zélf na te denken.

Dan kan de moskee bezocht worden om het allemaal eens echt te zien, een veldexcursie zoals een bioloog de natuur ook in het echt bekijkt.

Maar goed, het lesmateriaal zal wel weer vooral om begrip draaien, respect jeweettoch.
  zaterdag 9 juni 2018 @ 19:50:38 #11
16715 Mylene
*schatje*
pi_179697095
Kennelijk hebben die ouders niet vroegtijdig bezwaar aangemaakt, niet zeiken dan.
  zaterdag 9 juni 2018 @ 19:51:17 #12
117098 Hathor
Effe niet
pi_179697109
Tief op met je moskeebezoek, op wat voor wijze is dit leerzaam?
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_179697189
Zijn er eigenlijk voorbeelden van edgy pubers die een beetje te kritisch gaan doen tijdens zo'n schoolreisje?
pi_179697194
Gaan de moslimkinderen op die scholen ook op excursie naar de kerk waar ze verplicht moeten bidden?
En naar de Synagoge?

Anders slaat dit natuurlijk helemaal nergens op.
  zaterdag 9 juni 2018 @ 19:55:57 #15
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_179697200
Volgende week naar de slager sudderlapjes proeven.
En daarna een darkroom en de Bananenbar.

Alles voor de diversiteit. :Y
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  zaterdag 9 juni 2018 @ 19:58:46 #16
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_179697235
Nooit gedaan dit vroeger op school.
  zaterdag 9 juni 2018 @ 19:59:23 #17
117098 Hathor
Effe niet
pi_179697246
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2018 19:58 schreef WheeledWarrior het volgende:
Nooit gedaan dit vroeger op school.
Ik zou het ook pertinent geweigerd hebben als ik toen wist wat ik nu weet. Dan schorsen ze me maar.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_179697413
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2018 19:51 schreef Hathor het volgende:
Tief op met je moskeebezoek, op wat voor wijze is dit leerzaam?
Op velerlei wijzes.
Voor jou zou het ook leerzaam zijn.
Lijkt je dit iets?
pi_179697419
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2018 19:55 schreef Blueheeler het volgende:
Gaan de moslimkinderen op die scholen ook op excursie naar de kerk waar ze verplicht moeten bidden?
En naar de Synagoge?

Anders slaat dit natuurlijk helemaal nergens op.
Waarschijnlijk niet nee. Ook de NLse kinderen niet. En synagoges zijn er niet overal trouwens. Kerken zijn er voor de babyboomers en ouder.
I´m back.
  zaterdag 9 juni 2018 @ 20:07:21 #20
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_179697464
Een kijkje in zo'n verouderde ideologie kan best interessant zijn mits ze wel een eerlijk verhaal vertellen.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  zaterdag 9 juni 2018 @ 20:09:12 #21
117098 Hathor
Effe niet
pi_179697495
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2018 20:05 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Op velerlei wijzes.
Voor jou zou het ook leerzaam zijn.
Lijkt je dit iets?
Nee het lijkt me helemaal niks, het enige wat je er kan leren is denk ik dat moslims een ontzettend slechte smaak hebben wat vloerkleedjes betreft. Ik pas voor een bezoek aan een moskee, en zou mijn kinderen daar ook van weghouden. dat ik verder geen kinderen heb doet daar niks aan af. :')
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_179697772
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2018 20:09 schreef Hathor het volgende:

[..]

Nee het lijkt me helemaal niks, het enige wat je er kan leren is denk ik dat moslims een ontzettend slechte smaak hebben wat vloerkleedjes betreft. Ik pas voor een bezoek aan een moskee, en zou mijn kinderen daar ook van weghouden. dat ik verder geen kinderen heb doet daar niks aan af. :')
Misschien moet je het gewoon eens proberen? Veel moskeeën hebben zo nu en dan een open dag, waar je vrijblijvend kan komen kijken en een praatje maken.

Baat het niet, dan schaadt het niet, toch?
  zaterdag 9 juni 2018 @ 20:23:05 #23
117098 Hathor
Effe niet
pi_179697792
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2018 20:22 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Misschien moet je het gewoon eens proberen? Veel moskeeën hebben zo nu en dan een open dag, waar je vrijblijvend kan komen kijken en een praatje maken.

Baat het niet, dan schaadt het niet, toch?
Ik heb er gewoon geen interesse in, kan dat niet dan? Ik ga verder ook niet naar een kerk of een synagoge of zo, dus wat dat betreft maak ik geen onderscheid.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_179697794
Beetje bidden in een moskee :') :') :') :') :')

Tyf op met die zooi
Ik zwaai naar dieren.
  zaterdag 9 juni 2018 @ 20:26:31 #25
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_179697871
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2018 20:22 schreef Hamzoef het volgende:

[..]
Baat het niet, dan schaadt het niet, toch?
Helemaal waar.
Alleen jammer dat het nogal eenrichtingsverkeer is..
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')