abonnement Unibet Coolblue
pi_179689741
Extreme regen in Guangzhou: 'Dit hebben ze hier nog nooit meegemaakt'


Bijna 73.000 mensen in het zuidoosten China zijn geėvacueerd in verband met hevige overstromingen. In de miljoenenstad Guangzhou is het openbare leven verstoord en staat het water in de straten.

De hevige buien zijn meegekomen met tyfoon Ewiniar die over de zuidoostkust van China raasde. In provincie zijn zeker vijf mensen omgekomen. Een aantal mensen zou zijn geėlektrocuteerd in onder water gelopen straten.

De Nederlander Arie van Helden, die op zakenreis is in China, kwam gisteren aan in Guangzhou. "Ik werd door een zakenrelatie opgehaald op het station en naar het hotel gebracht. Dat is een afstand van een paar kilometer en daar hebben we in totaal drie uur over gedaan. Veel wegen waren slecht begaanbaar, sommige helemaal niet. Ze stonden helemaal vol met water."

Auto's halfvol water
Zijn collega Maarten van Fraassen zegt dat de mensen in de regentijd wel wat gewend zijn, maar dat de regenval van gisteren ongekend was. "Ik heb zojuist een vergadering gehad met een klant die hier al vijftien jaar woont en die zei dat ze nog nooit zoiets heeft meegemaakt. Ze liet me een foto zien van de parkeergarage in haar appartement en de auto's stonden halfvol met water."

De twee Nederlanders exporteren groenten en fruit naar China. Normaal gesproken ontmoeten ze klanten op een grote markt van een groothandel, maar dat zit er nu niet in, zegt Van Fraassen. "Die markt is eigenlijk 24 uur per dag, 7 dagen in de week open, maar nu is hij maar voor een klein deel open. Gelukkig kunnen sommige klanten nog wel naar ons hotel komen dat wat hoger gelegen is. Andere delen van de stad zijn zwaarder geraakt."

Maandag hopen de fruithandelaren weer verder te reizen, mits dat mogelijk is. Veel treinverkeer ligt op het moment plat en gisteren ondervond het vliegverkeer ook grote hinder.

Voor de duizenden Chinezen die geėvacueerd zijn, is te hopen dat het regenwater snel wegtrekt. Er zijn drieduizend noodvoorzieningen geopend in de provincie om mensen op te vangen, in onder andere tenten waar ze kunnen overnachten op veldbedden.

https://nos.nl/artikel/22(...)ooit-meegemaakt.html

Zie ook: WKN / Hurricane Season 2018: A new dawn
pi_179689766
Wauw. En dan te bedenken dat de Chinezen over de meest moderne technieken zeggen te beschikken en dan weten ze hun eigen mensen niet tegen moeder natuur te beschermen. Misschien dan Nederland met zijn water expertise wat kan bijdragen. (en verdienen natuurlijk)
  zaterdag 9 juni 2018 @ 12:14:24 #4
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_179689790
quote:
11s.gif Op zaterdag 9 juni 2018 12:12 schreef rmrt2010 het volgende:
Wauw. En dan te bedenken dat de Chinezen over de meest moderne technieken zeggen te beschikken en dan weten ze hun eigen mensen niet tegen moeder natuur te beschermen. Misschien dan Nederland met zijn water expertise wat kan bijdragen. (en verdienen natuurlijk)
als er hier net zo veel water zou vallen als daar zouden wij ook zwemmen door de steden
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
pi_179689820
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 juni 2018 12:14 schreef cherrycoke het volgende:

[..]

als er hier net zo veel water zou vallen als daar zouden wij ook zwemmen door de steden
Idd ja...een halve meter water kan Nederland ook niet aan.
  zaterdag 9 juni 2018 @ 12:29:27 #6
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_179689988
Pff een paar druppels water en het hele land ligt op z'n gat. Het Chinese KNMI heeft zeker ook weer een code rood afgegeven, ze moeten zich niet zo aanstellen joh.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_179733333
Ik hoop dat dit zwarte humor of satire is, hier in Nederland zorgen de steeds voorkomende hoosbuien al steeds meer voor overlast, dergelijke situaties zijn helaas nog altijd nog te voorspellen. En zelfs als ze wel te voorspellen, is het niet mogelijk iedereen en alles hierop voor te bereiden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')