abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_179801222
registreer om deze reclame te verbergen
Wij hebben combinatieklassen, omdat de school klein is. Maar ik ben daar ook erg blij mee. Op die manier horen de meeste leerlingen een keer bij de jongsten uit de klas en een moment bij de oudsten van de klas. En het is vooral een gevoel, maar ik heb het idee dat beide rollen goed zijn voor een kind. O+
pi_179865440
Ik zie wel goed de voor- en nadelen van die combiklassen. Aangezien I van januari is en daarom in principe lang zal kleuteren vraag ik me af hoe zij het zal vinden om met ruim zes jaar nog tussen kinderen van 4 te zitten.

Wij krijgen de laatste tijd voortdurend 'voorstellingen' van I. Of in de vorm van poppenkast, of dansuitvoeringen.En lang ook: dan staat ze gerust tien minuten te dansen en te zingen.
Aankomende woensdag geven alle kleuters op school een toneelvoorstelling. I kent het liedje en het dansje al uit haar hoofd. Ben zo benieuwd hoe ons podiumbeest dat gaat vinden. Ik denk echt, zoals ze nu is, dat theater helemaal iets voor haar gaat zijn. O+ .

Oh, en ze heeft haar eerste uitnodiging voor een verjaardagsfeestje van een klasgenootje binnen. O+ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_179865887
Ah wat lief Franny! Een echt podiumbeest O+
B is van februari dus ik voorzie ook leuke maanden aan het einde van groep 2.....zeker omdat hij nu ook steeds naar de oudere kindjes trekt.

En kom ik weer, mijn vrouw heeft voor groep 6/7 gestaan, zij heeft daarna aangegeven nooit meer voor een combinatieklas te willen staan. 2 klassen voorbereiden, aan 1 klas lesgeven, de andere voor zichzelf laten werken etc etc. Bij haar op school kreeg je ook geen extra taken als je een combinatieklas had omdat het zoveel werk was.

Wij zijn zaterdag met B naar Lego Discovery Center in Oberhausen geweest. Wat was dat leuk! B is helemaal Lego gek dus die had een feestje. Klein opgezet, maar genoeg te doen. Vooral de Lego Ninjago baan en de racebanen waren een hit. Bij de Ninjagobaan had je een klein gangetje met laserstralen, die kon je in level 1,2 of 3 zetten en rennen/springen maar. Zorgen dat je geen laserstraal raakt. De racebanen waren erg populair, je moest dan een lego auto of motor maken en die kon je dan op de banen testen.
Ook nog een korte Lego workshop gevolgd en in 2 kleine attracties gezeten.
Kortom een aanrader! En Sealife zit ernaast dus je kan het combineren. De meeste mensen vermaken zich er een uur of 2 a 3 maar B wilde na 4 uur eigenlijk nog niet weg. O+
pi_179869041
registreer om deze reclame te verbergen
Franny. Dat nadeel gaan wij ook krijgen inderdaad. Ik heb dit weekend de klassenindeling gekregen en vanaf volgend jaar zijn er twee groepen 1/2 en een groep 3. Dus Riley blijft in groep 1/2. Maar krijgt straks wel andere juf. Gelukkig nog wel met haar beste vriendinnetje. O+

Exode. Klinkt als als een gelaagd uitje. O+
pi_179869338
Wat leuk Exode! Ik zet het hier op de lijst, net zo’n LEGO fan thuis zal dit een heel goed uitje zijn :D

Ik zie het probleem niet met combinatie klassen, maar F zit dan ook op een Jenaplan school waarbij dit onderdeel is van de filosofie. Hij heeft in de klas een maatje gekregen, die al 6 is, en dat werkt heel goed. De oudere kleuters worden veel apart genomen nu, ter voorbereiding voor hun voorstelling maar ook al voor het wennen in hun nieuwe stamgroep. :)

Het eerste partijtje zaterdag ging goed! Heel spannend bij de start, ik (en de andere ouders) ben nog even gebleven. Ze hebben cakejes versierd, gedanst en geknutseld :)
pi_179875556
Hier zijn alleen de groepen 1-2 gecombineerd. Daarna zijn er oer leerjaar twee klassen. Ben heel benieuwd want er zijn nu 4! Groepen 1/2 waarvan 2 groepen 3 gemaakt gaan worden.
pi_179878273
registreer om deze reclame te verbergen
Wij hebben bewust voor Jenaplan gekozen en wat vond Djenna het fijn. Maar we gaan over twee weken verhuizen naar een durp, dus dan veranderen we van school per het nieuwe schooljaar. Het is wel een levendig dorp. Er wordt daar heel bewust voor alleen combiklassen gekozen. Ze hebben daar 3 x 1/2, 3 x 3/4, 3 x 5/6 en 3 x 7/8. Geen officiele Jenaplan school, maar wel veel imput van daaruit. En daar ben ik blij om.

Djenna lijkt heel erg op mij qua karakter. Begint klein, kat uit de boom kijkend. Maar bloeit gaanderweg op. In zo'n combiklas komt ze volledig tot haar recht op die manier. Ik ben fan!
pi_179878569
Hier hebben we een aparte groep 1 en aparte groep 2.
Ow zit nu in 1 en gaat naar 2.
Ook Ow is van januari en eigenlijk is hij nu al toe aan 3. Hij vraagt ook soms of hij naar 3 mag als hij 6 is..

Toch zien we wel hoe het straks gaat, sociaal emotioneel is hij nog echt een kleuter.

Helaas gaat zn beste vriendje van school, dus dat wordt ook nog wel even een probleem. Het is de enige persoon in de klas bij wie hij wil spelen.

Mijn over drie maanden kleuter kan niet wachten tot hij naar school mag! Hij vindt het alleen heel “stom” dat hij niet bij Ow in de klas mag. Afgelopen week liet hij even horen dat hij al net zo goed kan tellen en lezen als Ow (lees: nog geen enkel begrip hoor, gewoon nadoen ;) ).
Maar eerst moet die luier maar eens uit ;)
pi_179881266
Hier ook januari kinderen. Oudste is zeer zeker toe aan groep 3, loopt cognitief vrij ver voor maar heeft sociaal emotioneel en fysiek de lange kleutertijd wel goed kunnen gebruiken. Mijn meiden gaan volgend jaar naar een aparte groep 2 en ook daar ben ik blij mee. Ik vermoed dat groep 2 en 3 best wel wat dingen samen gaan doen komend jaar (en 1 en 2 ook wel). In het rapport van J stond ook al dat ze graag de werkjes met wat meer uitdaging doet dus voor haar is dat ook leuk.
pi_179897090
Sneu Loj, dat Ow’s vriendje gaat verhuizen. Dat zou mij ook aan het hart gaan.

I gaat naar een Montessorischool en daarbij zijn combiklassen ook het uitgangspunt. Er zijn 2 groepen 1/2, 3 groepen 3/4/5 en 3 groepen 6/7/8. Ik merk, nu I bijna naar de middenbouw gaat, dat hij die grote kinderen een beetje intimiderend vindt. Maar een deel van de nieuwe groep 5 heeft nog een korte periode bij hem in de klas gezeten toen hij in juni 2016 binnenkwam in groep 1, dus dat zal vast snel weer wennen.

Hij is al in de verschillende klassen op bezoek geweest, zodat de leerkrachten kunnen kijken in welke klas de oudste kleuters het best zouden passen. En als straks de keuze voor de klassenindeling rond is, mogen ze ook nog een aantal ochtenden oefenen. Dus de overgang is ook weer niet zo groot. Ze proberen ook rekening te houden met vriendjes, maar geen garantie natuurlijk.
Venus in pocketformaat
loveli
pi_179897572
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 15:41 schreef Phaidra het volgende:
Sneu Loj, dat Ow’s vriendje gaat verhuizen. Dat zou mij ook aan het hart gaan.

I gaat naar een Montessorischool en daarbij zijn combiklassen ook het uitgangspunt. Er zijn 2 groepen 1/2, 3 groepen 3/4/5 en 3 groepen 6/7/8. Ik merk, nu I bijna naar de middenbouw gaat, dat hij die grote kinderen een beetje intimiderend vindt. Maar een deel van de nieuwe groep 5 heeft nog een korte periode bij hem in de klas gezeten toen hij in juni 2016 binnenkwam in groep 1, dus dat zal vast snel weer wennen.

Hij is al in de verschillende klassen op bezoek geweest, zodat de leerkrachten kunnen kijken in welke klas de oudste kleuters het best zouden passen. En als straks de keuze voor de klassenindeling rond is, mogen ze ook nog een aantal ochtenden oefenen. Dus de overgang is ook weer niet zo groot. Ze proberen ook rekening te houden met vriendjes, maar geen garantie natuurlijk.
Dat laatste is wel goed geregeld.. Hier puzzelen de leerkrachten echt vanuit de input van de kleuterjuffen, maar niet vanuit de praktijk (op wat uitzonderingen naar). Maar misschien ook lastiger met 3 volle kleuterklassen en 4x middenbouw en 4x bovenbouw.

Ze hebben alleen 1 doordraaiochtend over een week of 3. Dan is het eigenlijk al definitief. Dus het is echt hopen dat de kleuterjuf ze goed inschat voor de middenbouw.

D is dit jaar in groep 3 gestart, hij wende echt snel aan de groep 5-ers. Die waren eerst heel zorgzaam, en toen hij mondiger werd, namen ze hem echt op in de groep. Dat vind ik ook wel een voordeel; 2/3e van de groep blijft bij elkaar, dus er hoeven maar 10 kinderen te wennen aan de nieuwe klas en juf/meester. Die draaien zo mee met de groep. De stap is elke keer wel groot, maar toch ook wel weer te doen..
Voordeel van deze structuur is dat hij nu wel erg jong is (dec jarig, kort gekleuterd). Maar in groep 5 is hij toch ook eens de grootste. Bij regulier was hij altijd het ukkie van de klas geweest. Nu heeft hij toch ook eens dat grote broer-gevoel ;)
pi_179897769
Ik vind het mooi om te lezen, de verschillende scholen en werkwijzes. Wij wilden B het liefst naar een Jenaplan school hebben. Voor de verhuizing was dat ook nog eens de school het dichtse bij ons huis.

Nu wonen we in een dorp met 3 scholen, een openbare, een katholieke en een christelijke. Voor de katholieke was een wachtlijst voor de reservelijst....(no kidding). Eigenlijk gingen we blind voor de openbare want wat wij moeten wij als 2 moeders nou op een christelijke school? Maar toch gaan kijken op de christelijke en die is het geworden. Bij de openbare hadden ze overal groepjes en projecten voor. Zodanig dat wij ons afvroegen of ze uberhaupt wel eens in de klas zaten. Dat naast het feit dat de chistelijke dichterbij is en 99% van de kinderen in onze wijk op die school zitten, hebben we daarvoor gekozen.
Daarnaast wonen we in een behoorlijk blank dorp en deze school is wel een beetje gemixt, dat vind ik toch wel fijn voor B eigenlijk. Maar goed de doorslag gaf voor ons met name de afstand, zo praktisch zijn we wel.

B zit in een groep 1/2 groep en is dus van februari, dat wordt normaal gesproken 2,5 jaar kleuteren. Hij moet in zijn leven al lang genoeg stilzitten en serieus bezig zijn, laat hem maar lekker kleuteren.
pi_179898148
Op onze Christelijke school zijn ook een aantal kinderen met 2 moeders :D Ook een boel moslim kinderen trouwens.
pi_179898349
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 16:15 schreef exode het volgende:


B zit in een groep 1/2 groep en is dus van februari, dat wordt normaal gesproken 2,5 jaar kleuteren. Hij moet in zijn leven al lang genoeg stilzitten en serieus bezig zijn, laat hem maar lekker kleuteren.
Precies dat :) De kleuterperiode wordt soms zo onderschat. Het is zo'n ontzettend belangrijke periode.
Ik heb veel kinderen van september t/m december in de klas. De 'bespreekgevalletjes' zeg maar (vroeger lag de grens op september/oktober, nu op december). Ik ervaar toch dat veel van deze jonkies beter af zijn met langer kleuteren dan snel door naar 3. Ze staan nu steviger in hun schoenen, zoeken meer verdieping in hun spel, zijn sociaal-emotioneler een stuk sterker en rijper en kunnen nu veel beter omgaan met tegenslagen.

Ik verwacht nu zelf een september-/oktoberkind en ik stel me al helemaal in op bijna 3 jaar kleuteren. Helemaal prima als dat bij mijn kind past. Het is ook geen zitten blijven, de leeftijdsgrens is alleen iets flexibeler geworden om meer tegemoed te kunnen komen aan de snellere kinderen. Daar zijn er immers ook zat van :)
pi_179898449
Ik was juist blij dat ik een voorjaarskind heb, zodat hij ruim 2 jaar mag kleuteren, en er geen gedoe gaat zijn over wel of niet na anderhalf jaar door naar groep 3. Mijn ervaring is dat het enorm verschilt per school hoe er naar gekeken wordt, of juist dat er alsnog gewoon een starre datum als grens wordt aangehouden.
pi_179898470
We hadden voor D ook 2,5 jaar kleuteren op de planning staan.. Maar afwegend de kans tussen problemen met cognitieve uitdaging, vs sociaal-emotionele ontwikkeling, leek de kans op problemen cognitief toch groter.
Nu in groep 3 heb ik ook geen enkele twijfel aan de keuze (dat juf het nu heeft over nog ergens een jaar versnellen, daar heb ik wel echt mijn twijfels bij). Maar zijn 2 vriendinnen uit dezelfde maand zitten echt heerlijk bij de kleuters. Zonder reden blijven najaarskinderen ook in groep 1-2. En dat werkt prima voor D zijn vriendinnen uit het najaar.
1 kindje vorig jaar hadden ze achteraf wel over moeten doen. Die was vanaf kerst echt helemaal klaar met de kleuters. Alles was klaar voor groep 3 en dat leverde een hoop frustratie op.. Dus het is echt kijken per kind wat werkt..
pi_179898924
Een vriendje van I is net 6 geworden, maar blijft wel een extra jaartje kleuteren omdat hij nog heel onzeker is. Ik vind het mooi dat ze daar zo goed naar kijken, ipv de leeftijdsgrens star te hanteren.

A is van februari, voor hem vind ik het prettig dat hij wat langer zal kleuteren. Sowieso is hij met alles wat later dan I (lopen, praten, tellen, kleuren benoemen, zindelijkheid), als dat zo blijft is het extra prettig dat hij wat meer tijd heeft.
Venus in pocketformaat
loveli
  dinsdag 19 juni 2018 @ 17:22:26 #93
268038 kwakz0r
snowclones you an eggcorn
pi_179899320
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 16:45 schreef Peacefulll het volgende:

[..]

Precies dat :) De kleuterperiode wordt soms zo onderschat. Het is zo'n ontzettend belangrijke periode.
Ik heb veel kinderen van september t/m december in de klas. De 'bespreekgevalletjes' zeg maar (vroeger lag de grens op september/oktober, nu op december). Ik ervaar toch dat veel van deze jonkies beter af zijn met langer kleuteren dan snel door naar 3. Ze staan nu steviger in hun schoenen, zoeken meer verdieping in hun spel, zijn sociaal-emotioneler een stuk sterker en rijper en kunnen nu veel beter omgaan met tegenslagen.

Ik verwacht nu zelf een september-/oktoberkind en ik stel me al helemaal in op bijna 3 jaar kleuteren. Helemaal prima als dat bij mijn kind past. Het is ook geen zitten blijven, de leeftijdsgrens is alleen iets flexibeler geworden om meer tegemoed te kunnen komen aan de snellere kinderen. Daar zijn er immers ook zat van :)
Zo stond ik er ook in, maar nu ik een 3jr8mnd kind heb dat al een beetje rekent en leest vraag ik me toch af of het verstandig is als hij lang kleutert. We zullen wel zien, hoe t gaat in de kleuterklas als hij er eenmaal zit.
  dinsdag 19 juni 2018 @ 17:31:48 #94
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_179899541
Mijn S. Van 1 oktober gaat over naar groep 2. Aan het eind van groep 2 wordt gekeken wat dan het beste is.

1/2 is een combiklas en ze doet al goed mee met groep 2 :').
pi_179899637
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 17:22 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Zo stond ik er ook in, maar nu ik een 3jr8mnd kind heb dat al een beetje rekent en leest vraag ik me toch af of het verstandig is als hij lang kleutert. We zullen wel zien, hoe t gaat in de kleuterklas als hij er eenmaal zit.
Oh dat het per kind heel erg kan verschillen is een gegeven. Zoals bijv de zoon van Deep. Heel fijn dat het zo heeft uitgepakt. En gelukkig is het Jenaplanonderwijs daar ook wel geschikt voor.

Ik blijf het als lkr soms spannend vinden bij sommige kinderen. Met name met die twijfelgevallen. Soms zijn ze voor de zomer sociaal-emotioneel nog helemaal niet toe aan gr 3. Dan maak je in overleg met ouders de keuze om een kind verlengd te laten kleuteren en dan maken ze ineens zo'n sprong dat ze voor de voorjaarsvakantie uitgekakt zijn bij de kleuters.
Gelukkig ervaar ik zelf dat er veel mogelijk is voor kleuters die 'klaar zijn met het spelen'. Maar zeker in een combi met bijv instroom wordt het niveauverschil wel erg groot. Dat vind ik een nadeel aan een combi 1/2. Als je alleen een 2 hebt dan is het aanbieden van materiaal voor de boven-, midden- en ondergroep 2ers een stuk makkelijker. Bij n 1/2 heb je bovengenoemde niveaudelingen + nog de groep 1 (en 0).
Het biedt ook zeker weer voordelen. Achja..... ;) Ieder nadeel....

Ik ben benieuwd hoe het jouw zoon zometeen vergaat op school Kwak. Kijk je ernaar uit of zie je er tegenop?
  dinsdag 19 juni 2018 @ 21:22:35 #96
268038 kwakz0r
snowclones you an eggcorn
pi_179906213
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 17:36 schreef Peacefulll het volgende:

[..]

Oh dat het per kind heel erg kan verschillen is een gegeven. Zoals bijv de zoon van Deep. Heel fijn dat het zo heeft uitgepakt. En gelukkig is het Jenaplanonderwijs daar ook wel geschikt voor.

Ik blijf het als lkr soms spannend vinden bij sommige kinderen. Met name met die twijfelgevallen. Soms zijn ze voor de zomer sociaal-emotioneel nog helemaal niet toe aan gr 3. Dan maak je in overleg met ouders de keuze om een kind verlengd te laten kleuteren en dan maken ze ineens zo'n sprong dat ze voor de voorjaarsvakantie uitgekakt zijn bij de kleuters.
Gelukkig ervaar ik zelf dat er veel mogelijk is voor kleuters die 'klaar zijn met het spelen'. Maar zeker in een combi met bijv instroom wordt het niveauverschil wel erg groot. Dat vind ik een nadeel aan een combi 1/2. Als je alleen een 2 hebt dan is het aanbieden van materiaal voor de boven-, midden- en ondergroep 2ers een stuk makkelijker. Bij n 1/2 heb je bovengenoemde niveaudelingen + nog de groep 1 (en 0).
Het biedt ook zeker weer voordelen. Achja..... ;) Ieder nadeel....

Ik ben benieuwd hoe het jouw zoon zometeen vergaat op school Kwak. Kijk je ernaar uit of zie je er tegenop?
vind t heel dubbel!

Hij komt in een groep 1/2 (ze hebben 5 groepen 1/2) die uit 19 kindjes bestaat (maar daar staat hij dan al bij op de lijst). Ze hebben 3 kleuterklassen op de onderbouwlocatie en 2 op de bovenbouwlokatie, en die van hem zit dus daar. Dat vind ik jammer, want dan leert hij toch minder kindjes kennen en het is net iets verder weg van huis. Ze hebben wel gescheiden pauze van de grotere kinderen hoor, t is een grote school (5 kleutergroepen, 3 groepen 3 komend jaar en daarna alle klassen 2 stuks) maar dat merk je op de lokatie helemaal niet. T was er heel rustig en fijn!

Ik vind het spannend omdat hij sociaal geen held is. Tegelijk wilde hij na de rondleiding de directeur al een kus geven bij t weggaan :') dus t komt ook vast wel goed.

Hij is vooral ineens zo groot aan t worden (en heeft echt hele boze buien momenteel dus ik vind deze fase ook wel weer heftig).
pi_179908478
Ik was trouwens ook heel blij met 2,5 jaar kleuteren voor Ow, maar 1,5 jaar groep 1 was/is te lang op cognitief gebied. Ik had achteraf gezien hem vorig jaar liever naar 2 gehad en dan nu nog een jaar extra groep 2.

Js is van oktober en zoals ik er nu naar kijk wil ik hem wel echt dat jaar erop naar groep 2. Js heeft nog een lichte taalachterstand maar verder vind ik hem zelfs sneller dan Ow op cognitief gebied :)
pi_179910071
Ik ben nu echt heel blij dat er een combi 2/3 komt. Vind het een gouden zet van school. Zo wordt de overgang naar 3 een stuk minder groot. "samen waar het kan, apart waar het moet"

Voor mijn oudste was het juist goed dat ze naar een aparte 3 ging. Die las en schreef al toen ze in groep 1 zat. Die snakte naar groep 3
Is het interessant Joost?
pi_179913459
Wij hebben vanmiddag 10 minuten gesprek en gaan aankaarten (als ze dat niet zelf doet) om B al wel naar groep 2 te doen na de zomer. Dan dus 2 jaar groep 2. Hij loopt best wel voor in praten, etc etc etc. Ik gun hem die 2,5 jaar kleuteren maar inderdaad 1,5 jaar groep 1 vind ik dan wel weer te lang.
  woensdag 20 juni 2018 @ 09:14:25 #100
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_179913756
J heeft er nu anderhalf jaar groep 1 op zitten, en gaat volgend jaar dus officieel naar groep 2. Ik zie echter geen verschil tussen dit en half jaar groep 1, 2 jaar groep 2, want op J's school alleen maar combiklassen 1/2. Enige 'lastige' is dat alle jongens waar J mee speelt ouder zijn en doorstromen naar groep 3. Gelukkig heeft ie ook 2 hele leuke vriendinnetjes die volgend jaar wel weer bij m in de klas zitten.

Met dat laatste ben ik wel heel blij. Hij komt namelijk bij een nieuwe juf (de allerliefste volgens J) omdat ze van 4 naar 5 kleuterklassen gaan. J's oude klas blijft voor een deel in tact, maar hij (en zn twee vriendinnen) gaan dus naar een andere klas.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')