abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_179637986
Een topic voor en door ouders van kinderen in de kleuterleeftijd. Voor het delen van ervaringen en meer!

Deel vier. Voor de vierjarigen.
En de vijfjarigen mogen ook meedoen. En ook bijna kleuters en net geen kleuters meer.
pi_179639894
Burdie, foto's kijken is wel een goede inderdaad. Gaan we zo eens doen.

Hele middag aan het water gehangen, opgehaald op school met boterhammen en met veel tegenzin naar huis gegaan net. Heerlijk! Het is zo'n waterrat O+
En zo fijn dat hij nu oud genoeg is om aardig vrij te laten in het water. Nee, ik ben niet zo'n ouder die dan op haar telefoon gaat kijken, ik ben zo'n muts die de hele tijd naar hem gaat kijken met een verliefde blik.

In de spoiler een plaatje bij het praatje.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_179641353
Heerlijk exode! En wat is B groot! :o in m'n hoofd is ie veel jonger :D

Gaan ze naar Enkhuizen? (Waarom denk ik toch dat jullie ergens bij Duitsland in de buurt wonen?)

Deze is wel echt leuk;

J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_179648248
Heb t meteen maar even opgezocht voor onze nieuwe school:

Vooraf in de jaarkalender staan de studiedagen (3 stuks) en de vrije middagen (een stuk of drie afh van de groep, waarvan twee op de vrijdagmiddag voor de vakanties).

Daarbij krijgen ouders begin van t jaar een schema met alle uitjes en ouderparticipatie waarop je dan al intekent en waarvan alle data alvast genoteerd kunnen worden.

Voor de schoolreis is altijd zoveel animo dat er een volgorde van wie er mogen helpen is :+

Als ik t zo kan inpassen dan vind ik t best prima.
Kwak
  donderdag 7 juni 2018 @ 07:07:40 #5
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_179649077
Goedemorgen!

Het gaat over helpen zie ik. Toevallig gaat E. vandaag op schoolreisje, ben benieuwd. De aankondiging kwam en er waren al voldoende ouders om te helpen, dus dat is mooi. Nu kon ik toch niet mee, omdat ik gisteren een ingreep aan mijn rug heb gehad, maar anders had ik het graag gedaan. Op de peuterspeelzaal heb ik geholpen met spelletjesochtend en ook mijn schoonmoeder heeft dat wel eens gedaan. Tot groot plezier van E. :)

Mijn man zou wel willen, daar is hij écht een type voor, maar hij kán het dus niet (meer). Zo sneu! :{ we hebben wel eens regelmatig een meisje te spelen, dat aan het einde van de rit niét naar huis wil, want zo gezellig. Mijn man gaat ook zo leuk mee in dat spel. O+

Mocht er hulp nodig zijn en het kan, dan doe ik helpen.. :)
Wir müssen leben, bis wir sterben!
pi_179669019
B heeft een top eerste schoolreisje gehad :) Hij heeft de hele dag zijn eigen rugzakje gedragen en was volgens mijn schoonzus superlief voor de andere kindjes in de groep.

Maar toch gaat het klachten regenen geloof ik op school, Heen heben ze er 2 uur over gedaan ipv 1 uur en terug ook. Niet vanwege de files maar omdat de chauffeurs die weg niet wisten. Heen gingen ze een heel stuk binnendoor langs de vecht, een paar x keren zelfs omdat ze niet over de smalle vechtbrug konden. In de andere kleuterbus gingen er meerdere kindjes over hun nek vanwege de vele bochten. :{
In B zijn bus was er airco gelukkig in de andere kleuterbus niet.

Ik snap sowieso niet dat je voor kleuters een bestemming kiest die zonder files en als alles perfect loopt al meer dan een uur rijden is.

Volgens B was het overigens helemaal niet ver rijden, hij had het prima naar zijn zin met zingen en veel kletsen. O+ Dus nee van ons komt geen klacht, B had tenslotte niets te klagen.

Hoe was het bij jou Rijst? E een leuk schoolreisje gehad?
  vrijdag 8 juni 2018 @ 09:33:55 #7
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_179669404
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 08:58 schreef exode het volgende:
B heeft een top eerste schoolreisje gehad :) Hij heeft de hele dag zijn eigen rugzakje gedragen en was volgens mijn schoonzus superlief voor de andere kindjes in de groep.

Maar toch gaat het klachten regenen geloof ik op school, Heen heben ze er 2 uur over gedaan ipv 1 uur en terug ook. Niet vanwege de files maar omdat de chauffeurs die weg niet wisten. Heen gingen ze een heel stuk binnendoor langs de vecht, een paar x keren zelfs omdat ze niet over de smalle vechtbrug konden. In de andere kleuterbus gingen er meerdere kindjes over hun nek vanwege de vele bochten. :{
In B zijn bus was er airco gelukkig in de andere kleuterbus niet.

Ik snap sowieso niet dat je voor kleuters een bestemming kiest die zonder files en als alles perfect loopt al meer dan een uur rijden is.

Volgens B was het overigens helemaal niet ver rijden, hij had het prima naar zijn zin met zingen en veel kletsen. O+ Dus nee van ons komt geen klacht, B had tenslotte niets te klagen.

Hoe was het bij jou Rijst? E een leuk schoolreisje gehad?
Fijn, dat het bij jullie ondanks alles zo leuk was Exode.. :) en wat slecht van de chauffeurs zeg. :X

Ja, E. heeft het ontzettend leuk gehad. Ze was naar Avifauna. Er zijn onwijs veel foto's gemaakt en ik kreeg oa foto's door dat ze een vogel en een Ringstaartmaki uit der handje liet eten. Helaas is ze wel heel lelijk gevallen en naast een ei op der hoofd en geschaafde neus ligt haar brilletje in 2-en.. :X

De juf zei nog dat haar energieniveau énorm is. Ze gaat maar door. Herkenbaar :') ze is zelfs op die hoge glijbanen geweest. De juf ging mee met die kleintjes, maar die scheet peentjes :o :D
Wir müssen leben, bis wir sterben!
pi_179669452
Volgende week weer de oudergesprekken en ik zie er een beetje tegenop.
Vorige keer stond er in zijn ‘rapport’ dat er wel 3 punten waren die zijn leerproces kunnen belemmeren.
1. Erg impulsief. 2. Slechte concentratie/moeite met aandacht houden. 3. Moeite taken te maken.
En dat zij zich dus best zorgen maken.

Kijk, al die dingen horen wat mij betreft een beetje bij elkaar. Het ene volgt op het andere.

Herkenbaar voor iemand?
  vrijdag 8 juni 2018 @ 09:50:43 #9
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_179669638
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 09:37 schreef vencodark het volgende:
Volgende week weer de oudergesprekken en ik zie er een beetje tegenop.
Vorige keer stond er in zijn ‘rapport’ dat er wel 3 punten waren die zijn leerproces kunnen belemmeren.
1. Erg impulsief. 2. Slechte concentratie/moeite met aandacht houden. 3. Moeite taken te maken.
En dat zij zich dus best zorgen maken.

Kijk, al die dingen horen wat mij betreft een beetje bij elkaar. Het ene volgt op het andere.

Herkenbaar voor iemand?
Oi, dat zijn dingen die je liever niet hoort Venco. Ik weet dat het bijna ondoenlijk is voor de juf, maar als je 1-1 met hem gaat zitten, hoe gaat dat dan? :)
Wir müssen leben, bis wir sterben!
pi_179670070
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 09:50 schreef Rijstebuiltje het volgende:

[..]

Oi, dat zijn dingen die je liever niet hoort Venco. Ik weet dat het bijna ondoenlijk is voor de juf, maar als je 1-1 met hem gaat zitten, hoe gaat dat dan? :)
Uit eigen ervaring weet ik dat dit veel beter gaat.
Die jongen heeft gewoon wat moeite met grote groepen en heeft dan de neiging zich uit te sloven en gezien te willen worden.
Impulsen leren verwerken en zich leren focussen op wat moet gebeuren. Hij is dan all over the place.
Het zijn 30 kinderen en doorzichtige lokalen dus heel veel te zien overal.
Vorige keer mocht hij naar het toilet en dat duurde even dus de juf gaat even kijken. Staat hij bij de deuropening verderop omdat hij daar dan weer van alles ziet wat veeel interessanter is. -O-
pi_179670133
Dus wat ik mij eigenlijk afvroeg: hoe kan ik zo’n gesprek in. Wat voor vragen kan ik bijv. stellen?
Is hier iemand juf? :)
  vrijdag 8 juni 2018 @ 11:02:25 #12
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_179670816
Ik zou sws vragen om voorbeelden en ook wat haar ideeën zijn over hoe nu verder. Wat kan de school hierin betekenen? Ik zou er heel open in staan. Laat het verhaal daarna bezinken en vraag evt een vervolggesprek aan als je naderhand nog vragen hebt.

Hoe heeft toch nog een jaar om te kleuteren? Of zou hij na de zomer naar groep 3 gaan?
pi_179670891
quote:
2s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 11:02 schreef Kyara het volgende:
Ik zou sws vragen om voorbeelden en ook wat haar ideeën zijn over hoe nu verder. Wat kan de school hierin betekenen? Ik zou er heel open in staan. Laat het verhaal daarna bezinken en vraag evt een vervolggesprek aan als je naderhand nog vragen hebt.

Hoe heeft toch nog een jaar om te kleuteren? Of zou hij na de zomer naar groep 3 gaan?
Ik wil er ook niet te dramatisch over denken. Het is groep 1 en ik weet dat hij thuis juist heel goed dingen kan maar hij moet zich betrokken voelen.
Echt je assistent zijn ofzo.
En bij zo’n grote klas is hij meer ondergesneeuwd denk ik en veel afgeleid.
Ik ben erg benieuwd.

Een jaar extra lijkt mij ook niet leuk. Zijn beste vriendje zit in de klas en ik zou het gewoon zonde vinden. ;(
  vrijdag 8 juni 2018 @ 11:13:33 #14
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_179670991
Maar als hij in groep 1 zit dan heeft hij toch sws nog een jaar bij de kleuters? Dan lijkt me een jaar extra toch (nog) niet aan de orde? Of hebben jullie geen combinatieklassen? Ik zou het gesprek open ingaan. Zijn signaleren iets en willen daar met jou over praten. Misschien is er extra ondersteuning oid mogelijk maar daar is ook toestemming voor nodig. Ik zou dus afwachten wat zij te vertellen hebben.

(en weg bij vriendje is niet leuk maar als het zou betekenen dat hij de rest van zijn schooltijd op zijn tenen zou moeten lopen dan zou dat nog vervelender zijn, vriendje kan ook verhuizen en van school gaan dus dat argument zou ik er wel even buiten laten).
  vrijdag 8 juni 2018 @ 11:22:14 #15
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_179671148
30 kids, ook al zoveel, hier 32 in volle bezetting. Het klinkt niet heel handig allemaal Venco, (alles te zien etc) hoort het ook niet nog een beetje bij het (jongste) kleuter zijn? :) hij is nog 5 toch? Hier op school hebben ze maatjes, daar ook? Mijn dochter kun je dingen al goed uitleggen, dus toen ze thuiskwam met de melding van dat ze een maatje had gekregen en dat super leuk vond zei ik dat als ze goed haar best blijft doen en goed luistert naar de juf etc zij dat misschien ook wel mag worden.. :) Dat vond ze helemáál te wow :o O+

Vanmorgen kwam haar vriendinnetje haar thuis ophalen om samen naar school te gaan, zo lief ! :)
Wir müssen leben, bis wir sterben!
pi_179672089
Exode. Klinkt als een geslaagde dag voor je zoon.
Balen van die chauffeurs die de weg niet wisten.

Rijst. Klinkt ook als een geslaagd uitje. Zielig dat ze zo gevallen is.

Venco, je hebt al goede tips gekregen.
Ik vind deze leeftijd nog wel heel jong trouwens om zoiets op het rapport te zetten.
Maar ik zou ook open in het gesprek gaan. Beter een jaar langer kleuteren dan de rest van de schooltijd op je tenen moeten lopen. O+
pi_179672367
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 10:25 schreef vencodark het volgende:
Dus wat ik mij eigenlijk afvroeg: hoe kan ik zo’n gesprek in. Wat voor vragen kan ik bijv. stellen?
Is hier iemand juf? :)
Ja hoi :)

Als je zoontje nog in gr 1 zit dan zal ik me niet teveel zorgen maken Venco. Ik zie, met name bij groep 1 kinderen, veel verschil tussen kinderen met betrekking op het gedrag dat de juf genoemd heeft. Een korte spanningsboog, impulsief. Bij een aantal kinderen gaat de rijping van de executieve functies (focus, emotie regulatie, impulsbeheersing) meer via een standaard lijntje en andere kinderen ontwikkelen zich hierin met ups en downs. Met name bij jongentjes met veel energie en testosteron (ook zo'n piek rond de 5 jaar) zie je dat ze moeite hebben met hun impulsbeheersing en focus. Ook zijn ze een tijd erg fysiek (stoeien, vechten, dingen kapot maken). Dit tot grote frustratie van sommige volwassenen :')
(Zo had ik deze week twee jongens die een basketbal door het systeemplafond probeerden te krijgen :'()
Gek genoeg zie ik bij veel kinderen dat dit bijtrekt in het 2e half jaar van groep 2. Dan worden ze iets rustiger, lukt het ze beter om meer focus op te brengen en worden ze iets rustiger in hun spel (dwz langer kunnen bouwen aan iets groots, langer betrokken blijven bij een spelscript in een huishoek enz).
Hoe het bij jullie zoon er precies uit ziet weet ik natuurlijk niet. Het is de vraag in hoeverre hij aan de extreme kant zit (En dat het dus beperkt in zijn ontwikkeling) of dat het gewoon opvalt en dat juf het benoemd en gedeeld wilde hebben.

Bovenstaande is natuurlijk ook allemaal afhankelijk van het karakter van het kind en de mate waarin thuis ook gecorrigeerd wordt op de impulsbeheersing en waar af en toe focus wordt gevraagd (bijv aan tafel blijven zitten, knutselwerkje afmaken voordat je wat anders gaat doen enz). Tevens zijn er zeker ook meisjes die passen bij bovenstaand verhaal. Ik heb het even gegeneraliseerd voor het gemak.
Mocht je nog vragen hebben dan staat mijn PM/DM open :)
pi_179672394
quote:
2s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 11:13 schreef Kyara het volgende:
Maar als hij in groep 1 zit dan heeft hij toch sws nog een jaar bij de kleuters? Dan lijkt me een jaar extra toch (nog) niet aan de orde? Of hebben jullie geen combinatieklassen? Ik zou het gesprek open ingaan. Zijn signaleren iets en willen daar met jou over praten. Misschien is er extra ondersteuning oid mogelijk maar daar is ook toestemming voor nodig. Ik zou dus afwachten wat zij te vertellen hebben.

(en weg bij vriendje is niet leuk maar als het zou betekenen dat hij de rest van zijn schooltijd op zijn tenen zou moeten lopen dan zou dat nog vervelender zijn, vriendje kan ook verhuizen en van school gaan dus dat argument zou ik er wel even buiten laten).
Precies dit O+

In welke maand is jouw zoon geboren Venco?
pi_179678209
Toen I vorig jaar zijn verslag kreeg, stond er ook wel in dat hij het te druk had met vriendjes maken en met iedereen kletsen om echt aan werkjes toe te komen. Met daarbij nog “Kortom, een echte (jongste) kleuter die ontzettend sociaal is”. Zo klinkt het al heel anders en het is dit jaar als oudste kleuter volgens mij best goed gekomen :).
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_179678505
Venco ik zou mij niet te druk maken, het komt wel goed.
Hij heeft nog tijd genoeg en bedenk hierin hij is niet de enige!
Ik kreeg dat gevoel vaak tijdens gesprekken. Nu weet ik dat er meer speelt in de klas. Netzo als het gedrag van Teun zitten een stuk of 6 op het krullen/sticker systeem wegens "wangedrag"

Jan heb ik dit jaar heel wat gedoe mee gehad. Meerdere gesprekken en gaat over naar groep 3. Hij houdt niet van opdrachten maken, als het hem niet boeit spanningsboog van een goudvis de ochtend meedraaien in groep 3 heeft hem heel erg goed gedaan. De opdrachten die hij daar heeft gemaakt vond hij super en had maar 1 foutje.
Teun draakt enorm in de klas maar ik ben sinds het gesprek op school nog meer op zijn gedrag gaan zitten. Resultaat deze week veel beter gedrag en vandaag kwam hij de school uit met een sticker op zijn voorhoofd. Hij was een kanjer! Hij verdient krullen en aan het einde van de dag kan dat een sticker opleveren.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_179679549
Fijn dat iedereen hier altijd zo goed met elkaar meedenkt. :) . Hopelijk ga je nu al met een ander gevoel het gesprek in, venco!

Exode, die busreis klinkt niet tof. :{ . Maar gelukkig heeft B het wel heel leuk gehad. I gaat aankomende dinsdag, naar Blijdorp. Daar is ze al vaak geweest en dat vind ik wel fijn, zo voor een eerste keer.

Zo, ik heb dus op basis van de ervaringen die hier werden uitgewisseld over het meehelpen op school de directeur van onze basisschool een aardig mailtje gestuurd met daarin wat ideeën. Zoals een digitale intekenlijst aan het begin van het schooljaar waarop je meteen voor het hele jaar moet aangeven wanneer je kunt helpen. En dat de school daar dan ook heel expliciet een verwachting bij uitspreekt (bijv minimaal 2x of zoiets), zodat ouders ook een richtlijn hebben. En als ouders dan helemaal niet intekenen, is het handiger om het gesprek met die ouders aan te gaan, om te kijken wat de obstakels zijn, dan een algemene mail te sturen. Hij reageerde er heel goed op en gooit deze ideeën 'in de groep' dwz in de volgende nieuwsbrief.

Ondertussen maakte ik zojuist de schooltas van I open en vond daar een kunstwerkje van vandaag. Echt zo'n moment van 'huh, ik wist niet dat ze dit al kon :D ." Dat vind ik typisch iets van het naar school gaan, dat je gewoon niet meer precies in de gaten hebt wat ze allemaal doen en al kunnen. :o .

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_179681020
Franny dat is eentje om in te lijsten! Zo leuk die ontwikkeling
pi_179681308
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 18:40 schreef Phaidra het volgende:
Toen I vorig jaar zijn verslag kreeg, stond er ook wel in dat hij het te druk had met vriendjes maken en met iedereen kletsen om echt aan werkjes toe te komen. Met daarbij nog “Kortom, een echte (jongste) kleuter die ontzettend sociaal is”. Zo klinkt het al heel anders en het is dit jaar als oudste kleuter volgens mij best goed gekomen :).
:) Dat is inderdaad een iets prettigere insteek dan 'Je kind van 5 kan zich niet concentreren (JOH) en we maken ons zorgen'.
pi_179681698
Wat betreft helpen: ik zie het hele schoolgebeuren wel een beetje als een joint effort van school EN ouders. Kinderen daar dumpen en verder niet betrokken zijn is niet onze stijl. Maar, ik doe wat ik kan binnen mijn mogelijkheden (en die van mijn kinderen). Ik ga er vanuit dat dat voor iedereen geldt, de een heeft nu eenmaal wat meer speelruimte dan de ander.

Op de huidige school werd ook vrij veel aan uitstapjes georganiseerd, superleuk, maar ook vaak lastminute (op dinsdag melden dat er donderdag 5 auto's nodig zijn voor een bezoekje aan een museum.. ) en dat is voor ons met werk gewoon heel erg lastig te combineren. Wat ik soms jammer vind want Sticker kan zoiets nog best spannend vinden dus ik ga eigenlijk wel graag mee :)
pi_179681727
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 21:23 schreef L-E het volgende:
Wat betreft helpen: ik zie het hele schoolgebeuren wel een beetje als een joint effort van school EN ouders. Kinderen daar dumpen en verder niet betrokken zijn is niet onze stijl. Maar, ik doe wat ik kan binnen mijn mogelijkheden (en die van mijn kinderen). Ik ga er vanuit dat dat voor iedereen geldt, de een heeft nu eenmaal wat meer speelruimte dan de ander.

Op de huidige school werd ook vrij veel aan uitstapjes georganiseerd, superleuk, maar ook vaak lastminute (op dinsdag melden dat er donderdag 5 auto's nodig zijn voor een bezoekje aan een museum.. ) en dat is voor ons met werk gewoon heel erg lastig te combineren. Wat ik soms jammer vind want Sticker kan zoiets nog best spannend vinden dus ik ga eigenlijk wel graag mee :)
dat herken ik dus ook vrij veel last minut en dat is niet altijd handig
pi_179681797
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2018 10:54 schreef elamanilo het volgende:
Hmmm, nou ja, ik vind dat je toch echt zelf een kind hebt en dat het meer dan logisch is dat, ook al breng je je kind naar een school, je zelf verantwoordelijkheid hebt en tijd zal moeten besteden aan je kind. Je kind naar school brengen omdat je het als (goedkope) kinderopvang ziet, lijkt mij niet echt de bedoeling. Spreek dan af met je partner dat hij minder gaat werken, als jij zelf ruimte nodig hebt om bijvoorbeeld te willen werken. En ja, je hebt daar altijd een keuze in.
Onze school is vrij prijzig, ik ken ouders die tot hun verdriet meer moeten werken dan ze lief is om die school te kunnen bekostigen. Is inderdaad ook een keuze, maar als je kind het gewoon niet trekt in het regulier onderwijs, heb je dan echt een keuze?

Ik snap verder wel wat je zegt hoor, er zijn vast ook ouders die wel de ruimte hebben om andere keuzes te maken maar die ruimte niet zien/nemen maar ik vind het ook verdrietig om te zien hoe sommige ouders alles opzij zetten om zo goed mogelijk voor hun kinderen te zorgen en daarmee concessies (moeten) doen aan hun idealen omtrent ouderschap, omdat rekeningen ook gewoon betaald moeten worden.
  vrijdag 8 juni 2018 @ 21:38:55 #27
73386 Fazz
onderweg
pi_179681937
Nu lees ik iets over 'je kinderen dumpen op school' en 'school zien als kinderopvang', ik begrijp niet zo goed wat dat te maken heeft over wel of niet meehelpen op school.

Ik ben enorm betrokken bij mijn kind op school, we bespreken wat er is gebeurt op school, de kindjes waar hij mee speelt etc. Bij ophalen praten we nog even kort met de juf, volgende week hebben we een gesprekje over de voortgang. Maar ik help dus niet mee op school (de afgelopen maand dan :+ zal vast wel een keer gebeuren) maar dump ik dan mijn kind op school? En ben ik, omdat ik niet meehelp, dan niet betrokken?
pi_179682011
Ik begrijp nooit zo goed als nadrukkelijk gesteld wordt dat school geen kinderopvang is. Dat is het op dagen dat mijn vriend en ik allebei werken in zekere zin natuurlijk wel. Als ze niet naar school zou gaan, zat ze op die dagen namelijk bij de opvang en nu na schooltijd dus bij de BSO. En ik dump mijn kinderen met alle liefde bij die opvang en op school, daarna ren ik zo snel mogelijk naar mijn werk waar ik volgens mij zeer betrokken bij ben. De wereld bestaat uit meer mensen dan mijn gezin en voor mij en mijn kinderen is het heel goed dat anderen (de juffen, leidsters, meesters) zich ook met hen bemoeien en zich ook verantwoordelijk voor hen voelen en dat ik me op mijn beurt ook weer met andere kinderen dan die van mezelf mag bemoeien (waar die pubers soms weer best blij mee zijn, incl hun ouders, want soms klets je met je lerares makkelijker over je issues dan met je eigen ouders). :D .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_179682247
Hier was L naar de Efteling geweest. De terug duurde ook 2 uur, maar de hulpmoeder vertelde dat t prima ging en ook dat ze de hele dag veel water gedronken hadden en mee in de bus hadden genomen

Ik las vandaag in de nieuwsbrief dat ze volgend jaar de 10 min gesprekken anders gaan doen. Driehoeks gesprekken ofzo met t kind erbij.

Vandaag was sportdag, maar t werd tijdens breng tijd wel heel slecht weer! School ging de boel aflassen, maar sommige ouders waten natuurlijk al weg. Iedereen proberen de kinderen in auto’s onder te verdelen. En terug naar school te brengen. Je mocht je eigen kind mee naar huis nemen.

Ik help best regelmatig op school, maar wel met de korte dingen.
  vrijdag 8 juni 2018 @ 21:55:23 #30
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_179682263
Ik denk meer dat bedoeld wordt dat je als ouders altijd de verantwoordelijkheid hebt over je kind. Op de dagen dat er school is, dan is je kind onder de pannen maar als dat niet lukt dan heb je er zelf voor te zorgen. Tijdens de vakanties maar dus ook tijdens studiedagen of als de juf ziek is. Anders dan bij kinderopvang waar je vrijwel altijd terecht kunt behalve als je kind zelf ziek is. Maar gelukkig is er dan vaak ook bso en dat is natuurlijk wel een soort opvang :)

Qua betrokkenheid, ik denk dat hoeveel je meehelpt op school geen maatstaf is voor betrokkenheid. Ik vind betrokkenheid bij school aan de andere kant ook anders dan met je kind over school praten. Maar ik denk dat de ene school daar zelf ook anders mee om gaat dan de andere. Ik weet van een andere school vlakbij dat de ouders niet mee de school in mogen bij het wegbrengen. Alleen bij de kleuters nog net tot in de gang maar niet het lokaal in. Dan spreek je ook de leerkracht niet of nauwelijks, behalve bij de 10 minuten gesprekjes. Denk dat je dan als ouder ook een andere band met school hebt.
  vrijdag 8 juni 2018 @ 21:59:30 #31
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_179682365
En leuk die schoolreisjes overal. Ik las ergens iets over buschauffeurs die de weg niet wisten. Daar zou ik als school ook wel een klacht over neerleggen bij de busmaatschappij. Je mag toch verwachten dat ze dat soort dingen van te voren even checken.....

Hier dit jaar geen schoolreisje maar een schooluitje.

Formatie voor volgend jaar is hier ook al bekend. Ik ben erg blij mee. Mijn meiden komen in een aparte groep 2 klas, dus niet meer gemengd met 1. Vind ik persoonlijk wel fijn want mijn januari kinderen kleuteren 2,5 jaar en de verschillen met de net vierjarigen zijn best wel groot. Ze missen daar toch een beetje de aansluiting mee en de uitdaging in de werkjes. Oudste zit nu ook in een aparte 2 klas en daar werken ze echt naar groep 3 toe dus de overstap zal ook minder groot zijn dan.
pi_179682378
Nou idd ik ben niet van mening dat je kinderen op school dumpt.
De ene ouder is de andere niet. De ene kan ook minder dan de andere.

Teun mee naar school als ik moest helpen was geen optie. Die vloog alle kanten op omdat hij dat ook zo graag allemaal wilde. Dat heb ik ook aangegeven dat als ze echt omhoog zaten ik wilde kijken of ik nog iets kon regelen maar dat het lastig voor mij is.
Nu hij op school zit moet ik mij splitsen tussen 2 klassen. En ik moet zeggen dat ik ook niet altijd zin heb. Ik werk 3 dagen. De andere dagen is huishouden enzo en ik probeer ook zelf wat meer rust en tijd voor mezelf te vinden. En dat maakt mij ook een leukere moeder. Ook dat ik werk maakt mij leuker dan als ik hele dagen thuis zit.

En ik ben echt blij met mijn kinderen maar ook met mijn werk dat ik voor mensen wat kan betekenen
pi_179682557
Hier voor t nieuwe schooljaar al 7 studiedagen. Dat maakt mij allemaal niet zoveel uit, dan gaat L gewoon ook mee naar opa en oma of ik ben zelf thuis.

Hier krijgen we volgende week bericht over de nieuwe formatie. Nu zijn er 2 groep 1/2 klassen en een instroomklas. Na de vakantie worden dat 3 gelijk groep 1/2 klassen. Dus ik ben benieuwd hoe ze dat onder verdelen.
  vrijdag 8 juni 2018 @ 22:12:39 #34
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_179682624
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 22:00 schreef Goitske het volgende:
En ik ben echt blij met mijn kinderen maar ook met mijn werk dat ik voor mensen wat kan betekenen
Ik ook hoor. En ik beteken in mijn werk niet eens zo veel voor andere mensen ;)
pi_179683493
quote:
2s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 21:55 schreef Kyara het volgende:
Qua betrokkenheid, ik denk dat hoeveel je meehelpt op school geen maatstaf is voor betrokkenheid. Ik vind betrokkenheid bij school aan de andere kant ook anders dan met je kind over school praten. Maar ik denk dat de ene school daar zelf ook anders mee om gaat dan de andere. Ik weet van een andere school vlakbij dat de ouders niet mee de school in mogen bij het wegbrengen. Alleen bij de kleuters nog net tot in de gang maar niet het lokaal in. Dan spreek je ook de leerkracht niet of nauwelijks, behalve bij de 10 minuten gesprekjes. Denk dat je dan als ouder ook een andere band met school hebt.
Bij ons is ook de regel dat ouders niet mee de klas in gaan, behalve de eerste week na de vakantie. Ik moet zeggen dat ik het juist prettig vind, duidelijk moment van afscheid en geen verschil tussen ouders die moeten werken (en snel weggaan) en die nog 10 min een boekje gaan lezen met hun kind. Maar er is genoeg mogelijkheid om de juf te spreken. Kan kort even bij de deur, of na school als je meer tijd nodig hebt of gewoon iets meer privacy. Bij verjaardagen mogen ouders ook erbij zijn bij de kleuters, superleuk feestje dat alles bij elkaar bijna een uur duurt :D. Voor de jongste kleuters is speciaal een week gereserveerd waarin ouders een uurtje kunnen meekijken in de klas. Je zit dan achterin en kan observeren hoe alles eraan toe gaat in de klas. De juf komt af en toe even wat dingetjes toelichten. Aan het eind mag je een boekje voorlezen in de klas. Ik vond het erg interessant om de dynamiek in de klas te zien.

Lang verhaal kort: er zijn heel veel manieren om betrokkenheid te creëren bij school.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_179692611
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 12:52 schreef Peacefulll het volgende:

[..]

Ja hoi :)

Als je zoontje nog in gr 1 zit dan zal ik me niet teveel zorgen maken Venco. Ik zie, met name bij groep 1 kinderen, veel verschil tussen kinderen met betrekking op het gedrag dat de juf genoemd heeft. Een korte spanningsboog, impulsief. Bij een aantal kinderen gaat de rijping van de executieve functies (focus, emotie regulatie, impulsbeheersing) meer via een standaard lijntje en andere kinderen ontwikkelen zich hierin met ups en downs. Met name bij jongentjes met veel energie en testosteron (ook zo'n piek rond de 5 jaar) zie je dat ze moeite hebben met hun impulsbeheersing en focus. Ook zijn ze een tijd erg fysiek (stoeien, vechten, dingen kapot maken). Dit tot grote frustratie van sommige volwassenen :')
(Zo had ik deze week twee jongens die een basketbal door het systeemplafond probeerden te krijgen :'()
Gek genoeg zie ik bij veel kinderen dat dit bijtrekt in het 2e half jaar van groep 2. Dan worden ze iets rustiger, lukt het ze beter om meer focus op te brengen en worden ze iets rustiger in hun spel (dwz langer kunnen bouwen aan iets groots, langer betrokken blijven bij een spelscript in een huishoek enz).
Hoe het bij jullie zoon er precies uit ziet weet ik natuurlijk niet. Het is de vraag in hoeverre hij aan de extreme kant zit (En dat het dus beperkt in zijn ontwikkeling) of dat het gewoon opvalt en dat juf het benoemd en gedeeld wilde hebben.

Bovenstaande is natuurlijk ook allemaal afhankelijk van het karakter van het kind en de mate waarin thuis ook gecorrigeerd wordt op de impulsbeheersing en waar af en toe focus wordt gevraagd (bijv aan tafel blijven zitten, knutselwerkje afmaken voordat je wat anders gaat doen enz). Tevens zijn er zeker ook meisjes die passen bij bovenstaand verhaal. Ik heb het even gegeneraliseerd voor het gemak.
Mocht je nog vragen hebben dan staat mijn PM/DM open :)
Klinkt erg als mijn zoon. ;)
Hij is in april 5 geworden en ze doen aan combinatieklassen. Volgend jaar groep 1-2 dus en daarna krijg je 3.
De juf belde toevallig gisteren nog om te vragen of wij bij de oudergesprekken als laatste willen komen, zodat er iets meer tijd is om een goed beeld te geven.
‘Geen zorgen hoor’ zei ze...maar ik voelde toch een soort rotgevoel komen.
Wel heel erg bedankt voor jouw reactie en die van een aantal anderen. :) Ik probeer er inderdaad gewoon open naar te kijken en mijn zoon ook niet te zorgelijk te bekijken.
Het is wel echt een lieverd maar dat impulsieve, afgeleide is toch wel lastig.
Het is een jongen die eigenlijk lief is voor anderen en een leuk, zorgzaam karakter maar doet gewoon stoute dingen. :')

Gisteren een klassiek voorbeeld.
Ik haal hem op en hij komt mijn kant op, ziet een flinke steen liggen en, zoals ik al kon voorspellen, wilde hij die zomaar ergens heen gooien. Niet om iemand te raken, gewoon weg ermee.
Dus ik neem rustig die steen af en vraag hem even met mij terug te lopen om aan de juf wat te vragen.
Betreffende juf was er niet dus wij lopen weer voorbij de plek van die steen en alsnog grijpt hij de steen en smeet hm weg. Kijkt verder niet en gooit hm dus vlak bij de juffen op het schoolplein.
Voila, impulsieve A die dus geen rekening houdt met zijn omgeving.
En ik zeg echt al jaren dat hij niet mag gooien met stenen. Maar woorden helpen amper, ik moet altijd letterlijk ingrijpen en hem mee begeleiden. Teveel vrijheid = foetsie of gekke dingen doen.

Het zijn van die gedragingen dat ik denk: waarom nou? Hij wordt echt aangesproken op dit soort dingen. Ter plekke, achteraf ook.
Geen sneeuwvlokjes-benadering etc. Maar het is alsof je met een 2 jarige te maken hebt die gewoon maar wat doet.
-O-

Anyway: overkleuteren is dus pas van toepassing als hij bijv. over een jaar nog tegen bepaalde dingen aanloopt.
En natuurlijk denk ik dan in zijn belang en niet of vriendjes we of niet bij hem zitten. :)
pi_179693172
Enige wat ik je kan zeggen het gaat over.
Jan is 5 in oktober geworden en had dit soort geintjes ook. Ik zeg niet dat het makkelijk is maar gewoon blijven corrigeren en er over praten. Blijf in gesprek met school.
Jan gaat nu over naar groep 3 en vertoont nu dit gedrag eigenlijk niet meer. Ik moet wel zeggen ik vond het een zwaar jaar waar ze na elke vakantie weer met wat nieuws kwamen. Krullen, stickers, beloning etc is hij niet gevoelig voor. Ze hebben observatie gedaan, nooit wat van gehoord) en laatste was gedrag filmen waarbij ik dacht oké en hier heb je uren materiaal van? Niet veel bijzonders dus net het gedrag ging al een tijdje beter.
Vooral het gevoel dat ik kreeg dat hij de enige was...

Nu begint de ellende weer maar met Teun (net 4) en dat pakken we op school, BSO en thuis aan en effect begint te komen....
pi_179693173
Venco, klinkt als vrij normaal kleutergedrag. :*
Het is niet leuk en zelfs frustrerend soms. Zeker als je andere kindjes wel zich zien gedragen misschien.
Maar ik herken het gedrag (toch doen ondanks dat je duidelijk iets gevraagd of gezegd hebt) bij mijn vijfjarige. :*
pi_179693395
Vandaag naar het schaapsscheerdersfeest in Heerde geweest. Schaapskooi de Renderklippen Heerde/Epe is vanmorgen om 7 uur naar Heerde gelopen om 8 uur daar aangekomen en om 16.00 ongeveer liepen ze terug. Dat hebben we helaas niet gezien aangezien het heel erg warm was en we wel klaar waren


pi_179704919
Franny wat goed dat je het zo opgepakt hebt met de directeur en dat ze er meteen enthousiast mee aan de slag gaan!

Ik ben wat betreft school altijd wat licht gepikeerd en probeer de discussies uit de weg te gaan. Dat komt niet door jullie, maar door de ervaringen van mijn vrouw die inmiddels 12 jaar voor de klas staat op de basisschool. Zij heeft ontelbare verhalen waar de leerkrachten inderdaad als een soort KDV+ gezien worden. Ze heeft het onderwijs en ook de betrokkenheid van ouders enorm zien veranderen de afgelopen jaren. Mijn vrouw is een juf vanaf geboorte zeg maar, maar als zij zelfs over het vak gaat twijfelen is er iets chronisch mis.

Zij zeurt overigens niet over helpen van ouders maar inderdaad die betrokkenheid, de simpele dingen zoals Goedemorgen zeggen, even binnenlopen als ouder en vragen hoe het gaat (met het kind dan he), niet alleen mailen om te zeuren maar ook om leuke dingen te delen.

Gestreeptestoel, Efteling O+ Daar krijg ik meteen zin in....! Toch maar even snel nog die kaarten bij AH kopen. B heeft over 2 weekjes vrij op vrijdag, ik denk dat ik dan met hem ga dan kan mijn vrouw met de benen omhoog die dag :D

Wat een leuk uitje Goitkse!

Wij hebben een lekker thuis weekend, afgelopen weken zoveel activiteiten inclusief logeren en uit logeren gehad. Gisteren wel een stukje gaan fietsen met B, voor hem voor het eerste op de openbare weg en ondanks wat hartverzakkingen van mij deed ie het eigenlijk heel goed. En het is nu steeds zo gezelllig druk in de speeltuin tegenover ons. Is een ouderwetse speeltuin met gras, veel bosjes (of jungle volgens de kinderen), grote bomen en vooral veel ruimte. Ernaast een slootje vol kikkervisjes en salamanders. B komt tijd tekort en is elke avond viesssssss _O- .
pi_179705049
Dat goede morgen zeggen en als er wat speelt vragen hoe het gaat of aangeven wat je thuis er aan doet lijkt mij inderdaad normaal.

Maar ik merk op mijn werk ook dat mensen gewoon geen goedemorgen zeggen als ze binnen komen, zo onbeschoft. Of als patiënten 10 minuten te laat aan komen kakken en dan geen sorry zeggen of gaan klagen dat de arts de patiënt na hun alvast naar binnen heeft gehaald en ze dus nu een kwartier moeten wachten.
Ja was op tijd gekomen! En wees blij dat je nog gewoon gezien wordt
pi_179711102
Bij ons staat juf s ochtends bij de deur en geeft elk kind een handje. Heel fijn dan kun je evt snel even iets zeggen. Ze ziet t dan ook altijd meteen als er iets is of als W bv een nieuw t-shirt heeft..
Ik merk eigenlijk niets van onverschillige of onbeleefde ouders (op t werk ook niet trouwens).
Helaas weet ik wel dat die mensen bestaan, want die zijn vorige week (gelukkig tijdelijk) tegenover ons komen wonen. Wat een gescheld zeg..
pi_179722541
Ik zit een beetje met welke fiets ik het beste voor B kan kopen nu. Hij fietst nog op een 12 inch fiets waar hij pas net een paar weken zonder zijwieltjes op kan fietsen. Maar die is echt te klein voor hem nu, zijn knieen komen tegen het stuur aan....

Volgens de maatberekening zit hij tussen een 16 inch en 18 inch in, hij is 108 cm nu. Ik wil niet een te grote fiets kopen maar wil ook geen ¤ 200 uitgeven voor een fiets waar hij over een maand alweer te groot voor is.

Het aanbod van 16 inch valt tegen op Marktplaats in onze omgeving en bij de kringloop stonden ook geen 16 inch fietsen. We kunnen een Popal kopen van ¤ 100 maar ik twijfel dus over de maat. Ik ga sowieso deze week met hem naar een fietsenwinkel dichtbij waar ze ook goedkopere merken zoals Popal verkopen.
Kortom welke maat fiets heeft jullie kleuter?

(als onze tweede een jongen werd of als B een neutrale fiets wilde, gaf ik met alle liefde meer geld uit, maar mijnheer wil een rode crossfiets, zo 1 met dino's of zo)
pi_179722731
Mijnes kreeg afgelopen week z’n eerste fiets (hij wordt in augustus 4) en dat is een 16 inch. Hij is 1.15 en dit gaat prima - we zijn ook even gaan passen in een fietsenzaak. Zeker omdat je zadel en stuur altijd nog wel wat kan verstellen, denk ik dat we zelfs nog wel een tijdje voort kunnen. Dus als B. 1.08 is, zou ik denken dat 16 inch ook goed moet gaan voor hem :)

Edit: maar het type/model maakt mss ook nog uit, natuurlijk.
pi_179722815
quote:
1s.gif Op maandag 11 juni 2018 09:07 schreef Jentin het volgende:
Mijnes kreeg afgelopen week z’n eerste fiets (hij wordt in augustus 4) en dat is een 16 inch. Hij is 1.15 en dit gaat prima - we zijn ook even gaan passen in een fietsenzaak. Zeker omdat je zadel en stuur altijd nog wel wat kan verstellen, denk ik dat we zelfs nog wel een tijdje voort kunnen. Dus als B. 1.08 is, zou ik denken dat 16 inch ook goed moet gaan voor hem :)

Edit: maar het type/model maakt mss ook nog uit, natuurlijk.
Thanks, ja ik zie ineens ook andere frame hoogtes....
1.15, zo dat is een grote :)

De 12 inch hadden we voor ¤ 7,50 bij de kringloop gekocht, best slim geweest want die jongen dondert hem overal neer.

Gisteren een verkeerspop gekocht, zo'n slow ding voor op straat. Wij wonen aan een eenrichtingsweg en 99% van de auto's rijdt langzaam en let op, maar die ene procent...sterker nog er wil nog wel eens een auto tegen de richting in rijden, hard ook nog.
Verderop bij de speeltuin staat er ook 1 van mensen in de straat en ik ga deze voor onze auto zetten, die staat altijd langs de kant geparkeerd en B kan er net omheen kijken of er een auto aankomt, maar als er een idioot net te hard rijdt, houd ik mijn hart vast. Er blijven dan ook debielen die hard doorrijden maar wie weet maken we er 0,5% van :D
  maandag 11 juni 2018 @ 09:21:22 #46
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_179722838
Hier ook een 16 inch, ik weet niet precies hoe lang ze is, maar maat 116 shirts beginnen soms wat te kort te worden :)

Ze kreeg deze fiets toen ze 4 werd en nu, met bijna 5, past het nog prima. Alleen zadel en stuur een paar keer wat hoger gezet.

Ik denk dat hij nog wel even vooruit kan met een 16 inch, maar passen en informatie vragen bij de fietsenwinkel lijkt me sowieso wel een goed idee.
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_179722842
Qua klas: bij ons mogen de ouders tot groep 3 nog de klas mee binnenkomen.
De andere klassen zitten op de bovenverdieping dus geen idee hoe het daar gaat.
Daar is genoeg ruimte en tijd om even rustig gedag te zeggen tegen je kind en eens iets kort aan de juf te vragen of door te geven.
pi_179723337
Kijk vooral van te voren of stuur ook omhoog kan!
Wij hadden een 14 inch voor onze dochter, maar daarvan kon het zadel wél, maar het stuur níet omhoog... Heb je dus niets aan, want dan zat ze met haar knieen tegen het stuur. Nu heeft ze een 18 inch fiets (ze is 1.15 ofzo) fiets is nog iets te groot, maar ze fietst er prima op. Op- en afstappen was wel even oefenen...
pi_179723759
Teun heeft sinds dit weekend een 16 inch. Op de laagste stand gaat dit prima hij heeft kledingmaat 110/116
pi_179729688
Ha, nou twijfel ik over hoeveel inch W heeft... Ze kan evengoed op de laagste stand net niet bij de grond, maar fietst er prima op.. Maar goed, lengte weet ik eigenlijk ook niet precies.
Net een sfspraak voor de schoolarts gekregen, dus dat weet ik dan binnenkort.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')