abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_179763691
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2018 14:16 schreef THEFXR het volgende:

[..]

toen had je ook van die coronel ploffs
Deze was 10 met een griffel op zijn schaal

Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 13 juni 2018 @ 14:31:45 #202
46976 sasquatsch
a.k.a. Yeti, Bigfoot, etc.
pi_179763913
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juni 2018 13:52 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Tanken maakt dat je veel meer mogelijkheden in de tactiek kent en het zal de spanning dan ook altijd verhogen. Laat ze maar eens met lege tank vier setjes hypersoft gebruiken voor de race. Dan zul je echt een groot verschil zien ten opzichte van iemand die bv 1x hyper en 1x supersoft gebruikt. Geeft ook veel meer inhaalmomenten.
Vandaar dat het aantal inhaalmomenten op de baan sinds de invoering van het tanken drastisch is gedaald met een dieptepunt in 2009 van nog geen 10 inhaalacties gemiddeld per race en sinds het verbod in 2010 weer flink is gestegen. En in 2010 was er nog geen DRS en Pirelli banden.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that." - Joe Saward
pi_179763936
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2018 14:31 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Vandaar dat het aantal inhaalmomenten op de baan sinds de invoering van het tanken drastisch is gedaald met een dieptepunt in 2009 van nog geen 10 inhaalacties gemiddeld per race en sinds het verbod in 2010 weer flink is gestegen. En in 2010 was er nog geen DRS en Pirelli banden.
Wellicht werd er gedoeld op inhaalmomenten in z'n algemeen, dus ook als er iemand z'n 2e of 3e pitstop maakte.
  woensdag 13 juni 2018 @ 14:40:43 #204
391714 SnowOokami
Snow Wolfie
pi_179764043
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
10s.gif Op woensdag 13 juni 2018 14:19 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Deze was 10 met een griffel op zijn schaal

Deze ook:
pi_179764113
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2018 14:31 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Vandaar dat het aantal inhaalmomenten op de baan sinds de invoering van het tanken drastisch is gedaald met een dieptepunt in 2009 van nog geen 10 inhaalacties gemiddeld per race en sinds het verbod in 2010 weer flink is gestegen. En in 2010 was er nog geen DRS en Pirelli banden.
Voor de spanning maakt het mij niet uit of het op de baan is, of terwijl iemand in de pits staat.
  woensdag 13 juni 2018 @ 14:47:23 #206
131800 Tarado
capô de fusca
pi_179764132
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juni 2018 14:45 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Voor de spanning maakt het mij niet uit of het op de baan is, of terwijl iemand in de pits staat.
mij wel hoor en uiteraard het liefst zonder DRS
  woensdag 13 juni 2018 @ 14:48:26 #207
391714 SnowOokami
Snow Wolfie
pi_179764147
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juni 2018 14:45 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Voor de spanning maakt het mij niet uit of het op de baan is, of terwijl iemand in de pits staat.
Moet ook zeggen dat ik het uitvoeren van een undercut of overcut ook best leuk vind, zeker nu het weer zeer lastig is in te halen in vergelijking met 2016 bv... maar 2016 vond ik dan weer redelijk nep met al die DRS overtakes.
  woensdag 13 juni 2018 @ 14:52:58 #208
46976 sasquatsch
a.k.a. Yeti, Bigfoot, etc.
pi_179764217
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2018 14:47 schreef Tarado het volgende:

[..]

mij wel hoor en uiteraard het liefst zonder DRS
Dit!
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that." - Joe Saward
pi_179764242
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2018 14:47 schreef Tarado het volgende:

[..]

mij wel hoor en uiteraard het liefst zonder DRS
De meeste inhaalacties zijn in het achterveld. Boeit mij heel weinig.

Waar ik wel echt een kleintje van krijg is races zoals afgelopen weekend waar je na een paar rondes al weet dat Vettel gaat winnen, Bottas twee wordt en Verstappen 3. Strikt genomen is dan de lol er wel een beetje vanaf.
pi_179765052
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juni 2018 14:54 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

De meeste inhaalacties zijn in het achterveld. Boeit mij heel weinig.

Waar ik wel echt een kleintje van krijg is races zoals afgelopen weekend waar je na een paar rondes al weet dat Vettel gaat winnen, Bottas twee wordt en Verstappen 3. Strikt genomen is dan de lol er wel een beetje vanaf.
Dat Ric Ham inhaalde met een overcut was nog van invloed op het resultaat maar niemand die zich dit over 2 maanden nog herinnerd.
En inb4 nattekat die weer elitair gaat lopen verkondigen dat inhaalacties niet gelijk staan aan spanning oid
pi_179765409
Dan nog is het spannender als ze de hele race op 0.1 van elkaar rijden ipv 2s.
pi_179765499
Daarom moet het grondeffect weer terugkomen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_179766168
Tanken zal het niet spannender maken, maar het verdwijnen ervan heeft wel als gevolg gehad dat er nieuwe “problemen” in de plaats zijn gekomen, zoals banden en brandstof sparen.

Net als de jarenlange beperking van vleugels, diffusers en de grootte ervan. Ook daarvan werd toen gezegd, dat minder aero het inhalen zou verbeteren, maar aero is alleen maar complexer en gevoeliger (voor vuile lucht) geworden.

Tevens de banden, we hebben nu slechte banden, goede banden gehad, maar ook dat helpt het spektakel niet.

Motorregels idem, 3 motoren per seizoen. Het bespaart geen kosten, motoren worden duurder en langer getest en het racen lijdt er weer onder.
.
  woensdag 13 juni 2018 @ 18:14:44 #214
391714 SnowOokami
Snow Wolfie
pi_179767391
Had een tijdje geleden ergens gelezen dat een V6T motor ca. 5 miljoen euro kost om te produceren (ben nog op zoek naar het artikel) en de oude V10 motoren bijna 25 miljoen... nu kan ik daar niet echt bij m'n hoofd bij.
De V10 was niet meer dan een "domme" NA motor terwijl de V6T nog eens een Turbo, ERS, MGU-H en MGU-K heeft... Of de V10 motoren werden van goud gemaakt of er zit een hiaat in de kostenvergelijking.
Brandstof verbruik was toen overigens 194kg/uur en tegenwoordig 100kg/uur, daarin hebben ze wel bespaard :') maar of dat opgaat tegen de motor kostenbesparing en het milieu lijkt me sterk.
  woensdag 13 juni 2018 @ 18:20:03 #215
171953 MrStock
Zedde gej joa!
pi_179767465
quote:
14s.gif Op woensdag 13 juni 2018 18:14 schreef SnowOokami het volgende:
Had een tijdje geleden ergens gelezen dat een V6T motor ca. 5 miljoen euro kost om te produceren (ben nog op zoek naar het artikel) en de oude V10 motoren bijna 25 miljoen... nu kan ik daar niet echt bij m'n hoofd bij.
De V10 was niet meer dan een "domme" NA motor terwijl de V6T nog eens een Turbo, ERS, MGU-H en MGU-K heeft... Of de V10 motoren werden van goud gemaakt of er zit een hiaat in de kostenvergelijking.
Brandstof verbruik was toen overigens 194kg/uur en tegenwoordig 100kg/uur, daarin hebben ze wel bespaard :') maar of dat opgaat tegen de motor kostenbesparing en het milieu lijkt me sterk.
Is die vergelijking over t tijdperk dat ze voor de kwalificatie gewoon een andere motor erin mochten lepelen? Was ook een tijd geweest. Toen had je gewoon een kwalificatiemotor die maar 4 rondes ofzo mee ging, maar wel achterlijk snel ging..

Daarnaast werden motoren toen vaker uitgewisseld. Waren die prijzen echt PER motor?
Neem jezelf niet te serieus, dat doen anderen ook niet bij jou......
pi_179767540
Stukje over de aerowijzigingen voor volgend seizoen:
https://www.formula1.com/(...)spice-up-racing.html
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  woensdag 13 juni 2018 @ 18:30:34 #217
391714 SnowOokami
Snow Wolfie
pi_179767634
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2018 18:20 schreef MrStock het volgende:

[..]

Is die vergelijking over t tijdperk dat ze voor de kwalificatie gewoon een andere motor erin mochten lepelen? Was ook een tijd geweest. Toen had je gewoon een kwalificatiemotor die maar 4 rondes ofzo mee ging, maar wel achterlijk snel ging..

Daarnaast werden motoren toen vaker uitgewisseld. Waren die prijzen echt PER motor?
Ik heb het gevonden, de kosten die Prost noemt zijn nogal apart maar goed;
http://www.f1i.com/news/2(...)st-doesnt-agree.html

quote:
"My engines cost $28 million back in 2001, and they would have cost $31 million in 2002 had the team survived," Prost told Auto Plus.

"Today, we're between $15 and $17 million. Engine manufacturers have therefore brought the costs down, and for highly more complex engines.
RBR heeft nu een contract van 23 miljoen euro per jaar op dit moment met Renault... dat is bijna 8 miljoen euro per motor (als je het zo bekijkt, zit ook support & reserve onderdelen bij).

En nee meen dat ze in het V10 tijdperk geen kwalificatie motor hadden.
pi_179767782
quote:
14s.gif Op woensdag 13 juni 2018 18:30 schreef SnowOokami het volgende:

[..]

Ik heb het gevonden, de kosten die Prost noemt zijn nogal apart maar goed;
http://www.f1i.com/news/2(...)st-doesnt-agree.html

[..]

RBR heeft nu een contract van 23 miljoen euro per jaar op dit moment met Renault... dat is bijna 8 miljoen euro per motor (als je het zo bekijkt, zit ook support & reserve onderdelen bij).

En nee meen dat ze in het V10 tijdperk geen kwalificatie motor hadden.
4 miljoen per motor per jaar ;)
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 13 juni 2018 @ 18:42:40 #219
46976 sasquatsch
a.k.a. Yeti, Bigfoot, etc.
pi_179767795
quote:
14s.gif Op woensdag 13 juni 2018 18:30 schreef SnowOokami het volgende:

[..]

Ik heb het gevonden, de kosten die Prost noemt zijn nogal apart maar goed;
http://www.f1i.com/news/2(...)st-doesnt-agree.html

[..]

RBR heeft nu een contract van 23 miljoen euro per jaar op dit moment met Renault... dat is bijna 8 miljoen euro per motor (als je het zo bekijkt, zit ook support & reserve onderdelen bij).

En nee meen dat ze in het V10 tijdperk geen kwalificatie motor hadden.
Bedragen zijn toch verlaagd naar 18 miljoen? Dat was, meen ik, een paar jaar geleden afgesproken als onderdeel van de kostenbesparing voor klantenteams. De kosten voor de motoren zouden stapsgewijs worden verlaagd.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that." - Joe Saward
  woensdag 13 juni 2018 @ 19:43:48 #220
391714 SnowOokami
Snow Wolfie
pi_179768798
quote:
14s.gif Op woensdag 13 juni 2018 18:41 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

4 miljoen per motor per jaar ;)
Maar dan snap ik de berekening alsnog niet, in 2001 hadden ze elk weekend een nieuwe motor erin liggen (toch?)
28 miljoen dollar ~24 miljoen euro, even een inflatie correctie van 1,5% per jaar is zo'n 31 miljoen euro per jaar... gedeeld over 20 weekenden is 1,55 miljoen euro per motor.

Nu is het 18 miljoen per jaar volgens sasquatsch of 4 miljoen euro per motor... dan zijn ze juist toch veel duurder geworden?

En dan is dit nog excl. ontwikkelkosten volgens mij
pi_179768853
per motor is het duurder, maar voor de teams zijn de kosten nagenoeg gelijk gebleven of zelfs iets gedaald.
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 13 juni 2018 @ 20:56:39 #222
46976 sasquatsch
a.k.a. Yeti, Bigfoot, etc.
pi_179770457
Een betere analyse waarom bijtanken niet gaat werken had ik niet kunnen maken.

https://drivetribe.com/p/(...)i-o3kFTf6Ihks4TNvhag
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that." - Joe Saward
pi_179771531
Wellicht moeten we het eens anders bekijken. Stel een nieuwe fabrikant levert aan 3 teams, elk team betaalt 15M aan deze fabrikant, 45M is lang niet genoeg om een competative motor te ontwikkelen.

Denk eerder dat ieder van de huidige merken zeker 300 miljoen in de ontwikkeling hebben gestoken.

Dus de klantenteams zijn misschien goedkoper uit, maar er zijn te weinig fabrikanten. We hebben 2 topmerken, die alleen leveren aan hun eigen team en aan de kleine teams en 2 merken die wel willen leveren, maar de motor nog niet op orde hebben.

3 motoren per jaar gaan deze problemen niet oplossen.
.
pi_179779734
FIA overweegt introductie automatisch vlaggensysteem
https://www.gpupdate.net/(...)isch-vlaggensysteem/

Wat een gemiep om niks.
  donderdag 14 juni 2018 @ 11:18:19 #225
131800 Tarado
capô de fusca
pi_179779877
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juni 2018 21:39 schreef Fer het volgende:
Wellicht moeten we het eens anders bekijken. Stel een nieuwe fabrikant levert aan 3 teams, elk team betaalt 15M aan deze fabrikant, 45M is lang niet genoeg om een competative motor te ontwikkelen.

Denk eerder dat ieder van de huidige merken zeker 300 miljoen in de ontwikkeling hebben gestoken.

Dus de klantenteams zijn misschien goedkoper uit, maar er zijn te weinig fabrikanten. We hebben 2 topmerken, die alleen leveren aan hun eigen team en aan de kleine teams en 2 merken die wel willen leveren, maar de motor nog niet op orde hebben.

3 motoren per jaar gaan deze problemen niet oplossen.
heeft voor kostenbesparing inderdaad absoluut geen zin en ze zitten nu ook boven het aantal km van Le Mans wat een motor mee moet gaan, lijkt me toch ook niet echt de bedoeling van F1
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')