quote:MARKO: "NIEUWE HONDA-MOTOR DRIE TIENDEN PER RONDE SNELLER"
Het heeft er alle schijn van dat Red Bull Racing in 2019 daadwerkelijk met Honda-motoren aan de start staat. Gisteren meldde Speedweek al dat de deal beklonken is en vandaag meldt Red Bull-adviseur Dr. Helmut Marko dat de nieuwe Honda-krachtbron een flinke verbetering is ten opzichte van de oude variant.
Naar het schijnt heeft Red Bull de knoop in Montreal doorgehakt, nadat het team de verschillen tussen de Renault- en Honda-krachtbron analyseerde. Volgens Marko is de nieuwe Honda-motor een flinke verbetering en levert deze krachtbron meer vermogen.
Red Bull lijkt onder de indruk van de verbeteringen die Honda heeft doorgevoerd. Volgens Marko is zusterteam Toro Rosso er op vooruit gegaan. "We hebben het over drie tienden van een seconde per ronde", aldus de Red Bull-adviseur.
Maar hoeveel tienden per ronde lagen ze achter op de renaultmotor? Ongetwijfeld meer dan 3. Maargoed als de progressie er is lijkt het me zeker de juiste keuzequote:
Bron F1 Today. Net even gekeken naar wat voor smeuigs zij nog verder hebben te vertellen:quote:
https://www.f1today.net/n(...)fels-fernando-alonsoquote:McLaren-teambaas erkent twijfels Fernando Alonso
https://www.f1today.net/n(...)m-auto-te-verbeterenquote:Williams heeft meer tijd nodig om auto te verbeteren
https://www.f1today.net/n(...)aar-red-bull-bepaaltquote:Toro Rosso steunt Hartley volledig, maar Red Bull bepaalt
Wat is hier grappig of triest aan? Vind het wel vergelijkbaar met Verstappen's fout in Monaco. Even afgeleid door een andere wagen en je zit tegen de muur aan.quote:
De opmerking van de monteur van Ericsson die zich afvraagt of Verstappen de oorzaak was. Niet de fout van Ericsson.quote:Op dinsdag 12 juni 2018 14:44 schreef franske19 het volgende:
[..]
Wat is hier grappig of triest aan? Vind het wel vergelijkbaar met Verstappen's fout in Monaco. Even afgeleid door een andere wagen en je zit tegen de muur aan.
Aangezien hij vlak achter Verstappen zat is het niet zo'n vreemde vraag.quote:Op dinsdag 12 juni 2018 14:47 schreef BroesWillems het volgende:
[..]
De opmerking van de monteur van Ericsson die zich afvraagt of Verstappen de oorzaak was. Niet de fout van Ericsson.
quote:Op dinsdag 12 juni 2018 14:57 schreef franske19 het volgende:
[..]
Aangezien hij vlak achter Verstappen zat is het niet zo'n vreemde vraag.
Verstappen boezemt andere coureurs kennelijk al zoveel angst in dat ze spontaan de muur in rammen als ze hem zien.quote:Op dinsdag 12 juni 2018 14:57 schreef franske19 het volgende:
[..]
Aangezien hij vlak achter Verstappen zat is het niet zo'n vreemde vraag.
mja, als Ericsson de muur niet had geraakt was het ook niet zo close geweest.quote:Op dinsdag 12 juni 2018 16:56 schreef opgebaarde het volgende:
Als je die beelden ziet, vraag ik me af of Verstappen doorhad dat er iemand achter hem zat. Zat toch niet heel veel meer ruimte tussen
Ik betwijfel of het echt meer was. Zeker in de Q leken ze gelijkwaardig, maar de Renault is wat beter en zuiniger in de race. Denk dat het nu nihil is, na de update.quote:Op dinsdag 12 juni 2018 14:39 schreef Rossdale het volgende:
[..]
Maar hoeveel tienden per ronde lagen ze achter op de renaultmotor? Ongetwijfeld meer dan 3. Maargoed als de progressie er is lijkt het me zeker de juiste keuze
ik denk dat het meer gaat om de snelheid waarmee Honda ontwikkelt, terwijl je van Renault het gevoel krijg dat ze nu tot 2019 niks meer aan de motor doen.quote:Op dinsdag 12 juni 2018 14:39 schreef Rossdale het volgende:
[..]
Maar hoeveel tienden per ronde lagen ze achter op de renaultmotor? Ongetwijfeld meer dan 3. Maargoed als de progressie er is lijkt het me zeker de juiste keuze
Wat was het probleem bij Alonso bij de Canadese GP?quote:Op dinsdag 12 juni 2018 18:56 schreef THEFXR het volgende:
[..]
ik denk dat het meer gaat om de snelheid waarmee Honda ontwikkelt, terwijl je van Renault het gevoel krijg dat ze nu tot 2019 niks meer aan de motor doen.
Ook in Monaco, ging er weer wat kapot.
Renault kan misschien nu wat sneller zijn, maar de motor moet ook 4 hele weekenden meegaan.
officieel een kapotte uitlaat,maar heb ook gehoord een kapotte turboquote:Op dinsdag 12 juni 2018 19:07 schreef tja77 het volgende:
[..]
Wat was het probleem bij Alonso bij de Canadese GP?
quote:Asked to specify where he felt the updated Honda power unit had performed better compared to the old one, Gasly replied simply: "Everything. Just more performance in general. In terms of battery as well, in terms of energy management, it's better.
“I think Honda did a really good step in terms of performance,” he added. “I overtook the [Ferrari-powered] Haas, I overtook the [Mercedes-powered] Force India on the straight, which is the first time this year, so for me it's looking good, promising.”
"Red Bull have a chance to become world champions with Renault in the next two years"
Cyril Abiteboul
Gasly’s team mate Brendon Hartley was clocked the fastest through the Circuit Gilles-Villeneuve’s speed trap during Free Practice 1 – encouraging, given that Fernando Alonso’s fastest speed trap reading in his Honda-powered McLaren at the 2017 race was some 16mph slower than the top speed of Sebastian Vettel, a situation Alonso called “dangerous” at the time.
The data harvested by Toro Rosso over the Canadian Grand Prix weekend will make for interesting reading for Red Bull, given their plan to make a decision on their 2019 engine choice around the time of the Austrian Grand Prix at the end of June. “We have a lot of information to go away and analyse from this weekend and [we’ll] probably take another weekend just to view it over a couple of circuits,” said Red Bull Team Principal Christian Horner. “I’m sure around the Austrian Grand Prix, we’ll be coming to a conclusion.
“From what I hear, [Honda] have made a good step this weekend. Renault have brought what they have advertised as well. Now we have a bunch of GPS data to go away and analyse and look at the relative performance.”
Part of Red Bull’s decision will be weighing up the pros and cons of remaining a customer team with Renault versus becoming effectively Honda’s works team. Renault Team Principal Cyril Abiteboul said he understood Red Bull’s dilemma, but urged them to think twice before committing to the Japanese engine-maker.
“I think [Red Bull are] looking into the technical and commercial side, because it’s clearly different for them remaining a customer and partner of Renault versus becoming a works team with Honda,” said Abiteboul, who also revealed that Renault had initially demanded a decision from Red Bull on which engine supplier they would be using in 2019 at the end of May. “It’s very different and I appreciate that.
“But frankly as far as I’m concerned, they have a chance with us to become world champions again. I can’t say for Honda, but with what they have now, what’s coming in the pipeline, and their car, which is clearly a great car – maybe the greatest out there – they have a chance to become world champions again in the next two years.”
gezien de bandenkeuze, gaan ze echt niet voor Ferrari en de mercs eindigenquote:
De banden zijn te hard. Zelfs nu ze een slag zachter zijn dan vorig jaar zijn ze nog te hard.quote:Op dinsdag 12 juni 2018 19:29 schreef Afhaalchinees het volgende:
Wat ik ook zo jammer vindt, volgens mij is iedere race een 1-stopper. Nergens tactische variatie
Je reageert op de verkeerde?quote:Op dinsdag 12 juni 2018 20:18 schreef THEFXR het volgende:
[..]
gezien de bandenkeuze, gaan ze echt niet voor Ferrari en de mercs eindigen
Magny Cours was geweldig. Niet dat het circuit zoveel inhaalmogelijkheden biedt, maar je kunt er toch 2 aanwijzen. Uiteraard aanremmen hairpin als de meest mooie plek om in te halen.quote:Op dinsdag 12 juni 2018 20:01 schreef VacaLoca het volgende:
Pff saai circuit lijkt dat Paul Ricard. Had ik nog liever Magny Cours gehad. Heb daar ooit (1999) live een briljante race aanschouwd. En je ziet er 75% van de baan.
Esses voor start finish zijn mooi naar ik mij herinner.quote:Op dinsdag 12 juni 2018 20:49 schreef Vriezzer het volgende:
[..]
Magny Cours was geweldig. Niet dat het circuit zoveel inhaalmogelijkheden biedt, maar je kunt er toch 2 aanwijzen. Uiteraard aanremmen hairpin als de meest mooie plek om in te halen.
Best pittig circuit ook wel. In die snelle chicanes is timing cruciaal.
Misschien kunnen ze in 2020 wel WK worden ja ,vast...als de 2018-spec Renault eindelijk geleverd wordt zeker...quote:
Was dat in Canada niet ook zo?quote:Op dinsdag 12 juni 2018 20:49 schreef Vriezzer het volgende:
Uiteraard aanremmen hairpin als de meest mooie plek om in te halen.
DRS power bedoel je?quote:
Ze hadden eerst toch echt problemen met overtakes op die auto's... die Ferrari/Mercedes auto's lopen zo 10~15km/u harder op het rechte stuk.quote:
Met op 70% van de circuits banden die het ongeveer hele race zouden volhouden als er geen verplichte stop was...quote:Op dinsdag 12 juni 2018 19:29 schreef Afhaalchinees het volgende:
Wat ik ook zo jammer vindt, volgens mij is iedere race een 1-stopper. Nergens tactische variatie
Nope.quote:
nee, blinde mol, dichtquote:Op woensdag 13 juni 2018 05:39 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nope.
Bovendien was het vlak na de SC, met Gasly op hypersofts.
Uhm, kijk nog eens?quote:
Klopt. Sinds het tanken is afgeschaft en dit bandenreglement is, heb je weinig tactiek meer over. Beetje welke band is sneller en wanneer zijn ze af.quote:Op dinsdag 12 juni 2018 19:29 schreef Afhaalchinees het volgende:
Wat ik ook zo jammer vindt, volgens mij is iedere race een 1-stopper. Nergens tactische variatie
In 2016 zag je nog regelmatig een band ploffen, dat maakte het wel wat interessanter.quote:Op woensdag 13 juni 2018 12:55 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Klopt. Sinds het tanken is afgeschaft en dit bandenreglement is, heb je weinig tactiek meer over. Beetje welke band is sneller en wanneer zijn ze af.
Iedereen doet hetzelfde omdat alles al bekend is.
had ik het toch fout gezienquote:Op woensdag 13 juni 2018 11:30 schreef Rossdale het volgende:
[ afbeelding ]
Vleugeltje open, vleugeltje dicht.
MAG misschien een slechte exit gehad uit de hairpin?
dat tanken is door de jaren heen in en uitgevoerd, maakte het toch spannender, konden meer dingen mis gaan.quote:Op woensdag 13 juni 2018 13:14 schreef boegschroef het volgende:
Klopt, toen ze nog mochten/moesten tanken was het in mijn ogen spannender. Dan moest je op voorhand al beslissen met hoeveel brandstof je ging rijden en wanneer je ongeveer de pit in moest.
Tanken maakt dat je veel meer mogelijkheden in de tactiek kent en het zal de spanning dan ook altijd verhogen. Laat ze maar eens met lege tank vier setjes hypersoft gebruiken voor de race. Dan zul je echt een groot verschil zien ten opzichte van iemand die bv 1x hyper en 1x supersoft gebruikt. Geeft ook veel meer inhaalmomenten.quote:Op woensdag 13 juni 2018 13:45 schreef THEFXR het volgende:
[..]
de tanken is door de jaren heen in en uitgevoerd, maakte het toch spannender, konden meer dingen mis gaan.
was het niet schumi die een 4-stopper deed toen in Frankrijk?
Ook de GP starten met de hoeveelheid brandstof in de tank uit de Q levert ook weer extra tactische mogelijkheden op dan.quote:Op woensdag 13 juni 2018 13:52 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Tanken maakt dat je veel meer mogelijkheden in de tactiek kent en het zal de spanning dan ook altijd verhogen. Laat ze maar eens met lege tank vier setjes hypersoft gebruiken voor de race. Dan zul je echt een groot verschil zien ten opzichte van iemand die bv 1x hyper en 1x supersoft gebruikt. Geeft ook veel meer inhaalmomenten.
Klopt.quote:Op woensdag 13 juni 2018 13:56 schreef tja77 het volgende:
[..]
Ook de GP starten met de hoeveelheid brandstof in de tank uit de Q levert ook weer extra tactische mogelijkheden op dan.
toen had je ook van die coronel ploffsquote:Op woensdag 13 juni 2018 13:59 schreef Fer het volgende:
Toen werd er nog iedere ronde gepushed, omdat de banden nog niet op waren bij de pitstop.
Geen banden sparen
Geen brandstof sparen
Geen motor sparen
Sowieso waren motor/bak maar gemaakt voor 1 weekend, dus altijd spannend of de p1 rijder wel de finish overkwam.
Als straks in 2021 de NGU-h weg is moeten ze ook weer 20kg extra brandstof meenemen.
Deze was 10 met een griffel op zijn schaalquote:Op woensdag 13 juni 2018 14:16 schreef THEFXR het volgende:
[..]
toen had je ook van die coronel ploffs
Vandaar dat het aantal inhaalmomenten op de baan sinds de invoering van het tanken drastisch is gedaald met een dieptepunt in 2009 van nog geen 10 inhaalacties gemiddeld per race en sinds het verbod in 2010 weer flink is gestegen. En in 2010 was er nog geen DRS en Pirelli banden.quote:Op woensdag 13 juni 2018 13:52 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Tanken maakt dat je veel meer mogelijkheden in de tactiek kent en het zal de spanning dan ook altijd verhogen. Laat ze maar eens met lege tank vier setjes hypersoft gebruiken voor de race. Dan zul je echt een groot verschil zien ten opzichte van iemand die bv 1x hyper en 1x supersoft gebruikt. Geeft ook veel meer inhaalmomenten.
Wellicht werd er gedoeld op inhaalmomenten in z'n algemeen, dus ook als er iemand z'n 2e of 3e pitstop maakte.quote:Op woensdag 13 juni 2018 14:31 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Vandaar dat het aantal inhaalmomenten op de baan sinds de invoering van het tanken drastisch is gedaald met een dieptepunt in 2009 van nog geen 10 inhaalacties gemiddeld per race en sinds het verbod in 2010 weer flink is gestegen. En in 2010 was er nog geen DRS en Pirelli banden.
Deze ook:quote:Op woensdag 13 juni 2018 14:19 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Deze was 10 met een griffel op zijn schaal
Voor de spanning maakt het mij niet uit of het op de baan is, of terwijl iemand in de pits staat.quote:Op woensdag 13 juni 2018 14:31 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Vandaar dat het aantal inhaalmomenten op de baan sinds de invoering van het tanken drastisch is gedaald met een dieptepunt in 2009 van nog geen 10 inhaalacties gemiddeld per race en sinds het verbod in 2010 weer flink is gestegen. En in 2010 was er nog geen DRS en Pirelli banden.
mij wel hoor en uiteraard het liefst zonder DRSquote:Op woensdag 13 juni 2018 14:45 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Voor de spanning maakt het mij niet uit of het op de baan is, of terwijl iemand in de pits staat.
Moet ook zeggen dat ik het uitvoeren van een undercut of overcut ook best leuk vind, zeker nu het weer zeer lastig is in te halen in vergelijking met 2016 bv... maar 2016 vond ik dan weer redelijk nep met al die DRS overtakes.quote:Op woensdag 13 juni 2018 14:45 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Voor de spanning maakt het mij niet uit of het op de baan is, of terwijl iemand in de pits staat.
Dit!quote:Op woensdag 13 juni 2018 14:47 schreef Tarado het volgende:
[..]
mij wel hoor en uiteraard het liefst zonder DRS
De meeste inhaalacties zijn in het achterveld. Boeit mij heel weinig.quote:Op woensdag 13 juni 2018 14:47 schreef Tarado het volgende:
[..]
mij wel hoor en uiteraard het liefst zonder DRS
Dat Ric Ham inhaalde met een overcut was nog van invloed op het resultaat maar niemand die zich dit over 2 maanden nog herinnerd.quote:Op woensdag 13 juni 2018 14:54 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De meeste inhaalacties zijn in het achterveld. Boeit mij heel weinig.
Waar ik wel echt een kleintje van krijg is races zoals afgelopen weekend waar je na een paar rondes al weet dat Vettel gaat winnen, Bottas twee wordt en Verstappen 3. Strikt genomen is dan de lol er wel een beetje vanaf.
Is die vergelijking over t tijdperk dat ze voor de kwalificatie gewoon een andere motor erin mochten lepelen? Was ook een tijd geweest. Toen had je gewoon een kwalificatiemotor die maar 4 rondes ofzo mee ging, maar wel achterlijk snel ging..quote:Op woensdag 13 juni 2018 18:14 schreef SnowOokami het volgende:
Had een tijdje geleden ergens gelezen dat een V6T motor ca. 5 miljoen euro kost om te produceren (ben nog op zoek naar het artikel) en de oude V10 motoren bijna 25 miljoen... nu kan ik daar niet echt bij m'n hoofd bij.
De V10 was niet meer dan een "domme" NA motor terwijl de V6T nog eens een Turbo, ERS, MGU-H en MGU-K heeft... Of de V10 motoren werden van goud gemaakt of er zit een hiaat in de kostenvergelijking.
Brandstof verbruik was toen overigens 194kg/uur en tegenwoordig 100kg/uur, daarin hebben ze wel bespaard maar of dat opgaat tegen de motor kostenbesparing en het milieu lijkt me sterk.
Ik heb het gevonden, de kosten die Prost noemt zijn nogal apart maar goed;quote:Op woensdag 13 juni 2018 18:20 schreef MrStock het volgende:
[..]
Is die vergelijking over t tijdperk dat ze voor de kwalificatie gewoon een andere motor erin mochten lepelen? Was ook een tijd geweest. Toen had je gewoon een kwalificatiemotor die maar 4 rondes ofzo mee ging, maar wel achterlijk snel ging..
Daarnaast werden motoren toen vaker uitgewisseld. Waren die prijzen echt PER motor?
RBR heeft nu een contract van 23 miljoen euro per jaar op dit moment met Renault... dat is bijna 8 miljoen euro per motor (als je het zo bekijkt, zit ook support & reserve onderdelen bij).quote:"My engines cost $28 million back in 2001, and they would have cost $31 million in 2002 had the team survived," Prost told Auto Plus.
"Today, we're between $15 and $17 million. Engine manufacturers have therefore brought the costs down, and for highly more complex engines.
4 miljoen per motor per jaarquote:Op woensdag 13 juni 2018 18:30 schreef SnowOokami het volgende:
[..]
Ik heb het gevonden, de kosten die Prost noemt zijn nogal apart maar goed;
http://www.f1i.com/news/2(...)st-doesnt-agree.html
[..]
RBR heeft nu een contract van 23 miljoen euro per jaar op dit moment met Renault... dat is bijna 8 miljoen euro per motor (als je het zo bekijkt, zit ook support & reserve onderdelen bij).
En nee meen dat ze in het V10 tijdperk geen kwalificatie motor hadden.
Bedragen zijn toch verlaagd naar 18 miljoen? Dat was, meen ik, een paar jaar geleden afgesproken als onderdeel van de kostenbesparing voor klantenteams. De kosten voor de motoren zouden stapsgewijs worden verlaagd.quote:Op woensdag 13 juni 2018 18:30 schreef SnowOokami het volgende:
[..]
Ik heb het gevonden, de kosten die Prost noemt zijn nogal apart maar goed;
http://www.f1i.com/news/2(...)st-doesnt-agree.html
[..]
RBR heeft nu een contract van 23 miljoen euro per jaar op dit moment met Renault... dat is bijna 8 miljoen euro per motor (als je het zo bekijkt, zit ook support & reserve onderdelen bij).
En nee meen dat ze in het V10 tijdperk geen kwalificatie motor hadden.
Maar dan snap ik de berekening alsnog niet, in 2001 hadden ze elk weekend een nieuwe motor erin liggen (toch?)quote:
heeft voor kostenbesparing inderdaad absoluut geen zin en ze zitten nu ook boven het aantal km van Le Mans wat een motor mee moet gaan, lijkt me toch ook niet echt de bedoeling van F1quote:Op woensdag 13 juni 2018 21:39 schreef Fer het volgende:
Wellicht moeten we het eens anders bekijken. Stel een nieuwe fabrikant levert aan 3 teams, elk team betaalt 15M aan deze fabrikant, 45M is lang niet genoeg om een competative motor te ontwikkelen.
Denk eerder dat ieder van de huidige merken zeker 300 miljoen in de ontwikkeling hebben gestoken.
Dus de klantenteams zijn misschien goedkoper uit, maar er zijn te weinig fabrikanten. We hebben 2 topmerken, die alleen leveren aan hun eigen team en aan de kleine teams en 2 merken die wel willen leveren, maar de motor nog niet op orde hebben.
3 motoren per jaar gaan deze problemen niet oplossen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |