Ooit gehoord van de youngtimer regeling ?quote:Op dinsdag 5 juni 2018 21:16 schreef Tenninetyfive het volgende:
Op deze manier ben je toch steeds bezig met het promoten van een wegwerp mentaliteit?
Dat is na 15 jaar. Ik heb het over net iets jongere auto’s van 10 jaar oud oid.quote:Op dinsdag 5 juni 2018 21:20 schreef rboy14 het volgende:
[..]
Ooit gehoord van de youngtimer regeling ?
Het gaat mij hier niet om, waarom moet men nog over een prijs van de cataloguswaarde bijtelling betalen wanneer een auto nog maar 25% van de destijdse waarde vertegenwoordigd?quote:Op dinsdag 5 juni 2018 21:25 schreef Hyaenidae het volgende:
Voor 8k heb je echt geen fatsoelijke E9x hoor.
Iig geen 325i/330i M-sport, ga maar van het dubbele uit. En de 4 cilinder schraapuitvoeringen moet je gewoon niet willen.
Belastingen zijn een bij wet verplichte betaling aan de overheid, zonder dat daar iets tegenover staat. Derhalve kun je bij geen enkele belasting spreken van een goede onderbouwing. Meestal worden belastingen ingesteld op een manier die maximaal rendement voor de overheid genereerd bij minimale sociale onrust.quote:Op dinsdag 5 juni 2018 21:16 schreef Tenninetyfive het volgende:
waarom betaal je dan nog steeds bijtelling over 40 duizend euro? Is daar een goede onderbouwing voor vanuit de overheid?
Zijn vooral ondernemers die dat doen.quote:Op dinsdag 5 juni 2018 23:44 schreef RingBewoner het volgende:
Wie overweegt überhaupt om een tweedehands auto, zakelijk te gaan rijden?
Na mijn afstuderen heb ik een paar jaar een oude 911 als daily gereden.quote:Op dinsdag 5 juni 2018 23:44 schreef RingBewoner het volgende:
Wie overweegt überhaupt om een tweedehands auto, zakelijk te gaan rijden?
Dit is idd de enige 15 jaar oude bak die ik ook nog fantastisch vind. Praktisch en dik.quote:Op woensdag 6 juni 2018 21:12 schreef Fer het volgende:
http://www.autotrader.nl/(...)edan-netto-eur8200-/
Zoiets op zaak, 35% bijtelling over 8000¤.
quote:Op woensdag 6 juni 2018 00:07 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Zijn vooral ondernemers die dat doen.
Je betaalt toch bijtelling over de nieuwwaarde?quote:Op woensdag 6 juni 2018 20:30 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Na mijn afstuderen heb ik een paar jaar een oude 911 als daily gereden.
Lekker alle kosten aftrekken en scheuren maar.
Why not?
Was ouder dan 15 jaar.quote:Op donderdag 7 juni 2018 23:08 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
[..]
Je betaalt toch bijtelling over de nieuwwaarde?
Japanse import zeggen ze op die site.quote:Op woensdag 6 juni 2018 21:12 schreef Fer het volgende:
http://www.autotrader.nl/(...)edan-netto-eur8200-/
Zoiets op zaak, 35% bijtelling over 8000¤.
Schijnt een tick te zijn van Japanse liefhebbers. Om de nadruk te leggen op dat het een echte Duitse auto is, om hem vervolgens te vertroetelen en gebruiken voor zondagse ritjes.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 00:28 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Japanse import zeggen ze op die site.
In Japan hebben ze normaal het stuur rechts, dat heeft deze auto niet.
Of er is veel gemodificeerd aan deze auto, of er klopt iets niet. Daarnaast erg weinig kilometers voor een auto uit 2002. Weet niet of dit te vertrouwen is.
Ah ok. Net zoals dat wij hun spullen met stokjes eten terwijl bestek vaak comfortabeler is.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 00:45 schreef Fer het volgende:
[..]
Schijnt een tick te zijn van Japanse liefhebbers. Om de nadruk te leggen op dat het een echte Duitse auto is, om hem vervolgens te vertroetelen en gebruiken voor zondagse ritjes.
Geldt dat ook voor een auto die kortgeleden nog voor 25% bijtelling de deur uit ging?quote:
Waarom zou je een 10 jaar oude auto zakelijk lease willen rijden?quote:Op dinsdag 5 juni 2018 21:16 schreef Tenninetyfive het volgende:
Vroeg mij af, waarom moet er over een auto van 10 jaar oud nog volledige bijtelling worden betaald over de nieuw/catalogus waarde?
Bijvoorbeeld een BMW 3 serie uit 2008 is tegenwoordig wel voor een 6 a 8 duizend euro te halen, waarom betaal je dan nog steeds bijtelling over 40 duizend euro? Is daar een goede onderbouwing voor vanuit de overheid? Op deze manier ben je toch steeds bezig met het promoten van een wegwerp mentaliteit?
Werkgever koopt auto’s, als je een max aanschafwaarde mee krijgt kan een 2e hands auto voor datzelfde bedrag dikker zijn. 5 jaar oud ook goed btwquote:Op vrijdag 8 juni 2018 08:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom zou je een 10 jaar oude auto zakelijk lease willen rijden?
Tja, en jij bent dan de hoge bijtellingsbetaler. Dat is dan de consequentiequote:Op vrijdag 8 juni 2018 08:19 schreef Tenninetyfive het volgende:
[..]
Werkgever koopt auto’s, als je een max aanschafwaarde mee krijgt kan een 2e hands auto voor datzelfde bedrag dikker zijn. 5 jaar oud ook goed btw
Heb altijd al lease gereden, nieuwe auto kosten a 350 netto per maand. Maar dat was toen wel een nieuwe A4. Daar lease je all in bij private lease een aygo van oid, zonder brandstof.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 08:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, en jij bent dan de hoge bijtellingsbetaler. Dat is dan de consequentie
Had je al eerder een Leaseauto?
Mijn advies, rij hem niet privé als je dit niet echt nodig hebt. Doe ik ook niet meer, onze privé auto rijden we vrijwel geheel voor het bedrag wat ik voor een paar km in het weekeinde aan bijtelling betaalde.
Het wisselen van wel of niet privé rijden en bijtelling betalen kan trouwens alleen per kalenderjaar. Als je al eerder privé met de lease reed kan je dat dus op zijn vroegst per 1jan wijzigen.
Je gaat nu bijtelling met maandtermijnen private lease vergelijken, dat klopt natuurlijk niet. Bovendien lease je die aygo voor 200 euro wel dus geen idee waar je die 350 vandaan hebt?quote:Op vrijdag 8 juni 2018 08:31 schreef Tenninetyfive het volgende:
[..]
Heb altijd al lease gereden, nieuwe auto kosten a 350 netto per maand. Maar dat was toen wel een nieuwe A4. Daar lease je all in bij private lease een aygo van oid, zonder brandstof.
Ik heb het niet over private lease , ik heb het over een tweede auto naast je lease auto hebben en je lease niet privé rijden.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 08:31 schreef Tenninetyfive het volgende:
[..]
Heb altijd al lease gereden, nieuwe auto kosten a 350 netto per maand. Maar dat was toen wel een nieuwe A4. Daar lease je all in bij private lease een aygo van oid, zonder brandstof.
Ja we hebben auto altijd prive gebruikt, volgens mij kun je prive alleen beter af zijn wanneer je een kleine shit auto met weinig onderhoud hebt. Anders kun he alsnog beter leasen.
Geen bijtelling, maar dat loont financieel niet als je hem alleen daarvoor aanschaftquote:
Ok dat is dan 150 euro meer voor een veel grotere auto inclusief onbeperkt brandstof. Hoe is een Aygo dan nog steeds een goede deal in dat licht?quote:Op vrijdag 8 juni 2018 08:32 schreef Gunner het volgende:
[..]
Je gaat nu bijtelling met maandtermijnen private lease vergelijken, dat klopt natuurlijk niet. Bovendien lease je die aygo voor 200 euro wel dus geen idee waar je die 350 vandaan hebt?
Een tweede auto voor bv je vriend of vriendinquote:Op vrijdag 8 juni 2018 08:38 schreef Tenninetyfive het volgende:
[..]
Ok dat is dan 150 euro meer voor een veel grotere auto inclusief onbeperkt brandstof. Hoe is een Aygo dan nog steeds een goede deal in dat licht?
Dat snap ik, maar wat reed jij dan om te besparen? Snap dat het dan wel een hele goedkope wagen moet zijn. Anders kun je net zo goed leasen via de zaak.quote:
Ik rij al meer dan 20 jaar lease van werkgever, maar ben gestopt met privé daarmee te rijden omdat we sowieso zelf nog een auto hebben. Het beperkt mijn vrijheid iets maar het scheelt erg veel geld. De privé kilometers rijden we nu uitsluitend met de eigen autoquote:Op vrijdag 8 juni 2018 08:39 schreef Tenninetyfive het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar wat reed jij dan om te besparen? Snap dat het dan wel een hele goedkope wagen moet zijn. Anders kun je net zo goed leasen via de zaak.
22%quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:31 schreef Ixnay het volgende:
Ik vind lease rijden in NL helemaal niks.
25% bijtelling over zeg 42 of 52% belasting betekent dat je in een jaar of 9 de hele nieuwwaarde van een auto betaalt.
Ok je kunt privé rijden. Maar stel je doet alles met je eigen zuinige dieseltje. En pakt 0,19 woon-werk en 0,30 werk-werk dan compenseer ik dat makkelijk, zelfs al ga ik op vakantie met de auto.
Verder is er niemand die moeilijk doet als je een klein krasje of deukje hebt. Zo'n lease maatschappij houdt je er verantwoordelijk voor en je moet altijd voorzichtig doen met die auto, want hij is gewoon niet van jou. Eigen auto heeft meer gevoel van vrijheid.
Voor de fun heb ik er nog een benzine auto bij met wat meer pk's, want echt leuk rijden is het niet in zo'n zuinige diesel.
Ik heb jaren geleden wel zo'n hybrid gehad als lease met 14% bijtelling, dat was een eerlijke deal, maar zoiets bestaat nu volgens mij niet meer.
25% ga ik nooit betalen in ieder geval. 35% over de dagwaarde bij een youngtimer is acceptabel als je dan als ZZP privé ermee kunt rijden en van je winst af mag halen.
Klopt helemaalquote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:41 schreef Kreator het volgende:
[..]
22%
En als je gewoon een normale lease-auto van rond de 25/30k neemt, is dat altijd goedkoper dan een eigen auto.
Aanschaf, afschrijving, diesel, verzekering, belasting, onderhoud. Dat komt altijd hoger uit.
Ik heb een hele zuinige diesel (polo bluemotion) en die is duurder dan de lease-golf die ik straks krijg.
Klopt. Dat is dan veel verstandiger.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Klopt helemaal
Maar dat is lease met bijtelling VS eigen auto en km vergoeding
Andere optie is dat je twee auto’s hebt omdat partner er ook een nodig heeft waarvan er 1 privé is. Dan is het waarschijnlijk beter de lease niet privé te rijden.
Nee, die blijven 25%.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 07:42 schreef Tenninetyfive het volgende:
[..]
Geldt dat ook voor een auto die kortgeleden nog voor 25% bijtelling de deur uit ging?
Aha! Dat kan ik begrijpen. Was eerst ook onze overweging. Maar wij hebben geen twee auto’s nodig. We wonen aardig centraal in de stad en hebben alle faciliteiten om de hoek. Ook de oppas, crèche etc. zitten op de hoek. Dan is een grote fijne auto beter dan alleen een klein hok ernaast te hebben voor prive gebruik. Daarbij hoeven we nu weer geen auto te kopen, die paar duizend euro stoppen we nu in ons huis.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 08:48 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik rij al meer dan 20 jaar lease van werkgever, maar ben gestopt met privé daarmee te rijden omdat we sowieso zelf nog een auto hebben. Het beperkt mijn vrijheid iets maar het scheelt erg veel geld. De privé kilometers rijden we nu uitsluitend met de eigen auto
Je begrijpt het nog niet helemaal.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 13:15 schreef Tenninetyfive het volgende:
[..]
Aha! Dat kan ik begrijpen. Was eerst ook onze overweging. Maar wij hebben geen twee auto’s nodig. We wonen aardig centraal in de stad en hebben alle faciliteiten om de hoek. Ook de oppas, crèche etc. zitten op de hoek. Dan is een grote fijne auto beter dan alleen een klein hok ernaast te hebben voor prive gebruik. Daarbij hoeven we nu weer geen auto te kopen, die paar duizend euro stoppen we nu in ons huis.
Optie 1 Lease:quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:41 schreef Kreator het volgende:
[..]
22%
En als je gewoon een normale lease-auto van rond de 25/30k neemt, is dat altijd goedkoper dan een eigen auto.
Aanschaf, afschrijving, diesel, verzekering, belasting, onderhoud. Dat komt altijd hoger uit.
Ik heb een hele zuinige diesel (polo bluemotion) en die is duurder dan de lease-golf die ik straks krijg.
Een beste rammelbak koop je dan voor 2000 euro, daar dan meer dan 40k mee rijden :’) Als je dat allemaal niets kan schelen go for it, lijkt mij horror.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 14:15 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Optie 1 Lease:
Aanschafprijs: 22.000 (Laten we het bescheiden houden met een Peugeot 208, diesel)
Bijtelling: 22%
Belasting 41%
Kosten totaal:
22.000 x 0,22 x 0,41 = 1984 per jaar
Optie 2 Eigen auto:
Kilometers woon-werk: 12.600 pj.
Kilometers werk-werk: 20.000 a 22.000 pj. zeg 21.000
Privé: 10.000 a 12.000 pj. zeg 11.000 (incl. vakantie en alles)
Kilometers totaal: 44.600 p.j.
Verbruik: 1 op 18
Dieselprijs: 1,30
Kosten diesel: 44.600 x 1,3 / 18 = 3221
Kilometervergoeding:
Woon-werk: 19 cent
Werk-werk: 30 cent
Privé: 0 cent
(12.600 x 0,19) + (21.000 x 0,30) = 8694 p.j.
Aanschaf/afschrijving:
Koopprijs: 2100
Restlevensduur: 2 jaar (minimaal)
Afschrijving: 2100 / 2 = 1050
Wegenbelasting: 101 x 12 = 1212 (ja die tikt hard aan)
Verzekering: 33 x 12 = 396 (met genoeg schadevrije jaren en bonus-malus)
Onderhoud:
Ieder jaar banden: 300
Iedere 2 jaar remmen: 400 / 2 = 200
Beurt doe ik zelf: 100
Klein onderhoud doe ik zelf
Onvoorzien: 300
Totaal onderhoud jaarlijks: 300 + 200 + 100 + 300 = 900
Kosten totaal:
3211 – 8694 + 1050 + 1212 + 396 + 900 = -1925 per jaar
-1925 / 12 = -160 per maand (levert geld op!)
Verschil: 1984 - -1925 = 3909
Het is niet eens zomaar een beetje gunstiger, het gaat echt om bijna 4000 euro per jaar.
Nu heb ik extra ongunstig gerekend (gezien vanuit de eigen auto rijder):
- Bescheiden leaseauto gekozen
- Laag belastingtarief gekozen, vanaf een bepaald inkomen betaal je 51%
- In de privé kilometers heb ik er nog eens een autovakantie bijgeteld van 3000 km
- Verbruik heb ik hoog aangenomen. Ik rij bijna alleen maar snelweg, dus die 1 op 18 is in praktijk zuiniger.
- 2 jaar restlevensduur is vrij weinig, auto kan makkelijk langer meegaan.
- Ik heb nog wat flinke onvoorziene kosten bij het onderhoud geteld.
En nog ben ik bijna 400 euro per maand goedkoper dan met die lease auto. Kun je nagaan hoe groot dat verschil was geweest als ik realistischer gerekend had.
Waar betaal ik meer aan dan volgens jou? Ik ben benieuwd.
Ik begrijp het wel, dat was al reeds duidelijk. Ik legde jou mijn situatie uit.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 13:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je begrijpt het nog niet helemaal.
Een grote bak hebben en die niet privé rijden en een goedkope voor ernaast is totaal duurder dan alleen de grote bak die je ook privé rijdt, echter, voor de relatief kleine meerprijs heb je dan wel 2 auto’s en de totale luxe van twee auto’s.
Verder niets mis met maar 1 auto hebben en het geld in je huis steken.
Hoe kom je aan dat belachlijk lage bedrag voor afschrijving?quote:Op vrijdag 8 juni 2018 14:15 schreef Ixnay het volgende:
Aanschafprijs: 22.000 (Laten we het bescheiden houden met een Peugeot 208, diesel)
Bijtelling: 22%
Belasting 41%
Optie 2 Eigen auto:
Aanschaf/afschrijving:
Koopprijs: 2100
Restlevensduur: 2 jaar (minimaal)
Afschrijving: 2100 / 2 = 1050
Hij vergelijkt een nieuwe leaseauto met een 15 jaar oude tweedehands.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 18:08 schreef oldford het volgende:
[..]
Hoe kom je aan dat belachlijk lage bedrag voor afschrijving?
Afschrijving is het verschil tussen de nieuwprijs en wat je ervoor terug krijgt na x jaar.
Na 3 jaar en 120.000 km is het ding bij inruil of verkoop prive hooguit 11.000 waard.
Dat is een afschrijving van 11.000 over 3 jaar is 3666 per jaar.
De auto levert dus nu al geen geld meer op, maar kost prive ook geld.
Enne, Peugeot 208 diesels van 3 jaar oud met rond de 100k tot 130k zijn te koop bij garages voor rond de 9.000 euro. Dus waarschijnlijk is je afschrijving nog groter.
Zie berekening.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 18:08 schreef oldford het volgende:
[..]
Hoe kom je aan dat belachlijk lage bedrag voor afschrijving?
Afschrijving is het verschil tussen de nieuwprijs en wat je ervoor terug krijgt na x jaar.
De auto die ik zelf rijd is geen nieuwe Peugeot 208 diesel.quote:Na 3 jaar en 120.000 km is het ding bij inruil of verkoop prive hooguit 11.000 waard.
Dat is een afschrijving van 11.000 over 3 jaar is 3666 per jaar.
De auto levert dus nu al geen geld meer op, maar kost prive ook geld.
Enne, Peugeot 208 diesels van 3 jaar oud met rond de 100k tot 130k zijn te koop bij garages voor rond de 9.000 euro. Dus waarschijnlijk is je afschrijving nog groter.
Als ik alleen maar op de A2 130 rijd op de cruise control boeit het me inderdaad geen hol of ik in een 1.4 dieseltje rijd uit 2006 of idem een nieuwe Audi A4 tdi.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 19:19 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Hij vergelijkt een nieuwe leaseauto met een 15 jaar oude tweedehands.
Lekker nuttig
Als je uitgaat van een 15 jaar oude diesel dan zijn de onderhoudskosten wel een stukje hoger.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 19:19 schreef spiritusbus het volgende:
Hij vergelijkt een nieuwe leaseauto met een 15 jaar oude tweedehands.
Lekker nuttig
Distributieketting. En zelfs als het een distributieriem betreft kun je bij een auto van 2100 euro ervoor kiezen om hem niet te vervangen. In het ergste geval kost het je 2100 euro nadat je er nog een paar jaar mee rijdt. Heb distributieriemen gezien die 200.000 snelweg kilometers gelopen hebben en niet van nieuw te onderscheiden zijn.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 19:31 schreef oldford het volgende:
[..]
Als je uitgaat van een 15 jaar oude diesel dan zijn de onderhoudskosten wel een stukje hoger.
Dan komen er zaken als distributie,
Voor wiellagers etc heb ik een onvoorziene post in mijn berekening. Is inderdaad wel rotwerk om zelf te doen. Maar om de hoeveel jaar komt dat voor?quote:wiellagers
Een auto uit 2006 heeft nu nog geen zichtbare roest als je er normaal mee omgaat. En al zou hij roesten dan rijdt hij net zo makkelijk verder met 130 in de cruise control op de snelweg.quote:roest om de hoek kijken.
Van die 1:18 mag je van mij best 1:16 maken hoor. Denk dat de conclusie van de berekening hetzelfde is.quote:En of die 15 jaar oude diesel 1 op 18 rijdt? Laat staan dat het nog veel zuiniger zou kunnen.
Kortom, de hele vergelijking gaat aardig scheef.
Het kan nog goedkoper, een rammelbak van 100 euro of nog beter, geen auto.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 19:48 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Distributieketting. En zelfs als het een distributieriem betreft kun je bij een auto van 2100 euro ervoor kiezen om hem niet te vervangen. In het ergste geval kost het je 2100 euro nadat je er nog een paar jaar mee rijdt. Heb distributieriemen gezien die 200.000 snelweg kilometers gelopen hebben en niet van nieuw te onderscheiden zijn.
[..]
Voor wiellagers etc heb ik een onvoorziene post in mijn berekening. Is inderdaad wel rotwerk om zelf te doen. Maar om de hoeveel jaar komt dat voor?
[..]
Een auto uit 2006 heeft nu nog geen zichtbare roest als je er normaal mee omgaat. En al zou hij roesten dan rijdt hij net zo makkelijk verder met 130 in de cruise control op de snelweg.
[..]
Van die 1:18 mag je van mij best 1:16 maken hoor. Denk dat de conclusie van de berekening hetzelfde is.
Ik heb ook nieuwe leaseautos gehad he. Zelfs met die 14% bijtelling van een aantal jaar geleden vond ik het al geen goudmijn. Je moet ook voor elk klein wissewasje aan die auto betalen he. Als je eens een krasje hebt die niemand ziet. Verdienen zij ook goed geld mee.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |