abonnement Unibet Coolblue
  Moderator dinsdag 5 juni 2018 @ 12:57:31 #1
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179618227


Er zijn steeds meer plaatsen waar contant geld niet geaccepteerd wordt.

Dit zou zijn uit het oogpunt van de veiligheid maar er zijn natuurlijk allerlei andere aspecten aan deze trend. Zo zijn daar de traceerbaarheid van geld, als alles via pin en dus via de bank loopt zijn alle geldstromen te traceren. Er zit een groot privacy element aan zo weet de gemiddelde bank inmiddels vrij veel je, waar je bent wat je uitgeeft hoeveel je verdiend etc. Daarnaast bieden banken ook verzekeringen aan. Mensen die over privacy nadenken geven altijd het voorbeeld, je wilt niet dat je verzekeraar bij je data kan. Maar je bank weet wel hoevaak je de aphotheek bezoekt en is een verzekering verstrekker. Dus eigenlijk zijn we daar al.

Ik vind dit een nare tendens.... waar nederland helaas erg in voor loopt.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_179618426
Ik stoor me er ook aan. Tegenwoordig kun je en nergens meer contanten pinnen en in sommige winkels kun je niet eens met contant geld betalen.
  Moderator dinsdag 5 juni 2018 @ 13:16:34 #3
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179618564
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 13:08 schreef T-D het volgende:
Ik stoor me er ook aan. Tegenwoordig kun je en nergens meer contanten pinnen en in sommige winkels kun je niet eens met contant geld betalen.
De to-go winkeltjes hebben dat inderdaad vaak. Ook daar snap ik de logica erachter wel maar toch wringt er iets. Ze kunnen toch ook automaten maken die contant geld aannemen waarom dat in onbruik raakt snap ik niet. De NS is ook zo'n voorbeeld er is met goed fatsoen geen treinkaart te krijgen met contant geld.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_179618598
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 13:16 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

De to-go winkeltjes hebben dat inderdaad vaak. Ook daar snap ik de logica erachter wel maar toch wringt er iets. Ze kunnen toch ook automaten maken die contant geld aannemen waarom dat in onbruik raakt snap ik niet. De NS is ook zo'n voorbeeld er is met goed fatsoen geen treinkaart te krijgen met contant geld.
Als je aan het loket een kaartje koopt (enige optie als je cash wil betalen) moet je zelfs een euro meer dokken, dat vind ik zo smerig :(
pi_179618602
Rothschild agenda.... AHOLD en de NS doen vrolijk aan mee met hun "pinkassas" en "OV Chip Poortjes".... Cash uitfaseren zodat er geen transactie kan worden gedaan zonder controle door Babylon.

Verraders in de regering.......

Kut moeras
  Moderator dinsdag 5 juni 2018 @ 13:19:29 #6
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179618628
quote:
6s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 13:18 schreef Salvad0R het volgende:
zodat er geen transactie kan worden gedaan zonder controle
Dat is zeker kwalijk imo.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_179618662
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 13:19 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Dat is zeker kwalijk imo.
Gaat in tegen de beginselen van menselijke vrijheid op deze aardbol.

En de schapen maar blaten..... over dat vuurwerk verboden moet worden.... en vuurkorfjes.... en paasvuren.... en roken.......

Verraders zijn het.
  dinsdag 5 juni 2018 @ 13:34:46 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_179618835
Straks is het gewoon onmogelijk om nog iemand zwart te betalen of een beetje te handelen voor eigen gewin op marktplaats.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  Moderator dinsdag 5 juni 2018 @ 13:40:52 #9
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179618950
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 13:34 schreef LXIV het volgende:
Straks is het gewoon onmogelijk om nog iemand zwart te betalen of een beetje te handelen voor eigen gewin op marktplaats.
Of drugs te kopen. Dat realiseerde ik me ineens toen duitsers niet wilden pinnen bij de koffieshop :D Opzich is dat ook wel logisch want dat zijn details die zij niet willen dat hun overheid weet natuurlijk. (de kans is groot dat als hij/zij in nederland wiet koopt ze het in duitsland ook wel doen)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator dinsdag 5 juni 2018 @ 13:43:36 #10
249559 crew  Lavenderr
pi_179618998
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 13:18 schreef LurkJeRot het volgende:

[..]

Als je aan het loket een kaartje koopt (enige optie als je cash wil betalen) moet je zelfs een euro meer dokken, dat vind ik zo smerig :(
Dat is zeker smerig.
  Moderator dinsdag 5 juni 2018 @ 13:44:07 #11
249559 crew  Lavenderr
pi_179619005
quote:
6s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 13:18 schreef Salvad0R het volgende:
Rothschild agenda.... AHOLD en de NS doen vrolijk aan mee met hun "pinkassas" en "OV Chip Poortjes".... Cash uitfaseren zodat er geen transactie kan worden gedaan zonder controle door Babylon.

Verraders in de regering.......

Kut moeras
Best eng idee. Zou zomaar waar kunnen zijn. Op ALLES controle.
pi_179619026
Volgende stap is allemaal een geinplanteerde chip waar je mee moet betalen, toch?
pi_179619053
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 13:45 schreef LurkJeRot het volgende:
Volgende stap is allemaal een geinplanteerde chip waar je mee moet betalen, toch?
Ja "lekker makkelijk en veilig" ......

De illegale handel zal zich ontwikkelen voorbij het digitale kredietsysteem, dealers accepteren alleen nog waardevolle goederen in ruil voor dope, stijgende criminaliteit tot gevolg, is onhoudbaar......
  dinsdag 5 juni 2018 @ 13:49:12 #14
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_179619084
De kans op overvallen en stelen van geld door personeel is hierdoor vele malen kleiner. Uiteraard zeg ik hier iets stoms, ookal is het waar. Een complot hierachter zoeken is natuurlijk 'slimmer'.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_179619135
quote:
6s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 13:47 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Ja "lekker makkelijk en veilig" ......

De illegale handel zal zich ontwikkelen voorbij het digitale kredietsysteem, dealers accepteren alleen nog waardevolle goederen in ruil voor dope, stijgende criminaliteit tot gevolg, is onhoudbaar......
Hoe zouden dingen als bitcoin in dat plaatje passen? Of wordt dat gewoon verboden op een gegeven moment?
Verboden betaalmethodes voor verboden zaakjes...
  Moderator dinsdag 5 juni 2018 @ 13:55:53 #16
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179619190
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 13:49 schreef Vis1980 het volgende:
De kans op overvallen en stelen van geld door personeel is hierdoor vele malen kleiner. Uiteraard zeg ik hier iets stoms, ookal is het waar. Een complot hierachter zoeken is natuurlijk 'slimmer'.
Nee er zijn ook logische argumenten hiervoor. Vooral het hebben van grote hoeveelheden contant geld op geconcentreerde plekken is het grootste argument. Ook (en ik merk dat vooral bij jongeren trouwens) vinden mensen het steeds minder fijn om geld op zak te hebben. Het is één pasje vs. een hele berg papier en muntjes.

En andere logische reactie is natuurlijk ook het bitcoin gebeuren. Het achterliggende systeem is ontworpen om digitaal betalen los te koppelen van de privacy schending.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_179619218
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 13:49 schreef Vis1980 het volgende:
De kans op overvallen en stelen van geld door personeel is hierdoor vele malen kleiner. Uiteraard zeg ik hier iets stoms, ookal is het waar. Een complot hierachter zoeken is natuurlijk 'slimmer'.
Stom? Dit is meer een bijkomstigheid dan een werkelijke motivatie voor het digitaliseren van fysiek geld.

Wacht maar tot de stroom uitvalt. Of je chip gehackt wordt. Of je identiteit gejat icm met het één en ander. Hoeveel wedden dat je liever derving door diefstal hebt?
  Moderator dinsdag 5 juni 2018 @ 14:02:14 #18
249559 crew  Lavenderr
pi_179619282
quote:
6s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 13:58 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Stom? Dit is meer een bijkomstigheid dan een werkelijke motivatie voor het digitaliseren van fysiek geld.

Wacht maar tot de stroom uitvalt. Of je chip gehackt wordt. Of je identiteit gejat icm met het één en ander. Hoeveel wedden dat je liever derving door diefstal hebt?
Als 'ze' de gehele controle hebben kunnen ze met onze gegevens en geld doen wat ze willen.
pi_179619294
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 13:55 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Nee er zijn ook logische argumenten hiervoor. Vooral het hebben van grote hoeveelheden contant geld op geconcentreerde plekken is het grootste argument. Ook (en ik merk dat vooral bij jongeren trouwens) vinden mensen het steeds minder fijn om geld op zak te hebben. Het is één pasje vs. een hele berg papier en muntjes.

En andere logische reactie is natuurlijk ook het bitcoin gebeuren. Het achterliggende systeem is ontworpen om digitaal betalen los te koppelen van de privacy schending.
Grote hoeveelheden geld op één fysieke chip is evengoed een geconcentreerde plek.

Het argument mbt privacy schending & bitcoin is wel steekhoudend.
pi_179619390
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 14:02 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Als 'ze' de gehele controle hebben kunnen ze met onze gegevens en geld doen wat ze willen.
Ja, dit is vandaag de dag al grotendeels waar. Kijk naar China met hun Social Credit System, gecombineerd met de Facial Recognition Database van elke mens.... Gebeurt hier ook, zij het op een ogenschijnlijk "eerlijkere" manier. Hier krijg je gezeik met de Belastingdienst als je je economisch flexibel opstelt..... Daar krijg je een negatieve Social Credit Rating.

En dan doen alsof er geen netwerk globaal opereert die deze systemen al eeuwen druppelsgewijs implementeert..... sommige mensen..... zucht .
pi_179619418
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 14:02 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Als 'ze' de gehele controle hebben kunnen ze met onze gegevens en geld doen wat ze willen.
Doe je iets dat 'ze' niet zo leuk vinden?
Dan wordt je chip gedeactiveerd en kun je niks meer kopen.
  Moderator dinsdag 5 juni 2018 @ 14:15:59 #22
249559 crew  Lavenderr
pi_179619452
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 14:13 schreef LurkJeRot het volgende:

[..]

Doe je iets dat 'ze' niet zo leuk vinden?
Dan wordt je chip gedeactiveerd en kun je niks meer kopen.
Eng idee he? George Orwell zat er niet ver naast en voorzag dit goed.
pi_179619470
Vroegah, toen de kazen nog van goud waren, hadden we hier in de Anglo-Saxische regionen een mooi geldsysteem joh. Het Kerfstok-systeem. Regeringen maakten geld door takken van bomen te splijten en door middel van een bepaald aantal inkepingen (kerven) werd bepaald hoeveel waarde de gespleten stok had. De ene helft bleef in de kluis van de rul0r, met de andere helft werd zaken gedaan op de vrije markt, waardoor de stok een gangbare valuta werd en de waarde werd gewaarborgd met een exacte kopie in een kluis ergens.
Het werkte supergoed, omdat je een gespleten tak van een boom niet exact kan imiteren, en voornamelijk omdat de regering die stokken aannam als geld om je belasting mee te voldoen.... tot de Rothschilds de boel overnamen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tally_stick

Het woord "stock" met betrekking tot beurshandel komt hier ook vandaan.
pi_179619479
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 14:15 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Eng idee he? George Orwell zat er niet ver naast en voorzag dit goed.
Vooral als je gaat bedenken wat voor functies ze verder allemaal nog aan zo'n chip zouden kunnen toekennen, die dus allemaal geblokkeerd zouden kunnen worden.
  Moderator dinsdag 5 juni 2018 @ 14:19:52 #25
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179619500
quote:
6s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 14:17 schreef Salvad0R het volgende:
Vroegah, toen de kazen nog van goud waren, hadden we hier in de Anglo-Saxische regionen een mooi geldsysteem joh. Het Kerfstok-systeem. Regeringen maakten geld door takken van bomen te splijten en door middel van een bepaald aantal inkepingen (kerven) werd bepaald hoeveel waarde de gespleten stok had. De ene helft bleef in de kluis van de rul0r, met de andere helft werd zaken gedaan op de vrije markt, waardoor de stok een gangbare valuta werd en de waarde werd gewaarborgd met een exacte kopie in een kluis ergens.
Het werkte supergoed, omdat je een gespleten tak van een boom niet exact kan imiteren, en voornamelijk omdat de regering die stokken aannam als geld om je belasting mee te voldoen.... tot de Rothschilds de boel overnamen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tally_stick
De vraag is dan wat jij op je kerfstok hebt.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_179619514
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 13:34 schreef LXIV het volgende:
Straks is het gewoon onmogelijk om nog iemand zwart te betalen of een beetje te handelen voor eigen gewin op marktplaats.
Ja daar zijn dus de crypto currencies voor uitgevonden

Maar blijkbaar werkt niet elke organisatie mee aan de Rothschild agenda of zullen ze de memo gemist hebben?

https://www.nu.nl/geldzak(...)ngen.html?redirect=1

Of zou DNB strijden tegen de deep state?
pi_179619532
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 14:19 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

De vraag is dan wat jij op je kerfstok hebt.
ik heb geen kerfstok, ik heb hele kerf-sequoias
  Moderator dinsdag 5 juni 2018 @ 14:30:14 #28
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179619649
quote:
6s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 14:21 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

ik heb geen kerfstok, ik heb hele kerf-sequoias
:D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_179619679
quote:
6s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 14:21 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

ik heb geen kerfstok, ik heb hele kerf-sequoias
1%' er :{w
pi_179619732
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 14:32 schreef Chewie het volgende:

[..]

1%' er :{w
hahaaa nee de Deep State mag mijn glanzende intellect op hun buik schrijven want deelname aan die faggotry wil ik dus niet op m'n kerfstok hebben. Wil het wel helpen slopen. Want dat is For Great Justice
pi_179619785
quote:
6s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 14:36 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

hahaaa nee de Deep State mag mijn glanzende intellect op hun buik schrijven want deelname aan die faggotry wil ik dus niet op m'n kerfstok hebben. Wil het wel helpen slopen. Want dat is For Great Justice
Jaja en ondertussen een beetje de werkende klasse onder de duim houden met je sequoias zeker :6
pi_179619806
Wilde laatst bij de appie een briefje van twintig inwisselen voor twee briefjes van tien. Kon niet omdat ze te weinig contant geld in de laai hadden zitten _O-
  Moderator dinsdag 5 juni 2018 @ 14:42:26 #33
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179619830
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 14:40 schreef sneakydesert het volgende:
Wilde laatst bij de appie een briefje van twintig inwisselen voor twee briefjes van tien. Kon niet omdat ze te weinig contant geld in de laai hadden zitten _O-
Ik heb ook een keer gehoord van iemand die iets wat op 23 cent eindigde wilde betalen met 23 cent, dat mocht niet, ze wilden de 1 en 2 cent muntjes nog wel aannemen maar dan moest er toch echt 2 cent bij om het af te ronden naar boven |:(
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_179619837
quote:
6s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 14:39 schreef Chewie het volgende:

[..]

Jaja en ondertussen een beetje de werkende klasse onder de duim houden met je sequoias zeker :6
Nee daarvoor zul je toch echt de Rothschilds lief aan moeten kijken.
  dinsdag 5 juni 2018 @ 14:42:56 #35
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_179619845
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 14:40 schreef sneakydesert het volgende:
Wilde laatst bij de appie een briefje van twintig inwisselen voor twee briefjes van tien. Kon niet omdat ze te weinig contant geld in de laai hadden zitten _O-
Dat probeerde ik ook laatst, kreeg ik botweg nee te horen :') Deden ze niet meer.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  dinsdag 5 juni 2018 @ 14:55:56 #36
33189 RM-rf
1/998001
pi_179620039
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 14:20 schreef Chewie het volgende:
Ja daar zijn dus de crypto currencies voor uitgevonden
Ik zou daar ontzettend mee oppassen... betaal je eenmaal iets dat aan je reele identiteit te verlinken is, met je wallet, kan men al je andere betalingen ook daaraan linken.
(crypto s pseudo-anoniem' omdat je met een indirekt aan je identiteit te verlinken 'pseudoniem' kunt betalen, maar het is ongebruikelijk dat deze pseudoniemen zelf beveiligd zijn tegen het vergeleijken van verschillende transactie-data en is op één manier de identiteit te achterhalen, zijn ook alle andere transacties van die pseudoniem dus tekoppelen aan jouw identiteit)

bedenk daarbj dat veel betaalmogelijkheden zelf ook weer verlinken aan diensten van derden (voor bepaalde beveiligingen/checks, advertentiemogelijkheden en trackers of statistieken) en deze delen zelf ook weer die betreffende betaalgegevens, waarmee het redelijk eenvoudig blijkt te zijn identiteiten te tracken en soms ook te identificeren.

Het is al redelijk vaak gebeurd dat bv mensen in bepaalde landen ook juridische gevolgen ondervonden hebben doordat hun identiteit waarop ze bepaalde niet toegestane transacties gedaan hebben, ontsleuteld werd (bv in duitsland is dit meermaals gebeurt met bv wapenhandelaars in Darknet) en in Australie is op die manier een groot netwerk van pedofielen ontmanteld
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_179620187
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 13:49 schreef Vis1980 het volgende:
De kans op overvallen en stelen van geld door personeel is hierdoor vele malen kleiner. Uiteraard zeg ik hier iets stoms, ookal is het waar. Een complot hierachter zoeken is natuurlijk 'slimmer'.
Met een pistool tegen je kop maak je graag al je spaargeld over naar de kaaimaneilanden.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_179620207
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 14:55 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Ik zou daar ontzettend mee oppassen... betaal je eenmaal iets dat aan je reele identiteit te verlinken is, met je wallet, kan men al je andere betalingen ook daaraan linken.
(crypto s pseudo-anoniem' omdat je met een indirekt aan je identiteit te verlinken 'pseudoniem' kunt betalen, maar het is ongebruikelijk dat deze pseudoniemen zelf beveiligd zijn tegen het vergeleijken van verschillende transactie-data en is op één manier de identiteit te achterhalen, zijn ook alle andere transacties van die pseudoniem dus tekoppelen aan jouw identiteit)

bedenk daarbj dat veel betaalmogelijkheden zelf ook weer verlinken aan diensten van derden (voor bepaalde beveiligingen/checks, advertentiemogelijkheden en trackers of statistieken) en deze delen zelf ook weer die betreffende betaalgegevens, waarmee het redelijk eenvoudig blijkt te zijn identiteiten te tracken en soms ook te identificeren.

Het is al redelijk vaak gebeurd dat bv mensen in bepaalde landen ook juridische gevolgen ondervonden hebben doordat hun identiteit waarop ze bepaalde niet toegestane transacties gedaan hebben, ontsleuteld werd (bv in duitsland is dit meermaals gebeurt met bv wapenhandelaars in Darknet) en in Australie is op die manier een groot netwerk van pedofielen ontmanteld
Ja uiteraard moet je niet dezelfde wallet gebruiken, dat spreekt voor zich.

Overigens denk ik dat het wel mee gaat vallen met het bannen van contant geld, zie het bericht van DNB.
  dinsdag 5 juni 2018 @ 15:11:30 #39
33189 RM-rf
1/998001
pi_179620315
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 15:05 schreef Chewie het volgende:

[..]

Ja uiteraard moet je niet dezelfde wallet gebruiken, dat spreekt voor zich.
Het 'systeem beschermt echter de gebruiker daartegen niet en de fout is erg snel gemaakt...

zeker als bv die transacties een uitwisseling met je werkelijke leven hebben kan dat lastig zijn (wat altijd al et probleem van zwart geld was... het bezitten van zwartgeld op een of andere geheime rekening of desnoods in een oude sok was nooit een zo groot probleem, maar vaak het te kunnen uitgeven was dat wel: juist daaruit ontstond de criminele activiteit van het 'witwassen' van geld, wat een hele eigen en grootschalige activiteit was, waarop veel georganiseerde criminelen zelf ook weer gepakt konden worden)

quote:
Overigens denk ik dat het wel mee gaat vallen met het bannen van contant geld, zie het bericht van DNB.
nuja, ik denk wel degelijk dat de kans groot is dat bv mensen die wel contant willen betalen gewoon ook meerkosten berekend worden...

automatische systemen voor betaling zijn nu eenmaal een stuk gunstiger doordat loonkosten van bv een menselijke lokettist erg hoog zijn.

Hooguit moet er een grote maatschapelijke verandering doorgevoerd worden om bv de belastingen op looninkomsten sterk te laten vervangen door bv andere vormen van belastingen...

als bv een Belasting op automatische financiele transacties ingevoerd zou worden (en deze benut worden om looninkomstenbelastingen, zeker voor de laagste inkomensgroepen te verlagen, bv en erg hoge belastingvrije voet in te stellen) zou dat erg interssant zijn en een deel van de hang naar automatiseringen al kunnen doen verdwijnen, maar dat zou een behoorlijke revolutie zijn
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 5 juni 2018 @ 15:11:57 #40
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_179620320
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 15:04 schreef halfway het volgende:

[..]

Met een pistool tegen je kop maak je graag al je spaargeld over naar de kaaimaneilanden.
of nemen ze EN je wisselgeld EN je spaargeld mee. Met een pistool kom je altijd ver natuurlijk.

Daarnaast gaat het hier om de winkels, niet om de klanten.

Bij een winkel met contant weet je dat er wat te halen valt.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_179620464
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 15:11 schreef RM-rf het volgende:

[..]

nuja, ik denk wel degelijk dat de kans groot is dat bv mensen die wel contant willen betalen gewoon ook meerkosten berekend worden...
Wellicht maar dat hangt ook van de winkel af waar je zaken mee doet, op de markt is ondanks alle "pinnen ja graag" bordjes contant nog steeds koning en meer gewenst door de verkopers dan pin.

Alles hangt ook af van DNB en de politiek en hoe zij de status van contant geld zien en gezien de uitspraken van DNB maak ik me niet zoveel zorgen.

quote:
automatische systemen voor betaling zijn nu eenmaal een stuk gunstiger doordat loonkosten van bv een menselijke lokettist erg hoog zijn.
Uiteraard daarom kies ik in de supermarkt ook voor pin (voor mijn joints dan weer contant), gemak dient de mens.

quote:
Hooguit moet er een grote maatschapelijke verandering doorgevoerd worden om bv de belastingen op looninkomsten sterk te laten vervangen door bv andere vormen van belastingen...

als bv een Belasting op automatische financiele transacties ingevoerd zou worden (en deze benut worden om looninkomstenbelastingen, zeker voor de laagste inkomensgroepen te verlagen, bv en erg hoge belastingvrije voet in te stellen) zou dat erg interssant zijn en een deel van de hang naar automatiseringen al kunnen doen verdwijnen, maar dat zou een behoorlijke revolutie zijn
Automatisering van financiële transacties hoeft niet automatisch meer controle te betekenen, pak je het op de juiste (privacy gerichte) manier aan dan zou je zelfs banken buitenspel kunnen zetten op dit vlak blockchain zou daar geschikt voor kunnen zijn.
pi_179620531
Is voorbereiding op haircut.
pi_179620611
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 15:11 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Het 'systeem beschermt echter de gebruiker daartegen niet en de fout is erg snel gemaakt...

zeker als bv die transacties een uitwisseling met je werkelijke leven hebben kan dat lastig zijn (wat altijd al et probleem van zwart geld was... het bezitten van zwartgeld op een of andere geheime rekening of desnoods in een oude sok was nooit een zo groot probleem, maar vaak het te kunnen uitgeven was dat wel: juist daaruit ontstond de criminele activiteit van het 'witwassen' van geld, wat een hele eigen en grootschalige activiteit was, waarop veel georganiseerde criminelen zelf ook weer gepakt konden worden)

[..]

nuja, ik denk wel degelijk dat de kans groot is dat bv mensen die wel contant willen betalen gewoon ook meerkosten berekend worden...

automatische systemen voor betaling zijn nu eenmaal een stuk gunstiger doordat loonkosten van bv een menselijke lokettist erg hoog zijn.

Hooguit moet er een grote maatschapelijke verandering doorgevoerd worden om bv de belastingen op looninkomsten sterk te laten vervangen door bv andere vormen van belastingen...

als bv een Belasting op automatische financiele transacties ingevoerd zou worden (en deze benut worden om looninkomstenbelastingen, zeker voor de laagste inkomensgroepen te verlagen, bv en erg hoge belastingvrije voet in te stellen) zou dat erg interssant zijn en een deel van de hang naar automatiseringen al kunnen doen verdwijnen, maar dat zou een behoorlijke revolutie zijn
De grap is wel dat het alleen maar duurder is geworden met de automatisering. Vroeger was een postbank rekening gratis, nu de gaat de goedkoopste ING rekening richting 25 euro per jaar. Stijgt jaarlijks (zeker procentueel) ook behoorlijk.
En internetbankieren is voor de klant handiger en sneller, maar je betaalt dus meer en als je een keer echt iemand wil spreken is dat alleen maar lastiger geworden. Zelfs de geldautomaten zijn nu zogenaamd al te duur...in sommige kleinere dorpen kun je al amper meer aan contant geld komen.
- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -
  Moderator dinsdag 5 juni 2018 @ 15:49:08 #44
249559 crew  Lavenderr
pi_179620946
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 15:25 schreef Doubleerder het volgende:
Is voorbereiding op haircut.
Wat betekent dat?
  dinsdag 5 juni 2018 @ 18:05:13 #45
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_179623635
moest vandaag mijn fiets ophalen bij de fietsenmaker, door verbouwing eindje verderop zat halve centrum weer eens zonder pin.
Pin is niet altijd de beste oplossing.

sommige zwervers zijn al wel up-to-date
Er staat nog een vraag voor u open!!
pi_179623712
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 13:08 schreef T-D het volgende:
Ik stoor me er ook aan. Tegenwoordig kun je en nergens meer contanten pinnen en in sommige winkels kun je niet eens met contant geld betalen.
Een bakker in Groningen! Ik wilde contant afrekenen maar tot mijn stomme verbazing was dat niet mogelijk. Ik moest pinnen. Dat was hygiënischer. Eh...
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_179624104
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 15:49 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Wat betekent dat?
Dat op een gegeven moment plotseling je tegoeden bevroren worden en dat er 10-90% vanaf wordt gehaald om de enorme schuldenberg t.g.v. financieel wanbeleid op te kunnen lossen. Is al een klein experimentje mee geweest in Cyprus.
pi_179624110
In Den Bosch zit een ijssalon waar je alleen met contant geld kunt betalen. Geen pin of andere meuk.
  Moderator dinsdag 5 juni 2018 @ 18:40:33 #49
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179624215
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 18:09 schreef Isabeau het volgende:
Dat was hygiënischer. Eh...
_O- een bakker met smetvrees?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator dinsdag 5 juni 2018 @ 18:42:57 #50
249559 crew  Lavenderr
pi_179624262
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 18:31 schreef Doubleerder het volgende:

[..]

Dat op een gegeven moment plotseling je tegoeden bevroren worden en dat er 10-90% vanaf wordt gehaald om de enorme schuldenberg t.g.v. financieel wanbeleid op te kunnen lossen. Is al een klein experimentje mee geweest in Cyprus.
Jemig. Dat gaat eigenlijk al te ver :o
pi_179624445
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 18:40 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

_O- een bakker met smetvrees?
Komt meer voor bij bakkers, al hebben ze vaak ook een automagische contantbetaal/wisselautomaat.
.
pi_179624455
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 18:09 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Een bakker in Groningen! Ik wilde contant afrekenen maar tot mijn stomme verbazing was dat niet mogelijk. Ik moest pinnen. Dat was hygiënischer. Eh...
Dat had ik van de week bij Decathlon. In mijn wijk heb je ook nergens meer pinautomaten, zelfs die in het ziekenhuis hier vlakbij is weg, en bij de Jumbo mag je eenmalig 50 euro pinnen. Je mag niet na die ene keer bij een andere kassa nog een keer contanten pinnen. Zeer storend.
  Moderator dinsdag 5 juni 2018 @ 19:20:04 #53
249559 crew  Lavenderr
pi_179624896
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 18:55 schreef T-D het volgende:

[..]

Dat had ik van de week bij Decathlon. In mijn wijk heb je ook nergens meer pinautomaten, zelfs die in het ziekenhuis hier vlakbij is weg, en bij de Jumbo mag je eenmalig 50 euro pinnen. Je mag niet na die ene keer bij een andere kassa nog een keer contanten pinnen. Zeer storend.
Ik doe ook altijd bij de Jumbo en voorheen bij de C1000 wat extra contant pinnen. Geen enkel probleem.
  Moderator woensdag 6 juni 2018 @ 13:53:43 #54
249559 crew  Lavenderr
pi_179636993
Euromunten, tientjes en vijftigjes, Nederlanders gebruiken ze steeds minder. Er wordt vaker gepind en steeds minder contant betaald. Banken en winkeliers zijn er blij mee, want het is veiliger, goedkoper en overzichtelijker.
Maar er zijn ook bezwaren: alle pintransacties worden door de banken geregistreerd, en het pinnen - vooral contactloos - leidt tot minder bewust koopgedrag.

Hele (al oude) artikel hier:
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)-de-samenleving.html
  Moderator woensdag 6 juni 2018 @ 14:01:15 #55
45833 crew  Fogel
pi_179637131
Vorige week was er een staking aangekondigd door de banken hier in Noorwegen. De kranten stonden er vol van wat de gevolgen zouden zijn indien digitaal bankverkeer gestopt zou worden (als deel van de staking zou namelijk ook onderhoud gestopt worden en als ergens iets dan een error geeft zouden ze dat pas na de staking oplossen). Echt een situatie die je niet wil was de conclusie...
En ondertussen maar zoveel mogelijk mensen naar digitale betalingen dwingen.

De staking ging overigens niet door. Maar ergens is dat jammer, want dat zou de zwakte van "alles digitaal" heel goed aantonen.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_179637148
Contant geld is natuurlijk niet zo goed te tracken en beheren als digitaal geld.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
  Moderator woensdag 6 juni 2018 @ 14:38:09 #57
249559 crew  Lavenderr
pi_179637702
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2018 14:01 schreef Fogel het volgende:
Vorige week was er een staking aangekondigd door de banken hier in Noorwegen. De kranten stonden er vol van wat de gevolgen zouden zijn indien digitaal bankverkeer gestopt zou worden (als deel van de staking zou namelijk ook onderhoud gestopt worden en als ergens iets dan een error geeft zouden ze dat pas na de staking oplossen). Echt een situatie die je niet wil was de conclusie...
En ondertussen maar zoveel mogelijk mensen naar digitale betalingen dwingen.

De staking ging overigens niet door. Maar ergens is dat jammer, want dat zou de zwakte van "alles digitaal" heel goed aantonen.
Ja, best jammer want dan waren de ogen van iedereen echt open gegaan. Nu denken mensen alleen maar aan het gemak heb ik het idee en niet aan de verregaande controle.
  Moderator woensdag 6 juni 2018 @ 14:38:42 #58
249559 crew  Lavenderr
pi_179637711
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2018 14:02 schreef ITrade het volgende:
Contant geld is natuurlijk niet zo goed te tracken en beheren als digitaal geld.
Precies. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.
pi_179637945
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2018 14:38 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Precies. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Het zou mooi zijn als die mensen die roepen dat het alleen complot denken is eens kijken naar bankruns of gevallen waarbij iemand zijn digitale rekening wordt geblokeerd/opgezegd.

En de nieuwe bail-ins werken ook veel beter als er alleen nog digitaal geld is.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
  vrijdag 8 juni 2018 @ 23:10:15 #60
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_179683728
Geen contant geld en dan een leuke verstoring op de digitale infra. Wordt leuk. Net als in Estland destijds
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator vrijdag 8 juni 2018 @ 23:15:18 #61
249559 crew  Lavenderr
pi_179683826
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 23:10 schreef Pietverdriet het volgende:
Geen contant geld en dan een leuke verstoring op de digitale infra. Wordt leuk. Net als in Estland destijds
Dan is er paniek op de hele wereld. Net als internet uitvalt.
pi_179684857
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 23:10 schreef Pietverdriet het volgende:
Geen contant geld en dan een leuke verstoring op de digitale infra. Wordt leuk. Net als in Estland destijds
Ik denk dat wel eens met al onze digitale patiëntendossiers. Als het systeem plat ligt heb je dus helemaal geen informatie meer.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zaterdag 9 juni 2018 @ 00:05:30 #63
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_179684878
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2018 00:04 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik denk dat wel eens met al onze digitale patiëntendossiers. Als het systeem plat ligt heb je dus helemaal geen informatie meer.
Dat geldt voor nog veel meer zaken. Wij werken op school ook steeds meer exclusief digitaal.

In de toekomst is "kennis" letterlijk macht.
pi_179685094
De stripclubs zullen nooit meer hetzelfde zijn :'(
Play hard, go pro.
  Moderator zondag 10 juni 2018 @ 10:50:32 #65
249559 crew  Lavenderr
pi_179705576
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2018 00:04 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik denk dat wel eens met al onze digitale patiëntendossiers. Als het systeem plat ligt heb je dus helemaal geen informatie meer.
Dat is een angstaanjagend idee.
  Moderator zondag 10 juni 2018 @ 11:22:34 #66
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179705911
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2018 00:15 schreef Aethereal het volgende:
De stripclubs zullen nooit meer hetzelfde zijn :'(
:D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_179706865
quote:
6s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 14:17 schreef Salvad0R het volgende:
Vroegah, toen de kazen nog van goud waren, hadden we hier in de Anglo-Saxische regionen een mooi geldsysteem joh. Het Kerfstok-systeem. Regeringen maakten geld door takken van bomen te splijten en door middel van een bepaald aantal inkepingen (kerven) werd bepaald hoeveel waarde de gespleten stok had. De ene helft bleef in de kluis van de rul0r, met de andere helft werd zaken gedaan op de vrije markt, waardoor de stok een gangbare valuta werd en de waarde werd gewaarborgd met een exacte kopie in een kluis ergens.
Het werkte supergoed, omdat je een gespleten tak van een boom niet exact kan imiteren, en voornamelijk omdat de regering die stokken aannam als geld om je belasting mee te voldoen.... tot de Rothschilds de boel overnamen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tally_stick

Het woord "stock" met betrekking tot beurshandel komt hier ook vandaan.
Dat systeem was om bij te houden hoeveel goud de "rul0rs" nog verschuldigd waren, want ze waren platzak.

Dat is dan wel de versimpelde uitleg, maar het was geen betaalsysteem op zich, maar een schulden bijhouden systeem, 700 jaar lang, want zo lang waren de engelsen platzak.
  Moderator dinsdag 12 juni 2018 @ 12:57:44 #68
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_179743240
Er wordt, denk ik, ook wel gekeken of men nog behoefte heeft aan contante betalingen.
Dus voor de consument zaak om regelmatig contant te blijven betalen!
Dat contant helemaal zal verdwijnen gaat, vooral, de oudere generatie niet accepteren. Betekent dat jongeren ook hun behoefte aan contante betalingen moet blijven tonen.
A child is born with no state of mind.
  Moderator dinsdag 12 juni 2018 @ 13:06:22 #69
249559 crew  Lavenderr
pi_179743344
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2018 12:57 schreef SuperHartje het volgende:
Er wordt, denk ik, ook wel gekeken of men nog behoefte heeft aan contante betalingen.
Dus voor de consument zaak om regelmatig contant te blijven betalen!
Dat contant helemaal zal verdwijnen gaat, vooral, de oudere generatie niet accepteren. Betekent dat jongeren ook hun behoefte aan contante betalingen moet blijven tonen.
Ja, dat ben ik met je eens. Ik betaal ook graag contant. Heb ook nog altijd contant geld bij me. Het geeft toch het (waarschijnlijk misplaatste) idee dat je nog een beetje baas bent over je eigen geld.
  Moderator dinsdag 12 juni 2018 @ 13:12:10 #70
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_179743431
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2018 13:06 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ja, dat ben ik met je eens. Ik betaal ook graag contant. Heb ook nog altijd contant geld bij me. Het geeft toch het (waarschijnlijk misplaatste) idee dat je nog een beetje baas bent over je eigen geld.
Ja ik heb ook bijna altijd contant bij me!
Ik weet niet of het zo misplaats is... in je handen of in je schoenendoos voelt misschien wel als meer zekerheid en je ziet precies wat ermee gebeurt.
A child is born with no state of mind.
  Moderator dinsdag 12 juni 2018 @ 13:13:53 #71
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_179743457
Aan de andere kant, als je pasje wordt gepikt en er gaat een bedrag af, krijg je het wel netjes terug van de bank.
A child is born with no state of mind.
pi_179744205
Voor veel mensen zorgt contant geld ook gewoonweg voor meer een gevoel bij het geld, weten wat ze uitgeven.. Schijnt dat jongeren die alleen maar pinnen ook sneller financiëel in de problemen komen.
  Moderator dinsdag 12 juni 2018 @ 14:43:46 #73
249559 crew  Lavenderr
pi_179745024
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2018 13:57 schreef NicolasJoy het volgende:
Voor veel mensen zorgt contant geld ook gewoonweg voor meer een gevoel bij het geld, weten wat ze uitgeven.. Schijnt dat jongeren die alleen maar pinnen ook sneller financiëel in de problemen komen.
Ja, ze missen het fysieke. Geld wordt een ongrijpbaar iets.
  woensdag 13 juni 2018 @ 10:58:34 #74
293036 DeMolay
Asmodeus & Me
pi_179760684
Was laatst bij de SNS voor een noodpas en toen werd mij al doodleuk door de medewerker verteld dat cashloos er tussen de 3 en 5 jaar zit aan te komen .

Bij hen kun je ook al geen cash geld meer op je rekening zetten dit moet via het GWK o|O
TTT [img]http://symboldictionary.net/library/graphics/symbols/tripletau.jpg[/img]
Δημοσθένης
http://www.youtube.com/watch?v=18FgnFVm5k0&fmt=37&hd=1&autoplay=1
  Moderator woensdag 13 juni 2018 @ 19:54:11 #75
249559 crew  Lavenderr
pi_179768965
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2018 10:58 schreef DeMolay het volgende:
Was laatst bij de SNS voor een noodpas en toen werd mij al doodleuk door de medewerker verteld dat cashloos er tussen de 3 en 5 jaar zit aan te komen .

Bij hen kun je ook al geen cash geld meer op je rekening zetten dit moet via het GWK o|O
Het valt me de laatste tijd ook op dat er in winkels vaak gevraagd wordt "Wilt u pinnen?"en als ik dan zeg nee ik betaal contant, dat ze het soms lastig vinden.
  woensdag 13 juni 2018 @ 20:07:28 #76
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_179769255
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2018 19:54 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Het valt me de laatste tijd ook op dat er in winkels vaak gevraagd wordt "Wilt u pinnen?"en als ik dan zeg nee ik betaal contant, dat ze het soms lastig vinden.
En terecht natuurlijk, ik heb nooit cash op zak.
  Moderator woensdag 13 juni 2018 @ 20:33:52 #77
249559 crew  Lavenderr
pi_179769904
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juni 2018 20:07 schreef Zwansen het volgende:

[..]

En terecht natuurlijk, ik heb nooit cash op zak.
Waarom terecht? Genoeg mensen die nog regelmatig cash betalen. Dat jij nooit cash op zak hebt zegt natuurlijk niets over andere mensen. Ik pin ook het meeste maar ik zou het heel jammer vinden als contant geld helemaal zou verdwijnen.
  donderdag 14 juni 2018 @ 21:30:41 #78
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_179792275
Alleen al vanwege de te makkelijke eenvoud waarmee elektronische betalingen kunnen worden gevolgd blijf ik veel contant betalen.
  Moderator vrijdag 15 juni 2018 @ 10:08:03 #79
249559 crew  Lavenderr
pi_179799368
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2018 21:30 schreef ChrisCarter het volgende:
Alleen al vanwege de te makkelijke eenvoud waarmee elektronische betalingen kunnen worden gevolgd blijf ik veel contant betalen.
Dat is ook wel een valide reden. Er wordt doelbewust gewerkt aan een systeem waarin er alleen nog maar elektronisch betaald kan worden. Dan is de controle compleet en hebben we helemaal niets meer over ons eigen geld te zeggen.
  vrijdag 15 juni 2018 @ 11:02:45 #80
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_179800184
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 10:08 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dat is ook wel een valide reden. Er wordt doelbewust gewerkt aan een systeem waarin er alleen nog maar elektronisch betaald kan worden. Dan is de controle compleet en hebben we helemaal niets meer over ons eigen geld te zeggen.
Nee, Electronisch betalen is goedkoper, dat is de drijfveer.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator vrijdag 15 juni 2018 @ 11:11:26 #81
249559 crew  Lavenderr
pi_179800331
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 11:02 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, Electronisch betalen is goedkoper, dat is de drijfveer.
De enige drijfveer denk je?
  vrijdag 15 juni 2018 @ 11:28:43 #82
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_179800597
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 11:11 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

De enige drijfveer denk je?
nee, ook snelheid, gemak, etc.
Snap niet waarom je met electronisch betalingsverkeer van mening bent dat je niets meer te zeggen hebt over je geld.
Papiergeld is net zo afhankelijk van overheden, kijk maar naar India, daar werd van de een op de andere dag een bep bankbiljet ongeldig verklaard omdat het zoveel gebruikt werd bij illigale transacties
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 15 juni 2018 @ 11:29:37 #83
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_179800620
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2018 21:30 schreef ChrisCarter het volgende:
Alleen al vanwege de te makkelijke eenvoud waarmee elektronische betalingen kunnen worden gevolgd blijf ik veel contant betalen.
Jouw betaling bij de AH en de Boekwinkel zijn natuurlijk machtig interessant
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_179800882
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 11:29 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Jouw betaling bij de AH en de Boekwinkel zijn natuurlijk machtig interessant
In Nederland niet maar in China (en andere landen) vinden ze het wel belangrijk om te weten welke boeken hun burgers kopen.

Elektronisch betalen is voornamelijk makkelijk maar het is niet verstandig om contant (wat ook digitaal kan zijn dmv blockchain) helemaal af te schaffen.
  vrijdag 15 juni 2018 @ 11:51:21 #85
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_179800904
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 11:29 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Jouw betaling bij de AH en de Boekwinkel zijn natuurlijk machtig interessant
Nu misschien niet. Maar ik kan niet in de toekomst kijken en zien welke regimes dat wel of niet zouden kunnen mis/gebruiken.
  Moderator vrijdag 15 juni 2018 @ 11:53:15 #86
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179800940
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 11:51 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

Nu misschien niet. Maar ik kan niet in de toekomst kijken en zien welke regimes dat wel of niet zouden kunnen mis/gebruiken.
Sowieso hoeft de AH niet te weten wie bij hun de spullen koopt. De AH kan bij digitale transacties alle spullen aan een persoon linken en dat vind ik niet nodig. Want dat kunnen ze gebruiken om mij te manipuleren in het kopen van spullen die ik niet bewust wil.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator vrijdag 15 juni 2018 @ 11:54:15 #87
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179800953
Eigenlijk zouden ze het zo moeten aanpakken

En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  vrijdag 15 juni 2018 @ 11:54:44 #88
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_179800957
Dat gebeurt sowieso al dmv "persoonlijke AH bonus". Allemaal productsturing obv je eigen verleden.
  Moderator vrijdag 15 juni 2018 @ 11:55:21 #89
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179800965
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 11:54 schreef ChrisCarter het volgende:
Dat gebeurt sowieso al dmv "persoonlijke AH bonus". Allemaal productsturing obv je eigen verleden.
Daarom neem ik nooit een bonus heb ook geen bonus kaart, en winkel sowieso al weinig bij de AH.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  vrijdag 15 juni 2018 @ 11:56:57 #90
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_179800978
quote:
2s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 11:55 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Daarom neem ik nooit een bonus heb ook geen bonus kaart, en winkel sowieso al weinig bij de AH.
Altijd de kaart van de kassa dame gebruiken.
pi_179800990
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 11:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

nee, ook snelheid, gemak, etc.
Snap niet waarom je met electronisch betalingsverkeer van mening bent dat je niets meer te zeggen hebt over je geld.
Papiergeld is net zo afhankelijk van overheden, kijk maar naar India, daar werd van de een op de andere dag een bep bankbiljet ongeldig verklaard omdat het zoveel gebruikt werd bij illigale transacties
Het gaat niet over "iets te zeggen hebben". Uiteindelijk heeft de overheid alles te zeggen over al het contant geld en ook al het giraal geld. Zo kan bijvoorbeeld een bepaalde Coupure biljet uit de handel genomen worden.

Of zelfs een biljet van één land (alle eu landen hebben eigen codes, in de eurocrisis jaren hoarden de zuid Europese banken Duitse biljetten omdat ze bang waren dat hun eigen papier wel eens waardeloos kon worden).

Ze zouden van jou betaling een "route" kunnen opbouwen van wat je gedaan hebt/ waar je geweest bent die dag. De betalingen zijn ook voor altijd "in de cloud" hierdoor kunnen ze achteraf jou aankopen terugvinden indien ze dat willen.

De regels van betalingen gaan nu al heel ver. Zodra ze alle macht over jou (geld) hebben dmv alleen een digitaal geld systeem zie ik niet in waarom het nog niet veel gekker kan worden.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
  Moderator vrijdag 15 juni 2018 @ 11:59:41 #92
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179801006
Ik heb trouwens wel een jeans center kaart maar die heb ik speciaal om ze een beetje te fucken ik koop mijn broeken in zwolle maar heb die kaart op een adres in schiedam staan. Ik hoop dat ze denken huh hoe kan het dat schiedammers in zwolle broeken kopen.

Trouwens heb ik ook wel eens op een boot waar je je kamer nummer/boarding pas door moest geven als je een pizza bestelde ( |:( wat een onzin) het halve restaurant op onze kaart laten bestellen, zodat er in de administratie ineens een kamer zit waar tientallen pizza's besteld zijn.

Echt ik snap niet waarom men alles op persoonlijke basis wil bijhouden, neem gewoon gemiddelden en laat het daar bij er is geen noodzaak om het aan personen te koppelen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  vrijdag 15 juni 2018 @ 12:22:04 #93
446641 Vox_Populi
Stem van het volk.
pi_179801297
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 11:56 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

Altijd de kaart van de kassa dame gebruiken.
Ik kom nooit/zelden bij de Appie, maar de kassadames hebben een bonuskaart die je kan gebruiken? Wat is dan het voordeel van de bonuskaart, voor de AH in dit geval?
  vrijdag 15 juni 2018 @ 12:27:32 #94
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_179801354
Bonuskaart
Gewoon je bonuskaart regelmatig ruilen met kennisen, buren, vrieden, wildvreemden.
Veel leuker dan dat je een anonieme kaart gebruikt of die van de cassiere is hun bonuskaart data te vervuilen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 15 juni 2018 @ 12:29:13 #95
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_179801372
Je transacties/locatie volgen met electronisch geld is erg omslachtig, daar zijn veel betere en gerichtere methoden en technieken voor
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_179801430
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 12:29 schreef Pietverdriet het volgende:
Je transacties/locatie volgen met electronisch geld is erg omslachtig, daar zijn veel betere en gerichtere methoden en technieken voor
Dat iets omslachtig is wil nog niet zeggen dat ze het niet doen/kunnen doen.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_179802611
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 11:54 schreef ChrisCarter het volgende:
Dat gebeurt sowieso al dmv "persoonlijke AH bonus". Allemaal productsturing obv je eigen verleden.
Zolang het alleen daarvoor gebruikt wordt, is dat toch alleen maar handig. Ik houd van bier, dus krijg ik een aanbieding voor bier. Soit.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  maandag 18 juni 2018 @ 09:43:38 #98
478636 bernard_roggol
Rookworst zonder R is ookworst
pi_179865733
contant wordt niet zo snel afgeschaft er zijn nog genoeg mensen die een beetje bijverdienen zonder belasting te betalen. :)
  Moderator maandag 18 juni 2018 @ 11:17:11 #99
249559 crew  Lavenderr
pi_179867524
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2018 09:43 schreef bernard_roggol het volgende:
contant wordt niet zo snel afgeschaft er zijn nog genoeg mensen die een beetje bijverdienen zonder belasting te betalen. :)
Nou, er wordt wel naartoe gewerkt hoor. Steeds minder plekken waar je nog contant kunt betalen. Ik zou graag de echte reden willen weten waarom dat zo is.
  maandag 18 juni 2018 @ 11:18:10 #100
478636 bernard_roggol
Rookworst zonder R is ookworst
pi_179867545
Ik heb nog nergens gemerkt dat je niet met contant geld mag betalen.
  maandag 18 juni 2018 @ 11:30:24 #101
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_179867742
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2018 11:18 schreef bernard_roggol het volgende:
Ik heb nog nergens gemerkt dat je niet met contant geld mag betalen.
Pas nog in een theater geweest. Daar was alles enkel nog (contactloos) pin.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  Moderator dinsdag 19 juni 2018 @ 14:39:09 #102
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_179895639
Gemeente Delft en Westland hebben geen kassa's met contanten meer bij de balie's, alleen automaten voor contante betalingen. Dus de behoefte is er zeker wel.
A child is born with no state of mind.
  woensdag 20 juni 2018 @ 07:16:16 #103
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_179912616
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 14:39 schreef SuperHartje het volgende:
Gemeente Delft en Westland hebben geen kassa's met contanten meer bij de balie's, alleen automaten voor contante betalingen. Dus de behoefte is er zeker wel.
Schandalig. De overheid moet elke wettige manier van betalen accepteren. Niet wat ze per gemeente maar net goed uitkomt
  Moderator woensdag 20 juni 2018 @ 09:30:46 #104
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_179913976
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juni 2018 07:16 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

Schandalig. De overheid moet elke wettige manier van betalen accepteren. Niet wat ze per gemeente maar net goed uitkomt
Ik snap wel dat ze geen contanten aan de balie willen, maar hoe vaak is een gemeente nou beroofd vraag ik mij dan af...
A child is born with no state of mind.
pi_179949133
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2018 11:18 schreef bernard_roggol het volgende:
Ik heb nog nergens gemerkt dat je niet met contant geld mag betalen.
Hier in de stad zijn al een aantal plekken waar je helemaal niet meer met contant geld terecht kunt. De bus, Domino's pizza en eetcafe/poppodium (Popei). Dat zijn degenen waarvan ik het toevallig weet/gehoord heb.

En een aantal plaatsen waar je echt veel moeite moet doen om met contant geld te betalen, of waar je meer moet betalen als je contant wil betalen.
  zaterdag 23 juni 2018 @ 18:25:47 #106
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_179994446
Stel je bent een supermarktketen en al je klanten betalen met pas, geen cash. De tijd die je bespaart met het niet hoeven tellen van het geld, de kosten die je niet hebt aan transport ervan en de kosten bij de bank voor het aanleveren van cash, het de kosten voor me wisselgeld.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator zaterdag 23 juni 2018 @ 22:04:51 #107
249559 crew  Lavenderr
pi_180000440
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:37 schreef Morri2 het volgende:

[..]

Hier in de stad zijn al een aantal plekken waar je helemaal niet meer met contant geld terecht kunt. De bus, Domino's pizza en eetcafe/poppodium (Popei). Dat zijn degenen waarvan ik het toevallig weet/gehoord heb.

En een aantal plaatsen waar je echt veel moeite moet doen om met contant geld te betalen, of waar je meer moet betalen als je contant wil betalen.
Hier ook bij diverse winkels en instellingen en zelfs raadhuis.
pi_180010266
Wordt hier afgeschaft op de bussen. Dan ben je dus verplicht om of wel een kaartje met pin te kopen of wel met een OV chipkaart te reizen.
  zondag 24 juni 2018 @ 14:41:37 #109
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_180011572
Nee hoor, alles is een complot. Ook veiligheid. Elke vooruitgang of kostenbesparing is eigenlijk een complot van de regering.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_180012417
Het grootste probleem van electronisch geld is dat private partijen veel te veel macht over de geldstromen krijgen. Dat is heel ongewenst. Dat manifesteerde zich een tijd geleden al, toen visa en mastercard donaties aan wikileaks gingen blokkeren. Die bedrijven hebben veel te veel macht maar staan niet onder democratische controle. Als we zometeen een cashloze samenleving hebben is die macht nog veel groter en dat is echt fucking scary.
pi_180035317
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 14:41 schreef Vis1980 het volgende:
Nee hoor, alles is een complot. Ook veiligheid. Elke vooruitgang of kostenbesparing is eigenlijk een complot van de regering.
Nee, vervoer is niet meer in handen van de regering. En uitgaansgelegenheden en pizzeria's en banken ook niet. Dit heeft niks met regering te maken, maar met private bedrijven waar geen of nauwelijks toezicht is op wat ze met de gegevens die ze op deze manier verzamelen doen. En of die fatsoenlijk opgeslagen worden. Want vaak wil men daar geen geld insteken omdat die bespaarde kosten die je noemt dan een stuk minder zijn, of zelfs verdwijnen.
  maandag 25 juni 2018 @ 15:57:06 #112
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_180036736
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 14:36 schreef Morri2 het volgende:

[..]

Nee, vervoer is niet meer in handen van de regering. En uitgaansgelegenheden en pizzeria's en banken ook niet. Dit heeft niks met regering te maken, maar met private bedrijven waar geen of nauwelijks toezicht is op wat ze met de gegevens die ze op deze manier verzamelen doen. En of die fatsoenlijk opgeslagen worden. Want vaak wil men daar geen geld insteken omdat die bespaarde kosten die je noemt dan een stuk minder zijn, of zelfs verdwijnen.
Sarcasme ;)
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  maandag 25 juni 2018 @ 16:06:47 #113
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_180036957
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 15:06 schreef Farenji het volgende:
Het grootste probleem van electronisch geld is dat private partijen veel te veel macht over de geldstromen krijgen. Dat is heel ongewenst. Dat manifesteerde zich een tijd geleden al, toen visa en mastercard donaties aan wikileaks gingen blokkeren. Die bedrijven hebben veel te veel macht maar staan niet onder democratische controle. Als we zometeen een cashloze samenleving hebben is die macht nog veel groter en dat is echt fucking scary.
Ik denk dat als je naar de Euro kijkt het duidelijk moet zijn dat overheden en de macht over het geld nog veel enger is
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_180037005
quote:
1s.gif Op maandag 25 juni 2018 15:57 schreef Vis1980 het volgende:

[..]

Sarcasme ;)
Sorry, even gemist :|W
  maandag 25 juni 2018 @ 16:28:22 #115
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_180037394
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 16:09 schreef Morri2 het volgende:

[..]

Sorry, even gemist :|W
Ik moet toegeven dat het niet echt duidelijk uit mijn comment kwam.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_180077025
zie het ook. ook steeds minder pinautomaten. en let op, wel de nieuwe briefjes sparen, niet de oude. die gan er ook vroeg of laat uit en dan kun je alleen naar de nederlandsche bank.

Maar ga altijd de discussie aan pas wanneer ik moet afrekenen dat ik geen pinpas heb, altijd zalig. gewoon om te fukken.
pi_180077041
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 15:06 schreef Farenji het volgende:
Het grootste probleem van electronisch geld is dat private partijen veel te veel macht over de geldstromen krijgen. Dat is heel ongewenst. Dat manifesteerde zich een tijd geleden al, toen visa en mastercard donaties aan wikileaks gingen blokkeren. Die bedrijven hebben veel te veel macht maar staan niet onder democratische controle. Als we zometeen een cashloze samenleving hebben is die macht nog veel groter en dat is echt fucking scary.
VPN kun je ook niet meer anoniem aanschaffen, vroeger kon het nog met paysafecards die je dan weer cash in de winkel kocht. Maar dat mag niet meer.

En dan te bedenken dat ik nog loon wekelijks in cash kreeg ooit lang geleden.
pi_180077058
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 14:41 schreef Vis1980 het volgende:
Nee hoor, alles is een complot. Ook veiligheid. Elke vooruitgang of kostenbesparing is eigenlijk een complot van de regering.
Niet alles wat veranderd is vooruitgang. Zou wat fijn
pi_180077412
Ik verdien ook af en toe iets zwart, en als je dus minder gaat pinnen (probeer zoveel mogelijk contant te betalen), kom je erachter dat het moeilijker wordt.
Weggegaan en opgerot
  Moderator woensdag 27 juni 2018 @ 13:31:47 #120
249559 crew  Lavenderr
pi_180078584
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 12:14 schreef robijntjestralendwit het volgende:
Ik verdien ook af en toe iets zwart, en als je dus minder gaat pinnen (probeer zoveel mogelijk contant te betalen), kom je erachter dat het moeilijker wordt.
Het sluipt er steeds meer in.
pi_180078837
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 13:31 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Het sluipt er steeds meer in.
Klopt, gelukkig hebben ze op dat bedrijf een grote dieseltank staan, daar kan ik vast 70 e per week zwart mee tanken. En de rest gaat mooi op aan boodschappen + leuke dingen doen.

Maar ik merk dat ik steeds vaker tóch mijn pinpas moet trekken.

Laatst zelfs bij de viskraam op de markt. Heb er toen voor bedankt omdat ik geen pinpas bij had. (later bedacht ik me dat ik ook met mijn telefoon kan betalen :') )
Weggegaan en opgerot
  Moderator woensdag 27 juni 2018 @ 13:48:19 #122
249559 crew  Lavenderr
pi_180078865
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 13:46 schreef robijntjestralendwit het volgende:

[..]

Klopt, gelukkig hebben ze op dat bedrijf een grote dieseltank staan, daar kan ik vast 70 e per week zwart mee tanken. En de rest gaat mooi op aan boodschappen + leuke dingen doen.

Maar ik merk dat ik steeds vaker tóch mijn pinpas moet trekken.

Laatst zelfs bij de viskraam op de markt. Heb er toen voor bedankt omdat ik geen pinpas bij had. (later bedacht ik me dat ik ook met mijn telefoon kan betalen :') )
Dus we worden langzaam maar zeker gedwongen van het contant betalen af te stappen.
pi_180088540
Gewoon eigenwijs doorgaan!
pi_180090432
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 12:14 schreef robijntjestralendwit het volgende:
Ik verdien ook af en toe iets zwart, en als je dus minder gaat pinnen (probeer zoveel mogelijk contant te betalen), kom je erachter dat het moeilijker wordt.
Ik verdien dan niet zwart, maar pin graag het boodschappengeld zodat goed duidelijk is 'dit kan ik gebruiken deze week en niet meer'. Als ik alles pin, raak ik het overzicht kwijt. Vinden winkels wel fijn, want dan geef ik meer uit dan ik wil.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  Moderator woensdag 27 juni 2018 @ 22:41:16 #125
249559 crew  Lavenderr
pi_180091387
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 22:06 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik verdien dan niet zwart, maar pin graag het boodschappengeld zodat goed duidelijk is 'dit kan ik gebruiken deze week en niet meer'. Als ik alles pin, raak ik het overzicht kwijt. Vinden winkels wel fijn, want dan geef ik meer uit dan ik wil.
Ook nog zoiets waardoor ik ook graag nog contant geld zou houden.
pi_180354261
Contant moet blijven maar de keuze om het nog te accepteren moet bij de winkelier liggen. Zolang de banken contanten blijven accepteren kan dit prima. Uiteindelijk neemt Bitcoin de rol van cash over en kunnen we volledig digitaal gaan, maar dat duurt nog wel even.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
  Moderator maandag 9 juli 2018 @ 14:33:22 #127
249559 crew  Lavenderr
pi_180354350
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 14:29 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Contant moet blijven maar de keuze om het nog te accepteren moet bij de winkelier liggen. Zolang de banken contanten blijven accepteren kan dit prima. Uiteindelijk neemt Bitcoin de rol van cash over en kunnen we volledig digitaal gaan, maar dat duurt nog wel even.
Ik hoop ook dat contant blijft. Neem alleen maar de 'envelop' die je geeft als kadootje. Wat moet je er dan in stoppen?
  maandag 9 juli 2018 @ 14:36:07 #128
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_180354406
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 22:06 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik verdien dan niet zwart, maar pin graag het boodschappengeld zodat goed duidelijk is 'dit kan ik gebruiken deze week en niet meer'. Als ik alles pin, raak ik het overzicht kwijt. Vinden winkels wel fijn, want dan geef ik meer uit dan ik wil.
Dat snap ik dus nooit, via internetbankieren kun je tot op de laatste cent nauwkeurig zien waar je geld is gebleven. Met geld in je portemonnee is het gewoon op een gegeven moment op, ik heb altijd veel minder overzicht over contant geld dan over digitaal geld. Ik heb nog nooit het idee of gevoel gehad meer geld uit te geven door pinnen, eerder minder.

En voor mensen die weigeren te pinnen in de supermarkt zou een aparte kassa moeten bestaan met een minimale wachttijd van een half uur }:|
Don't let my username fool you...
pi_180354558
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 14:33 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ik hoop ook dat contant blijft. Neem alleen maar de 'envelop' die je geeft als kadootje. Wat moet je er dan in stoppen?
Een papiertje met QR code die je kan scannen met je telefoon waarna de bitcoins automatisch in je wallet terechtkomen.
  Moderator maandag 9 juli 2018 @ 14:45:20 #130
249559 crew  Lavenderr
pi_180354584
quote:
7s.gif Op maandag 9 juli 2018 14:43 schreef Farenji het volgende:

[..]

Een papiertje met QR code die je kan scannen met je telefoon waarna de bitcoins automatisch in je wallet terechtkomen.
Nu je het zegt; ik kreeg laatst een bon waarvoor ik naar de kassa van de betreffende zaak moest om te zien hoeveel ik te besteden had. Wat een gedoe :o 8)7
  maandag 9 juli 2018 @ 15:51:52 #131
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_180356152
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 14:45 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Nu je het zegt; ik kreeg laatst een bon waarvoor ik naar de kassa van de betreffende zaak moest om te zien hoeveel ik te besteden had. Wat een gedoe :o 8)7
De gever had ook gewoon het bedrag op de kaart kunnen schrijven, misschien een vergezocht idee...
Don't let my username fool you...
  Moderator maandag 9 juli 2018 @ 15:54:52 #132
249559 crew  Lavenderr
pi_180356235
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 15:51 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

De gever had ook gewoon het bedrag op de kaart kunnen schrijven, misschien een vergezocht idee...
Ik begrijp niet dat het bedrag er niet gewoon op staat. Dat is toch geen moeite? Misschien is het alleen bij de Pra xis zo, heb het bij nog geen enkele andere zaak gehad.
  maandag 9 juli 2018 @ 20:46:37 #133
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_180362529
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 15:54 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ik begrijp niet dat het bedrag er niet gewoon op staat. Dat is toch geen moeite? Misschien is het alleen bij de Pra xis zo, heb het bij nog geen enkele andere zaak gehad.
Er is een vakje waar het bedrag gewoon opgezet kan worden en je kunt die pas opladen met welk bedrag je maar wilt, dus voordrukken kan niet.
Don't let my username fool you...
  Moderator maandag 9 juli 2018 @ 20:50:19 #134
249559 crew  Lavenderr
pi_180362626
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 20:46 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Er is een vakje waar het bedrag gewoon opgezet kan worden en je kunt die pas opladen met welk bedrag je maar wilt, dus voordrukken kan niet.
Aha. Nou, lekker handig systeem.
pi_180369465
Hier in het dorp 2 snackbars waarvan je in 1 alleen maar contant kan betalen en 1 waar een cash machine staat waar ook niet klanten kunnen geld kunnen opnemen,als je daar dan bent en trek heb dan is een zak friet erbij zo besteld en betaald.
Beloftes en uitspraken van politici gedaan in het verleden & heden bieden geen garantie voor de toekomst.
  dinsdag 10 juli 2018 @ 09:18:24 #136
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_180370156
Laatst kwam ik bij de kassa met twee schapen als betaalmiddel. Is dat gewoon niet meer mogelijk!!

Tijden veranderen,-edit,

[ Bericht 7% gewijzigd door Lavenderr op 10-07-2018 12:26:46 ]
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  donderdag 12 juli 2018 @ 20:51:14 #137
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
  Moderator donderdag 12 juli 2018 @ 23:17:10 #138
249559 crew  Lavenderr
pi_180436001
quote:
Als alles goed gaat is het reuze makkelijk om altijd en overal te kunnen pinnen maar als er zoiets als een grote storing optreedt hebben we meteen enorme problemen.
  vrijdag 13 juli 2018 @ 01:15:43 #139
33189 RM-rf
1/998001
pi_180437594
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2018 23:17 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Als alles goed gaat is het reuze makkelijk om altijd en overal te kunnen pinnen maar als er zoiets als een grote storing optreedt hebben we meteen enorme problemen.
Is dat zo?

is het grote probleem niet eerder dat mensen geen geduld hebben en veels te makkelijk aan een 24/7-economie gewend zijn geraakt?

Ik denk dat bv een 24-uur durende totaaluitval van ieder digitaal betalingsverkeer geen enkel onoverkombaar probleem oplevert voor consumenten..
misschien wat licht ongemak en de noodzaak wat te regelen (wat eigenlijk best normaal is in een sociale maatschappij, en best te doen)...


wel zou het bedrijfsleven de nodige omzet mislopen en voor die zou het veel zwaarder zijn.

maar vvor consumenten zelf denk ik nu juist dat die ervaring leerzaam en eerder positief zou zijn.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  vrijdag 13 juli 2018 @ 06:21:23 #140
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_180439676
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 01:15 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Is dat zo?

is het grote probleem niet eerder dat mensen geen geduld hebben en veels te makkelijk aan een 24/7-economie gewend zijn geraakt?

Ik denk dat bv een 24-uur durende totaaluitval van ieder digitaal betalingsverkeer geen enkel onoverkombaar probleem oplevert voor consumenten..
misschien wat licht ongemak en de noodzaak wat te regelen (wat eigenlijk best normaal is in een sociale maatschappij, en best te doen)...


wel zou het bedrijfsleven de nodige omzet mislopen en voor die zou het veel zwaarder zijn.

maar vvor consumenten zelf denk ik nu juist dat die ervaring leerzaam en eerder positief zou zijn.
Als het 72 uur duurt, of een week is het probleem enorm. Ook voor consumenten
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator vrijdag 13 juli 2018 @ 09:43:19 #141
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_180441544
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator vrijdag 13 juli 2018 @ 10:23:11 #142
249559 crew  Lavenderr
pi_180442199
quote:
Uit dat artikel:
'Daar sluit Van Bommel van Detailhandel Nederland zich bij aan. "Consumenten kunnen zorgen voor een beetje contant geld in de portemonnee, dat er toch nog een alternatief is voor het pinnen."

Ziehier het belang van contant geld.
  Moderator vrijdag 13 juli 2018 @ 10:54:24 #143
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_180442712
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 10:23 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Uit dat artikel:
'Daar sluit Van Bommel van Detailhandel Nederland zich bij aan. "Consumenten kunnen zorgen voor een beetje contant geld in de portemonnee, dat er toch nog een alternatief is voor het pinnen."

Ziehier het belang van contant geld.
Toch goed om te zien dat er ook in dat soort kringen wel een tegenbeweging. Best wel schokkende dat een simpele storing zoveel verlies te weeg brengt.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  vrijdag 13 juli 2018 @ 18:32:34 #144
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_180451725
Toch lullig als je net lekker hebt gegeten en je wilt betalen en dat kan niet.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 15 juli 2018 @ 09:00:48 #145
293036 DeMolay
Asmodeus & Me
pi_180483096
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 15:54 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ik begrijp niet dat het bedrag er niet gewoon op staat. Dat is toch geen moeite? Misschien is het alleen bij de Pra xis zo, heb het bij nog geen enkele andere zaak gehad.
Code van de kaart op hen website invoeren geeft de gewenste info
TTT [img]http://symboldictionary.net/library/graphics/symbols/tripletau.jpg[/img]
Δημοσθένης
http://www.youtube.com/watch?v=18FgnFVm5k0&fmt=37&hd=1&autoplay=1
  Moderator zondag 15 juli 2018 @ 10:28:14 #146
249559 crew  Lavenderr
pi_180484435
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2018 09:00 schreef DeMolay het volgende:

[..]

Code van de kaart op hen website invoeren geeft de gewenste info
Ja, ben daar inmiddels achter Molay. Gisteren kreeg ik ook een bon waar men gewoon het bedrag op had geschreven.
pi_181004115
Ik vind het bijzonder hoe contactloos betalen zonder al te veel scepsis gewoongoed is geworden. De grootste stap naar het verdwijnen van contant geld is hiermee al gezet lijkt me.
pi_181004394
Hoe is papier geld ooit gewoon goed geworden zonder al te veel scepsis ? Belachelijk is het!
Papier hah hoe verzinnen ze het, is gewoon brandbaar en het vergaat heel snel! Het is gewoon een stuk boom waar je mee betaald !!@#! Geef mij maar die goede ouwe dukaten!
  dinsdag 14 augustus 2018 @ 17:57:59 #149
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_181183312
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2018 13:58 schreef wawowiewa het volgende:
Hoe is papier geld ooit gewoon goed geworden zonder al te veel scepsis ? Belachelijk is het!
Papier hah hoe verzinnen ze het, is gewoon brandbaar en het vergaat heel snel! Het is gewoon een stuk boom waar je mee betaald !!@#! Geef mij maar die goede ouwe dukaten!
Dukaten? Ha, ik betaal alleen met gigantisch grote ronde stenen van meer dan een meter doorsnee:

https://www.npr.org/secti(...)sland-of-stone-money
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  vrijdag 17 augustus 2018 @ 02:50:16 #150
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_181245298
en dan krijg je deze bs ......


de try-outs zijn er dus nu :|W
There is only one religion
pi_181480714
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 17:57 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Dukaten? Ha, ik betaal alleen met gigantisch grote ronde stenen van meer dan een meter doorsnee:

https://www.npr.org/secti(...)sland-of-stone-money
Ik heb mooiere stenen gevonden in diverse kleurtjes. 1000 grijze voor een blauwe.
  Moderator maandag 27 augustus 2018 @ 13:15:44 #152
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_181496155
Laatst bij een concert geweest dat pin only was, totaan de gaderobe. En ik was zo blij dat dit nu pas zo was en niet toen ik 16... weet bijna zeker dat ik dan elke weekend mn rekening leeg gehaald zou hebben en daar dan pas de volgende dag van doordrongen geweest zou zijn....
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_181496701
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 09:18 schreef Vis1980 het volgende:
Laatst kwam ik bij de kassa met twee schapen als betaalmiddel. Is dat gewoon niet meer mogelijk!!

Tijden veranderen,-edit,
Jammer, Vis
  maandag 27 augustus 2018 @ 13:47:03 #154
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_181496720
quote:
2s.gif Op maandag 27 augustus 2018 13:15 schreef Bosbeetle het volgende:
Laatst bij een concert geweest dat pin only was, totaan de gaderobe. En ik was zo blij dat dit nu pas zo was en niet toen ik 16... weet bijna zeker dat ik dan elke weekend mn rekening leeg gehaald zou hebben en daar dan pas de volgende dag van doordrongen geweest zou zijn....
dat heb ik dus ook momenteel
#KICKOUTZP
pi_181496800
quote:
2s.gif Op maandag 27 augustus 2018 13:15 schreef Bosbeetle het volgende:
Laatst bij een concert geweest dat pin only was, totaan de gaderobe. En ik was zo blij dat dit nu pas zo was en niet toen ik 16... weet bijna zeker dat ik dan elke weekend mn rekening leeg gehaald zou hebben en daar dan pas de volgende dag van doordrongen geweest zou zijn....
Met contant geld heb je een harde cap en ben je iets actiever aan het rekenen. Zoiets kun je in theorie ook wel met extra ontwikkelde pasjes met een limiet erop doen maar dat is weer niet zo praktisch.

Het zit 'm ook in een opeenstapeling van kleine uitgaves. Ik heb in het buitenland wel een tijd lang wat grotere bedragen opgenomen en dan heb je al snel dat je vraagtekens zet bij waar het gebleven is. Dan is pinnen ideaal want je hebt dan mooi alle transacties op een rij in een kolom.
  Moderator maandag 27 augustus 2018 @ 13:53:50 #156
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_181496830
quote:
1s.gif Op maandag 27 augustus 2018 13:51 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Met contant geld heb je een harde cap en ben je iets actiever aan het rekenen. Zoiets kun je in theorie ook wel met extra ontwikkelde pasjes met een limiet erop doen maar dat is weer niet zo praktisch.

Het zit 'm ook in een opeenstapeling van kleine uitgaves. Ik heb in het buitenland wel een tijd lang wat grotere bedragen opgenomen en dan heb je al snel dat je vraagtekens zet bij waar het gebleven is. Dan is pinnen ideaal want je hebt dan mooi alle transacties op een rij in een kolom.
Dat laatste is ook wel weer zo, maar het geeft ook wel aan dat het zomaar veel minder kan zijn dan je denkt. Met cash heb je altijd een vrij eenvoudige check hoeveel je nog hebt. Als is dat met huidige telebankieren programma's op je mobiel ook wel zo.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_181497454
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 13:16 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

De to-go winkeltjes hebben dat inderdaad vaak. Ook daar snap ik de logica erachter wel maar toch wringt er iets. Ze kunnen toch ook automaten maken die contant geld aannemen waarom dat in onbruik raakt snap ik niet. De NS is ook zo'n voorbeeld er is met goed fatsoen geen treinkaart te krijgen met contant geld.
Nah, niet zo'n fan van. In Duitsland heb je dat veel. Eindeloze rijen aan de zelfscankassa. Storing, geld wordt niet herkend, etc. Contact betalen doe je dan maar bij een ekte cassièr(e).
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_181497630
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2018 14:30 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Nah, niet zo'n fan van. In Duitsland heb je dat veel. Eindeloze rijen aan de zelfscankassa. Storing, geld wordt niet herkend, etc. Contact betalen doe je dan maar bij een ekte cassièr(e).
Waarom zou je ook meerdere eenheden willen scannen als alles ook met één bliepje met de pinpas kan.

Bovendien zit je met die pasjes niet meer met kilo's kleingeldmetaal meer in je broekzak. Het is nog irritanter om op mensen te wachten die kleingeld bekijken, nogmaals bekijken en tellen. Bovendien kwam het vaak voor dat er andere valuta in kleingeld werd gegeven. Bepaalde automaten accepteerden bijvoorbeel ook gewoon buitenlands geld.

[ Bericht 6% gewijzigd door Beathoven op 27-08-2018 14:47:23 ]
  maandag 27 augustus 2018 @ 15:17:49 #159
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_181498265
quote:
1s.gif Op maandag 27 augustus 2018 13:45 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Jammer, Vis
Vandaag ga ik proberen te betalen in natura. Hierbij let ik overigens goed op bij welke kassa ik ga 'afrekenen'.

;)
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  Moderator maandag 27 augustus 2018 @ 15:28:16 #160
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_181498470
quote:
1s.gif Op maandag 27 augustus 2018 15:17 schreef Vis1980 het volgende:

[..]

Vandaag ga ik proberen te betalen in natura. Hierbij let ik overigens goed op bij welke kassa ik ga 'afrekenen'.

;)
_O-
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_181498616
quote:
1s.gif Op maandag 27 augustus 2018 14:39 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Waarom zou je ook meerdere eenheden willen scannen als alles ook met één bliepje met de pinpas kan.

Bovendien zit je met die pasjes niet meer met kilo's kleingeldmetaal meer in je broekzak. Het is nog irritanter om op mensen te wachten die kleingeld bekijken, nogmaals bekijken en tellen. Bovendien kwam het vaak voor dat er andere valuta in kleingeld werd gegeven. Bepaalde automaten accepteerden bijvoorbeel ook gewoon buitenlands geld.
Geen idee, ik ben ook pro-pinpas.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_181503269
Vroeger had je tenminste de chipknip. Geen idee in hoeverre dat anoniem was, maar ik mis het wel.
ROBODEMONS..................|:(
pi_181503500
Nog niet genoemd?

16 En het maakt, dat het aan allen, kleinen en groten, en rijken en armen, en vrijen en dienstknechten, een merkteken geve aan hun rechterhand of aan hun voorhoofden;

17 En dat niemand mag kopen of verkopen, dan die dat merkteken heeft, of den naam van het beest, of het getal zijns naams.

Openbaringen 13

Met 100% elektronisch geld is dit natuurlijk een stuk makkelijker te bereiken.
pi_181639953
Voor mij persoonlijk mogen ze contant geld afschaffen.. who cares dat iemand ziet dat ik elke week ¤ 130 bij de jumbo in het centrum achterlaat, en soms savonds pizza bestel en waar en hoe veel ik tank, lekker boeiend. Mogen ze best weten. Geen problemen mee. Vroeger was het wel anders kan mij voorstellen dat je bij een dealer iets van contant geld nodig hebt :P

Zo raar dat mensen er zo op tegen kunnen zijn, je wordt echt niet gevolgd als je geen dingen doet die echt niet kunnen.
Ik was hier...
pi_181640689
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2018 12:51 schreef Nismo91 het volgende:
Zo raar dat mensen er zo op tegen kunnen zijn, je wordt echt niet gevolgd als je geen dingen doet die echt niet kunnen.
Het punt is nu net dat je uitgaven wél gevolgd worden, ongeacht of je iets doet wat illegaal is. Je gaat er vanuit dat die dataverzameling alleen maar gebruikt wordt om 'boeven te vangen'. Er wordt vele malen meer mee gedaan, vooral door commerciele bedrijven.

Ik heb gewoon steeds meer het gevoel dat ik aan alle kanten gestuurd en geduwd wordt, op basis van allerlei gegevens die van me zijn verzameld. Alsof ik zelf niet in staat ben keuzes te maken, of misschien niet eens behoefte heb om nieuwe/andere wegen in te slaan, iets nieuws te proberen. Ik wil gewoon mijn eigen keuzes maken, en niet gestuurd worden door algoritmes.

En ik begrijp van mijn kant niet waarom er mensen zijn die zo tégen contant geld zijn. Wat is er toch mis met keuze? Waarom zou het niet beiden kunnen bestaan? Bij alles hebben we een enorme keuze (etenswaren, kleding, etc.), maar het betaalmiddel moet voor iedereen gelijk? Waarom toch?
  Moderator maandag 3 september 2018 @ 10:55:53 #166
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_181658903
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2018 12:51 schreef Nismo91 het volgende:
Zo raar dat mensen er zo op tegen kunnen zijn, je wordt echt niet gevolgd als je geen dingen doet die echt niet kunnen.
Dat is het hem nou juist je wordt juist wel gevolgd zelfs als je geen dingen doet die echt niet kunnen. De albert heijn houdt gewoon van iedereen bij die gewoon boodschappen doet, welke boodschappen ze wanneer doen en daar werken mensen zelf aan mee. Boodschappen doen is toch zeker niet iets wat echt niet kan.

Mijn werkgever werd laatst gebeld door de politie omdat zijn mobiel blijkbaar tijdens een misdrijf ingelogd stond bij een bepaalde zendmast, ze vroegen of hij misschien getuige was geweest.

Er zijn talloze voorbeelden van zaken die worden bijghouden en het zou mij hogelijk verbazen als dat met pin transacties niet gebeurt.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  maandag 3 september 2018 @ 11:09:04 #167
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_181659097
quote:
2s.gif Op maandag 3 september 2018 10:55 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Dat is het hem nou juist je wordt juist wel gevolgd zelfs als je geen dingen doet die echt niet kunnen. De albert heijn houdt gewoon van iedereen bij die gewoon boodschappen doet, welke boodschappen ze wanneer doen en daar werken mensen zelf aan mee. Boodschappen doen is toch zeker niet iets wat echt niet kan.

Mijn werkgever werd laatst gebeld door de politie omdat zijn mobiel blijkbaar tijdens een misdrijf ingelogd stond bij een bepaalde zendmast, ze vroegen of hij misschien getuige was geweest.

Er zijn talloze voorbeelden van zaken die worden bijghouden en het zou mij hogelijk verbazen als dat met pin transacties niet gebeurt.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  Moderator maandag 3 september 2018 @ 11:39:56 #168
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_181659696
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 11:09 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
:Y
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_181660178
quote:
2s.gif Op maandag 3 september 2018 10:55 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Dat is het hem nou juist je wordt juist wel gevolgd zelfs als je geen dingen doet die echt niet kunnen. De albert heijn houdt gewoon van iedereen bij die gewoon boodschappen doet, welke boodschappen ze wanneer doen en daar werken mensen zelf aan mee. Boodschappen doen is toch zeker niet iets wat echt niet kan.

Mijn werkgever werd laatst gebeld door de politie omdat zijn mobiel blijkbaar tijdens een misdrijf ingelogd stond bij een bepaalde zendmast, ze vroegen of hij misschien getuige was geweest.

Er zijn talloze voorbeelden van zaken die worden bijghouden en het zou mij hogelijk verbazen als dat met pin transacties niet gebeurt.
Ik begrijp je standpunt, maar aan de andere kant denk ik dan als mijn boodschappen gedrag wordt bijgehouden om zo cijfers of gedrag bij wordt gehouden waarom zou ik mij daar aan storen...

En als ze op die manier criminelen beter op kunnen sporen is het toch alleen maar positief ?

Als iedereen gevolgd wordt dan heb je toch ongelofelijk veel mensen nodig om dit bij te kunnen houden, waardoor er in mijn ogen alleen gelet wordt op mensen die aandacht trekken met hun gedragingen..
als ze via die weg verkrachters of pedos sneller op kunnen pakken Nja dan zet maar trackers op iedereen.

Persoonlijk denk ik als ze het doen gebeurt het toch wel, en ik heb tegenwoordig niets te verbergen dus waarom zou ik me er druk over maken.

Als contant geld volledig afgeschaft wordt dan zet je toch direct enorm veel criminaliteit buiten spel ?
Ik was hier...
  Moderator maandag 3 september 2018 @ 12:36:11 #170
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_181660796
quote:
1s.gif Op maandag 3 september 2018 12:02 schreef Nismo91 het volgende:
Als iedereen gevolgd wordt dan heb je toch ongelofelijk veel mensen nodig om dit bij te kunnen houden, waardoor er in mijn ogen alleen gelet wordt op mensen die aandacht trekken met hun gedragingen..
als ze via die weg verkrachters of pedos sneller op kunnen pakken Nja dan zet maar trackers op iedereen.
Wat je dan krijgt is dat ze dat soort dataset gebruiken om je te beïnvloeden. Als bijvoorbeeld de AH merkt dat product x vaak samen met product y gekocht wordt dan zetten ze die van bepaalde merken bij elkaar etc.... En ze kunnen gelijk testen of het werkt. Zo werk je als consument mee aan het feit dat je bedonderd wordt waar je bij staat. Dit soort data als voedsel voor patroonherkenners en een maatschappij die weer wordt ingericht op basis van die patronen, vind ik gewoon niet zo wenselijk.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator maandag 3 september 2018 @ 12:37:56 #171
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_181660826
quote:
1s.gif Op maandag 3 september 2018 12:02 schreef Nismo91 het volgende:
Persoonlijk denk ik als ze het doen gebeurt het toch wel, en ik heb tegenwoordig niets te verbergen dus waarom zou ik me er druk over maken.
Of het "toch wel gebeurt" is een van de slechtste redenen om je ergens niet druk om te maken....
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_181661175
quote:
2s.gif Op maandag 3 september 2018 12:36 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Wat je dan krijgt is dat ze dat soort dataset gebruiken om je te beïnvloeden. Als bijvoorbeeld de AH merkt dat product x vaak samen met product y gekocht wordt dan zetten ze die van bepaalde merken bij elkaar etc....
Super handig toch :P
Nee ik begrijp je punt wel
Ik was hier...
  Moderator maandag 3 september 2018 @ 12:57:25 #173
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_181661205
quote:
1s.gif Op maandag 3 september 2018 12:55 schreef Nismo91 het volgende:

[..]

Super handig toch :P
Nee ik begrijp je punt wel
Inderdaad misschien kan de albert heijn gewoon mijn koelkast vullen, super handig dan bepalen zij gewoon wat ik elke dag eet en wat ik lekker vind :P

Dan heb je op een gegeven moment gewoon helemaal geen pin meer nodig dan kan mijn baas gelijk het geld op de rekening van de supermarkt zetten.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_181661242
quote:
2s.gif Op maandag 3 september 2018 12:36 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Wat je dan krijgt is dat ze dat soort dataset gebruiken om je te beïnvloeden. Als bijvoorbeeld de AH merkt dat product x vaak samen met product y gekocht wordt dan zetten ze die van bepaalde merken bij elkaar etc.... En ze kunnen gelijk testen of het werkt. Zo werk je als consument mee aan het feit dat je bedonderd wordt waar je bij staat. Dit soort data als voedsel voor patroonherkenners en een maatschappij die weer wordt ingericht op basis van die patronen, vind ik gewoon niet zo wenselijk.
Ja, mee eens. Verregaande controle, brrrr
Contant geld is nog zo'n beetje het enige waarvan men niet weet waar het aan uitgegeven wordt.
pi_181670621
quote:
2s.gif Op maandag 3 september 2018 12:36 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Wat je dan krijgt is dat ze dat soort dataset gebruiken om je te beïnvloeden. Als bijvoorbeeld de AH merkt dat product x vaak samen met product y gekocht wordt dan zetten ze die van bepaalde merken bij elkaar etc.... En ze kunnen gelijk testen of het werkt. Zo werk je als consument mee aan het feit dat je bedonderd wordt waar je bij staat. Dit soort data als voedsel voor patroonherkenners en een maatschappij die weer wordt ingericht op basis van die patronen, vind ik gewoon niet zo wenselijk.
Maar dat doet toch elk bedrijf? Patronen herkennen en daar een slaatje uit slaan?

Ik zou het zelf echt niet anders doen iig :P Je kijkt wat werkt en daar bouw je op. Dat lijkt me vrij logisch.

Even los van het hele pedo gedoe natuurlijk. Dat is dan weer een ander uiterste.
Conscience do cost.
  Moderator maandag 3 september 2018 @ 21:05:49 #176
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_181670908
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 20:53 schreef ems. het volgende:
Maar dat doet toch elk bedrijf? Patronen herkennen en daar een slaatje uit slaan?
Nee er zijn ook bakkers die gewoon het lekkerste brood willen maken voor zichzelf ongeacht wat de klant er van vind... :)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_181670997
quote:
2s.gif Op maandag 3 september 2018 21:05 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Nee er zijn ook bakkers die gewoon het lekkerste brood willen maken voor zichzelf ongeacht wat de klant er van vind... :)
Maar lekker is subjectief en als blijkt dat men vaak croissants combineert met worteltaartjes is het toch niet heel vreemd om die bij elkaar te leggen?

De verantwoordelijkheid ligt dan imo bij de klant om dat psychische spel te doorzien, niet zozeer bij de bakker.

Daarnaast lijkt het mij een onverstandig idee om je als bakker of slager puur te richten op wat jij zelf lekker vindt en niet de consument :P
Conscience do cost.
  Moderator maandag 3 september 2018 @ 21:15:05 #178
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_181671138
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 21:09 schreef ems. het volgende:
De verantwoordelijkheid ligt dan imo bij de klant om dat psychische spel te doorzien, niet zozeer bij de bakker.
Dat ben ik helemaal met je eens :)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_181671176
https://thenextweb.com/go(...)r-offline-purchases/

Mastercard en Google vinden het in ieder geval wel een goed plan ^O^
It All Goes Back in the Box
pi_181682137
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 13:16 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

De to-go winkeltjes hebben dat inderdaad vaak. Ook daar snap ik de logica erachter wel maar toch wringt er iets. Ze kunnen toch ook automaten maken die contant geld aannemen waarom dat in onbruik raakt snap ik niet. De NS is ook zo'n voorbeeld er is met goed fatsoen geen treinkaart te krijgen met contant geld.
De bus in mijn regio accepteert tegenwoordig ook geen contant geld meer. Reuze onhandig voor buitenlandse toeristen, want de pinautomaat in de bus accepteert ook nog alleen maar bankpassen en geen creditcards.
Terwijl dieren zich aanpassen aan de wereld om te overleven, veranderen mensen de wereld teneinde méér te zijn. - Paulo Freire
  dinsdag 4 september 2018 @ 13:52:12 #181
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181682617
Jezus, is dat gejammer over de OV Chipkaart nog steeds bezig? In London en omstreken hebben ze hetzelfde systeem Oystercard, hoor je nooit wat over
typisch gezeik van Nederlanders als iets anders wordt
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_181682624
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 13:21 schreef Ambystoma_mexicanum het volgende:

[..]

De bus in mijn regio accepteert tegenwoordig ook geen contant geld meer. Reuze onhandig voor buitenlandse toeristen, want de pinautomaat in de bus accepteert ook nog alleen maar bankpassen en geen creditcards.
Daar is ook weer heel goed over nagedacht, maar niet heus :')
  dinsdag 4 september 2018 @ 14:10:24 #183
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_181682859
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 13:52 schreef Pietverdriet het volgende:
Jezus, is dat gejammer over de OV Chipkaart nog steeds bezig? In London en omstreken hebben ze hetzelfde systeem Oystercard, hoor je nooit wat over
typisch gezeik van Nederlanders als iets anders wordt
Met het verschil dat de oyster vele malen beter werkt en veel klantvriendelijker is op alle fronten.
  dinsdag 4 september 2018 @ 14:13:03 #184
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181682888
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 september 2018 14:10 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

Met het verschil dat de oyster vele malen beter werkt en veel klantvriendelijker is op alle fronten.
Oystercard is precies hetzelfde systeem als OV Chipkaart, zelfde leverancier.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_181760632
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 17:57 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Dukaten? Ha, ik betaal alleen met gigantisch grote ronde stenen van meer dan een meter doorsnee:

https://www.npr.org/secti(...)sland-of-stone-money
Ieder zn ding, ik vond ze wat onpraktisch, voordeel was wel dat je wat minder kans hebt op zakkenrollerij xD
  zaterdag 8 september 2018 @ 00:30:30 #186
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_181764035
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2018 22:22 schreef wawowiewa het volgende:

[..]

Ieder zn ding, ik vond ze wat onpraktisch, voordeel was wel dat je wat minder kans hebt op zakkenrollerij xD
Valt wel op inderdaad als zo'n stenen munt van een meter opeens weg is uit je broekzak. Dat voel je wel.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_181816088
quote:
2s.gif Op maandag 3 september 2018 12:36 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Wat je dan krijgt is dat ze dat soort dataset gebruiken om je te beïnvloeden. Als bijvoorbeeld de AH merkt dat product x vaak samen met product y gekocht wordt dan zetten ze die van bepaalde merken bij elkaar etc.... En ze kunnen gelijk testen of het werkt. Zo werk je als consument mee aan het feit dat je bedonderd wordt waar je bij staat. Dit soort data als voedsel voor patroonherkenners en een maatschappij die weer wordt ingericht op basis van die patronen, vind ik gewoon niet zo wenselijk.
Aan de andere kant is het ook wel weer handig, je verliest minder tijd door van de ene kant naar de andere kant van de supermarkt te lopen.

Ik denk dat het een kwestie van bewust leven en bewuste keuzes maken is om jezelf tegen manipulatie te beschermen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_Kannibali op 10-09-2018 14:48:10 ]
pi_181816238
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2018 12:51 schreef Nismo91 het volgende:
Voor mij persoonlijk mogen ze contant geld afschaffen.. who cares dat iemand ziet dat ik elke week ¤ 130 bij de jumbo in het centrum achterlaat, en soms savonds pizza bestel en waar en hoe veel ik tank, lekker boeiend. Mogen ze best weten. Geen problemen mee. Vroeger was het wel anders kan mij voorstellen dat je bij een dealer iets van contant geld nodig hebt :P

Zo raar dat mensen er zo op tegen kunnen zijn, je wordt echt niet gevolgd als je geen dingen doet die echt niet kunnen.
Stel je verkoopt veel op marktplaats. Dan wil de belastingdienst weten of je items nieuw waren of niet. Wel goed als ze zo hoeren oppakken overigens.
pi_181818277
Wat me de laatste tijd opvalt is dat er zo weinig geldautomaten over zijn. Collega had pizza besteld en kreeg nog 10 euro van me en ik dacht ik pin dat wel even. Maar alle automaten die ik wist te zitten op weg naar mijn werk waren weg. :X Die in het winkelcentrum hier is ook al weg, je kan wel binnen bij de AH pinnen. Maar ja, die is dicht om 22:15. Ik vraag me af hoeveel geldautomaten er 10 jaar geleden waren en hoeveel er nog van over zijn.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  maandag 10 september 2018 @ 16:29:20 #190
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181818764
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2018 16:02 schreef Isabeau het volgende:
Wat me de laatste tijd opvalt is dat er zo weinig geldautomaten over zijn. Collega had pizza besteld en kreeg nog 10 euro van me en ik dacht ik pin dat wel even. Maar alle automaten die ik wist te zitten op weg naar mijn werk waren weg. :X Die in het winkelcentrum hier is ook al weg, je kan wel binnen bij de AH pinnen. Maar ja, die is dicht om 22:15. Ik vraag me af hoeveel geldautomaten er 10 jaar geleden waren en hoeveel er nog van over zijn.
Heeft alles met plofkraken te maken volgens mij
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 10 september 2018 @ 16:30:19 #191
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181818781
quote:
1s.gif Op maandag 10 september 2018 14:00 schreef Aluah-Snackbar het volgende:

[..]

Stel je verkoopt veel op marktplaats. Dan wil de belastingdienst weten of je items nieuw waren of niet. Wel goed als ze zo hoeren oppakken overigens.
Als je veel verkoopt om MP waarom zou dat uitmaken of deze zaken nieuw waren of niet?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 10 september 2018 @ 16:34:41 #192
80382 manny
30 is best veel
pi_181818866
Het is allemaal zo klantonvriendelijk vanuit de Retail.

Alle argumenten over veiligheid enzo die er nu zijn waren er 15 jaar geleden ook. Maar toen moest je juist extra betalen als je betaalde met PIN. Nu zijn de kosten voor contant geld blijkbaar hoger dan voor een pin transactie en ja hoor, een hele campagne om ons aan de pin te krijgen. Want nu is het in het belang van de Retailer.

Redeneer nou eens vanuit de klant en bedenk daar oplossingen voor in plaats dat je vanuit je eigenbelang regels gaat opstellen.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  maandag 10 september 2018 @ 16:38:04 #193
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181818941
In Denemarken betaalde 25 jaar geleden al iedereen met pinpas, volgens mij toen al meer dan in NL nu. En hier in Duitsland waar ik woon loopt men wat dat betreft zeker 10-15 jaar achter op Nederland. Ligt aan de banken die flink geld willen zien voor iedere pintransactie
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_181819268
quote:
1s.gif Op maandag 10 september 2018 14:00 schreef Aluah-Snackbar het volgende:

[..]

Stel je verkoopt veel op marktplaats. Dan wil de belastingdienst weten of je items nieuw waren of niet. Wel goed als ze zo hoeren oppakken overigens.
Of het oude hoeren waren? Of wat bedoel je?
pi_181820040
quote:
10s.gif Op maandag 10 september 2018 16:57 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Of het oude hoeren waren? Of wat bedoel je?
Beter lezen !1
pi_181820656
quote:
18s.gif Op maandag 10 september 2018 17:36 schreef Aluah-Snackbar het volgende:

[..]

Beter lezen !1
Gedaan, maar begrijp nog niet wat je bedoelt.
pi_181821046
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2018 18:04 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Gedaan, maar begrijp nog niet wat je bedoelt.
Dom spelen zo het je uitkomt !1
pi_181821174
quote:
10s.gif Op maandag 10 september 2018 18:28 schreef Aluah-Snackbar het volgende:

[..]

Dom spelen zo het je uitkomt !1
Blijkbaar. On topic maar weer. Graag serieus.
pi_181821751
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2018 18:32 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Blijkbaar. On topic maar weer. Graag serieus.
Serieus doen wanneer het je zelf uitkomt !1
pi_181822104
quote:
10s.gif Op maandag 10 september 2018 18:51 schreef Aluah-Snackbar het volgende:

[..]

Serieus doen wanneer het je zelf uitkomt !1
Op dit soort topics ben ik altijd serieus.
Zou het echt jammer vinden als het contante geld zou verdwijnen.
pi_181822273
Voor hoeren en drugscriminelen is contant geld een noodzaak. Aangezien de CIA rekent op drugsgeld om de Amerikaanse overheid te financieren (en hier in Nederland ook op de een of andere manier), zal contantgeld vermoed ik nooit helemaal verdwijnen.
pi_181822296
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2018 19:08 schreef Aluah-Snackbar het volgende:
Voor hoeren en drugscriminelen is contant geld een noodzaak.
Begrijp ik. Al heb ik begrepen dat sommige drugdealers een pinautomaat bij zich hebben. Al weet ik natuurlijk niet of dat klopt.
pi_181822317
quote:
1s.gif Op maandag 10 september 2018 19:08 schreef Aluah-Snackbar het volgende:
Voor hoeren en drugscriminelen is contant geld een noodzaak. Aangezien de CIA rekent op drugsgeld om de Amerikaanse overheid te financieren (en hier in Nederland ook op de een of andere manier), zal contantgeld vermoed ik nooit helemaal verdwijnen.
Ik hoop het. Ben toch wel (irrationeel, ik weet het) gesteld op wat cash in mijn portemonnee.
pi_181843430
quote:
1s.gif Op maandag 10 september 2018 16:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als je veel verkoopt om MP waarom zou dat uitmaken of deze zaken nieuw waren of niet?
Jij hebt zelf een onderneming en jij begrijpt dat niet?
pi_186348010
Bij het IMF vinden ze het wel weer een goed idee.

quote:
In a cashless world, there would be no lower bound on interest rates. A central bank could reduce the policy rate from, say, 2 percent to minus 4 percent to counter a severe recession. The interest rate cut would transmit to bank deposits, loans, and bonds. Without cash, depositors would have to pay the negative interest rate to keep their money with the bank, making consumption and investment more attractive.
Maar aan dat negatieve rente zit natuurlijk één nadeel.

quote:
One option to break through the zero lower bound would be to phase out cash.
De ban op contant geld zal dus wel weer wat aandacht krijgen in de komende jaren, de economie moet natuurlijk weer "gesteund" worden in de volgende crisis.

https://blogs.imf.org/201(...)interest-rates-work/

Ohja, koop bitcoin.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 21-04-2019 16:56:42 ]
pi_186349330
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2019 16:56 schreef Piva het volgende:
Ohja, koop bitcoin.
Hahaha
  Moderator zondag 21 april 2019 @ 18:32:56 #207
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_186350021
Beetje laat toch? Denk dat je net de boot hebt gemist als je nu gaat investeren in Bitcoin.
A child is born with no state of mind.
  zondag 21 april 2019 @ 18:37:29 #208
286575 Roces18
Chef de party
pi_186350122
Bedrijven die willen minder contant want het kost nou eenmaal geld ; waardetransport , geld tellen,.las verschillen , administratie...

Met contant verdwijnen deze problemen.

Het is meer banken die je graag deze kant op willen hebben ..
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_186354513
quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2019 18:32 schreef SuperHartje het volgende:
Beetje laat toch? Denk dat je net de boot hebt gemist als je nu gaat investeren in Bitcoin.
_O-

Niets laat aan. Wat denk je dat er gaat gebeuren in een nieuwe crisis? Meer geld printen, meer bailouts, bailins, whatever.

Negatieve rente gaat ook geen feest zijn voor de meeste mensen.

Om je een beeld te geven, er staat zo'n 700 miljard euro op de rekeningen van de Nederlanders en de Belgen. De wereld waardeert bitcoin op dit moment op 85 miljard euro.

quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2019 18:37 schreef Roces18 het volgende:
Bedrijven die willen minder contant want het kost nou eenmaal geld ; waardetransport , geld tellen,.las verschillen , administratie...
Nee gelukkig zijn bank transacties wel gratis...

[ Bericht 23% gewijzigd door #ANONIEM op 21-04-2019 22:36:19 ]
pi_186354789
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2019 18:37 schreef Roces18 het volgende:
Bedrijven die willen minder contant want het kost nou eenmaal geld ; waardetransport , geld tellen,.las verschillen , administratie...

Met contant verdwijnen deze problemen.

Het is meer banken die je graag deze kant op willen hebben ..
Giraal geld kost ook behoorlijk geld. Kosten per pintransacties, kosten voor je pinapparaat; onderhoud/onderhoudscontract en/of verzekering en afhankelijk van bij welke bank je dan zit zitten er soms nog wel meer kosten bij.. Al met al doet het elkaar niet zo heel veel qua kosten heb ik het idee.
  Moderator zondag 21 april 2019 @ 22:51:51 #211
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_186354902
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2019 22:34 schreef Piva het volgende:

[..]

_O-

Niets laat aan. Wat denk je dat er gaat gebeuren in een nieuwe crisis? Meer geld printen, meer bailouts, bailins, whatever.

Negatieve rente gaat ook geen feest zijn voor de meeste mensen.

Om je een beeld te geven, er staat zo'n 700 miljard euro op de rekeningen van de Nederlanders en de Belgen. De wereld waardeert bitcoin op dit moment op 85 miljard euro.
[..]

Nee gelukkig zijn bank transacties wel gratis...
Dus als ik morgen investeer in Bitcoin ben ik binnen? :P
A child is born with no state of mind.
  zondag 21 april 2019 @ 22:54:47 #212
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_186354967
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2019 22:47 schreef NicolasJoy het volgende:

[..]

Giraal geld kost ook behoorlijk geld. Kosten per pintransacties, kosten voor je pinapparaat; onderhoud/onderhoudscontract en/of verzekering en afhankelijk van bij welke bank je dan zit zitten er soms nog wel meer kosten bij.. Al met al doet het elkaar niet zo heel veel qua kosten heb ik het idee.
Kosten en prijs zijn verschillende zaken.
Alles digitaal i.p.v. cash, betekend:
Geen verzekerings kosten voor overvallen
Geen medewerkers die het geld moeten tellen en inrollen (tijd is ook geld)
Geld direct op de rekening
Cash heeft veel verborgen kosten en risico’s
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_186355316
quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2019 22:51 schreef SuperHartje het volgende:

[..]

Dus als ik morgen investeer in Bitcoin ben ik binnen? :P
Dan ben je binnen bij de bitcoin familie inderdaad :D

Dus morgen maar eens van de 0 BTC afkomen. ^O^
  Moderator zondag 21 april 2019 @ 23:23:10 #214
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_186355589
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2019 23:10 schreef Piva het volgende:

[..]

Dan ben je binnen bij de bitcoin familie inderdaad :D

Dus morgen maar eens van de 0 BTC afkomen. ^O^
Ik bedoel meer investeren op de aamdelenmarkt :P

Ik weet dat mining van bitcoins ook een heel ding was :D of is dat nog steeds?
A child is born with no state of mind.
pi_186355725
quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2019 23:23 schreef SuperHartje het volgende:

[..]

Ik bedoel meer investeren op de aamdelenmarkt :P

Ik weet dat mining van bitcoins ook een heel ding was :D of is dat nog steeds?
Hoe bedoel je op de aandelenmarkt? Dat is iets anders haha.

Ja mining is nog steeds een ding, maar je moet zo goed als gratis stroom hebben wil het nog rendabel zijn.
  Moderator zondag 21 april 2019 @ 23:41:59 #216
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_186355949
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2019 23:28 schreef Piva het volgende:

[..]

Hoe bedoel je op de aandelenmarkt? Dat is iets anders haha.

Ja mining is nog steeds een ding, maar je moet zo goed als gratis stroom hebben wil het nog rendabel zijn.
Bitcoins aandelen :P

Ja klopt. Gratis stroom :D Je hebt dus ook van die speciale plekken waar je kan minen.
A child is born with no state of mind.
pi_186356190
quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2019 23:41 schreef SuperHartje het volgende:
Bitcoins aandelen :P
Ja dat kan wel, ticket "GBTC". Heb het nooit echt onderzocht, maar deze wordt wel vaak aanbevolen.

https://finance.yahoo.com/quote/GBTC/?p=GBTC

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-04-2019 23:57:25 ]
  Moderator maandag 22 april 2019 @ 00:00:47 #218
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_186356229
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2019 23:57 schreef Piva het volgende:

[..]

Ja dat kan wel, ticket "GBTC". Heb het nooit echt onderzocht, maar deze wordt wel vaak aanbevolen.

https://finance.yahoo.com/quote/GBTC/?p=GBTC
Misschien toch maar eens proberen :D
A child is born with no state of mind.
pi_186356299
quote:
1s.gif Op maandag 22 april 2019 00:00 schreef SuperHartje het volgende:

[..]

Misschien toch maar eens proberen :D
"The Bitcoin Standard" is wel een interessant boek. https://www.youtube.com/user/aantonop Deze man heeft wel een paar goede videos/lectures.

In korte termijn is bitcoin wel zéér volatiel nog. -50% is niet echt heel vreemd in bitcoin. Maar goed in afgelopen maand was het ook +50% gegaan. Dat blijft verlopig nog wel even zo vermoed ik.. Geld wat je niet echt nodig hebt en een sterke maag is wel aan te raden haha.

Over de lange termijn waarschijnlijk de beste investering die je kan maken. (Mocht het somehow niet totaal falen).

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 22-04-2019 00:06:49 ]
  Moderator maandag 22 april 2019 @ 07:46:18 #220
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_186358205
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2019 00:06 schreef Piva het volgende:

[..]

"The Bitcoin Standard" is wel een interessant boek. https://www.youtube.com/user/aantonop Deze man heeft wel een paar goede videos/lectures.

In korte termijn is bitcoin wel zéér volatiel nog. -50% is niet echt heel vreemd in bitcoin. Maar goed in afgelopen maand was het ook +50% gegaan. Dat blijft verlopig nog wel even zo vermoed ik.. Geld wat je niet echt nodig hebt en een sterke maag is wel aan te raden haha.

Over de lange termijn waarschijnlijk de beste investering die je kan maken. (Mocht het somehow niet totaal falen).
Dank je :)

Die sterke maag weet ik niet hoor :D
A child is born with no state of mind.
pi_186359174
quote:
1s.gif Op maandag 22 april 2019 07:46 schreef SuperHartje het volgende:

[..]

Dank je :)

Die sterke maag weet ik niet hoor :D
Als je een klein bedrag doet is het al heel wat makkelijker te overzien. Bijvoorbeeld 1% (of nog minder als we over sirieus geld praten) van de portfolio. Nu kan je maximaal 1% verliezen als het een totale flop is, wat voor een gemiddelde portfolio geen probleem zou moeten zijn.
  Moderator maandag 22 april 2019 @ 09:37:51 #222
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_186359187
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2019 09:36 schreef Piva het volgende:

[..]

Als je een klein bedrag doet is het al heel wat makkelijker te overzien. Bijvoorbeeld 1% (of nog minder als we over sirieus geld praten) van de portfolio. Nu kan je maximaal 1% verliezen als het een totale flop is, wat voor een gemiddelde portfolio geen probleem zou moeten zijn.
Was ook van plan klein te beginnen idd :)
En jij, ga jij ook nog een poging wagen?
A child is born with no state of mind.
pi_186360464
quote:
1s.gif Op maandag 22 april 2019 09:37 schreef SuperHartje het volgende:

[..]

Was ook van plan klein te beginnen idd :)
En jij, ga jij ook nog een poging wagen?
Ik ben nog wel aan het bijkopen ja. Maar ik zit wel al dieper dan 1% haha :@
Een aantal beleggings principes zijn ook al wel de deur uit gegaan inmiddels. :@ |:(

Maar goed ik zit er zo diep in (technisch, financieel, ethisch, etc) dat ik het wel aandurf.


Maar dit gaat een beetje off topic haha.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 22-04-2019 11:25:29 ]
  dinsdag 23 april 2019 @ 06:43:09 #224
80382 manny
30 is best veel
pi_186375115
Ik was ooit hoofd van het facilitaire gebeuren in het bedrijf waarvoor ik werkte. Ooit is hier lang geleden. We hebben toen de cash-betaling in de koffie automaten weggehaald en vervangen door de chip-knip (waar toen nog iedereen tegen was). Ik geloof dat dat alleen voor dat ene bedrijf en dat ene kantoorpand al rond de 5.000 euro per jaar bespaarde op dat ene contract.

Cash geld is gewoon ontzettend kostbaar en relatief onveilig. De markt zoekt naar goedkopere, veilige en handige oplossingen; en doet dat al jaren. Maar dat is natuurlijk vele malen onlogischer dan dat er "gemene lieden" zijn die om onduidelijke redenen papier geld willen uitfaseren voor hun eigen gewin.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_186390928
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2019 06:43 schreef manny het volgende:
onduidelijke redenen papier geld willen uitfaseren voor hun eigen gewin.
Lees anders deze link nog een keer goed door. Haal het desnoods door translate als je geen engels kunt lezen.

De "gemene lieden" zijn in dit geval het IMF, je kent ze vast wel?

https://blogs.imf.org/201(...)interest-rates-work/

Echt een onduidelijke reden is het niet, ze vertellen het gewoon letterlijk in dit artikel. Dit roep ik overigens al jaren. Daarnaast zijn de voordelen van iedereen overal kunnen volgen, bail-ins waardoor iedereen mooi mee kan lappen bij een crisis en desnoods je funds blokkeren als je niet "braaf" bent mooie extra bijkomende voordelen.

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 24-04-2019 01:03:09 ]
  woensdag 24 april 2019 @ 07:06:52 #226
80382 manny
30 is best veel
pi_186392033
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 00:58 schreef Piva het volgende:

[..]

Lees anders deze link nog een keer goed door. Haal het desnoods door translate als je geen engels kunt lezen.

De "gemene lieden" zijn in dit geval het IMF, je kent ze vast wel?

https://blogs.imf.org/201(...)interest-rates-work/

Echt een onduidelijke reden is het niet, ze vertellen het gewoon letterlijk in dit artikel. Dit roep ik overigens al jaren. Daarnaast zijn de voordelen van iedereen overal kunnen volgen, bail-ins waardoor iedereen mooi mee kan lappen bij een crisis en desnoods je funds blokkeren als je niet "braaf" bent mooie extra bijkomende voordelen.
Prima artikel van IMF, zelfs netjes de pro's en con's aan het eind. De opsomming aan het einde van jouw post zoals "iedereen kunnen volgen, blokken als je niet "braaf bent" die hebben wel betrekking op "gemene lieden", of in handen van "gemene lieden" zou dit mis kunnen gaan.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  Moderator maandag 1 juli 2019 @ 11:06:09 #227
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_187695376
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  maandag 1 juli 2019 @ 17:52:37 #228
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_187701630
quote:
Is natuurlijk kut voor mensen met veel zwart geld.
Dat het nu aangekondigd wordt dat het over een tijdje verboden wordt is natuurlijk wel een boost voor de economie. Ze gaan dat nu snel uitgeven.
Als men criminelen hard had willen aanpakken was het van de ene op de andere dag, zonder vooraankondiging verboden. Verder prima zwart geld aan te pakken.
In Italië moet je als de Guardia Finanza of een andere agent je staande houd met boodschappen een kassabon kunnen laten zien, zo niet ben je strafbaar.
In China staat op kassabonnen en loterijnummer, dus iedereen wil een bon
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator maandag 1 juli 2019 @ 18:47:13 #229
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_187702460
Ook erg lastig voor belasting ontduikers.

In de huidige tijd is het goedkoper om je geld in een ouwe sok te stoppen ipv op een bank te zetten.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator woensdag 3 juli 2019 @ 09:09:40 #230
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_187727527
quote:
1s.gif Op maandag 1 juli 2019 17:52 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Is natuurlijk kut voor mensen met veel zwart geld.
Dat het nu aangekondigd wordt dat het over een tijdje verboden wordt is natuurlijk wel een boost voor de economie. Ze gaan dat nu snel uitgeven.
Als men criminelen hard had willen aanpakken was het van de ene op de andere dag, zonder vooraankondiging verboden. Verder prima zwart geld aan te pakken.
In Italië moet je als de Guardia Finanza of een andere agent je staande houd met boodschappen een kassabon kunnen laten zien, zo niet ben je strafbaar.
In China staat op kassabonnen en loterijnummer, dus iedereen wil een bon
Ben het hier wel mee eens.

Maar waarom eigenlijk een compleet verbod.
Is het melden (en checken) ervan niet effectief?
Gaan de criminelen nu niet alles kopen in bedragen van bijv ¤2500,- ?
A child is born with no state of mind.
  woensdag 3 juli 2019 @ 18:04:30 #231
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_187734154
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juli 2019 09:09 schreef SuperHartje het volgende:

[..]

Ben het hier wel mee eens.

Maar waarom eigenlijk een compleet verbod.
Is het melden (en checken) ervan niet effectief?
Gaan de criminelen nu niet alles kopen in bedragen van bijv ¤2500,- ?
daar ga je geen boot of luxe keuken voor kopen, heel dikke tv of stereo, pats horloge etc etc.
En in delen betalen gaat de winkel niet echt leuk vinden want dan krijgen ze de fiod op hun dak voor witwassen, reken maar dat die een aantal voorbeelden gaan stellen en de juwelier of jachtbouwer die dat doet keihard gaan pakken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 3 juli 2019 @ 18:21:55 #232
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_187734452
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 september 2018 19:47 schreef Aluah-Snackbar het volgende:

[..]

Jij hebt zelf een onderneming en jij begrijpt dat niet?
Vertel, als jij veel omzet draait met nieuwe of met tweedehands zaken verkopen, wat maakt dat de belastingdienst uit?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator maandag 16 december 2019 @ 17:08:25 #233
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_190479251
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_190479281
quote:
Oef. Ik werk 's nachts in een ziekenhuis in een regio waar veel taxi's nog steeds geen pinapparaat hebben en 'even snel langs een pinautomaat rijden' dan de oplossing is voor mensen zonder contanten bij zich.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  Moderator maandag 16 december 2019 @ 17:11:26 #235
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_190479312
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 17:10 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Oef. Ik werk 's nachts in een ziekenhuis in een regio waar veel taxi's nog steeds geen pinapparaat hebben en 'even snel langs een pinautomaat rijden' dan de oplossing is voor mensen zonder contanten bij zich.
Het is echt zo'n ontzettende non-oplossing voor dit probleem (plofkraken) en past volledig in de al jaren gaande trend om contant geld te minimaliseren.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_190479343
quote:
2s.gif Op maandag 16 december 2019 17:11 schreef Bosbeetle het volgende:
Het is echt zo'n ontzettende non-oplossing voor dit probleem (plofkraken) en past volledig in de al jaren gaande trend om contant geld te minimaliseren.
Ja, klopt. Het zal stiekem wel gewoon beleid zijn. Beleid maken onder het mom van angst, terrorisme en criminaliteit is ook al decennia lang populair :+
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_190479460
quote:
2s.gif Op maandag 16 december 2019 17:11 schreef Bosbeetle het volgende:
Het is echt zo'n ontzettende non-oplossing voor dit probleem (plofkraken) en past volledig in de al jaren gaande trend om contant geld te minimaliseren.
Denk jij dat het een opmaat is naar een (eventueel sociaal) puntensysteem of dat het een ordinaire machtsgreep is voor de overheid sámen met banken die het geldsysteem prefereren?
  Moderator maandag 16 december 2019 @ 17:27:26 #238
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_190479602
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 17:19 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Denk jij dat het een opmaat is naar een (eventueel sociaal) puntensysteem of dat het een ordinaire machtsgreep is voor de overheid sámen met banken die het geldsysteem prefereren?
Ik denk dat het voortkomt uit pragmatisme en als doel heeft om dingen goedkoper te maken, ik ben banger voor de resultaten
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  maandag 16 december 2019 @ 17:30:33 #239
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_190479654
Hoe eerder contant word afgeschaft hoe beter :)

Pin is veel veiliger, sneller en makkelijker :)
#KICKOUTZP
pi_190479704
quote:
2s.gif Op maandag 16 december 2019 17:27 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ik denk dat het voortkomt uit pragmatisme en als doel heeft om dingen goedkoper te maken, ik ben banger voor de resultaten
Ik heb die resultaten liever uit opzet dan als neveneffect van winst- en gemakzucht.
  maandag 16 december 2019 @ 18:00:55 #241
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_190480108
quote:
De 24 uurs economie, alleen overdag.

Zijn ze nou zo simpel, of simpelweg smerig :{
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  Moderator maandag 16 december 2019 @ 18:06:05 #242
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_190480182
quote:
1s.gif Op maandag 16 december 2019 17:30 schreef wollah het volgende:
Hoe eerder contant word afgeschaft hoe beter :)

Pin is veel veiliger, sneller en makkelijker :)
Vooral makkelijker voor mensen die geld van je willen inderdaad..
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator maandag 16 december 2019 @ 18:06:23 #243
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_190480187
quote:
15s.gif Op maandag 16 december 2019 17:33 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Ik heb die resultaten liever uit opzet dan als neveneffect van winst- en gemakzucht.
Ik heb die resultaten liever niet.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_190480681
quote:
1s.gif Op maandag 16 december 2019 17:30 schreef wollah het volgende:
Hoe eerder contant word afgeschaft hoe beter :)

Pin is veel veiliger, sneller en makkelijker :)
Veiliger _O-
Gino ♥
  maandag 16 december 2019 @ 18:48:07 #245
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_190480819
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 18:38 schreef Tjacka het volgende:

[..]

Veiliger _O-
:Y
#KICKOUTZP
pi_190481096
quote:
1s.gif Op maandag 16 december 2019 18:48 schreef wollah het volgende:

[..]

:Y
Bron?
Gino ♥
  maandag 16 december 2019 @ 19:07:27 #247
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_190481120
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 19:05 schreef Tjacka het volgende:

[..]

Bron?
Je kan niet beroofd worden + je kan het niet kwijt raken.
#KICKOUTZP
pi_190481143
quote:
1s.gif Op maandag 16 december 2019 19:07 schreef wollah het volgende:

[..]

Je kan niet beroofd worden + je kan het niet kwijt raken.
Oh jammer had graag een serieuze reactie van je gezien. :'(
Gino ♥
pi_190481538
quote:
1s.gif Op maandag 16 december 2019 18:48 schreef wollah het volgende:

[..]

:Y
Hoe betaal je je coke?
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  maandag 16 december 2019 @ 19:29:07 #250
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_190481549
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 19:28 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Hoe betaal je je coke?
Overschrijven en dan bijv ‘PlayStation games’ bij beschrijving zetten :)
#KICKOUTZP
  maandag 16 december 2019 @ 19:29:22 #251
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_190481553
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 19:28 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Hoe betaal je je coke?
In Blowjobs.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_190481620
Even serieus. Ik denk dat digitaal geld helemaal niet veiliger is dan giraal.

Er hoeft maar een pinstoring te zijn van een paar dagen en iedereen heeft weer behoefte aan giraal geld. :)
Gino ♥
pi_190481715
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 19:28 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Hoe betaal je je coke?
Ik met Bitcoin.
pi_190481766
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 19:31 schreef Tjacka het volgende:
Even serieus. Ik denk dat digitaal geld helemaal niet veiliger is dan giraal.

Er hoeft maar een pinstoring te zijn van een paar dagen en iedereen heeft weer behoefte aan giraal geld. :)
Mee eens. Ik hoop echt dat 'gewoon' geld blijft. Heb altijd wat bij me en zou dat echt niet graag willen missen. Letterlijk :P
pi_190481809
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 19:31 schreef Tjacka het volgende:
Even serieus. Ik denk dat digitaal geld helemaal niet veiliger is dan giraal.

Er hoeft maar een pinstoring te zijn van een paar dagen en iedereen heeft weer behoefte aan giraal geld. :)
Er zijn natuurlijk enorme verschillen in digitaal geld he. Ik heb gewoon een Bitcoin rekening bij een bank in Litouwen (hoofdconcern zit in GB) waar ik heel makkelijk geld van kan pinnen wanneer ik dat wil (en ook kan opslaan in fiat valuta). Als ik geld op een Nederlandse bankrekening wil zetten, betaal ik daar zo ook maar 1.6% belasting over.
pi_190481839
https://www.rtlnieuws.nl/(...)luiting-rabobank-ing

Hoppa. Pinautomaten sluiten nu 's nachts.

Schijnt dat het plofkraken voorkomt als ze niet meer bij de geldlade kunnen. Zit iets in, maar in principe kunnen ze vrij eenvoudig een gaatje boren en op die manier vol laten lopen met gas.
pi_190481851
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 19:31 schreef Tjacka het volgende:
Even serieus. Ik denk dat digitaal geld helemaal niet veiliger is dan giraal.

Er hoeft maar een pinstoring te zijn van een paar dagen en iedereen heeft weer behoefte aan giraal geld. :)
Als er een pinstoring is, waarom zou je dan nog wel giraal geld kunnen opnemen?
pi_190481870
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 19:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Als er een pinstoring is, waarom zou je dan nog wel giraal geld kunnen opnemen?
Dat heb je dan nog onder je matras liggen natuurlijk.

Ik heb ook wel eens een bonk zwart geld, maar ik prefereer het toch op m'n rekening te hebben hoor. Dat is tegenwoordig met Bitcoin ook heel erg makkelijk tegen een box 3 belastingtarief. :9 Maargoed, meestal betaal ik dat niet eens, pin het gewoon direct zonder dat het ooit in NL of Spanje terechtkomt.
pi_190481882
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 19:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Als er een pinstoring is, waarom zou je dan nog wel giraal geld kunnen opnemen?
Ik heb altijd wat cash op zak. ;)
Gino ♥
pi_190482051
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 19:39 schreef illusions het volgende:

[..]

Er zijn natuurlijk enorme verschillen in digitaal geld he. Ik heb gewoon een Bitcoin rekening bij een bank in Litouwen (hoofdconcern zit in GB) waar ik heel makkelijk geld van kan pinnen wanneer ik dat wil (en ook kan opslaan in fiat valuta). Als ik geld op een Nederlandse bankrekening wil zetten, betaal ik daar zo ook maar 1.6% belasting over.
Natuurlijk dat begrijp ik zeker, ik blijf mij er altijd over verbazen hoe "normaal" het in Nederland is om te pinnen. Je gaat de grens over (vooral richting het zuiden) en je kan bij de bakker of slager of het chocolade atelier alleen nog maar met cash betalen. In Nederland lopen we op dat gebied echt een straatlengte voor en het zou wel fijn zijn als we iets van 0% giraal houden.
Gino ♥
pi_190482165
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 19:51 schreef Tjacka het volgende:

[..]

Natuurlijk dat begrijp ik zeker, ik blijf mij er altijd over verbazen hoe "normaal" het in Nederland is om te pinnen. Je gaat de grens over (vooral richting het zuiden) en je kan bij de bakker of slager of het chocolade atelier alleen nog maar met cash betalen. In Nederland lopen we op dat gebied echt een straatlengte voor en het zou wel fijn zijn als we iets van 0% giraal houden.
Klopt. In Spanje kun je bij restaurants vrijwel altijd met pin betalen, maar in veel bars weer niet. Ook op de plekken die jij zegt niet. Hoezo fijn om 0% giraal te houden? Die snap ik even niet, ik dacht dat je juist voor giraal geld was.
pi_190482460
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 19:57 schreef illusions het volgende:

[..]

Klopt. In Spanje kun je bij restaurants vrijwel altijd met pin betalen, maar in veel bars weer niet. Ook op de plekken die jij zegt niet. Hoezo fijn om 0% giraal te houden? Die snap ik even niet, ik dacht dat je juist voor giraal geld was.
Moest 10% zijn. Ik ben niet zo goed in mijn posts nalezen. :')
Gino ♥
pi_190701451
Ik ga deze volgen. Hallo mensen :W
జ్ఞ‌ా
pi_190702004
Daarom beter bitcoin hebben zodat je geld veilig staat in de cyber blockchain zodat het niet met ddos gehackt kan worden door noord Korea
  zondag 29 december 2019 @ 09:59:00 #265
307331 aloa
Steeds harder, steeds sneller
pi_190731439
Kan men je verplichten om te pinnen dan?
94257 - 478969
In my dreams I'm dying all the time
pi_190731577
quote:
3s.gif Op zondag 29 december 2019 09:59 schreef InverHouse het volgende:
Kan men je verplichten om te pinnen dan?
Er zijn steeds minder mogelijkheden om contant geld op te nemen. Als die trend zo doorzet kun je straks bijna niet anders meer dan met pin betalen.
  Moderator zondag 29 december 2019 @ 10:42:12 #267
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190732205
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 19:42 schreef Tjacka het volgende:

[..]

Ik heb altijd wat cash op zak. ;)
Wat is "wat"? Ik eigenlijk altijd genoeg voor een tank diesel zodat ik altijd thuis kom.

Ik betaal eigenlijk alles contant, muv abonnementen, verzekeringen en dergelijke. Niet alleen omdat men niet hoeft te weten waaraan ik geld uit geef, maar ook omdat ik contant geld graag wil behouden. Voor de statistieken betaal ik dus cash, want ja, zolang het gebruikt wordt kunnen ze het argument dat het niet gebruikt wordt niet gebruiken.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 29 december 2019 @ 10:42:51 #268
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190732219
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2019 10:08 schreef Farenji het volgende:

[..]

Er zijn steeds minder mogelijkheden om contant geld op te nemen. Als die trend zo doorzet kun je straks bijna niet anders meer dan met pin betalen.
Of een dergelijke ondernemer te mijden.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 29 december 2019 @ 10:44:46 #269
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190732258
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 19:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Als er een pinstoring is, waarom zou je dan nog wel giraal geld kunnen opnemen?
Bij de bank ophalen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 29 december 2019 @ 10:45:36 #270
307331 aloa
Steeds harder, steeds sneller
pi_190732269
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2019 10:08 schreef Farenji het volgende:

[..]

Er zijn steeds minder mogelijkheden om contant geld op te nemen. Als die trend zo doorzet kun je straks bijna niet anders meer dan met pin betalen.
Valt wel mee hier.
94257 - 478969
In my dreams I'm dying all the time
pi_190732296
quote:
3s.gif Op zondag 29 december 2019 09:59 schreef InverHouse het volgende:
Kan men je verplichten om te pinnen dan?
Een bedrijf mag dat ja. Daarom kan je in verschillende winkels, maar ook in steeds meer bussen, niet meer contant betalen.

Al kan je er natuurlijk ook voor kiezen geen zaken meer te doen met die bedrijven. Maar als deze trend zich doorzet ga je op een gegeven moment dan dood tenzij je volledig zelfvoorzienend bent;)
  zondag 29 december 2019 @ 10:52:35 #272
307331 aloa
Steeds harder, steeds sneller
pi_190732394
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2019 10:47 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Een bedrijf mag dat ja. Daarom kan je in verschillende winkels, maar ook in steeds meer bussen, niet meer contant betalen.

Al kan je er natuurlijk ook voor kiezen geen zaken meer te doen met die bedrijven. Maar als deze trend zich doorzet ga je op een gegeven moment dan dood tenzij je volledig zelfvoorzienend bent;)
Valt hier wel mee, misschien meer iets van de randstad?
94257 - 478969
In my dreams I'm dying all the time
pi_190732513
quote:
14s.gif Op zondag 29 december 2019 10:44 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Bij de bank ophalen.
Die hebben echt geen contant geld meer liggen, zeker niet genoeg om bij een pin-storing een horde mensen van contant geld te voorzien.
  Moderator zondag 29 december 2019 @ 11:13:41 #274
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190732794
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2019 10:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Die hebben echt geen contant geld meer liggen, zeker niet genoeg om bij een pin-storing een horde mensen van contant geld te voorzien.
Ik vrees dat die inderdaad niet heel veel hebben liggen. Sommige ING's hebben wel een kasfunctie, volgens mij heeft Rabo nooit geld. Ik zit zelf bij de RegioBank, daar kun je ook gewoon aan de balie geld storten op ophalen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_190733240
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2019 10:42 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Of een dergelijke ondernemer te mijden.
Ik had het over pinautomaten van banken om contant geld te pinnen. Men was al bezig om veel atms samen te voegen in "geldmaat" automaten zodat er veel minder atms overblijven. Toen ging de abn opeens alle atms "tijdelijk" sluiten "om plofkraken te stoppen" en nu zijn om dezelfde reden *alle* atms opeens gesloten tussen 23:00 en 7:00
.

Dit is je reinste salami taktiek, nog even en alle atms zijn verdwenen. Waar wil je dan nog je contante geld vandaan halen?
  Moderator zondag 29 december 2019 @ 11:42:40 #276
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_190733321
En dan als ze zo goed als allemaal weg zijn negatieve rente invoeren, dat tegelijk met allerhande opname limieten.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator zondag 29 december 2019 @ 11:57:45 #277
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190733654
quote:
2s.gif Op zondag 29 december 2019 11:42 schreef Bosbeetle het volgende:
En dan als ze zo goed als allemaal weg zijn negatieve rente invoeren, dat tegelijk met allerhande opname limieten.
Als rente negatief wordt haal ik direct de spaarrekening leeg.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 29 december 2019 @ 11:59:58 #278
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_190733702
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2019 11:57 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Als rente negatief wordt haal ik direct de spaarrekening leeg.
Hoe? Als er geen volle pin automaten zijn de banken geen geld/ bezoekerslocatie hebben. Of gewoon domweg zeggen dat je niet meer dan X mag opnemen Etc...
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator zondag 29 december 2019 @ 12:02:12 #279
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190733746
Bij de Rabo is het opnamelimiet voor gastopnamen ¤250, bij ING ¤600 en bij ABN kun je sowieso ¤1000 opnemen.

Bij de geldmaten verdwijnen gastopnamen en dus ook het limiet. Je paslimiet wordt dus het opnamelimiet.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_190733754
quote:
2s.gif Op zondag 29 december 2019 11:59 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Hoe? Als er geen volle pin automaten zijn de banken geen geld/ bezoekerslocatie hebben. Of gewoon domweg zeggen dat je niet meer dan X mag opnemen Etc...
Omzetten in goud ;)
  Moderator zondag 29 december 2019 @ 12:05:09 #281
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190733800
quote:
2s.gif Op zondag 29 december 2019 11:59 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Hoe? Als er geen volle pin automaten zijn de banken geen geld/ bezoekerslocatie hebben. Of gewoon domweg zeggen dat je niet meer dan X mag opnemen Etc...
Alsof die automaten niet gevuld worden ;) Ik pin trouwens vaak in D. Bij de Volksbank kun je gewoon kiezen welke biljetten (5-10-20-50-100-200 en tot mei dit jaar 500) je wilt en hoeveel.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_190733853
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2019 11:57 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Als rente negatief wordt haal ik direct de spaarrekening leeg.
En dan heb je een paar ton contant in huis ? Fijn idee.
Plak je ook een briefje op de deur wanneer je niet thuis bent voor onze medelanders ?
  Moderator zondag 29 december 2019 @ 12:15:55 #283
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190734103
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2019 12:07 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

En dan heb je een paar ton contant in huis ? Fijn idee.
Plak je ook een briefje op de deur wanneer je niet thuis bent voor onze medelanders ?
Ik heb niet een paar ton in huis.

Zou wel investeren in een fatsoenlijke kluis.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_190734207
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2019 12:15 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Ik heb niet een paar ton in huis.

Zou wel investeren in een fatsoenlijke kluis.
Een kluis beschermt je geld alleen als je niet thuis bent.

Op het moment dat je wel thuis bent, zou je dan je leven ruilen voor je geld?
  Moderator zondag 29 december 2019 @ 12:27:08 #285
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190734381
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2019 12:20 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Een kluis beschermt je geld alleen als je niet thuis bent.

Op het moment dat je wel thuis bent, zou je dan je leven ruilen voor je geld?
Dan moeten ze wel weten dat je een kluis met inhoud hebt.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_190734523
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2019 12:27 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Dan moeten ze wel weten dat je een kluis met inhoud hebt.
Ik zou het ook niet van de daken schreeuwen. Maar bij een roofoverval biedt het geen voordelen, alleen als je niet thuis bent. Goed verstoppen van het geld in een brandbestendig geldkistje biedt ongeveer hetzelfde voordeel.

Een kluis verstoppen is ook wat lastiger.

Als ik geld thuis zou hebben, zou ik zorgen voor een niet al te dure "nepkluis" met wat contanten en een kermis Rolex er in als "honeypot". Laat ze zich daar maar op uitleven.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 29-12-2019 12:38:14 ]
pi_190742989
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2019 11:57 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Als rente negatief wordt haal ik direct de spaarrekening leeg.
Ik niet

Ik zie m'n spaarrekening net als Trump als een oude sok. Het is altijd handig om geld achter de hand te hebben voor als de wasmachine defect gaat, je onverwacht moet verhuizen of als er andere tegenslagen op 't pad voorbij komen, vooral als je allemaal automatische incasso's op je eigen lopende rekening hebt lopen. Daarbij kun je als getrouwde een gezamelijke betaalrekening bezitten die door tweeen gaat bij een scheiding. Dan is die buffer wel lekker.

Nu weet ik wel dat het meer tussen de oren zit en ik met m'n lopende rekening hopelijk en waarschijnlijk nooit een 0 grens bereik, maar ach..
  zondag 29 december 2019 @ 17:43:00 #288
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_190743290
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2019 17:34 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Ik niet

Ik zie m'n spaarrekening net als Trump als een oude sok. Het is altijd handig om geld achter de hand te hebben voor als de wasmachine defect gaat, je onverwacht moet verhuizen of als er andere tegenslagen op 't pad voorbij komen, vooral als je allemaal automatische incasso's op je eigen lopende rekening hebt lopen. Daarbij kun je als getrouwde een gezamelijke betaalrekening bezitten die door tweeen gaat bij een scheiding. Dan is die buffer wel lekker.

Nu weet ik wel dat het meer tussen de oren zit en ik met m'n lopende rekening hopelijk en waarschijnlijk nooit een 0 grens bereik, maar ach..
Het is sowieso waanzin om meer dan 5000 euro op een spaarrekening aan te houden. Gaat de rente naar -1% dan kost je dat dus 50 euro per jaar. Geen geld om je geld veilig en handig bewaard te hebben!
Alles boven de 5K moet je investeren.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_190743348
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2019 12:27 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Dan moeten ze wel weten dat je een kluis met inhoud hebt.
Als de rente negatief wordt zal die kans wel zodanig stijgen dat dieven die gok vaker gaan wagen.
pi_190744009
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2019 17:43 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het is sowieso waanzin om meer dan 5000 euro op een spaarrekening aan te houden. Gaat de rente naar -1% dan kost je dat dus 50 euro per jaar. Geen geld om je geld veilig en handig bewaard te hebben!
Alles boven de 5K moet je investeren.
Er zijn wel grenzen. In dat geval zou het nog even voordeliger zijn om het op een tweede lopende rekening te zetten met 20 euro kosten voor een betaalpas per jaar oid.

Ik zou het niet in contanten gaan opnemen. Simpelweg omdat ik dan een bewaarplaats moet zoeken en daar meer risico's mee gemoeid zijn. Stel dat ik in de verre toekomst een dementerende oude lul word en net als een ex-buurman iedereen ga wantrouwen en beschuldigen omdat ik zelf met dat spaargeld van locatie wissel. Heb je binnen de kortste keren familieruzies.

[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 29-12-2019 18:14:47 ]
  zondag 29 december 2019 @ 18:18:40 #291
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_190744277
Ik vind het een goede zet dat ze overal met het biljet van 500 euro aan het stoppen zijn.

Nu die van 200 nog.

En dan 100 euro voorlopig als grootste biljet.
  zondag 29 december 2019 @ 18:19:43 #292
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_190744310
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2019 17:43 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het is sowieso waanzin om meer dan 5000 euro op een spaarrekening aan te houden. Gaat de rente naar -1% dan kost je dat dus 50 euro per jaar. Geen geld om je geld veilig en handig bewaard te hebben!
Alles boven de 5K moet je investeren.
Dit.

Maar dan 10K.
  zondag 29 december 2019 @ 18:38:42 #293
4259 JK
In for a penny, in for a pound
pi_190744937
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2019 17:43 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het is sowieso waanzin om meer dan 5000 euro op een spaarrekening aan te houden. Gaat de rente naar -1% dan kost je dat dus 50 euro per jaar. Geen geld om je geld veilig en handig bewaard te hebben!
Alles boven de 5K moet je investeren.
Gelukkig gaan ze dat investeren ook zwaarder belasten per 2022. Gaan ze ook uit van een vast rendement, wat er mogelijk niet eens is. Als het negatief gaat zal ik wat achterhouden op de spaarrekening en versneld de hypotheek aflossen.
pi_190745075
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2019 12:07 schreef Kassamiep het volgende:
En dan heb je een paar ton contant in huis ?
Stel het gaat om een paar ton, dan wordt al snel een kluisje huren ergens een stuk interessanter.


quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2019 18:18 schreef Ixnay het volgende:
Ik vind het een goede zet dat ze overal met het biljet van 500 euro aan het stoppen zijn.

Nu die van 200 nog.

En dan 100 euro voorlopig als grootste biljet.
Goede zet?

[ Bericht 35% gewijzigd door #ANONIEM op 29-12-2019 18:45:31 ]
  zondag 29 december 2019 @ 18:47:39 #295
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_190745196
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2019 18:38 schreef JK het volgende:

[..]

Gelukkig gaan ze dat investeren ook zwaarder belasten per 2022. Gaan ze ook uit van een vast rendement, wat er mogelijk niet eens is. Als het negatief gaat zal ik wat achterhouden op de spaarrekening en versneld de hypotheek aflossen.
Ja, maar daarvoor is de wet Hillen weer aangepakt. Als je hwf hoger is dan je hra ga je de staat gewoon huur betalen voor je eigen huis
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_190745734
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2019 18:38 schreef JK het volgende:

[..]

Gelukkig gaan ze dat investeren ook zwaarder belasten per 2022. Gaan ze ook uit van een vast rendement, wat er mogelijk niet eens is. Als het negatief gaat zal ik wat achterhouden op de spaarrekening en versneld de hypotheek aflossen.
Ligt eraan. Als jij bijvoorbeeld in grondspeculatie investeert valt dat in box 3, en dan betaal je tot 30k helemaal niks, tot 72k 0.54%, tot een miljoen 1.27% en boven een miljoen 1.60%.

Zelfde geldt voor investeringen in cryptovaluta.

Dit zijn cijfers van 2020, en die zijn zelfs lager (!!!) dan 2019.
  zondag 29 december 2019 @ 19:29:42 #297
4259 JK
In for a penny, in for a pound
pi_190746514
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2019 18:47 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ja, maar daarvoor is de wet Hillen weer aangepakt. Als je hwf hoger is dan je hra ga je de staat gewoon huur betalen voor je eigen huis
Dus niet helemaal afbetalen, eigenlijk... dan is het ook nooit je eigendom. :P
Maar een beetje meer afbetalen dan normaal, om lagere maandlasten te hebben, ik zit er wel aan te denken als het negatief gaat. Al moet je altijd geld achter de hand hebben voor onverwachte kosten. Aan de andere kant, wil je echt grote verschillen hebben qua maandlasten, dan moet je toch flink wat geld extra inleggen en dat gaat ook niet boetevrij.

quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2019 19:04 schreef illusions het volgende:

[..]

Ligt eraan. Als jij bijvoorbeeld in grondspeculatie investeert valt dat in box 3, en dan betaal je tot 30k helemaal niks, tot 72k 0.54%, tot een miljoen 1.27% en boven een miljoen 1.60%.

Zelfde geldt voor investeringen in cryptovaluta.

Dit zijn cijfers van 2020, en die zijn zelfs lager (!!!) dan 2019.
Ik moet nog eens wat dieper induiken op het hele investeren, maar de berichten over 2022 maakten mij in elk geval niet vrolijk. Leuk dat je straks tot 440k spaargeld mag hebben voor ze het gaan belasten, maar dat zal ook minder waard worden. Gaat crypto ook niet veranderen in 2022?

Wat geld in huis hebben is goed, maar het moeten niet tienduizenden euro's zijn, dan kan je het toch beter ergens veilig hebben staan. Ben wel benieuwd als de boel negatief gaat en men waarschijnlijk meer geld in huis gaat hebben, of de woninginbraken en woningovervallen zullen stijgen.
pi_190746599
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2019 19:29 schreef JK het volgende:

[..]

Dus niet helemaal afbetalen, eigenlijk... dan is het ook nooit je eigendom. :P
Maar een beetje meer afbetalen dan normaal, om lagere maandlasten te hebben, ik zit er wel aan te denken als het negatief gaat. Al moet je altijd geld achter de hand hebben voor onverwachte kosten. Aan de andere kant, wil je echt grote verschillen hebben qua maandlasten, dan moet je toch flink wat geld extra inleggen en dat gaat ook niet boetevrij.
[..]

Ik moet nog eens wat dieper induiken op het hele investeren, maar de berichten over 2022 maakten mij in elk geval niet vrolijk. Leuk dat je straks tot 440k spaargeld mag hebben voor ze het gaan belasten, maar dat zal ook minder waard worden. Gaat crypto ook niet veranderen in 2022?

Wat geld in huis hebben is goed, maar het moeten niet tienduizenden euro's zijn, dan kan je het toch beter ergens veilig hebben staan. Ben wel benieuwd als de boel negatief gaat en men waarschijnlijk meer geld in huis gaat hebben, of de woninginbraken en woningovervallen zullen stijgen.
Ik maak me niet echt heel druk, Nederland is nog steeds het voordeligste land om in crypto te investeren, ook al woon ik er niet. Investeringen in grond zullen waarschijnlijk niet zwaarder belast worden, lijkt me nogal onmogelijk om uit te voeren. Daarnaast is er nog een regel dat je bij grondinvesteringen geen overdrachtsbelasting betaalt als je het binnen 10 jaar (of 12, moet ik opzoeken) weer op een andere naam zet (dat kan dus ook een eigen B.V. zijn).

Wat mij betreft heeft Nederland belastingtechnisch nog een uitstekend belastingklimaat. Tenminste wel voor de investeringen waar ik aan doe.

Overigens valt je hypotheek nooit in box 3 als het over een huis gaat waar je zelf woont.
pi_190746800
Geen idee waarom dit in BNW staat, is gewoon beleid.
pi_190746956
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2019 19:40 schreef CRYPT0SK4TE het volgende:
Geen idee waarom dit in BNW staat, is gewoon beleid.
Beleid kan geen gevolg zijn van een vooropgezet plan om contant geld uit te bannen? Echt?
  Moderator maandag 30 december 2019 @ 20:31:03 #301
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_190780038
A child is born with no state of mind.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')