abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 5 september 2018 @ 21:19:14 #276
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181714097
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 21:07 schreef ATON het volgende:

[..]

:'( 8)7
Eerste keer dat ik je over sprechhund hoor, zie het daarom niet meteen.
  woensdag 5 september 2018 @ 21:20:30 #277
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181714126
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 21:11 schreef ATON het volgende:

[..]

Man man man, ik krijg haast medelijden met je.
Ik blijf op de bijbel staan, wat jij ervan maakt is aan jou.

Als Jezus fictief is, dan is de tora dat ook.

[ Bericht 5% gewijzigd door Manke op 05-09-2018 21:32:51 ]
pi_181716038
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2018 21:20 schreef Manke het volgende:

[..]

Ik blijf op de bijbel staan, wat jij ervan maakt is aan jou.

Als Jezus fictief is, dan is de tora dat ook.
Jouw versie van Jezus is fictie of ben ik niet duidelijk genoeg ? Heb je meer aan prentjes zoals in je clubblaadje ? :(
pi_181716740
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2018 21:08 schreef Manke het volgende:

[..]

God wordt door Jezus Vader genoemd.
Jezus sprak ook veelvuldig over uw Vader, het is dus niet een band die uniek was tussen Jezus en God.
quote:
Johannes 20:17 Jezus zei tegen haar: Houd Mij niet vast, want Ik ben nog niet opgevaren naar Mijn Vader, maar ga naar Mijn broeders en zeg tegen hen: Ik vaar op naar Mijn Vader en uw Vader, en naar Mijn God en uw God.


[ Bericht 0% gewijzigd door up7 op 05-09-2018 23:19:49 ]
pi_181717568
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 21:02 schreef ATON het volgende:

[..]

Eerst wil ik je laten weten dat ik je een fijne gesprekspartner vind.
Voor mijn kennis omtrent deze drie religies heb ik zowat 30 jaar over gedaan en beslaat een gebied van Perzië tot Egypte, vanaf +/- 1400 v.C. tot de Renaissance. Om je te antwoorden, geen enkele religie staat op zichzelf en heeft steeds invloeden gehad van buitenaf, soms zelfs heel verrassend, maar wel verlichtend.
Maar dat religies elkaar kunnen beïnvloeden is toch niet vanzelfsprekend een diskwalificatie van (de) religie?
quote:
Zoals je zelf al hebt aangegeven zijn er zaken van overeenkomst en zaken die de islam verwerpt en soms wel met reden, zoals de vergoddelijking van Jezus de messias. Dit was reeds een van de reden tot een eerste schisma. Wat we nu het christendom noemen ( R.K. ) is pas ontstaan onder Constantijn de Grote aan het begin van de 4e eeuw. Daarvoor had men ' mysteriescholen ' gebaseerd op de historisch figuur Jezus, maar er in feite nog weinig mee vandoen had. Uiteindelijk is men via enkele concilie tot een compromis gekomen met als gemene deler de Roomse strekking. De overige scholen werden als ketters bestempeld. Een deel ervan is uitgeweken naar het Arabisch schiereiland en een deel naar Syrië. Men kwam er in hoofdzaak aan de kost met les te geven aan de gegoede stamhoofden. De voertaal was Aramees en vertegenwoordigen de oudste teksten uit de Koran. Alles wijst erop dat Petra, wat een belangrijk kruispunt was op de zijderoute, de Koran daar al deels is ontwikkeld.
Wat bedoeld je met deels ontwikkeld in Petra? Hoe kan je uitsluiten dat alles uit de Koran, al dan niet via de engel Gabriel, door Mohamed is verkondigd?

quote:
Dan heb je me verkeerd begrepen. De Egyptenaren kenden helemaal geen Abraham, maar ze kenden wel Jozef, in hiërogliefen wordt dit Juja. https://nl.wikipedia.org/wiki/Joeja Zijn stam was uit Edom. Als je er nu eens goed over nadenkt zal je de persoon achter de mythische Mozes ontdekken.
Ik weet er te weinig van af maar als ik het zo lees is er de nodige scepsis. Maar uiteindelijk gaat het erom welke maatstaf je hanteert om iets af te schrijven of te omarmen. De persoon die jij ervan verdenkt de "mythische" Mozes te zijn, wat zegt ons dat hij daadwerkelijk bestaan heeft?
quote:
Fout kan je dat niet noemen, enkel mis interpreteren ( zoals de meeste christenen ). Triniteit: Men heeft God drie neteru toebedeeld, nl. Vader wat staat voor het begin van alles, H.Geest ( een slechte vertaling van de Goddelijke wijsheid en de Zoon, wat staat voor de schepping, het gevolg van " in de beginnen " schiep God in zijn wijsheid ( H.Geest ) alle materie. Zoon heeft dus niks te maken met Jezus, laat dit duidelijk zijn.Ook dit is een bedenksel uit de 4e eeuw.
Ik heb begrepen dat vroege christenen en de twaalf apostelen niet het geloof hadden dat Jezus God was of onderdeel was van een Triniteit. De kerk als instituut heeft veel meer invloed gehad in de totstandkoming van de Triniteit-doctrine.
quote:
Deze profeten zij niet door God gestuurd, ze zijn door God geïnspireerd. En ja, de Grieken hadden zo hun wijze van beschrijven, maar dat hadden de joden en de gnostische christenen ook. Pas als je dit als een kind letterlijk gaat nemen zit je goed fout.
Wat is letterlijk in deze? Als in door God uitgezwaaid? Nee, dat is niet geloofwaardig maar dat wil niet zeggen dat God niet kan kiezen wie als profeet geboren wordt. Wat is het wezenlijke verschil tussen door God geinspireerd zijn en door hem gestuurd zijn met een opdracht? Bedoel je daarmee dat de profeten niet werkelijk geloofden dat ze door God "gestuurd" waren om een boodschap te verkondigen?
  donderdag 6 september 2018 @ 05:51:00 #281
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181720093
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2018 20:44 schreef Manke het volgende:

[..]

Dat was enkel een instelling van de wet gegeven aan Israël.
Het is geen mensenoffer, mensen hebben Jezus gedood door Z'n werken en woorden van rechtvaardigheid. God liet het toe, maakte Hem tot zonde, maar kreeg de wederopstanding omdat Hij werkelijk zonder zonde was, en heeft zo zonde overwonnen voor iedereen die gelooft. Jezus koos er zelf voor om het te ondergaan.
Je geeft geen antwoord op de Jobvraag.

En als de mensen Jezus niet hadden gedood, wat dan?

[ Bericht 0% gewijzigd door hoatzin op 06-09-2018 06:04:47 ]
  donderdag 6 september 2018 @ 05:52:37 #282
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181720097
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2018 21:08 schreef Manke het volgende:

[..]

God wordt door Jezus Vader genoemd.
Dus is God een man.
pi_181720980
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 23:19 schreef up7 het volgende:

[..]

Maar dat religies elkaar kunnen beïnvloeden is toch niet vanzelfsprekend een diskwalificatie van (de) religie?

[..]

Wat bedoeld je met deels ontwikkeld in Petra? Hoe kan je uitsluiten dat alles uit de Koran, al dan niet via de engel Gabriel, door Mohamed is verkondigd?

[..]

Ik weet er te weinig van af maar als ik het zo lees is er de nodige scepsis. Maar uiteindelijk gaat het erom welke maatstaf je hanteert om iets af te schrijven of te omarmen. De persoon die jij ervan verdenkt de "mythische" Mozes te zijn, wat zegt ons dat hij daadwerkelijk bestaan heeft?

[..]

Ik heb begrepen dat vroege christenen en de twaalf apostelen niet het geloof hadden dat Jezus God was of onderdeel was van een Triniteit. De kerk als instituut heeft veel meer invloed gehad in de totstandkoming van de Triniteit-doctrine.

[..]

Wat is letterlijk in deze? Als in door God uitgezwaaid? Nee, dat is niet geloofwaardig maar dat wil niet zeggen dat God niet kan kiezen wie als profeet geboren wordt. Wat is het wezenlijke verschil tussen door God geinspireerd zijn en door hem gestuurd zijn met een opdracht? Bedoel je daarmee dat de profeten niet werkelijk geloofden dat ze door God "gestuurd" waren om een boodschap te verkondigen?
Ik denk dat het best is niet direct op deze post antwoord te geven en om je zelf nu eerst te informeren over elk woord, plaats en datum wat ik je geven heb. Dit moet nu wat vreemd, bizar en ongeloofwaardig overkomen en onnodige weerstand oproepen. Deze topic loopt nu toch op zijn eind en horen elkaar op het volgende deel.
  donderdag 6 september 2018 @ 11:48:57 #284
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181724412
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 21:02 schreef ATON het volgende:


Fout kan je dat niet noemen, enkel mis interpreteren ( zoals de meeste christenen ). Triniteit: Men heeft God drie neteru toebedeeld, nl. Vader wat staat voor het begin van alles, H.Geest ( een slechte vertaling van de Goddelijke wijsheid en de Zoon, wat staat voor de schepping, het gevolg van " in de beginnen " schiep God in zijn wijsheid ( H.Geest ) alle materie. Zoon heeft dus niks te maken met Jezus, laat dit duidelijk zijn.Ook dit is een bedenksel uit de 4e eeuw.

[..]


Mag ik hierop reageren?
Ik snap wat je bedoelt met neteru, hebben de joden dit er dan van gemaakt?
Want:
Hierboven bevestig je nog dat God door joden Vader wordt genoemd.
De Heilige Geest van God komt uit het OT en is daarin beschreven als meer dan de wijsheid.
De Zoon is Jezus in het vlees. Dan zou je de zoon neteru het Woord moeten noemen. Ook het woord komt uit het OT, en is meer dan de grieks-filosofische logos.
Deze 3 aspecten zijn dus geen Roomse verzinsels en alle drie is het (van) God volgens het OT.

Islam kent de heilige Geest ook, maar dan is het een engel (Gabriel?). Ik zie een bekend patroon vergelijkbaar met JG :+

[ Bericht 1% gewijzigd door Manke op 06-09-2018 11:58:51 ]
  donderdag 6 september 2018 @ 11:52:32 #285
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181724506
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2018 05:51 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Je geeft geen antwoord op de Jobvraag.

En als de mensen Jezus niet hadden gedood, wat dan?

In Job krijgt God de schuld van alles, weet het niet precies.

Dan had Israël in dat tijdperk al z'n koning.
  donderdag 6 september 2018 @ 12:01:14 #286
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181724712
quote:
1s.gif Op donderdag 6 september 2018 11:52 schreef Manke het volgende:

[..]

In Job krijgt God de schuld van alles, weet het niet precies.
Het waren jouw woorden, niet de mijne.
quote:
Dan had Israël in dat tijdperk al z'n koning.
Denk je niet dat een vooropgesteld plan was? Dan ken je de evangeliën niet.

Volgens het christendom is Jezus speciaal naar de aarde gekomen om zich te laten vermoorden. Eén van de grootste heldendaden is dan ook de overlevering van Judas. Als dat niet was gebeurd waren "wij" niet schoongewassen van de zonde. Uiteraard wordt Judas door de kerk verketterd als één van de allergrootste zondaars, maar hij moet eigenlijk op een voetstuk staan.
  donderdag 6 september 2018 @ 12:23:43 #287
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181725071
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2018 12:01 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Het waren jouw woorden, niet de mijne.

[..]

Denk je niet dat een vooropgesteld plan was? Dan ken je de evangeliën niet.

Volgens het christendom is Jezus speciaal naar de aarde gekomen om zich te laten vermoorden. Eén van de grootste heldendaden is dan ook de overlevering van Judas. Als dat niet was gebeurd waren "wij" niet schoongewassen van de zonde. Uiteraard wordt Judas door de kerk verketterd als één van de allergrootste zondaars, maar hij moet eigenlijk op een voetstuk staan.
Hij wist wat Hij tegemoet ging, Hij was ook bang en zweette bloed van angst. Hij is naar aarde gekomen en deed Z'n ding, het Koninkrijk verkondigen en tekenen en wonderen doen (genezingen en bevrijding van dmonen). De zonde en harde harten hebben Hem gedood, Z'n dood is aangegrepen om een oplossing te zijn voor deze twee dingen.

Voorkennis betekent niet erop aansturen zodat het ook gebeurt.

Soms moet je ook met je handen in stinksmurrie om de verstopping weg te krijgen. (slechte vergelijking :') )

Judas zag z'n fout in en had spijt, hij had alsnog om vergeving kunnen vragen maar hij geloofde ws niet.

[ Bericht 3% gewijzigd door Manke op 06-09-2018 12:31:01 ]
pi_181725472
quote:
1s.gif Op donderdag 6 september 2018 11:48 schreef Manke het volgende:
Mag ik hierop reageren?
Ik snap wat je bedoelt met neteru, hebben de joden dit er dan van gemaakt?
Neen, dat hebben de Romeinen ervan gemaakt.
quote:
Want:
Hierboven bevestig je nog dat God door joden Vader wordt genoemd.
De Heilige Geest van God komt uit het OT en is daarin beschreven als meer dan de wijsheid.
Abba ( vader ) als aanspreektitel, gezien de joden zichzelf kinderen van God zagen.
quote:
De Zoon is Jezus in het vlees.
Wat heb je toch met die ' Jezus in het vlees '. Lijkt me meer op ragout of paling in 't groen.
quote:
Dan zou je de zoon neteru het Woord moeten noemen. Ook het woord komt uit het OT, en is meer dan de grieks-filosofische logos.
Nogmaals neen, neen !! Logos heeft meerdere betekenissen.
quote:
Logos : ( Ancient Greek: λόγος, translit. lógos; from λέγω, légō, lit. 'I say') is a term in Western philosophy, psychology, rhetoric, and religion derived from a Greek word variously meaning "ground", "plea", "opinion", "expectation", "word", "speech", "account", "reason", "proportion", and "discourse",/quote]
In dit geval is het een logisch gevolg van de Vader zijn wijsheid.
[quote]Deze 3 aspecten zijn dus geen Roomse verzinsels en alle drie is het (van) God volgens het OT.
Wel een later verzinsel ! De joden kenden wel Vader als aanspreektitel en spraken van God's wijsheid. Echter van de Zoon is hier geen sprake. Pas in de 4e eeuw heeft men Jezus daarvoor in de plaats gezet en een gewone sterveling verheven tot een halfgod.

quote:
Islam kent de heilige Geest ook, maar dan is het een engel (Gabriel?). Ik zie een bekend patroon vergelijkbaar met JG :+
De engel Gabriël is enkel bekend uit het evangelie volgens Lukas. De auteurs van de Koran hadden hier blijkbaar weet van en dat kan je afleiden uit Ibn Ishaaks ' werk ' Het leven van Mohammed ' waarin hij als jongeling een ( koptische - ) kluizenaar ontmoet die een heilig boek bezit ( Bijbel ). De H.Geest is niet de engel Gabriël.
pi_181725507
quote:
1s.gif Op donderdag 6 september 2018 12:23 schreef Manke het volgende:

[..]

Hij wist wat Hij tegemoet ging, Hij was ook bang en zweette bloed van angst. Hij is naar aarde gekomen en deed Z'n ding, het Koninkrijk verkondigen en tekenen en wonderen doen (genezingen en bevrijding van dmonen). De zonde en harde harten hebben Hem gedood, Z'n dood is aangegrepen om een oplossing te zijn voor deze twee dingen.

Voorkennis betekent niet erop aansturen zodat het ook gebeurt.

Soms moet je ook met je handen in stinksmurrie om de verstopping weg te krijgen. (slechte vergelijking :') )

Judas zag z'n fout in en had spijt, hij had alsnog om vergeving kunnen vragen maar hij geloofde ws niet.
Weer eens nonsens ! Ik wordt er moe van...
  donderdag 6 september 2018 @ 13:05:24 #290
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181725751
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2018 12:51 schreef ATON het volgende:

[..]

Weer eens nonsens ! Ik wordt er moe van...
Dan moet je niet reageren. Zoals ik zei: ik sta op de bijbel zoals we die nu hebben, ik zoek er niks buiten zoals theorieën van Vergeer, hoewel ik wel z'n Paulus boek heb.
  donderdag 6 september 2018 @ 13:27:07 #291
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181726149
quote:
1s.gif Op donderdag 6 september 2018 12:23 schreef Manke het volgende:

[..]

Hij wist wat Hij tegemoet ging, Hij was ook bang en zweette bloed van angst.
Hij is naar aarde gekomen en deed Z'n ding, het Koninkrijk verkondigen en tekenen en wonderen doen (genezingen en bevrijding van dmonen). De zonde en harde harten hebben Hem gedood, Z'n dood is aangegrepen om een oplossing te zijn voor deze twee dingen. [/q]

Hij door de Romeinen geexecuteerd als staatsgevaarlijk en ondermijnend. Niet door de joden, hoe graag met je dat ook wil laten geloven. Als de joden hem hadden gedood was de enige gepaste straf steniging geweest.

quote:
Judas zag z'n fout in en had spijt, hij had alsnog om vergeving kunnen vragen maar hij geloofde ws niet.
Wat was er fout aan Judas' handeling? Hij heeft er toch mede voor gezorgd dat alles in orde is gekomen?
  donderdag 6 september 2018 @ 13:30:33 #292
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181726216
quote:
1s.gif Op donderdag 6 september 2018 13:05 schreef Manke het volgende:
ik sta op de bijbel zoals we die nu hebben, ik zoek er niks buiten
Dat is niet erg hoor, maar kom dan niet hier claimen dat je de waarheid bezit. Ga dan op een reli-site posten, daar krijg je bijval.
  donderdag 6 september 2018 @ 13:44:07 #293
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181726430
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2018 13:30 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat is niet erg hoor, maar kom dan niet hier claimen dat je de waarheid bezit. Ga dan op een reli-site posten, daar krijg je bijval.
Reli-topics ook goed? :s)

Wat ik hiermee wilde aangeven is dat alles wat ik verkondig niet zelfverzonnen onzin is, maar gebaseerd is op wat er in de bijbel staat. Verder lees en leer ik met jullie mee over buitenbijbelse zaken.
  donderdag 6 september 2018 @ 13:50:28 #294
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181726496
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2018 13:27 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Hij door de Romeinen geexecuteerd als staatsgevaarlijk en ondermijnend. Niet door de joden, hoe graag met je dat ook wil laten geloven. Als de joden hem hadden gedood was de enige gepaste straf steniging geweest.

[..]
Straks moet ik me nog verdedigen tegen beschuldigingen van antisemitisme.
Joden hebben Hem uitgeleverd om verschillende redenen en om één of andere reden gingen de Romeinen erin mee, want pilatus vond geen schuld in em. Stenigen poogden ze ook.
quote:
Wat was er fout aan Judas' handeling? Hij heeft er toch mede voor gezorgd dat alles in orde is gekomen?
Hij besefte ineens dat hij een onschuldig persoon de dood in heeft gejaagd.
  donderdag 6 september 2018 @ 13:54:57 #295
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181726566
quote:
1s.gif Op donderdag 6 september 2018 13:44 schreef Manke het volgende:

[..]

Reli-topics ook goed? :s)

Wat ik hiermee wilde aangeven is dat alles wat ik verkondig niet zelfverzonnen onzin is, maar gebaseerd is op wat er in de bijbel staat. Verder lees en leer ik met jullie mee over buitenbijbelse zaken.
Ik vermoed vooral gebaseerd op de christelijke uitleg van die Bijbel. En die is nogal beperkt.
  donderdag 6 september 2018 @ 14:00:00 #296
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181726654
quote:
1s.gif Op donderdag 6 september 2018 13:50 schreef Manke het volgende:

[..]

Straks moet ik me nog verdedigen tegen beschuldigingen van antisemitisme.
Joden hebben Hem uitgeleverd om verschillende redenen en om één of andere reden gingen de Romeinen erin mee, want pilatus vond geen schuld in em. Stenigen poogden ze ook.
Het NT is ook antisemitisch. Waar denk je dat de nazi's hun Jodenhaat op baseerden?

Als je je eens zou verdiepen in de persoon Pontius Pilatus, waar buitenbijbelse bronnen over zijn, dan zul je niet veel geloof meer hechten aan het Bijbelverhaal, waar Pilatus als een vriendelijke, meegaande en wat weifelende figuur wordt uitgebeeld.

Wiki:Philo van Alexandrië beschrijft hem als een harde, onbuigzame man. Volgens de Joodse geschiedschrijver Flavius Josephus (Ant. 18:3) kwetste hij de Joden diep door na verplaatsing van het Romeinse garnizoen van Caesarea naar Jeruzalem heimelijk midden in de nacht Romeinse insignia met de beeltenis van de princeps op een openbare plaats in Jeruzalem neer te laten zetten. Voor de Joden was het vereren van beeltenissen van personen een gruwel (een van de Tien geboden). Zijn voorgangers hadden daar rekening mee gehouden, maar Pilatus negeerde deze gevoeligheid. Deze daad veroorzaakte een volksopstand in Caesarea. Na lang aanhouden van beide kanten zwichtte Pilatus uiteindelijk en verplaatste de beeltenissen van de princeps van Jeruzalem terug naar Caesarea.

Ook gebruikte Pilatus volgens Philo en Josephus geld uit de tempelkas om een watervoorziening te laten aanleggen. Tienduizenden Joden, waaronder veel Galileërs, stroomden naar Jeruzalem voor een massaal protest, wat eindigde in een bloedbad. Soldaten als burgers vermomd doodden zonder onderscheid een groot aantal demonstranten. Dit alles zette natuurlijk kwaad bloed.
quote:
[..]

Hij besefte ineens dat hij een onschuldig persoon de dood in heeft gejaagd.
Dat moest hij toch ook? Jezus moedigde hem zelfs aan... stel je voor (nogmaals ) dat hij het niet had gedaan...dan was het hele plan mislukt?

In christelijke ogen zou Judas als held vereerd moeten worden. Zonder Judas géén redding.
pi_181728000
quote:
1s.gif Op donderdag 6 september 2018 13:05 schreef Manke het volgende:
Dan moet je niet reageren. Zoals ik zei: ik sta op de bijbel zoals we die nu hebben, ik zoek er niks buiten zoals theorieën van Vergeer, hoewel ik wel z'n Paulus boek heb.
Meng je dan ook niet in een discussie wat je toch niet kunt volgen. Ga verdomd dan buiten spelen, of ga belletje trek doen voor mijn part. Misschien vind je dan nog iemand die naar je gezeik wil luisteren. :( Vergeer is te moeilijk voor je. Begin als eens met de bijbel voor dummi's .
pi_181728041
quote:
1s.gif Op donderdag 6 september 2018 13:44 schreef Manke het volgende:
Wat ik hiermee wilde aangeven is dat alles wat ik verkondig niet zelfverzonnen onzin is,
Natuurlijk niet, dat is verzonnen onzin wat je napraat, want zelf denken zit er bij jou niet in.
pi_181728107
quote:
1s.gif Op donderdag 6 september 2018 13:50 schreef Manke het volgende:
Straks moet ik me nog verdedigen tegen beschuldigingen van antisemitisme.
Dat is zin één....
quote:
Joden hebben Hem uitgeleverd om verschillende redenen
... gevolgd door zin twee !
quote:
en om één of andere reden gingen de Romeinen erin mee,
Die een of andere reden was simpelweg dat hij voor de Romeinen staatsgevaarlijk was.
quote:
want pilatus vond geen schuld in em.
:D Dat moet wel een super-idioot geweest zijn.
quote:
Stenigen poogden ze ook.
Zelf verzonnen zeker ? Man man ga toch buiten spelen.
  donderdag 6 september 2018 @ 18:21:53 #300
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181731646
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2018 15:23 schreef ATON het volgende:

[..]

Meng je dan ook niet in een discussie wat je toch niet kunt volgen. Ga verdomd dan buiten spelen, of ga belletje trek doen voor mijn part. Misschien vind je dan nog iemand die naar je gezeik wil luisteren. :( Vergeer is te moeilijk voor je. Begin als eens met de bijbel voor dummi's .
tut tut..
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')