abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_179432010
Ik heb op mijn oprit een op afstand bedienbaar hek, werkt normaal heerlijk. Vorig jaar aan het eind van de zomer deed hij het slecht (af en toe gaat de linkerdeur niet open), in de winterperiode weer geen enkel probleem.

Nu het weer warm is, werkt wederom de linkerdeur niet altijd, of hij werkt heel erg langzaam.

Heeft zo een systeem onderhoud nodig? Gaat er olie verloren in zo een systeem in de loop der jaren? Ik kan me voorstellen dat door de hoge temperaturen de viscositeit van de hydraulische olie afneemt en dat hij daarom slecht werkt oid, zeker als er al te weinig olie in zit?

Kan ik zoiets zelf controleren en eventueel bijvullen?

pi_179435363
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2018 20:27 schreef kikoooooo het volgende:
Ik kan me voorstellen dat door de hoge temperaturen de viscositeit van de hydraulische olie afneemt en dat hij daarom slecht werkt oid, ?

Dan zou ie eerder makkelijke werken. Ik denk dat het meer in de poort zelf zit, die mogelijk klemt of stroef loopt bij warm en vochtig weer.

Wat zegt de leverancier?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_179435596
hout zet uit bij warmte.. wellicht ergens wat bijschaven
dag
pi_179436611
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2018 22:10 schreef Peter het volgende:
hout zet uit bij warmte.. wellicht ergens wat bijschaven
Aanlopen doet hij nergens. Is volledig vrij.
pi_179436675
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2018 22:04 schreef blomke het volgende:

[..]

Dan zou ie eerder makkelijke werken. Ik denk dat het meer in de poort zelf zit, die mogelijk klemt of stroef loopt bij warm en vochtig weer.

Wat zegt de leverancier?
Het ding is absoluut niet nieuw. Kan een oude Duitstalige manual vinden ergens. Maar daar snap ik niet zoveel van

Het hout is niet de boosdoener. Ik kan de armen loshalen (als de poort niet wil openen). Als de armen los van het hek zijn, hoor ik de motor wel draaien maar komt er 0 beweging in. Als het dan weer afkoelt loopt de arm gewoon weer.
pi_179436695
quote:
1s.gif Op zondag 27 mei 2018 22:48 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Aanlopen doet hij nergens. Is volledig vrij.
Wellicht trekt de zuiger te ver uit doordat de poort 'groeit' ?

ah, lijkt dus niet zo.. Wellicht zitten er ringen/bandjes van rubber in de motoren? die met warmte te los raken?
dag
pi_179518451
Over het algemeen, een zo te zien de jouwe ook, zijn dit lineaire motoren en geen hydrauliek.

Hier zit smeermiddel in uiteraard. Maar nog veel meer zoals transformatoren, motor zelf, kracht sensoren etc.

Dus ja probeer eerst eens te smeren en kijk daarna verder.
Laat die handjes wapperen!
pi_179521884
Dit zijn FAAC poort openers.

Uit handleiding : Om te verzekeren dat het apparaat goed blijft functioneren en voldoende veilig is, is het wenselijk elke zes maanden een
algemene controle van de installatie te laten uitvoeren.
pi_179521901
quote:
1s.gif Op zondag 27 mei 2018 22:51 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Het ding is absoluut niet nieuw. Kan een oude Duitstalige manual vinden ergens. Maar daar snap ik niet zoveel van

Het hout is niet de boosdoener. Ik kan de armen loshalen (als de poort niet wil openen). Als de armen los van het hek zijn, hoor ik de motor wel draaien maar komt er 0 beweging in. Als het dan weer afkoelt loopt de arm gewoon weer.
Klinkt als een soort slipkoppeling of motorbescherming, die te weinig kracht doorgeeft als hij warm is. Misschien loopt het mechaniek gewoon te zwaar/droog.
.
pi_179522889
Dergelijke drangers zijn meestal niet gemaakt voor de eeuwigheid. Periodiek de boel vervangen door een nieuw setje kan je een hoop ergenis schelen inzake oplappogingen, die meestal toch maar tijdelijk werken.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_179530183
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2018 22:10 schreef Peter het volgende:
hout zet uit bij warmte.. wellicht ergens wat bijschaven
Niet waar, door vochtigheid. Warmte kan wel invloed hebben op de vochtigheidsgraad.
pi_179538760
Check de condensatoren eens.
Meest waarschijnlijk zitten die in de besturingskast.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')