abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_180412908
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2018 23:11 schreef _NIKKI_ het volgende:

[..]

Ja klopt. Ik ben inderdaad ook al lang blij dat we van het kdv af zijn. Dat kostte ons bijna het dubbele. :')
Ja. KDV was helemaal duur. Bracht zo mijn halve salaris weg.
pi_180416908
Ik vind het KDV juist heel erg meevallen eigenlijk.
Of nouja, het valt me vooral mee hoe hoog de toeslag is.
  donderdag 12 juli 2018 @ 08:26:52 #78
243360 _NIKKI_
In de wolken...
pi_180417283
De toeslag is natuurlijk ook salaris afhankelijk. Zeker een paar jaar geleden toen er flink bezuinigd werd op de toeslag betaalden we echt vl, want zo enorm goed verdienden we ook weer niet (vind ik). Toen kostte alleen onze dochter op het kdv voor 3 dagen ons 700 euro netto. Gelukkig zijn de toeslagen inmiddels weer hoger geworden en is het allemaal weer wat goedkoper geworden. In ons geval werkte mijn man echt maar voor een paar honderd euro per maand omdat de rest naar de opvang verdween. Dat voelde af en toe echt wel een beetje mh. _O_
Nu hebben wij ook de 'pech' dat er geen oma's zijn om op te passen en opa's werken nog en zijn net iets minder geschikt, dus we zijn sowieso compleet afhankelijk van de externe kinderopvang mogelijkheden.
Mama van 3!
  donderdag 12 juli 2018 @ 08:53:37 #79
319308 Tink89
To live is to dance
pi_180417483
Wij hebben straks 2 hele dagen opvang (2 keer 10 uur) op het kdv voor netto 120 euro per maand ongeveer, voor n kindje. Vind de kosten - of eigenlijk de toeslag - dus heel erg meevallen, maar wij verdienen dan ook niet zo veel. Ik werk straks 32 uur en manlief heeft een eigen zaak (meeste geld blijft in de zaak zitten voor investeringen enzo) en werkt 2 dagen in loondienst.
Gelukkig getrouwd sinds 29 april 2017
K&W / Tink en de lelijke Tegels - Deel 3
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  donderdag 12 juli 2018 @ 09:22:01 #80
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_180417905
Precies het aantal dagen en je salaris maakt erg uit voor wat je netto kwijt bent dus vergelijken is lastig.

Ben blij dat men het nut van de toeslag inmiddels weer inziet en ze ipv er op bezuinigen het juist opgetrokken hebben.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_180417929
vergelijken is idd zinloos. Ik betaal bruto 2100 euro per maand aan de opvang, netto zo'n 1000 ish.
Levert me onder de streep nog steeds 1700 euro op in verhouding met niet werken, dus het is hier ook wel de moeite waard :P
disclaimer
pi_180417944
Ja natuurlijk is het niet te vergelijken, maar het viel mij dus erg mee omdat wij (vind ik) niet slecht verdienen en ook nog eens een best prijzig KDV hebben.

Wij betalen straks 230 netto voor 2 dagen (11 uren per dag) per week.
pi_180419036
Het ligt er ook maar net aan hoeveel uur je in de week opvang nodig hebt. Voor ons zou het in het ergste geval max. 2 uur per dag zijn, 1 uur smorgens en 1 uur smiddags. Bij een BSO wordt het dan veel te duur aangezien je voor dagdelen betaald. Daarom valt de BSO voor ons af.

Maargoed, ik heb net mijn rooster doorgegeven op mijn werk wanneer ik graag wil werken en als dat goedgekeurd wordt, dan hebben we helemaal geen opvang nodig in het komende schooljaar. Dat zou super zijn. Minpuntje is wel dat ik 2x in de week om 6 uur s morgen moet beginnen :'(

[ Bericht 1% gewijzigd door Sunshine1982 op 12-07-2018 10:44:01 ]
pi_180432136
Nikki ook wij hebben niet het 'geluk' van oma's of opa's of andere mensen die op kunnen passen.
Wij betalen netto ongeveer vergelijkbaar wat jij hebt :Y
Fluctureert een beetje, omdat we voor Sjuul voorlopig nog de gastouder hebben qua opvang. Ene maand nemen we daar meer uren af als de andere maand (door o.a. eigen vakanties of vrije dagen of net wat).

Vanaf augustus gaan zowel Boaz als Djenna naar de BSO (of ja, Djenna ging natuurlijk al want schoolgaand). Ik heb eens zitten vergelijken en rekenen. Het contract waarin 52 weken 5 dagen per week 100% gedekt was, was netto goedkoper voor ons als een contract 40 weken 5 dagen per week. Dus ook al gaan ze niet alle dagen van het jaar naar de BSO, toch kost me dat minder als dat ik in zou zetten op een contract zonder schoolvakanties. Vond ik ook wel even een :o -momentje.

Onze gastouder is overigens ook heel flexibel :Y
Maar ik heb er in de afgelopen 6 jaar wel een paar 'versleten' zogezegd, en er zaten heel veel verschillen tussen de gastouders onderling.
  donderdag 12 juli 2018 @ 21:18:25 #85
243360 _NIKKI_
In de wolken...
pi_180432722
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2018 20:55 schreef Twinkle20 het volgende:
Nikki ook wij hebben niet het 'geluk' van oma's of opa's of andere mensen die op kunnen passen.
Wij betalen netto ongeveer vergelijkbaar wat jij hebt :Y
Fluctureert een beetje, omdat we voor Sjuul voorlopig nog de gastouder hebben qua opvang. Ene maand nemen we daar meer uren af als de andere maand (door o.a. eigen vakanties of vrije dagen of net wat).

Vanaf augustus gaan zowel Boaz als Djenna naar de BSO (of ja, Djenna ging natuurlijk al want schoolgaand). Ik heb eens zitten vergelijken en rekenen. Het contract waarin 52 weken 5 dagen per week 100% gedekt was, was netto goedkoper voor ons als een contract 40 weken 5 dagen per week. Dus ook al gaan ze niet alle dagen van het jaar naar de BSO, toch kost me dat minder als dat ik in zou zetten op een contract zonder schoolvakanties. Vond ik ook wel even een :o -momentje.

Onze gastouder is overigens ook heel flexibel :Y
Maar ik heb er in de afgelopen 6 jaar wel een paar 'versleten' zogezegd, en er zaten heel veel verschillen tussen de gastouders onderling.
Ja daar heb ik ook nog naar gekeken. BSO zonder vakantieopvang en dan zelf een paar vrije dagen bijkopen. Maar dan is het uurtarief van de BSO zoveel hoger dat je alsnog duurder uit bent.

Wat ik nog wel het meest vervelend vind aan het hele BSO en KDV verhaal is dat je over het algemeen gewoon volle (mid)dagen moet afnemen. Wij hebben per dag maar 1.5 uur BSO nodig maar betalen voor 3.5 uur. Als de overheid nog eens wil bezuinigen op de opvangkosten dan moeten ze daar wat aan doen, al die niet afgenomen uren die wel betaald moeten worden door ouders en de overheid. Geef ouders bijvoorbeeld de mogelijkheid om vooraf af te speken wat de uren zijn die afgenomen worden, zodat de personeelsplanning daar ook op afgestemd kan worden, ofzo.
Mama van 3!
pi_180432943
Waarom is dat eigenlijk dat je bij een KDV en een BSO dagdelen moet afnemen en niet per uur? Op zo'n manier keert de staat toch onnodig veel opvangtoeslag uit (en moeten ouders onnodig veel betalen)?
pi_180434345
Bij een KDV/BSO zit je meer met vaste kosten (huur/personeel o.a.).
Op het moment dat daar wat flexibeler gefactureerd wordt zoals bij een gastouder vaak is, dan wordt het lastiger om het financile plaatje rond te krijgen.

Al ken ik wel steeds meer KDV/BSO in mijn regio die ook flexibeler mee willen denken. Is een beetje tijdens de 'crisis' ontstaan, toen kinderen weer massaal van de KDV/BSO af werden gehaald omdat 1 of met nog meer pech beide ouders op straat kwamen te staan.

Nu vliegt het weer de andere kant op en zelfs in mijn regio staan flinke wachtlijsten ineens. Dus dan kan men zich het ook permitteren om wat minder flexibel te zijn als KDV/BSO zijnde..
Beetje vraag/aanbod verhaal.

Maar ik snap Nikky wel helemaal. Dat was toentertijd voor ons ook bewust de keuze om voor een gastouder te gaan.

Ik denk ook zeker dat als dat flexibeler opgesteld zou worden, dat het heel veel geld zou besparen. Maar je zit dus vooral met die vaste kosten die een gastouder in mindere mate kent (geen personeel of huur, wat vaak de grootste kostenposten van een onderneming zijn).
pi_180434539
Nikki, mss even rondshoppen qua BSO. Er zijn er genoeg waar je ook losse uren kunt afnemen. Alleen betaal je dan wel meer per uur.
Maar als een GO je voorkeur heeft, is dat natuurlijk ook prima. :)
pi_180434745
De overheid wil zelf dat de sector commercieel is en tegelijkertijd krijgen ouders er subsidie voor. De overheid is in de afgelopen jaren voor zowel ouders als sector helemaal geen betrouwbare partner geweest. Dan ging de subsidie omhoog, dan weer omlaag. Dan had iedereen recht, dan iedereen boven een bepaald inkomen niet en het jaar erop weer wel.
En wat Twinkle zegt. Huur en personeelskosten zijn de hoogste kosten voor een kinderopvang. Ik weet dat ze amper wat verdienen op de uren bso. Voordeel is wel dat wij bijvoorbeeld vso kunnen afnemen, dat is die drie kwartier voor school. Dat kost amper iets. Ik weet dat de organisatie waar wij bij zitten ook wel eens met het idee gespeeld heeft om alle maanden van het jaar letterlijk door te berekenen wat de bso kost. Dan krijg je dus in vakanties een hogere rekening dan in maanden waarin geen vakantie zit. Maar dan raak je als ouder dus echt het overzicht kwijt. Voor een organisatie is het makkelijker, je int vooraf dus je krijgt het extra geld dat je nodig hebt voor die vakantie bso al meteen in plaats van verdeeld over het hele jaar.

Kortom, ja het kan veel simpeler en goedkoper, iedereen pompt nu geld rond en dat kost uiteindelijk iedereen geld. Maar ja, zie het nu maar eens terug te draaien. Er zijn grote organisaties (Smallsteps bijvoorbeeld) die de opvang puur als investering zien en er veel geld uithalen.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_180434829
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2018 22:24 schreef Black_Baron het volgende:
Nikki, mss even rondshoppen qua BSO. Er zijn er genoeg waar je ook losse uren kunt afnemen. Alleen betaal je dan wel meer per uur.
En dan moet je dat goed doorrekenen, want het kan goed zijn dat je dan netto meer betaald omdat je minder toeslag krijgt. Hetzelfde met een 40 weken contract, dat werkt vaak ook niet in je voordeel. Bovendien is het nog wel eens dat ze die in 11 termijnen afrekenen ipv 12 en dan zit je weer met je toeslag voor die ene maand. Je hebt immers geen rekening voor die ene maand, dus formeel zou je de toeslag voor 1 maand moeten stoppen. Lekker krom, maar wettelijk gezien moet het.
  donderdag 12 juli 2018 @ 22:47:35 #91
243360 _NIKKI_
In de wolken...
pi_180435220
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2018 22:24 schreef Black_Baron het volgende:
BSO heeft wel onze voorkeur, alleen al omdat daar garantie op opvang is, vierogen beleid (for what it's worth) en VSO.

Helaas hebben alle BSO's die onze school bedienen hetzelfde beleid als het om uren gaat, dus weinig keus. Eigenlijk zouden de kosten de enige reden zijn om over te willen stappen. Maar dan is de vraag of ik daar de huidige stabiele situatie voor op zou willen geven. En zie ook nog maar een GO te vinden die alleen een paar middagjes wil komen, want echt rendabel is dat natuurlijk niet.
Mama van 3!
pi_180436095
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2018 22:34 schreef mefke79 het volgende:
Bovendien is het nog wel eens dat ze die in 11 termijnen afrekenen ipv 12 en dan zit je weer met je toeslag voor die ene maand. Je hebt immers geen rekening voor die ene maand, dus formeel zou je de toeslag voor 1 maand moeten stoppen. Lekker krom, maar wettelijk gezien moet het.
Huh echt? Ik dacht dat de toeslag gewoon op jaarbasis wordt berekend en in 12 termijnen wordt overgemaakt, ongeacht in hoeveel termijnen de rekeningen aan de opvang worden betaald.
pi_180440044
Dat ligt aan het contract en niet zozeer aan de facturatie.
Als het contract van 1 januari t/m 31 december loopt, dan heb je ook recht op toeslag van 1 januari t/m 31 december.

Ook al wordt bovenstaande periode dan gefactureerd in 1/2/10/11 termijnen.
Contractperiode is leidend.
  vrijdag 13 juli 2018 @ 09:45:46 #94
100412 mefke79
komt goed!
pi_180441586
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 07:39 schreef Twinkle20 het volgende:
Dat ligt aan het contract en niet zozeer aan de facturatie.
Als het contract van 1 januari t/m 31 december loopt, dan heb je ook recht op toeslag van 1 januari t/m 31 december.

Ook al wordt bovenstaande periode dan gefactureerd in 1/2/10/11 termijnen.
Contractperiode is leidend.
Klopt, ik was niet meer zo helder gisteravond. Maar die facturatie was dus in 11 delen, je krijgt toeslag over 12 delen. Dat loopt dus nooit in de pas. Dat is meestal geen echt probleem, kwestie van er rekening me houden, maar juist bij mensen die veel toeslag krijgen en weinig te besteden hebben gaat het dan wel mis. Die krijgen de eerste maanden 'te weinig' toeslag (tov de uitgaven) en dan in augustus ineens een bak geld waar ze eigenlijk die maanden 'te weinig' mee goedmaken, maar dat ging vaak op aan iets anders. Kortom, leuk bedacht, uitvoering minder.
pi_180441838
Ik ben het er zeker mee eens dat het toeslagensysteem zoals we dat nu kennen te ingewikkeld is voor de gemiddelde burger :Y
Inderdaad net wat je zegt .. de mensen die de toeslagen het het hardste nodig hebben, komen hierdoor soms gigantisch in de problemen :Y .. echt schrijnend om te zien soms :X

Dus snap je het niet, kijk of je iemand kunt vinden die je kan helpen! Desnoods een professional. Kan veel gezeik en zorgen schelen!
  vrijdag 13 juli 2018 @ 10:19:48 #96
243360 _NIKKI_
In de wolken...
pi_180442141
Ik ben sowieso niet te spreken over het hele systeem. En al helemaal niet sinds het stopzetten van onze toeslag omdat we niet binnen 2 weken zo'n steekproefcontrole inleverden. Serieus, 2 weken, wie heeft die termijn verzonnen? Ben je net op vakantie, dus te laat, krijg je even 6 maanden geen toeslag. Ik ben ervan overtuigd dat dit hele gezinnen de afgrond in helpt. Wij waren in de luxe positie dat we die maanden konden overleven op spaargeld, maar er zijn hele volksstammen die deze luxe niet hebben. Dan moet je gaan kiezen tussen de hypotheek betalen of de opvang ofzo? Geen opvang betalen is geen opvang meer is niet meer kunnen werken en daar heb je een mooie cirkel waar mensen niet zomaar weer uitkomen. Bizar. Ik ben destijds niet heel aardig geweest tegen de mevrouw bij de belastingtelefoon. Niet zozeer omdat ik er last van had, maar juist voor de mensen die de toeslag echt elke maand heel hard nodig hebben om het hoofd boven water te houden. En ik weet wel dat de telefonisten er niets aan kunnen doen, maar ik hoop wel dat zij dit soort zaken bespreken met leidinggevenden zodat het wel bij de beslissers terechtkomt. Ik kan er nu weer kwaad om worden merk ik. :{
Mama van 3!
pi_180452155
Nice. De beschikkingsbrief is binnen, maar met dagtekening 23 juli. Ik ga er maar niet vanuit dat we de 20ste al kot krijgen.
pi_180452281
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 18:53 schreef DonnaRush het volgende:
Nice. De beschikkingsbrief is binnen, maar met dagtekening 23 juli. Ik ga er maar niet vanuit dat we de 20ste al kot krijgen.
Als dit de voorschotbeschikking van 2018 is reken er dan maar wel op. Tenzij het een nieuw, lager jaarrecht betreft of dat er openstaande KOT schulden aanwezig zijn uit voorgaande jaren en waar geen afbetalingsregeling voor geregeld is.
pi_180452319
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 19:00 schreef Bloem75 het volgende:

[..]

Als dit de voorschotbeschikking van 2018 is reken er dan maar wel op. Tenzij het een nieuw, lager jaarrecht betreft of dat er openstaande KOT schulden aanwezig zijn uit voorgaande jaren en waar geen afbetalingsregeling voor geregeld is.
Ah nice. Nee het is helemaal nieuw voor 2018. Geen schulden of regelingen o.i.d.

De 20ste zou mooi zijn. Ben wel benieuwd!
pi_180454389
Ik zou een slag om de arm houden en er vanuit gaan dat het 20 augustus gaat worden.
Of de belastingtelefoon bellen. Misschien dat ze je kunnen vertellen of je al in de betalingsbatch voor 20 juli zit.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')