abonnement Unibet Coolblue
pi_179395183
Een aantal jaar geleden ook hier een topic gehad. Toen een flinke aanbouw geplaatst. Uiteindelijk de woning verkocht. En nu aan het wachten tot onze nieuwe woning klaar is. Het nieuwe huis wordt volledig casco opgeleverd om toch nog wat te klussen te houden. Ook is het de bedoeling om dit huis volledig te automatiseren doormiddel van een PLC, en zo ook middels een smartphone te bedienen is.
pi_179395202
Hue bridge
pi_179395284
K&W / 30m2 aanbouwen

Dit was het vorige project.
pi_179395376


Dit is een tekening van het huis. Voorlopig is het nog niet zo ver. Ze zijn druk bezig met de kalkzandsteen wanden lijmen

[ Bericht 25% gewijzigd door P-tree op 26-05-2018 09:26:09 ]
pi_179395400
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2018 09:05 schreef P-tree het volgende:
Ook is het de bedoeling om dit huis volledig te automatiseren doormiddel van een PLC, en zo ook middels een smartphone te bedienen is.
Eén, of meerdere PLC's? TVP. Ben benieuwd.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_179395422
Er komt 1 plc van Lenze in. (Dit omdat ik dit voordelig in kan kopen via het werk) Visualisatie weet ik nog niet precies hoe ik dit ga aanpakken. Eigenlijk zou ik via een webbased software willen communiceren met de PLC
pi_179395473


Dit wordt de andere kant van de woning. De kant waar de garage en de carports komen.
pi_179395493


Dit is het hele project wat ze momenteel aan het bouwen zijn.
pi_179395586


Voor nu even de laatste....
De huidige voortgang van de woning.
pi_179395695
Klinkt als een leuk project. Ga je voor volledig automatiseren (de gangkastverlichting krijgt ook een adres) of een soort hybride oplossing met alleen de gebruikelijke ruimtes geautomatiseerd en de rest gewoon hardwired?
En hoe zit het met een gasaansluiting en/of productieinstallatie? (aka zonnepanelen)
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_179395754
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 mei 2018 09:47 schreef Ridocar het volgende:
Klinkt als een leuk project. Ga je voor volledig automatiseren (de gangkastverlichting krijgt ook een adres) of een soort hybride oplossing met alleen de gebruikelijke ruimtes geautomatiseerd en de rest gewoon hardwired?
Ik wil wel zo veel mogelijk automatiseren. Ik heb van de week even snel een lijstje gemaakt met het aantal in en outputs dat ik nodig ga hebben. En kwam toch al aan zo'n 50 ingangen en 50 uitgangen. Er komen bijvoorbeeld ook sensoren op de ramen en deuren. Temperatuur sensoren in de ruimtes. Zo kan ik bijvoorbeeld een waarschuwing geven naar de app zodra de ruimte temperatuur onder de 20 graden komt(Of een andere ingestelde waarde. ) Of zodra iemand ramen of deuren openzet maar de buitentemperatuur is warmer dan de binnentemperatuur kan je ook een waarschuwing geven. Op het moment dat je het huis verlaat en er staat nog een raam open kan je ook een waarschuwing geven. Lichtsensoren om de zonwering te schakelen. Gordijnen die dicht gaan zodra het een bepaalde tijd is geweest en er iemand in die ruimte aanwezig is. En ga zo maar door.

En ideeën zijn altijd welkom uiteraard.
pi_179395769
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 mei 2018 09:47 schreef Ridocar het volgende:
En hoe zit het met een gasaansluiting en/of productieinstallatie? (aka zonnepanelen)
Er komen standaard 6 zonnepanelen op. Ik ben nog niet van plan dit uit te breiden. Gas aansluiting wordt nog gewoon voorzien.
pi_179396658
Ondertussen zijn we ook druk met het uitzoeken van vloeren, badkamer, keuken, toiletten en dergelijke. Voor de vloer denken we aan een cementgebonden gietvloer. Heeft iemand ervaring met dit soort vloeren ook in combinatie met vloerverwarming
pi_179397929
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2018 09:55 schreef P-tree het volgende:

[..]

Er komen standaard 6 zonnepanelen op. Ik ben nog niet van plan dit uit te breiden. Gas aansluiting wordt nog gewoon voorzien.
Dat is erg jammer. Je hebt met nieuwbouw de perfecte kans om het in een keer goed te doen. De extra kosten (en dus iets hogere hypotheek) wegen totaal niet op tegen de vermeden energiekosten.

Vergeet ook niet het extra comfort van een warmtepomp: Lekker koelen in de zomer.
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
pi_179397953
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2018 11:29 schreef P-tree het volgende:
Ondertussen zijn we ook druk met het uitzoeken van vloeren, badkamer, keuken, toiletten en mdergelijke. Voor de vloer denken we aan een cementgebonden gietvloer. Heeft iemand ervaring met dit soort vloeren ook in combinatie met vloerverwarming
Anhydriet gietvloer. Die wordt gewoon om de verwarmingsbuizen gegoten zodat je een perfecte warmteoverdracht hebt.
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
pi_179398217
quote:
4s.gif Op zaterdag 26 mei 2018 13:01 schreef nightsleeper het volgende:
Dat is erg jammer. Je hebt met nieuwbouw de perfecte kans om het in een keer goed te doen. De extra kosten (en dus iets hogere hypotheek) wegen totaal niet op tegen de vermeden energiekosten.
Zelf ben ik nog vrij sceptisch tegenover zonnepanelen. Ik wil dit in de toekomst wel doen. Maar dan wil ik wel geheel zelfvoorzienend zijn. Dus ook de stroom op kunnen slaan in accu's om dit dan op het moment dat ik het nodig heb te kunnen gebruiken. Het terugleveren van stroom wordt steeds minder interessant, en sta er ook niet raar van te kijken als je op een gegeven moment mag gaan betalen om stroom terug te mogen leveren. De investering die dit met zich meebrengt wil ik nu nog niet doen. En daarbij, het is zeer eenvoudig om op de huidige instalatie uit te breiden. Zonnepanelen wekken natuurlijk alleen maar stroom op, op het moment dat je het zelf bijna niet gebruikt. Dus dit is een hoofdstuk waar ik in de toekomst nog weleens over na ga denken.
pi_179398409
quote:
4s.gif Op zaterdag 26 mei 2018 13:01 schreef nightsleeper het volgende:
Vergeet ook niet het extra comfort van een warmtepomp: Lekker koelen in de zomer.
Hier heb ik eerlijk gezegd nog niet over nagedacht. Dat is waarschijnlijk wel een behoorlijke ingreep op je installatie? of valt dat mee?
pi_179399996
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2018 13:18 schreef P-tree het volgende:

[..]

Zelf ben ik nog vrij sceptisch tegenover zonnepanelen. Ik wil dit in de toekomst wel doen. Maar dan wil ik wel geheel zelfvoorzienend zijn. Dus ook de stroom op kunnen slaan in accu's om dit dan op het moment dat ik het nodig heb te kunnen gebruiken. Het terugleveren van stroom wordt steeds minder interessant, en sta er ook niet raar van te kijken als je op een gegeven moment mag gaan betalen om stroom terug te mogen leveren. De investering die dit met zich meebrengt wil ik nu nog niet doen. En daarbij, het is zeer eenvoudig om op de huidige instalatie uit te breiden. Zonnepanelen wekken natuurlijk alleen maar stroom op, op het moment dat je het zelf bijna niet gebruikt. Dus dit is een hoofdstuk waar ik in de toekomst nog weleens over na ga denken.
Het is altijd duurder om nu een paar panelen te leggen en dan later uit te breiden dan in een keer het hele dak vol te leggen.

Momenteel is gewoon terugleveren absoluut het meest voordelige. Je kunt alles salderen, dus opwek afstrepen tegen afname. Het net kun je dus gebruiken als een batterij met onbeperkte capaciteit en een efficientie van 100%. Dit gaat in 2020 waarschijnlijk wel veranderen maar ook dan is de vraag of een batterij beter is.

Bedenk je wel dat je voornamelijk in de zomer opwekt (lange dagen en goede hoek van de zon) en voornamelijk in de winter gebruikt (verwarming aan). Om dat te kunnen opslaan heb je een enorme investering nodig, reken maar ruim boven de 100k euro.

Mocht het ooit interessant worden kun je altijd nog een accu aanschaffen. Ik zie het niet snel gebeuren dat dat in Nederland rendabel wordt.

Hou er ook rekening mee dat als die 6 zonnepanelen "standaard" zitten in jouw nieuwbouwwoning dit waarschijnlijk zogenaamde excuuspaneeltjes zijn. De overheid heeft bepaalde eisen aan duurzaamheid gesteld bij bouw van nieuwe woningen. Bouwers hebben daar niet zo'n zin in, geven dus bijvoorbeeld te weinig isolatie en pleuren dan een paar paneeltjes op het dak om toch aan de vereiste EPC te voldoen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2018 13:29 schreef P-tree het volgende:

[..]

Hier heb ik eerlijk gezegd nog niet over nagedacht. Dat is waarschijnlijk wel een behoorlijke ingreep op je installatie? of valt dat mee?
In een nieuwbouwwoning? Lijkt me niet. Belangrijkste eisen voor een warmtepomp zijn dat je goede isolatie hebt (wat je krijgt, want nieuwbouwwoning) en dat je LTV (oftewel lage-temperatuur-verwarming) hebt. LTV is bijvoorbeeld vloerverwarming, of speciale LTV-radiatoren. Voor de rest is het gewoon geen C.V.-ketel ophangen maar een warmtepomp en gaan. Misschien nog een warmtepompboiler voor SWW en je bent klaar.

Het vastrecht van gas plus netwerkkosten e.d. (dus zonder gebruik, echt de vaste kosten) zijn zo'n 200 euro per jaar. Hiervoor koop je zo'n 1000 kWh aan stroom. In een nieuwbouwwoning in dat genoeg om je huis te verwarmen. Alleen al aan het vastrecht heb je dus genoeg voor verwarming.

Als je nu nog een C.V.-ketel neemt in een nieuwbouwwoning ben je jezelf echt financieel aan het benadelen. Je betaalt meer per maand en hebt minder comfort.
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
  zaterdag 26 mei 2018 @ 15:30:13 #19
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_179400527
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2018 13:18 schreef P-tree het volgende:

[..]

Zelf ben ik nog vrij sceptisch tegenover zonnepanelen. Ik wil dit in de toekomst wel doen. Maar dan wil ik wel geheel zelfvoorzienend zijn. Dus ook de stroom op kunnen slaan in accu's om dit dan op het moment dat ik het nodig heb te kunnen gebruiken. Het terugleveren van stroom wordt steeds minder interessant, en sta er ook niet raar van te kijken als je op een gegeven moment mag gaan betalen om stroom terug te mogen leveren. De investering die dit met zich meebrengt wil ik nu nog niet doen. En daarbij, het is zeer eenvoudig om op de huidige instalatie uit te breiden. Zonnepanelen wekken natuurlijk alleen maar stroom op, op het moment dat je het zelf bijna niet gebruikt. Dus dit is een hoofdstuk waar ik in de toekomst nog weleens over na ga denken.
je hebt het over toekomst, maar de panelen die je nu koopt heb je over 7 terugverdient. wat er ook gebeurt. Wat er over 8 jasr gebeurt is voor de keuze die je vandaag maakt niet intetesssnt.
In het sldchtste scenario (bijbetalen voor opgewekte stroom) trek je de stekker los en heb je er niks meer aan. In het meest logische scenario zullen ze nog 20 jaar lang iets opleveren.

Denk je je domotica oplossing ooit terug te verdienen?
Tot nooit .......
pi_179402748
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2018 11:29 schreef P-tree het volgende:
Ondertussen zijn we ook druk met het uitzoeken van vloeren, badkamer, keuken, toiletten en dergelijke. Voor de vloer denken we aan een cementgebonden gietvloer. Heeft iemand ervaring met dit soort vloeren ook in combinatie met vloerverwarming
Ik heb zo'n cementgebonden gietvloer. Zelf gelegd, met hulp van een profesionele egaliseerder.

Verder zelf afgelakt met matte lak.

Vloer is een cementitious SL van Quartzline.

Eronder ligt vloerverwarming. Dit is een ingefreesde vloerverwarming, het was een bestaande woning. De buizen liggen dus maar 5mm onder de vloer. 10cm hoh. Dit gaat verder prima.
  zaterdag 26 mei 2018 @ 17:26:45 #21
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_179402877
Leuk woningbouwproject in de regio. Je zit wel redelijk afgelegen van winkels en zo, maar goed de tuinders waar je tussen zit verkopen ook vanalles :+

Voorlopig nog geen grootschalige woningbouw daar.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_179402905
Verder zou ik absoluut geen gasketel nemen maar nu direct investeren in een warmptepomp.

Als je nog geheel moet starten met de bouw kun je die kosten bijna tegen elkaar wegstrepen.

idd zijn die 6 paneeltjes die je krijg van de bouwer enkel en alleen zodat ze kunnen besparen op dure isolatie.

Mij lijkt dat een nieuw te bouwen huis maximaal geisoleerd moet worden.

Verder natuurlijk gelijk zonnepanelen uitbreiden, en hierbij gelijk goed rekening houden met je dak wat betreft dakramen/dakkapellen of stomme ontluchtingspijpjes waardoor je net niet goed uitkomt.

En als je nu geen warmptepomp neemt, zal die er toch binnen een paar jaar wel komen omdat het gas te duur wordt. Denk er dan nu alvast in ieder geval over na waar je de installatie kwijt moet en alvast loze leidingen en dergelijke laten aanleggen, stroomvoorziening enz.

Verder heb ik zelf mijn domotica van Somfy. Vrij basis systeem, voornamelijk voor rolluiken en verlichting. in sommige ruimtes schakel ik nu de verlichting via klik aan klik uit. Ook lekker simpel en eenvoudig installeren en werkt zeer goed.

Niet elke lamp hoeft via je huis domotica te lopen lijkt mij. Maakt het onnodig gecompliceerd.
pi_179404951
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2018 17:26 schreef lipje het volgende:
Leuk woningbouwproject in de regio. Je zit wel redelijk afgelegen van winkels en zo, maar goed de tuinders waar je tussen zit verkopen ook vanalles :+

Voorlopig nog geen grootschalige woningbouw daar.
Ja klopt, dat vind ik ook juist het pluspunt aan dit project. Grote woningen met veel ruimte om het huis.
pi_179405850
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2018 17:19 schreef Glider76 het volgende:

Vloer is een cementitious SL van Quartzline.

Thanks, Ik ga er eens naar kijken!
pi_179405891
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 mei 2018 15:30 schreef Speekselklier het volgende:
je hebt het over toekomst, maar de panelen die je nu koopt heb je over 7 terugverdient. wat er ook gebeurt. Wat er over 8 jasr gebeurt is voor de keuze die je vandaag maakt niet intetesssnt.
In het sldchtste scenario (bijbetalen voor opgewekte stroom) trek je de stekker los en heb je er niks meer aan. In het meest logische scenario zullen ze nog 20 jaar lang iets opleveren.

Denk je je domotica oplossing ooit terug te verdienen?
Het gaat ook niet alleen over het terugverdienen. Ik vind een dak vol zonnepanelen daarnaast ook gewoon foeilelijk. Dus zolang ik het uit kan stellen doe ik dat graag.

Een warmtepomp daarentegen zal ik zeker eens over na gaan denken. Dat klinkt opzich wel goed
pi_179405917
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2018 17:19 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Ik heb zo'n cementgebonden gietvloer. Zelf gelegd, met hulp van een profesionele egaliseerder.

Verder zelf afgelakt met matte lak.

Vloer is een cementitious SL van Quartzline.

Eronder ligt vloerverwarming. Dit is een ingefreesde vloerverwarming, het was een bestaande woning. De buizen liggen dus maar 5mm onder de vloer. 10cm hoh. Dit gaat verder prima.
Heb je hier misschien ook foto's van?
pi_179405957
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2018 17:27 schreef Glider76 het volgende:
Verder heb ik zelf mijn domotica van Somfy. Vrij basis systeem, voornamelijk voor rolluiken en verlichting. in sommige ruimtes schakel ik nu de verlichting via klik aan klik uit. Ook lekker simpel en eenvoudig installeren en werkt zeer goed.

Niet elke lamp hoeft via je huis domotica te lopen lijkt mij. Maakt het onnodig gecompliceerd.
Ben ik opzich wel met je eens hoor. Maar ik vind die kant en klaar systemen redelijk beperkt in wat ze kunnen.

Ik ben zelf van beroep software developer dus zie het als een hobby om hier mijn eigen software voor te gaan schrijven.
pi_179407066
Heeft er ook nog iemand ideeën qua keuken? Ik twijfel erg tussen een eiland en een hoekopstelling. En dat komt eigenlijk meer omdat de eiland opstelling bijna precies hetzelfde zou worden als in m'n vorige woning.

Hoekopstelling even snel getekend in sketchup


Eiland


onlangs wel bij een keukenboer geweest. Die had dit getekend



Maar persoonlijk vind ik dat wel erg op m'n vorige keuken lijken :?
pi_179408467
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2018 09:28 schreef P-tree het volgende:
[ afbeelding ]

Dit is het hele project wat ze momenteel aan het bouwen zijn.
Leuk project! Veel succes.
Grappig om te zien, ken dit project vanuit mijn werk :-)
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_179408611
[quote]1s.gif Op zaterdag 26 mei 2018 21:55 schreef Essebes het volgende:

[..]


Dubbel
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_179408621
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2018 20:12 schreef P-tree het volgende:

[..]

Heb je hier misschien ook foto's van?
jawel. Maar dan moet ik er even wat opzoeken en uploaden.

Ik heb een betongrijze kleur genomen. Dit was niet helemaal de kleur die ik wilde.

Ik denk dat ik het niet nog een keer zou nemen maar eerder een mooie tegel. Of visgraat parket.
pi_179408937
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2018 21:59 schreef Glider76 het volgende:

[..]

jawel. Maar dan moet ik er even wat opzoeken en uploaden.

Ik heb een betongrijze kleur genomen. Dit was niet helemaal de kleur die ik wilde.

Ik denk dat ik het niet nog een keer zou nemen maar eerder een mooie tegel. Of visgraat parket.
Ik had parket in m'n vorige woning. Maar dat is niet ideaal icm vloerverwarming. Het kan wel weet ik. Maar ik hoor toch best verschillende ervaringen
pi_179408949
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 mei 2018 21:55 schreef Essebes het volgende:

[..]

Leuk project! Veel succes.
Grappig om te zien, ken dit project vanuit mijn werk :-)
Ah leuk, in welke vorm als ik vragen mag?
pi_179409059
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 mei 2018 22:07 schreef P-tree het volgende:

[..]

Ik had parket in m'n vorige woning. Maar dat is niet ideaal icm vloerverwarming. Het kan wel weet ik. Maar ik hoor toch best verschillende ervaringen
Daarom heb ik het ook niet. Maar je hebt ook parket wat er meer geschikt voor is. Hoewel een tegel vloer het beste is.
pi_179410874
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 mei 2018 22:08 schreef P-tree het volgende:

[..]

Ah leuk, in welke vorm als ik vragen mag?
Ik werk als interimmer bij de developper van dit project. Niet zelf op dit project hoor, maar wel leuk om zo opeens iets van ‘werk’ op Fok! tegen te komen.
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_179503309
Ik zou die keuken met eiland nemen als ik jouw was
lijkt helemaal niet zo op je oude keuken hoor
pi_179531070
Brugkavel?? Ik moest 25.000 dokken (de helft) voor het bruggetje.
pi_179534326
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2018 20:11 schreef P-tree het volgende:
Een warmtepomp daarentegen zal ik zeker eens over na gaan denken. Dat klinkt opzich wel goed
Zelf ben ik niet zo van de warmtepomp, maar da's persoonlijk. Ik zou zelf naar een biomassa ketel kijken. CV op gasketel, kan nog jaren, maar gas zal snel duurder worden gemaakt. Daar is de overheid wel goed in.

Ik neem aan dat je wel op inductie gaat koken?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_179534574
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 mei 2018 22:07 schreef P-tree het volgende:
Ik had parket in m'n vorige woning. Maar dat is niet ideaal icm vloerverwarming. Het kan wel weet ik. Maar ik hoor toch best verschillende ervaringen
Ben benieuwd hoe dat met koeling werkt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_179534667
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 12:17 schreef blomke het volgende:

[..]

Ben benieuwd hoe dat met koeling werkt.
Minder goed dan het verwarmen gaat uiteraard.
pi_179534765
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 12:21 schreef Deshain het volgende:
Minder goed dan het verwarmen gaat uiteraard.
Daarom vind ik de gedachte: "warmtepomp werkt ook als airco", wat kort door de bocht. Volgens mij kan dat alleen optimaal met een lucht-lucht warmtepomp.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 1 juni 2018 @ 12:38:01 #42
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_179534961
quote:
2s.gif Op zaterdag 26 mei 2018 15:07 schreef nightsleeper het volgende:

[..]

Het is altijd duurder om nu een paar panelen te leggen en dan later uit te breiden dan in een keer het hele dak vol te leggen.

Momenteel is gewoon terugleveren absoluut het meest voordelige. Je kunt alles salderen, dus opwek afstrepen tegen afname. Het net kun je dus gebruiken als een batterij met onbeperkte capaciteit en een efficientie van 100%. Dit gaat in 2020 waarschijnlijk wel veranderen maar ook dan is de vraag of een batterij beter is.

Bedenk je wel dat je voornamelijk in de zomer opwekt (lange dagen en goede hoek van de zon) en voornamelijk in de winter gebruikt (verwarming aan). Om dat te kunnen opslaan heb je een enorme investering nodig, reken maar ruim boven de 100k euro.

Mocht het ooit interessant worden kun je altijd nog een accu aanschaffen. Ik zie het niet snel gebeuren dat dat in Nederland rendabel wordt.

Hou er ook rekening mee dat als die 6 zonnepanelen "standaard" zitten in jouw nieuwbouwwoning dit waarschijnlijk zogenaamde excuuspaneeltjes zijn. De overheid heeft bepaalde eisen aan duurzaamheid gesteld bij bouw van nieuwe woningen. Bouwers hebben daar niet zo'n zin in, geven dus bijvoorbeeld te weinig isolatie en pleuren dan een paar paneeltjes op het dak om toch aan de vereiste EPC te voldoen.

[..]

In een nieuwbouwwoning? Lijkt me niet. Belangrijkste eisen voor een warmtepomp zijn dat je goede isolatie hebt (wat je krijgt, want nieuwbouwwoning) en dat je LTV (oftewel lage-temperatuur-verwarming) hebt. LTV is bijvoorbeeld vloerverwarming, of speciale LTV-radiatoren. Voor de rest is het gewoon geen C.V.-ketel ophangen maar een warmtepomp en gaan. Misschien nog een warmtepompboiler voor SWW en je bent klaar.

Het vastrecht van gas plus netwerkkosten e.d. (dus zonder gebruik, echt de vaste kosten) zijn zo'n 200 euro per jaar. Hiervoor koop je zo'n 1000 kWh aan stroom. In een nieuwbouwwoning in dat genoeg om je huis te verwarmen. Alleen al aan het vastrecht heb je dus genoeg voor verwarming.

Als je nu nog een C.V.-ketel neemt in een nieuwbouwwoning ben je jezelf echt financieel aan het benadelen. Je betaalt meer per maand en hebt minder comfort.
1000 kWh genoeg om je huis het hele jaar te verwarmen lijkt me wel wat optimistisch. Zeker zo'n groot huis.

Ik heb hiervoor in een nul op de meter woning gezeten en daar kwam ik eerder ergens rond de 3500 kWh uit voor een simpele tussenwoning van 2 verdiepingen en 90 M2.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_179535055
quote:
2s.gif Op zaterdag 26 mei 2018 15:07 schreef nightsleeper het volgende:

[..]

Het is altijd duurder om nu een paar panelen te leggen en dan later uit te breiden dan in een keer het hele dak vol te leggen.

Momenteel is gewoon terugleveren absoluut het meest voordelige. Je kunt alles salderen, dus opwek afstrepen tegen afname. Het net kun je dus gebruiken als een batterij met onbeperkte capaciteit en een efficientie van 100%. Dit gaat in 2020 waarschijnlijk wel veranderen maar ook dan is de vraag of een batterij beter is.

Bedenk je wel dat je voornamelijk in de zomer opwekt (lange dagen en goede hoek van de zon) en voornamelijk in de winter gebruikt (verwarming aan). Om dat te kunnen opslaan heb je een enorme investering nodig, reken maar ruim boven de 100k euro.

Mocht het ooit interessant worden kun je altijd nog een accu aanschaffen. Ik zie het niet snel gebeuren dat dat in Nederland rendabel wordt.

Hou er ook rekening mee dat als die 6 zonnepanelen "standaard" zitten in jouw nieuwbouwwoning dit waarschijnlijk zogenaamde excuuspaneeltjes zijn. De overheid heeft bepaalde eisen aan duurzaamheid gesteld bij bouw van nieuwe woningen. Bouwers hebben daar niet zo'n zin in, geven dus bijvoorbeeld te weinig isolatie en pleuren dan een paar paneeltjes op het dak om toch aan de vereiste EPC te voldoen.

[..]

In een nieuwbouwwoning? Lijkt me niet. Belangrijkste eisen voor een warmtepomp zijn dat je goede isolatie hebt (wat je krijgt, want nieuwbouwwoning) en dat je LTV (oftewel lage-temperatuur-verwarming) hebt. LTV is bijvoorbeeld vloerverwarming, of speciale LTV-radiatoren. Voor de rest is het gewoon geen C.V.-ketel ophangen maar een warmtepomp en gaan. Misschien nog een warmtepompboiler voor SWW en je bent klaar.

Het vastrecht van gas plus netwerkkosten e.d. (dus zonder gebruik, echt de vaste kosten) zijn zo'n 200 euro per jaar. Hiervoor koop je zo'n 1000 kWh aan stroom. In een nieuwbouwwoning in dat genoeg om je huis te verwarmen. Alleen al aan het vastrecht heb je dus genoeg voor verwarming.

Als je nu nog een C.V.-ketel neemt in een nieuwbouwwoning ben je jezelf echt financieel aan het benadelen. Je betaalt meer per maand en hebt minder comfort.
Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat je met 1000kWh een dermate groot huis kan verwarmen.
pi_179539102
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 12:26 schreef blomke het volgende:

[..]

Daarom vind ik de gedachte: "warmtepomp werkt ook als airco", wat kort door de bocht. Volgens mij kan dat alleen optimaal met een lucht-lucht warmtepomp.
Dat of topkoeling via het plafond
  vrijdag 1 juni 2018 @ 22:40:31 #45
277627 Seven.
We are Borg.
pi_179549741
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2018 21:00 schreef P-tree het volgende:
Heeft er ook nog iemand ideeën qua keuken? Ik twijfel erg tussen een eiland en een hoekopstelling. En dat komt eigenlijk meer omdat de eiland opstelling bijna precies hetzelfde zou worden als in m'n vorige woning.

Hoekopstelling even snel getekend in sketchup
[ afbeelding ]

Eiland
[ afbeelding ]

onlangs wel bij een keukenboer geweest. Die had dit getekend

[ afbeelding ]

Maar persoonlijk vind ik dat wel erg op m'n vorige keuken lijken :?
[ afbeelding ]
Als je je huidige keuken erg fijn vindt, dan niets doen aan de indeling. Als je eigenlijk zoiets hebt van 'straks een betere keuken, dan zou ik eens een gokje wagen.
Resistance is futile.
pi_179586729
quote:
2s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 22:40 schreef Seven. het volgende:

[..]

Als je je huidige keuken erg fijn vindt, dan niets doen aan de indeling. Als je eigenlijk zoiets hebt van 'straks een betere keuken, dan zou ik eens een gokje wagen.
Ja dat klopt wel. We zijn ook wel tevreden met de opstelling zoals we hadden in ons vorige huis. Maar het plan voor de vloerverwarming is al getekend. En de aannemer is niet heel erg meewerkend met eventuele wijzigingen. Vooraf ging het allemaal prima. Maar als we nu nog iets willen komt er een hoop weerstand.
  zondag 3 juni 2018 @ 20:38:45 #47
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_179587193
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2018 20:18 schreef P-tree het volgende:

[..]

Ja dat klopt wel. We zijn ook wel tevreden met de opstelling zoals we hadden in ons vorige huis. Maar het plan voor de vloerverwarming is al getekend. En de aannemer is niet heel erg meewerkend met eventuele wijzigingen. Vooraf ging het allemaal prima. Maar als we nu nog iets willen komt er een hoop weerstand.
Mijn ervaring is dat er best nog wel wat kan. En dat deadlines opgerekt kunnen worden. Beetje door pushen...
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_179587322
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2018 20:18 schreef P-tree het volgende:

[..]

Ja dat klopt wel. We zijn ook wel tevreden met de opstelling zoals we hadden in ons vorige huis. Maar het plan voor de vloerverwarming is al getekend. En de aannemer is niet heel erg meewerkend met eventuele wijzigingen. Vooraf ging het allemaal prima. Maar als we nu nog iets willen komt er een hoop weerstand.
Uiteindelijk ga jij in het huis wonen, niet de aannemer. Laat vooral geen dingen die je echt wel gedaan wil hebben, je gaat er spijt van krijgen.
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_179587446
quote:
1s.gif Op zondag 3 juni 2018 20:43 schreef Essebes het volgende:

[..]

Uiteindelijk ga jij in het huis wonen, niet de aannemer. Laat vooral geen dingen die je echt wel gedaan wil hebben, je gaat er spijt van krijgen.
Dat is zeker waar. Ik zal morgen nog eens bellen naar m'n tussenpersoon om te horen wat er nog mogelijk is. En dan zelf ook maar eens de knoop gaan hakken
pi_179587594
quote:
1s.gif Op zondag 3 juni 2018 20:38 schreef laziness het volgende:

[..]

Mijn ervaring is dat er best nog wel wat kan. En dat deadlines opgerekt kunnen worden. Beetje door pushen...
Een tijdje geleden een kijkdag gehad, en toen hoorde ik de klachten van best veel mensen dat er weinig meer te regelen valt. Ik had het zelf nog met openslaande deuren die ik omgewisseld wilde hebben met de vaste pui. Die zijn qua afmetingen hetzelfde. Maar als we die zouden omwisselen komt de looproute beter uit. Daar kwamen we pas achter terwijl we met de Interieurontwerper om tafel zaten. Maar ook dit was echt niet mogelijk. Zelfs na redelijk opdringerig zijn :N
pi_179589084
Inmiddels druk bezig met de user interface die straks op een willekeurig mobile device kan weergegeven worden, en de software voor de domotica. Hier toch wel een beetje in verkeken hoeveel werk hier in gaat zitten :)

Maar het begin is er.




Hier worden temperaturen over een bepaalde tijdlijn weergegeven. Ook kan hier worden weergegeven hoeveel stroom er opgenomen is door bepaalde verbruikers over een bepaalde periode.



Hier kunnen lamp/schakelaar instellingen en scene instellingen worden gedaan.




Er moet overal nog wel aan geschaafd worden. Maar het begin is er :)
pi_179596726
Vorige week ging het al even over de zonnepanelen. Toen was ik van mening om nog niet meteen uit te breiden. Maar nu vandaag toch een offerte gekregen om van 3 naar 6 panelen uit te breiden. Dit is voor nu het maximale wat op het dakvlak past. (Zou later ook nog een laag onder aangebracht kunnen worden. Maar dit biedt de aannemer sowieso niet aan.

Voor 3 panelen extra wordt ¤1635,-- gerekend. De opbrengst is ca. 275Wp per paneel

Is dit een beetje een normale prijs?
  dinsdag 5 juni 2018 @ 23:00:56 #53
277627 Seven.
We are Borg.
pi_179629647
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2018 20:18 schreef P-tree het volgende:

[..]

Ja dat klopt wel. We zijn ook wel tevreden met de opstelling zoals we hadden in ons vorige huis. Maar het plan voor de vloerverwarming is al getekend. En de aannemer is niet heel erg meewerkend met eventuele wijzigingen. Vooraf ging het allemaal prima. Maar als we nu nog iets willen komt er een hoop weerstand.
Jouw huis, jij betaalt en jij bepaalt. Het plan voor de vloerverwarming aanpassen is volgens mij niet meer dan een uurtje werk.
Resistance is futile.
  dinsdag 5 juni 2018 @ 23:02:05 #54
277627 Seven.
We are Borg.
pi_179629678
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2018 21:54 schreef P-tree het volgende:
Inmiddels druk bezig met de user interface die straks op een willekeurig mobile device kan weergegeven worden, en de software voor de domotica. Hier toch wel een beetje in verkeken hoeveel werk hier in gaat zitten :)

Maar het begin is er.

[ afbeelding ]

Hier worden temperaturen over een bepaalde tijdlijn weergegeven. Ook kan hier worden weergegeven hoeveel stroom er opgenomen is door bepaalde verbruikers over een bepaalde periode.

[ afbeelding ]

Hier kunnen lamp/schakelaar instellingen en scene instellingen worden gedaan.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Er moet overal nog wel aan geschaafd worden. Maar het begin is er :)
Mooi werk!
Resistance is futile.
  dinsdag 5 juni 2018 @ 23:04:19 #55
277627 Seven.
We are Borg.
pi_179629745
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2018 17:19 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Ik heb zo'n cementgebonden gietvloer. Zelf gelegd, met hulp van een profesionele egaliseerder.

Verder zelf afgelakt met matte lak.

Vloer is een cementitious SL van Quartzline.

Eronder ligt vloerverwarming. Dit is een ingefreesde vloerverwarming, het was een bestaande woning. De buizen liggen dus maar 5mm onder de vloer. 10cm hoh. Dit gaat verder prima.
Hoe lang heb je dit al en hoe bevalt het?
Resistance is futile.
pi_179634347
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2018 11:21 schreef P-tree het volgende:
Vorige week ging het al even over de zonnepanelen. Toen was ik van mening om nog niet meteen uit te breiden. Maar nu vandaag toch een offerte gekregen om van 3 naar 6 panelen uit te breiden. Dit is voor nu het maximale wat op het dakvlak past. (Zou later ook nog een laag onder aangebracht kunnen worden. Maar dit biedt de aannemer sowieso niet aan.

Voor 3 panelen extra wordt ¤1635,-- gerekend. De opbrengst is ca. 275Wp per paneel

Is dit een beetje een normale prijs?
Misschien kun je die vraag beter hier stellen

K&W / Zonnepanelen. Deel XV
pi_179664726
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 23:04 schreef Seven. het volgende:

[..]

Hoe lang heb je dit al en hoe bevalt het?
vloer ligt er nu anderhalf jaar in. Bevalt verder goed.
  Moderator vrijdag 8 juni 2018 @ 18:41:43 #58
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_179678249
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2018 21:54 schreef P-tree het volgende:
Inmiddels druk bezig met de user interface die straks op een willekeurig mobile device kan weergegeven worden, en de software voor de domotica. Hier toch wel een beetje in verkeken hoeveel werk hier in gaat zitten :)

Maar het begin is er.

[ afbeelding ]

Hier worden temperaturen over een bepaalde tijdlijn weergegeven. Ook kan hier worden weergegeven hoeveel stroom er opgenomen is door bepaalde verbruikers over een bepaalde periode.

[ afbeelding ]

Hier kunnen lamp/schakelaar instellingen en scene instellingen worden gedaan.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Er moet overal nog wel aan geschaafd worden. Maar het begin is er :)
Nette interface ! ben benieuwd naar de verdere technische uitvoering :)
pi_179685389
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2018 23:03 schreef Glider76 het volgende:

[..]

vloer ligt er nu anderhalf jaar in. Bevalt verder goed.
Heb je geen last van vlekken of scheuren? Heb je ook een sealer eroverheen gezet?
pi_179685456
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 18:41 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Nette interface ! ben benieuwd naar de verdere technische uitvoering :)
Thanks,

Ben al druk aan het verzamelen 😀
Van een leverancier kan ik nog wel wat klemmen en relais krijgen die voor hun uitlopend zijn.

Ik heb voorlopig nog ff de tijd.
Nu druk bezig met een app voor Android die spraak omzet naar text en dat via het netwerk naar m'n plc schrijft. Zodat ik ook via spraak alles kan schakelen. Voor m'n telefoon heb ik het nu werkend. Nu nog voor m'n smartwatch 😁

Allemaal veel te leuk om te maken maar gaat wel ten koste van m'n nachtrust 😂
pi_179811665
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 juni 2018 00:31 schreef P-tree het volgende:

[..]

Heb je geen last van vlekken of scheuren? Heb je ook een sealer eroverheen gezet?
Geen enkele last van vlekken of scheuren. Er zit een sealer overheen en daar overheen nog een matte afwerklaag. Allemaal zelf erin gerold en is compleet streeploos opgedroogd.

De tussenlaag sealer heeft wel een probleem gegeven doordat het is weggelopen in de miniscule gaatjes van de gietvloer. Dit heeft ervoor gezorgd dat er allemaal putjes in mijn vloer zitten en de vloer min of meer mislukt is.

De sealer heb ik aangebracht met vachtroller en had achteraf mogelijk met een raamwisser er strak overheen getrokken moeten worden. De fabrikant van de gietvloer zelf schrijft deze sealer niet voor, de leverancier van de vloer adviseerde het wel.

Ik heb het gietcement zelf gemixt en laten uitgieten door een professionele egaliseerder. Daarna zelf alles geschuurd en afgelakt.

Ik zou nog foto's plaatsen maar ben de laatste weken echt extreem druk geweest op het werk.
Als je een pb stuurt met je email kan ik je ook wat foto's mailen.
pi_184911818
Inmiddels is het huis bijna af. Afgelopen tijd erg druk geweest. En nu moet alles op het laatste moment gebeuren 8)7 .

De keuken, badkamer, toiletten en vloeren zijn allemaal uitgezocht en besteld.
Inmiddels ook mijn PLC binnen gekregen. Verder nog veel aan het wachten op alle schakelmateriaal wat nog moet komen.
28 februari staat de oplevering gepland.

Eerst gaan we beginnen met de plafonnen verlagen om alle elektra kwijt te kunnen.
pi_184911862


Dit moet het brein van ons huis worden.
pi_184912341
Het huis staat al helemaal klaar. Alleen de straat moet er nog in. En laat wachten nou net niet 1 van mijn sterkste eigenschappen zijn.

Achterzijde van het huis.


Garage en parkeerplekken


Voorzijde van het huis.


En de eerste testen met de verlichting. Maar de verlichting gaat zoemen tijdens het dimmen.
Nu andere spots besteld om te kijken of het dan weg gaat. Nog geen idee waar het precies aan ligt.
  zaterdag 9 februari 2019 @ 11:15:13 #65
277627 Seven.
We are Borg.
pi_184912417
Hoe lang moet je nu nog wachten? :+
Resistance is futile.
  zaterdag 9 februari 2019 @ 11:16:02 #66
277627 Seven.
We are Borg.
pi_184912436
Oh wacht, 28 februari *O*
Voor je het weet, begint het verhuiscircus! ;)
Resistance is futile.
pi_184912446
28 februari staat de oplevering gepland. Dus komt al lekker dichtbij
pi_184912455
Ja idd. Eerst nog 2-3 maanden klussen
  zaterdag 9 februari 2019 @ 12:19:48 #69
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_184913368
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 10:38 schreef P-tree het volgende:
[ afbeelding ]

Dit moet het brein van ons huis worden.
daar kan je genoeg kabeltjes insteken
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  zaterdag 9 februari 2019 @ 12:24:29 #70
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_184913442
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 11:10 schreef P-tree het volgende:
Het huis staat al helemaal klaar. Alleen de straat moet er nog in. En laat wachten nou net niet 1 van mijn sterkste eigenschappen zijn.

Achterzijde van het huis.
[ afbeelding ]

Garage en parkeerplekken
[ afbeelding ]

Voorzijde van het huis.
[ afbeelding ]

En de eerste testen met de verlichting. Maar de verlichting gaat zoemen tijdens het dimmen.
Nu andere spots besteld om te kijken of het dan weg gaat. Nog geen idee waar het precies aan ligt.
[ afbeelding ]
ziet er goed uit. Vlakbij de reuze lidl toch?

Brommen bij dimmen komt vaak uit de trafo. Daar heb ik met een halogeen lamp ook last van.

Pas geleden heb ik led spotjes en trafo gekocht die je met 0-10v kan dimmen trouwens.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_184913504
Idd vlakbij dat distributie centrum van de lidl.

Ik heb inderdaad een dimmer die ik analoog kan aansturen met een 0-10v signaal. De 12 voeding bromt het meest. Maar die komt in de meterkast. Maar de lampjes brommen ook een beetje. Ik weet niet of ik het ga horen. Maar in een stille woonkamer ben ik bang van wel. Ik heb al op verschillende fora gelezen dat mensen hier last van hadden. En dat het probleem was opgelost door de lampjes te vervangen voor lampjes van Philips.

Dus dat gaan we eerst maar proberen
pi_184963331
Mooie woning. Ik woon inmiddels nu 2 jaar in een nieuwbouwwoning. Vloerverwarming en supergoed geïsoleerd is echt heel fijn.
pi_185000476
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 12:24 schreef lipje het volgende:

[..]


Brommen bij dimmen komt vaak uit de trafo. Daar heb ik met een halogeen lamp ook last van.

Pas geleden heb ik led spotjes en trafo gekocht die je met 0-10v kan dimmen trouwens.
Had nieuwe led spots maar ditmaal van Philips besteld. Deze erin, en probleem met zoemen is opgelost. Fluisterstil.

Het is het resoneren van de spoelwindingen als het alleen je trafo is. Maar in mijn geval hoorde ik ook de lampjes. De trafo komt bij centraal voor meerdere spots in de meterkast. Dus als die iets zoemt maakt me dat niet uit. Maar voor de lampjes vind ik het wel vervelend. Maar dat is nu opgelost in ieder geval.
  woensdag 13 februari 2019 @ 22:56:50 #74
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185004514
Philips Hue spots?
Resistance is futile.
pi_185004950
Is 2km stuurdraadjes echt beter dan Zigbee of Zwave ?
.
pi_185010433
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2019 22:56 schreef Seven. het volgende:
Philips Hue spots?
Nee, gewoon 12v led spots
pi_185010470
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2019 23:10 schreef Fer het volgende:
Is 2km stuurdraadjes echt beter dan Zigbee of Zwave ?
Beter niet perse. Maar wel geheel vrij in hoe je wilt programmeren. En vele malen voordeliger als je je hele huis wilt automatiseren. De kosten van de plc zijn hoog. Maar verder ben je vrij in wat je doet. En kosten de onderdelen weinig. En ook geen last van eventuele modules op batterijen of wat dan ook.
  Moderator donderdag 14 februari 2019 @ 11:41:08 #78
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_185010494
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2019 11:39 schreef P-tree het volgende:

[..]

Beter niet perse. Maar wel geheel vrij in hoe je wilt programmeren. En vele malen voordeliger als je je hele huis wilt automatiseren. De kosten van de plc zijn hoog. Maar verder ben je vrij in wat je doet. En kosten de onderdelen weinig. En ook geen last van eventuele modules op batterijen of wat dan ook.
Het scheelt natuurlijk ook dat je geheel nieuw bouwt, dan kun je dat allemaal al van te voren in je installatie opnemen qua loze leidingen e.d.
pi_185010522
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2019 11:41 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Het scheelt natuurlijk ook dat je geheel nieuw bouwt, dan kun je dat allemaal al van te voren in je installatie opnemen qua loze leidingen e.d.
Absoluut. Dat is in dit geval wel een groot voordeel. Anders weet ik ook niet of ik het had gedaan. Heb ook het afgelopen jaar een beetje de tijd gehad om de software te schrijven.
  Moderator donderdag 14 februari 2019 @ 11:53:01 #80
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_185014438
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2019 11:53 schreef Vonkenboer het volgende:
In hoever ben je met de software gevorderd dan ? :)
goede vraag :) M'n user interface heb ik weer helemaal op de schop gegooid omdat ik toch niet tevreden was.. En toen dacht dat ik nog zeeën van tijd had. Maar nu komt de oplevering toch dichterbij.

Maar heb wel wat leuke dingen geknutseld. Heb een arduino met fingerprint scanner om in te loggen thuis en bij te houden of er iemand thuis is. Die arduino stuurt dan via berichten naar mijn PLC wie er inlogt. Via contacten op iedere deur en pir sensoren kan ik zien of iets in huis beweegt. Via deze sensoren schakel ik ook verlichting in op verschillende plaatsen, zoals de hal, toilet en dergelijke. Als dit gebeurd terwijl er niemand is ingelogd krijg ik een melding op mijn telefoon en kan er een actie uitgevoerd worden (bijvoorbeeld al het licht aan). Verder heb ik nog een app gemaakt voor op m'n smartwatch en mobiel dat ik via spraak acties naar mijn plc kan sturen. (just for the fun).

Verder is de fantasie de beperking van de mogelijkheden. Dus mochten mensen nog leuke ideeën hebben hoor ik het graag
pi_185021559
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2019 15:45 schreef P-tree het volgende:

[..]

goede vraag :) M'n user interface heb ik weer helemaal op de schop gegooid omdat ik toch niet tevreden was.. En toen dacht dat ik nog zeeën van tijd had. Maar nu komt de oplevering toch dichterbij.

Maar heb wel wat leuke dingen geknutseld. Heb een arduino met fingerprint scanner om in te loggen thuis en bij te houden of er iemand thuis is. Die arduino stuurt dan via berichten naar mijn PLC wie er inlogt. Via contacten op iedere deur en pir sensoren kan ik zien of iets in huis beweegt. Via deze sensoren schakel ik ook verlichting in op verschillende plaatsen, zoals de hal, toilet en dergelijke. Als dit gebeurd terwijl er niemand is ingelogd krijg ik een melding op mijn telefoon en kan er een actie uitgevoerd worden (bijvoorbeeld al het licht aan). Verder heb ik nog een app gemaakt voor op m'n smartwatch en mobiel dat ik via spraak acties naar mijn plc kan sturen. (just for the fun).

Verder is de fantasie de beperking van de mogelijkheden. Dus mochten mensen nog leuke ideeën hebben hoor ik het graag
Mooi! Ik ga je topic volgen. Als het allemaal goed mag gaan krijgen wij de sleutel eind juli van het nieuwe huis en daar ga ik ook mijn domotidromen uitvoeren :)
pi_185032674
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2019 21:59 schreef Veritas-1 het volgende:

[..]

Mooi! Ik ga je topic volgen. Als het allemaal goed mag gaan krijgen wij de sleutel eind juli van het nieuwe huis en daar ga ik ook mijn domotidromen uitvoeren :)
Leuk!!
Wat ben je allemaal van plan te gaan maken?
pi_185033128
Gaaf! Succes :)

Mooie woning, als ik nieuwbouw zou doen, wist ik 't ook wel ;) Dan zou ik een zelfde pad bewandelen en idd ook voor bedrade automatisering gaan.
pi_185033267
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 16:14 schreef P-tree het volgende:

[..]

Leuk!!
Wat ben je allemaal van plan te gaan maken?
Ik wil de route gaan van een homey pro (ondersteund zo goed als alle protocollen) en dan combineren met verlichting en meetapparatuur. Web interface en app bouw ik zelf tegen de api van homey aan. Toch voordelen als je programmeur bent. Ondertussen al 2 interfaces gemaakt, elke keer iets wat ik niet goed vind :')
pi_185033517
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 16:43 schreef Veritas-1 het volgende:

[..]

Ik wil de route gaan van een homey pro (ondersteund zo goed als alle protocollen) en dan combineren met verlichting en meetapparatuur. Web interface en app bouw ik zelf tegen de api van homey aan. Toch voordelen als je programmeur bent. Ondertussen al 2 interfaces gemaakt, elke keer iets wat ik niet goed vind :')
Hoe doet dat Homey 't ondertussen? Las er verleden jaar nog niet veel positiefs over :@ Maar was afaik voornamelijk softwarematig.
pi_185033565
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 16:55 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Hoe doet dat Homey 't ondertussen? Las er verleden jaar nog niet veel positiefs over :@ Maar was afaik voornamelijk softwarematig.
Van wat ik lees een top ding. Stembesturing was en is wel ruk, maar als ik dat wil bouw ik zelf een module of koppel ik een Google Home. Verder moet het blijken :) als het echt niks is verkoop ik hem door en bouw een eigen controller.
pi_185033706
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 16:58 schreef Veritas-1 het volgende:

[..]

Van wat ik lees een top ding. Stembesturing was en is wel ruk, maar als ik dat wil bouw ik zelf een module of koppel ik een Google Home. Verder moet het blijken :) als het echt niks is verkoop ik hem door en bouw een eigen controller.
Ik heb de Google speech to text api gebruikt. Die werkt perfect. Vervolgens stuur ik een text string naar mijn plc middels tcp Ip.
pi_185033740
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 16:43 schreef Veritas-1 het volgende:

[..]

Ik wil de route gaan van een homey pro (ondersteund zo goed als alle protocollen) en dan combineren met verlichting en meetapparatuur. Web interface en app bouw ik zelf tegen de api van homey aan. Toch voordelen als je programmeur bent. Ondertussen al 2 interfaces gemaakt, elke keer iets wat ik niet goed vind :')
Heb je dan speciale schakelaars en lampen nodig? En hoe werkt dat met zonwering en dergelijke?
pi_185036582
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 17:07 schreef P-tree het volgende:

[..]

Heb je dan speciale schakelaars en lampen nodig? En hoe werkt dat met zonwering en dergelijke?
Doordat Homey bijna alle protocollen ondersteund kan het werken met klikaanklikuit, fibaro, philips hue, mylight, ikea smartbulbs en meer. Moet je maar eens op hun site kijken. Die API van homey vind ik als developer zijnde ook machtig mooi. Ze zeggen op hun site dat als het draadloos aangestuurd kan worden (IR, zwave, zigbee, etc) het waarschijnlijk kan werken met de homey. Ze hebben tevens een product DB op de site staan.
pi_185036591
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 17:05 schreef P-tree het volgende:

[..]

Ik heb de Google speech to text api gebruikt. Die werkt perfect. Vervolgens stuur ik een text string naar mijn plc middels tcp Ip.
Oh ja... helemaal vergeten die API... toptip man!
pi_185178704
Had deze week weer een meevaller. Ben al tijden marktplaats in de gaten aan het houden of mensen nog spullen te koop aan bieden die weinig gebruikt zijn.

Nu 46 relais gevonden die ik nodig had.

Voedingen zijn onderweg. Nu nog zekeringen, wat din rail en uitbreekgoten voor in de meterkast.

  vrijdag 22 februari 2019 @ 20:18:31 #93
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_185178815
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 20:15 schreef P-tree het volgende:
Had deze week weer een meevaller. Ben al tijden marktplaats in de gaten aan het houden of mensen nog spullen te koop aan bieden die weinig gebruikt zijn.

Nu 46 relais gevonden die ik nodig had.

Voedingen zijn onderweg. Nu nog zekeringen, wat din rail en uitbreekgoten voor in de meterkast.

[ afbeelding ]
hoe groot zekeringen? Glasbreek zekering a 30A? Of automaten?
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_185179062
De voedingen komen gewoon op 16 amp groepen vanuit de meterkast. Onder de 12 en 24 volt voedingen ga ik kleine groepen maken. Heb drie keer 12 Vdc 7A voeding . En 1 keer 24Vdc 10A.

De afgaande groepen onder de 12V zijn groepen led spots. Moet ik nog uitrekenen hoe zwaar ik die moet afzekeren.

De 24 Volt komt mijn PLC, NetwerkSwitch, Waterkleppen en dergelijke op. Ook daarvoor moet ik het opgenomen vermogen nog eens bekijken.
pi_185179089
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 20:18 schreef lipje het volgende:

[..]

hoe groot zekeringen? Glasbreek zekering a 30A? Of automaten?
Ik denk gewoon glaszekeringen. Heb ook wel automaten gezien voor 24V. Maar die kosten best veel.
pi_185192303
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 20:26 schreef P-tree het volgende:

[..]

Ik denk gewoon glaszekeringen. Heb ook wel automaten gezien voor 24V. Maar die kosten best veel.
24v automaten? wat is er mis met 230v automaten?
pi_185193306
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2019 14:24 schreef akatar het volgende:

[..]

24v automaten? wat is er mis met 230v automaten?
Ik heb zelf nog nooit een 24Vdc installatie afgezekerd zien worden met 230V automaten. Volgens mij is dit niet echt gebruikelijk.

En naar mijn weten schakelen ook niet alle automaten goed af bij gelijkspanning.
pi_185193366


Ik hoop dat het allemaal gaat passen in de meterkast. Er komen nog 2 voedingen bij en nog wat zekeringen.
  Moderator zaterdag 23 februari 2019 @ 16:07:55 #99
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_185194072
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 20:15 schreef P-tree het volgende:
Had deze week weer een meevaller. Ben al tijden marktplaats in de gaten aan het houden of mensen nog spullen te koop aan bieden die weinig gebruikt zijn.

Nu 46 relais gevonden die ik nodig had.

Voedingen zijn onderweg. Nu nog zekeringen, wat din rail en uitbreekgoten voor in de meterkast.

[ afbeelding ]
Mooi spul ! :) ^O^

Is er een reden dat je voor etageklemmen in de kast de schroefuitvoering kiest ?
pi_185194142
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2019 16:07 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Mooi spul ! :) ^O^

Is er een reden dat je voor etageklemmen in de kast de schroefuitvoering kiest ?
Deze kon ik voor een zacht prijsje krijgen. De push in klemmen kosten bijna 3 euro stuk ofzo. Dus eigenlijk gewoon om de prijs een beetje te drukken. Deze had ik nu voor 40 cent stuk. Heb er 100 besteld. Dus dat maakt best verschil.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')