abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  dinsdag 12 juni 2018 @ 22:22:23 #101
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_179754259
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2018 22:11 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Even snel nu: verering zien we bijvoorbeeld in 2 Kronieken 16,14 en 2 Kronieken 32,33.
Dat is normale eer dat bewezen wordt bij de dood en begrafenis.
  dinsdag 12 juni 2018 @ 22:22:54 #102
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_179754270
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 juni 2018 22:22 schreef Manke het volgende:

[..]

Dat werd daar bij alle begrafenissen gedaan ja?
Omnibus in omnibus.
  dinsdag 12 juni 2018 @ 22:23:34 #103
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_179754288
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2018 22:12 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Natuurlijk ben je alleen bekend met het slechte ervan, ik had niks anders verwacht.

Heb je überhaupt de Geestelijke Oefeningen van Ignatius Loyola ooit gelezen?
Wat kan jij erover vertellen?
  dinsdag 12 juni 2018 @ 22:25:51 #104
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_179754366
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 juni 2018 22:23 schreef Manke het volgende:

[..]

Wat kan jij erover vertellen?
Van alles wat uit de bronnen zelf komt. Als je werkelijk objectieve interesse had gehad in die orde, had je minstens de moeite genomen het werk van Loyola zelf te lezen. Dat je dat niet hebt gedaan, maar direct op zoek bent gegaan naar anti-jezuïtische propaganda, geeft mij aan dat je zoektocht in deze een onoprechte is en niet geleid door enige wens tot inzicht, maar bevestiging van je eigen bias.
Omnibus in omnibus.
  dinsdag 12 juni 2018 @ 22:27:18 #105
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_179754424
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2018 22:22 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Dat werd daar bij alle begrafenissen gedaan ja?
Nooit eeuwen na de begrafenis
  dinsdag 12 juni 2018 @ 22:28:24 #106
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_179754462
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 juni 2018 22:27 schreef Manke het volgende:

[..]

Nooit eeuwen na de begrafenis
En waarom werden er gedenkstenen opgericht?

Waarom werd er eeuwen na hun overlijden nog apart, en lovend, gesproken over de patriarchen, de profeten, koning David?
Omnibus in omnibus.
  dinsdag 12 juni 2018 @ 22:30:22 #107
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_179754532
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2018 22:25 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Van alles wat uit de bronnen zelf komt. Als je werkelijk objectieve interesse had gehad in die orde, had je minstens de moeite genomen het werk van Loyola zelf te lezen. Dat je dat niet hebt gedaan, maar direct op zoek bent gegaan naar anti-jezuïtische propaganda, geeft mij aan dat je zoektocht in deze een onoprechte is en niet geleid door enige wens tot inzicht, maar bevestiging van je eigen bias.
Heb er niet naar gezocht, kwam toevallig langs op yt.
En nu kwam het onderwerp ter sprake voordat ik überhaupt dacht aan het bestuderen ervan. Ken ze alleen van hun eucumenische missie.
  dinsdag 12 juni 2018 @ 22:32:29 #108
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_179754595
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2018 22:28 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

En waarom werden er gedenkstenen opgericht?

Waarom werd er eeuwen na hun overlijden nog apart, en lovend, gesproken over de patriarchen, de profeten, koning David?
Omdat dat menseigen is
  dinsdag 12 juni 2018 @ 22:33:35 #109
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_179754632
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 juni 2018 22:30 schreef Manke het volgende:

[..]

Heb er niet naar gezocht, kwam toevallig langs op yt.
En nu kwam het onderwerp ter sprake voordat ik überhaupt dacht aan het bestuderen ervan. Ken ze alleen van hun eucumenische missie.
Nee, je kent ze alleen van de 'slechte kant'...

Zal ik die fabel nog even kort samenvatten?

De Jezuïeten, een moorddadige bende die een bloedeed aflegde op de paus, complotten smeedde om koningen uit de weg te ruimen, het christendom zo verwaterde dat er niets van overbleef, machtig genoeg was om het lot van allerhande naties te beïnvloeden en, om het af te maken - en de link te leggen met hoe de Romeinen over de christenen, en de inquisitie over de Tempelridders sprak - zich te buiten ging aan sodomie, overspel en andere zedeloosheid.

Is dat een beetje wat je ervan meegekregen hebt?
Omnibus in omnibus.
  dinsdag 12 juni 2018 @ 22:34:54 #110
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_179754674
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2018 22:33 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Nee, je kent ze alleen van de 'slechte kant'...

Zal ik die fabel nog even kort samenvatten?

De Jezuïeten, een moorddadige bende die een bloedeed aflegde op de paus, complotten smeedde om koningen uit de weg te ruimen, het christendom zo verwaterde dat er niets van overbleef, machtig genoeg om het lot van allerhande naties te beïnvloeden en, om het af te maken - en de link te leggen met hoe de Romeinen over de christenen, en de inquisitie over de Tempelridders sprak - zich te buiten ging aan sodomie, overspel en andere zedeloosheid.

Is dat een beetje wat je ervan meegekregen hebt?
Nope :P
Alleen dat ze werken aan het ongedaan maken van de reformatie, eucumenie, terug naar huis.
  dinsdag 12 juni 2018 @ 22:35:52 #111
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_179754696
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 juni 2018 22:34 schreef Manke het volgende:

[..]

Nope :P
Goh, zijn er nóg meer slechte kanten, naast hun moorden, ketterij, grove losbandigheid en machivalliaanse politiek?

Ben benieuwd.
Omnibus in omnibus.
  woensdag 13 juni 2018 @ 08:47:23 #112
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_179758684
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 juni 2018 22:22 schreef Manke het volgende:

[..]

Er lijkt mij inderdaad een verschil te zijn tussen het 'eren' van iemand die dierbaar is en het 'vereren' van iemand die door het vaticaan heilig is verklaard. Het alleenrecht van het vaticaan tot het heilig verklaren van iemand komt ook al niet uit de bijbel.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  woensdag 13 juni 2018 @ 13:40:23 #113
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_179763074
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2018 22:35 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Goh, zijn er nóg meer slechte kanten, naast hun moorden, ketterij, grove losbandigheid en machivalliaanse politiek?

Ben benieuwd.
Je geeft flink van katoen, dat moet ik je nageven. :)
  woensdag 13 juni 2018 @ 13:49:22 #114
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_179763241
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2018 08:47 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Er lijkt mij inderdaad een verschil te zijn tussen het 'eren' van iemand die dierbaar is en het 'vereren' van iemand die door het vaticaan heilig is verklaard. Het alleenrecht van het vaticaan tot het heilig verklaren van iemand komt ook al niet uit de bijbel.
En de redenen om iemand zalig of heilig te verklaren al helemaal niet.

De heiligverklaring van moeder Teresa bijvoorbeeld rammelt aan alle kanten. Dit gaat gewoon om controleerbare feiten.
  woensdag 13 juni 2018 @ 14:06:56 #115
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_179763510
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2018 13:40 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Je geeft flink van katoen, dat moet ik je nageven. :)
Omdat hij ook vooroordelen heeft over niet-katholieken, want hij heeft alles al gehoord en hij heeft gelijk.

Heb m'n vooroordelen aan de kant gezet om te zien of ik wat kan leren van hem door naar z'n argumenten te luisteren (want stel dat hij wél gelijk heeft, dat kan er nl. maar één zijn) maar antieke schrijvers opsommen kan je weinig mee. Rkkton :+

Er staat 'Jezus weende', en dat is meteen de kortste vers in de bijbel.
Welke autoriteit heb je voor de interpretatie hiervan?

Zat te denken of hier een rkk-traditie bij past: huilende Maria-beelden. Deze zullen ook wel met veel woorden bijbels onderbouwd worden als zijnde een wonder.

[ Bericht 4% gewijzigd door Manke op 13-06-2018 14:32:23 ]
  woensdag 13 juni 2018 @ 16:35:07 #116
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_179765945
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juni 2018 14:06 schreef Manke het volgende:

[..]

Omdat hij ook vooroordelen heeft over niet-katholieken, want hij heeft alles al gehoord en hij heeft gelijk.

Heb m'n vooroordelen aan de kant gezet om te zien of ik wat kan leren van hem door naar z'n argumenten te luisteren (want stel dat hij wél gelijk heeft, dat kan er nl. maar één zijn) maar antieke schrijvers opsommen kan je weinig mee. Rkkton :+

Zat te denken of hier een rkk-traditie bij past: huilende Maria-beelden. Deze zullen ook wel met veel woorden bijbels onderbouwd worden als zijnde een wonder.

Oh ik zeg nergens dat hij gelijk heeft hoor. De RK kerk is in veel opzichten potsierlijk.
pi_179787121
Hier nog wat informatie over de protestantse visie op het bidden tot heiligen.

Is het bidden tot heiligen / Maria Bijbels?
pi_179789357
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2018 17:40 schreef hansje14 het volgende:

Zo is er bv. een Maria Middelares ( bemiddelaar ).
  donderdag 14 juni 2018 @ 19:54:57 #119
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_179790304
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2018 17:40 schreef hansje14 het volgende:

De Protestanten beroepen zich dan ook - hoe tegenstrijdig ook - op sola scriptura. Dat heeft de vroege kerk (Katholiek/Orthodox) nooit gedaan.

Uit vroege grafopschriften blijkt dat de christenen uit de antieke wereld niet alleen geloofden in een station tussen hemel en aarde, maar eveneens ervan uitgingen dat er voor overledenen gebeden kon worden, en dat heiligen gebeden overbrachten tot God.

Allemaal prima om dat als 'onbijbels' af te doen; dat is de drie-eenheid en de kinderdoop eveneens, en toch zijn de grote protestantse denominaties daar gewoon de navolgers van de vroege kerk in.
Omnibus in omnibus.
  donderdag 14 juni 2018 @ 20:06:51 #120
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_179790532
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juni 2018 14:06 schreef Manke het volgende:

[..]

Integendeel, ben zelf behoorlijk calvinistisch geweest, juist omdat ik zaken dacht te zien binnen de katholieke kerk die niet klopten. Dat berustte uiteraard voornamelijk op internetbronnen en 'van horen zeggen'. En wat leek het dan ineens absurd, de katholieke kerk.

Totdat ik de oude bronnen ontdekte: de vroege kerkvaders. Veel van wat Calvijn (en Luther voor hem) leerde was net de nieuwigheid, zaken die de vroege christenen compleet onbekend waren.

Neem bijvoorbeeld het idee van genade en geloof alleen; nergens in de oude geschriften lezen we dat dat volstaat. Dat het altijd een wisselwerking is tussen geloof EN werken.

Of het idee van 'sola scriptura'. Nergens lezen we daar iets over - en het idee zelf is onbijbels.

Het verwerpen van het Misoffer als 'afgoderij', er later ingeslopen door ketterse Roomsen die een antiek bloedritueel wilden nabootsen... Nee hoor, ook hier zijn de vroege kerkvaders eenduidig: de eucharistie is een daadwerkelijk OFFER, gebracht door een PRIESTER aan een ALTAAR, bij voorkeur een altaar gebouwd op het graf van een martelaar. Dat de transubsantieleer eveneens een katholieke uitvinding is, wordt eveneens door de kerkvaders gelogenstraft, die dit vanaf het begin leerden.

Dan de predestinatie: het gebrek aan een vrije wil. Nergens wordt dit geleerd in de antieke kerk. Sterker nog, toen de uitvinder ervan, Augustinus, ermee op de proppen kwam om de Pelagianen van repliek te dienen, riep o.a. Hilarius van Poitiers hem terecht: zulke nieuwigheden waren hem vreemd, en hij vroeg zich af waar Augustinus dit vandaan dacht te halen. Niet verbazingwekkend, aldus, dat Augustinus' positie hierin veroordeeld werd tijdens het Concilie van Orange.

Of het idee dat 'de kerk' gewoon een verzameling van gelovigen is, of een 'bijeenkomst'. Opnieuw, wat zeggen de vroegste kerkelijke documenten? Dat de kerk een Domus Dei is.

Zo kan ik wel even doorgaan. Al mijn standpunten moest ik herzien. Niet de vroege kerk (Katholiek en Orthodox) perverteerde de religie, het waren de reformatoren die met uiterst nieuwe uitvindingen kwamen die in 1500 jaar christendom nimmer werden geleerd.

Maar overtuigen blijft onmogelijk wanneer men zo'n protestantse nieuwigheid tot dogma heeft verweven: sola scriptura. Afgezien van het gegeven dat het de reformatoren waren die boeken uit de bijbel verwijderden, bleef en blijft de vraag dan of de eerste christenen - tot 393, toen de canon werd vastgesteld - dan uberhaupt wel christenen konden zijn.

Schrift en traditie, dat is wat de vroegste kerk vanaf het begin heeft geleerd; sterker nog, er is meer voor deze stelling te vinden IN de bijbel (Paulus in Romeinen 10,17 en 2 Tess. 2,15 en 2 Tim. 2,2 enz.) dan voor sola scriptura.
Omnibus in omnibus.
pi_179799558
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2018 17:14 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Uiteraard noemen anti-katholieken heiligenverering onbijbels, ze volgen namelijk Luther, die op eigen houtje besloot Makkabeeën, Judit, Tobit, Wijsheid, Ben Sirach en Baruch uit de canon te verwijderen. Op wiens gezag? Zijn eigen.

Dat deze boeken gewoon tot de bijbel behoren blijkt wel uit het feit dat de vroege kerkvaders er reeds naar verwezen en dat de eerste canonisering van de Bijbel, die plaatshad in 393, deze boeken als gezaghebbend heeft erkend. Dit is gewoon historisch aantoonbaar.

Wat het pausschap betreft: lees de vroege kerkvaders en hoe men de positie van Petrus en Rome gadesloeg. De paus is daarnaast geen 'plaatsvervanger' maar stedehouder. En nog nooit heeft de katholieke kerk geleerd dat de paus Jezus is, Jezus kan zijn, of, door zijn menselijke natuur, niet zondig kan zijn. Was Judas immers ook niet eerst apostel?

Verder spreek je jezelf nogal tegen. Je zegt dat men zich aan bepaalde geloofsdogma's moet houden om christen te zijn.

Medunkt dat de belangrijkste is, het geloven dat Jezus de zoon van God is, onderdeel van de drie-eenheid, en met Zijn bloed de mensheid verlost heeft van de zonde en sterfelijkheid.

Allemaal katholiek. Sterker nog, het was de ROOMS-Katholieke en Orthodoxe kerk die deze geloofsbelijdenis heeft opgesteld; niet Luther, niet Calvijn, niet de Baptisten en zeker niet de Pinkstergemeenten.

Vervolgens ga je wel erg selectief te werk: de verschillen tussen Baptisten en Pinkster, dat moet kunnen... Maar heiligenverering en een opperherder? Nee, dat kan echt niet.

Pure antikatholieke propaganda die met de historisch te achterhalen werkelijkheid niets van doen heeft.
Ik zij ook dat het de plaatsvervanger van Jezus hier op aarde zou zijn.
Niet Jezus zelf, dat heb ik ook niet beweerd.
De paus wordt ook wel de papa genoemd.
Dan vraag ik mij af waar heeft Jezus ooit gezegt dat er een persoon moet komen die Hem vertegenwoordigt hier op aarde?
Dat doet de Heilige Geest namelijk al die in ieder die geloofd actief wordt.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_179968245
Zie helaas weinig mensen ingaan op de stelling dat religie juist datgene doet wat 'de duivel' symboliseert. Religie staat idd haaks op vrijheid en verlichting.
Eens kijken
pi_179971328
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 15:32 schreef Maharski het volgende:
Zie helaas weinig mensen ingaan op de stelling dat religie juist datgene doet wat 'de duivel' symboliseert. Religie staat idd haaks op vrijheid en verlichting.
Ja, religie is gewoon kut. Oude mythische boeken gebruiken voor je geloof zonder enige onderbouwing, met zijn allen vaste rituelen volgen omdat het zo hoort, geen eigen spirituele ervaringen opdoen maar luisteren naar de geestelijken.

Nee, je kunt beter zelf op onderzoek uitgaan en je eigen conclusies trekken. Ik vind dat er geen vervanging mogelijk is voor je eigen directe ervaring, dus zelf mediteren en paddo's/ayahuasca gebruiken. Dan kom je vanzelf in contact met de spirituele realiteit, dan heb je geen priesters nodig.
Provocatief en controversieel
  vrijdag 22 juni 2018 @ 21:45:58 #124
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_179976883
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 15:32 schreef Maharski het volgende:
Het merkwaardige is, dat het gros van de gelovigen daar volledig blind voor is. Dat ze niet in staat zijn om te zien wat geloof werkelijk doet met de mens(heid).
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_179980664
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 21:45 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Het merkwaardige is, dat het gros van de gelovigen daar volledig blind voor is. Dat ze niet in staat zijn om te zien wat geloof werkelijk doet met de mens(heid).
Dat komt doordat men's geest op een bepaalde manier is geconditioneerd te denken, zien, waarnemen.
Maar het is wat mij betreft wel als een paal boven water waar. Religie staat exact voor die zaken die tegenover bevrijding of verlichting staan. Mystici zoeken de ultieme bevrijding en eenwording met God. Religieuze volgelingen onderwerpen zichzelf en hun omgeving aan een ideeënstelsel en gaan in een mentaal geconditioneerde gevangenis door het leven. Op straffe van dood zelfs om je daarvan te ontdoen in Islamitische landen. Fanatieke gelovigen bedreigen zulke mensen zelfs (neem de soefi's als voorbeeld).
Religie is in vele gevallen juist de belichaming van duister en kwaad. Het is een soort omgedraaide op z'n kop gezette werkelijkheid. Het werk van 'de duivel'.
Maar daarover lees ik zeer weinig in dit topic. Sterker nog, allerlei gelovigen zien hierin hun kans om hun geloof te etaleren en lijken geen zak van de OP begrepen te hebben.
Eens kijken
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')