abonnement Unibet Coolblue
pi_180414601
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 14:41 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Jawel, de relevantie is dat niemand weet wat er na de dood gebeurt.

Wij weten wat er na de dood gebeurd: de wereld gaat gewoon door. Weten wij voor onszelf wat er na de dood gebeurd? Ja noch nee, je kunt namelijk helemaal niet van een weten spreken. Het is betekenisloos om jezelf die vraag te stellen. Simpelweg omdat diegene opgehouden is te bestaan.

Tenzij je in een ziel gelooft natuurlijk.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  zondag 15 juli 2018 @ 10:47:08 #102
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_180484818
quote:
1s.gif Op donderdag 12 juli 2018 00:37 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Wij weten wat er na de dood gebeurd: de wereld gaat gewoon door. Weten wij voor onszelf wat er na de dood gebeurd? Ja noch nee, je kunt namelijk helemaal niet van een weten spreken. Het is betekenisloos om jezelf die vraag te stellen. Simpelweg omdat diegene opgehouden is te bestaan.

Tenzij je in een ziel gelooft natuurlijk.
De vraag: wat gebeurt er na mijn dood? Is even relevant als de vraag: waar kom ik vandaan?

Ja, we weten waar we vandaan komen. We komen uit onze moeders die bevrucht zijn door onze vaders, maar dat is geen bevredigend antwoord.

Het feit dat ik dit specifieke leven leidt, waar ik niet zelf voor gekozen heb (althans ik heb niet gekozen om een Nederlander van het mannelijke geslacht etc etc te zijn), is een mysterie op zichzelf.

Jouw antwoord is ongelofelijk simplistisch, niets is wat het lijkt. Als je naar de materie om je heen kijkt zou je niet denken dat de kwantumfysica de beste beschrijving is van de onderliggende realiteit van die materie, en toch is het zo. Het is contra-intuïtief dat een heel universum uit het niets ontstaat, toch is het zo. En zo kunnen we wel even doorgaan.

Wat jij hier zegt is echt van vwo-2 niveau. Ja, iedereen weet dat de wereld doorgaat na de dood van een persoon. Iedereen weet dat een persoon fysiek ophoudt te bestaan. Maar als dat genoeg was om antwoorden te krijgen op de levensvragen hadden we hier geen forum over filosofie en levensbeschouwing gehad.
pi_180485160
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2018 10:47 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

De vraag: wat gebeurt er na mijn dood? Is even relevant als de vraag: waar kom ik vandaan?

Ja, we weten waar we vandaan komen. We komen uit onze moeders die bevrucht zijn door onze vaders, maar dat is geen bevredigend antwoord.

Het feit dat ik dit specifieke leven leidt, waar ik niet zelf voor gekozen heb (althans ik heb niet gekozen om een Nederlander van het mannelijke geslacht etc etc te zijn), is een mysterie op zichzelf.

Jouw antwoord is ongelofelijk simplistisch, niets is wat het lijkt. Als je naar de materie om je heen kijkt zou je niet denken dat de kwantumfysica de beste beschrijving is van de onderliggende realiteit van die materie, en toch is het zo. Het is contra-intuïtief dat een heel universum uit het niets ontstaat, toch is het zo. En zo kunnen we wel even doorgaan.

Wat jij hier zegt is echt van vwo-2 niveau. Ja, iedereen weet dat de wereld doorgaat na de dood van een persoon. Iedereen weet dat een persoon fysiek ophoudt te bestaan. Maar als dat genoeg was om antwoorden te krijgen op de levensvragen hadden we hier geen forum over filosofie en levensbeschouwing gehad.
Soms zijn de simpelste 2 vwo antwoorden de beste.

Dus een beetje onzin praten over levensvragen puur om wat te kunnen zeggen is wel prima? :')
  zondag 15 juli 2018 @ 11:18:07 #104
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180485430
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2018 10:47 schreef Libertarisch het volgende:

Ja, we weten waar we vandaan komen. We komen uit onze moeders die bevrucht zijn door onze vaders, maar dat is geen bevredigend antwoord.
Dat jij dat antwoord niet bevredigend vindt (let wel: dat is subjectief) zegt natuurlijk helemaal niets over de correctheid of volledigheid van het antwoord.

Jij lijkt het aan te dragen als reden om er vanalles bij te verzinnen zodat je het antwoord wel bevredigend vindt.

quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2018 10:47 schreef Libertarisch het volgende:

Het is contra-intuïtief dat een heel universum uit het niets ontstaat, toch is het zo.
Nee hoor, dat weten we helemaal niet.

quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2018 10:47 schreef Libertarisch het volgende:

En zo kunnen we wel even doorgaan.
Dat sowieso. Of dat zinvol is, ik denk het niet.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180485974
quote:
1s.gif Op donderdag 12 juli 2018 00:37 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Wij weten wat er na de dood gebeurd: de wereld gaat gewoon door. Weten wij voor onszelf wat er na de dood gebeurd? Ja noch nee, je kunt namelijk helemaal niet van een weten spreken. Het is betekenisloos om jezelf die vraag te stellen. Simpelweg omdat diegene opgehouden is te bestaan.

Tenzij je in een ziel gelooft natuurlijk.
Wie zegt dat de wereld door draait na jouw dood? Het ervaren van individueel bestaan is immers ook een vorm van perceptie zoals het zou moeten zijn.

Een term als ziel is mijnsinziens een wat verouderde term. Moeilijk te handhaven binnen dit soort van discussies.

Het ervaren van zelfbewustzijn is een gevolg van elektromagnetische processen in het brein. (neuronen werkzaamheid) Elektromagnetische processen is een basisprincipe binnen de natuurkunde en alomtegenwoordig. Op dat gebied verschillen we niet van alle andere biologische levensvormen.

Openstaande vraag blijft of dit principe slechts een kwestie is van een toevallige samenloop van omstandigheden of dat er sprake is van doelgerichte evolutie.
  zondag 15 juli 2018 @ 12:08:41 #106
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180486372
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2018 11:51 schreef Elzies het volgende:

[..]

Openstaande vraag blijft of dit principe slechts een kwestie is van een toevallige samenloop van omstandigheden of dat er sprake is van doelgerichte evolutie.
Het is mij eerlijk gezegd altijd onduidelijk geweest waarom "toeval" en "doelgerichtheid" tegengestelden zouden zijn. Iets dat niet toevallig is is zeker niet per definitie doelgericht.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180486532
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2018 12:08 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het is mij eerlijk gezegd altijd onduidelijk geweest waarom "toeval" en "doelgerichtheid" tegengestelden zouden zijn. Iets dat niet toevallig is is zeker niet per definitie doelgericht.
Het hoeven zeker geen tegengestelden van elkaar te zijn. Het kunnen ook elkaars aanvullingen zijn.
  zondag 15 juli 2018 @ 12:16:41 #108
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180486561
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2018 12:15 schreef Elzies het volgende:

[..]

Het hoeven zeker geen tegengestelden van elkaar te zijn. Het kunnen ook elkaars aanvullingen zijn.
Waarom zou het dan of het 1 of het ander zijn?

De formulering die je daar kiest heb ik al ongelofelijk vaak gehoord, en lijkt te suggereren dat het het 1 of het ander moet zijn. Het lijkt mij dat het ook prima geen van beide kan zijn.

Simpel voorbeeld: het feit dat bakstenen naar beneden vallen en niet naar boven is noch toeval, noch doelgericht.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180486747
quote:
7s.gif Op zondag 15 juli 2018 12:16 schreef Molurus het volgende:

[..]

Waarom zou het dan of het 1 of het ander zijn?

De formulering die je daar kiest heb ik al ongelofelijk vaak gehoord, en lijkt te suggereren dat het het 1 of het ander moet zijn. Het lijkt mij dat het ook prima geen van beide kan zijn.

Simpel voorbeeld: het feit dat bakstenen naar beneden vallen en niet naar boven is noch toeval, noch doelgericht.
Bakstenen vallen naar beneden door de zwaartekracht. Net zoals elektromagnetische werkzaamheid neuronen werkzaamheid in je hersenen mogelijk maken waardoor we als gevolg hiervan (alsmede door de huidige structuur van onze hersenen) een reflecterend zelfbewustzijn kunnen ervaren.
  zondag 15 juli 2018 @ 12:26:47 #110
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180486787
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2018 12:24 schreef Elzies het volgende:

[..]

Bakstenen vallen naar beneden door de zwaartekracht. Net zoals elektromagnetische werkzaamheid neuronen werkzaamheid in je hersenen mogelijk maken waardoor we als gevolg hiervan (alsmede door de huidige structuur van onze hersenen) een reflecterend zelfbewustzijn kunnen ervaren.
Kortom, ik zou zeggen dat "toeval" en "doelgerichtheid" niets met elkaar te maken hebben. :) Waarom ze dan toch geregeld in 1 adem worden genoemd is mij een raadsel.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180486850
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2018 12:26 schreef Molurus het volgende:

[..]

Kortom, ik zou zeggen dat "toeval" en "doelgerichtheid" niets met elkaar te maken hebben. :) Waarom ze dan toch geregeld in 1 adem worden genoemd is mij een raadsel.
Omdat de discussies hierover vaak zwart wit worden gevoerd?
  zondag 15 juli 2018 @ 12:32:15 #112
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180486904
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2018 12:30 schreef Elzies het volgende:

[..]

Omdat de discussies hierover vaak zwart wit worden gevoerd?
Zelfs als we die discussie "grijs" zouden voeren is het mij niet duidelijk waarom die twee zo vaak in 1 adem worden genoemd.

Het argument lijkt te zijn (maar goed, dit is voor mij gissen aangezien ik die twee nooit met elkaar in verband breng) is dat niet-toevalligheid doelgerichtheid zou impliceren. Als dat het argument is dat men daarmee wil maken dan kan ik dat eigenlijk alleen klinkklare nonsens noemen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zondag 15 juli 2018 @ 21:28:33 #113
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_180501000
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2018 12:30 schreef Elzies het volgende:

[..]

Omdat de discussies hierover vaak zwart wit worden gevoerd?
'Doelgericht' impliceert dat het resultaat met voorbedachte rade is gecreëerd. En dat is determinisme niet (wat jij dus bedoelt). Evolutie is (hoogstwaarschijnlijk) deterministisch, maar doelgericht is het zeker niet.
  zondag 15 juli 2018 @ 21:32:04 #114
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_180501080
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2018 11:51 schreef Elzies het volgende:

[..]

Wie zegt dat de wereld door draait na jouw dood? Het ervaren van individueel bestaan is immers ook een vorm van perceptie zoals het zou moeten zijn.

Een term als ziel is mijnsinziens een wat verouderde term. Moeilijk te handhaven binnen dit soort van discussies.

Het ervaren van zelfbewustzijn is een gevolg van elektromagnetische processen in het brein. (neuronen werkzaamheid) Elektromagnetische processen is een basisprincipe binnen de natuurkunde en alomtegenwoordig. Op dat gebied verschillen we niet van alle andere biologische levensvormen.

Openstaande vraag blijft of dit principe slechts een kwestie is van een toevallige samenloop van omstandigheden of dat er sprake is van doelgerichte evolutie.
Ik vind het maar een zeer simplistische blik om om bewustzijn te reduceren tot elektromagnetische processen. Wat mij betreft een beetje doorgeslagen beta-trend (als in: de trend dat exacte wetenschappen veel autoriteit hebben tegenwoordig). Aanrader (hoofdstuk van Bert Keizer):

https://www.bol.com/nl/p/hoezo-vrije-wil/1001004010296262/

:)

[ Bericht 1% gewijzigd door Gary_Oak op 15-07-2018 21:48:45 ]
  zondag 15 juli 2018 @ 21:56:37 #115
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_180501617
En om op mijn eerste post in dit topic terug te komen: ik vind dit soort vragen nog steeds onzinnig. Alleen ben ik nu bij nader inzien van mening dat 'een goed mens' immers relatief is. Maar los daarvan vind ik het nog steeds belangrijker om je op dit leven te richten dan op een volgende. Sterker nog, dit moment is het belangrijkste moment, niet het volgende. Leef in het nu. Het is een beetje intellectuele masturbatie om dit soort (metafysische) vragen te stellen. Existentiële vragen hebben wat dat betreft naar mijn mening meer waarde. Of zoals Camus schreef:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_180504716
quote:
99s.gif Op zondag 15 juli 2018 21:32 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Ik vind het maar een zeer simplistische blik om om bewustzijn te reduceren tot elektromagnetische processen. Wat mij betreft een beetje doorgeslagen beta-trend (als in: de trend dat exacte wetenschappen veel autoriteit hebben tegenwoordig). Aanrader (hoofdstuk van Bert Keizer):

https://www.bol.com/nl/p/hoezo-vrije-wil/1001004010296262/

:)
Voor een contemporaine uiteenzetting van die visie lees Peter Hacker en zijn boek Philosophical Foundations of Neuroscience. :)
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  maandag 16 juli 2018 @ 00:40:55 #117
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_180504738
quote:
1s.gif Op maandag 16 juli 2018 00:38 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Voor een contemporaine uiteenzetting van die visie lees Peter Hacker en zijn boek Philosophical Foundations of Neuroscience. :)
Volgens mij heb ik die titel al eens langs zien komen ergens. :) Is het een beetje toegankelijk?
pi_180504742
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2018 11:51 schreef Elzies het volgende:

[..]

Het ervaren van zelfbewustzijn is een gevolg van elektromagnetische processen in het brein. (neuronen werkzaamheid) Elektromagnetische processen is een basisprincipe binnen de natuurkunde en alomtegenwoordig. Op dat gebied verschillen we niet van alle andere biologische levensvormen.

Is dit niet gewoon brein-lichaam dualisme? Waarom nemen we de wereld niet gewoon direct waar? Er huist geen bewustzijn in ons brein. Het ervaren is een in-der-Welt-sein om in termen van Heidegger te spreken.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_180504795
quote:
14s.gif Op maandag 16 juli 2018 00:40 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Volgens mij heb ik die titel al eens langs zien komen ergens. :) Is het een beetje toegankelijk?
Ik vind hem zeer toegankelijk. Het vergt weinig voorkennis. Toch is het geen gemakkelijk boek, maar ik denk dat je, zolang je een beetje oefent, zijn Wittgensteiniaanse conceptuele analyse met een beetje moeite wel kan leren. Het is een beetje als een spel dat je gaandeweg onder de knie kan krijgen. Bert Keizer gebruikt dezelfde conceptuele analyses als Hacker, alleen is Hacker dan de academische variant. Het is iig niet van het niveau Hegel ofzo met lastig jargon en dat soort dingen.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  maandag 16 juli 2018 @ 00:53:22 #120
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_180504855
quote:
1s.gif Op maandag 16 juli 2018 00:47 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Ik vind hem zeer toegankelijk. Het vergt weinig voorkennis. Toch is het geen gemakkelijk boek, maar ik denk dat je, zolang je een beetje oefent, zijn Wittgensteiniaanse conceptuele analyse met een beetje moeite wel kan leren. Het is een beetje als een spel dat je gaandeweg onder de knie kan krijgen. Bert Keizer gebruikt dezelfde conceptuele analyses als Hacker, alleen is Hacker dan de academische variant. Het is iig niet van het niveau Hegel ofzo met lastig jargon en dat soort dingen.
Oh, gaaf! Ik vond de visie van Keizer zeer verfrissend, werd namelijk doodmoe van het kille reductionisme in dit soort discussies. Ben benieuwd hoe Hacker deze visie uiteenzet. :) Wat bedoel je met "academische variant"? Als in: gericht op de academische filosofen voor wie het boek bedoeld is?
pi_180504966
quote:
14s.gif Op maandag 16 juli 2018 00:53 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Oh, gaaf! Ik vond de visie van Keizer zeer verfrissend, werd namelijk doodmoe van het kille reductionisme in dit soort discussies. Ben benieuwd hoe Hacker deze visie uiteenzet. :) Wat bedoel je met "academische variant"? Als in: gericht op de academische filosofen voor wie het boek bedoeld is?
Jep, het is niet voor het brede publiek geschreven. Kijk anders even op Amazon.com. Daar kun je er digitaal in kijken.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  maandag 16 juli 2018 @ 01:11:06 #122
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_180504985
quote:
1s.gif Op maandag 16 juli 2018 01:07 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Jep, het is niet voor het brede publiek geschreven. Kijk anders even op Amazon.com. Daar kun je er digitaal in kijken.
Ok, thanks! Goed om rekening mee te houden, aangezien ik niet afgestudeerd ben als filosoof.
pi_180508958
quote:
1s.gif Op maandag 16 juli 2018 00:41 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Is dit niet gewoon brein-lichaam dualisme? Waarom nemen we de wereld niet gewoon direct waar? Er huist geen bewustzijn in ons brein. Het ervaren is een in-der-Welt-sein om in termen van Heidegger te spreken.
Het is inderdaad onzin om het brein van lichaam te onderscheiden. Zonder hand heb je geen "hand-bewustzijn". Lichaam bepaalt net zo goed de mate van bewustzijn en perspectief van een organisme. Met elke deel(tje) van het lichaam dat je erbij krijgt (zelfs als het mechanisch is) of verliest, verandert het bewustzijn. Mocht er een vorm (een klein deel) van bewustzijn onafhankelijk kunnen bestaan zonder het lichaam (en brein, if you will), dan is er mogelijk een soort van "afterlife". Zoals zicht kan bestaan zonder handen.
pi_180549851
In de wereld van het hiernamaals zie je onvoorstelbaar mooie landschappen, berglandschappen, prachtige weides, bloemen en kleuren en ongelooflijke mooie muziek die we hier niet kennen.
En de entiteiten daar zijn ongelooflijk mooi van uitstraling, de een nog mooier dan de ander met hun ongeëvenaarde schoonheid die in deze wereld niet bestaat. Hun oogverblindende schoonheid straalt als een helder licht. En ik weet het, want ik heb er één mogen zien. En dat durf ik luid op te zeggen, want het is ook zo als ik op mijn eigen bewustzijn mag vertrouwen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Begripvol op 18-07-2018 02:03:51 ]
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_180556133
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 01:40 schreef Begripvol het volgende:
In de wereld van het hiernamaals zie je onvoorstelbaar mooie landschappen, berglandschappen, prachtige weides, bloemen en kleuren en ongelooflijke mooie muziek die we hier niet kennen.
En de entiteiten daar zijn ongelooflijk mooi van uitstraling, de een nog mooier dan de ander met hun ongeëvenaarde schoonheid die in deze wereld niet bestaat. Hun oogverblindende schoonheid straalt als een helder licht. En ik weet het, want ik heb er één mogen zien. En dat durf ik luid op te zeggen, want het is ook zo als ik op mijn eigen bewustzijn mag vertrouwen.
Ziet er heel mooi uit allemaal maar het is de wereld van de verbeelding want het bestaat alleen maar als plaatje in je hoofd.
pi_180559202
Was deze al voorbijgekomen?


Met name het onderzoek van Ian Stevenson naar reïncarnatie verhalen van kinderen , voortgezet door Jim Tucker, is intrigerend.
-
pi_180562690
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 15:15 schreef Haushofer het volgende:

Met name het onderzoek van Ian Stevenson naar reïncarnatie verhalen van kinderen , voortgezet door Jim Tucker, is intrigerend.

Kun je uitleggen waarom het precies intrigerend is? :)
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_180566538
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 15:15 schreef Haushofer het volgende:
Was deze al voorbijgekomen?


Met name het onderzoek van Ian Stevenson naar reïncarnatie verhalen van kinderen , voortgezet door Jim Tucker, is intrigerend.
Mooie video.

Centrale vraag: hoe kan een brein (73% water) onze realiteit hallucineren?

Antwoord: alles is bewustzijn, materie is secundair.
pi_180566924
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 20:11 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Mooie video.

Centrale vraag: hoe kan een brein (73% water) onze realiteit hallucineren?

Antwoord: alles is bewustzijn, materie is secundair.
:')
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_180567348
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 20:24 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

:')
Heb je er nog inhoudelijk wat tegenin te brengen?
pi_180568076
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 20:41 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Heb je er nog inhoudelijk wat tegenin te brengen?
Jawel hoor. Ik pas je post even aan,

quote:
Mooie video.

Centrale vraag: hoe kan een brein (73% water) onze realiteit hallucineren?

Antwoord: dat weten we gewoon nog niet.



[ Bericht 0% gewijzigd door Discombobulate op 18-07-2018 21:38:18 ]
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_180568441
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:13 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Jawel hoor. Ik pas je post even aan

[..]

Klopt, we weten het nog (waarschijnlijk nooit) niet. De kans dat er meer is dan alleen toevallige materie uit het niets is wel heel groot.
pi_180568465
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:30 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Klopt, we weten het nog (waarschijnlijk nooit) niet. De kans dat er meer is dan alleen toevallige materie uit het niets is wel heel groot.
Waar baseer je dat op?
pi_180568567
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:31 schreef Mr.Maul het volgende:

[..]

Waar baseer je dat op?
Ik baseer het op mijn kennis en directe ervaring. Ik geloof gewoon niet dat ik een klomp bewuste sterrenstof ben dat uit het niets ontstaan is om geen enkele reden en dat er na het sterven van dit lichaam geen bestaan meer is.

Als ik zou alle argumenten zou moeten omschrijven om die uitspraak te ondersteunen zijn we nog wel even bezig.
pi_180568663
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:36 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ik baseer het op mijn kennis en directe ervaring. Ik geloof gewoon niet dat ik een klomp bewuste sterrenstof ben dat uit het niets ontstaan is om geen enkele reden en dat er na het sterven van dit lichaam geen bestaan meer is.

Als ik zou alle argumenten zou moeten omschrijven om die uitspraak te ondersteunen zijn we nog wel even bezig.
Leuk allemaal, maar het is wel los zand, nietwaar?
pi_180568818
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:40 schreef Mr.Maul het volgende:

[..]

Leuk allemaal, maar het is wel los zand, nietwaar?
Waarom vind je het los zand?
pi_180568996
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:46 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Waarom vind je het los zand?
Omdat het vooral dit is: ik kan niet accepteren dat we het niet weten of dat het zo is dus vul ik het zelf maar in.
pi_180569089
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:54 schreef Mr.Maul het volgende:

[..]

Omdat het vooral dit is: ik kan niet accepteren dat we het niet weten of dat het zo is dus vul ik het zelf maar in.
Dus volgens jou is het nou eenmaal een feit dat er geen leven na de dood is?

Wat betreft ''dus vul ik het zelf maar in": ik ben niet de eerste die opmerkt dat er misschien meer is tussen hemel en aarde dan wat we kunnen zien of begrijpen.
pi_180569173
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:58 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Dus volgens jou is het nou eenmaal een feit dat er geen leven na de dood is?

Wat betreft ''dus vul ik het zelf maar in": ik ben niet de eerste die opmerkt dat er misschien meer is tussen hemel en aarde dan wat we kunnen zien of begrijpen.
Feit is niet het goede woord denk ik. Echter, er zijn geen aanwijzingen dat er wél leven na de dood is. Je hersenen maken, voor zover ik begrijp, wie je bent. Als je hersenen niet meer functioneren ben je dood. Waarom zou ik dan aannemen dat er leven na de dood is? Ik zie daar geen aanleiding toe.
pi_180569512
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:01 schreef Mr.Maul het volgende:

[..]

Echter, er zijn geen aanwijzingen dat er wél leven na de dood is.
Deze uitspraak is feitelijk onjuist. Er zijn wel aanwijzingen voor een leven na de dood, in het bijzonder bijna-dood ervaringen en herinneringen van kinderen aan een vorig leven. Of je deze aanwijzingen overtuigend vindt is aan jou, maar aanwijzingen zijn er wel degelijk.

quote:
1s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:01 schreef Mr.Maul het volgende:

Je hersenen maken, voor zover ik begrijp, wie je bent.
Een menselijk brein creëert een menselijke geest zoals een hondenbrein een hondengeest creëert, daar is niks verrassends aan. Wat wel verrassend is is dat een fysiek brein iets non-fysieks zou kunnen produceren. Als het brein een ontvanger is van bewustzijn in plaats van een producent dan is er nog steeds een kans op een leven na de dood.

quote:
1s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:01 schreef Mr.Maul het volgende:

Waarom zou ik dan aannemen dat er leven na de dood is? Ik zie daar geen aanleiding toe.
Waarom zou ik moeten aannemen dat ik besta of dat jij bestaat? Het feit dat wij bestaan en met elkaar communiceren is onbegrijpelijk, er is geen reden voor, en toch is het zo.
pi_180569804
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:13 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Deze uitspraak is feitelijk onjuist. Er zijn wel aanwijzingen voor een leven na de dood, in het bijzonder bijna-dood ervaringen en herinneringen van kinderen aan een vorig leven. Of je deze aanwijzingen overtuigend vindt is aan jou, maar aanwijzingen zijn er wel degelijk.

[..]

Een menselijk brein creëert een menselijke geest zoals een hondenbrein een hondengeest creëert, daar is niks verrassends aan. Wat wel verrassend is is dat een fysiek brein iets non-fysieks zou kunnen produceren. Als het brein een ontvanger is van bewustzijn in plaats van een producent dan is er nog steeds een kans op een leven na de dood.

[..]

Waarom zou ik moeten aannemen dat ik besta of dat jij bestaat? Het feit dat wij bestaan en met elkaar communiceren is onbegrijpelijk, er is geen reden voor, en toch is het zo.
Die eerste claim van jou had mij al genoeg redenen moeten geven om te stoppen met lezen.
pi_180577340
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 20:11 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Mooie video.

Centrale vraag: hoe kan een brein (73% water) onze realiteit hallucineren?

Antwoord: alles is bewustzijn, materie is secundair.
Nog een centrale vraag: hoe kan een computer ( X % Silicium) quantiljoenen berekeningen per seconde uitvoeren?

Antwoord: alles is een computersimulatie, materie is secundair.

Om maar aan te geven dat je redenatie nergens op slaat.

Ik stel voor dat we dit topic niet weer laten verzanden in een "alles is bewustzijn"-monoloog, en dat als je hier behoefte aan hebt, je je eigen topic hierover opent. :)
-
pi_180577574
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 17:38 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Kun je uitleggen waarom het precies intrigerend is? :)
Oh, ik heb van kinds af aan al een fascinatie voor het paranormale. Vanwege eigen ervaringen, maar nu ook omdat het fundamentele vraagstukken in de wetenschapsfilosofie aanstipt zoals het demarcatievraagstuk.

Ik vind de gevallen die Stevenson en later Tucker hebben gedocumenteerd, erg interessant. De vraag is natuurlijk of het hier om een brainfart gaat (een soort meme) en dus volledig verklaard kan worden als hersenspinsels, of dat het iets anders aangeeft. Wat dat precies zou moeten zijn weet ik ook niet. Vanuit het "materialistische paradigma" is het natuurlijk het meest waarschijnlijke dat het hier inderdaad om hersenspinsels gaat, maar persoonlijk sta ik er best voor open dat de gevallen die hier genoemd worden een hint zijn dat we het bewustzijn niet volledig materialistisch zullen kunnen doorgronden. Het punt is natuurlijk dat we deze conclusie vanuit een materialistisch oogpunt niet kunnen trekken. Vanuit dat oogpunt kunnen we vrijwel alle van dit soort anomalieën wegredeneren als bedrog, onbewuste invloeden, interpretatieslagen van tussenkomende vertalers of noem maar op, omdat dit soort verklaringen domweg altijd waarschijnlijker kunnen zijn dan een verklaring die "voorbij het materialistische paradigma gaat". En dat gebeurt ook door critici in bijvoorbeeld het bekende geval van James Leininger (zie het artikel "THE CASE OF JAMES LEININGER: AN AMERICAN CASE OFTHE REINCARNATION TYPE" van Tucker).

Je kunt het enigszins vergelijken met de "is de theorie onvolledig of de waarneming"-gevallen uit de natuurkunde, bijvoorbeeld met betrekking tot zwaartekracht. Soms wijzen anomalieën in de richting dat onze waarneming onvolledig is en ontdekken we een nieuwe planeet, en soms blijkt dat ons begrip van zwaartekracht op de schop moest (en daarmee een groot deel van de natuurkunde) zoals bewerkstelligd door Einstein.

Dus wat deze "reïncarnatiegevallen" ook zeggen, het werpt interessante vragen op over de manier waarop we überhaupt wetenschap bedrijven. En als deze gevallen een "natuurlijke" verklaring hebben, dan blijft het een interessant fenomeen vanuit psychologisch oogpunt. Om eerlijk te zijn weet ik zelf niet zo goed wat ik van deze "reïncarnatiegevallen" moet denken.
-
pi_180582364
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 09:58 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nog een centrale vraag: hoe kan een computer ( X % Silicium) quantiljoenen berekeningen per seconde uitvoeren?

Antwoord: alles is een computersimulatie, materie is secundair.

Om maar aan te geven dat je redenatie nergens op slaat.

Ik stel voor dat we dit topic niet weer laten verzanden in een "alles is bewustzijn"-monoloog, en dat als je hier behoefte aan hebt, je je eigen topic hierover opent. :)
Ik zal het kort houden:

hoe kan een fysiek systeem iets non-fysieks produceren? Een brein is niets dan waterige materie, als een brein een geest kan produceren dan is er geen enkele reden om aan te nemen dat andere fysieke systemen geen geest kunnen produceren. En aangezien bewustzijn niet extern waarneembaar is zou vanuit materialistisch perspectief een ster ook een geest kunnen hebben.

Het maakt niet uit welke vergelijking je trekt, elke emergente eigenschap die je kent gaat van fysiek naar fysiek. Fysiek naar non-fysiek kennen we niet want non-fysiek is onzichtbaar: dan komen we in het territorium van elfjes, demonen, goden...

En aangezien dit topic gaat over een leven na de dood kan in elk geval dit gezegd worden: een bewustzijn kan in principe bestaan zonder een brein.
pi_180584270
Een computerchip is vooral silicium, net als zand. Met jouw redenatie kan ik dus ook windows 10 op een zandkasteel draaien.

Je argumenten zijn dus, als vanouds, lek als een mand.
-
pi_180593322
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 15:25 schreef Haushofer het volgende:
Een computerchip is vooral silicium, net als zand. Met jouw redenatie kan ik dus ook windows 10 op een zandkasteel draaien.

Je argumenten zijn dus, als vanouds, lek als een mand.
De software-hardware vergelijking klopt niet, heb ik al duizend keer gezegd. Software is gewoon extern waarneembaar, het is totaal wat anders dan iets non-fysieks als een geest.

Iedereen kan verifiëren dat windows 10 een bestaand materieel fenomeen is, maar heeft bijvoorbeeld een hagedis bewustzijn? Niemand die het objectief kan bewijzen, want bewustzijn is onzichtbaar, non-fysiek, niet-tastbaar, subjectief....

Laatste keer dan: het mysterie is de emergentie van non-fysiek uit fysiek (waterige materie; brein). Als je niet ziet waarom het onbegrijpelijk is dat een brein jouw realiteit kan produceren, jouw geest kan produceren, dan heb je het niet begrepen. Er is helemaal niks logisch aan het idee dat een geest uit een brein komt, het is even mysterieus als de geest uit de lamp van Aladdin.

[ Bericht 0% gewijzigd door Libertarisch op 20-07-2018 00:42:46 ]
  donderdag 19 juli 2018 @ 20:44:31 #147
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_180593451
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 20:39 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

De software-hardware vergelijking klopt niet, heb ik al duizend keer gezegd. Software is gewoon extern waarneembaar, het is totaal want anders dan iets non-fysieks als een geest.

Iedereen kan verifiëren dat windows 10 een bestaand materieel fenomeen is, maar heeft bijvoorbeeld een hagedis bewustzijn? Niemand die het objectief kan bewijzen, want bewustzijn is onzichtbaar, non-fysiek, niet-tastbaar, subjectief....

Laatste keer dan: het mysterie is de emergentie van non-fysiek uit fysiek (waterige materie; brein). Als je niet ziet waarom het onbegrijpelijk is dat een brein jouw realiteit kan produceren, jouw geest kan produceren, dan heb je het niet begrepen. Er is helemaal niks logisch aan het idee dat een geest uit een brein komt, het is even mysterieus als de geest uit de lamp van Aladdin.
Leuk om te lezen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Philosophical_zombie
pi_180595175
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 20:39 schreef Libertarisch het volgende:

Laatste keer dan: het mysterie is de emergentie van non-fysiek uit fysiek (waterige materie; brein). Als je niet ziet waarom het onbegrijpelijk is dat een brein jouw realiteit kan produceren, jouw geest kan produceren, dan heb je het niet begrepen. Er is helemaal niks logisch aan het idee dat een geest uit een brein komt, het is even mysterieus als de geest uit de lamp van Aladdin.

Tenzij jij natuurlijk de plank mis slaat. Lees eens dit artikel van Peter Hacker over Nagel's 'What it's like to be a bat'-argument. http://info.sjc.ox.ac.uk/scr/hacker/docs/To%20be%20a%20bat.pdf
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_180628214
quote:
99s.gif Op zondag 15 juli 2018 21:28 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

'Doelgericht' impliceert dat het resultaat met voorbedachte rade is gecreëerd. En dat is determinisme niet (wat jij dus bedoelt). Evolutie is (hoogstwaarschijnlijk) deterministisch, maar doelgericht is het zeker niet.
Die mening deel ik niet omdat je doelgerichte werkzaamheid overal tot in de kleinste details binnen de natuur terugvind. Ook zijn de verhoudingen waarop de fundamentele natuurkrachten op elkaar zijn afgestemd zo nauwkeurig dat zelfs een minieme wijziging ervan dit bestaan onmogelijk zou maken.

Jammer dat binnen dit soort discussies men als vervanging hiervan vaak met een door de mens bedacht godsbeeld komt waardoor zo'n discussie al snel vervalt in een ja-nietus.

Om terug te komen op een andere reactie. We weten inmiddels dat bewustzijn nergens geproduceerd wordt in de hersenen. Het is geen klier of hormoon met een bepaalde afgifte waarvan we kunnen zeggen, daar zetelt en verspreid zich bewustzijn.

We weten wel dat bewustzijn en elektromagnetische werkzaamheid die onze neuronen afvuren in ons brein wel met elkaar kunnen worden verenigd. Er is een overduidelijke interactie tussen beide.

Leuk jouw verwijzing naar Bert Keizer. Ik hem hem van dichtbij nog als afdelingsarts meegemaakt. Fijne vent.
  zaterdag 21 juli 2018 @ 13:01:46 #150
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_180628510
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 12:40 schreef Elzies het volgende:

[..]

Die mening deel ik niet omdat je doelgerichte werkzaamheid overal tot in de kleinste details binnen de natuur terugvind. Ook zijn de verhoudingen waarop de fundamentele natuurkrachten op elkaar zijn afgestemd zo nauwkeurig dat zelfs een minieme wijziging ervan dit bestaan onmogelijk zou maken.

Jammer dat binnen dit soort discussies men als vervanging hiervan vaak met een door de mens bedacht godsbeeld komt waardoor zo'n discussie al snel vervalt in een ja-nietus.

Om terug te komen op een andere reactie. We weten inmiddels dat bewustzijn nergens geproduceerd wordt in de hersenen. Het is geen klier of hormoon met een bepaalde afgifte waarvan we kunnen zeggen, daar zetelt en verspreid zich bewustzijn.

We weten wel dat bewustzijn en elektromagnetische werkzaamheid die onze neuronen afvuren in ons brein wel met elkaar kunnen worden verenigd. Er is een overduidelijke interactie tussen beide.

Leuk jouw verwijzing naar Bert Keizer. Ik hem hem van dichtbij nog als afdelingsarts meegemaakt. Fijne vent.
Je eerste statement opent al weer een discussie over de vrije wil, weet niet ik nóg verder wil afdwalen. :P Evolutie heeft geen doel, dat is een veelvoorkomende misverstand. Organismen zijn nooit bewust bezig geweest met zo perfect mogelijk in het ecosysteem passen. Dat het (waarschijnlijk gedetermineerde) mechanisme van survival of the fittest leidt tot schijnbare doelmatigheid van gericht evolueren, is iets anders.
pi_180628760
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 13:01 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Je eerste statement opent al weer een discussie over de vrije wil, weet niet ik nóg verder wil afdwalen. :P Evolutie heeft geen doel, dat is een veelvoorkomende misverstand. Organismen zijn nooit bewust bezig geweest met zo perfect mogelijk in het ecosysteem passen. Dat het (waarschijnlijk gedetermineerde) mechanisme van survival of the fittest leidt tot schijnbare doelmatigheid van gericht evolueren, is iets anders.
Je vergelijkt de term bewustzijn met ons eigen menselijke zelfbewustzijn wat slechts een bepaalde afsplitsing is. Want het bewustzijn van een olifant is immers anders te noemen dan het bewustzijn wat jij en ik delen. Er bestaat geen eenduidige definitie van bewustzijn. Wat we wel weten is dat elektromagnetische werkzaamheid een essentieel onderdeel is wat onze hersenen in deze vorm neuronen laat afschieten en daarmee persoonlijk zelfbewustzijn kan genereren.

Overigens lees ik geen enkele onderbouwing waarom evolutie geen doel zou hebben. Dat is toch niets meer of minder dan een individuele geloofsopvatting? Als evolutie geen doel zou hebben waarom zien we dan in de praktijk op elkaar afgestemde doelen? De natuur laat onlosmakelijk zien dat het een het andere aanvult.
  zaterdag 21 juli 2018 @ 13:38:41 #152
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_180629175
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 13:15 schreef Elzies het volgende:

[..]

Je vergelijkt de term bewustzijn met ons eigen menselijke zelfbewustzijn wat slechts een bepaalde afsplitsing is. Want het bewustzijn van een olifant is immers anders te noemen dan het bewustzijn wat jij en ik delen. Er bestaat geen eenduidige definitie van bewustzijn. Wat we wel weten is dat elektromagnetische werkzaamheid een essentieel onderdeel is wat onze hersenen in deze vorm neuronen laat afschieten en daarmee persoonlijk zelfbewustzijn kan genereren.

Overigens lees ik geen enkele onderbouwing waarom evolutie geen doel zou hebben. Dat is toch niets meer of minder dan een individuele geloofsopvatting? Als evolutie geen doel zou hebben waarom zien we dan in de praktijk op elkaar afgestemde doelen? De natuur laat onlosmakelijk zien dat het een het andere aanvult.
Wacht even, ik had het in een post hiervoor beperkt over bewustzijn. Ik vond de reductionistische invalshoek veel te simplistisch en refereerde daarmee naar een kritiek van Bert Keizer.

Ik denk dat ik meer zit op het semantische deel van de discussie. 'Doel' impliceert een bewuste, voorbedachte intentie om een bepaald resultaat (in dit geval in de evolutie) te bereiken. Dat alles nu op elkaar afgestemd schijnt te zijn, komt door millennia aan trial and error.
pi_180635830
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 12:40 schreef Elzies het volgende:
Ook zijn de verhoudingen waarop de fundamentele natuurkrachten op elkaar zijn afgestemd zo nauwkeurig dat zelfs een minieme wijziging ervan dit bestaan onmogelijk zou maken.
Dit is een typisch creationistenargument. In het verleden bleek vaak dat het niet de natuur is die is gefinetuned, maar onze theoretische beschrijving ervan. Zie b.v. Einsteins originele motivatie om de kosmologische constante in te voeren. Daarbij wordt die finetuning nogal es schromelijk overdreven. Zie b.v.

https://arxiv.org/abs/hep-ph/0604027
-
  zaterdag 21 juli 2018 @ 20:00:47 #154
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_180636471
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 19:25 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dit is een typisch creationistenargument. In het verleden bleek vaak dat het niet de natuur is die is gefinetuned, maar onze theoretische beschrijving ervan. Zie b.v. Einsteins originele motivatie om de kosmologische constante in te voeren. Daarbij wordt die finetuning nogal es schromelijk overdreven. Zie b.v.

https://arxiv.org/abs/hep-ph/0604027
Ik wilde Elzies niet meteen beschuldigen van creationistische denkbeelden, maar dat argument komt inderdaad uit die hoek.
pi_180638605
quote:
99s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 20:00 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Ik wilde Elzies niet meteen beschuldigen van creationistische denkbeelden, maar dat argument komt inderdaad uit die hoek.
Ik zag vanavond op history channel nog soortgelijke teleologische argumentatie dat de maan een holle alienbasis is. Hoe verklaar je anders dat de zon en maan exact even groot aan de hemel lijken? toeval?
-
  zaterdag 21 juli 2018 @ 22:06:01 #156
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_180639055
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 21:42 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik zag vanavond op history channel nog soortgelijke teleologische argumentatie dat de maan een holle alienbasis is. Hoe verklaar je anders dat de zon en maan exact even groot aan de hemel lijken? toeval?
Is dit een retorische vraag? :@

Hier ga ik overigens wel van stuk. _O-

pi_180642709
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 21:42 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik zag vanavond op history channel nog soortgelijke teleologische argumentatie dat de maan een holle alienbasis is. Hoe verklaar je anders dat de zon en maan exact even groot aan de hemel lijken? toeval?
Ja, toeval. In feite verwijdert de maan zich van de aarde. Dat is al een proces sinds het ontstaan van de maan, dus de schijnbare diameter zal steeds kleiner worden. We zitten gelukkig net in de periode dat zon en maan schijnbaar even groot zijn, daarom hebben we nu prachtige zonsverduiseringen, dat zal over een miljoen jaar niet meer zo zijn.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_180647478
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 00:20 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Ja, toeval. In feite verwijdert de maan zich van de aarde. Dat is al een proces sinds het ontstaan van de maan, dus de schijnbare diameter zal steeds kleiner worden. We zitten gelukkig net in de periode dat zon en maan schijnbaar even groot zijn, daarom hebben we nu prachtige zonsverduiseringen, dat zal over een miljoen jaar niet meer zo zijn.
Klopt, en daar werd met geen woord over gerept. :P

Dat zie je trouwens ook met Elzies vermeende finetuning: dat wordt soms ook overdreven. Zie bv https://arxiv.org/abs/hep-ph/0604027

[ Bericht 0% gewijzigd door Haushofer op 22-07-2018 10:28:04 ]
-
pi_180647500
quote:
11s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 22:06 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Is dit een retorische vraag? :@

Hier ga ik overigens wel van stuk. _O-

Ja sorry, was retorisch idd.
-
  zondag 22 juli 2018 @ 11:31:42 #160
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_180648844
quote:
1s.gif Op zondag 22 juli 2018 10:05 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja sorry, was retorisch idd.
:)
pi_180692019
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 13:15 schreef Elzies het volgende:
Overigens lees ik geen enkele onderbouwing waarom evolutie geen doel zou hebben. Dat is toch niets meer of minder dan een individuele geloofsopvatting? Als evolutie geen doel zou hebben waarom zien we dan in de praktijk op elkaar afgestemde doelen? De natuur laat onlosmakelijk zien dat het een het andere aanvult.
Evolutie heeft geen doel in de zin dat het niet bewust of doelgericht werkt richting een bepaald gewenst (eind)resultaat. Een organisme is bijvoorbeeld ook nooit "uit-geëvolueerd". Willekeurige mutaties in de dna en het genenpakket over de loop van miljoenen jaren hebben geleid tot de "balans en harmonie" in de natuur die we vandaag de dag zien. Er zijn meer dieren uitgestorven dan dat er nu op onze planeet leven. Evolutie heeft niet de tijd gehad om deze dieren de juiste mutaties te geven of heeft ze mutaties gegeven die niet voldoende effectief bleken. Dit proces is echter willekeurig (natural en sexual selection heeft weliswaar invloed). De dieren die we vandaag de dag zien zijn de dieren die toevallig de mutaties hebben gekregen die effectief zijn gebleken in hun niche en deze hebben geleid tot betere kansen voor overleving en voortplanting dan bij hun soortgenoten (die zijn uitgestorven). De natuur kan dus de impressie wekken dat het zichzelf aanvult zoals hoe je dat vertelt, maar hier lag geen doel of een intentie aan vooraf. De rol van een honingbij is indrukwekkend en bijzonder, maar het is "toeval" dat de bij deze rol in de natuur heeft weten te vervullen door evolutionaire processen. Al weet ik ook niet of toeval het juiste woord is.
  Grootste filosoof 2022 donderdag 26 juli 2018 @ 23:41:09 #162
442397 UitStraling
pi_180756848
Hoiii oma,
Jongen toch wat doe jij hier nu?
Ja er is wat verkeerd gegaan oma,
Altijd gezegd dat je voor galg en rad zou opgroeien,
Misschien had je wel gelijk,
Wat zal je moeder een verdriet hebben zeg,
Daar wil ik liever niet aan denken nu oma,
Kom maar hier lieve jongen, dan wachten we samen op je moeder.

Hoorde ik vorige week op de begrafenis van een jonge man.
pi_180763646
quote:
99s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 20:00 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Ik wilde Elzies niet meteen beschuldigen van creationistische denkbeelden, maar dat argument komt inderdaad uit die hoek.
Tuurlijk, we gaan weer op de creationistische toer en we halen er gelijk maar een zelfbedacht godsbeeld bij waarvan ik al in tig reacties heb aangegeven hier niet in te geloven. Het blijft steeds dezelfde deterministische langspeelplaat bij gebrek aan beter.

Nogmaals, ik lees nergens een steekhoudend argument wat bewijst dat evolutie geen doel kent.

Ik lees nergens een steekhoudend argument dat complexe evolutie slechts gebaseerd is op een toevallige samenloop van omstandigheden.

Het is een individuele geloofsopvatting, net zoals de creationist een individuele geloofsopvatting kent.

Kortom, het is wetenschappelijk niet onderbouwd.

Finetuning is wetenschappelijk verifieerbaar. De afstemming is zo accuraat precies dat slechts een minieme wijziging dit bestaan onmogelijk zou maken. Voor die bevestiging hoeven we er echt geen godsbeeld bij te halen om het vervolgens krampachtig te willen ontkennen.

Deterministen halen telkens bij gebrek aan inhoud godsbeelden erbij die ze vervolgens aan de ander toedichten. Het is zo simplistisch en doorzichtig. Tja, op dat gebied is hier nog steeds niks veranderd. :)

Tot over een paar weken. :W
pi_180764357
Je gaat inhoudelijk niet in op mijn post, maar herhaalt domweg je post. Bovendien merk ik slechts op dat jouw manier van drogredeneren ook vaak voorkomt bij creationisten. Daarmee bestempel ik je natuurlijk niet als één.

Ik erken finetuning volledig, maar niet op jouw manier; zie mijn post.

Nou ja, het verleden heeft geleerd dat dit geen zinvol gesprek gaat opleveren en je gebruokelijke geblaat over determinisme laat me je daarom maar een fijne vakantie (of wat je ook gaat doen) toewensen.
-
  vrijdag 27 juli 2018 @ 13:35:10 #165
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_180766849
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2018 11:01 schreef Elzies het volgende:

[..]

Tuurlijk, we gaan weer op de creationistische toer en we halen er gelijk maar een zelfbedacht godsbeeld bij waarvan ik al in tig reacties heb aangegeven hier niet in te geloven. Het blijft steeds dezelfde deterministische langspeelplaat bij gebrek aan beter.

Nogmaals, ik lees nergens een steekhoudend argument wat bewijst dat evolutie geen doel kent.

Ik lees nergens een steekhoudend argument dat complexe evolutie slechts gebaseerd is op een toevallige samenloop van omstandigheden.

Het is een individuele geloofsopvatting, net zoals de creationist een individuele geloofsopvatting kent.

Kortom, het is wetenschappelijk niet onderbouwd.

Finetuning is wetenschappelijk verifieerbaar. De afstemming is zo accuraat precies dat slechts een minieme wijziging dit bestaan onmogelijk zou maken. Voor die bevestiging hoeven we er echt geen godsbeeld bij te halen om het vervolgens krampachtig te willen ontkennen.

Deterministen halen telkens bij gebrek aan inhoud godsbeelden erbij die ze vervolgens aan de ander toedichten. Het is zo simplistisch en doorzichtig. Tja, op dat gebied is hier nog steeds niks veranderd. :)

Tot over een paar weken. :W
Wat Haushofer al zegt: je herhaalt gewoon wat je zei en daar kan ik niks mee. Ik ben geen pleitbezorger van determinisme, noch van creationistische argumenten. Sterker nog, ik voel me ongemakkelijk bij het reductionisme die natuurwetenschappers toepassen op metafysische vraagstukken als bewustzijn etc. Ik zeg alleen dat je argumentatie van dezelfde strekking is als die van creationisten, dus het is op z'n zachtst gezegd nogal een walgelijke stroman dat ik jou beschuldig van het hebben van een godsbeeld.

Wat jij zegt over die doelmatigheid kan alleen als evolutie a priori een doel heeft, waardoor je argument dezelfde structuur heeft als die van een creationist. En die doelmatigheid heeft het dus niet. Een minieme wijziging kan wellicht dit bestaan onmogelijk maken, maar een andere waarschijnlijk wel. Iets waar ik me ook aan erger bij het zoeken van buitenaards leven. Nee, er zijn inderdaad weinig planeten die op de onze lijken, waardoor ons type leven onwaarschijnlijk zou zijn buiten onze planeet. Maar wellicht zijn er organismen die gedijen onder een totaal andere atmosfeer of temperatuur.
  Moderator dinsdag 31 juli 2018 @ 08:58:07 #166
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_180848954
Als de dood dat je als een gereïncarneerd Keniaan in een bloedige burgeroorlog terecht komt waarbij je op je 14e door messteken om het leven komt.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_181033880
zelf geloof ik wel in reincarnatie maar alleen dat ik als exact mijzelf in exact dezelfde situatie weer kan reincarneren. Reincarneren als iemand anders of een ander dier is nogal raar want dan ben je gewoon helemaal niks meer van jezelf dus kan je ook niet van reincarnatie spreken.
  maandag 20 augustus 2018 @ 13:13:18 #168
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181319720
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 16:02 schreef momentius het volgende:
zelf geloof ik wel in reincarnatie maar alleen dat ik als exact mijzelf in exact dezelfde situatie weer kan reincarneren. Reincarneren als iemand anders of een ander dier is nogal raar want dan ben je gewoon helemaal niks meer van jezelf dus kan je ook niet van reincarnatie spreken.
Dus als jij reincarneert dan leef je je leven gewoon nog een keer?
pi_181324800
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2018 13:13 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dus als jij reincarneert dan leef je je leven gewoon nog een keer?
Dat is wel het meest logische ja
  maandag 20 augustus 2018 @ 16:47:01 #170
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181325355
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2018 16:23 schreef momentius het volgende:

[..]

Dat is wel het meest logische ja
Ik ken maar één Napoleon. Leeft die zijn leven ook keer op keer? En maakt hij voortdurend dezelfde fouten?
pi_181328329
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2018 16:47 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ik ken maar één Napoleon. Leeft die zijn leven ook keer op keer? En maakt hij voortdurend dezelfde fouten?
Lijkt mij wel, met tussenpozen ertussen van 100.000.000.000.000.000.000 jaar bijvoorbeeld. En ja als hij dan weer leeft dan maakt hij dezelfde fouten, anders zou hij hij niet zijn. Tenzij je in een ziel gelooft ofzo of iets bovennatuurlijks, dan kan altijd alles
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 11:46:35 #172
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181343729
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2018 18:40 schreef momentius het volgende:

[..]

Lijkt mij wel, met tussenpozen ertussen van 100.000.000.000.000.000.000 jaar bijvoorbeeld. En ja als hij dan weer leeft dan maakt hij dezelfde fouten, anders zou hij hij niet zijn. Tenzij je in een ziel gelooft ofzo of iets bovennatuurlijks, dan kan altijd alles
100 triljoen jaar...

uhu :Z
pi_181343853
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 11:46 schreef hoatzin het volgende:

[..]

100 triljoen jaar...

uhu :Z
Is zo voorbij als je dood bent wees gerust
pi_181345320
Ik geloof in een leven na de dood. Dit is een hopend geloof. Het is niet iets waar ik enige aanleiding voor heb om te geloven, sta er zelfs vrij sceptisch tegenover. Ik zou het juist willen typeren als geloof tegen beter weten in. En juist hierdoor gaat het schuren en begint het te leven. Juist door het niet zeker weten wordt het waardevol.

Ik geloof in de hemel en hel. Maar hoe je deze termen beziet is ook weer een vraag. Hoe dat leven na de dood er uit gaat zien is nog in het ongewisse, dat is als uitleggen aan iemand die blind geboren is hoe de kleur groen er uit ziet. Ik geloof dat het iets wezenlijks anders is dan het leven dat we nu hebben, los van een spatiotemporale context. Als ik het zou moeten omschrijven zou ik zeggen perfecte harmonie met God. Aangezien voor sommigen God een vies woord is kun je het ook vervangen met een perfecte harmonie met de natuur, de kosmos etc. De hel zou dan kunnen doelen op een permanente staat van verwijdering van God. Andere stemmen zeggen dat voor degene die bij leven afkerig waren van God de perfecte harmonie met God als een hel is. Genoeg perspectieven om over te denken. Ik laat het in het ongewisse.

Zielsverhuizing in boeddhistische zin van anatman is de enige reïncarnatie waar ik enigszins uit de voeten mee kan. Zielsverhuizing als een rij domino-stenen waarbij de stenen elkaar raken, maar waarbij het allen afzonderlijke stenen zijn, maar dat je in de vallende stenen wel een groter verband ziet.

De manier waarop ik nadenk over onze plaats in tijd en ruimte is dat de spatiotemporale context die wij allen met ons meedragen een illusie is. Alles wat gebeurd is, is datgene wat altijd al gebeuren zou. Ieders bestaan van zowel iedere mens als iedere teek is daarmee voorbestemd. Wel hebben wij ervaring van contingentie en toeval. Het concept van de vrije wil wordt dan een boeiend thema, als uiteindelijk alles al vastligt hebben wij dan nog wel vrije wil? Ook kunnen we daarmee lang over het theodicee in gesprek gaan.

Hoe multiversa zich tot deze bedenkingen verhouden is voor mij nog niet duidelijk.
pi_181369493
Is er aanleiding om te geloven in een leven na de dood? Ja en nee.

Ja, we weten niet hoe het bewustzijn zich verhoudt tot materie. Er zijn bijna dood ervaringen waar men intense, onverklaarbare ervaringen hebben tijdens een periode van heel weinig hersenactiviteit waar volgens de huidige staat van de hersenwetenschap geen verklaring voor is.

Er zijn verhalen van kinderen met accurate beschrijvingen van vorige levens. (zie Tucker/Stephenson)

Contact met 'spirits' doormiddel van het gebruik van hoge dosissen DMT (the spirit molecule) en Ayahuasca worden veelvuldig gerapporteerd.

Dan is er nog telepathie, exorcisme, etc.

Verder is er het mysterie van ons bestaan. Wij kwamen 'willekeurig' uit het niets, niemand had een enkele reden aan te nemen dat hij/zij ooit een bestaan zou ervaren.

Maar aan de andere kant: het fysieke lichaam inclusief het brein komt te vervallen na de dood. Wat kan er dan overblijven van onze individualiteit? Misschien niet zo veel, maar misschien zijn we geen individuen. Misschien zijn we allemaal 1 bewustzijn wat zich afgesplitst heeft in aparte bewustzijnen die zichzelf subjectief ervaren als een individueel bestaan, doch alles is met elkaar verbonden.

Mijn atomen, jouw atomen, en de atomen van het gehele universum komen uit de singulariteit, de oerknal. Wij zijn allemaal met elkaar verbonden, we zijn geen individuen maar verbonden met het grotere geheel, het universum dat bewustzijn tot stand heeft gebracht.

We hebben allen een evolutionair pad gevolgd. Na onze dood gaat de reis verder, tot in de oneindigheid, want tijd bestaat niet. En omdat tijd niet bestaat kan er geen begin zijn en geen einde. Het is gewoon een tijdloze staat van oneindig bewustzijn/bestaan.

Maar als het brein stopt met werken zien we meestal dat men het bewustzijn verliest. Dit is een paradox, maar zodra dit lichaam komt te vervallen en onze atomen door het universum zwerven ontstaat er altijd een nieuw bewustzijn.

Wanneer dit universum komt te vervallen worden we herenigd met God.

[ Bericht 0% gewijzigd door Libertarisch op 22-08-2018 12:56:06 ]
pi_181377120
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2018 18:40 schreef momentius het volgende:

[..]

Lijkt mij wel, met tussenpozen ertussen van 100.000.000.000.000.000.000 jaar bijvoorbeeld. En ja als hij dan weer leeft dan maakt hij dezelfde fouten, anders zou hij hij niet zijn. Tenzij je in een ziel gelooft ofzo of iets bovennatuurlijks, dan kan altijd alles
Dat is wel interessant, want dat zou dus betekenen dat over 100.000.000.000.000.000.000 jaar ergens een exacte kopie van onze planeet in het heelal aanwezig is. Nee wat zeg ik, een exacte kopie van ons zonnestelsel. En dat elk levend wezen elke 100.000.000.000.000.000.000 jaar weer precies hetzelfde leven leidt.
ROBODEMONS..................|:(
pi_181377196
quote:
1s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 12:21 schreef Libertarisch het volgende:
Maar als het brein stopt met werken zien we meestal dat men het bewustzijn verliest. Dit is een paradox, maar zodra dit lichaam komt te vervallen en onze atomen door het universum zwerven ontstaat er altijd een nieuw bewustzijn.
De atomen gaan zwerven door het universum. Echter kunnen ze dan wel weer nieuwe 'groepjes' vormen zodat er nieuwe bewustzijn opstaan. Het oude bewustzijn bestaat dan sowieso niet meer.

[ Bericht 0% gewijzigd door Morrigan op 22-08-2018 21:41:20 ]
ROBODEMONS..................|:(
pi_181378388
quote:
11s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 18:33 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Dat is wel interessant, want dat zou dus betekenen dat over 100.000.000.000.000.000.000 jaar ergens een exacte kopie van onze planeet in het heelal aanwezig is. Nee wat zeg ik, een exacte kopie van ons zonnestelsel. En dat elk levend wezen elke 100.000.000.000.000.000.000 jaar weer precies hetzelfde leven leidt.
Nietzsche's eternal recurrence.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  woensdag 22 augustus 2018 @ 20:09:37 #179
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_181379763
quote:
1s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 12:21 schreef Libertarisch het volgende:
Is er aanleiding om te geloven in een leven na de dood? Ja en nee.

Ja, we weten niet hoe het bewustzijn zich verhoudt tot materie. Er zijn bijna dood ervaringen waar men intense, onverklaarbare ervaringen hebben tijdens een periode van heel weinig hersenactiviteit waar volgens de huidige staat van de hersenwetenschap geen verklaring voor is.

Er zijn verhalen van kinderen met accurate beschrijvingen van vorige levens. (zie Tucker/Stephenson)

Contact met 'spirits' doormiddel van het gebruik van hoge dosissen DMT (the spirit molecule) en Ayahuasca worden veelvuldig gerapporteerd.

Dan is er nog telepathie, exorcisme, etc.

Verder is er het mysterie van ons bestaan. Wij kwamen 'willekeurig' uit het niets, niemand had een enkele reden aan te nemen dat hij/zij ooit een bestaan zou ervaren.

Maar aan de andere kant: het fysieke lichaam inclusief het brein komt te vervallen na de dood. Wat kan er dan overblijven van onze individualiteit? Misschien niet zo veel, maar misschien zijn we geen individuen. Misschien zijn we allemaal 1 bewustzijn wat zich afgesplitst heeft in aparte bewustzijnen die zichzelf subjectief ervaren als een individueel bestaan, doch alles is met elkaar verbonden.

Mijn atomen, jouw atomen, en de atomen van het gehele universum komen uit de singulariteit, de oerknal. Wij zijn allemaal met elkaar verbonden, we zijn geen individuen maar verbonden met het grotere geheel, het universum dat bewustzijn tot stand heeft gebracht.

We hebben allen een evolutionair pad gevolgd. Na onze dood gaat de reis verder, tot in de oneindigheid, want tijd bestaat niet. En omdat tijd niet bestaat kan er geen begin zijn en geen einde. Het is gewoon een tijdloze staat van oneindig bewustzijn/bestaan.

Maar als het brein stopt met werken zien we meestal dat men het bewustzijn verliest. Dit is een paradox, maar zodra dit lichaam komt te vervallen en onze atomen door het universum zwerven ontstaat er altijd een nieuw bewustzijn.

Wanneer dit universum komt te vervallen worden we herenigd met God.
Waar haal je dit allemaal vandaan?
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_181383278
quote:
Interessant. Zo zie je maar dat altijd wel iemand anders is die met dezelfde hypothese komt. :P
ROBODEMONS..................|:(
  woensdag 22 augustus 2018 @ 21:49:30 #181
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_181383555
Zoals ik het zie:

Je hebt leven, en je hebt dood. Na het leven (dus dood), keer je terug naar dezelfde status als voor het leven (dus in feite ook dood). Dus tenzij je vreselijke herinneringen hebt aan het leven voor je geboorte, hoef je je nergens druk om te maken.
pi_181388618
quote:
1s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 12:21 schreef Libertarisch het volgende:
Is er aanleiding om te geloven in een leven na de dood? Ja en nee.

Ja, we weten niet hoe het bewustzijn zich verhoudt tot materie. Er zijn bijna dood ervaringen waar men intense, onverklaarbare ervaringen hebben tijdens een periode van heel weinig hersenactiviteit waar volgens de huidige staat van de hersenwetenschap geen verklaring voor is.

Er zijn verhalen van kinderen met accurate beschrijvingen van vorige levens. (zie Tucker/Stephenson)

Contact met 'spirits' doormiddel van het gebruik van hoge dosissen DMT (the spirit molecule) en Ayahuasca worden veelvuldig gerapporteerd.

Dan is er nog telepathie, exorcisme, etc.

Verder is er het mysterie van ons bestaan. Wij kwamen 'willekeurig' uit het niets, niemand had een enkele reden aan te nemen dat hij/zij ooit een bestaan zou ervaren.

Maar aan de andere kant: het fysieke lichaam inclusief het brein komt te vervallen na de dood. Wat kan er dan overblijven van onze individualiteit? Misschien niet zo veel, maar misschien zijn we geen individuen. Misschien zijn we allemaal 1 bewustzijn wat zich afgesplitst heeft in aparte bewustzijnen die zichzelf subjectief ervaren als een individueel bestaan, doch alles is met elkaar verbonden.

Mijn atomen, jouw atomen, en de atomen van het gehele universum komen uit de singulariteit, de oerknal. Wij zijn allemaal met elkaar verbonden, we zijn geen individuen maar verbonden met het grotere geheel, het universum dat bewustzijn tot stand heeft gebracht.

We hebben allen een evolutionair pad gevolgd. Na onze dood gaat de reis verder, tot in de oneindigheid, want tijd bestaat niet. En omdat tijd niet bestaat kan er geen begin zijn en geen einde. Het is gewoon een tijdloze staat van oneindig bewustzijn/bestaan.

Maar als het brein stopt met werken zien we meestal dat men het bewustzijn verliest. Dit is een paradox, maar zodra dit lichaam komt te vervallen en onze atomen door het universum zwerven ontstaat er altijd een nieuw bewustzijn.

Wanneer dit universum komt te vervallen worden we herenigd met God.
Tot de laatste zin was ik het met je eens. Een goede omschrijving van hoe ik leven/bewustzijn ook zie. Dat we allemaal een afsplitsing zijn van een collectief bewustzijn.

Het woordje "God" zou ik alleen willen vervangen met "1 bewustzijn", zoals je dat eerder in je tekst gebruikte.

edit: Tucker/Stephenson, telepathie en exorcisme geloof ik niet in.
  Grootste filosoof 2022 donderdag 23 augustus 2018 @ 00:48:41 #183
442397 UitStraling
pi_181389386
:')

Ik wil dit topic niet verpesten maar na je dood rot je weg, denk zelfs dat het geloof in een leven na de dood verboden zou moeten worden, ik ben een beetje klaar met de preoccupatie en de obsessie van de homo sapiens in het leven na de dood, ik heb de wereld afgereisd, heb de piramides van Gizeh gezien, het terracottaleger in Xian, de graftombes in Mexico, vorige week nog Newgrange en Howth, duizenden en duizenden jaren aan energie, mankracht en levens gespendeerd aan slechts de dood, complete generaties en beschavingen alleen maar bezig met grafmonumenten, had maar ziekenhuizen en scholen gebouwd en geïnvesteerd in een beter leven voor de levenden, waren we een heel stuk verder geweest.

En iedereen die het hier niet mee eens is die spoort niet :)
pi_181395183
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 00:48 schreef UitStraling het volgende:
:')

Ik wil dit topic niet verpesten maar na je dood rot je weg, denk zelfs dat het geloof in een leven na de dood verboden zou moeten worden, ik ben een beetje klaar met de preoccupatie en de obsessie van de homo sapiens in het leven na de dood, ik heb de wereld afgereisd, heb de piramides van Gizeh gezien, het terracottaleger in Xian, de graftombes in Mexico, vorige week nog Newgrange en Howth, duizenden en duizenden jaren aan energie, mankracht en levens gespendeerd aan slechts de dood, complete generaties en beschavingen alleen maar bezig met grafmonumenten, had maar ziekenhuizen en scholen gebouwd en geïnvesteerd in een beter leven voor de levenden, waren we een heel stuk verder geweest.

En iedereen die het hier niet mee eens is die spoort niet :)
Je verpest niks hoor, je etaleert hooguit wat intolerantie, simplisme en drogredenatie.
-
pi_181396323
Ik denk zelf dat als ik sterf, ik in een donkere ruimte terecht kom, alleen. Met belagende geesten om me heen. Ik denk dat dat mijn lot wordt.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')